Door Karina Leijnse
De mode geeft altijd een tijdgeest weer.
Maatschappelijke-, culturele- en politie
ke gebeurtenissen krijgen hun weerslag
in het kleedgedrag. Evenals het filoso
fisch gedachtengoed. 'Je bent wat je
eet' is net zo relevant als de uitspraak
'Je bent wat je draagt'
Persoonlijk
genoegen
Chaos of humor
Oranje
Sportief
Woensdag 14 september 1994
DE FAAM - DE VLISSINGER
19
Van
innerlijk
naar
uiterlijk
De jaren negentig staan in
het teken van het innerlijk.
De carrièredrift uit de jaren
tachtig heeft een materiële
bevrediging veroorzaakt,
maar tevens een gat in het
gevoelsleven. De techno-
invloeden vanuit het Oos
ten (Japan) brachten ook
nieuwe impulsen op het
intermenselijk vlak. De rijk
dom in onszelf zoeken, van
uit de Oosterse filosofie,
brengt een meer spirituele
situatie met zich mee, het
geen in tegenstelling staat
tot de zoveel meer rationele
jaren tachtig. De mode
functioneert als boodschap
per, dat wat innerlijk aan
het rommelen is wordt aan
de buitenkant zichtbaar.
De Grungebeweging die het
jaren zestig- en zeventiggevoel
aantipte is over zijn hoogte
punt heen. Sporen zijn nog
duidelijk herkenbaar. De mode
interpreteert letterlijk de
tekens van de ontdekkings
tocht naar ons diepste 'zijn'.
Alles dat voorheen netjes afge
werkt aan de binnenkant van
de kleding verborgen bleef
wordt zichtbaar gemaakt.
Rafelige naden, weglaten of
binnenste buiten keren van
voering, zichtbare, niet platge
streken coupenaden, compleet
binnenwerk van colberts
wordt naar buiten gedraaid en
met grove afwerkingssteken
aan elkaar gezet. Letterlijk het
binnenste naar buiten halen.
Versterkt door de invloeden
vanuit Azië wordt het nuchtere
Europa gemixt met filosofi
sche en spirituele wijsheden.
Stijve Engelse mantelpakken,
Duitse 'dirndl'-jurkjes, Spaan-
Grove stiksels, knoopsga
ten in keperband, zichtbare
coupenaad, klepzakken en
ritsjes in voeringloze col
berts. Beide combinaties
van Hoezoo?, Vlissingen.
se bolero's en Hollandse boe
ren- en werkmansdracht wor
den gecombineerd met Oos
terse kaftans, 'Mao'-jasjes,
nomadencapes en schape
vacht. Tegenstellingen en con
trasten zorgen voor een
onconventionele mix/match
die als eerste de stoffenindus-
trie op volle toeren laat draai
en voor de produktie van de
zogenaamde 'voel'-stoffen.
Doorleefde en verwassen stof
fen, reliëfbreidsels, ragfijne
nerveuze voiles, zachte Teddy
(fakefur) en authentieke
Tweeds, visgraat en Schotse
ruit gecombineerd met nostal
gische etnische prints en ruige
katoen met plakkerige rubber-
coatings. Op het eerste gezicht
stoffen die niets met elkaar te
maken hebben maar door de
mix een interessant beeld vor
men.
De gevoelswaarde van kleding
wordt onderstreept. Er is een
combinatie van het comfort
van de kleding en de sensibili
teit van de stof zodat de drager
een zeer persoonlijk genoegen
wordt geboden: niemand kan
het immers zien, alleen de tast
zin van de drager is van
belang. Ecologische proble
men zijn nog lang niet opge
lost. Industrieën staan, onder
druk van milieuorganisaties en
sociaal- en maatschappelijk
welbevinden, onder strenge
milieuregels. Burgers leveren
vrije tijd in om (liefst met de
auto!) al het gescheidde afval
in de daarvoor bestemde con
tainers en bakken te depone
ren. Geld en inventiviteit zijn
grote investeringen.
Ook de stoffenindustrie is
bezig met het ontwikkelen van
meer milieuvriendelijk produk-
tiewijzen met materialen.
Natuurlijke grondstoffen zoals:
grassoorten, fruitschillen,
melkproteïnen en maïs wor
den omgezet in stoffen die
milieuvriendelijk te vervaardi
gen zijn. Ook plastics worden
afbreekbaar gemaakt. Recy
cling en hergebruik van grond
stoffen en bestaande kleding
stukken is een 'eco'-trend (het
woord 'eco' is wel absoluut
passé) die nog wel even door
gaat.
Exclusieve kledingzaken en
tweedehandswinkels kunnen
nu hand in hand verder. Het
stoffige, naar mottenballen
ruikende imago van het twee
dehandscircuit is voorgoed
afgeboend. Een glanzende
trend is tevoorschijn gekomen.
De combinatie van een dure
designersjas met een tweede
handskostuum is in de mode
geïntegreerd, bijna een must!
De term deconstructie doet
sinds een jaar 'mee met de
mode'. De filosoof Jacques
Deïrida was met zijn teksten
de grondlegger van de decon-
Stoer (oranje) rubbercoated jack met
doorgestikte voering op een grofge-
b rei de werkmanstrui van Hoezoo
Vlissingen.
structie: niet dat wat er staat is
belangrijk maar juist dat wat er
niet staat is relevant. Tussen
de regels door lezen dus. In de
mode, beïnvloedbaar als geen
andere stroming, wordt
deconstructie vertaald in het
uit z'n verband halen van
bestaande vormen en con
structies. Een damespump lijkt
op een werkmansschoen door
de profielzolen, vesten en trui
en lijken 'te klein' of 'te groot'
en groeien uit tot een jurk of
een jas.
Kledingstukken worden als
onderdeel beschouwd en lij
ken niet meer binnen het
geheel te passen. Een nog gro
tere chaos of is hier sprake van
een gezonde dosis humor. De
combinatie leidt tot het modi-
sche beeld waarbij het kort
over lang, ofwel het laag over
laag effect het silhouet
bepaalt. Alles lijkt te kunnen en
te mogen. Niets is minder
waar, zo'n vrijheidsprediker is
de mode nu ook weer niet.
De basketbalrage, die al voor
een florerende sportschoenen-
handel zorgt, is tevens verant
woordelijk voor de verdere uit
breiding van sportoutfits. Caps
en jacks met het logo van de
club zijn vooral onder de jeugd
zeer populair. Jongens met op
hun rug 'Chicago Bulls' en aan
hun voeten 'magie' Johnson
hebben menig krantenwijkje
gelopen. Die sportschoenen
van merken als Nike, BK, Ree
bok en Fila zijn inmiddéls een
investering geworden. Of er
ook daadwerkelijk meer ge
sport wordt valt zeer te betwij
felen. Er is eerder sprake van
een verandering van 'Sports
wear' naar 'Streetwear'. Ski
jacks, paardrijbroeken en sur
vivalvestjes hebben ook al
sinds lange tijd niets meer te
maken met dat waar ze eigen
lijk voor staan.
Grofgebreide trui in A-lijn
op enkellange strakke rok
van Mabélis design, Vlissin
gen.
Naast de spirituele invasie
vanuit Azië blijven er de niet te
stuiten 'Sporty' inspiraties
komen. Amerika, het land met
het hoogste fitnessgehalte,
blijft de Europeanen beïnvloe
den met diverse takken van
sport.
Trendwinkels zullen deze win
ter (en zomer) gevuld zijn met
'oranje'. Niet vanwege de dra
matische aftocht van 'onze
Jongens', maar omdat deze
kleur het zo lekker doet in com
binatie met de Jeanslook.
Authentieke back-to-basic spij
kerbroek gecombineerd met
'voetbalshirt' en andere belet-
terde sportelementen. Als
klapper op de vuurpijl de 'adi-
das'-streep! Schoenen, broe
ken, tassen, panty's, stropdas
sen, shirts en colberts, ze moe
ten er allemaal aan geloven.
Twee, drie of vier strepen
langs pijpen of mouwen in
zwart, wit, blauw of natuur
lijkoranje!
De fluoriserende kleding
afkomstig uit rages als skate
boarding, mountainbiking en
skeeling hebben hun weg
gevonden naar de discotheek.
Tijdens de house-party's krijgt
het oplichtende effect van de
neonkleuren bij het gebruik
van blacklight een extra
dimensie. Ook in deze trend is
er sprake van de zucht naar
innerlijke bevrijding. Via de
techno-dreun van 'oermuziek'
op weg naar de Virtual Reality!
In de jaren zeventig werd er al
vanuit een vooruitziende blik
een beeld geschetst over het
magische 'space' jaar 2000.
Inmiddels behoort deze perio
de alweer tot een retrostijl. De
jaren negentig blijft de perio
den van voorheen herhalen
maar wel onder een op natuur
lijke wijze gewassen vlag.
FOTO'S ANDA VAN RIET
t