informatiepagina van de gemeente Vlissingen VRAGEN, SUGGESTIES OF KLACHTEN? VRAAG UW WIJ K-COLLEGELID OP DE KOFFIE! E OPEN DAGEN SCHELDEMOND BIBLIOTHEEK OOST-SOUBURG VERNIEUWD! DEZE WEEK MOET DE GRIJZE BAK BUITEN! GEEF JE VERSTAND EENS VOORRANG YLissmccn HOORZITTING OVER ONTWIKKELINGSVISIE STADSGEWEST AANPLAKBORDEN VERKIEZINGEN PROVINCIALE STATEN COMMISSIES EVEN BIJPRATEN MET BURGEMEESTER VAN DER DOEF f* X Woensdag 8 februari 1995 DE VLISSINGER 5 N DEN BLAUW GERUITEN KIEL Hebt u vragen, suggesties of klachten over uw woon- en leefomgeving, dan hebt u bij de gemeente een wil lig en luisterend oor. U kunt uw opmerkingen op twee manieren kwijt. Wan neer u een kleine zaak wilt aankaarten dan kunt u in uw wijk direct contact op nemen met de wijkbemid- delaar. Hebt u een veel voud aan opmerkingen en meerdere mensen in uw buurt zijn het met u eens dan kunt u het collegelid van uw wijk op de koffie vragen! Het mag gaan over de leef baarheid van uw wijk, over 'samen-leven-in-ae- straat', over 'veiligheid op straat', over verkeerssitua ties, overlast, vervuiling, of over iets anders wat u be zighoudt. Het gemeentebe stuur wil graag weten wat er leeft in de Vlij ken! Iissingse wij- Als u er in slaagt tenminste acht andere mensen (buren, vrienden, familie) bij u thuis in de woonka mer te verzamelen voor een ge sprek, dan kunt u de burgemees ter of een wethouder 'bestellen'. Verderop in dit artikel leest u hoe dat kan. RESULTATEN VAN DE KOFFIEBIJEENKOMSTEN In de afgelopen periode hebben er in de hele stad 33 koffiebij- eenkomsten plaatsgevonden. In het Centrum vonden er negen bij eenkomsten plaats, in het Mid dengebied zeven, in Paauwen- burg vier, in Groot- Lammeren- burg zes,in Oost-Souburg zeven bijeenkomsten. Daaraan zijn na men in totaal zo'n 420 wijkbe woners deel. Dat vinden we een goed resultaat. De bewoners wa ren tijdens deze bijeenkomsten in de gelegenheid vragen te stel len. Het wijkcollegelid heeft de vragen beantwoord en gezamen lijk is bekeken wat de beste op lossing zou zijn voor het gesig naleerde probleem. Er zijn in de afgelopen periode meer dan l 50 onderwerpen aan de orde gesteld, uiteenlopend van ver keerssituaties tot de vraag om speelgelegenheden, van informa tie over vergunningen tot klach ten over drugs, van jongeren- overlast tot verbeteringen van openbare ruimte. Kortom: een veelheid aan onderwerpen. Maar er is niet alleen gepraat, er zijn concrete maatregelen geno men. Verkeersremmende maatre gelen zoals verkeersdrempels en extra verkeersborden. Er zijn speelveldjes voor kinderen en jongeren (her-) ingericht. Open baar groen is hersteld en opge knapt. Voorgenomen plannen zijn bijgesteld. Geholpen is met het opzetten van een buurt- of wijkcomité. Kortom koffiebijeen- komsten hebben gewoon resul taat. WIJKCOLLEGELID Elk collegelid heeft een wijk on der zijn hoede en heeft zeggen schap over besteding van een wijkbudget van f 25.000,-. Een vernieuwende aanpak dus die geschikt lijkt om tijdens de con tacten in de wijk snel aan (klei ne) wensen tegemoet te kunnen komen. De wijkverdeling over de college leden ziet er als volgt uit. Burge- meéster Van der Doef: Paauwen- burg; weth. Poppe- de Looff: Groot Lammerenburg (Papegaai enburg, Bossenburgh, Wester- zicht, West-Souburg, Rosenburg en Hofwijk); weth. De Haas: Centrum (Binnenstad en Schelde- buurt); weth. Meijers: Oost-Sou burg en Ritthem; weth. De Keii- zer: Middengebied (Vredehof, Schildersbuurt, Tuindorp, Het fort en Bonedijke). Bij de 'op-de- koffiebijeenkomsten' krijgt u dus üw wijkcollegelid op bezoek. De wijkbemiddelaar van de be treffende wijk en de speciaal voor dit werk aangestelde wijk- ambtenaar vergezellen het colle gelid. GEÏNTERESSEERD? Wilt u een collegelid op de koffie en kunt u tenminste acht buurtbewoners bij el kaar krijgen? Geeft u zich dan snel op bij coördinator burger- en bestuurscontac- ten Kris van Wezel van de sectie Communicatie. Hij zorgt voor het maken van een afspraak. U kunt bel len: 87558. Sommigen doen het al maanden: gescheiden aan bieden van het huisvuil. Voor anderen is dit nieuw. Zoals voor de bewoners van Oost-Souburg, Groot Abeele en Ritthem. Zij moesten deze week voor het eerst de GRIJZE bak met het restafval buiten zetten. In de wijken Vrede hof, Het Fort, Bonedijke en Schildersbuurt-noord moet vrijdag 10 februari ook Onlangs verscheen de nota "leder uniek en samen sterk", de ontwikkelingsvi sie voor het stadsgewest Vlissingen/Middelburg. De nota bevat de gezamenlij ke visie van de colleges van burgemeester en wet houders van beide steden. In grote lijnen staat erin waar in de toekomst kan worden gebouwd, waar bedrijven kunnen komen en wat er met het gebied tussen Vlissingen en Mid delburg moet gebeuren. Op de nota is inspraak mo gelijk. INSPRAAKAVOND Mondelinge reacties kunnen wor den ingediend tijdens een stads gewestelijke hoorzitting in de burgerzaal van het staahuis van Middelburg op woensdac enen die schriftelijk reageren zie hierna). De grote GRIJZE bak (links op de foto) moet deie week bui ten (foto: Ruben Oreel) voor het eerst de GRIJZE bak met restafval buiten. De groene bakken en em mers zijn voor het Groente- Fruit- en Tuinafval (GFT). Deze bakken en emmers moeten volgende week buiten. VRAGEN De gemeente krijgt veel vragen over het gescheiden ophalen van het huisvuil in de bakken en em mers. Hierna vindt u de meest gestelde vragen mèt de antwoor den. Hebt u andere vragen? Bel dan de GFT-infolijn: 87452. 1. Waarom zijn de bakken zo groot? Omdat ze zijn afgestemd op een INSPRAAKREACTIES Schriftelijk reageren kan ook. Schriftelijke reacties zijn mogelijk tot 1 maart 1 995 bij b en w van bruari as. (aanvang 19. Op deze avond zul 15 fe- 0 uur), len vertegen woordigers van de colleges van b en w van Vlissingen en Middel burg aanwezig zijn. Alle aanwezigen die de presen tielijst tekenen, ontvangen nader bericht, op gelijke wijze als die- Middelburg of Vlissingen. Het maakt niet uit bij welk college een reactie wordt ingediend. Al le reacties - ook die van de hoor zitting - worden in één inspraak- schrift verwerkt en van gezamenlijk commentaar door beide colleges voorzien. Dit zal leiden tot één gezamenlijk voor stel van beide colleges - via de commissie(s) van advies - aan de gemeenteraden van Vlissingen en Middelburg. INFORMATIE De nota is voor belangstellenden te leen of te koop voor f 25,- bij de sectie Communicatie in het stadhuis van Vlissingen en bij de sectie Voorlichting van de ge meente Middelburg. Nadere informatie is verkrijg baar bij de heer C.P. van Leer dam (Vlissingen), telefoon (01 184) - 87229 of bij de heer H.E. Schild (Middelburg), tele foon (01180)-75200. De Stedelijke Scholenge meenschap Scheldemond houdt op dinsdag 14 en donderdag 16 februari open dag. 4. Wie maakt de bakken schoon? Dat moet u zelf doen of laten doen. 5. Hoe raak ik grof vuil kwijt? U kunt 87452 bellen, dan hoort u wanneer u het buiten kunt zet ten. 6. Wat kost grof vuil opha len? Niets. Dit is inbegrepen in de Af valstoffenheffing die u betaalt. 7. Wat doe ik met visaf val? Dat stopt u in een krant in de bak die het eerste wordt ge leegd, dan bent u er het snelst van af. 8. Mogen er volle pedaal emmer- of vuilniszakken in de grijze bak? Ja, dat mag. Maar het GFT moet in de groene bak of emmer! De Bibliotheek Souburg, fi liaal van de centrale in Vlissingen, is vanaf deze week tot en met 25 februa ri gesloten om een totale gedaanteverandering te ondergaan. Het uit de ja ren '70 daterende interieur wordt omgevormd tot een eigentijdse presentatie, waardoor het verblijf in de bibliotheek veel aantrek kelijker wordt. Nieuw is ook dat de bibliotheek on derdak verleent aan de ge meentelijke wijkwinkel, waarin wijkbemiddelaar en informatiecentrum sa mengaan. EIGENTIJDS Het overwegend bruingetinte in terieur maakt plaats voor een bi bliotheek in moderne, frisse kleu ren. Een verlaagd plafond met ingebouwde verlichting moet de overzichtelijkheid vergroten. Nieuw meubilair maakt ae op knapbeurt compleet. Omdat de bibliotheek deze verbouwing uit eigen middelen moet bekostigen, worden zoveel mogelijk mede- werk(st)ers uit Vlissingen en Oost- Souburg bij de herinrichting be trokken. Veel werk wordt gestoken in het veranderen van de opstelling van de boeken. Stond het tot op he den op alfabet (romans) en ru brieksnummer (informatieboe- ken), met de heropening kunnen klanten zoeken op genre en the ma. Uit onderzoek is gebleken dat zo'n opstelling veel beter aansluit bij de manier van zoe ken van de meeste klanten. ADVISEREN Bovendien krijgt de administratie ve ruimte, van waaruit het perso neel haar dienstverlening ver zorgd, een meer centrale plaats in de bibliotheek. Hierdoor komt ■het streven om beter beschikbaar te zijn voor het adviseren bij de keuze uit boeken, beter tot zijn recht. HEROPENING Vanaf 27 februari is de biblio theek weer voor het publiek toe gankelijk. De officiële herope ning zal waarschijnlijk eind maart plaatsvinden. gemiddelde hoeveelheid afval van een gemiddeld huishouden gedurende veertien dagen. 2. Kan ik een kleinere bak krijgen? Helaas niet. De bak hoort bij de woning waarin u woont. Er kan in het systeem helaas geen reke ning worden gehouden met uw "afvalgedraa" of met de grootte van uw huishouden. 3. Kan ik een extra bak vragen? Ja. U kunt bij de gemeente een extra bak huren. Een groene voor f 75,- per jaar, een grijze voor f 100,- per jaar. Aan de verkiezingen voor de Provinciale Staten op 8 maart as. nemen 14 partij en deel. Zoals gewoonlijk krijgen de deelnemende partijen de gelegenheid nun verkiezingsaffiches op te hangen op speciaal hier voor door de gemeente ge plaatste borden. De borden zijn inmiddels op zeven lo caties geplaatst. De locaties waar de, aan de ver kiezingen deelnemende partijen, kunnen plakken zijn de volgen de: - langs de oprit Boulevard Evert- sen/Nolledijk; - bij de kruising President Roo- seveltlaan/Koudekerkseweg; - bij de kruising President Roo- seveltlaan/lrislaan; - bij de Keersluis; - op het Oranjeplein; - aan de Lekstraat; - bij de hoek Poauwenburg- weg/Alexander Gogelweg. De borden zijn alleen be stemd voor posters van de politieke partijen die op 8 maart meedoen aan de verkiezingen van Provin ciale Staten. 'Geef je verstand eens voorrang' is een term die al aardig is ingeburgerd. Met de ingebruikname van het nieuwe reglement ver keerstekens en verkeersre- els (RW) in 1990 werd leus geïi dien: dodelijke- en letselongeval len zijn uiteraard de meest ver schrikkelijke gevolgen. En juist binnen ae bebouwde kom ko men deze het meest voor. Wie "wil dat op zijn geweten hebben. eze leus geïntroduceerd. Ook de geluidsoverlast is een be- Vanaf 19.00 uur zijn ou ders en scholieren van har te welkom in het gebouw aan de Weyevlietweg 11 - 13. In het nieuwe RW'90 wordt er in de eerste plaats van uitgegaan dat de weggebruikers een eigen verantwoordelijkheid hebben om het verkeer veilig en vlot te laten verlopen. Het hoeft niet langer door middel van minuteuze be palingen te worden voorgeschre ven hoe men zich in iedere denk bare situatie dient te gedragen. Het RVV bevat slechts basisregels en daarnaast een algemene be paling die er op neer komt dat de weggebruikers de veiligheid niet in gevaar mogen brengen. Geef je verstand eens voorrang is de term die gehanteerd wordt. Dit geldt in het bijzonder voor de snelheidslimieten. In het alge meen gelden binnen de bouwde kom voor motorvoertuigen een maximumssnelheid van 50 km/uur, voor bromfietsen 30 km/uur en op erven moet de be stuurder stapvoets rijden. Bepa lend daarbij is dat de bestuurder in staat moet zijn, zijn of haar voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waar over deze vrij is. Dit wil dus zeg gen dat je je snelheid altijd, ui teraard binnen de geldende snelheidslimiet, moet aanpassen aan de omstandigheden. Dus waarom zou u op plekken waar 50 is toegestaan niet 30 of 40 rijden als, bijvoorbeeld de scho len uitgaan of wanneerde weers omstandigheden hierom vragen. SNELHEIDSLIMIET De snelheidslimiet in de bebouw de kom wordt dagelijks over schreden. Met alle gevolgen van langrijke reden om uw snelheid te beperken. Bewoners klagen veel over onnodig motorgeraas. Mensen met kinderen nouden hun hart vast als auto's door hun straat denderen terwijl hun kinde ren buiten spelen of op weg zijn naar school. Houdt rekening met uw omge ving, uw medemens en met uzelf. Geef uw verstand eens voor rang! WATERSNOOD Wanneer u deze rubriek onder ogen krijgt is het di recte 'waterleecf in het zuiden en midden van ons land hopelijk achter de rug. Ook Vlissingen heeft zijn rol vervuld bij de op vang en het onderbrengen van getroffenen. Het Re gionaal Coördinatie Cen trum Zeeland (waarin in stanties als politie, brandweer, Rode Kruis, gemeenten, reddingsbri gades en GOD samen werkten) was in onze ge meente ondergebracht Dij de Regionale Brandweer. Vandaaruit werden voor bereidingen getroffen voor de opvang van eva cués en de aanvragen om materieel en inzet van hulpverlening. Daar hoef de slechts in zeer beperkte mate van gebruik te wor den gemaakt. Hoewel er geen intensief beroep op ons is gedaan betekenae het toch zeker een nuttige en reële oefen mogelijk heid. BRANDWEER Bij de gemeentelijke brandweer zijn de taken van brandweer en ambu lance heel nauw verwe ven. Dat is gebeurd om de aanwezigheid van de me dewerkers zo doelmatig mogelijk te benutten. Er is immers niet altijd brand! In de praktijk betekent dat, dat er 24-uursdien- sten worden gedraaid. Daar heeft de Arbeidsin spectie nu opmerkingen over gemaakt. De ambu lancedienst mag niet met een 24-uurs rooster wer ken. De brandweer mag dat wel, maar er moet 24 uur rust op volgen en er zijn nóg wat beperkingen. Behalve deze eisen van de arbeidsinspectie zijn er bepaalde normen voor de beschikbaarheid van am bulances en de uitruktijd van de brandweer. En er is natuurlijk de financiële kant van ae zaak. We zijn nu bezig om een nieuwe situatie te bedenken, waarin we aan alle ge stelde eisen kunnen vol doen. We hebben daar drie randvoorwaarden voor geformuleerd: het moet gebeuren met het huidige aantal medewer kers; het mag in totaal niet meer kosten dan het nu kost en met de belan gen van de medewerkers moet rekening worden gehouden. Vanzelfspre kend blijft daarbij de ba sisdoelstelling overeind dat onze inwoners ook in de nieuwe situatie verze kerd moeten zijn van een verantwoorde dienstverle ning door ambulance en brandweer. In maart moet de gemeenteraad kunnen besluiten over concrete veranderingsvoorstellen. DE WINDHOEK Met het vertrek van de bewoners van 'de Wind hoek' naar de drie nieuwe woonwagenlocoties zijn de afgelopen weken ae klachten over hef branden van autobanden en ka bels en het storten van chemisch afval sterk toe genomen. Het door de be woners verlaten terrein wordt steeds meer voor deze ontoelaatbare activi teiten gebruikt. In overleg met justitie, politie en het Woonwagenschap hebben we vorige week afgespro ken dat net terrein zo snel mogelijk zal worden afge sloten en ontoegankelijk gemaakt. Daarmee hopen we de milieumisdrijven {want dat zijn het!) tegen te gaan. Eerder was niet mogelijk, omdat de laat ste bewoner pas vorige week is verhuisd. De ex-bewoners van de Windhoek blijven met me deweten van de gemeente op de rest van het terrein hun activiteiten nog even uitvoeren. In februari en maart worden voor hen op het bedrijventerrein Buitenhaven een kleine 20 zogenoemde 'hobbyterrei nen' ingericht, waarnaar hun bezigheden moeten worden verplaatst. Ze zul len zich daar moeten hou den aan alle regels die ook voor 'gewone' bedrij ven gelden. Als zij de ter- reinfjes in de maand april in gebruik nemen zullen we het gehele oude Wind hoek-terrein ontoeganke lijk maken. Daarmee zal een einde komen aan een irritante en voor velen frusterende situatie, die niet zelden tot veel over last leidde. Ik verwacht dot de gemeenteraad in zijn vergadering van vol gende maand graag het krediet beschikbaar zal stellen dat we voor het gereedmaken van de nieuwe terreintjes nodig hebben. Deze en volgende week wordt er vergaderd door een aantal commissies. De vergaderingen vangen aan om 19.30 uur. Commissie vergaderingen zijn open baar en u heeft als bezoe ker spreekrecht. Hierna volgt het vergaderschema: WOENSDAG 8 FEBRUARI - welzijn, volksgezondheid, cul tuur, accommodaties en milieu DONDERDAG 9 FEBRUARI - ruimtelijk ordening en verkeer MAANDAG 13 FEBRUARI - economische zaken DINSDAG 14 FEBRUARI - onderwijs WOENSDAG 15 FEBRUARI - financiën, detailhandel en vis serij De agenda's en bijbehorende stukken liggen ter inzage in de gemeentelijk informatiehoeken in net stadhuis (sectie Communica tie), de bibliotheken van Vlissin gen en Oost-Souburg en in de wijkcentra "Open Hof" en "Het Bolwerk". GEM Maximaal vijf tig, minder mag ook! (foto: Ru ben Oreel) informatiepagina van de gemeente vlissingen redaktie: sectie Communicatie, stadhuis Vlissingen, telefoon 01184-87335

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1995 | | pagina 5