Groot modespektakel tijdens Wonen- en Wensenbeurs Goes Bij Flowery op het verkeerde been 'Het is lekker en toevallig ook nog goed voor je lijf' Verjaardag in het Dierenrijk Van hebbedingetjes tot repro-antiek Drs Hamburger Winnaars puzzel Badhotel Domburg Rookworst Ab de Visser goud waard Eenzaamheid LU PSYCHOLOGISCHE (KINDER) VERTELLINGEN (1) PSYCHOCONSULT BEDRIJFSKUNDIG BEKEKEN Bienvenue au boulevard zélan- de: Zeeland op de Franse toer in de Zeelandhallen in Goes. Tijdens de gezins- en huis houdbeurs 'Wonen Wen sen', van 19 tot en met 23 oktober, zal er een groot modespektakel plaats vinden op een speciaal modeplein. Organisator Kees Outermans van bruidshuis Fiësta heeft een groot aantal Zeeuwse winkels benaderd om aan het spektakel mee te doen. Een gedeelte daarvan zal op het modeplein de creaties tonen, andere hebben in de Zeeland hallen een eigen stand. Jolanda Nijsen van Sporthuis Jan Jongepier is een van de benaderde personen en is druk doende haar collectie samen te stellen voor de modeflitsen op het modeplein. Wat de mannequins en dressmen aan trekken zal wat Jongepier betreft vooral in de winter sportsfeer liggen. Pakken voor tijdens het skieën, compleet met bijbehorende skies en andere attributen, en een klei ne greep uit de après-ski col lectie. Lekker warme trainings pakken, fleece-sweaters en stoere jacks. De meeste ski-kle- ding is tegenwoordig vervaar digd in de zogenaamde micro materialen die waterafstotend, winddicht en natuurlijk sneeuwdicht zijn. Het merk Tenson is op dit gebied toon aangevend en zal door Sport huis Jongepier zowel tijdens de show als in een stand te zien en te voelen zijn. De diversiteit aan modeflitsen is een gevolg van de vele ver schillende modeonderdelen. Nancy de Voogd van dames mode Dimarelle in Middelburg zal het publiek feest- en gele genheidskleding tonen. Nancy de Voogd beschrijft haar col lectie feestkleding als zijnde geschikt voor een 'prinsesse- bal of sprookjesfeest'. Maar ook voor een tweede huwelijk vindt zij haar gelegenheidskle ding zeer geschikt. Deze kle dinglijn die toch een zeer spe ciaal beeld geeft is modisch gezien misschien niet zo ver anderlijk maar vertoont toch duidelijk flower power-invloe- den. Dit zit hem vooral in het stofgebruik. Fluweel is bijvoor beeld weer zeer in trek. Ook de belijning toont sixties-invloe- den door het sluike silhouet en de halter rond de hals. Een tweede gedeelte van haar inbreng in de show zal meer combinatiemode zijn. Colbert met rok of broek-combinaties met vooral het accent op bij zondere details als splitten, kragen en manchetafwerkin gen. Van de Walcherse winkels is ook stoffenwinkel La Vaca benaderd door organisator Kees Outermans. „Of we ook bruidsstoffen verkopen", her haalt Henk Jobse de vraag van Outermans. „Nou, met die ene rol zijde die we verkopen kun je nog geen bruidsstand vul len, dus richten wij ons meer op het interieurgebeuren in het algemeen." Voor La Vaca wordt deze beurs een try-out, niet tijdens de modeshow maar in een stand zullen Henk Jobse en compagnon Rijk-Jan Koppejan hun waren tonen. Twee belangrijke interieursfe ren zullen vertegenwoordigd zijn. Ten eerste de natuurlijke trend met katoenen en linnen stoffen en ten tweede een jaren zestig/zeventig-lijn. Van deze laatste trend zijn het vooral de motiefjes die in de stoffen tot uiting komen: grap pige 'Miró'-tekeningetjes in verschillende kleurstellingen. Volgens de heren van La Vaca is het gewone gordijn aan de rails er wel zo'n beetje uit. „De mensen zijn veel creatiever met hun interieur bezig en wil len draperieën en ophaalgor- dijnen", zegt Rijk-Jan Koppe jan. „En voor die kleine meer prijs laten ze het door ons ver vaardigen," concluderen beide heren van La Vaca. De beurs is geopend woens dag en donderdag van 14 tot 22, vrijdag tot en met zondag van 10.30 tot 18 uur met elk uur een modeshow op het modeplein. Meteen bij binnenkomst wordt de bezoeker even op het verkeerde been gezet. Het ging hier toch om kunstbloe men? De sterke bloemengeur, emmers met rozen en de vele kleurige bloemstukken doen vermoeden dat een vergissing in het spel is. „Geur is belang rijk, voor een goede sfeer. Net als een stukje klassieke muziek." Annemarie van Dijke heeft haar Flowery met zorg en tot in de puntjes ingericht. „Het is een pijpela, maar met een gordijn en goed licht is er wel wat van te maken." Onlangs opende Annemarie van Dijke haar winkeltje in zij den bloemen en planten in de Janstraat in Middelburg. Een uit de hand gelopen hobby, noemt ze het zelf. „Er zijn op Walcheren eigenlijk geen zaken die exclusief zijden bloe men verkopen - sommige zaken doen het er maar een beetje bij. Maar ik ben echt op zoek geweest naar de mooiere, zo natuurlijk mogelijke soor ten. Ik ga uit van kwaliteit, niet van dat kitscherige. Ik wil aan tonen dat zijde echt mooi kan zijn." En niet alleen de verslag gever was even op het ver keerde been gebracht. „Veel mensen voelen even aan de planten, of ze zeggen: maar deze is toch wel echt?" Van Dijke verkoopt losse bloe men, zoals rozen en zonne bloemen, en verschillende planten. Daarnaast besteedt ze veel tijd aan het opmaken van potten, vazen en dergelijke. „Mensen komen vaak met de gekste dingen. Een snoes van een pot, maar ook een melk bus, eigen spulletjes waar ze aan gehecht zijn. Ik vraag dan waar het bij moet passen, in welke kleuren bij welke meu bels en dan maak ik een mooi stuk. Laatst wilde iemand een stuk voor in de keuken. Daar heb ik dus een aantal vruchten ingestopt." De grotere stukken die Van Dijke maakt, kopen mensen meestal voor zichzelf. Voor wie een ander wil verras sen met een aardigheidje, zijn bij Flowery kleine kant en klare stukjes te vinden. Annemarie van Dijke. Uit de collectie van Dimarelle. Hiermede reageer ik op het stukje 'Eenzaamheid bij ouderen zit nog in taboesfeer' door Liesbet Mallekoote. Al jaren zit ik met een klei ne eenzame groep oude ren (55+ tot in de 70) elke dinsdagavond in Bachten Komme in Vlissingen onder de paraplu van de Stichting Welzijn Oude ren, waar wij als eenzame alleenstaande ouderen samenkomen om gezel ligheidsspelletjes te doen en wat te praten. Zoals u weet verhuist de Stichting Welzijn Ouderen Vlissingen naar de nieu we behuizing in de Brou- wenaarstraat in Vlissin gen. Toen ik enkele dagen voor het stukje in de krant verscheen bij de SWOV informeerde of er voor ons groepje ook plaats was in de nieuwe behui zing, kreeg ik de medede ling van Lies Luikenaar dat er voor ons groepje geen plaats meer was. Nu vraag ik mij af waar deze personen Holrust en Luikenaar mee bezig zijn. Ze maken nu wel veel tamtam in de krant over eenzame ouderen maar ons groepje ouderen, dat al meer dan vijf jaar bestaat, laten ze nu gewoon zwemmen omdat het teveel kost. Holtrust en Luikenaar hebben zich al die jaren nog nooit laten zien of interesse getoond naar ons groepje eenzame ouderen. Je zou toch mogen verwachten dat deze personen daad werkelijk de belangen van ouderen behartigen en ons niet op straat zetten met de mededeling 'er is geen geld voor jullie groepje', terwijl ze enkele dagen later met een groot stuk in de krant komen over eenzame ouderen. J.C.C. Sonius Vlissingen. Middelburg - Jared Bailey, een gehandicapte 7-jarige jongen uit het Amerikaanse Middleburg, werkt in opdracht van zijn school aan een gezamenlijk landenpro- ject. De leerlingen moeten zoveel mogelijk materiaal van het gekozen land verzamelen in de vorm van foto's, kaarten en dergelijke. Jared heeft al diverse kaarten uit verschillende plaat sen in Nederland ontvangen. Omdat hij in Middleburg woont - een stad gesticht door een Zeeuw uit Middelburg - zouden kaartjes uit de Zeeuwse hoofd stad wellicht extra aardig zijn, meent zijn Nederlandse contact persoon. Het adres van Jared Bailey is 1828 Southlake Drive Middlebrug, Fl. 32068, Verenig de Staten. Er heerst grote opwinding in het bos van Dierenrijk. Toontje schildpad, de oudste inwoner van Dierenrijk, zal over enkele dagen zijn honderdste verjaardag vieren, 's Middags, terwijl Toontje een dutje doet, roept Maarten de Uil alle bewoners van Dierenrijk bij elkaar. Hij wil met de andere dieren deze belangrijke gebeurtenis bespre ken. „Stilte! Stilte!", roept Maarten. „Jullie weten waarom ik jullie bij elkaar heb geroe pen. We moeten bespreken hoe we Toontjes verjaardag vieren. Wie een voorstel heeft, steekt zijn poot of vleugel op en krijgt het woord." Drs. Henk C.M. Hermans Poten en vleugels schoten de lucht in. „Sjakie de buidelrat", zei Maarten. „Jij bent eerst." „Het zal iedereen wel duidelijk zijn", begon Sjakie op zijn overdreven deftige manier, „dat er slechts één perfect cadeau is voor onze zo gewaardeerde Toon. De moei lijkheid is echter, hoe we dat perfecte cadeau kunnen vinden!" „Zijn de anderen het hier mee eens?", vroeg Maarten de Uil. Niemand wilde toegeven dat hij niet begreep wat Sjakie zei. Dus leek iedereen het ermee eens. „Dat is dan afgesproken", zei Maarten. „Het is nu dus zaak om dat perfecte cadeau te vin den. Heeft iemand een voorstel?" „Ja, wij!", riepen Snif, Snuf en Snoef Konijn in koor. „Jullie weten allemaal dat Toontje iedereen voor was, toen hij die beroemde wedstrijd met onze voorvader Hans de Haas won. Daarom is volgens ons het beste cadeau een grote wortel met daarin gegraveerd „Rustig maar, dan kom je er wel!" „Dat vind ik hele maal geen perfect cadeau", snauwde Sjakie. „Toontje houdt niet van wortels, zoals ieder een weet. Wat ik in gedachten heb, zal ieder een ontroeren en verbazen. Ik stel voor dat we de poten uit de mouwen steken, en voor Toontje een gang graven tusen de vijver en het grasland. Hij kan zich dan vrij rondbewe- gen zonder naar buiten te hoeven". „Dat lijkt me een stom cadeau", oehoede Maarten. „Jij vindt zo'n gang misschien leuk, maar schildpadden zien haast niets in het donker. Bovendien vindt Toontje het fijn om in de frisse lucht te wandelen". „Dit wordt nog moeilijk", dacht Maarten, „ledereen heeft zo zijn eigen mening over wat we moeten doen." „Nou", zei hij hardop, „ik geloof dat we het perfecte cadeau nog niet gevonden hebben. Zijn er nog andere voorstellen? Piet de Pad, zeg jij het maar!" „Ik voel me er erg opgewonden bij", zei Piet de Pad. „Als snelle, hippe pad weet ik wel waar iedereen blij mee is. Hoe zouden jullie het vinden om Toontje een eigen lelieblad te geven, helemaal met mos bedekt. Hij kan dan in de vijver ronddrijven, en van het zonnetje genieten. Ik word al opgewonden bij het idee alleen!" Maarten fronste het hoofd. „Misschien dat jij dat zou willen, Piet, maar ik kan me nauwe lijks voorstellen dat Toontje gaat ronddrijven op zo'n blad. Waar vinden we bovendien een blad, dat groot en sterk genoeg is voor hem?" „Moos de Muis", ging Maarten ver der, „wat ètel jij voor als ideale cadeau voor Toontje?" „Het leven is gelijk een bloem", begon Moos die priester wilde worden. „Elke ervaring kunnen we vergelijken met een bloemblad. Toontje verdient een bloem met veel bladeren, omdat hij rijk aan ervaring is." Alle andere dieren begonnen te gapen. „Ter zake Moos", onderbrak Maarten. „We hebben niet veel tijd. Toontje zal weldra wak ker worden." „Het probleem is, dat er geen probleem is", vervolgde de wijze Moos, vriendelijk lachend. „Weet je, wat voor ieder een hier perfect of wenselijk is, hoeft dat nog niet voor Toontj te zijn. Er zijn veel cadeaus die we hem kunnen geven, en hij zal sommi ge leuker vinden dan andere. Er bestaat ech ter geen perfect cadeau! En of hij nu wel of niet waardeert wat jullie hem geven, hij zal net zoveel om jullie geven. Misschien is het beste cadeau wel jullie vriendschap en lief de!" Even werd het stil in het bos. ledereen dacht na over wat Moos gezegd had. „Het klinkt dwaas", dachten Snif, Snuf en Snoef. „Ik begrijp het niet", dacht Piet de Pad. „Moos is niet lekker", dacht Sjakie de Buidelrat. „Ik denk dat we allemaal merken dat we het niet eens worden", zei Maarten de Uil. „En dat geeft niet." De dag van Toontjes honderdste verjaardag brak aan. Iedere bewoner van Dierenrijk gaf Toontje een cadeau naar eigen keuze. Toontje nam elk cadeau dankbaar in ont vangst. „Vrienden", zei hij tot tranen bewo gen, „jullie zijn allemaal verschillend, maar jullie zijn allemaal mijn vrienden, leder heeft iets van zichzelf gegeven, en dat is het beste geschenk dat bestaat." Het twee jaar geleden geopen de winkeltje in Nieuwdorp liep zo goed, dat Hennie Bosman besloot het ook eens in Mid delburg te proberen. In de Lan ge Geere opende zijn haar Kadotiek Hennie. En meteen al was het 'stikgezellig'. „Meteen al de eerste dag moest ik tus sen de middag nieuwe tuin beelden bestellen. Die vliegen gewoon weg." Niet alleen voor romantische cadeaus in alle prijsklassen, maar ook voor een inrichtingsadvies kan de klant terecht bij de - nog net niet gediplomeerde - bin- nenhuisarchitecte. Hennie Bosman vindt haar winkeltjes vooral gezellig. Ook voor haar is het allemaal begonnen als een hobby. „In het begin stond ik veel op markten, voor goede doelen. Ik probeer altijd de nadruk te leg gen op iets aparts dat toch niet duur is. Dat is uitgelopen tot dit." Bosman verkoopt in haar winkeltje - dat met de plavui zen en de houten balken als vanzelf een passend decor vormt - nostalgische, romanti sche 'hebbedingetjes' en klei ne cadeautjes, maar ook de duurdere tuinbeelden, 'repro antiek' en - in samenwerking met TMC Kruiningen - grenen meubelen. Daarnaast geeft ze advies over hoe de badkamer leuk kan worden ingericht of hoe de tuin ook in de winter aardig blijft om naar te kijken. Maar ook bijvoorbeeld hoe een aan geschaft artikel het best tot zijn recht komt. „Deze vaas bij voorbeeld. Een heel gewone glazen vaas, kun je overal kopen. Maar met een paar gla zen knikkers erin, een stukje klimop en een bloemetje, drijf- kaarsje erbij - dan ziet het er toch heel anders uit." Verder maakt Hennie Bosman ook dekschalen, strohoeden en dergelijke op. Het liefst met zij den bloemen - droogbloemen verschieten na twee jaar toch van kleur, vindt de geboren Middelburgse. Over haar winkeltje is Bosman zeer tevreden. „Het is een knus pandje, waar mensen zich snel op hun gemak voelen. Het is echt een winkeltje om lekker in rond te snuffelen. Het moet ook niet te groot zijn, anders sta je zelf alleen maar in te pak ken en af te rekenen." „Doet u mij maar een cheeseburger," ver zoekt de jongeman de vriendelijk ogende juf frouw achter de toonbank. „Dat is dan twee vijfennegentig meneer," antwoordt ze goed gemutst. „Nee, ik bedoel een cheeeeeeese- burger." „Oh, de dubbele, voor maar drievijf ennegentig?" Nog is het misverstand de wereld niet uit. Uiteindelijk, na een derde en laatste poging, kan de jongeman genieten van zijn welverdiende driedubbele hambur ger met kaas. door drs. R.J.C. Schieman Maar weinig ondernemingen hebben zich door de jaren heen zo snel ontwikkeld als 'fast food' gigant McDonald's. De laatste tien jaar werd tenminste ieder etmaal één nieuwe vestiging geopend. De formule van McDonald's heeft bewezen wereldwijd toe pasbaar te zijn. Zelfs in Moskou en Tokio staan vestigingen van de restaurantketen. Wachtrijen van een uur zijn daar eerder regel dan uitzondering. Wat heeft McDonald's gemaakt tot wat het nu is? Zit het geheim in de hamburgers die overal ter wereld hetzelf de smaken, of is er meer dan dat: wat is het geheim van de kok? Een kijkje in de keuken van 's lands grootste horeca-onderneming kan misschien uitsluitsel bieden. Het succes van McDonald's stoelt op twee pijlers. Allereerst is daar het onwankelbaar geloof in de bestaande formule. De uitgangs punten van McDonald's succesformule zijn kwaliteit, service, kraakhelderheid en waar- voor-je-geld (KSK&W). Deze kernachtige filo sofie is geen inhoudsloze kreet maar een wereldwijd uitgangspunt. Het topmanage ment van McDonald's stelt alles in het werk om de KSK&W-filosofie in ieder restaurant te garanderen. Een hamburger in Tokio dient hetzelfde te smaken als een hamburger in Moskou of, zo u wilt, Middelburg. Op papier klinkt dit alle maal heel aardig, maar in de praktijk heeft het nogal wat voeten in aarde. Om die ham burger overal hetzelfde te laten smaken struint een heel garnizoen McDonald's-con- troleurs dagelijks de restaurants af. Onvolkomenheden worden gemeld en weg genomen, maar ook het (full time) personeel wordt getraind op proces(kwaliteits)bewa- king en klantenbenadering. En w'.e denkt dat hamburgers bakken, leiding geven en pro cesbewaking eenvoudig werk is komt be drogen uit: iedere aankomende restaurant manager dient een meerjarige opleiding te volgen aan één van de Hamburger Universiteiten van McDonald's. Daar wordt hen geleerd om te gaan met het personeel, klanten te benaderen, orders op te nemen en af te werken. Het hele proces, vanaf de glimlach bij bin nenkomst tot het schoonmaken van de tafel tjes bij het verlaten van het restaurant, wordt nauwlettend door de vloermanager in de gaten gehouden: liggen de Franse frietjes niet langer dan x-minuten in de bak? Is de glimlach naar de klant oprecht? Wordt het wisselgeld luid genoeg uitgeteld? Een tweede pijler onder het succes van McDonald's is de expansionistische franchi- sestructuur. Franchising biedt ondernemin gen de mogelijkheid om gesteund door een bewezen formule en merknaam tegen rela tief lage kosten en risico's een nog braaklig gende markt te voorzien van produkten of diensten. Bij franchising krijgt de franchise nemer het recht om de door de franchisege ver ontwikkelde formule te exploiteren. De franchisegever ontvangt in ruil hiervoor roy alties. Zo'n driekwart van alle McDonald's- vestigingen wordt geëxploiteerd door res taurantmanagers die werken op franchise basis. Toch is de formule niet in alle gevallen heilig. Soms maken eetcultuurgewoonten het noodzakelijk op bepaalde punten af te wij ken. In principe schenkt McDonald's geen alcoholische dranken. Toch geniet Duitsland een uitzonderingspositie. Daar staat ook bier op de kaart. Waarom? Omdat de Duitser bier niet ziet als een alcoholische drank. Zelfs McDonald's moet wel eens water bij de wijn doen! Paul Schoote van Sauna Mid delburg heeft de rustige zomermaanden gebruikt om het stoombad om te toveren tot een kruidensauna, die vori ge week in gebruik is geno men. Het stoombad is nu bin nen te vinden. De kruiden sauna was volgens Paul Schoote niet zozeer nodig vanwege de drukte in de sauna. „Ik vind het gewoon leuk om hem erbij te hebben. Ik heb nu eenmaal een sauna tic." Annelies Schoote ver diepte zich in de diverse krui den en heeft door eigen onder zoek drie favoriete geuren geselecteerd. Paul heeft het gebouwtje op de binnenplaats van het saunabe- drijf zelf ontworpen en gebouwd. „Met hulp van een paar trouwe klanten," vertelt Annelies. De kruidensauna is opgetrokken uit redcederhout. „Die houtsoort heeft weinig noesten en kwasten," legt Annelies uit. „Daardoor heb je geen harsvorming. Want als je hete hars op je huid krijgt, ver brand je levend." Onder de saunabanken is het slangetje verstopt dat de geu rige essentiële oliën in de cabi ne verspreid. Boven op het nostalgisch aandoende kachel tje staat een 'juspan' met in water drijvende denneappel- tjes. Erboven hangt een 'saunabloem' van keramiek. „Die zijn vooral voor de sier," zegt Annelies. „Maar er zit ook een beetje olie in, dat door de warmte verdampt. Door er even overheen te wapperen verspreid je extra geur." De kruidensauna is nieuw voor Middelburg, maar bestaat op zich al heel lang, vertelt Paul. „Vroeger werd de kruiden sauna gebruikt tegen allerlei kwaaltjes." Annelies: „En de aromatherapieën komen nu weer helemaal op, samen met de homeopathie en milieube wustzijn. Mensen willen eens wat anders proberen. En het werkt echt, al zijn we dat inmiddels een beetje vergeten. Maar," relativeert Annelies, „Wij zijn natuurlijk geen dok ters, dus heb ik drie geuren uit gezocht die de meeste mensen aangenaam vinden. Het is voor de lekkerte, en toevallig is het ook nog goed voor je lijf." Annelies heeft de favoriete geuren gevonden door in de ontvangstruimte van de sauna telkens een andere olie in een lampje te branden. Aan de reacties van de klanten selec teerde ze de geuren die het meest werden gewaardeerd. Annelies wil elke twee weken" een andere geur in de sauna. „Je kunt ze niet te snel afwis selen, anders ga je alles door elkaar ruiken." In de kruiden sauna hangt ze een bordje dat aangeeft welke kruiden gebruikt worden en wat hun werking is. Daarnaast staat er telkens iets vermeld over de essentiële olie als produkt: hoe het werd gemaakt, wie het uit gevonden heeft en dergelijke. „Niet te veel hoor, mensen moeten niet een kwartier aan het lezen zijn." De informatie haalde Annelies uit diverse studieboeken. Naast de aange- namen werking van de kruiden kent de nieuwe sauna nog een voordeel. „De kruidensauna is minder heet dan een gewone: zestig in plaats van negentig graden. Anders verbranden de kruiden. Dat is prettig voor mensen die een gewone sauna te heet vinden of voor mensen die langer dan tien minuten willen blijven zitten." De kruidensauna. Monique de Heer van Badho tel Domburg heeft vorige week de prijzen overhandigd aan drie lezers van de PZC- weekbladen. Alledrie wisten zij de oplossing te vinden van de kruiswoordpuzzel, die het Badhotel Domburg ter gele genheid van de officiële ope ning woensdag 21 september in deze krant liet afdrukken. Het woord 'referentiekader' vormde de oplossing van de kruiswoordpuzzel. In totaal stuurden zo'n vierhonderd lezers een oplossing van de puzzel in, om een gooi te doen naar een van de drie prijzen. De eerste prijs - een overnach ting voor twee personen in het Badhotel, inclusief diner, ont bijtbuffet en gebruik van sauna en zwembad - is gewonnen door E. van Drent uit Koude- kerke. De tweede prijs, een gastronomisch viergangendi ner in het Specialiteitenrestau rant van het Badhotel, is gewonnen door C. Vriens uit Vlissingen. J. de Rijk uit Mid delburg was de winnaar van de derde prijs, een drie-gan genmenu in de Brasserie van het Badhotel. Hennie Bosman. DE, PAREL. Babdweg 2. 4357 BT Domburg, telefoon 01188-3230 Bent u een liefhebber van stijldansen? Zaterdag 15 oktober a.s. organiseren we weer een gezellige dansavond in het theater van De Parel, van 20.30 - 00.30 uur Hélemaal GRATIS. Met live-muziek van "Cartouche". De volgende dansavond is op 12 november a.s. met "Passé Partout". DE PAREL IS ktN I MET FITNESS, BOWLING- EN SQUASH; BANEN.SAUNA. KUURCENTRUM, THEATER. CAFE'S EN RESTAURANTS IN DOMBURG Keurslager Ab de Visser uit Middelburg ontving half sep tember met zijn rookworst het predikaat Goudkeur. Volgens de jury was de geur, smaak, kleur en snijdbaarheid zo per fect dat de slager in Dauwen- daele bijna het maximum aan tal punten haalde. De Vereniging van Keurslagers houdt jaarlijks een dergelijke keuring bij het begin van het winterseizoen. Dan immers begint min of meer het seizoen voor de Gelderse rookworst. Voor de keurslagers is deze wedstrijd een stimulans om nog eens extra op de kwaliteit van het produkt te letten. In het keuringsrapport komt ook te staan op welke punten de rookworst voor verbetering vatbaar is. Overigens staat de ambachte lijke rookworst de komende weken in het middelpunt van de belangstelling bij de Keur slagers. Er ligt bovendien een speciale folder met recepten en wetenswaardigheden over de worst. En er is een speciale actie waarmee de klant een gratis rookworst kan verdie nen. Woensdag 12 oktober 1994 DE FAAM - DE VLISSINGER i

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1994 | | pagina 15