lÜM&WM2. Expositie illegale oorlogsfoto's in Museum Zuid- en Noord-Beveland Jubilerende STEC speelt klucht 'Drie is te veel' Uw trouwdag tot in de... verzorgd. JeHllfKMI i 1VJ c fotoytOJz- !L \s\<r "Wale&eni plot Weerhaan terug MENEERDAT MAG U NIET FOTOGRAFEREN WALCHEREN BEVRIJD Tweede Monumentenprijs Middelburg toegekend ww <H0.99\ VERSCHOORE 24e JAARGANG NUMMER 43 Geschiedenisles november 1944 24,95 HD® In het Museum voor Zuid- en Noord-Beve land in Goes is tot 7 januari volgend jaar de tentoonstelling 'Me neer, dat mag u niet fotograferen' te zien. De tentoonstelling toont foto's die Char les Breijer maakte van de bezetting en de bevrijding van Neder land. Over het hoe en waarom van de foto's vertelt de fotograaf het een en ander op een cassettebandje dat tijdens de rond gang langs de exposi tie op een walkman kan worden afgeluis terd. PZC WEEKBLADEN De Souburgse toneel vereniging STEC brengt in november drie keer het blijspel 'Drie is teveel' op de planken. De opvoering geldt als een jubileum stuk - de toneelvereni ging bestaat dit jaar 45 jaar - waarin bijna alle spelers een rol vertol ken. „En wie niet speelt, is ingezet voor, achter en naast de schermen als souf fleur, grimeur of als technicus," aldus Bella Mijnsbergen van STEC. bvassehe Markt 19. 4331 L) Middelburg Tel. 01180-12998/24359 1 W^M EEEL® m QtMWlD VLISSINGEN Recht t.o. C&A en Blokker 26 OKTOBER 1994 Soms is het ontrafelen van een taal, en dus ook van een dialect, pure geschiedenisles. Toestanden van vroeger heb ben zich neergelegd in uit drukkingen, woordcombina ties en woorden en bleven in gebruik ook lang nadat die toestanden zelf verdwenen waren. Van alle drie een voor beeld. De 'roro' is een woord dat oudere Westkappelaars nog wel gebruik(t)en voor de veldwachter. Dat is een afkor ting van de 'rode roede', de ordebewaarders in het acht tiende eeuwse Walcheren die herkenbaar waren aan een rode stok. Wanneer je iemand 'an je sna- ere eit', dan heeft die zich met succes aan je opgedrongen, maar het kan ook betekenen dat je iemand kunt manipule ren. Dat is vermoedelijk afge leid van de situatie in de 18e eeuw toen regentenfamilies regeerden en een politiek voerden door middel van per soonlijke banden waarmee zij belanghebbenden, aan zich bonden. Wanneer die binding voor de regenten veel meer nut opleverde dan andersom, zeiden zij dat ze die ander 'aan hun snoer' hadden. Het is heel wat gunstiger wan neer van je gezegd wordt: die za 't kwaed ook nie in de aerre- pels brienge. Dan sta je goed bekend, waarschijnlijk ben je zelfs als 'goedig' te karakteri seren. Deze uitdrukking ont hult echter dat men oorspron kelijk dus wél dacht dat perso nen 'kwaad' konden overbren gen. En wel 'het kwaad' ofte wel de gevreesde aardappel ziekte fytoftora die in de jaren na 1845 een hongersnood ver oorzaakte. Zo erg en dodelijk voor sommigen dat rond 1890 nog oude mensen er vol hui ver van vertelden. Het bijgeloof dat sommige 'vreemde' (afwijkende) perso nen zulke en andere vormen van onheil letterlijk en willens konden 'overbrengen' vinden we hier terug. Nog hoor je wel eens een dergelijke opmerking wanneer een buitennissig gekleed iemand langs een tuin of akkertje passeert. Het is steeds scherts, maar de sug gestie is duidelijk: "As daer 't kwaed mè nie van in de aerre- pels komt jan Zwemer FOTO-DOCUMENTAIRE door J.N. Houterman i.s.m. Documentatiegroep "WALCHEREN 1935 -1945" _Bl)K K E R BO)E KEN WALSTRAAT 94 - VLISSINGEN In het Stedelijk Museum Vlissingen is vanaf morgen de expositie 'Het leven ging door' te zien. De tentoonstelling geeft een beeld van het leven van de burgers in Vlissingen tijdens de Tweede Wereldoorlog. In tegenstelling tot veel exposities over dit onderwerp, gaat het dit keer niet over de strijd of de bevrijding, maar over het gewone dagelijkse leven en hoe dat werd beïnvloed door de bezetting. De modeshow tijdens de 'Wonen- en Wensenbeurs' in Goes was volgens organisator Kees Outermans een succes. De show was een trekpleister voor de totale beurs en zorgde tevens voor een levendige sfeer. Ladyspeaker Wil van Son roemde de grote verkleedruimte en het vlotte tempo waarin de shows verliepen. Onze modemedewerkster zag op het plankier onder meer doorkijktenten en boerenzakdoeken. Verder in deze krant de rubrieken Psychoconsult, Bedrijfskundig Bekeken en nieuws van provincie en gemeente. De weerhaan van de Sint Jacobstoren in Vlissingen wordt morgen, donder dag 27 oktober, weer op zijn plaats gezet. Tegelij kertijd wordt de tien meter hoge vlaggemast van de toren vervangen door een nieuw exem plaar. De weerhaan zat al jaren 'vast'. De haan werd in september dit jaar van de toren afgehaald en is door een loodgietersbe- drijf in Middelburg geren oveerd. De haan is voor zien van een nieuwe laag bladgoud en weer draai baar gemaakt. De weer haan van de Sint Jacob storen is zo'n zeventig centimeter hoog en van kop tot staart zo'n 1.20 meter lang. Voor het tamelijk spectaculaire hijskarwei van de her plaatsing wordt een kraan ingezet die onge veer zeventig meter hoogte bereikt. Oplage: 24.400. Gratis huis-aan-huis op geheel Walcheren in combinatie met de Faam. Totale oplage: 49.000. Uitgave: Provinciale Zeeuwse Courant b.v. Administratie: PZC Oost-Souburgseweg 10, postbus 18, 4380 AA Vlissingen. Steunpunt: Boekhandel Bikker, Walstraat 94, Vlissingen. Advertentieverkoop: G.J.A. van den Eeden Tel. 01184-72283. Redactie: Ad Hanneman, 01180-81271 en Liesbet Mallekoote (ai), 01180-81270. Redactie-adres: Postbus 5017, 4330 KA Middelburg Faxnr. 01180-81215 Bezorging: 01184-84215. Druk: Vink-Rotadruk b.v., postbus 36,4570 AA Axel. Druktechniek: offsetrotatie. Sluitingstijd: advertenties vrijdag PZC, Oost-Souburgseweg 10,17.00 uur. Postbus 18.4380 KA Vlissingen, tel. 01184-84000 (Boekhandel Bikker vrijdag 16.00 uur). De Faam en De Vlissinger maken deel uit van de Zeeland Combinatie huis-aan-huisbladen in Zeeland. Totale oplage: 170.025. Als de oorlog uitbreekt is Char les Breijer, geboren in Den Haag, als infanterist gelegerd bij Hoevelaken in de Grebbeli- nie. Na een korte krijgsgevan genschap keert hij terug bij de Arbeiderspers, waar hij sinds 1937 als fotograaf werkzaam was. Aan het hoofd van deze socialistische uitgeverij was inmiddels een NSB-er geplaatst. Breijer bleef bij de Uit de expositie 'Meneer, dat mag u niet fotograferen'. Middelburg - Buitenruststraat 20 Goes - Langevorststraat 6-8 Arbeiderspers werken en pro beerde zoveel mogelijk 'fout' werk te vermijden. Hij besloot voor zichzelf de bezetting op foto's vast te leggen. ,,Als foto graaf die de bezetting wilde vastleggen, moest je goed opletten wat er dagelijks ver anderde in de samenleving, want voor je het wist raakte je gewend aan de veranderingen en vergat je die te fotografe ren," zegt Breijer. In juni 1940 vaardigde de Duit se bezetter een verordening uit die verbood inrichtingen, materiaal en leden van de Duitse Wehrmacht, de Waffen- SS en de Ordnungpolizei te fotograferen zonder schriftelij ke toestemming. Verder was het verboden terreinen te foto graferen die tot beveiligings gebied waren verklaard. In februari 1942 moest iedereen die in het perswezen werkte en daar wilde blijven werken, zich laten registreren bij het Pers gilde, onderdeel van de Kul tuurkamer. Breijer besloot zich aan te melden, omdat het lid maatschap hem een goede dekmantel en het nodige foto materiaal verschafte. Halverwege 1942 begon Breij er pasfoto's te maken voor val se persoonbewijzen. Eind 1943 verborg hij, op verzoek van vriend en collega Cas Oort- huys, wapens in zijn huis die werden gebruikt voor acties van het verzet. Najaar 1944 raakte Breijer betrokken bij de Ordedienst en kwam hij in con tact met Frits Kahlenberg. Kah- lenberg - in 1933 uit Duitsland naar Nederland gevlucht - had een groep fotografen om zich heen verzameld onder de naam 'Nederland Archief'. Nederland Archief wilde de bezetting en het verzet voor het nageslacht fotografisch vastleggen en tegelijkertijd foto's maken om de regering in Londen mee te informeren. Eind november 1944 vaardig de de bezetter een beschikking uit die het verbood buiten besloten ruimten te fotografe ren. Op overtreding van het verbod stond een gevangenis straf van vijf jaar en een geld boete. De fotografen moesten nog voorzichtiger te werk gaan en fotografeerden vaak vanon der een jas of vanuit een tas. Dat ging ten koste van de kwa liteit van de foto's maar het simpele uitgangspunt was, zoals Charles Breijer vertelt tij dens de walkman-rondleiding: 'Als het er maar zo geod mogelijk op staat'. Aansluitend op de tentoonstel ling 'Meneer, dat mag u niet fotograferen' is in het museum in Goes fotowerk te zien van Johannes Vissers uit Goes. Vissers was ambtenaar bij het ministerie van landbouw en woonde tijdens de bezetting in Goes. Gedurende de oorlogs jaren had hij de beschikking over fotomateriaal dat hij gebruikte voor illegale fotogra fie. Unieke gebeurtenissen in Goes en omgeving rond de bezetting en bevrijding in 1944 legde hij vast op de gevoelige plaat. Na de oorlog stelde Vis sers een aantal fotoalbums samen waarin hij in bijschrif ten de foto's van commentaar voorzag. In diverse fotoboeken die na de oorlog verschenen werden foto's van Vissers gebruikt. Recentelijk schonk zijn wedu we de albums met oorlogsfo to's aan het gemeentearchief van Goes. Eén fotoalbum slaat speciaal op Goes. Uit dat album is een selectie gemaakt van de meest aansprekende foto's, die zijn te zien in het Museum voor Zuid- en Noord- Beveland. J. van Dijk-Sturm, wethouder stadsvernieuwing van Middel burg, reikt maandag 7 novem ber om 17 uur de tweede gemeentelijke monumenten- prijs uit aan twee eigenaren van Middelburgse monumen ten. De prijs, met een waarde van 25 duizend gulden, werd vorig jaar ingesteld door de BV Monumentenbeheer Mid delburg. Wethouder Van Dijk reikt de prijs uit in de Burgemeesters kamer in het stadhuis aan twee Middelburgers die zich ver dienstelijk hebben gemaakt door een 'bijzondere restaura tie-inspanning' te leveren. De inspanning wordt beloond door het beschikbaar stellen van voorzieningen ter verdere verfraaiing van de twee monu menten. De BV Monumenten- beheer, actief sinds half 1992, tracht gebouwen te behouden die een waardevol onderdeel zijn van het Middelburgse stadsbeeld. Soms koopt de bv voor dat doel ook gebouwen aan. De waarde van het ge bouw kan worden bepaald door de architectuur, de histo rische waarde of de karakteris tieke plaats in het stadsbeeld. Zo mogelijk wordt met de instandhouding van deze monumenten ook de volks huisvesting bevorderd. Omdat het doel van Monu mentenbeheer Middelburg is vastgelegd in statuten kan de bv maximaal inspelen op de subsidieregelingen voor be houd en herstel van monu mentale panden. Aangezien het aandelenkapitaal van de bv is volgestort door de gemeen te Middelburg vormt de Mid delburgse gemeenteraad de aandeelhoudersvergadering. FOTO ANDA VAN RIET 'Drie is te veel' is geschreven door Joh. Blaaser senior en junior en is een klucht waarin het vooral aankomt op perfec te timing. Met name in de laat ste weken voor de uitvoering betekende dat dan ook voor spelers en regisseur veel disci pline en keihard werken. De jubilerende toneelvereniging mag overigens niet klagen over belangstelling. Het leden aantal blijft groeien en de mogelijkheid om naast de gebruikelijke twee produkties per jaar (een blijspel en een toneelstuk) een éénakter erbij te brengen, komt volgens de vereniging steeds dichterbij. Nieuwe leden zijn echter nog steeds welkom, onderstreept regie-assistente en actrice Bel la Mijnsbergen. „Vooral man nen, zoals gewoonlijk." Het blijspel 'Drie is te veel' handelt over de welgestelde Nederlandse familie Grave- sande die het miljonairsgezin Oldenbach uit de Verenigde Staten op bezoek krijgt, met het doel Enny - de dochter des huizes - aan de miljonairszoon Fred uit te huwelijken. De dochter, die de zoon nog kent van toen ze samen op school zaten, voelt daar absoluut niet voor en vormt daarmee de aanleiding tot een reeks onge lukjes en misverstanden die het doel van het bezoek moe ten doen vergeten. Een belangrijk gevolg van haar gedrag is de aanstelling van de stoker als tijdelijke butler. Voor de gelegenheid wordt de man aangesproken als Drie, omdat Driekus nu eenmaal geen naam is voor een butler van een dergelijke familie. 'Drie is te veel' wordt opge voerd in zaal De Zwaan in Oost-Souburg op zaterdag 5, 12 en 19 november. De voor stellingen beginnen telkens om 20 uur. De regie is in han den van Burt van der Waals, sinds drieëneenhalf jaar regis-1 seur bij STEC. De cast en regisseur van STEC, in de jubileumproduktie 'Drie is te veel'.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1994 | | pagina 1