Onderzoek naar zondagse braderie in Middelburg Lange pauzes in show vol mode en erotiek De bloosfobie Succesvol ondernemerschap Ml 1 if* Van tapijtenhandel naar sportartikelen Grotere zaak biedt ruimte voor kunst De Conti-Nü 365 dagen Reisverzekering dekt al je vakantieplannen! ju m s m w6s dagenbo"1 In ondernemerskrin gen wordt voorzichtig gezocht naar mogelijk heden om de Middel burgse braderie voor taan van vrijdag tot en met zondag te hou den. De wekelijkse donderdagmarkt drukt de openingsdag te veel naar de achter grond, meent een aan tal winkeliers. De bra derie is evenwel te belangrijk voor de stad om naar alternatieven te zoeken. Het is een steevast gegeven dat (veel) publiek trekt. BEDRIJFSKUNDIG BEKEKEN door drs. R.J.C. Schieman ALLEMAAL ANGST (2) PSYCHOCONSULT Snelle vergroting foto of dia bij Verschoore I Naam:m v I Moermanbrood op Walcheren Boekje over Deltatoerisme Woensdag 22 juni 1994 DE FAAM - DE VLISSINGER 19 Die opsomming werd afgelo pen zaterdag gegeven door een aantal winkeliers die geno ten van het succes dat de bra derie ook dit jaar weer oplever de. Tot de verbeelding spre kende attracties, koopjes en lekkernijen in kramen, het waren voor de twintigste keer de krenten in de pap van de Middelburgse braderie, die bovendien werd gehouden in een stralende zomerse sfeer. „Vooral de Aalsterse Gilles en het ringrijden op de Markt trokken veel publiek", stelde woordvoerder Arend de Jonge een uur voor het einde afgelo pen zaterdag tevreden vast. Haastig voegde hij er aan toe dat hij aan andere attracties beslist geen afbreuk wil doen. Ook die waren in trek bij het publiek. K VOM-voorzitter Han Bogaert meende dat de braderie inder- daad een niet weg te denken evenement is, maar vroeg zich af hoe de winkeliers er over dachten. Een onderzoek naar 9 hun ervaring zou wenselijk zijn. Volgens woordvoerder De q Jonge is een evaluatie een K. vast gegeven na elke braderie. 5 Dus ook dit jaar weer. Doorn in het oog van alle win keliers-voormannen is de vaak passieve houding van het grootwinkelbedrijf. Bedrijfslei- Beeld van de braderie anno 1994. ders, zo wordt vastgesteld, wil len best. Maar hun bazen elders in het land zijn vaak remmende factoren. „Ik ken The Ultimate Fashion Show met als titel 'Raw' bezorg de afgelopen weekeinde het Middelburgse publiek in een overvolle Stadsdans- zaal een erotische kijk op wat mode óók kan zijn. Geen brave mannequins en dressmen in weloverwogen pasjes over het plankier, maar een combinatie van dans, erotiek, mode en vooral show. Een nachte lijk entertainment dat door de iets te lange pauzes tus sen de acts door aan tempo inboette. De gelegenheidszangsforma- tie Hype opende de show, zelf gekleed in een outfit van Jac kie's Jeansshop. Tijdens hun optreden showden diverse modellen veel combinatiemo gelijkheden met de spijker broek als basiselement. Het accent lag niet alleen op wat er gedragen werd, maar vooral op hoe het gedragen kan wor den. Styling als uitgangspunt voor deze casual jeans outfit. Dat de spijkerbroek een blijver tje is bleek wel uit het feit dat de combinatiemogelijkheden nog steeds onuitputtelijk zijn: casual met lange streepblouse en gilet of sexy met bh en opengevouwen gulpsluiting. Afgeknipte jeans met rafels als bermuda of pikante hotpants met kort topje dat de navel net nog in het zicht houdt. Naast de jeans een diversiteit aan shirts met opdruk in astrologi sche sfeer of all-over dessin met polokraag. Leer, lak, lingerie, tatoeages, bodyconcious (nauw om het lichaam sluitend) en de juiste lichaamsdelen bloot zijn de ingrediënten die de mode sexy en erotisch kunnen maken. Mano, LCM, Fine Line Tattoo Beeld van de modeshow Raw. Studio en X-Ray waren de deelnemers die deze ingre diënten hoog in het vaandel droegen. Mano en LCM verzorgden de leatherlook. Pittige korte rokjes en tops van gekleurd leer, stoere jacks en broeken zonder kruisgedeelte waardoor stringslip en blote billen zicht baar werden. Een stoere en gewaagde look die bij het enthousiaste publiek goed insloeg. Het showdeel dat X- Ray voor zijn rekening nam zag er jong en modieus uit. Goede uitgebalanceerde zwart-wit contrasten met een knipoog naar de van oor sprong uit Engeland afkomsti ge jongerenculturen. Beatle- jasjes, gevlekte punkshirts en leggings en de strakke gitzwar te Modbroeken met aan de voeten de solide dr. Marten Boots. Opvallend waren de bodyconciousjurken die ofwel geheel doorzichtig waren zodat er sexy lingerie door schemerde of gedeeltelijk bloot met opvallend grote ges pen als pikant detail. Een bodypainting opgebracht door Rinus Souissa van Fine Line Tattoo Studio op net dat zicht bare bloot maakte de outfit af. Voor zover het modegedeelte van de show nog niet erotisch genoeg geladen was zorgden oud-wereldkampioene body building Ina Lopulissa, de ero tic dance-groep Wild Excel lent, dansstudio Universal Line met Latijnse dans en de spek takelshow van Juliette en Lio- na voor de finishing touch. Twee jongens wandelen in de dierentuin. Plotseling staan ze oog in oog met een los gebroken beer. Het lijkt erop dat de vervaar lijk ogende beer hen gaat aanvallen. De ene jongen stelt voor weg te rennen. De andere jongen gaat op de grond zitten en trekt rus tig zijn gympies aan. De eerste jongen kijkt hem stomverbaasd aan en zegt: „Je denkt toch niet dat jij harder rent dan die beer?" De jongen op de grond kijkt op en antwoord koeltjes: „Nee, dat is ook niet nodig. Het enige wat ik moet doen is harder rennen dan jij!" Dit verhaal illustreert de essentie van concurrentie: overleven door harder te ren nen dan de ander. Bij concurrentie wordt het gedrag van de één volledig voorgeschreven door het gedrag van de ander. Daarmee is de traditionele con currentie gericht op het verslaan van de ander - in prijs of kwaliteit. In wezen is con currentie niet meer dan een basisvoorwaar de om te kunnen overleven. „Voor succesvol ondernemen is meer nodig. Om succes te hebben moet de ondernemer zijn verbeel dingskracht gebruiken: hij moet 'monopolies van waarden' scheppen en die exploiteren." Deze conclusie trekt Edward de Bono, expert in creatief denken, in zijn inspirerende boek 'De concurrentie voorbij'. Volgens De Bono vormen concepten, veel meer dan technolo gie, de basis voor succes. De Bono stelt dat een onderneming zich moet bezig houden met het scheppen van keuzemogelijkheden voor het besteden van het geld van de con sument. Je kunt een gulden immers maar één keer uitgeven. Als ondernemer kun je de concurrentie voor bij door in te spelen op de waarden die ten grondslag liggen aan het keuzeproces van de consument. Zo speelt De Lotto met haar enorm populaire krasloten handig in op het aankoopproces van de consument. De wer kelijke waarde van het kansspel is immers niet het winnen of het verliezen. Het is de hoop drie keer 75.000 weg te mogen krassen alsmede het plezier dat je daar bij voorbaat aan beleeft: „Zal het me deze keer lukken? Effe krassen, krasse, krasse...". 'Gemak' is een andere waarde waarop de ondernemer kan inspelen. De bedenker van de kant-en-klare maaltijd moet dit in zijn ach terhoofd gehad hebben. Voor tweeverdie ners is een kant-en-klare maaltijd een geschenk uit de hemel. Het aantal tweever dieners neemt toe; een groeiende markt der halve. Ook het idee van de afstandsbedie ning lijkt gestoeld op onze gemakszucht. Tegenwoordig zit er zo'n beetje op ieder apparaat afstandbediening. Het zal mij niet verbazen als door al die rondslingerende afstandbedieningen - voor stereo, televisie, video en wat al niet meer zij - er behoefte komt aan een alles-in-een-afstandsbedie- ning, een afstandsbediening waarmee alle apparaten bediend kunnen worden. Een leuk idee c.q. een markt voor Philips misschien? Een ander in belang toenemende waarde is de 'kwaliteit van het bestaan'. U moet dan denken aan de zorg voor milieu, gezondheid en gezin. De levensmiddelenindustrie speelt op deze waarde handig in door suikervrije zoetstoffen, vetvrije melkpoeders en allerlei soorten diëten op de markt te brengen. Het telewerken is een heel ander voorbeeld van het handig inspringen op maatschappelijk veranderende waarden. Steeds meer men sen gaan thuis werken met behulp van com puter en fax. Zo kunnen ze functioneren in een prettige, vertrouwde omgeving. Wat in de samenleving van vandaag ook sterk lijkt te leven is het 'gevoel van eigenwaarde'. De designer- en luxe artikelenbranche maakt hier dankbaar gebruik van. Veel mensen geven met plezier geld uit aan het instand houden van hun zelfbeeld. Niet voor niets hoor je dat 'kleding de man maakt'. Velen geven zonder blikken of blozen honderden guldens uit aan geurtjes en uiterlijke verzor ging. Een belangrijke waarde is 'ontspan ning'. De amusements- en vrijetijdsindustrie varen er wel bij. Zo heeft karaoke - zingen met behulp van microfoon en monitor - Japan veroverd. Nu lijkt Europa aan de beurt. Vol overgave kan men onder het genot van een drankje de klanten én zichzelf vermaken. Als er tenminste niet al te vals wordt gezon gen. Het leven bestaat uit tachtig procent transpi ratie en twintig procent inspiratie. Met trans piratie doe je je werk en kun je overleven, met het laatste maak je winst. bedrijfsleiders die uit eigen zak en op eigen initiatief mee doen", weet Bogaert. Ondanks dat.bleef hij optimistisch. Net als bij de Middelburgse VVV wil hij de VOM-voorzitterha- mer gebruiken om eenheid te smeden tussen de onderne mers in alle rangen en standen in de Zeeuwse hoofdstad. De kritiek van het stadhuis als zouden de ondernemers te passief wachten en buiten hun winkel niets ondernemen, ver wees hij naar de afdeling fabels. „Er is misschien zo hier en daar een ondernemer die afwacht, maar voor het groot ste deel zijn het mensen die begrijpen dat de concurrentie van andere steden in de regio moordend kan zijn. Dus stilzit ten doen ze niet". Maartense: gemaakt". .We hebben van een oud kotje iets leuks Na tot nu toe zijn hele leven in de meubel- en tapijthandel te hebben gewerkt is Gillis Maartense definitief overgestapt op de verkoop van sportarti kelen. Afgelopen donder dag opende hij naast het postkantoor in Middelburg zijn nieuwe sportzaak. „Na dertig jaar meubels en tapijt is het wel eens tijd voor iets anders", is de mening van Maartense. Het pand aan de Lange Noord straat is een oude bekende voor Maartense. „Ik heb hier vroeger zelf nog gewoond. Mijn vader heeft hier jarenlang een stomerij gehad", vertelt Maartense. Zelf heeft Gillis Maartense jarenlang een han del in tapijten en meubels gehad. Eerst op het Plein 1940 en de laatste jaren in de Wes- terscheldestraat. Een paar jaar geleden begon hij ook nog een sportzaak bij in Souburg. Maartense: „Gezien mijn gezondheid was het verstan dig om een branche met wat lichtere materialen te zoeken. Sportschoenen zijn natuurlijk wat gemakkelijker te hanteren dan zware rollen tapijt". Het heeft een jaar geduurd voordat alle vergunningen en de verbouwing klaar waren. Zoals Maartense het zelf zegt heeft hij van een oud kotje wat leuks gemaakt. Op de begane grond staat het assortiment van sportartikelen uitgestald. Sportschoenen, trainingspak ken, tennisrackets, voetballen en ontelbare andere produk- ten. „De overstap naar sportar tikelen was niet zo heel groot. Ik sponsor al jaren verschillen de Walcherse clubs en heb in het verleden een eigen zaal- Een blos op de wangen kan veel betekenissen hebben: vreugde, verle genheid, verliefdheid, schaamte, enzovoorts. Ze is een uiting van ons gevoelsleven en ze maakt ons daardoor zo menselijk. Veel mensen zullen zich als ze blozen een beetje opgelaten voelen. Drs. Henk C.M. Hermans Er is sprake van valse schaamte; we schamen ons als onze emoties zo goed waarneembaar zijn. Voor sommige mensen is er echter geen sprake meer van valse schaam te, maar van regelrechte paniek. Ze worden ont zettend angstig als ze verkleuren en doen er alles aan om dit te voor komen. Ze trachten het blozen te verbergen ach ter dikke lagen make-up of een zonnebril. Ze laten hun baard groeien of ver bergen hun gezicht ach ter brede haarlokken. Ze wenden als ze blozen het gezicht onmiddelijk af of zonderen zich af. Als blo zen zo'n probleem geworden is, dan is er sprake van een bloosfo bie. Blozen is een onwillekeurige reactie van ons zenuwstel sel. We hebben er geen directe controle over en kun nen dus ook niet op com mando blozen. De bloosreactie blijft beperkt tot het gezicht, de oren, de hals en het boven ste gedeelte van de borst. Er is op zo'n moment sprake van een bloedstuwing. De bloedvaten verwijden zich en bevatten daardoor veel bloed. Dat leidt tot het warmtegevoel en de ver kleuring. Vervolgens gaat het automatische koelsys teem in werking: we transpi reren. De mate waarin we blozen is gedeelte erfelijk bepaald. Het heeft te maken met de dikte van de huid. Als uw bloedvaten erg aan de oppervlakte liggen, dan is een bloosreactie eerder ■waarneembaar. Het blozen is geen echte belemmering om dingen te doen. Alles wat u doet, kunt u ook met een rood hoofd doen. Wat mensen met een bloosfobie belemmert, is hun angst om te blozen. Ofschoon we in verschillen de situaties kunnen blozen, speelt de factor aandacht bij het ontstaan van de bloosre actie vaak een belangrijke rol. Veel mensen beginnen te blozen als ze plotseling in het centrum van de aan dacht komen te staan. Dat kan bijvoorbeeld zijn, wan neer ze in een groep het woord nemen. Of als ze op straat door een onbekende worden aangesproken. Op zo'n moment geven de her senen een lichte alarmreac tie af, die de bloosreactie in gang zet. Deze bloosreactie verdwijnt weer snel, wan neer er verder geen aan dacht aan gegeven wordt. Bij mensen met een bloosfo bie wordt deze spontane verbleking van de bloosre actie echter tegengehouden. Dat komt, omdat zij zich voor hun bloosreactie scha men. Daardoor worden er vanuit de hersenen nieuwe alarm reacties afgegeven, die de bloosreactie versterken en verlengen. Op deze wijze geraken ze in een vicieuze circel, waar ze zich zelf nog het naarst bij voelen. Tijdens het blozen creëren ze voor zichzelf ook nog een paradoxale situatie. Ze zou den eigenlijk het liefst geen aandacht krijgen, maar krij gen die juist in heviger mate. Het rode kleurtje laat hen er juist mooi uitsprin gen. Het lijkt wel alsof de natuur hun angst voor aan dacht onmiddellijk afstraft door hen juist aandacht te geven. Om aan dit lot te ont komen, grijpen velen naar de strategie van de vermij ding. Ze ontlopen gezel schappen, of zoeken in groe pen plekken op waar ze niet opvallen: in het schemer licht, aan de hoek van de tafel. Mensen met een bloosfobie maken het zichzelf vaak erg moeilijk. Ze willen zichzelf emotioneel helemaal in de hand hebben. Vaak is dat onderdeel van een algehele perfectionistische instelling. Maar (gelukkig) krijgen ze hun emoties nooit honderd procent onder controle. Als ze dat eenmaal willen bekennen, dan kunnen ze misschien genoegen nemen met een bescheidener doel stelling, namelijk het leren hanteren van de bloosreac tie. De volgende tips kunnen daarbij behulpzaam zijn. Leer relativeren. Mensen met een bloosfobie overdrij ven de ernst van hun eigen aardigheid. Het blozen wordt daardoor een obses sie. In hun ijdelheid gaan ze er bovendien vanuit, dat ook anderen zich er voortdurend mee bezighouden. En dat is zeer onwaarschijnlijk. Een bloosfobie hangt vaak samen met een gemis aan zelfvertrouwen. Er is sprake van een hevige angst voor afwijzing. Positief zelfver trouwen kan deze angst voor afwijzing verminderen. Stop de vermijding. Wees de natuur te slim af: als u bereid bent om anderen het rode kleurtje te laten zien, zal het automatisch verdwij nen. voetbalteam gehad". Maarten se ziet het als een voordeel dat zijn zaak is gevestigd naast het postkantoor. Maartense: „Er is een tijd lang sprake van geweest dat het postkantoor zou gaan verhuizen. Die plan nen lijken nu definitief in de koelkast te zijn gezet. Voor mij komt dat goed uit want zo ben ik altijd verzekerd van een goe de aanloop. Als mensen bovendien in de rij staan voor de giromaat staan ze bij mij in de etalage te kijken. Wat wil je nog meer!". Onder het motto 'klaar terwijl u wacht' is Foto Verschoore in Middel burg nu in staat om in een handomdraai een kleurenvergroting te ma ken van een dia of foto. De fotozaak heeft daar voor een Fuji Pictrostat aangeschaft. Het proces is overigens niet alleen razendsnel, maar ook milieuvriende lijk. Er komen namelijk geen chemische vloei stoffen aan te pas. In de machine wordt een lich- gevoelige drager belicht en bevochtigd met een paar druppeltjes water. Via thermische ontwik keling wordt het beeld uiteindelijk overgedra gen op het fotomateriaal. De droge drager wordt afgevoerd naar een bedrijf waar het fotozil ver wordt teruggewon nen. De laatste hand wordt gelegd aan het interieur van de nieuwe zaak. Het Middelburgse bedrijf Van den Dongen parket en karpet heeft haar pand aan de Middelburgse Loskade verruild voor een huisves ting in de Lange Viele. In het nieuwe bedrijfspand is het oppervlak vier keer groter. Naast parketvloe ren gaat het echtpaar Van den Dongen zich nu ook toeleggen op de verkoop van karpetten. Al zeven jaar brengt het echt paar Van den Dongen in Mid delburg parketvloeren aan de man. De behuizing aan de Los kade was echter te krap om het aangeboden waar goed tot zijn recht te laten komen. De Van den Dongens hebben zich gespecialiseerd in een grote diversiteit parketvloeren. Zelfs groene en paarse houtsoorten zijn voorhanden. De vloeren kunnen ook door Van den Don gen worden gelegd, in vis graatmotief, diagonaal en in blokpatroon. Naast het winkeloppervlak is ook het assortiment uitge breid: met luxe karpetten. Van den Dongen: „De karpetten worden in oosterse landen geknoopt. Dat wil niet zeggen dat het oosterse motieven zijn. Het zijn gewoon moderne Europese vloerkleden". Vol gens Van den Dongen zijn par ketvloeren nog steeds sterk in opkomst. „Je kunt dat bijvoor beeld zien aan het feit dat veel tapijtzaken zich nu ook op de parketmarkt gaan richten. Een parketvloer is net zo duur als een goed tapijt met dat ver schil dat het tapijt hooguit een jaar of tien mee gaat en een houten vloer - mits goed gelegd - net zo lang als het huis", verduidelijkt Van den Dongen. Na de feestelijke opening van het nieuwe pand is in de zaak een expositie ingericht van de Goese fotograaf Wim Oranje, onder de titel 'Het Zeeuwse Landschap'. Oranje studeert aan de kunstacademie van Antwerpen. Van den Dongen: „In onze handel richten we ons op vloeren, de wanden zijn dus vrij. Zo kwamen we op het idee om kunst te exposeren. In de toekomst zullen er nog wel meer tentoonstellingen komen". Verzekeringswinkels. tie? Bespaar u dan veel moeite en thuiswonende kinderen: f27.50 Wijze wereldreizigers U krijgt daar boven regel uw reisverzekering in één per maand. Zelfs als de gezins- komen nu in actie. dien een leuke attentie, keer goed: neem de Conti-Nü- leden apart op vakantie gaan! Vraag uw Conti-Nü-Reisverzeke- Verzekeringswinkel Reisverzekering. Dan gaat u altijd Were|dwiide dekkina ?"g vandaag nog aan j)at ka"^r X Middelburg. verzekerd op reis. Zo vaak, zo ver weremwijoe aeKKing direct in een van m«1 fjS londense Kaai 1-5 en zo lang als u maar wilt. U b™< —Idw»d ^erzekerd' hebt Antrum. recht op vervangend vervoer en u tucuuig <9 fClfC'nowi' ui? Belachelijk lage premie krijgt de World Assistance Card U betaalt geen overbodige waardoor u overal ter wereld .s^ÊÉÉIl f Direc taf sluiten? toeslagen en géén polis-of op hulp kunt rekenen. Bel (01180) 122 74. administratiekostenBijvoorbeeld sW t—m tmmm I iimMMSMT - WW Yes, oui. si. jawohl: »k wil per maand en 44-y- -c HF- f mt? 1 meer informatie het een gezin PU® aanvraagformulier voor me A de Conti-Nü 365 dagen w jjk M Hp ''WÊ!? Reisverzekering. ojo Adres: Postcode/Woonplaats:I Stuur deze bon een gesloten envelop met postzegel Verzekeringswinkel Middelburg. Londense Kaai 4331 JG Middelburg p® Bakkerij Steketee in Oost- Souburg mag sinds deze maand het Dokter Moer manbrood verkopen. De bakkerij heeft een licentie voor heel Walcheren. Dok ter Moermanbrood is gebakken volgens de receptuur van de arts Cor nells Moerman. Cornelis Moerman, in 1988 overleden, is bekend door zijn onderzoeken naar voorkoming en genezing van kanker door middel van natuurlijke leef- en eetgewoonten. Lange tijd was Bakker Van Gaaien in Vlaardin- gen de enige die brood bakte volgens het recept van Moer man. In het Dokter Moerman brood, dat past in de Moer man-therapie, worden volgens de bakkers alleen natuurlijke en gezonde ingrediënten gebruikt. Omdat het brood ook geschikt is voor niet-Moermanpatiën- ten zijn zo'n zestig bakkers over heel Nederland geselec teerd die sinds deze maand dagelijks het Dokter Moerman brood gaan bakken. Een van die bakkers is Bakkerij Steke tee in Oost-Souburg. Het Dok ter Moermanbrood is te her kennen aan de originele ver pakking waarin het wordt ver kocht, met daarop de handte kening van Cornelis Moerman. Tevens is het brood aan de onderzijde voorzien van een ouwel, dat mede bijdraagt aan de garantie voor het echte Moermanbrood. Voor wie nog niet genoeg materiaal heeft om allerlei toe ristische zaken aan de weet te komen is nu ook een evenementen- gids Gouden Delta in de handel met toeristi sche telefoonnum mers. Allerlei evenementen die zich rond Maas, Rijn en Schelde afspe len worden in dat boekje vermeld. Deze gids is tot stand geko men in samenwerking met vijf Kamers van Koophandel in de Nederlandse en Belgi sche gebieden rond de wateren en zee-armen. Het is voor het eerst in de geschiedenis dat een dergelijke uitgave is verschenen. Verant woordelijk voor het boekje is de Stichting Rijn Schelde Delta Toerisme.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1994 | | pagina 19