INFORMATIE
7 OVERHEID
ZIE PAGINA
Kwik-Fit
DAUWENDAELSE SCHOLEN VERDER ALS VOSSENBURCH
Elk individuutje z'n eigen leerweg
tem
Proefabonnement
OPRUIMING
VERSCHOORE
FOTO VAN FOTO
Middelburg, Kanaalweg 4/6, 01180-33686
VERS
GROTE KORTING
Modeshows zijn ondenkbaar zonder
goed opgeleide modellen. Souplesse
in Middelburg timmert wat dat
betreft aan de weg. Het bureau levert
regelmatig een nieuwe lichting af.
'Zelfs een jutezak moet je kunnen
showen'.
In de maanden april en mei wordt in
zo'n dertig cafés in Zeeland toneel
gespeeld. Opgevoerd wordt het
Limburgse stuk Kwarre waarvoor Jan
Zwemer een Zeeuwse bewerking
maakte.
Een verhaal dat uitnodigt tot
sentimentaliteit. Zo omschrijft Ron
Lubersen het stuk Op hoop van Zegen
(Heijermans) dat hij regisseert voor
het Middelburgs Theater.
Moederschoot
PZC WEEKBLADEN
5
8
Kindgericht
NIEUW RADIAAL p st
VREDESTEIN
MICHELIN
Insekten (2)
Ik wil lezen wat er leeft in Zeeland,
MET DE JUISTE KRANT
STA JE NOOIT AAN DE KANT!
INFORMATIE VAN DE WALCHERSE GEMEENTEN,
DE CENTRALE DIENST GEMEENTEWERKEN,
HET WATERSCHAP WALCHEREN EN
HET WEGSCHAP WALCHEREN
25e JAARGANG NUMMER 9
1 MAART 1995
ÊËIELtQ) m mtum
Recht t.o. C&A en Blokker
VAN 50% «a.*»»»_TOT 200%
FOTO VAN DIA
FOTO DIRECT VAN
VOORWERP(EN)
van elk
origineel
tot max
A4
foto
tijdschrift,
tekening,
etc.
AKKU'S, APK, BANDEN. OLIE VERVERSEN, REMMEN, SCHOKDEMPERS, TREKHAKEN EN UITLATEN,
OP ALLE ONDERDELEN BETER
Kleurenfoto's die uw herinneringen
mooier maken!
Klaar terwijl u winkelt
Kodak Royall Papier
Kodak Express kwaliteitscontrole
Lange Geere 28 (naast ANWB-kantoor)
Grote Markt 7
's-Gravenhofplein 8
Noordstraat 6 hbb a
(25 m. naast HEMA) FOTO VERSCHOORE
or)
Modellen '94 nu met
BOULEVARD PLAZA
TEL. 01184-31001
Zondagmiddag geopend
door Liesbet Mallekoote
Het geluk straalt eraf. Als
de vijf gesprekspartners
van die middag representa
tief zijn, wordt de Vossen-
burchschool in Middelburg
één grote 'happy family".
De directeuren van de
Rosenburch en de Een-
dragtsburch, de groeps
leerkracht van de Ooster-
burch en de leden van de
medezeggenschapsraden
van de Ooster- en de
Rosenburch: ze vinden dat
ze het erg met elkaar heb
ben getroffen en zijn vast
besloten met z'n allen iets
moois te maken van de te
vormen Vossenburch. „Je
moet niet na-ijlen dat het
vroeger beter was. Een
streep onder het verleden
en samen werken naar een
ideaalbeeld."
Per 1 augustus zullen de open
bare basisscholen Oosterbuch,
Eendragtsburch en Rosen
burch in de Middelburgse wijk
Dauwendaele fuseren tot de
Vossenburch. Het is een van
de vele fusies die dit jaar
plaatshebben in het basison
derwijs. „Het bijzondere van
deze fusie is dat wij als een van
de weinige gefuseerde scho
len in één gebouw komen,"
zegt Henk Kole, nu nog direc
teur van de Rosenburch, straks
directeur van de Vossenburch.
„Dat is zo bepaald door de
gemeente Middelburg, we
hadden weinig te kiezen. Maar
we zijn er wel heel blij mee.
Doordat we met z'n allen in
een gebouw zitten hebben we,
met 23 leerkrachten, een
enorm potentieel aan kennis
en kunnen we een prachtig
stuk onderwijs verwezenlijken.
Bovendien is het organisato
risch beter te behappen en
wordt je meer een team."
Het beleid voor het basison
derwijs is gericht op het vor
men van grotere scholen. In
december 1992 werden de
Oplage: 23.510.
Gratis huis-aan-huis op
geheel Walcheren in
combinatie met de Faam.
Totale oplage: 48.710.
Uitgave: Provinciale Zeeuwse
Courant b.v.
Administratie:
PZC
Oost-Souburgseweg 10,
postbus 18, 4380 AA
Vlissingen.
Steunpunt:
Boekhandel Bikker,
Walstraat 94, Vlissingen.
Advertentieverkoop:
G.J.A. van den Eeden
01184-84313 (privé 01184-72283).
Redactie: Ad Hanneman,
01180-81271 en Liesbet
Mallekoote (ai), 01180-81270.
Redactie-adres: Postbus 5017,
4330 KA Middelburg
Faxnr. 01180-81215
Bezorging: 01184-84215.
Druk: Vink-Rotadruk b.v.,
postbus 36, 4570 AA Axel.
Druktechniek: offsetrotatie.
Sluitingstijd: advertenties
vrijdag PZC. Oost-Souburgseweg
10,17.00 uur. Postbus 18, 4380
KA Vlissingen, tel. 01184-84000
De Faam en De Vlissinger
maken deel uit van de Zeeland
Combinatie huis-aan-huisbladen
in Zeeland.
Totale oplage: 172.550.
K
Uj
Q:
O
u.
Dauwendaelse scholen gecon
fronteerd met de mededeling
dat zij per 1 augustus 1995
samen verder moesten. „Toen
hebben we meteen de koppen
bij elkaar gestoken," zegt Kole.
„Óf we het nu leuk vonden of
niet, het moest gebeuren, dus
konden we er maar beter iets
goeds van maken. De grotere
school biedt voordelen in de
financiële en de personele
sfeer en dat kun je prachtig
aanwenden voor de leerlin
gen, door elke leerling onder
wijs op maat te bieden."
De drie schoolteams hebben
vanaf het eerste moment veel
vergaderd en een aantal stu
diedagen gehouden en de
medezeggenschapsraden zijn
regelmatig bij elkaar gekomen
om samen een ideaal school-
concept te vinden. „Welke
onderwijskundige en opvoed
kundige aspecten krijgen voor
rang, wat wordt de opzet van
de vakken en de vormingsge-
bieden, wat is het ideaal en
hoe bereiken we dat. Voor de
meeste vakken zijn we overge
stapt op nieuwe leermetho
des," vertelt Henk Kole.
Groepsleerkracht Niels Lauer:
„Op een paar gebieden zaten
de drie scholen al op één lijn.
Die wordt in de meeste geval
len doorgezet." Kole: „Inder
daad was er, voor er sprake
was van een fusie, al overleg
tussen de drie scholen. Dat
komt omdat de andere twee
scholen min of meer zijn voort
gekomen uit de Oosterburch."
En nu weer met z'n allen terug
in de moederschoot. De Oos
terburch is door de gemeente
Middelburg aangewezen als
locatie voor de Vossenburch.
Het gebouw ligt midden in de
wijk Dauwendaele, is groot en
biedt ruimte voor uitbreiding.
Voor 1 juli worden er vijf of zes
lokalen aan de buitenkant bij
gebouwd en ook door inpandi
ge verbouwing hoopt de
gemeente lesruimte te win
nen. „Het hoge puntdak in de
centrale hal van de Ooster
burch is architectonisch aar
dig, maar werd bedacht in de
tijd dat de bomen tot aan de
hemel groeiden," zegt Frans
van de Wege, directeur van de
Eendragtsburch en straks leer
kracht op de Vossenburch.
„Het is een onding om te ver
warmen, schoon te houden of
te verduisteren." Tijdens de
verbouwing wordt halverwege
het puntdak een vloer gelegd.
De dan gewonnen ruimte,
bereikbaar met een trap vanuit
de centrale hal, zal worden
gebruikt als dienstruimte - wat
weer lesruimte in het gebouw
vrijmaakt.
Niet alleen het schoolgebouw
gaat op de schop. Ook het
onderwijs op de nieuwe
school wordt aangepakt. De
Vossenburch wil elke leerling
onderwijs op maat bieden en
wil daarnaast een 'totale zorg
verbreding' op poten zetten.
„We willen beter inspelen op
leerproblemen, van hele kleine
tot grote en leerlingen met die
problemen zoveel mogelijk
binnen de school houden. Ver
der willen we dat elk kind via
individuele leerwegen leert
lezen, schrijven en rekenen. De
schoolloopbaan wordt een
ononderbroken ontwikkeling,
waarbij de kinderen maximaal
drie keer per jaar naar een
andere groep worden ver
plaatst. Dat vereist een grote
inzet van de leerkrachten en
een hoge kwaliteit van leer- en
hulpmiddelen. We willen op
de nieuwe school kindgericht
werken en niet vanuit de eigen
organisatie." Kindgericht wer
ken. Voor een basisschool een
logisch uitgangspunt toch?
Kole: „Inderdaad, het klinkt
logisch, maar het gebeurt niet
altijd. Te vaak kijken de scho
len vooral naar hun eigen
organisatie en onze inzet is
juist te kijken naar 25 of 26
individuutjes. Speerpunt is
een kwalitatief goede«school te
maken, waarbij elke leerling
terecht komt op de plaats waar
ze haar talenten kan ontplooi
en." Monique Gerstel, lid van
de Ouderraad en de Medezeg
genschapsraad van de Ooster
burch, vult aan: „En gemoti
veerd wordt om verder te stu
deren." Van de Wege: „En wie
weet zelfs gelukkig wordt."
Een moderne, toekomstgerich
te school zijn, die leerlingen
opvoedt tot zelfstandige indivi
duen die weten wat er in de
wereld gebeurt en die daar
verstandig mee omgaan. Een
ideaal dat elke onderwijsinstel
ling zal willen onderschrijven.
Frans van de Wege: „Belang
rijker vind ik hoe je dat wilt
bereiken, binnen de kleine
samenleving van de school. Ik
denk dat op veel scholen
wordt onderschat dat de
manier hoe leerkrachten met
elkaar omgaan, hoe ze met de I
ouders omgaan en hoe de
ouders met elkaar omgaan,
invloed heeft op hoe de kinde
ren met elkaar omgaan. En - ik
ben nog niet zolang bij deze
scholen betrokken - mij is
opgevallen de leuke manier
waarop deze drie teams met
elkaar omgaan." Monique
Gerstel en Nelly de Bont
(Ouderraad en Medezeggen
schapsraad van de Rosen
burch) beamen dat. Ook de
manier waarop de ouders en
de vrijwilligers bij de school
worden betrokken wordt
geprezen. „Er is geen drempel.
Bij problemen kom je gemak
kelijk samen tot oplossingen."
Volgens directeur Kole is een
nauw contact tussen school
team en ouders ook noodzake
lijk als een school haar leerlin
gen een individuele leerweg
wil aanbieden.
Het optimisme van de vijf doet
haast onwerkelijk aan. Veel
basisscholen leken helemaal
niet zo gelukkig met de fusie
golf in het onderwijs. De vrees
voor te grote scholen, minder
aandacht voor het kind, het
verdwijnen van de eigen iden
titeit en mogelijke .ontslagen
en afvloeiingen van leerkrach
ten heerste alom. Niet bij de
toekomstige Vossenburch.
Kole: „Met een schoolteam
van 23 mensen gaan we er een
geweldige school van maken.
Ik ben zeer vereerd daar lei
ding aan te geven. Ik ben ook
blij met de ouders, die positief-
kritisch meedenken. En met
ons bestuur, de gemeente
Middelburg, die op tijd is
begonnen en goed heeft mee
gewerkt om iets goeds van de
fusie te maken. De gemeente
dacht mee over de invulling
van het gebouw en heeft onze
ideeën steeds serieus bena
derd." Lauer beaamt dat. „De
deur bij de gemeente stond
altijd open voor overleg." De
Bont: „Vlak na de bekendma
king van de aanstaande fusies
verschenen er alleen maar
negatieve verhalen in de
media. Wij ervaren het samen
gaan als positief. Nadat we
een streep onder het verleden
hebben gezet."
PIRELLI
De vorige keer toen ik het over
de namen van insekten in het
Watchers had, ben ik door
anderen later weer voortge
holpen. Zo vroeg ik me af of
'simmen' misschien alleen in
de omgeving van onze bossen
('de Mantelienge') voorkwa
men, maar een lezer uit Mid
delburg vertelde dat je ook
daar in de weilanden door
simmen gekriebeld kan wor
den. Uit Arnemuiden werd me
gemeld dat daar een langpoot
mug Cooiwaegen) een 'neuze-
naoier' genoemd wordt.
Verder had ik twee dieren
door elkaar gehaald: de brim-
ste en de kromgatter. Een
brimste is een grote, ranke
steekvlieg die zonder dat je
het voelt op je handen daalt en
dan steekt. Een kromgatter is
een soort wesp die vooral
paarden het leven zuur maakt
door rond hun achterbenen te
vliegen en daar zo mogelijk te
steken. Volgens het Zeeuws
Woordenboek zijn het allebei
'paardenvliegen', maar daar
mee zal dus alleen de krom
gatter bedoeld zijn.
Verder zijn er natuurlijk de
oorebêêsten, oftewel oorwur
men, de schrik van menige
huisvrouw en van kinderen die
bang gemaakt zijn dat 'zukken
bucht gewoon in jen ooren
kruupt'.
Uiteraard heeft ook Westkap-
pel z'n eigen woorden voor
bepaalde insektensoorten. Het
alom bekende kapoenebêêstje
heet er een 'bombombêêstje'
en de meikever of 'roenkel'
staat er nog bekend als 'piepe-
tollenaer'. Volgens het Zeeuws
Woordenboek geldt die bena
ming alleen voor de junikever,
maar nu beide soorten zo wei
nig meer voorkomen, zal het
woord wel voor allebei inge
burgerd zijn geraakt.
De 'brimste' die zoals bekend
koeien en paarden hopeloos
Nelly de Bont, Henk Kole, Frans van de Wege, Monique
Gerstel en Niels Lauer (vlnr).
dus noteert u mij maar voor een abonnement, vier weken de
voor
Naam:
Postcode: Plaats:
Handtekening:
^1 enveloppe zonder postzegel zenden naar:
.afdeling abonnementen. Antwoordnummer 123,4380 VB Vlissingen.
gaat sneller! 01 184 84216
op de vlucht kan doen slaan en
dol maken, ligt trouwens ten
grondslag aan het woord
'brimstig' dat 'tochtig' bete
kent (zeg maar loops, maar
dan van koeien). In feite een
nogal humoristische afleiding:
de gejaagde en bijna-dolle
gemoedsgesteldheid van koei
en in die toestand lijkt veel op
die van een koe die door een
brimste wordt achternageze
ten, maar heeft een heel ande
re reden, die in feite verhuld
wordt door de associatie met
de paardenvlieg! Jan Zwemer