Door Karina Leijnse De mode geeft altijd een tijdgeest weer. Maatschappelijke-, culturele- en politie ke gebeurtenissen krijgen hun weerslag in het kleedgedrag. Evenals het filoso fisch gedachtengoed. 'Je bent wat je eet' is net zo relevant als de uitspraak 'Je bent wat je draagt' Persoonlijk genoegen Chaos of humor Oranje Sportief Woensdag 14 september 1994 DE FAAM - DE VLISSINGER 19 Van innerlijk naar uiterlijk De jaren negentig staan in het teken van het innerlijk. De carrièredrift uit de jaren tachtig heeft een materiële bevrediging veroorzaakt, maar tevens een gat in het gevoelsleven. De techno- invloeden vanuit het Oos ten (Japan) brachten ook nieuwe impulsen op het intermenselijk vlak. De rijk dom in onszelf zoeken, van uit de Oosterse filosofie, brengt een meer spirituele situatie met zich mee, het geen in tegenstelling staat tot de zoveel meer rationele jaren tachtig. De mode functioneert als boodschap per, dat wat innerlijk aan het rommelen is wordt aan de buitenkant zichtbaar. De Grungebeweging die het jaren zestig- en zeventiggevoel aantipte is over zijn hoogte punt heen. Sporen zijn nog duidelijk herkenbaar. De mode interpreteert letterlijk de tekens van de ontdekkings tocht naar ons diepste 'zijn'. Alles dat voorheen netjes afge werkt aan de binnenkant van de kleding verborgen bleef wordt zichtbaar gemaakt. Rafelige naden, weglaten of binnenste buiten keren van voering, zichtbare, niet platge streken coupenaden, compleet binnenwerk van colberts wordt naar buiten gedraaid en met grove afwerkingssteken aan elkaar gezet. Letterlijk het binnenste naar buiten halen. Versterkt door de invloeden vanuit Azië wordt het nuchtere Europa gemixt met filosofi sche en spirituele wijsheden. Stijve Engelse mantelpakken, Duitse 'dirndl'-jurkjes, Spaan- Grove stiksels, knoopsga ten in keperband, zichtbare coupenaad, klepzakken en ritsjes in voeringloze col berts. Beide combinaties van Hoezoo?, Vlissingen. se bolero's en Hollandse boe ren- en werkmansdracht wor den gecombineerd met Oos terse kaftans, 'Mao'-jasjes, nomadencapes en schape vacht. Tegenstellingen en con trasten zorgen voor een onconventionele mix/match die als eerste de stoffenindus- trie op volle toeren laat draai en voor de produktie van de zogenaamde 'voel'-stoffen. Doorleefde en verwassen stof fen, reliëfbreidsels, ragfijne nerveuze voiles, zachte Teddy (fakefur) en authentieke Tweeds, visgraat en Schotse ruit gecombineerd met nostal gische etnische prints en ruige katoen met plakkerige rubber- coatings. Op het eerste gezicht stoffen die niets met elkaar te maken hebben maar door de mix een interessant beeld vor men. De gevoelswaarde van kleding wordt onderstreept. Er is een combinatie van het comfort van de kleding en de sensibili teit van de stof zodat de drager een zeer persoonlijk genoegen wordt geboden: niemand kan het immers zien, alleen de tast zin van de drager is van belang. Ecologische proble men zijn nog lang niet opge lost. Industrieën staan, onder druk van milieuorganisaties en sociaal- en maatschappelijk welbevinden, onder strenge milieuregels. Burgers leveren vrije tijd in om (liefst met de auto!) al het gescheidde afval in de daarvoor bestemde con tainers en bakken te depone ren. Geld en inventiviteit zijn grote investeringen. Ook de stoffenindustrie is bezig met het ontwikkelen van meer milieuvriendelijk produk- tiewijzen met materialen. Natuurlijke grondstoffen zoals: grassoorten, fruitschillen, melkproteïnen en maïs wor den omgezet in stoffen die milieuvriendelijk te vervaardi gen zijn. Ook plastics worden afbreekbaar gemaakt. Recy cling en hergebruik van grond stoffen en bestaande kleding stukken is een 'eco'-trend (het woord 'eco' is wel absoluut passé) die nog wel even door gaat. Exclusieve kledingzaken en tweedehandswinkels kunnen nu hand in hand verder. Het stoffige, naar mottenballen ruikende imago van het twee dehandscircuit is voorgoed afgeboend. Een glanzende trend is tevoorschijn gekomen. De combinatie van een dure designersjas met een tweede handskostuum is in de mode geïntegreerd, bijna een must! De term deconstructie doet sinds een jaar 'mee met de mode'. De filosoof Jacques Deïrida was met zijn teksten de grondlegger van de decon- Stoer (oranje) rubbercoated jack met doorgestikte voering op een grofge- b rei de werkmanstrui van Hoezoo Vlissingen. structie: niet dat wat er staat is belangrijk maar juist dat wat er niet staat is relevant. Tussen de regels door lezen dus. In de mode, beïnvloedbaar als geen andere stroming, wordt deconstructie vertaald in het uit z'n verband halen van bestaande vormen en con structies. Een damespump lijkt op een werkmansschoen door de profielzolen, vesten en trui en lijken 'te klein' of 'te groot' en groeien uit tot een jurk of een jas. Kledingstukken worden als onderdeel beschouwd en lij ken niet meer binnen het geheel te passen. Een nog gro tere chaos of is hier sprake van een gezonde dosis humor. De combinatie leidt tot het modi- sche beeld waarbij het kort over lang, ofwel het laag over laag effect het silhouet bepaalt. Alles lijkt te kunnen en te mogen. Niets is minder waar, zo'n vrijheidsprediker is de mode nu ook weer niet. De basketbalrage, die al voor een florerende sportschoenen- handel zorgt, is tevens verant woordelijk voor de verdere uit breiding van sportoutfits. Caps en jacks met het logo van de club zijn vooral onder de jeugd zeer populair. Jongens met op hun rug 'Chicago Bulls' en aan hun voeten 'magie' Johnson hebben menig krantenwijkje gelopen. Die sportschoenen van merken als Nike, BK, Ree bok en Fila zijn inmiddéls een investering geworden. Of er ook daadwerkelijk meer ge sport wordt valt zeer te betwij felen. Er is eerder sprake van een verandering van 'Sports wear' naar 'Streetwear'. Ski jacks, paardrijbroeken en sur vivalvestjes hebben ook al sinds lange tijd niets meer te maken met dat waar ze eigen lijk voor staan. Grofgebreide trui in A-lijn op enkellange strakke rok van Mabélis design, Vlissin gen. Naast de spirituele invasie vanuit Azië blijven er de niet te stuiten 'Sporty' inspiraties komen. Amerika, het land met het hoogste fitnessgehalte, blijft de Europeanen beïnvloe den met diverse takken van sport. Trendwinkels zullen deze win ter (en zomer) gevuld zijn met 'oranje'. Niet vanwege de dra matische aftocht van 'onze Jongens', maar omdat deze kleur het zo lekker doet in com binatie met de Jeanslook. Authentieke back-to-basic spij kerbroek gecombineerd met 'voetbalshirt' en andere belet- terde sportelementen. Als klapper op de vuurpijl de 'adi- das'-streep! Schoenen, broe ken, tassen, panty's, stropdas sen, shirts en colberts, ze moe ten er allemaal aan geloven. Twee, drie of vier strepen langs pijpen of mouwen in zwart, wit, blauw of natuur lijkoranje! De fluoriserende kleding afkomstig uit rages als skate boarding, mountainbiking en skeeling hebben hun weg gevonden naar de discotheek. Tijdens de house-party's krijgt het oplichtende effect van de neonkleuren bij het gebruik van blacklight een extra dimensie. Ook in deze trend is er sprake van de zucht naar innerlijke bevrijding. Via de techno-dreun van 'oermuziek' op weg naar de Virtual Reality! In de jaren zeventig werd er al vanuit een vooruitziende blik een beeld geschetst over het magische 'space' jaar 2000. Inmiddels behoort deze perio de alweer tot een retrostijl. De jaren negentig blijft de perio den van voorheen herhalen maar wel onder een op natuur lijke wijze gewassen vlag. FOTO'S ANDA VAN RIET t

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1994 | | pagina 19