BEENS VLEES
BEENS VLEES
W7 f 10,- p/m
6.50
DUYSE BONBONS .11M.,318,
BEENS VLEES
1 KROP SLA GRATIS
BART VAN DEN BERGE
X /rA x 10% KORTING
KLESTEX stoffen
12 STEDEN, 13 ONGELUKKEN* OVER OORZAKEN MET DRAMATISCHE GEVOLGEN
HALF POND BELGISCHE BONBONS
GOED - GOEDKOOP - MODIEUS
VARTA OPLAADBARE
Bij aankoop van 1 kg vers gesneden frites
NU: GERUWD KINDERKATOEN
VAL en alle GEBREIDE STOFFEN
l||j Tegen inlevering van deze bon: IJpj
P KALKOENBOUTEN 2 kg7.98
KIPPEBOUTEN 2 kg 7.98
Geldig t/m zaterdag 29 oktober M
HAMLAPPEN 1 kg
FRICANDEAU 1 kg
Geldig t/m zaterdag 29 oktober
Het programma '12 Steden, en 13 Ongelukken' brengt
ongevallen in beeld. Op gedramatiseerde wijze wordt
ingegaan op oorzaken van de dingen die er allemaal
fout kunnen gaan in het verkeer en in en om het huis.
Ook de afloop wordt getoond. Wij waren een dag bij de
opname van een speciale stunt.
f x x KNIPPAGINA X X Xx KNIPPAGINA KNIPPAGINA x x x KNIPPAGINA X X x J<NIPPAGINA x x x x x KNIPPAGINA X A
Ook deze week
weer guldens
voordeel
suikervrije bonbons 10% korting
geldig op do., vrij., zat. a.s.
Walstraat 40-42
Vlissingen
RIBLAPPEN 1 kg8.98
HACHEEVLEES 1 kg8.98
Geldig t/m zaterdag 29 oktober
12 STEDEN, 13 ONGELUKKEN
Een horecabedrijf
als verzekering
Een paar graadjes
spectaculairder
Beroerd van pa's
bezorgdheid
Geraakt door een ongeluk
Niet gillen
14
DE VLISSINGER
Woensdag 26 oktober 1994
P. KRUGERSTRflfiT 286fl. VLISSINGEN. TEL 1007Ó
P. KRÜGERSTRAAT 286fl. VLISSINGEN. TEL 10070
PENLITE BATTERIJEN
Zaterdag 29 oktober
Groente en fruit
Scheldestraat 68, Vlissingen, tel. 01184-12904
's maandagsmorgens vanaf 10.30 geopend
LANGE ZELKE 17 VLISSINGEN 01184-12300
ST. JACOBSPASSAGE 30
VLISSINGEN 01184-15232
Tegen inlevering van deze bon.
Stuntmensen geen mafketels
Tegen inlevering van deze bon:
P. KRüGERSTRfifïT 286& VLISSINGEN. TEL 10070
KNIPPAGINA X x KNIPPAGINA x x x KNIPPAGINA x x x IKNIPPAGINA X KNIPPAGINA KNIPPAGINA X Xx KNIPPAGINA X XKNIPPAGINA x KNIPPAGINA X Xx KNIPPAGINA X< KNIPPAGINA x
Sinds het voorjaar van van 1990 zendt de VARA '12 Steden, 13 ongelukken'
uit. Aanvankelijk stonden alleen verkeersongelukken centraal, later werden
daar de categoriën ongelukken 'in en om het huis' en 'op het werk' aan toege
voegd.
Naast een reconstructie van een ongeluk, wordt in het programma ook de oor
zaak en de afloop weergegeven. De bedoeling van het programma is inzicht te
geven in de oorzaken van ongelukken, in de hoop dat de kijkers zich bewust
worden van de risico's die men kan lopen in verschillende situaties. In elke
aflevering komen twee ongelukken aan bod.
Het programma heeft vooral bij jongeren inmiddels een goede reputatie opge
bouwd. blijkend uit de hoge kijk- en waarderingscijfers.
Nadat Hammie van de Beukelaar zelf
al een paar keer als stuntman had
opgetreden in enkele televisieseries,
werd hij als eigenaar van een
Amsterdamse kroeg steeds vaker
door sportieve klanten benaderd om
een stuntteam op te richten. Zo
gezegd, zo gedaan. Het team had
amper drie maanden getraind toen
regisseur Paul Verhoeven in 1969
vroeg of de mannen toevallig aardig
konden paardrijden? Ja. En scher
men? Nee, maar dat was gauw
geleerd. De uitkomst van het
gesprek was dat Hammie en z'n
clubje vervolgens dertien maanden
lang dag en nacht meewerkten aan
de memorabele jeugdserie 'Floris'.
Daarna meldde de ene na de andere
regisseur zich bij Hammie. De kleine
Willem, die door Hammie overal mee
naar naar toe werd gesleept, raakte
zeer gefascineerd door het werk van
pa. Hij ging op judo, leerde op de
schoot van zijn vader autorijden en
reed op zijn negende al rond op een
motor van 125 cc. Toch bleef
Willems stuntwerk heel lang beperkt
tot dat ene filmrolletje waarbij hij als
jeugdig boefje een politieagente over
zijn hoofd moest gooien. 'Hammie
wilde nooit dat ik stuntman zou wor
den,' vertelt Willem. 'Ik moest van
hem eerst de middelbare hotel
school afmaken. Dus wat dat betreft
was ik gauw klaar.' Omdat het in
Nederland heel moeilijk is om jezelf
als stuntman te verzekeren, was
Hammie ondertussen een horecabe
drijf in Monnickendam gestart. Voor
het geval er iets mis zou gaan.
Hammie hoopte vurig dat zijn zoon
zich later volledig op dat bedrijf zou
storten. Hammie: 'Zelf ben ik inmid
dels behoorlijk versleten door het
werk. Ik heb twee keer een half jaar
in het gips gelegen. Ik heb een zilve
ren plaatje in mijn been, 34 littekens
in mijn hoofd en mijn ruggewervel is
beschadigd. En tja, als ouder wil je
natuurlijk niet dat je kind later ook
half kreupel door het leven gaat.
Nee, ik ben er nog steeds niet blij
mee dat hij stuntman geworden is.
Bovendien, Willem wordt straks
vader en ik heb geen zin om dan met
mijn ene hand een kinderwagen en
met mijn andere hand een invalide
wagen te moeten duwen.'
gen, want de camera loopt nog steeds.
Gelukkig vliegt de auto niet in brand,
maar of Willem iets mankeert blijft toch
geruime tijd onduidelijk. Dan mag
Hammie eindelijk het portier van de
auto openen om te zien hoe zijn zoon
erbij ligt. Niets aan de hand blijkt, want
twee tellen later komt hij al te voor
schijn. ledereen haalt opgelucht adem.
Het flinke applaus dat volgt wordt door
Willem met een bescheiden glimlach in
ontvangst genomen. Alleen als een
stralende Hammie hem later stevig
omarmt en een dikke zoen op zijn
voorhoofd geeft, lijkt Willem die dag
voor het eerst heel even van z'n stuk
gebracht.
V.l.n.r. Pieter Proper, Willem de Beukelaar en Hammie de Beukelaar.
Het is een van die zinderende dagen.
Er worden witte katoenen petten met
grote kleppen aangerukt. Maar die lij
ken weinig uitkomst te bieden. Bijna
alle medewerkers van het VARA-pro-
gramma '12 Steden, 13 Ongelukken'
blijven er de hele dag verhit uitzien. De
een wijt z'n opmerkelijk rooie koontjes
enkel aan de zon, maar de ander geeft
grif toe dat-ie op zo'n draaidag, zelfs al
is het ijskoud, altijd wel wat extra
zweetdruppels produceert. Gewoon
omdat er elke keer opnieuw onver
wachte dingen kunnen gebeuren.
Okay, het gebeurt zelden, maar toch:
een scène die er op papier zo prachtig
uitzag, kan in de praktijk zijn uitwerking
missen, een camera kan stuk gaan en
een acteur kan plotseling overvallen
worden door plankenkoorts. En dan is
er natuurlijk nog de wekelijkse bijdrage
van het stuntteam van Hammie de
Beukelaar. Wat die jongens allemaal
uithalen, nee daar heeft niemand woor
den voor. Ongelooflijk hoeveel lef die
gozers hebben!
Deze zaterdag bestaat het stuntteam
uit Hammie de Beukelaar, zoon Willem
en Pieter Proper. Willem moet straks
met een grote groene Volvo van de B-
weg - die van Muiden naar Amsterdam
voert - afraken en vervolgens met een
snelheid van 80 kilometer per uur door
een aan de kant van weg opgestelde
bouwkeet heenknallen Er wordt
gebruik gemaakt van een schans.
Deze staat vlak voor de bouwkeet
opgesteld en is bedekt met balen hooi.
Voor de kijker dus onzichtbaar. Lenige
en tengere Pieter, die vaak als stand-in
fungeert voor de argeloze fietser die
plotseling omver wordt gereden, helpt
vandaag Willem en Hammie om het
karwei te klaren.
Tegen vier uur zal de stunt op film
gezet worden. Toch is het drietal de
hele dag op de set te vinden, want niet
alleen de heren zelf willen de stunt tot
in de millimeter voorbereiden, ook de
Danny de Munck in actie tijdens vorige serie '12 Steden en 13 Ongelukken'.
regisseur, cameraman en geluidsman
moeten uitgebreid op de hoogte wor
den gesteld van Hammie's plan.
Willem de Beukelaar: 'Je kunt wel als
een volslagen idioot met 120 kilometer
per uur over een schans heen vliegen,
maar door goed overleg te voeren met
iedereen kun je een stunt veel heftiger
laten lijken dan-ie in werkelijkheid is.'
Met een olijke blik voegt Hammie de
Beukelaar eraan toe: 'Ik leef altijd hele
maal naar de stunt toe, maar ik neem
natuurlijk wel alle voorzorgsmaatrege
len die er zijn. Vroeger dachten veel
regisseurs dat stuntmensen mafketels
waren die er zelf om vroegen om dood
neer te lazeren: hadden zij iets uitge
dacht, moesten wij het zonder com
mentaar uitvoeren. Maar tegenwoordig
hebben we wel degelijk inspraak.
Inmiddels is ook algemeen bekend dat
zodra de Beukelaars op de set ver
schijnen 99 procent veiligheid gega
randeerd is. Voor iedereen. Eén pro
cent kans op een ongeluk? Ja
natuurlijk. Want ik ben toch niet Onze
Lieve Heer?'
Al bemoeit Hammie zich nog dagelijks
met alle bezigheden van zijn zoon ('ik
weet zeker dat hij soms beroerd wordt
van mijn bezorgdheid'), officieel heeft
Willem inmiddels de leiding over zowel
het horecabedrijf als over het stunt
team. Deze club is uitgegroeid tot 25
turners, parachutisten, duikers, cou
reurs en motorrijders. Hammie: 'Als
een goeie sportjongen zich bij ons
aanmeldt, neem ik 'em altijd een keer
mee naar een stunt. Vaak wil iemand
zich dan nog wel eens terugtrekken,
want dan wordt het toch te heavy voor
hem.' Was het Hammie altijd te doen
om 'de kick' die hij voelde nadat hij
een stunt had uitgevoerd. Willem gaat
het enkel om het eindresultaat, om dat
moment waarop hij thuis op de video
zijn aandeel aan series als 'Pleidooi',
'Coverstory', 'Bureau Kruislaan', 'In
voor- en tegenspoed', 'Tegen wil en
dank' en '12 Steden, 13 Ongelukken'
kan terugzien. Bang dat 'em iets over
komt, is Willem nooit. Nuchter: 'Ik doe
dit werk 200 dagen per jaar. Voor mij is
het pure routine.'
In de aflevering van '12 Steden, 13
Ongelukken' waarvoor vandaag aan de
Meerkade in Muiden opnames
gemaakt worden, wordt het waarge
beurde verhaal nagespeeld van een
fotojournalist in opleiding - alias
Hammie van de Beukelaar. De journa
list maakt te veel haast op de sluiprou
te van Muiden naar Amsterdam om zijn
grote idool Bono, de zanger van U2,
te kunnen fotograferen. Een ruzie, roe
keloosheid, snelheid én een melkwa
gen zorgen er echter voor dat hij Bono
Jan Douwe Kroeske
helemaal niet te zien krijgt. Presentator
Jan Douwe Kroeske: 'Het doel van het
programma is om de kijker inzicht te
geven in het ontstaan van een ongeval,
in de hoop dat het aantal ongelukken
afneemt.' Elke aflevering van '12
Steden, 13 Ongelukken' is gebaseerd
op een bladzijde uit een politierapport.
Scenarioschrijvers gebruiken de infor
matie om een verhaal van te maken.
En als kijkers geraakt worden door een
verhaal of een ongeluk dan zijn de
makers al heel tevreden.'
Het moment waarop Willem tijdelijk in
de huid van de fotojournalist kruipt,
nadert nu ijlings. Terwijl de produktie-
leider alle nieuwsgierige omstanders
luid en kordaat toespreekt, ('Totdat u
een teken van mij krijgt, moet uw plek
blijven staan. En denk erom: niet gil
len!') beent Hammie zenuwachtig
heen en weer. Voor de laatste maal
wordt de stunt doorgenomen met de
regisseur en de cameraploeg. En
samen met Pieter controleert hij nog
eenmaal al het materiaal: 'Kan iemand
die roestige spijkers die uit de bouw
keet steken verwijderen? Nee, niet
straks. Nu!' En met de woorden 'als ik
zeg dat je hier kan staan, hoef je écht
niet bang te zijn dat je iets overkomt'
duwt hij de cameraman nog een paar
meter dichter naar de bouwkeet toe.
Ondertussen hult Willem zich in een
dik leren pak. Geen spoor van nervosi
teit. Eén grote grijns tot in de laatste
minuut. Nadat hij een valhelm heeft
opgezet, kruipt hij achter het stuur,
ledereen lijkt gereed. Een flink draaien
de motor. Willems gezicht is niet te
zien. Een immense klap: het groene
gevaarte scheurt dwars door de bouw
keet. Na een paar meter door de lucht
te zijn gevlogen, staat de auto nu weer
op de grond. En dan die stilte. Die
doodse stilte. Niemand mag iets zeg