„We wilden gewoon een gezellige vertrouwde zaak #r 3S2WS Directeuren maken zelf beeld To imagine is everything! De Zedeprediker Fietsen voor winnaars kleurwedstrijd Jumbo DiDi verkoopt letterlijk de kleding van het lijf Braderie Arnemuiden krijgt zeker vervolg De Verzekeringswinkel van Zilveren Kruis: FAMILIE LAVOOYZET 95 JAAR OUDE TRADITIE VOORT Ongevraagd drukwerk STRESSHAZELOGIE (4) Drie generaties Lavooy knipten afgelopen weekend het lint door van hun nieuwe zaak aan het Plein 1940 in Middelburg. Premier Mode in de Lange Delft en Lavooy heren- en damesmode in de Gortstraat zijn samengevoegd en bestaan als zodanig niet meer. A.J. Lavooy en zoon F. Lavooy zetten de inmiddels 95 jarige kleding zaaktraditie samen voort. R. Lavooy (vijf jaar) heeft zijn interesse voorlopig nog in andere zaken. Hij gaat liever bij de 'stort' werken als vuilnisman. BEDRIJFSKUNDIG BEKEKEN door drs. R.J.C. Schieman Informatie-avond over buitenlanders in Middelburg PSYCHOCONSULT Drs. Henk C.M. Hermans CHIROPRACTIE TERNEUZEN Slager Sturm Slagerskeus (advertentie) Woensdag 14 september 1994 DE FAAM - DE VLISSINGER 23 Rond het jaar 1900 begon Huy- brecht Lavooy in de Gortstraat Als tegenstanders van de overdreven hoeveelheid reclame, die ongevraagd aan ons werd geboden, hebben wij een sticker op de brievenbus geplakt met de tekst: 'Nee, geen onge- adresseerd reclamewerk, Ja, wel huis-aan-huis-bla- den'. Tot ons grote ongenoegen vinden we ongevraagd (toe nemende aantallen reclamewerk bijgesloten in uw weekblad. Daar wij ook 'De Scheldebode' ontvan gen, met deze week precies dezelfde reclamefolders, kregen we alles dubbel. Het moge u duidelijk zijn, gezien de sticker op onze deur, dat wij geen enkele prijs stellen op reclame werk, maar wel graag uw blad willen ontvangen zon der reclame. In deze optiek is dit soort ongevraagde reclame: 1. verspilling van materialen, 2. milieuvervui lend en lastig (we moeten er ruimte voor vrijmaken om het te bewaren en zor gen dat we het als 'oud papier' weer kwijt raken), 3. voor ons totaal oninteres sant qua inhoud, omdat we er niet in lezen. Behalve dat wij uw blad graag lezen, wordt dat ook nog meer noodzaak sinds de Gemeente Middelburg besloten heeft niet meer in de PZC te adverteren om informatie te geven. Wij verzoeken u dringend een oplossing te zoeken, zodat wij (en anderen met een zelfde sticker op de deur!) geen ongewenste reclame meer toegeschoven krijgen in uw blad. K. Derks en T.S. Derks-Wessels Middelburg een zaak in herenkostuums. De kostuums die in die tijd ver kocht werden kwamen uit een degelijke kleermakerstraditie en werden veelal met de hand gemaakt. Pas bij de intrede van de naaimachine ontstond het kostuum dat we nu kennen als het City- of Business-suit. Dit herenpak herinnert in tal van zaken aan het van oudsher klassieke kostuum. Het heren- pak ontstond door simpelweg de lange panden van het rok- kostuum af te snijden. Het aldus ontstane jasje, met broek en vest, werd in één kleur en in één materiaal uitge voerd. Zoon van Huybrecht, Jaap Lavooy, 'Ome Jaap, echt zo'n Middelburgs figuur', zette de zaak in herenkostuums voort. Omdat hij geen opvolger had nam zijn neef, A.J. Lavooy de zaak over. 'Lavooy herenkos tuums' veranderde in 'Lavooy dames- en herenmode'. Het traditionele kostuum werd een broek met colbert-combinatie. (De naam colbert kwam van raadgever Colbert, minister van financiën en de bedenker van het protectionisme in de Franse kledingindustrie). Eén en dezelfde kleur en materiaal De familie Lavooy, een traditie van bijna een eeuw. was ook geen gulden regel meer. Het assortiment, onder hevig aan de wens van de klant, kreeg een sportiever en comfortabeler uiterlijk. Het vest of gilet werd een pronk stukje op zichzelf en kon los, zonder jasje, gedragen wor den. Het klassieke kostuum bleef echter een tijdloos onderdeel in de herengardero be. F. Lavooy, inmiddels veertien jaar in het familiebedrijf, betrok de heren- en damesmo dezaak Premier in de Lange Delft die gespecialiseerd was in lodenjassen. Hij voegde een jonger beeld aan de bestaande collectie toe. Dat uitte zich ondermeer in de Wlue Willi's collectie. Een uit gebreid denim vervaardigde sportieve kledinglijn die absoluut krimp- vrij is na wassen en drogen. De trappen naar de damesaf- Oprichter M. Flillebrandse taxeert het beeld dat het exterieur van Hillebrand bv een meer uitnodigend karakter moet geven. FOTO ANDA VAN RIET Omdat het gebouw niet voor gezet. Zeeuwind-direc- bepaald fraai oogt, heeft de teur John Springer en Cees directie van constructiebedrijf van Belzen, algemeen direc- Hillebrand er een kunstwerk teur van Hillebrand bv, hebben Futurologie is een discipline die iets bestudeerd dat er niet is: de toekomst. Niet alleen futurologen houden zich met de toekomst bezig, iedere sterve ling denkt er wel eens over na. Het onbestemde maakt vele mensen onrus tig. Deze mensen vragen zich af wat de toekomst hen leren zal. De doemden kers onder ons gaan nog een stapje ver der en dubben: Is er überhaupt nog wel een toekomst? Als we het rapport Grenzen aan de Groei van de Club van Rome begin jaren zeventig mochten geloven kon deze laatste overpein zing volmondig met NEE beantwoord wor den. De invloedrijke club draaide de vraag 'wat zal de toekomst ons leren?' handig om in 'wat leert het verleden ons?'. Zo dwong de Club van Rome de wereld tot herbezinning. Zij schetste op basis van extrapolatie een somber toekomstbeeld: De mensheid was door haar nimmer aflatende honger naar meer, hard op weg zichzelf te vernietigen. De consumptieve vraatzucht zou - hand in hand met een explosief groeiende wereldbevol king - leiden tot een Apocalips die zijn weer ga niet kent. De ingeslagen weg was een doodlopende. Alleen een verandering in waarden kon het tij keren. En als de ziel murw is geploegd komt de kentering! Twintig jaar na dato lijkt daadwerkelijk een verandering in waarden opgetreden: Het ecologisch bewustzijn heerst als nimmer tevoren. Maar of onze zorgen voor de dag van morgen, meer blijken te zijn dan schone schijn moet nog bezien worden. Het hebben van een toekomstbeeld biedt perspectief, het kan iets geven om naar toe te werken. Wat nu science fiction heet is over tien, twintig jaar misschien wel werkelijk heid. Einsteins lijfspreuk was niet voor niets: To imagine is everything! Ook in het bedrijfsleven is het hebben van een lichtend perspectief - een visie uiteenge zet in een heldere strategie - van eminent belang. Het geeft richting aan acties die niet langer meer gekenschetst worden door toe vallige ingevingen. En richting zal belangrijk zijn in de maatschappij van de 21ste eeuw. De complexiteit van het ondernemen zal blij ven toenemen. De ondernemer zal zichzelf een weg moeten banen door een woud van regels. Ook de basis van het concurreren zal anders zijn dan nu. De ondernemer van de 21ste eeuw is een duizendpoot die zijn zaak jes goed geregeld heeft. Iemand die een inspirerende visie kan overdragen; iemand die een set van doelstellingen heeft die het nastreven waard zijn. Bij het formuleren van een strategie kijk je niet alleen naar de eigen onderneming maar ook naar de ontwikkelingen die zich afspelen op mondiaal, regionaal en sectoraal niveau Eén van de technieken die ik als adviseur gebruik bij het visioneren en formuleren van beleid is 'futurizing'. Bij futurizing kijkt de ondernemer niet vanuit de huidige situatie naar de toekomst, maar omgekeerd vanuit de toekomst naar de huidige situatie. Het is immers eenvoudiger praten over de voltooid verleden tijd (dat wat achter men ligt) dan over de toekomstige tijd (dat wat nog komen gaat). Door middel van 'futurizing' kan de ondernemer op tafel krijgen welke stappen hij nog moet zetten (en welke hij moet nala ten te zetten) om zijn uiteindelijke doel te bereiken. Wat dit doel ook moge zijn: Misschien wil hij binnen vijf jaar wel de grootste worden in zijn branche? Misschien wil hij over een x-aantal jaren gaan rentenie ren? Uiteraard zal ook dit aan verandering onderhevig zijn. Immers niets is zo verander lijk als de mens, het weer daargelaten. Pas als men duidelijkheid heeft over wat men nastreeft, kan men gaan nadenken over de manier waarop dit vorm gegeven worden kan. Zo krijgt de onderneming stapje-voor stapje een visie in handen dat kan fungeren als leidraad. En laten we wel zijn: ledereen heeft toch behoefte aan richting? Het biedt een stukje (schijnbare) zekerheid in een tijd waar onzekerheid troef is. In 'Voer voor psy chologen' schreef Harry Mulisch ooit eens de troostende woorden: „Laat niemand zich iets wijsmaken. Het verleden is even onzeker als de toekomst. In de toekomst kan (bijna) alles gebeuren - maar in het verleden kan (bijna) alles gebeurd zijn!" het beeld zelf gemaakt. Tevre den overhandigden zij het afgelopen zaterdag symbo lisch aan de heer M. Hillebrand onder het motto 'directeur biedt kunstwerk aan aan mededirecteur'. Het kunstwerk heeft een hoog te van zes meter en weegt om en nabij de drie ton. Hillebrand kreeg het overhandigd omdat hij de groei van Hillebrand achter zijn naam kan zetten, legt Cees van Belzen uit. „Onder zijn leiding is het bedrijf gegroeid van een een manszaak naar een bedrijf met plus minus 25 werknemers. Overigens voerde het tweetal met het maken van het beeld geen ver van mijn bed show op. Regelmatig werkt het Mid delburgse bedrijf in opdracht van beeldende kunstenaars in heel Nederland. De werkgroep Mondiaal beleid van de gemeente Middelburg houdt vrijdag 28 september een informatie-avond Kleurrijk Middelburg in de Burgerzaal van het stadhuis. Burgemees ter Chris Rutten opent de bij eenkomst. Het thema luidt Vrede en Veiligheid. Het is voor de tweede keer dat een bijeenkomst Kleurrijk Mid delburg wordt gehouden. De aandacht gaat daarbij vooral uit naar de vraag wat Middel burgers voor hun buitenlandse stadgenoten kunnen beteke nen. Er zijn sprekers uit Soma lië en Koerdistan. De sprekers wonen thans in Middelburg. Ook R. Renema van de Stich ting heropbouw Konavle (ex- Joegoslavië) voert het woord. Enkele Middelburgse werk groepen zijn uitgenodigd om wat over hun werk te komen vertellen. Het Intercultureel Gospelkoor onder leiding van R. Deug zorgt voor muzikale verstrooiing. De bijeenkomst begint om 20 uur. deling van Premier, moeilijk begaanbaar voor de oudere cliëntèle, waren de oorzaak van een zoektocht naar een ander pand. Gevonden aan het Plein 1940 zijn nu alle collec ties van beide Lavooy zaken gelijkvloers uitgestald. De inrichting van de nieuwe zaak straalt de vertrouwdheid en 'Lavooy-traditie' uit. „We wil den gewoon een gezellige ver trouwde zaak", zegt Frank Lavooy, „geen ckempelverho- gend parket op de vloer maar lekkere warme vloerbedek king". 'Goed en betrouwbaar, degelijk en betaalbaar, service en kwaliteit', Frank Lavooy kan het niet vaak genoeg bena drukken. „We bieden service vanuit goede vakkennis over stofkwaliteit- en behandeling en pasvorm". De kleermakerij in de Gortstraat is gebleven om de extra service in verstel werk te blijven geven. „De snelheid van de tegenwoordi ge tijd geeft een slechte bedie ning, wij willen zonder onder broken te worden de klant hel pen", zegt Frank Lavooy en voegt daar aan toe, „het voltal lige personeel uit beide zaken is meeverhuisd om met hart voor de zaak onze goede tradi tie in ere te houden". Er bestaat een type stresshaas, dat zijn stress vooral ontleent aan de ongerechtighe den in het leven. We noemen hem de Zedeprediker, omdat hij bij alles meteen zijn oordeel klaar heeft. Op het werk weet hij je meestal haarfijn te informeren over de gebreken binnen de organisatie. Ook van elke afzonderlijke medewerker weet hij direct de tekortkomingen op te noemen. Vaak heeft hij de gewoonte, om zich tijdens zo'n preek geweldig op te winden. Hij is ver slaafd aan een eerlijkheidsdoctrine, die wordt beheerst door het idee dat het er in het leven altijd eerlijk aan toe moet gaan. Graag beroept hij zich op hogere waarden zoals 'de moraal' of 'de rechtvaardigheid'. Op het werk neemt hij een underdog-positie in. Elk besluit van bovenaf wordt door hem met kritiek ontvangen. Zelf een constuctieve bij drage leveren binnen de organisatie is er vaak niet bij. Laat ik allereerst stellen, dat het in het men selijke verkeer meestal voordelen heeft om eerlijk te zijn. Eerlijkheid is een deugd die vaak in uw en andermans voordeel werkt. Maar wanneer het gezond streven naar eer lijkheid verandert in een doctrine (Het móet er in het leven steeds eerlijk aan toegaan), dan wordt ze onzinnig. U geeft in dat geval blijk van weinig realiteitszin. De feiten tonen immers aan, dat het er in het leven vaak niet eerlijk toegaat. Dit geldt op praktisch elk gebied, zoals de economie, de gezondheid, menselijke relaties en op het werk. Het leven laat zich weinig gelegen aan uw regels over eerlijkheid. De verdeling van welvaart, ziekte, liefde en werk wordt niet geregeld door uw eerlijkheidsdoctrine, maar door andere wet matigheden. Om te spreken met Murphie: „Als er dingen oneerlijk verlopen, dan zullen ze meestal oneerlijk verlopen"! Bovendien is eerlijkheid een subjectief begrip. Wat eer lijk vindt, kan iemand anders oneerlijk vin den. Achter een eerlijkheidsdoctrine schuilt in de regel veel eigenbelang: u eist dat u in het leven datgene krijgt dat u graag wil. En om deze eiserige opstelling acceptabel te maken, verpakt u haar als 'eerlijkheid'. Het idee dat het er in het leven eerlijk aan toe moet gaan, is een mythe die stamt uit onze kindertijd. We worden als kind opgevoed door ouders, die steeds stellen dat ze hun liefde eerlijk over de kinderen verdelen. Ook van de grote kindervriend (Sinterklaas) wordt gezegd, dat hij alles eerlijk verdeelt. Religie en het rechtsysteem stimuleren eveneens de eerlijkheidsdoctrine. Dat is natuurlijk alle maal niet voor niks. Als het er in het leven eerlijk aan toegaat, dan kunnen we ons ook redelijk veilig voelen. We kunnen zelfs afspraakjes maken met het 'lot', zoals: Als ik goed studeer, dan ga ik beslist over. Of: Als ik hard werk, dan word ik daarvoor beloond. En: Als ik aardig ben tegen anderen, zullen deze aardig terug doen. De Zedeprediker weigert hardnekkig om afscheid te nemen van zijn kinderlijke wereldbeeld. In plaats daarvan zit hij zich bij de minste of geringste oneerlijkheid te stres sen. „Dat is niet eerlijk", roept hij als anderen iets later komen op het werk, of als deze meer betaald krijgen, of als een promotie aan zijn neus voorbij gaat. Al die ongezonde spanning blijft echter niet onbeloond. Door te wijzen op andermans onvolkomenheden, verwerft hij zelf een gevoel van superioriteit. Scoort hij meestal niet zo hoog op de maat schappelijke ladder; onder de stresshazen neemt hij daarom wél een zeer verheven plaats in. FOTO ANDA VAN RIET De zesjarige Leoni Louws uit Middelburg en de vijf jaar oudere Lisette Maljaars uit Serooskerke kregen vorige week een fiets bij Jumbo Mid delburg. Dat gebeurde niet zomaar, want het tweetal kwam als winnaar uit de bus van een kleurwedstrijd die Jumbo had gehouden in de vakantiemaanden. Bedrijfslei der V. Hornman overhandigde de beide fietsen, twee keer een hoofdprijs, aan de winnaars. Het concept van DiDi dames mode - sportief, vrouwelijk en praktisch - slaat goed aan in Zeeland. In Vlissingen in de Lange Zelke is inmiddels het vijfde filiaal in de regio geo pend. „Het vrouwelijke deel van de Vlissingse bevolking heeft echt zitten springen om DiDi", zegt eigenares Petra von Eugen. 'Want Middelburg is zo ver weg' wijst het onder zoek uit, dat van te voren uit voerig is gepleegd. Petra von Eugen, in Zierikzee geboren en opgegroeid, heeft na haar studie aan de mode academie 'Marja van Riel' in Rotterdam een aantal jaren als reisleidster gewerkt. Daarna als verkoopster in een DiDi-fili- aal op de Lijnbaan in Rotter dam. „Toen ik na lange tijd weer terug kwam in Zeeland, en Vlissingen bezocht om mijn beslissing om dit DiDi-filiaal te starten af te wegen, wist ik echt niet wat ik zag", zegt Von Eugen. „Vroeger vond ik Vliss ingen maar niks, maar er is zoveel veranderd. De sfeer gaf mij zo'n positief beeld dat de beslissing uiteindelijk niet moeilijk meer was". Petra von Eugen regelt zelf de inkoop voor haar DiDi mode zaak. In de verkoop wordt ze geassisteerd door Cindy Baart. Met haar mode-academie ach tergrond merkt Von Eugen goed het verschil in klantenbe nadering. „Verkopers met een gerichte verkoopopleiding op zak benaderen de klanten veel technischer. Ik geef veel meer tips over stofbehandeling en aankoopkeuze. Voor mij is dat vanzelfsprekend. Als een vrouw met een kantoorbaan een crincklerok koopt wijs ik haar wel op het feit dat na een dag bureaustoelzitten de 'crinckle' er bij de billen uit is!" Over het koopgedrag van de Zeeuwse klant is ze zeer tevre den en enthousiast. „Hier valt men op jassen, makkelijke kle ding en truien, in tegenstelling tot Rotterdam bijvoorbeeld. Er wordt hier driftig in de mou wen van een jack gekeken of er toch wel manchetten in zit ten", vertelt Von Eugen. „Over het algemeen hebben de men sen hier wat minder lef in het dragen van aparte kleding". De kleding die Petra en Cindy zelf in de winkel dragen, hangt ook in de rekken. Naast directe reclame is dit ook een manier om de klanten de vele combi natiemogelijkheden van de kleurrijke DiDi-mode te laten zien. „Net na de opening moesten we ons wel drie keer per dag omkleden. We ver kochten letterlijk de kleding van ons lijf, dat is wel kicken hoor", zegt een enthousiaste Von Eugen. Minder 'kicken' vindt Petra het feit dat de Lange Zelke onder dak biedt aan drugsgebruikers en kleine criminelen. „Dat moet echt stoppen", zegt ze strijdbaar. „De politie of stads wacht moet veel adequater optreden wat die lui komen de winkel binnen met dreigemen ten en dat is behoorlijk verve lend". De praktijk van dhr. C. Claeys en dhr. K. Populier is per 12 september jl. verhuisd van Diezestraat 34 naar A. THIJMSTRAAT 4, Terneuzen (nieuwe praktijk naast de Blide, aan Axelsestraat) (ruime parkeergelegenheid) Tel. 01150-94017 De eerste braderie in Arne muiden krijgt volgens de organisatie zeker vervolg. Ondanks de harde wind is de twee dagen durende braderie druk bezocht. „Gezien het succes van dit jaar zullen we het volgend jaar nog grootser aanpak ken", vertelt Ron van Over- veld van de organiserende winkeliersvereniging. Doel van de braderie is om mensen van buiten Arnemui den te interesseren voor het plaatselijke winkelaanbod. Slager A. Sturm in Mid delburg is sinds vorige week aangesloten bij Slagerskeus organisa tie. Sturm is overge stapt naar die unie om zich beter te kunnen profileren als ambach telijk slager. De winkel is aangepast aan de huisstijl van Slagers keus. Ook het assorti ment produkten is aan gepast. Slagerskeus is onderdeel van de sla gersgroothandel Sla in Nederland. Zo'n vijftig kraampjes stonden vrijdag en zaterdag in het cen trum van Arnemuiden. Daar naast had de middenstandver eniging tal van aktiviteiten georganiseerd om het publiek te vermaken. Met een helikop ter konden rondvluchten wor den gemaakt en voor de kinde ren waren er ondermeer een draaimolen, een luchtkussen en een playback-show. Van Overveld: „Die aktiviteiten hadden we eigenlijk op het Havenplein gepland. Door de harde wind zijn we echter uit geweken naar de meer beschutte Burgemeester Hak- straat. De helikopter heeft vrij dag overdag niet kunnen vlie gen maar 's avonds en zater dags zijn er rondvluchten van af een terreintje net buiten het dorp gemaakt". De brand weerkorpsen van Middelburg en Arnemuiden verzorgden diverse demonstraties. Dui kers haalden een te water geraakte auto op het droge en demonstreerde hoe een geha vende auto wordt geopend. De nieuwste mode werd getoond in een show van modezaak My Way. Van Overveld: „Bij alle aktiviteiten was behoorlijk veel belangstelling. We denken dan ook zeker dat de braderie een jaarlijks terugkerend evene ment kan worden. Op deze manier maken ook mensen van buiten Arnemuiden kennis met de Arnemuidense mid denstand". Veel belangstelling bij de helikoptervluchten op de Arne muidense braderie. Daar staat de koffie voor u klaar en bent u welkom voor een goed gesprek over de afhandeling van uw nota's, wij zigingen in uw verzekeringsgegevens en voor informatie over alle andere verzekeringen van Zilveren Kruis. Speciaal kennismakingsaanbod: elke week een nieuwe verrassing voor iedere nieuwe bezoeker. Onder andere: Q) Ziektekostenverzekering Reisverzekering Spaarverzekering (2) Zilveren Kruis Ziekenfonds Zilveren Kruis Verzekeringswinkel Londense Kaai 1-5. 4331 JG Middelburg Centrum, tegenover de Koningsbrug Telefoon: 01180-122 74

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1994 | | pagina 23