Provincie Zeeland
Zeeland
Waterland
Zeeuws Biologisch Museum
krijgt Hortus Zeelandiae
Drie jaar van
akker tot bakker
Gedenksteen en extra geld
voor nieuw museum Domburg
Verzuring
Bloktijden
COMMISSIES
Schoonmaak-
brochure
voor Cara-
patiënten
Abdij Nieuws is de
informatierubriek van
de Provincie Zeeland.
Redactie:
Bureau Voorlichting,
Abdij 6, postbus 6001,
4330 LA Middelburg,
telefoon 01180 31392
Hoe is het gesteld met de kwaliteit van het zwemwater, mag iedereen een boot
besturen, is windsurfen overal toegestaan, welke gebieden in de Oosterschelde
zijn toegankelijk en welke niet, wanneer is het hoog- of laagwater: op deze vragen
en tal van andere wordt ingegaan in de brochure Zeeland Waterland.
Thematuinen
Limburgse vlaai
in Middelburg
DE ZEEUWSE VLEGEL IS JARIG:
Het is deze maand pre
cies drie jaar geleden
dat het Zeeuwse Vle
gelbrood tijdens een
feestelijke gebeurtenis
op de Grote Markt te
Goes aan het publiek
werd gepresenteerd.
Kennisgeving
Provincie Zeeland
Avontuur terug in Zeeuws water
Woensdag 22 juni 1994
DE FAAM - DE VLISSINGER
13
Deze week het tweede artikel in de serie over Kerend Tij Twee (KT2),
het provinciale milieubeleidsplan. Deze keer gaat het over verzuring. De
artikelen komen uit de brochure Kerend Tij Twee, op hoofdlijnen samen
gevat. De brochure is gratis verkrijgbaar bij het informatiecentrum van
de provincie, Abdij 9 in Middelburg, tel 01180-31400.
De grote verzuurders van bo
dem, grond- en oppervlakte
water zijn zwaveldioyde (S02),
stikstofoxyden (NOJ enb am
moniak (NH3). Ze hebben
rechtstreekse, schadelijke ge
volgen voor het grondwater en
de vegetatie.
De industrie, elektriciteitscentrales
en het wegverkeer zijn de voor
naamste bronnen van stikstofoxy-
de. Industrie en elektriciteitscen
trales zorgen ook voor
zwaveldioxyde in de lucht.
De landbouw -als producent en
verspreider- tekent voor ammo
niak.
Zwaveldioxyde en stikstofoxyde
worden over grote afstanden door
de lucht verspreid. Zeeland ont
vangt een portie van elders, maar
levert andersom ook z'n bijdrage.
Bij ammoniak is het anders: het
komt dichter bij de grond vrij en
verspreidt zich daardoor niet zo
ver.
In het zuiden van Zeeland is de zu
re neerslag groter dan in het noor
den. Dat is een gevolg van de in
vloed van de Vlaamse
industriegebieden en van de
Vlaamse veehouderijen in de buurt
van de grens. Overigens daalt de
hoeveelheid zure neerslag sinds
1980 als resultaat van de afname
van uitgestoten zwaveldioxyde in
Nederland en het omringende bui
tenland.
De landelijke doelstelling is de zu
re neerslag in het jaar 2000 be
langrijk te hebben teruggedron
gen. Dit zal voor Zeeland
nagenoeg worden bereikt. Aanvan
kelijk waren de verwachtingen po
sitiever, maar jammer genoeg
daalt in het buitenland de uitstoot
te langzaam, terwijl er in Neder
land problemen zijn met stikstof
oxyde en ammoniak.
Verkeer
De aanpak van het probleem richt
Nieuws
zich op verkeer en vervoer, land
bouw en industrie.
Beperking van de "automobiliteit"
vereist alternatieven, met name
versterking van het openbaar ver
voer. Hiertoe is een vorm van sa
menwerking in het leven geroepen
(Vervoerregio Zeeland), waarbij
overheden en particuliere vervoer
ders samenwerken.
Zeer Zeeuws is dat de scheep
vaart een bijdrage van beteke
nis levert aan het gehalte zwa
veldioxyde en stikstofoxyde in
de buitenlucht. Realiteit is dat
de provincie hierover niets
heeft te vertellen omdat dit
een (inter)nationale kwestie is.
De provincie wil in overleg met de
betrokken partijen beleid ontwikke
len om toch mogelijkheden te heb
ben voor uitbreiding van veehou
derij, zonder dat de milieugrenzen
voor ammoniak worden overschre
den. Uiteraard betekent dit dat de
huidige situatie eerst moet verbe
teren.
Tevens wordt gesteld dat er ge
bieden zijn waar beperkingen gel
den: de Kop van Schouwen en de
Manteling op Walcheren. In het
dekzandgebied bij Sint Jansteen
moet worden voorkomen dat ver
mindering van de ammoniakneer-
slag vanuit België wordt "benut"
om er vanuit Zeeland weer wat bij
te doen.
Verplaatsen van bedrijven met
steun van de overheid mag er niet
toe leiden dat opnieuw moet wor
den gesaneerd.
Het ziet er naar uit dat voor de
meeste natuurgebieden in Zeeland
de neerslag van stikstof onder het
kritieke punt blijft, maar de bood
schap blijft de hoeveelheden zo
laag mogelijk te houden.
De verzurende neerslag vanuit de
industrie wordt voornamelijk aan
gepakt met vergunningen in de
hand èn afspraken die vrijwillig tot
stand zijn gekomen tussen indus
trie en overheid. Aangestipt wordt
dat energiebesparing in huishou
dens ook leidt tot minder verzu
ring.
Dat Zeeland een prachtig water
sportgebied is, is bekend tot ver
buiten de landsgrenzen. Om dat in
stand te houden en ook de belan
gen van onder meer natuur,
scheepvaart en visserij
te waarborgen, gelden tal van re
gels. In de brochure Zeeland Wa
terland is alles op een rij gezet.
Kleurrijke kaarten van de belang
rijkste gebieden verduidelijken de
regelgeving.
Oosterschelde
De Oosterschelde is een weids en
open water waar sportieve water
sporters goed uit de voeten kun
nen. Bij natuurliefhebbers is het
gebied bekend om zijn flora en
fauna. Er is een grote verschei
denheid aan diersoorten. Vis komt
er paaien, er liggen rijke voedsel-
gebieden voor vogels en er leven
zeehonden. Onder meer schorren,
slikken en platen, enkele geulen
en inlagen binnen de dijken zijn
aangewezen als natuurmonument.
Vandaar dat de toegang aan
regels is gebonden. In grote
lijnen geldt dat Roggenplaat
en Middelplaat in het westen
en het noordelijk deel van de
centraal gelegen Vondelingen
plaat verboden gebied zijn.
De rest van de Vondelingenplaat,
de slikken van Dortmans en Van
Viane en het Verdronken land van
Zuid-Beveland zijn beperkt toegan
kelijk, d.w.z., buiten de laagwater-
periode is het bevaren of ankeren
toegestaan.
Wie lamsoor en zeekraal willen
snijden op de schorren heeft een
vergunning nodig. De vergunnin
gen kunnen aan het begin van het
jaar worden aangevraagd bij de
gemeenten rond de Oosterschel
de. Bij het Consulentschap NBLF
(Natuur, Bos, Landschap en Fau
na) van het ministerie van land
bouw, natuurbeheer en visserij in
Goes, tel 01100-37911, zijn fol
ders en kaarten van het natuurmo
nument verkrijgbaar.
Met een oppervlakte van 11.000
ha. water is het Grevelingenmeer
het grootste zoutwatermeer van
West-Europa. Om rust en veilig
heid te bevorderen geldt voor mo
torboten als algemene regel een
maximum snelheid van 9 km/uur.
In een beperkt aantal aangewezen
gebieden is een maximum snel
heid van 20 km/uur toegestaan.
Zwemwater
Langs de boorden van de Wester-
schelde is de kwaliteit van het
zwemwater aanvaardbaar. In ver
band met de veiligheid echter is
het niet verantwoord te zwemmen
in een gebied aan beide zijden van
de monding van het Kanaal
Gent/Terneuzen. Voor het Sloege-
bied, het Verdronken Land van Se-
aftinge en het Schelde-Rijnkanaal
zijn geen typeringen afgegeven.
Het water van het Veerse Meer en
langs de oevers van Oosterschel
de en Grevelingen is zonder meer
geschikt zwemwater. Dat geldt
ook voor het kustwater van de
Noordzee.
Calamiteiten daargelaten is de
Zeeuwse Noordzeekust op dit
moment het schoonste stukje
Noordzee tussen Het Kanaal
en Denemarken.
Varen
Niet iedereen mag zo maar in een
boot stappen om een eindje te va
ren. Voor het besturen van een
schip geldt in zijn algemeenheid
een leeftijd van tenminste 16 jaar.
Deze leeftijd geldt niet voor be
stuurders van een zeilschip tot 7
meter, een kano of roeiboot en
voor een klein open motorschip
korter dan 7 meter dat niet harder
kan dan 13 km/uur. Voor dit
laatstgenoemde schip geldt een
minimum leeftijd van 12 jaar. Be
stuurders van snelle motorboten
De bedienings- en bloktijden-
regeling voor de Stationsbrug
in Middelburg en de Draaibrug
is Souburg is aangepast.
De tijden waarop de scheepvaart
geen doorvaart krijgt en de brug
gen alleen beschikbaar zijn voor
het wegverkeer, de zogeheten
bloktijden, verschuiven ongeveer
drie minuten.
De nieuwe bloktijden bij de Sta
tionsbrug in Middelburg zijn van
.54 tot .06 en van .22 tot .30.
Bij de draaibrug in Souburg zijn de
bloktijden van .59 tot .05.
De wijziging is nodig omdat er een
moeten tenminste 18 jaar zijn.
Een klein vaarbewijs is verplicht
voor het besturen van zeil- en mo
torboten die langer zijn dan 7 me
ter en voor motorboten die sneller
kunnen dan 20 km/uur.
Op de Westerschelde geldt het
Scheepvaartreglement Wester
schelde. Ook voor het Kanaal van
Gent naar Terneuzen geldt een
apart reglement. Voor de overige
Zeeuwse wateren is het Binnen
vaart Politiereglement van toepas
sing. Wie ergens vaart, moet het
voor dat gebied geldende vaarre-
glement aan boord hebben. Het
varen met kleine open vaartuigen
is de bekende uitzondering op de
regel. Voor verdere bijzonderhe
den over het vaarwater is het
raadzaam de ANWB-almanakken
voor watertoerisme te raadple
gen.
De brochure Zeeland Waterland
bevat voorts informatie over duik
sport, sportvissen, windsurfgebie-
den en strand. Tal van nuttige
adressen en een overzicht van al
lerlei voorzieningen completeren
het boekwerkje.
De brochure is in het Neder
land en het Duits verschenen,
wordt verspreid door de pro
vinciale WV en is tevens ver
krijgbaar bij het informatie
centrum van de provincie,
Abdij 9 in Middelburg, tel.
01180-31400.
nieuwe dienstregeling voor de trei
nen is ingevoerd. Dit heeft tot ge
volg dat de intercity-trein naar Am
sterdam CS vijf minuten later
vertrekt en dat er geen intercity-
trein meer rijdt om iets over
21.00 en 22.00 uur. Vandaar dat
voor beide bruggen de bloktijden
rond 21.00 en 22.00 uur vervalk
len.
Maandag 27 juni is er een ex
tra vergadering van de staten
commissie welzijn. De verga
dering begint om 19.00 uur.
De volgende onderwerpen staan
op de agenda: een brief van gede
puteerde Dijkwel over de rapporta
ge van Accadi, Vlissingen, en het
controlerapport van Moret, Ernst
en Young uit Middelburg over de
jaarrekeningen 1990, 1991 en
1992 van de Stichting Rusthuizen
der Gereformeerde Gemeenten in
Zeeland, een notitie over het rap
port van de commissie Welschen,
brief GS over het kantoor van de
zorgcoördinator Humanistische
Stichting Jacob Roggeveen in Mid
delburg, verslag ouderenbeleid
1990 t/m 1993 en financiën van
de G.R. Zeeuwse Bibliotheek (jaar
rekening en verslag 1993, jaar
plan 1994, begroting 1995 en de
meerjarenraming).
De vergadering van de staten
commissie is in de statenzaal
van het provinciehuis in Mid
delburg, Abdij 10. De commis
sie vergadert in het openbaar
en begint met spreekrecht
voor het publiek; dat betekent
dat wie dat wil het woord kan
voeren over een van de agen
dapunten om op die manier de
statenleden op de hoogte te
stellen van zijn of haar me
ning.
De agenda en de stukken liggen
ter inzage in het informatiecen
trum van de provincie, Abdij 9 in
Middelburg.
Het Zeeuws Biologisch
Museum in Oostkapelle
krijgt een Hortus Zeelan
diae, een Tuin van Zeeland.
Het idee voor een zoge
naamde heemtuin leefde al
enige jaren bij het muse
um, maar lijkt nu werkelijk
heid te worden. Museumdi
recteur A. van de Hoef
heeft het ontwerp voor de
hortus vorige week over
handigd aan gedeputeerde
A. Dek.
De heemtuin is ontworpen
door landschapsarchitect J.W.
Stoffels Cleaning gaat
schoonmaakadviezen
geven voor mensen die te
maken hebben met de ziek
te Cara. Het bedrijf heeft
daarvoor onder meer een
brochure gemaakt met
schoonmaaktips. Het boek
je is verkrijgbaar bij een
van de vestigingen van
Stoffels Cleaning in Mid
delburg, Terneuzen, Spijke-
nisse of Roosendaal. Huis
artsen hebben het boekje
gekregen om in de wacht
kamer te leggen.
Cara is een verzamelnaam van
ziektes aan de luchtwegen
zoals bronchitis en astma.
Stoffen die problemen kunnen
veroorzaken zitten in vocht en
vuil. Omdat in veel huishou
dens geen sprake is van een
efficiënt schoonmaakplan en
de kennis ontbreekt - zo rede
neert Stoffels Cleaning - is ken-,
nis van zaken rond het schoon
maken in het belang van een
carapatiënt.
De adviezen hebben betrek
king op schoonmaken, maar
ook op de inrichting van een
huis. Wanden, vloeren en pla
fonds kunnen stof verzamelen.
En dat kan - mits deskundig
aangepakt - voorkomen wor
den. In het boekje zijn ook tips
opgenomen over te gebruiken
schoonmaakmiddelen alsook
de wijze waarop het beste de
was gedaan kan worden.
Bosch. Het plan beslaat het
hele terrein van ruim twee hec
tare binnen de grachten rond
Kasteel Westhove, in het bos-
en duingebied de Manteling
van Walcheren. De plannen
voor inrichting van de hortus
worden afgestemd op het her-
stel- en beheersplan voor de
Manteling dat Staatsbosbe
heer laat uitvoeren, omdat de
twee gebieden uit historisch
oogpunt een eenheid vormen.
Bij de ontwikkeling van het
ontwerp kreeg de landschaps
architect de opdracht de aan
leg- en beheerskosten van de
tuin terug te brengen tot aan
vaardbare proporties. Twee
eerdere plannen voor een hor
tus waren met begrotingen
oplopend tot anderhalf mil
joen gulden niet uitvoerbaar.
De aanlegkosten van deze
heemtuin zijn op 560 duizend
gulden begroot. De provincie
heeft inmiddels 42.500 gulden
toegezegd. De rest van de
financiering moet voorname
lijk van sponsors komen.
Het nieuwste ontwerp bestaat
uit een intensief en een exten
sief deel, omzoomd door een
raamwerk van lindebomen.
Het intensieve deel sluit aan
op het Zeeuws Biologisch
Museum, dat op dit moment
wordt gerestaureerd en uitge
breid. Bezoekers van het
museum die de heemtuin inlo
pen, komen allereerst op een
ontvangstplein, waar ze
meteen worden geconfron
teerd met een belangrijk the
ma in de tuin: het vlinderpavil
joen. Dit paviljoen is een trans
parante weelderige planten
kas, gebouwd tegen een over
gebleven muur van een voor
malige kas. Bezoekers kunnen
lopend over een smalle brug
de verschillende vlindersoor
ten bekijken.
Verder zijn in het intensieve
deel van de hortus negen the
matuinen te vinden, die aan
sluiten op de twee hoofdthe
ma's van de heemtuin: land
bouw en vlinders. Er zijn een
watertuin, akkertuin, dijk-,
moernerings-, moeras-, boer
derij-, insekten-, vlinder- en
duintuin. In alle tuinen worden
zoveel mogelijk planten opge
nomen die vlinders aantrek
ken, terwijl in de akker-, boer
derij- en moerneringstuin een
directe relatie bestaat met de
landbouw. De thematuinen
zijn elk vierhonderd vierkante
meter groot en bieden een
gestileerd beeld van de werke
lijkheid. De duintuin ligt in het
midden en wordt verhoogd
aangelegd zodat de bezoeker
een overzicht krijgt over de
rest van de tuin. De tuinen
worden doorsneden door een
cirkelvormig pad en een aantal
rechte paden, waardoor de
bezoeker door de tuinen kan
dwalen.
Het extensieve deel van de
tuin moet een goed zicht bie
den op Kasteel Westhove en
op het Walcherse polderland
schap. Meidoornheggen, een
vliedberg en een drinkpoel
maken deel uit van de inrich
ting. Ertussen zal jongvee
komen te lopen. Volgens direc
teur A. van de Hoef wordt de
heemtuin interessant voor
scholen en andere groepen die
er veldwerk willen verrichten
en voor de Walchenaren zelf
die meer over hun streek wil
len weten. Daarnaast hoopt hij
met de hortus meer bezoekers
te trekken. Nu komen jaarlijks
zo'n dertigduizend mensen
naar het museum, volgens
Van de Hoef kunnen dat er
zeker zeventigduizend worden.
Dat is volgens hem mogelijk
omdat het museum en de hor
tus samen een halve dagat
tractie vormen. „Het gebied is
een ideale synthese van recre
atie en educatie," aldus de
museumdirecteur.
De aanleg van het ontvangst
plein begint volgens de plan
ning in het volgend voorjaar.
Als dat is gerealiseerd volgt de
bouw van het vlinderpaviljoen.
Vervolgens staan het grond
werk en de aanleg van de
paden op het programma en
ten slotte de inrichting van de
thematuinen. Hoe snel de tota
le inrichting zal verlopen is
mede afhankelijk van de toe
geeflijkheid van sponsors en
de provincie. Voor dit jaar is de
provinciepot leeg, maar vol
gens gedeputeerde Dek kan
het musuem voor volgend jaar
een nieuwe aanvraag indie
nen. „Maar de provincie heeft
nu een kleine tien procent van
het benodigde bedrag gefinan
cierd. Nu moet het museum
eerst maar eens wat laten
zien," aldus Dek. Het gebied is
tijdens de werkzaamheden
voor bezoekers toegankelijk.
Het museum wil proberen de
aanleg niet over een te lange
periode te spreiden, om te
voorkomen dat de hortus als
onaf wordt ervaren.
Bestuurslid T. van de Poel, F. de Beer van het Cultuur
fonds en I. Gerritzen-van Schaardenburg bij de gedenk
steen.
Na Goes heeft nu ook Mid
delburg een Multi-Vlaai-ves-
tiging. Vorige week don
derdag werd die filiaal geo
pend aan de Langeviele. Tij
dens de braderie in de
Zeeuwse hoofdstad stuntte
de Limburgse ondernemer
met zijn vlaaien, vlaaipunten
en vlaaien voor diabetici.
Multi-Vlaai levert zijn belegde
deegwaren dagelijks vers. De
produkten komen elke ochtend
uit de Limburgse fabriek in
Sevenum nabij Venlo. Overigens
levert de onderneming ook op
bestelling, ook in grotere hoe
veelheden zoals voor feesten.
Met een zilveren troffel,
die volgens haar eigenlijk
te mooi was om te gebrui
ken, heeft Ina Gerritzen-
van Schaardenburg vorige
week een gedenksteen ont
huld in het in aanbouw zijn
de Marie Tak van Poortvliet
Museum in Domburg. Tij
dens de plechtigheid ont
ving de naar het museum
genoemde stichting een
cheque ter waarde van 25
duizend gulden van het
Cultuurfonds van het
Bouwfonds der Nederland
se Gemeenten.
De gedenksteen vermeldt
'Velen hielpen bouwen' en ver
eeuwigt volgens bestuurslid T.
van de Poel van de Stichting
Marie Tak van Poortvliet
Museum Domburg, de erken
telijkheid voor allen die een
bijdrage hebben geleverd. Het
idee voor een museum voor
de Domburgse Groep - de kun
stenaars die begin deze eeuw
onder leiding van Jan Toorop
de zomers in Domburg door
brachten - ontstond eind 1992.
De gemeente Domburg ver
welkomde het idee als pas
send binnen de gemeentelijke
plannen het toerisme in de
gemeente op een hoger peil te
brengen. Het Mondriaanjaar
heeft de bouw van het muse
um in een stroomversnelling
gebracht, zodat het museum in
september plaats kan bieden
aan de 1912-tentoonstelling in
samenwerking met het
Zeeuws Museum en de Stich
ting Mondriaan Zeeland 1994.
Het museum is een ontwerp
van architect Cees Dam. De
bouw van het Toorop-pavil-
joen - een reconstructie van
het houten tentoonstellingsge
bouwtje waarin de schilder zijn
vrienden liet exposeren - al in
volle gang. In een tweede fase
zal een Mondriaanpaviljoen
worden toegevoegd. Ondanks
financiële steun van de
gemeente Domburg, het
ministerie van economische
zaken en een aantal sponsors
kampt het Marie Tak van
Poortvliet Museum nog met
grote financiële tekorten.
Mede daarom en omdat het
initiatief de vertegenwoordi
gers van het Bouwfonds der
Nederlandse gemeenten al in
een vroeg stadium aansprak,
kon F. de Beer van het Bouw
fonds een cheque van 25 dui
zend gulden overhandigen aan
het stichtingsbestuur.
De bakkers van het eerste uur.
Bakkerij Kik uit Brouwersha
ven, de BB-Bakkerij uit Zierik-
zee. Bakkerij Dominicus-Steke-
tee uit Westkapelle en Echte
Bakker Dick Bunt uit Goes gin
gen enthousiast met dit nieu
we produkt van Zeeuwse
bodem van start. Op dit
moment is de Zeeuwse Vlegel
in vrijwel elke bakkerswinkel in
Zuid-West Nederland te koop.
Na drie jaar staat de Zeeuwse
Vlegel op eigen benen, wat
betekent dat hij nu zonder sub
sidie door het leven moet
gaan. Met de steun van de
consument zal dat zeker luk
ken, denkt de Stichtinhg
Zeeuwse Vlegel. Het aantal
boeren dat tarwe voor de
Zeeuwse Vlegel op milieu
vriendelijke wijze verbouwt is
moment twintig. Daarnaast is
er een wachtlijst van vijfender
tig boeren die ook graag
Zeeuwse Vlegeltarwe willen
verbouwen.
Op zo'n twintig plaatsen in de
provincie Zeeland zijn tarwe-
percelen met daarop een bord
met de tekst: 'hier groeit uw
Zeeuwse Vlegel'. De tarwe
wordt op de windmolens van
Zierikzee en Wolphaartsdijk tot
meel vermalen. Om nog meer
consumenten kennis te laten
maken met de Zeeuwse Vlegel
brengen bakkers deze week
het brood extra onder de aan
dacht van de klanten.
Directie Milieu
en Waterstaat
Ontwerp-vergunning Boon B.V.
Aanvraag
Gedeputeerde Staten van Zeeland geven op grond van
artikel 3.19 lid 2 van de Algemene Wet Bestuursrecht
kennis dat op 4 maart 1994, aangevuld d.d. 6 juni 1994,
bij hen een aanvraag is ingediend om een wijzigingsver
gunning ingevolge de Wet Milieubeheer.
De aanvraag is ingediend door de Boon B.V. te Dordrecht
en heeft betrekking op het aanbrengen van een vloeistof
dichte vloer op de opstelplaats voor buikcontainers in de
inrichting, gelegen aan de Arnesteinweg 17 te Middel
burg (kad.bekend gemeente Middelburg, sectie M, nr.
177 ged.).
Gedeputeerde Staten willen vergunning verlenen met
voorschriften ter bescherming van het milieu.
Ter inzage
De vergunningaanvraag met bijlagen, de ontwerp-vergun
ning met de voorschriften en overige stukken kunnen
worden ingezien van 23 juni 1994 tot en met 20 juli
1994 op de volgende plaatsen en tijden:
bij de directie Milieu en Waterstaat, afdeling Milieubeheer,
Het Groene Woud 1 te Middelburg, op werkdagen van
9 -12 en van 14 -16 uur.
in het gemeentehuis van Middelburg, op werkdagen van
8-12 en van 13-17 uur en, na telefonische afspraak,
iedere donderdagavond van 18-21 uur (telef. 01180-
75000, tst. 241).
Na 20 juli 1994, tot het einde van de termijn waarbinnen
beroep kan worden ingesteld tegen de vergunning, liggen
de stukken ter inzage op bovengenoemde plaatsen op
werkdagen van 9-12 en van 14-16 uur.
Bedenkingen
Tot en met 20 juli 1994 kan een ieder schriftelijk beden
kingen inbrengen tegen de ontwerp-vergunning bij Gede
puteerde Staten van Zeeland, directie Milieu en Water
staat, Postbus 165, 4330 AD Middelburg.
Tegelijk met de schriftelijke bedenkingen kan een verzoek
worden ingediend om persoonlijke gegevens met bekend
te maken.
Tot en met 20 juli 1994 kan een ieder verzoeken om een
gedachtenwisselmg over de ontwerp-vergunning (tel.
01180-31769 en 31741), waarbij mondeling bedenkin
gen kunnen worden ingebracht. De aanvrager wordt in de
gelegenheid gesteld hierbij aanwezig te zijn.
Alleen degenen die bedenkingen hebben ingebracht te
gen de ontwerp-vergunning en belanghebbenden, die kun
nen aantonen daartoe redelijkerwijs niet in staat te zijn
geweest, kunnen later beroep instellen.
Het Groene Woud 1, Postbus 165 4330 AD Middelburg.
Omdat er zoveel belang
stelling is voor meevaren
op een ouderwetse zeil
boot heeft Zeilvloot Hol
lands Glorie zijn vleugels
uitgespreid. Sinds begin
juni heeft de organisatie
schepen op de Zeeuwse
wateren en een boekings
kantoor in Zierikzee. Voor
individuele opstappers is in
samenwerking met de
Stichting Zeilvaart Zeeland
een aantal reizen voor indi
viduele opstappers georga
niseerd op de Zeeuwse
wateren.
In Zeeland wordt gevaren met
de klipper Avontuur die zijn
herkomst vindt in de provincie.
De boot werd in 1914
gebouwd voor het vervoer van
stortsteen en basaltblokken
voor dijkverzwaring aan de
Zeeuwse kusten. Via allerlei
omzwervingen is de Avontuur
dus nu terug. De Stichting Zeil
vaart Zeeland heeft het schip
in zijn oorspronkelijke staat
teruggebracht en wat comfort
betreft aangepast aan de tijd.
Door mensen te laten meeva
ren kan het schip in stand wor
den gehouden.