Duitse Automobielclub kiest beste campings van het jaar Naamborden met typisch 'Engelse uitstraling' De angstneurose Paar skeelers voor langste ballonreis STEUTEL Texaco Oostkapelle is verplaatst Trekpleister Walcheren CAMPINGS IN OOSTKAPELLE ONDERSCHEIDEN Het bliksemt boven Walcheren en de regen komt met bakken naar beneden. Kort maar krachtig, zoals het deze weken verschil lende keren gebeurde. Krijn Jan Coppoolse van Camping 'Óns Bui ten' staat aan de balie en stelt de gasten gerust. De weersvoor spelling voor die mid dag is gunstig en het water zal snel de grond inzakken. „Maar als u wat zand kunt gebruiken voor een walletje, dan heb ik dat klaarliggen", zegt hij behulpzaam. Zeelandcamping Dennebos BEDRIJFSKUNDIG BEKEKEN door drs. R.J.C. Schieman U weet wel: VERPLAATSINGSUITVERKOOP! IMVOmmode ALLEMAAL ANGST (SLOT) PSYCHOCONSULT Drs. HeakC.M. Hermans FOTO VAN FOTO Woensdag 13 juli 1994 DE FAAM - DE VLISSINGER Goed gastheerschap, klant vriendelijkheid en uitstekende voorzieningen op het terrein. Dat zijn de maatstaven waar naar de Allgemeiner Deut- scher Automobilclub (ADAC) elk jaar haar oordeel velt over i De speelzolder van camping Dennebos. Camping Ons Buiten tussen de pruimebomen. de campings in Europa. 293 Europese recreatiebedrijven mogen voor het seizoen 94-95 de ADAC-titel 'Best of the Year" voeren. Daarvan zijn er elf in Nederland en twee op Walche ren. In Oostkapelle viel zowel Camping 'Ons Buiten' van Krijn Jan Coppoolse als Cam ping Dennebos van Peter Maas deze onderscheiding ten deel. Beide recreatiebedrijven vielen vorig seizoen ook al in de prijzen. Eens was hij fruitkweker en dat is op het terrein van 'Ons Bui ten' nog steeds te zien. De pruimebomen staan her en der tussen de tenten en caravans. In 1970 besloot Krijn Jan Cop poolse het roer om te gooien en begon hij een camping met 175 standplaatsen in zijn voor malige boomgaard aan de Aagtekerkseweg. „In bijna 25 jaar is het bedrijf uitgegroeid naar 345 plaatsen met de meest uitgebreide voorzienin gen", vertelt Coppoolse in de eerste week van het hoogsei zoen. „In de loop der jaren kwam er steeds meer bij: ondermeer een overdekt zwembad, wasserettes, aan passingen voor minder validen, een wasgelegenheid met ligbaden en sinds vorig jaar een tennisbaan. Dat laat ste bleek duidelijk een wens van de gasten, die wij steeds via een enquêtekaart polsen over eventuele verdere verbe teringen op het terrein. Ik moest daar wel een paar plaat sen voor inleveren, maar het blijkt een groot succes", zegt de campingeigenaar, die zich vooral richt op gezinnen met kinderen tot twaalf jaar. Om de mate van klantvriende lijkheid en de kwaliteit van gastheerschap en voorzienin gen te kunnen beoordelen ver blijven ADAC-controleurs eni ge tijd op de camping en inter viewen zij aanwezige gasten. Coppoolse: „Pas later horen wij of we onderscheiden zijn. Dat is nu twee seizoenen ach ter elkaar het geval. Wel een teken dat je op de goede weg bent. Het levert ook een extra vermelding op in de Camping- gids van de ADAC. Daarnaast hebben wij ons nog verenigd in een club van tien samen werkende Zeeuwse camping- bedrijven, die ook alleen het beste willen bieden aan de klant." „De Zeelandcampings zijn her kenbaar aan het kwaliteits merk en liggen allen op een prachtige locatie met de beste voorzieningen en de grootste klantvriendelijkheid. Wij geven gezamenlijk een folder uit en beschikken over een centrale computer, waarmee wij vrije plaatsen aan elkaar en aan de klant kunnen doorgeven. Als een recreatiebedrijf onder de klanten duidelijk laag scoort, komt hij het jaar daarop niet meer in aanmerking voor het predikaat Zeelandcamping". Op Walcheren dragen op het ogenblik vier campings het predikaat Zeelandcamping. Ook Camping Dennebos aan de Duinweg in Oostkapelle werd dit seizoen door de ADAC tot de beste gerekend. Eigenaar Peter Maas weet niet hoe de ADAC zijn bedrijf heeft beoordeeld, want een inspec teur heeft hij niet gezien. Zijn vijfsterrencamping telt 150 plaatsen en kan ook duidelijk een familiecamping genoemd worden. Hoewel ook hier voor het topseizoen alle plaatsen gereserveerd zijn, ziet Maas dit jaar iets meer terughoudend heid bij de vakantiegangers. Maas: „De reserveringen kwa men later door en nog altijd zie je dat het topseizoen beperkt blijft tot die vaste zes weken, hoe mooi het weer in het voor seizoen ook is. Ik probeer met mijn voorzieningen wel in te springen op de trend naar sei zoensverlenging. Zo is de gro te speelzolder voor kinderen, die ik enige jaren geleden opende, een groot succes geworden. Twee vaste krach ten houden daar in de och tend- en avonduren de kinde ren bezig. Bij slecht weer een uitkomst. Op die plek kunnen de gasten bovendien het WK- voetbal op de voet volgen via een televisiescherm. Aange zien ik voor de helft Duitse en voor de helft Hollandse gasten heb, zijn dat nog leuke ont moetingen daarboven". i Jan en Paula Goud helpen een Duitse klant. Wie vanuit Oostkapelle naar Domburg rijdt, hoeft niet bang te zijn om zonder benzine te staan. Sinds eni ge weken bevindt zich aan de Domburgseweg een Texaco-benzinestation, dat in de zomer zeven dagen per week geopend is. De pomp voldeed op zijn vori ge locatie aan de Noord- weg niet meer aan de huidi ge milieu-eisen. De aanpas singen vormden een onoverkomelijk financieel bezwaar voor de vorige eigenaar, zodat hij besloot zijn benzinestation over te doen aan Jan en Paula Goud. Op de plaats waar drie jaar geleden nog een pomp stond. heropenden zij aan de Dom burgseweg een modern Texa- costation, dat voldoet aan de nieuwste milieu-eisen. „Er moet alleen nog een vloeistof dichte bestrating worden aan gelegd, maar de tanks zijn al in orde", vertelt het echtpaar Goud, dat een woning in Colijnsplaat heeft, maar zomers in Oostkapelle bivak keert. „Het is de bedoeling de pomp het hele jaar open te houden, ook in de winter maanden". Niet alleen voor benzine, maar ook voor het huren van een scooter kan men bij Texaco Oostkapelle terecht. Boven dien zijn er auto-accessoires te koop, kleine cadeau-artikelen, versnaperingen en sigaretten. Omdat er eigenlijk geen goed Nederlands woord voor is noemt T. Donker ze maar 'signs', op z'n Engels. „Een gewoon naambordje is het niet. Het is mooier." In haar Middelburgse win keltje De Brave Hendrik worden ze al een tijdje ver kocht, maar op dit moment zijn er binnen en buiten de muren van de zaak meer dan gebruikelijk te zien. „Ze hebben die typisch Engelse uitstraling." Het is voor de economische bedrijvigheid in Zeeland - de regio met de meeste uren zon - van groot belang dat adequaat wordt inge sprongen op veranderende ontwikkelingen op toeristisch en recreatief gebied. Teneinde het imago 'Zeeland Vakantieland' in stand te houden dient gekozen te worden voor een totaalaanpak. Bij zo'n aanpak dient de vol gende vraag centraal te staan: hoe maken èn houden we Zeeland aantrekkelijk voor de vakantieganger? Om hier een antwoord op te geven dient allereerst bekeken te worden wie nu eigenlijk die vakantieganger is en wat hij hier komt zoeken. Dé vakantieganger bestaat niet. Niet ieder een houdt van strand, zand en zee. Zij die er wel van houden gaan naar Domburg of Vlissingen. In de zomermaanden is Domburg ongekend populair bij onze Oosterburen. Zij trekken massaal richting het kleine bad plaatsje dat het (toeristisch) beleid volledig op hen heeft afgestemd. Strandpaviljoens, horeca en winkels houden hun deuren open. Ook op zondag. Kloppend hart van Vlissingen is nog steeds de boulevard. Vlissingen heeft echter tijdig ingezien dat de vakantieganger in de loop der jaren een stuk mobieler en veeleisender is geworden. Ook bij slecht weer wil hij op allerlei manieren vermaakt worden. Het nieu we winkelcentrum en het nabijgelegen Arsenaal komen hieraan tegemoet. Onlangs is het vijfsterren hotel Arion geopend op de boulevard. Zij voorziet in de (toenemende) vraag naar kwalitatief hoogwaardige hotel accommodaties. Zo heeft niet alleen de bin nenstad maar ook de boulevard een face-lift gekregen. Middelburg en Veere zijn vooral op cultuur historisch gebied trekpleisters. De vele monumenten geven de beide steden een middeleeuws karakter. De typische ves tingstructuur leent zich uitstekend voor wan delroutes. Middelburg heeft van oudsher een belangrijke detailhandelsfunctie op Walcheren. Behalve de lokale bevolking trekt het winkelapparaat ook veel toeristen en bezoekers uit de regio. Op culinair gebied is het er eveneens prima vertoeven. Op het educatieve vlak draagt Middelburg met Historama en Miniatuur Walcheren een steentje bij (aan de economische ontwikke ling van de Zeeuwse hoofdstad). De gemeente heeft een sterkte/zwakte-analy se van het 'toeristisch recreatief produkt Middelburg' laten opstellen. Daarin worden de sterke- en zwakke punten afgezet tegen de laatste ontwikkelingen op toeristisch gebied. De nota 'Middelburg, toeristisch hart van Walcheren' somt de uitgangspunten van het nieuwe beleid op: versterking en uitbouw van de toeristische functie van het cultuur historisch erfgoed; behoud en versterking van bestaande attracties en voorzieningen; versterking in het aanbod, de samenhang en de toeristische functie van de detailhandel en de horeca in de binnenstad; verbetering van de ontsluiting en bereikbaarheid van Middelburg, de verkeersstructuur en de par- keermogelijkheden (autovrije markt); verbe tering van de promotiestructuur (imago ver betering door 'city marketing'); verbetering van de regionale samenhang en samenwer king. Het ontbreekt de gemeente aan financiële middelen te kiezen voor een integrale aan pak. Hier ligt denk ik een uitdaging voor het stadsgewest Vlissingen/Middelburg. Beide steden vullen elkaar op toeristisch gebied goed aan. Door een betere afstemming van evenemen ten en de bundeling van krachten kan men samen met het bedrijfsleven het produkt Walcheren (in plaats van het produkt Vlissingen of Middelburg) verkopen. Door adequaat in te springen op veranderen de behoeften bij de vakantieganger sta je als regio sterker in je schoenen. Door een geva rieerd op elkaar afgestemd aanbod kan de vakantieganger in het web van zon, zee, strand en attracties prettig gevangen blijven. T. Donker met enkele voorbeelden van de 'signs'. Sinds ongeveer een jaar is Donker 'home sign dealer'. In De Brave Hendrik aan de Dam zijn normaal zes voorbeelden te zien van 'naamborden' die in thuisland Engeland al sinds jaar en dag menig woonhuis of bedrijf sieren. Tot 22 juli staan er vele extra voorbeelden bij: in het kader van een jaarlijkse 'dealershow' reizen de borden door het hele land, langs alle 'home sign dealers'. Ook te zien zijn enkele - 'door de PTT goedgekeurde' - brievenbus sen. In principe is elk bord uniek. Donker: „Er zijn verschillende vormen en afmetingen waaruil een keuze kan worder gemaakt. Dan kun je alleen je huisnummer erop laten zetten, of ook je naam of de naam van je huis of straat." Daarnaast biedt het bord ruimte voor een afbeelding. Meer dan twee honderd voorbeelden staan ter beschikking. „Als je De Vos heet, kun je er een vos op laten zetten. Of een bosuil, als je in de Bosuilstraat woont. Wil je er een paard op, of een poes of een hond, dan kun je er een foto van je eigen dier bij doen en de 'sign' precies zo laten beschilderen: de bles iets bre der of juist smaller, of een bruine vlek bij het oog. Je kunt er je eigen ontwerp van maken." Wie de 'sign' hele maal uniek wil maken kan voor een eigen ontwerp een aparte mal laten maken. „Bijvoor beeld voor een familiewapen. Maar dan worden ze natuurlijk wel wat duurder." Als het bord, de afbeelding en de kleuren zijn uitgezocht - de achtergrond kan zwart, wit of donkergroen zijn - maakt Don ker een schets om te laten zien hoe het bord er ongeveer uit gaat zien. Indien nodig zal zij de koper ook zelf ideeën aan de hand doen. „Soms werkt het beter als je een ovaal bord een kwart slag draait." De tekening wordt naar Engeland gestuurd, waar het ontwerp wordt uitgevoerd. De platen worden gegoten in alluminium - 'Dat roest niet' - en daarna met de hand beschilderd. Een geëmailleerde laklaag zorgt ervoor dat de 'sign' alle weers invloeden kan doorstaan. Het bord wordt ten slotte kant en klaar bij de besteller thuisbe zorgd. „De borden worden gekocht door de meest uiteen lopende mensen. Gewoon door iedereen die iets per soonlijks aan zijn huis wil toe voegen." zomer-restanten voor hele kleine prijsjes: Bermuda's, Shorts, T-shirts, Polo's, Katoenen pantalons enz. Nü kopen is veel geld besparen GORTSTRAAT 32-34 MIDDELBURG TEL 01180-12508 DONDERDAG KOOPAVOND Heren en Damesmode Lange Delft 11 Middelburg Uw angsten kunnen het karakter van een neurose krijgen. Alles wat u doet gaat met hevige angstge voelens gepaard. Of het nu een bezoek aan de speeltuin, een avondje stappen, of een fiets tochtje in de polder betreft, steeds bent u bedacht op alle mogelij ke gevaren. Uw leven krijgt daardoor het karakter van een horror film, waarin het gevaar steeds op de loer ligt. Niet dat u nou echt zoveel narigheden mee maakt, maar u ziet ze steeds. Zo'n angstneurose is het resultaat van een te negatie ve kijk op het leven. Oneer biedig gezegd is er sprake van ingebeelde gevaren. De gevaren en risico's die u ziet, zijn wel mogelijk maar hoogst onwaarschijnlijk. Bij een bezoek aan een speel tuin met de kinderen geniet u niet van het plezier dat ze hebben. U bent alsmaar met gevaren bezig: als ze maar geen tanden verliezen, niets breken, niet betrokken raken bij een vechtpartij of ontvoe ring. Gaat u een avondje stappen, dan ziet u achter elke lantaarnpaal een gang ster die het op u gemunt heeft. De hele avond houdt u uw jas aan, u controleert wel vijfentwintig keer of uw autosleutels niet verdwenen zijn. De wereld lijkt over te lopen van gevaren en u voelt zich nog het meeste op uw gemak thuis. Mensen met een angstneurose slui ten zich nogal eens op in hun huis. Dat is voor hen het enige plekje waar ze zich veilig wanen. Tot ze ontdek ken dat ook daar geen abso lute veiligheid bestaat. Mensen met een angstneu rose hebben de opvatting dat ze zich voortdurend met elk mogelijk gevaar moeten bezighouden. Als gevolg van deze opvatting verkeren ze in een voortdurende alarmtoestand. Dat leidt tot spanningsklachten als ruste loosheid, schrikachtigheid, concentratiestoornissen, hartritmestoornissen en uit putting. Dit bezig zijn met gevaren heeft een duidelijke functie. Het is een soort bezweringsritueel. Door steeds te denken aan geva ren, zullen deze niet optre den. Ook het omgekeerde geloof is vaak aanwezig. Als je aan bepaalde gevaren niet denkt, dan treden ze juist op. Er is echter sprake van magisch denken. Meest al heeft het denken aan gevaren nauwelijks invloed op het voorkomen ervan. Bovendien overdrijven mensen met een angstneu rose vaak de ernst van bepaalde risico's of tegen slagen. Ze zien deze uitslui tend negatief, terwijl de meeste dingen in het leven ook positieve kanten heb ben. Dit gegeven wordt aar dig geïllustreerd in het vol gende oude Noorse verhaal. Een visser vaart met zijn zoons uit en heeft een goede vangst. Maar in de namid dag steekt er een onver wachte storm op. Ze verlie zen daardoor de kust uit het oog en kunnen de weg naar huis niet meer vinden. Die zelfde middag breekt er een brand uit in de keuken van hun huisje. Als die brand eindelijk is geblust, heeft deze alle bezittingen van het vissersgezin vernietigd. De vader en zijn zoon zien kans om toch nog terug te roeien naar de kust, waar zij wor den opgewacht door de vrouw met het tragische nieuws van de brand. „Karl, het vuur heeft alles vernie tigd", verzucht zij. „We heb ben niets meer over". De visser luistert en antwoordt: „Een paar uur geleden waren we verdwaald op zee en ik dacht dat we zouden omkomen. Maar toen zag ik in de verte een vage, gele gloed, die steeds feller werd. Daar zijn we toen op afgevaren. Het vuur dat ons huis heeft verwoest was het licht dat ons het leven heeft gered". Mensen met een angstneu rose ontbreekt het aan een gezond vertrouwen. Ze kun nen wat dat aangaat mis schien iets leren van het vol gende recept tegen pieke ren. Er zijn twee dingen waar over we kunnen piekeren: of we gezond of ziek zijn. Bent u gezond, dan is er niets om over te piekeren. Bent u ziek, dan zijn er twee dingen om over te piekeren: of u beter wordt of dood gaat. Als u beter wordt, is er niets om over te piekeren. Als u sterft, zijn er twee din gen om over te piekeren: of u naar de hemel of naar de hel gaat. Als u naar de hemel gaat, is er geen reden om te piekeren. Als u naar de hel gaat, heeft u het zo druk met handenschudden, dat u geen tijd zult hebben om te piekeren. Arjan van Reenen uit Vrou wenpolder heeft vorige week een paar skeelers gekregen uit handen van P. Felius van de ABN/AMRO- van dk onglned K üj 2 2 FOTO VERSCHOORE Middelburg, Lange Geere 28 01180-34225 Goes, Grote Markt 7 01100-16159 i Felius feliciteert Arjan van Reenen met zijn eerste prijs. een kaartje te schrijven en naar de bank te sturen. De ballon van Arjan van Reenen (12) leg de de grootste afstand af: hij kwam terecht in het Duitse Göttingen. P. Felius, chef balie van de ABN/Amro, kon de win naar vorige week de eerste prijs, een paar skeelers, over handigen. bank in Middelburg. Arjan van Reenen deed op Koninginnedag mee aan een ballonnenwedstrijd van de bank. Volgens de bank deden eind april honderden kinderen mee aan de ballonnenwedstrijd. De vinder van elke ballon.werd verzocht zijn naam en adres op 298,- MAANDAGMIDDAG GEOPEND KOSTUUMS tot 50% voordeel vanaf Lengtematen 47 - 57 Kwartmaten 46% - 62'/* Standaardmaten 46 - 58 KOLBERTS tot 40% voordeel vanaf198,- Lengtematen 47 - 57 Kwartmaten 46% - 62% Standaardmaten 46 - 58 PANTALONS Klassiek en modern Brax, Gardeur, Melka, Cioppa Lengtematen 47 - 57 Kwartmaten 46% - 62% Standaardmaten 46-58 vanaf89,- Katoen- 5-pocket of bandplooi 10-50% Brax, Sportman, Gardeur Jeans 5-pocket of bandplooi 10-50% Brax, Melka, Gardeur, Tenson, Portobello's OVERHEMDEN Le Dub. John Miller, Melka, King, NBBQ, Cavallo 2 stuks98,- Maten 36 - 48 ZIJDEN STROPDASSEN 20,- POLO'S State of Art, Melka, Nautica, Portobello's 25% 2e voor halve prijs i

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1994 | | pagina 9