Sloepenrace op Westerschelde Vliegangst 1.540,- Sanering terrein oude gasfabriek Middelburg Frank Thielen Optiek in moderner jasje Aparte inzameling gft in Zeeuwse gemeenten Elektronische snelweg Chem-Dry in Middelburg Eerste winkel op Plaza open met kanongebulder Rotaract schenkt geld aan kinderboerderij Retourtje Johannesburg/Kaapstad De Verzekeringswinkel van Zilveren Kruis: BEDRIJFSKUNDIG BEKEKEN door drs. R.J.C. Schieman Rectificatie ALLEMAAL ANGST (3) PSYCHOCONSULT Drs. Henk C.M. Hermans Vliegtickets. Regel 't op het postkantoor Woensdag 29 juni 1994 DE FAAM - DE VLISSINGER 11 Een van de deelnemende sloepen. In het kader van Sail'94 houdt Hoechst Watersport vereniging zondag 3 juli een roeiwedstrijd met authentieke sloepen op de Westerschelde voor de Boulevard van Vlissingen. De achttien deelnemende teams starten vanaf 13 uur in de Buitenhaven en roei en vervolgens langs de boulevard naar het Vlis- singse Badstrand, waar de sloepen zullen 'stranden'. De stuurlieden moeten op het strand zo snel mogelijk een opdracht uitvoeren. De boots lui moeten na de stranding er goed op letten dat de boot door het afgaande tij niet vast komt te zitten, zodat na het uit voeren van de opdracht weer snel kan worden vertrokken. Vanaf het Badstrand gaan de sloepen weer terug naar de Buitenhaven. De totale afstand is ongeveer tien kilometer. Aan de race doen teams mee uit onder andere Antwerpen, Amsterdam, Rotterdam en Harlingen. Er gaan acht Zeeuwse teams van start; de Nederlandse Loodsen, twee ploegen van Hoechst, twee van de Zeevaartschool, Tonny Leijnse, Total en Kojo Enginee ring. De prijsuitreiking vindt plaats op Ramschip de Schor pioen, oie speciaal voor Sail'94 van Middelburg naar Vlissin gen is versleept. Het echtpaar Thielen voor de nieuwe gevel van hun zaak. Het donkerbruine interieur van Frank Thielen Optiek in de Souburgse Kanaalstraat heeft plaats gemaakt voor een moderne vormgeving van de brillenwinkel. De winkel is vorige week her opend door de Vlissingse wethouder T. Meijers. Om de heropening te vieren worden alle brillen met tien procent korting verkocht. Als extraatje krijgt ieder een die zich een nieuwe bril laat aanmeten een taart. Frank en Nelleke Thielen heb ben sinds 1982 hun bedrijf in de Kanaalstraat. Frank Thielen: „Het werd nu wel eens tijd om de winkel een nieuw uiterlijk te geven. We hadden eerst een donkerbruin interieur dat niet echt meer van deze tijd was. Met deze moderne inrichting is de zaak veel overzichtelijker geworden en bovendien pretti ger om in te werken". Door de grote uitverkoop voor de verbouwing is driekwart van de collectie monturen nieuw. Er is nu ook een rek met monturen die niet meer dan honderd gulden kosten, „ledereen kan bij ons terecht voor een geschikte bril, in alle prijsklassen is er iets leuks te vinden", aldus Thielen. Para depaardje van de collectie zijn de monturen van het merk Cazan. Een exclusieve bril die lang niet bij elke opticien ver krijgbaar is. Naast brillen ver koopt Thielen Optiek ook zon nebrillen en natuurlijk de con tactlenzen. Thielen: „Over het algemeen kun je zeggen dat de contactlens nog steed in opmars is. De prijzen zijn dan ook veel lager dan een aantal jaren geleden. Toch zijn er ook veel mensen die een bril ver kiezen boven de lenzen". De mode wordt op het moment beheerst door kleine brilletjes. Thielen: „Eigenlijk een beetje de old-fashion-look". Zo'n vijfduizend huishou dens in Middelburg begin nen 5 september met het gescheiden aanbieden van hun groente-, fruit- en tuin afval. Een week later vol gen vijfduizend huishou dens in Vlissingen. De invoering van gescheiden gft-inzameling verloopt in deze steden in drie fasen. De Walcherse plattelands gemeenten gaan per 10 oktober beginnen met de gescheiden inzameling. Nederlandse gemeenten zijn sinds 1 januari van dit jaar ver plicht groente-, fruit- en tuinaf val (gft) gescheiden van het overig huisvuil op te halen. Een aantal gemeenten is hier toe al overgegaan, de Zeeuw se gemeenten volgen in een periode van 5 september tot en met 2 januari 1995. In totaal zullen in Zeeland zo'n 150 dui zend huishoudens aan de gescheiden inzameling deel nemen. Het gft-afval zal in de compos- teringsinstallatie in .de gemeente Borsele worden ver werkt tot compost. Om de inwoners van de gemeenten voor te bereiden op de aanstaande veranderin gen in de huisvuil-inzameling wordt huis aan huis een folder verspreid. In de folder wordt onder meer uitgelegd wat gft is, hoe het her te gebruiken is en waarom het gescheiden kan worden ingezameld. Ver der is een telefoonnummer opgenomen waar de burger informatie kan inwinnen over de veranderingen in de eigen gemeente. Rond het jaar 2000 zal de 'burger van mor gen' toegang krijgen tot de elektronische snelweg, een technologisch hoogstandje van de eerste orde. Het bedrijfsleven zal waarschijnlijk het eerst gebruik maken van de versmelting van de mogelijkheden op communicatiegebied. In het kantoor van de toekomst zullen computers, software, prin ters, telefoons, faxen en monitoren voortaan eikaars taal spreken. Met een druk op de knop wordt informatie van het ene medium naar het andere verstuurd. Zo blijft men up- to-date met de laatste ontwikkelingen. De wereld om ons heen verandert immers snel. Wat vandaag is, hoeft morgen niet meer te zijn. In een snel veranderende wereld duurt zelfs onzekerheid niet lang. Er is nu al een duidelijke opleving te zien in het elektronisch overbrengen van informatie. Zo heb je tele-vergaderen (op afstand met elkaar praten via een beeldscherm), tele-ban- kieren (via computer en modem je betalin gen verrichten), tele-shoppen (elektronisch winkelen) en tele-werken (thuis op de PC je werk doen). Gemak en tijdwinst lijken inzet bij deze elek tronische ontwikkelingen. Zo wordt de kans dat je een belangrijke vergadering mist, doordat je vast zit in een file, door tele-ver gaderen tot nul gereduceerd. Je praat immers tegen een beeldscherm op je bureau. Tegelijkertijd bespaart tele-vergaderen je tijd, brandstof en kantoorkosten. Het blijft echter de vraag of het nieuwe fenomeen wer kelijk voet aan de grond zal krijgen. Tele-ver gaderen voorziet namelijk niet in de mense lijke behoefte aan samenzijn. Bill Gates, computer-whizz kid en grootaan deelhouder van software-gigant Microsoft, stelt in een interview met Rabovisie ervan overtuigd te zijn dat binnen een paar jaar iedereen niet alleen een computer op het werk en thuis heeft, maar ook op zak. Deze computer zal dan aangesloten zijn op de elektronische snelweg, een wereldomspan nend intelligent communicatiesysteem met 840 kunstmanen. Samen met computerleve ranciers, telefoonmaatschappijen, kabelex ploitanten, televisiemaatschappijen en ondernemingen uit de amusementsindustrie timmert Gates flink aan de supersnelweg: miljarden guldens worden in deze veelbelo vende nieuwe data-communicatietechnolo gie gepompt. Het belang van de elektronische snelweg is in onze hedendaagse samenleving enorm. Informatie is in deze maatschappij grondstof nummer één. Computers krijgen een steeds belangrijkere plaats in het leven van de mens. Het is een ontwikkeling die eenvou digweg niet tegen te houden lijkt. De nieuwe generatie MTV-kids is er mee opgegroeid en voelt er zich behaaglijk bij. Zij weten alles van 'bits' en 'bytes'. Naast voordelen, zoals snelle informatieo verdracht en gemak, zijn er ook nadelen aan deze ontwikkelingen verbonden. Televisie leidt tot vervlakking. Het medium bereikt de grijze massa. Alles moet snel en flitsend overgebracht worden want anders zapt de kijker naar een volgend kanaal. Steeds min der wordt er verlangd van de creatieve ver mogens van de mens. Een brief schrijven is er straks ook niet meer bij: 'electronic mail' (post zenden per computer) is toch veel gemakkelijker? Ook op het gebied van het waarborgen van privacy zal het een en ander geregeld worden. Gebeurt dit niet dan kan iedereen voor de BVD, de binnenlandse vei ligheidsdienst, gaan spelen en wordt het spook van 'Big Brother is watching you' nieuw leven in geblazen. Rien Brooymans en Ronny de Dijcker hebben een Chem-Dry-vestiging geo pend in Middelburg. Chem- Dry is een tapijt- en meu belreinigingsmethode die twintig jaar geleden in Amerika is ontwikkeld. Inmiddels wordt het pro- dukt in 23 landen door meer dan vierduizend pro fessionele franchise-onder- nemers op de markt gebracht. De kracht van het produkt zit volgens de ontwikkelaars in koolzuurbelletjes. Miljoenen bruisende belletjes dringen diep door in meubelstof of tapijt. Vuil en vet worden door de kracht van het koolzuur naar de oppervlakte gedreven en daarna opgezogen. Volgens Chem-Dry is het produkt vol komen veilig voor mens en dier. Bijkomende voordelen van het produkt zijn dat het tapijt met een uur weer droog is en dat de methode weinig lawaai maakt, aldus Chem- Dry. Vorige week werd in deze krant vermeld dat het Comité 50 jaar bevrijding Middelburg voor het samenstellen van een expositie de beschikking krijgt over adressen van deelnemers aan de PZC- prijvraag over oorlogser varingen. Dit is volgens de hoofdredactie van de PZC niet het geval. Het terrein bij de voormali ge gasfabriek en een plek achter wasserij Zeetex in Middelburg worden in augustus gesaneerd. De verwachting is dat de werkzaamheden rond de jaarwisseling klaar zijn. De werkzaamheden vinden zoveel mogelijk plaats in de vakantieperiode van de Janneke Dierxschool, die deels op de verontreinigde grond ligt. De sanering begint met het ontgraven van verontreinigin gen onder de werkplaats en het toiletgedeelte van de Jan neke Dierxschool. De sane ringswerkzaamheden bestaan voornamelijk uit het verwijde ren van de klinkerverharding en de sloop van het gasstation, de schilderswerkplaats, gara geboxen en de loods tegen de Branderijmolengang, waarbij wordt geprobeerd de buiten muur van de loods te sparen. Het schone straatzand en de klinkers van de bestrating wor den tijdelijk opgeslagen. Daar na worden de meest vieze plekken (hot spots) afgegra ven. De zwaar verontreinigde grond wordt direct afgevoerd. In tijdelijke depots op het ter rein zelf worden monsters genomen van de licht veront reinigde en bijna schone grond om de definitieve afvoerplaats of bestemming te bepalen. Ontstane gaten wor den na de ontgravingen opge vuld met schoon zand en bestraat als parkeerterrein. De ontgraven tuinen aan de Bran derijmolengang 7 en Molen water 93 worden aangevuld met teelaarde, waarbij de gro te beuk en de linde in de tuin van Molenwatergang 93 zo mogelijk worden gespaard. Afgelopen winter en voorjaar zijn al verschillende werk zaamheden uitgevoerd op en rond het voormalige gasfa brieksterrein. Drie locaties in de Morkstraat en de Branderij molengang zijn opgeruimd. Er is drainage aangelegd om het met cyanide verontreinigde grondwater in de deklaag (de bovenste zeven meter) op te vangen. Bovendien zijn er drie zogenaamde 'deepwells' (die pe onttrekkingspunten) aange bracht om te voorkomen dat de verontreiniging van het die pe grondwater zich verder ver spreid. Na het aanleggen van dit onttrekkingssysteem heeft Tauw Milieu een pompproef genomen, waaruit bleek dat het opgepompte grondwater waarschijnlijk zonder tussen- zuivering via de persleiding op de rioolwaterzuivering van Rit- them mag worden geloosd. Hierover vindt nog overleg plaats met het waterschap Walcheren. Kanongebulder zette de opening van Maritieme Boek handel Plaza luister bij. Met kanongebulder is zaterdag de eerste winkel op de Vlissingse Plaza geo pend. Nadat de winkel ruimtes zes jaar hebben leeggestaan is Maritieme Boekerij Plaza 'als eerste schaap over de dam', zoals wethouder T. Meijers het typeerde. Maritieme Boe kerij Plaza is gespeciali seerd in boeken over scheepvaart en curiosa in hetzelfde vakgebied. Eige naar Anneke Hospes hoopt dat er snel meer winkels op de Plaza komen. Hospes was sinds 1965 werk zaam bij het Maritiem Instituut de Ruyter in Vlissingen. De laatste jaren werkte ze op het internaat van de school. Nu het internaat is verdwenen, is ze op zoek gegaan naar iets anders. „Omdat ik al jaren veel met maritieme zaken te maken heb gehad was de keus niet zo moeilijk", vertelt Hospes. Naast de boekwinkel is in het pand het kantoor gevestigd van de Stichting Maritieme Activiteiten de Ruyter. Boek handel Bikker hielp met het samenstellen van het assorti ment boeken. Hospes: „Ik ben erg blij met de hulp die ik van Peter Bikker heb gekregen. Hij is natuurlijk beter thuis in de boekenwereld". Naast boeken zijn er allerhan de curiosa zoals barometers, bootsmansfluitjes en klokken in de boekerij verkrijgbaar. Hospes: „We werken ook samen met de bekende mari tieme zaak Observator in Rot terdam. In principe kunnen we alles leveren, van kijkers tot zeekaarten". De Vlissingse wethouder T. Meijers opende de boekerij met hulp van Schietsportvereniging De Fles met een kanonschot. Daarna volgden schoten van Anneke Hospes en Peter Bikker. Meijers: „Als gemeente zijn we blij dat nu eindelijk de eerste winkel in de Plaza open is. Het heeft mijns inziens zo lang geduurd omdat de verdere inrichting van het gebied nog niet klaar was". In totaal is er zo'n achthonderdvijftig vier kante meter winkelruimte beschikbaar. Na de oplevering - nu zo'n zes jaar geleden - waren de winkels vanaf de boulevard echter zo slecht bereikbaar dat middenstan ders er geen trek in hadden. K. Wo Iters overhandigt de cheque aan H. van de Boog (links). De Rotaract Club Vlissin gen, een zelfstandige juni or service club verbonden aan de Rotary-organisatie, heeft een cheque ter waar de van vijfhonderd gulden geschonken aan de Middel burgse kinderboerderij de Klepperhoeve. H. van de Boog, voorzitter van de kinderboerderij, nam de cheque in ontvangst uit handen van Rotaract-voor zitter Kathinka Wolters. De Rotaract Club, die onder meer tot doel heeft zich dienst baar te maken voor maat schappij en medemens, heeft het bedrag bijeengebracht door het verzorgen van een moederdag-ontbijtservice. Zondag 8 mei zijn op bestel ling over heel Walcheren veer tig ontbijten aan huis bezorgd. Met de gift stelt de Rotaract Club de kinderboerderij in staat materialen aan te schaf fen voor de vervaardiging van educatieve fotokubussen. Hiermee kunnen de kinderen spelenderwijs bepaalde com binaties maken en verbanden tussen dieren leggen. Naar schatting heeft twintig procent van de Nederlanders last van vliegangst. Deze groep aërofobici krijg je met nog geen zes paarden in een vliegtuig. Vliegangst heeft maar weinig te maken met risico's van ongelukken. Het reizen per vliegtuig is namelijk een relatief veilige aan gelegenheid. Het aantal dodelijke ongevallen in vergelijking met auto ongevallen verhoudt zich één op dertig. De reiziger weet zich bovendien ver zekerd van goed getrain de piloten en goed onder houden vliegtuigen. Men sen met vliegangst zijn echter ongevoelig voor dit soort verstandelijke overwegingen. Ze blijven duizend-en-een redenen bedenken om niet de lucht in hoeven te gaan. „In de auto zie je veel meer onderweg" of „Een mens is geen trekvogel". Ze zijn wel bereid om met hun auto dagen ach ter elkaar gevaarlijke verkeerssituaties te trot seren, maar vliegen is er niet bij. Bij vliegangst kunnen aller lei afzonderlijke angsten een rol spelen. Zo blijkt zestig procent van de aërofobici last te hebben van hoogte vrees. Ze zijn nog te bang om een ladder te beklim men, laat staan dat ze per vliegtuig zo'n duizend meter de hoogte in durven. Bij veertig procent is er sprake van ruimtevrees (claustrofo bie). Ze zien er tegenop om uren achter elkaar in een vliegtuig opgesloten te zit ten. Ze laten thuis de wc- deur nog op een kier staan en zullen dus zeker niet plaats nemen in een afge grendeld vliegtuig. Nogal wat aërofobici zijn bang om tijdens de rit onwel te wor den. Ze zijn bang om flauw te vallen of om in paniek te raken. Misschien nog niet eens voor henzelf, maar vanwege de overlast die ze daarmee zullen veroorza ken. Vliegangst is dus vaak samengesteld uit een aantal afzonderlijke angsten. Bij de meeste aërofobici speelt echter ook nog een andere factor een belangrij ke rol. Ze willen de controle niet uit handen geven. Tij dens een vliegreis wordt je immers gedwongen om je lot in handen van anderen te leggen. Dat kan een sterk gevoel van hulpeloosheid activeren. Nogal wat aërofo bici willen dit gevoel voor komen. Sommigen gaan daarbij zelfs zover, dat ze besluiten om maar zelf vliegles te nemen. Dan kun nen ze tenminste zelf de stuurknuppel veilig in han den houden. Vliegangst komt vaak voort uit de overtuiging, dat je je lot steeds zelf in de hand moet hebben en dat het gevaarlijk is wanneer het onmogelijk blijkt. Aërofobici denken ten onrechte, dat een overgave aan anderen altijd gevaar betekent. Ze overschatten daarmee hun eigen mogelijkheden om risico's te voorkomen. Ten onrechte gaan ze ervan uit dat bijvoorbeeld autorijden minder gevaarlijk is, omdat ze daarbij zelf achter het stuur zitten. Ze realiseren zich echter niet dat er sprake is van valse schijn. Ook tij dens een autorit is hun lot immers afhankelijk van dui zend-en-een factoren: de medeweggebruikers, de kwaliteit van het wegdek, de toestand van de auto, enzo voorts. Maar het vasthou den van het stuur geeft hun een gevoel van veiligheid. Als een aërofobicus besluit om - ondanks zijn angst - in een vliegtuig plaats te nemen, zal hij zoeken naar andere mogelijkheden om grip te krijgen op zijn situ atie. Hij zal elk geluid en elke beweging tot zich door laten dringen en zal ervoor een verklaring trachten te zoe ken. Helaas neigt hij daarbij tot rampdenken. Als het lan dingsgestel inklapt, denkt hij aan een explosie van een motor; komt het vliegtuig in een luchtzak, dan ziet hij het einde al naderen. Een door de kinderen aangeboden vliegvakantie wordt daar mee een ware doodsrit. Behalve naar controle over de situatie, streeft een aërof obicus ook vaak naar abso lute zelfcontrole. Tijdens de vliegreis zal hij ook zijn lichaam afspeuren op 'oneffenheden': wat is dat vreemde gevoel in mijn oren? Slaat mijn hart niet te snel? Zal ik niet helemaal in paniek raken? Hij is tijdens het vliegen zo gericht op controle en zelfcontrole, dat hij niet in staat is om zich te concentreren op het puzzel boekje dat hij bij zich gesto ken had. Vliegangst is voor de mees te mensen nog geen pro bleem. Over het algemeen kunt u immers zelf vrij beslissen of u een vliegtuig instapt of niet. Maar in som mige gevallen kan het toch een belangrijk probleem gaan worden. Bijvoorbeeld als u voor de zaak een vlieg reis moet maken, of als u uw vakantiebestemming dit jaar toch eens wat wilt verleg gen. Speciaal voor mensen met vliegangst worden tegenwoordig cursussen gegeven. Deze zijn over het algemeen nogal kostbaar. Misschien heeft u iets aan de volgende tips. Leer uzelf goed ontspannen. Ontspan ningstechnieken stellen u in staat om uw spanningsni veau laag te hduden. Laat u informeren over vliegen. Als u nog nooit gevlogen heeft, vraag dan aan andere men sen wat u te wachten staat. Een goed voorbereid mens maakt zich vaak minder snel ongerust. Accepteer het onvermijdelijke. Besef dat u veel situaties niet in de hand heeft, zonder dat u daar bang voor bent. Leidt uzelf af tijdens de vlucht. Steek bijvoorbeeld enkele tijd schriften bij u en probeer uw aandacht daarop te verleg gen. vanaf p.p. Informeer naar onze 2750 andere bestemmingen. Telefonisch boeken is mogelijk. Vlissingen, Aagje Dekenstraat 10, tel. 01184 - 17510 A Daar staat de koffie voor u klaar en bent u welkom voor een goed gesprek over de afhandeling van uw nota's, wij zigingen in uwverzekeringsgegevens en voor informatie over alle andere verzekeringen van Zilveren Kruis. Speciaal kennismakingsaanbod: elke week een nieuwe verrassing voor iedere nieuwe bezoeker. Zilveren Kruis Verzekeringswinkel Londense Kaai 1-5, 4331 JG Middelburg Centrum, tegenover de Koningsbrug Telefoon: 01180 - 122 74 Onder andere: Q) Ziektekostenverzekering Q Reisverzekering (Ql Spaarverzekering ZHveren Kruis Ziekenfonds

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1994 | | pagina 11