it's klaar voor het jaar 2000 Kans op auto bij Renault Dïjkwel Kippegaas onder de kroonluchters Van stickers tot een autoradio #/VH Brood in de schijnwerper De angstneuroot Vandaag besteld, gisteren ontvangen De goedkoopste Nog goedkoper PERFECTE MODESHOW IN ARSENAAL Loek's Boekhandel verhuist Economisch denken voor Studenten, Les 1. GRATIS STRESSHAZOLOGIE (6) PSYCHOCONSULT BEDRIJFSKUNDIG BEKEKEN door drs. R.J.C. Schieman WAAR D~E BÓN VRIJ NEDERLAND WAARDE BONj Onder de kroonluch ters van theater het Arsenaal in Vlissingen vond afgelopen week end een modespekta kel plaats. Een combi natie van mode en show. De organisatie was in handen van Mariëtte Verhey. Een vrouw die in staat bleek datgene uit mode te halen wat er in zit, namelijk show en styling. Deze twee ingrediënten stonden garant voor een avondje entertainment en informatie over de nieuwste herfst- en wintermode. Woensdag 28 september 1994 DE FAAM - DE VLISSINGER 19 Het laatste type stresshaas dat we in deze rubriek zullen bespreken, is eigenlijk meer het type van de paniekhaas. Veel van zijn wakende tijd brengt hij door in zinloos gepieker. Dat beseft hij zelf ook wel, maar toch volhardt hij erin. Er lijkt wel sprake van een verslaving, die slechts met moeite door broken kan worden. Als gevolg van dit angstdenken leeft hij de hele dag onder hoogspanning. We hebben het over de angstneuroot, die leeft vanuit de overtuiging dat hij zich voortdurend moet bezighouden met alle mogelijke gevaren en risico's. Zijn leven loopt daardoor over van gevaren, zodat de stress hem door de oren naar bui ten komt. Drs. Henk C.M. Hermans Kenmerkend voor veel angstneuroten is hun rusteloosheid die na verloop van tijd over gaat in vermoeidheid. Het vele piekeren jut hem op, maar remt hem tegelijkertijd weer af. Alles wat hij doet wordt vooraf gegaan door de meest rampzalige onheilsfantasieën. Steeds terugkerend in zijn gedachtenwereld zijn de zinnetjes 'Als maar niet...' en 'Stel je voor dat...' Wanneer hij tijdens een vergade ring het woord wil nemen, stelt hij zich voor dat hij halverwege zijn betoog volledig zal blokkeren en gillend de kamer moet verlaten. Of hij gaat er bij voorbaat vanuit, dat de andere aanwezigen elke onvolkomenheid in zijn betoog direct zullen aangrijpen voor een genadeloze persoonlijke aanval. Hij gaat met zichzelf om, als een chauffeur die steeds tegelijk op het gaspedaal en de rem trapt: hij sloopt zichzelf door steeds maar tegen elke activiteit op te zien. In huislijke kring kan de angstneuroot zich overdreven ongerust maken over het wel en wee van de andere gezinsleden. Komen de kinderen vijf minuten te laat uit school, dan ziet hij al ambulances met loeiende sirenes onderweg naar het ziekenhuis. Moet hij zelf op pad, dan heeft hij al uren vantevoren de bibbers: mis ik mijn trein niet... hoe vaak moet ik overstappen... heb ik wel een verbin ding... het was toch wel vandaag.... Steeds maar weer is hij met zichzelf in gesprek. De angstneuroot lijdt aan de ziekte van het angstdenken. Hij lijkt op een alarmsysteem dat te scherp is afgesteld. Van de tien keer is het negen keer loos alarm. De angstneuroot weigert om de normale ver antwoordelijkheden en risico's van het vol wassen leven te accepteren. Hij zou zich het liefste terug willen trekken in een wereld zon der gevaren en risico's. Ergens verlangt hij terug naar de kindertijd; de tijd dat hij in moeilijke situaties kon terugvallen op zijn ouders. Maar helaas voor hem: dat is onmo gelijk. De volwassenheid brengt noodzakelijk risico's met zich mee, en het is onmogelijk om je daar voor honderd procent tegen in te dekken. Ook piekeren heeft geen enkele zin. Daarmee neemt het risico op mogelijk onheil niet af. In plaats daarvan kan de angstneu root zich maar beter leren verzoenen met de onzekerheden en risico's van het leven. Voor- en tegenspoed liggen immers vaak dicht bij elkaar. Laat ik dit verduidelijken met het volgende verhaal. Lang geleden leefde er een hereboer in China. Op een dag kwam een troep wilde paarden op zijn landgoed terecht. Die paar den waren een fortuin waard en zijn buren kwamen hem feliciteren met dit geluk. De man merkte op: „Wie weet of dit wel geluk is?" Een tijdje later werd zijn zoon bij het temmen van een van de paarden uit het zadel geworpen en brak een been. De buren kwamen hem toen beklagen met zijn onge luk. Opnieuw vroeg hij: „Wie weet of dit wel zo'n ongeluk is?" Enige tijd daarna brak een oorlog uit, maar de zoon van de hereboer werd afgekeurd voor de militaire dienst van wege zijn gebroken been. Weer riepen de buren in koor wat een geluk hij had. En weer stelde hij de vraag: „Wie weet of dit wel geluk is?" „Pieterse, nu heb ik alweer van één van je mensen een order binnen gehad die abso luut niet haalbaar is. Wie denken jullie wel dat wij zijn, tovenaars of zo?" Produktiechef Janssen windt zich zichtbaar op over het gemak waarmee zijn collegae bij de afdeling Verkoop afspraken maken en beloftes doen. „We krijgen die grote opdracht van jullie nooit af. We hebben daarvoor niet het mate riaal en de mankracht, om over tijd maar te zwijgen!" Hoewel beide afdelingen - produktie en ver koop - deel uitmaken van dezelfde onderne ming en ze dus eigenlijk dezelfde doelstellin gen zouden moeten nastreven, ligt de prak tijk vaak anders. De belangen lopen niet altijd even parallel. De manier waarop beide afde lingen beoordeeld worden lokt polarisatie en conflicten uit. Zo worden vertegenwoordi gers van de verkoopafdeling beoordeeld op het aantal eenheden dat zij verkocht hebben. 'The sky' is daarom 'the limit'. Hun doel is zoveel mogelijk verkopen en de klanten daar bij tevreden houden, zelfs als die met onmo gelijke eisen komen. De produktiemedewerkers daarentegen wor den beoordeeld op hun produktiviteit, het aantal eenheden dat zij produceren per tijds eenheid. In mindere tijden lopen beide belangen nog parallel; men is allang blij dat men wat kan produceren. In drukke tijden kan men echter door gebrek aan middelen - benodigde mensen, machines en materiaal - soms niet aan de vraag van de klanten en de gemaakte afspraken voldoen. Een gebrekki ge afstemming tussen afdelingen, een ver schil in mentaliteit en een slechte planning lijken debet aan de sluimerende conflicten. Neen-verkopen komt niet voor in het woor denboek van de doorgewinterde vertegen woordiger. Strak in het pak en gezegend met een vlotte babbel verkoopt hij als het moet zijn eigen vuile onderbroek nog. Zolang de klanten maar tevreden zijn. En deze komen soms met stevige eisen: „Kunnen jullie de bestelling van vandaag, gisteren bij onze vestiging in Niemandsland afleveren?" „Geen probleem meneer," antwoordt de ver koper zonder blikken of blozen. „De klant is bij ons koning!" Produktiemedewerkers zijn niet altijd even blij met afspraken als deze. Zij zijn immers verantwoordelijk voor de uitvoe ring en afwerking van de orders. Zij worden er vaak als eerste op aangekeken als iets mis gaat. Ze werken dan bijvoorbeeld niet hard genoeg. Het lijkt misschien wat zwart-wit gesteld, maar het achterliggend idee is dat verschil lende afdelingen er eigen doelstellingen op na kunnen houden. Deze prevaleren nogal eens boven het belang van de onderneming en kunnen als zodanig contraproduktief wer ken. Vooral in functioneel, hiërarchisch inge richte ondernemingen kom je nogal eens de vorming van koninkrijkjes tegen. In deze ondernemingen willen de afdelingen zo min mogelijk met elkaar te maken hebben. Fragmentatie viert hoogtij en de muren wor den hoog opgetrokken. De kans op conflicten neemt daarmee toe; men heeft immers alleen maar oog voor de eigen problemen. Niet verwonderlijk gaat dit alles ten koste van het ondernemingsresultaat. Ondernemingen als deze zijn duidelijk toe aan verandering. Maar veranderen kost ener gie en vraagt van betrokkenen een open geest. Teneinde de diverse koninkrijkjes te laten samenwerken dient het 'wij tegen de rest'-gevoel plaats te maken voor het 'ons'- gevoel: de neuzen moeten weer allemaal dezelfde richting op gaan staan. Een cultuur omslag kan alleen worden bereikt als de opgetrokken muren worden geslecht, doel stellingen en beloningsstructuren worden aangepast en begrip kan worden gekweekt voor eikaars problemen. Een rollenspel kan wellicht uitkomst bieden. Op die manier kan men kruipen in de huid van de ander. En als niets helpt stuur je ze gewoon het bos in voor een paintball-sessie. Dat populaire spel ver groot immers de teamgeest. Zorg dan wel dat de afdelingen niet tegenover elkaar staan, want dan wordt het pas echt oorlog! Na bijna veertig jaar en diverse verbouwingen verhuist Loek's Boekhan del van de Nieuwe Burg in Middelburg naar de Lange Delft. Donderdag 29 september om half negen gaat de nieuwe zaak feestelijk open. De oude vestiging van de Bruna-winkel is te klein geworden om het assorti ment goed te kunnen pre senteren. De nieuwe win kel in de Lange Delft wordt helemaal ingericht in de nieuwe Bruna-sty- ling en zal meer ruimte bieden aan het assorti ment boeken, tijdschrif ten, kantoorartikelen, postzegels en munten. Afgelopen zaterdag was de laatste dag dat Loek's Boekhandel in de Nieuwe Burg open was. Maandag, dinsdag en vandaag zijn benut om de zaak te ver huizen naar het nieuwe pand. Winkelketen it's opende vrij dag in Vlissingen de deuren van haar nieuwste filiaal in audio, video en electro. Opval lend aan de inrichting zijn de zes meter hoge produktpre- sentaties. Het hele assortiment is gesegmenteerd en onder verdeeld via produktgroepbor- den en merkhorden. Op de prijskaarten staat uitgebreide informatie over de produkten vermeld. Volgens Ellen van de Weijer van it's is een dergelijke presentatie de manier waarop de consument van nu en in de toekomst wil winkelen: zelf zoeken en kiezen en pas bij twijfel de hulp van een verko per in roepen. De hoge wan den zijn er slechts voor het effect: boven ooghoogte staat hetzelfde als op de bereikbare planken. Sinds mensenheugenis wer den elk najaar oogstfeesten gehouden. Een goede graan oogst garandeerde voldoende voedsel voor de rest van het jaar. De traditionele oogstfees ten waren van oudsher dank dagen, vieringen uit dankbaar heid voor een goede oogst. De Amerikaanse nationale feest dag Thanksgiving Day is daar een overblijfsel van. Het weer had uiteraard een belangrijke invloed op hoeveelheid en kwaliteit van de oogst. Tegen woordig betrekt Nederland zijn meel uit heel Europa. Deson danks wordt nog steeds gesproken over een goede of een slechte oogst, die welis- Begin oktober is de Week van het Brood en wordt tevens het Oogstfeest nieuwe stijl gevierd. waar geen hongersnood zal veroorzaken maar wel invloed heeft op de prijzen. Volgens meelproducent Mene- ba is de oogst die in augustus Nog tot en met maandag 3 oktober maken kopers van een Renault bij Dijkwel bv in Vlissingen kans om de koop som minus de wettelijk ver plichte belastingheffingen terug te krijgen. Verder heeft Dijkwel tijdens deze Groot Nieuws-dagen voor bezoekers aan de showroom die een ingevulde coupon uit de krant inleveren een kraskaart waar mee prijzen zijn te winnen zoals televisies, videorecor ders en andere hifi-appara- tuur. Bij deze krasloterij is (landelijk) een Twingo de hoofdprijs. Kopers van een Renault die hun geld terug krijgen kunnen hun naam dagelijks om 20.30 uur op de televisie horen (RTL4). De actie begon 22 sep tember. Een notaris greep elke dag een koopcontract uit de stapel en doet dat nog tot en met maandag 3 oktober. In totaal worden er tussen 22 september en 3 oktober tien auto's verloot. Het maakt daar bij niet uit welke auto de klant had gekocht - elke prijsklasse doet mee aan de actie. Renault onderstreept met deze actie de goede verkoopcijfers. Ook de Vlissingse dealer Dijk wel boerde totnutoe 'uitste kend'. In vergelijking met 1993 - aldus Renault Nederland - steeg het verkoopresultaat van Hans Dijkwel en de zijnen in 1994 met 34 procent. Krijg je Studiefinan ciering WSF 18+ en zit je niet in het zieken fonds? Regel dan van daag nog je eigen StudentenStandaard- PakketPolis. Een goed kopere ziektekosten verzekering is er niet voor studenten Voor maar 63,49 per maand (inclusief wettelijke bijdragen!) heb je een super- complete basisdekking. Van huisarts tot en met ziekenhuis, plus de GRATIS World Assistance Card voor hulp van Alarmcentrale Eurocross. En voor slechts 1,50 per maand meer krijg je er nog allerlei extra's bij. Bij Zilveren Kruis betaal je geen polis- of administratiekosten. Dus loop vandaag nog even binnen bij de Zilveren Kruis Verzekeringswinkel bij jou in de buurt. Als je daar nu vrij blijvend informatie opvraagt, krijg je 1 maand lang Vrij Nederland GRATIS. Neem deze waardebon wel mee! Een maand lang GRATIS Vrij Nederland, als je nu bij de Zilveren Kruis Verzekerings winkel vrijblij vend informa tie opvraagt. Zilveren Kruis Verzekeringen Inleveren bij de Zilveren Kruis Verzekerings winkel GOED VOOR EEN MAAND Ga snel met deze bon langs bij de Zilveren Kruis Verzekeringswinkel, Londense Kaai 1-5, I Middelburg, I tel (01 180) 12 274 I Daar kun je ook terecht voor I de supervoordelige I Jongeren-Conti-Nü-Reis- I verzekering en al je I andere verzekeringszaken. ïl van het land is gekomen kwali tatief goed maar in volume matig. Door het koude voor jaar ontwikkelde de Europese tarwe zich slecht. Het daarop volgende hete zomerweer had een zeer snelle rijping van de korrel tot gevolg. De oogst in de Europese Unie is naar schatting zo'n vijf procent lager: naar schatting 65 tot 70 miljoen ton tegen 70 a 75 ton in 1993. Voor de graantelers is de lage re oogst een tegenvaller die deels wordt goedgemaakt door de hogere prijzen voor goedbakkende tarwe. Veel tar we wordt geteeld voor veevoe der. Door het groeiende prijs verschil tussen voeder- en bak- tarwe richten de Nederlandse graanboeren zich steeds meer op de teelt van goedbakkende tarwe. Deze ontwikkeling ver kleint de afhankelijkheid van het buitenland. Ongeveer de helft van de twee miljoen ton tarwe die Nederland nodig heeft komt nu van eigen bodem. Vanaf half september wordt al het Nederlandse brood van de nieuwe oogst gebakken. Om dat te vieren biedt een aantal bakkers op ini tiatief van Meneba speciale broodsoorten als Oogstbrood en Meergranenbrood aan. Het Oogstfeest - dat een jaarlijks terugkerende traditie moet worden - duurt tot in oktober en valt gedeelteijk samen met de nationale Week van het Brood, die de Stichting Voor lichting Brood jaarlijks houdt. Volgens de Stichting Voorlich ting Brood is het Nederlandse broodassortiment de laatste tien jaar sterk verbruind. In 1981 bedroeg het aandeel bruin- en volkorenbrood 67 procent. Inmiddels is dat 75 procent. Alleen bij de consumptie van broodjes blijkt wit nog net iets populairder. Tijdens de Week van het Brood vraagt de stich ting aandacht voor de vele broodsoorten van eigen bodem. Volgens de stichting wordt door het grote aanbod van buitenlands brood soms vergeten dat elke provincie haar eigen broodsoorten kent, zoals de Friese suikerpof, Twentse krentewegge en de Zeeuwse papkoeken. door Karina Leijnse _ii Ladyspeaker Yvonne Looy, zelf ook steeds in een andere cre atie gehuld, informeerde het Beeld van de modeshow in het Arsenaal. FOTO ANDA VAN RIET publiek over wat komen ging. Mannequins en dressmen toonden in gepaste poses de kleding en accessoires van de desbetteffende zaken. Het toneel gaf een herfstsfeer weer door de creaties van City Bloem: twee uit gedroogde takken vervaardigde stoelen tussen een keur aan herfstbla deren en bloemen. Een visueel aantrekkelijk plaatje waaraan slechts de geur van een pas natgeregend bos ontbrak. Damesmodezaak Patachou beet het spits af. Veel indigo blauw in rechte broeken met heuplange colberts, enkellan- ge vesten over dito jurken in jersey, teddygilet over lange sluike rok en een opvallend pak in plisséstof waardoor een ribbeleffect ontstond. De modellen vulden het gehele toneel waardoor in een klap de complete collectie zichtbaar werd en de door Mariëtte Ver hey zo geconstrueerde styling volledig tot zijn recht kwam. Een goed geoliede modeshow vraagt naast het spektakel ook om een rode draad. Een rust punt waardoor het publiek al het voorafgaande even kan laten bezinken. Dit rustpunt werd geboden door drie modellen, steeds in dezelfde zwarte jurk, die tussen de shows door accessoires, haar dracht en make-up showden. Sieraden van de Gulle Gever, getooide hoofden met uit kunsthaar vervaardigd kap persvakwerk van Christian Coiffure en brillen van Groene- veld opticiens werden tijdens deze rode draad getoond. De brillen werden gepresenteerd op zuilen gemaakt van kippe gaas die op de hoofden van de modellen gedragen werden. De make-up, opgebracht door Liesbeth van Woudenberg, had meer iets weg van face- painting maar vormde samen met het haarkunstwerk een zeer speciaal show-element. Hans Knuyt showde twee ver schillende sferen. Eerst een casual look met sportieve jacks waarvan de mouwen afgeritst konden worden. De aldus ont stane bodywarmer werd gedragen over geruite hem den in houthakkerssfeer en corduroy broeken. Daarna een klassiek beeld met herenkos tuums in dezelfde kleurcombi natie of in broek-colbert com binatie waarvan het colbert in een ruitje of tegenkleur te zien was. De stropdas, nog steeds een belangrijk element in de herengarderobe, was te zien in opvallend dessin of in dezelfde kleurstelling als het kostuum waardoor het een onopvallend maar toch wezenlijk onderdeel vormde. Bubbles, met de laatste trends uit Londen, liet vooral veel folklore zien in de gebreide truien. De col, ruim en soms tot over de schouders vallend, is weer terug van weggeweest. Op de grove breisels veel gemaasde bloemmotieven in winterwit, knalrood en zwart. Zijnen Damesmode liet dat echte herfstsfeertje zien in Har- ris Tweed en suèdine. Typisch Schotse kleuren groen en bruin geven in de collectie van Zijnen dat landelijke beeld weer dat deze winter zo in trek is. Lange sluike wollen rokken, truien in vlakverdeling en pak ken met veel geraffineerd detailwerk in kragen en zak ken. Mabélis Design toonde het publiek een showblok in drie hoofdkleuren: rood, zwart en wit. Door Mariëtte Verhey krachtig weergegeven met Heavy Metal muziek. Gebreide jassen met bontgarnering in opvallend groot dessin, 'Cha- nelpakjes' in zwart met witte biezen, witte blouses met gilet of chabotkraag, truien met folkloremotieven en veel pon pons en knalrode panty's. Kit tig, schools en wuft! Als laatste mode-onderdeel showde Exquise cocktailjurken in taftzijde, kant en fluweel. Opvallend waren de lichaams- volgende lange jurken met geraffineerd decolleté. De boe zem werd als het ware opge hangen aan een halter rond de nek die vooral de schouders tot zijn recht lieten komen. Een modeshow die tot en met de garderobejuffrouw perfect ver zorgd was. Lange Noordstraat 10-12. Middelburg. Tel. 01180-14943 dat is cultuur, dat is levenskunst! De wijnen van Marimssen zijn ingekocht door een fameuze, individualistische wijnkoper voor een selecte groep wijn- en specialiteitenhuizen. Leuk om te weten, want dat betekent hoge kwaliteitswijnen tegen relatief lage prijzen. WIJN- EN SPECIAUTEITENHUIS In de Middelburgse Segeers- straat is sinds donderdag een filiaal van Automat gevestigd. Het assortiment van de zaak bestaat uit een grote diversi teit aan auto-accessoires. Daarnaast kunnen ook onder delen worden besteld. De winkelketen Automat werkt met het franchise-systeem. In totaal zijn er dertig Automat- zaken in Nederland. Automat Middelburg is, naast de vesti ging in Axel, de tweede in Zee land. Franchise-nemer Richard Midavaine heeft al enige jaren ervaring in de autobranche. „Ik heb hiervoor in een autoscha- debedrijf gewerkt en heb mijn diploma eerste plaatwerker gehaald. Toen ik het aanbod kreeg om deze zaak op te zet ten heb ik een soort stage gelopen in de Automat-filialen Richard Midavaine. in Oldenzaal en Axel", vertelt Midavaine. Het aanbod van Automat bestaat uit vrijwel alles voor in en om de auto. Naast materialen voor het onderhoud zijn er allerlei attri buten om de heilige koe te ver sieren. Van autoradio's tot sti ckers, siervelgen en race-stu ren. Midavaine: „Onderdelen zoals uitlaten en accu's kunnen ook bij ons besteld worden. Autoradio's worden door ons ingebouwd. Leuk voor de klant is ook dat bij ons oude autora dio's kunnen worden inge ruild". Om de opening van de vesti ging te vieren heeft Automat verschillende aanbiedingen. „Voordeel van onze zaak is dat we een hele korte levertijd hebben. Als ik vandaag iets bestel heb ik het in veel geval len morgen al in huis," aldus Midavaine. In de week van 3 tot en met 8 oktober staat het Nederlandse brood in de schijnwerper. Tra ditiegetrouw wordt de nieuwe oogst aangegrepen om de nationale Week van het Brood te vieren. Veef bakkers en broodafdelingen van super markten organiseren allerlei activiteiten en de Stichting Voorlichting Brood vraagt via buitenreclame en spots aan dacht voor de vele broodsoor ten die Nederland kent. Tege lijkertijd probeert meelprodu cent Meneba Meel het tradi tionele oogstfeest bij de bak kers weer in ere te herstellen.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1994 | | pagina 19