BEENS VLEES BEENS VLEES W7 f 10,- p/m 6.50 DUYSE BONBONS .11M.,318, BEENS VLEES 1 KROP SLA GRATIS BART VAN DEN BERGE X /rA x 10% KORTING KLESTEX stoffen 12 STEDEN, 13 ONGELUKKEN* OVER OORZAKEN MET DRAMATISCHE GEVOLGEN HALF POND BELGISCHE BONBONS GOED - GOEDKOOP - MODIEUS VARTA OPLAADBARE Bij aankoop van 1 kg vers gesneden frites NU: GERUWD KINDERKATOEN VAL en alle GEBREIDE STOFFEN l||j Tegen inlevering van deze bon: IJpj P KALKOENBOUTEN 2 kg7.98 KIPPEBOUTEN 2 kg 7.98 Geldig t/m zaterdag 29 oktober M HAMLAPPEN 1 kg FRICANDEAU 1 kg Geldig t/m zaterdag 29 oktober Het programma '12 Steden, en 13 Ongelukken' brengt ongevallen in beeld. Op gedramatiseerde wijze wordt ingegaan op oorzaken van de dingen die er allemaal fout kunnen gaan in het verkeer en in en om het huis. Ook de afloop wordt getoond. Wij waren een dag bij de opname van een speciale stunt. f x x KNIPPAGINA X X Xx KNIPPAGINA KNIPPAGINA x x x KNIPPAGINA X X x J<NIPPAGINA x x x x x KNIPPAGINA X A Ook deze week weer guldens voordeel suikervrije bonbons 10% korting geldig op do., vrij., zat. a.s. Walstraat 40-42 Vlissingen RIBLAPPEN 1 kg8.98 HACHEEVLEES 1 kg8.98 Geldig t/m zaterdag 29 oktober 12 STEDEN, 13 ONGELUKKEN Een horecabedrijf als verzekering Een paar graadjes spectaculairder Beroerd van pa's bezorgdheid Geraakt door een ongeluk Niet gillen 14 DE VLISSINGER Woensdag 26 oktober 1994 P. KRUGERSTRflfiT 286fl. VLISSINGEN. TEL 1007Ó P. KRÜGERSTRAAT 286fl. VLISSINGEN. TEL 10070 PENLITE BATTERIJEN Zaterdag 29 oktober Groente en fruit Scheldestraat 68, Vlissingen, tel. 01184-12904 's maandagsmorgens vanaf 10.30 geopend LANGE ZELKE 17 VLISSINGEN 01184-12300 ST. JACOBSPASSAGE 30 VLISSINGEN 01184-15232 Tegen inlevering van deze bon. Stuntmensen geen mafketels Tegen inlevering van deze bon: P. KRüGERSTRfifïT 286& VLISSINGEN. TEL 10070 KNIPPAGINA X x KNIPPAGINA x x x KNIPPAGINA x x x IKNIPPAGINA X KNIPPAGINA KNIPPAGINA X Xx KNIPPAGINA X XKNIPPAGINA x KNIPPAGINA X Xx KNIPPAGINA X< KNIPPAGINA x Sinds het voorjaar van van 1990 zendt de VARA '12 Steden, 13 ongelukken' uit. Aanvankelijk stonden alleen verkeersongelukken centraal, later werden daar de categoriën ongelukken 'in en om het huis' en 'op het werk' aan toege voegd. Naast een reconstructie van een ongeluk, wordt in het programma ook de oor zaak en de afloop weergegeven. De bedoeling van het programma is inzicht te geven in de oorzaken van ongelukken, in de hoop dat de kijkers zich bewust worden van de risico's die men kan lopen in verschillende situaties. In elke aflevering komen twee ongelukken aan bod. Het programma heeft vooral bij jongeren inmiddels een goede reputatie opge bouwd. blijkend uit de hoge kijk- en waarderingscijfers. Nadat Hammie van de Beukelaar zelf al een paar keer als stuntman had opgetreden in enkele televisieseries, werd hij als eigenaar van een Amsterdamse kroeg steeds vaker door sportieve klanten benaderd om een stuntteam op te richten. Zo gezegd, zo gedaan. Het team had amper drie maanden getraind toen regisseur Paul Verhoeven in 1969 vroeg of de mannen toevallig aardig konden paardrijden? Ja. En scher men? Nee, maar dat was gauw geleerd. De uitkomst van het gesprek was dat Hammie en z'n clubje vervolgens dertien maanden lang dag en nacht meewerkten aan de memorabele jeugdserie 'Floris'. Daarna meldde de ene na de andere regisseur zich bij Hammie. De kleine Willem, die door Hammie overal mee naar naar toe werd gesleept, raakte zeer gefascineerd door het werk van pa. Hij ging op judo, leerde op de schoot van zijn vader autorijden en reed op zijn negende al rond op een motor van 125 cc. Toch bleef Willems stuntwerk heel lang beperkt tot dat ene filmrolletje waarbij hij als jeugdig boefje een politieagente over zijn hoofd moest gooien. 'Hammie wilde nooit dat ik stuntman zou wor den,' vertelt Willem. 'Ik moest van hem eerst de middelbare hotel school afmaken. Dus wat dat betreft was ik gauw klaar.' Omdat het in Nederland heel moeilijk is om jezelf als stuntman te verzekeren, was Hammie ondertussen een horecabe drijf in Monnickendam gestart. Voor het geval er iets mis zou gaan. Hammie hoopte vurig dat zijn zoon zich later volledig op dat bedrijf zou storten. Hammie: 'Zelf ben ik inmid dels behoorlijk versleten door het werk. Ik heb twee keer een half jaar in het gips gelegen. Ik heb een zilve ren plaatje in mijn been, 34 littekens in mijn hoofd en mijn ruggewervel is beschadigd. En tja, als ouder wil je natuurlijk niet dat je kind later ook half kreupel door het leven gaat. Nee, ik ben er nog steeds niet blij mee dat hij stuntman geworden is. Bovendien, Willem wordt straks vader en ik heb geen zin om dan met mijn ene hand een kinderwagen en met mijn andere hand een invalide wagen te moeten duwen.' gen, want de camera loopt nog steeds. Gelukkig vliegt de auto niet in brand, maar of Willem iets mankeert blijft toch geruime tijd onduidelijk. Dan mag Hammie eindelijk het portier van de auto openen om te zien hoe zijn zoon erbij ligt. Niets aan de hand blijkt, want twee tellen later komt hij al te voor schijn. ledereen haalt opgelucht adem. Het flinke applaus dat volgt wordt door Willem met een bescheiden glimlach in ontvangst genomen. Alleen als een stralende Hammie hem later stevig omarmt en een dikke zoen op zijn voorhoofd geeft, lijkt Willem die dag voor het eerst heel even van z'n stuk gebracht. V.l.n.r. Pieter Proper, Willem de Beukelaar en Hammie de Beukelaar. Het is een van die zinderende dagen. Er worden witte katoenen petten met grote kleppen aangerukt. Maar die lij ken weinig uitkomst te bieden. Bijna alle medewerkers van het VARA-pro- gramma '12 Steden, 13 Ongelukken' blijven er de hele dag verhit uitzien. De een wijt z'n opmerkelijk rooie koontjes enkel aan de zon, maar de ander geeft grif toe dat-ie op zo'n draaidag, zelfs al is het ijskoud, altijd wel wat extra zweetdruppels produceert. Gewoon omdat er elke keer opnieuw onver wachte dingen kunnen gebeuren. Okay, het gebeurt zelden, maar toch: een scène die er op papier zo prachtig uitzag, kan in de praktijk zijn uitwerking missen, een camera kan stuk gaan en een acteur kan plotseling overvallen worden door plankenkoorts. En dan is er natuurlijk nog de wekelijkse bijdrage van het stuntteam van Hammie de Beukelaar. Wat die jongens allemaal uithalen, nee daar heeft niemand woor den voor. Ongelooflijk hoeveel lef die gozers hebben! Deze zaterdag bestaat het stuntteam uit Hammie de Beukelaar, zoon Willem en Pieter Proper. Willem moet straks met een grote groene Volvo van de B- weg - die van Muiden naar Amsterdam voert - afraken en vervolgens met een snelheid van 80 kilometer per uur door een aan de kant van weg opgestelde bouwkeet heenknallen Er wordt gebruik gemaakt van een schans. Deze staat vlak voor de bouwkeet opgesteld en is bedekt met balen hooi. Voor de kijker dus onzichtbaar. Lenige en tengere Pieter, die vaak als stand-in fungeert voor de argeloze fietser die plotseling omver wordt gereden, helpt vandaag Willem en Hammie om het karwei te klaren. Tegen vier uur zal de stunt op film gezet worden. Toch is het drietal de hele dag op de set te vinden, want niet alleen de heren zelf willen de stunt tot in de millimeter voorbereiden, ook de Danny de Munck in actie tijdens vorige serie '12 Steden en 13 Ongelukken'. regisseur, cameraman en geluidsman moeten uitgebreid op de hoogte wor den gesteld van Hammie's plan. Willem de Beukelaar: 'Je kunt wel als een volslagen idioot met 120 kilometer per uur over een schans heen vliegen, maar door goed overleg te voeren met iedereen kun je een stunt veel heftiger laten lijken dan-ie in werkelijkheid is.' Met een olijke blik voegt Hammie de Beukelaar eraan toe: 'Ik leef altijd hele maal naar de stunt toe, maar ik neem natuurlijk wel alle voorzorgsmaatrege len die er zijn. Vroeger dachten veel regisseurs dat stuntmensen mafketels waren die er zelf om vroegen om dood neer te lazeren: hadden zij iets uitge dacht, moesten wij het zonder com mentaar uitvoeren. Maar tegenwoordig hebben we wel degelijk inspraak. Inmiddels is ook algemeen bekend dat zodra de Beukelaars op de set ver schijnen 99 procent veiligheid gega randeerd is. Voor iedereen. Eén pro cent kans op een ongeluk? Ja natuurlijk. Want ik ben toch niet Onze Lieve Heer?' Al bemoeit Hammie zich nog dagelijks met alle bezigheden van zijn zoon ('ik weet zeker dat hij soms beroerd wordt van mijn bezorgdheid'), officieel heeft Willem inmiddels de leiding over zowel het horecabedrijf als over het stunt team. Deze club is uitgegroeid tot 25 turners, parachutisten, duikers, cou reurs en motorrijders. Hammie: 'Als een goeie sportjongen zich bij ons aanmeldt, neem ik 'em altijd een keer mee naar een stunt. Vaak wil iemand zich dan nog wel eens terugtrekken, want dan wordt het toch te heavy voor hem.' Was het Hammie altijd te doen om 'de kick' die hij voelde nadat hij een stunt had uitgevoerd. Willem gaat het enkel om het eindresultaat, om dat moment waarop hij thuis op de video zijn aandeel aan series als 'Pleidooi', 'Coverstory', 'Bureau Kruislaan', 'In voor- en tegenspoed', 'Tegen wil en dank' en '12 Steden, 13 Ongelukken' kan terugzien. Bang dat 'em iets over komt, is Willem nooit. Nuchter: 'Ik doe dit werk 200 dagen per jaar. Voor mij is het pure routine.' In de aflevering van '12 Steden, 13 Ongelukken' waarvoor vandaag aan de Meerkade in Muiden opnames gemaakt worden, wordt het waarge beurde verhaal nagespeeld van een fotojournalist in opleiding - alias Hammie van de Beukelaar. De journa list maakt te veel haast op de sluiprou te van Muiden naar Amsterdam om zijn grote idool Bono, de zanger van U2, te kunnen fotograferen. Een ruzie, roe keloosheid, snelheid én een melkwa gen zorgen er echter voor dat hij Bono Jan Douwe Kroeske helemaal niet te zien krijgt. Presentator Jan Douwe Kroeske: 'Het doel van het programma is om de kijker inzicht te geven in het ontstaan van een ongeval, in de hoop dat het aantal ongelukken afneemt.' Elke aflevering van '12 Steden, 13 Ongelukken' is gebaseerd op een bladzijde uit een politierapport. Scenarioschrijvers gebruiken de infor matie om een verhaal van te maken. En als kijkers geraakt worden door een verhaal of een ongeluk dan zijn de makers al heel tevreden.' Het moment waarop Willem tijdelijk in de huid van de fotojournalist kruipt, nadert nu ijlings. Terwijl de produktie- leider alle nieuwsgierige omstanders luid en kordaat toespreekt, ('Totdat u een teken van mij krijgt, moet uw plek blijven staan. En denk erom: niet gil len!') beent Hammie zenuwachtig heen en weer. Voor de laatste maal wordt de stunt doorgenomen met de regisseur en de cameraploeg. En samen met Pieter controleert hij nog eenmaal al het materiaal: 'Kan iemand die roestige spijkers die uit de bouw keet steken verwijderen? Nee, niet straks. Nu!' En met de woorden 'als ik zeg dat je hier kan staan, hoef je écht niet bang te zijn dat je iets overkomt' duwt hij de cameraman nog een paar meter dichter naar de bouwkeet toe. Ondertussen hult Willem zich in een dik leren pak. Geen spoor van nervosi teit. Eén grote grijns tot in de laatste minuut. Nadat hij een valhelm heeft opgezet, kruipt hij achter het stuur, ledereen lijkt gereed. Een flink draaien de motor. Willems gezicht is niet te zien. Een immense klap: het groene gevaarte scheurt dwars door de bouw keet. Na een paar meter door de lucht te zijn gevlogen, staat de auto nu weer op de grond. En dan die stilte. Die doodse stilte. Niemand mag iets zeg

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1994 | | pagina 14