Provincie Zeeland Zeeland Waterland Zeeuws Biologisch Museum krijgt Hortus Zeelandiae Drie jaar van akker tot bakker Gedenksteen en extra geld voor nieuw museum Domburg Verzuring Bloktijden COMMISSIES Schoonmaak- brochure voor Cara- patiënten Abdij Nieuws is de informatierubriek van de Provincie Zeeland. Redactie: Bureau Voorlichting, Abdij 6, postbus 6001, 4330 LA Middelburg, telefoon 01180 31392 Hoe is het gesteld met de kwaliteit van het zwemwater, mag iedereen een boot besturen, is windsurfen overal toegestaan, welke gebieden in de Oosterschelde zijn toegankelijk en welke niet, wanneer is het hoog- of laagwater: op deze vragen en tal van andere wordt ingegaan in de brochure Zeeland Waterland. Thematuinen Limburgse vlaai in Middelburg DE ZEEUWSE VLEGEL IS JARIG: Het is deze maand pre cies drie jaar geleden dat het Zeeuwse Vle gelbrood tijdens een feestelijke gebeurtenis op de Grote Markt te Goes aan het publiek werd gepresenteerd. Kennisgeving Provincie Zeeland Avontuur terug in Zeeuws water Woensdag 22 juni 1994 DE FAAM - DE VLISSINGER 13 Deze week het tweede artikel in de serie over Kerend Tij Twee (KT2), het provinciale milieubeleidsplan. Deze keer gaat het over verzuring. De artikelen komen uit de brochure Kerend Tij Twee, op hoofdlijnen samen gevat. De brochure is gratis verkrijgbaar bij het informatiecentrum van de provincie, Abdij 9 in Middelburg, tel 01180-31400. De grote verzuurders van bo dem, grond- en oppervlakte water zijn zwaveldioyde (S02), stikstofoxyden (NOJ enb am moniak (NH3). Ze hebben rechtstreekse, schadelijke ge volgen voor het grondwater en de vegetatie. De industrie, elektriciteitscentrales en het wegverkeer zijn de voor naamste bronnen van stikstofoxy- de. Industrie en elektriciteitscen trales zorgen ook voor zwaveldioxyde in de lucht. De landbouw -als producent en verspreider- tekent voor ammo niak. Zwaveldioxyde en stikstofoxyde worden over grote afstanden door de lucht verspreid. Zeeland ont vangt een portie van elders, maar levert andersom ook z'n bijdrage. Bij ammoniak is het anders: het komt dichter bij de grond vrij en verspreidt zich daardoor niet zo ver. In het zuiden van Zeeland is de zu re neerslag groter dan in het noor den. Dat is een gevolg van de in vloed van de Vlaamse industriegebieden en van de Vlaamse veehouderijen in de buurt van de grens. Overigens daalt de hoeveelheid zure neerslag sinds 1980 als resultaat van de afname van uitgestoten zwaveldioxyde in Nederland en het omringende bui tenland. De landelijke doelstelling is de zu re neerslag in het jaar 2000 be langrijk te hebben teruggedron gen. Dit zal voor Zeeland nagenoeg worden bereikt. Aanvan kelijk waren de verwachtingen po sitiever, maar jammer genoeg daalt in het buitenland de uitstoot te langzaam, terwijl er in Neder land problemen zijn met stikstof oxyde en ammoniak. Verkeer De aanpak van het probleem richt Nieuws zich op verkeer en vervoer, land bouw en industrie. Beperking van de "automobiliteit" vereist alternatieven, met name versterking van het openbaar ver voer. Hiertoe is een vorm van sa menwerking in het leven geroepen (Vervoerregio Zeeland), waarbij overheden en particuliere vervoer ders samenwerken. Zeer Zeeuws is dat de scheep vaart een bijdrage van beteke nis levert aan het gehalte zwa veldioxyde en stikstofoxyde in de buitenlucht. Realiteit is dat de provincie hierover niets heeft te vertellen omdat dit een (inter)nationale kwestie is. De provincie wil in overleg met de betrokken partijen beleid ontwikke len om toch mogelijkheden te heb ben voor uitbreiding van veehou derij, zonder dat de milieugrenzen voor ammoniak worden overschre den. Uiteraard betekent dit dat de huidige situatie eerst moet verbe teren. Tevens wordt gesteld dat er ge bieden zijn waar beperkingen gel den: de Kop van Schouwen en de Manteling op Walcheren. In het dekzandgebied bij Sint Jansteen moet worden voorkomen dat ver mindering van de ammoniakneer- slag vanuit België wordt "benut" om er vanuit Zeeland weer wat bij te doen. Verplaatsen van bedrijven met steun van de overheid mag er niet toe leiden dat opnieuw moet wor den gesaneerd. Het ziet er naar uit dat voor de meeste natuurgebieden in Zeeland de neerslag van stikstof onder het kritieke punt blijft, maar de bood schap blijft de hoeveelheden zo laag mogelijk te houden. De verzurende neerslag vanuit de industrie wordt voornamelijk aan gepakt met vergunningen in de hand èn afspraken die vrijwillig tot stand zijn gekomen tussen indus trie en overheid. Aangestipt wordt dat energiebesparing in huishou dens ook leidt tot minder verzu ring. Dat Zeeland een prachtig water sportgebied is, is bekend tot ver buiten de landsgrenzen. Om dat in stand te houden en ook de belan gen van onder meer natuur, scheepvaart en visserij te waarborgen, gelden tal van re gels. In de brochure Zeeland Wa terland is alles op een rij gezet. Kleurrijke kaarten van de belang rijkste gebieden verduidelijken de regelgeving. Oosterschelde De Oosterschelde is een weids en open water waar sportieve water sporters goed uit de voeten kun nen. Bij natuurliefhebbers is het gebied bekend om zijn flora en fauna. Er is een grote verschei denheid aan diersoorten. Vis komt er paaien, er liggen rijke voedsel- gebieden voor vogels en er leven zeehonden. Onder meer schorren, slikken en platen, enkele geulen en inlagen binnen de dijken zijn aangewezen als natuurmonument. Vandaar dat de toegang aan regels is gebonden. In grote lijnen geldt dat Roggenplaat en Middelplaat in het westen en het noordelijk deel van de centraal gelegen Vondelingen plaat verboden gebied zijn. De rest van de Vondelingenplaat, de slikken van Dortmans en Van Viane en het Verdronken land van Zuid-Beveland zijn beperkt toegan kelijk, d.w.z., buiten de laagwater- periode is het bevaren of ankeren toegestaan. Wie lamsoor en zeekraal willen snijden op de schorren heeft een vergunning nodig. De vergunnin gen kunnen aan het begin van het jaar worden aangevraagd bij de gemeenten rond de Oosterschel de. Bij het Consulentschap NBLF (Natuur, Bos, Landschap en Fau na) van het ministerie van land bouw, natuurbeheer en visserij in Goes, tel 01100-37911, zijn fol ders en kaarten van het natuurmo nument verkrijgbaar. Met een oppervlakte van 11.000 ha. water is het Grevelingenmeer het grootste zoutwatermeer van West-Europa. Om rust en veilig heid te bevorderen geldt voor mo torboten als algemene regel een maximum snelheid van 9 km/uur. In een beperkt aantal aangewezen gebieden is een maximum snel heid van 20 km/uur toegestaan. Zwemwater Langs de boorden van de Wester- schelde is de kwaliteit van het zwemwater aanvaardbaar. In ver band met de veiligheid echter is het niet verantwoord te zwemmen in een gebied aan beide zijden van de monding van het Kanaal Gent/Terneuzen. Voor het Sloege- bied, het Verdronken Land van Se- aftinge en het Schelde-Rijnkanaal zijn geen typeringen afgegeven. Het water van het Veerse Meer en langs de oevers van Oosterschel de en Grevelingen is zonder meer geschikt zwemwater. Dat geldt ook voor het kustwater van de Noordzee. Calamiteiten daargelaten is de Zeeuwse Noordzeekust op dit moment het schoonste stukje Noordzee tussen Het Kanaal en Denemarken. Varen Niet iedereen mag zo maar in een boot stappen om een eindje te va ren. Voor het besturen van een schip geldt in zijn algemeenheid een leeftijd van tenminste 16 jaar. Deze leeftijd geldt niet voor be stuurders van een zeilschip tot 7 meter, een kano of roeiboot en voor een klein open motorschip korter dan 7 meter dat niet harder kan dan 13 km/uur. Voor dit laatstgenoemde schip geldt een minimum leeftijd van 12 jaar. Be stuurders van snelle motorboten De bedienings- en bloktijden- regeling voor de Stationsbrug in Middelburg en de Draaibrug is Souburg is aangepast. De tijden waarop de scheepvaart geen doorvaart krijgt en de brug gen alleen beschikbaar zijn voor het wegverkeer, de zogeheten bloktijden, verschuiven ongeveer drie minuten. De nieuwe bloktijden bij de Sta tionsbrug in Middelburg zijn van .54 tot .06 en van .22 tot .30. Bij de draaibrug in Souburg zijn de bloktijden van .59 tot .05. De wijziging is nodig omdat er een moeten tenminste 18 jaar zijn. Een klein vaarbewijs is verplicht voor het besturen van zeil- en mo torboten die langer zijn dan 7 me ter en voor motorboten die sneller kunnen dan 20 km/uur. Op de Westerschelde geldt het Scheepvaartreglement Wester schelde. Ook voor het Kanaal van Gent naar Terneuzen geldt een apart reglement. Voor de overige Zeeuwse wateren is het Binnen vaart Politiereglement van toepas sing. Wie ergens vaart, moet het voor dat gebied geldende vaarre- glement aan boord hebben. Het varen met kleine open vaartuigen is de bekende uitzondering op de regel. Voor verdere bijzonderhe den over het vaarwater is het raadzaam de ANWB-almanakken voor watertoerisme te raadple gen. De brochure Zeeland Waterland bevat voorts informatie over duik sport, sportvissen, windsurfgebie- den en strand. Tal van nuttige adressen en een overzicht van al lerlei voorzieningen completeren het boekwerkje. De brochure is in het Neder land en het Duits verschenen, wordt verspreid door de pro vinciale WV en is tevens ver krijgbaar bij het informatie centrum van de provincie, Abdij 9 in Middelburg, tel. 01180-31400. nieuwe dienstregeling voor de trei nen is ingevoerd. Dit heeft tot ge volg dat de intercity-trein naar Am sterdam CS vijf minuten later vertrekt en dat er geen intercity- trein meer rijdt om iets over 21.00 en 22.00 uur. Vandaar dat voor beide bruggen de bloktijden rond 21.00 en 22.00 uur vervalk len. Maandag 27 juni is er een ex tra vergadering van de staten commissie welzijn. De verga dering begint om 19.00 uur. De volgende onderwerpen staan op de agenda: een brief van gede puteerde Dijkwel over de rapporta ge van Accadi, Vlissingen, en het controlerapport van Moret, Ernst en Young uit Middelburg over de jaarrekeningen 1990, 1991 en 1992 van de Stichting Rusthuizen der Gereformeerde Gemeenten in Zeeland, een notitie over het rap port van de commissie Welschen, brief GS over het kantoor van de zorgcoördinator Humanistische Stichting Jacob Roggeveen in Mid delburg, verslag ouderenbeleid 1990 t/m 1993 en financiën van de G.R. Zeeuwse Bibliotheek (jaar rekening en verslag 1993, jaar plan 1994, begroting 1995 en de meerjarenraming). De vergadering van de staten commissie is in de statenzaal van het provinciehuis in Mid delburg, Abdij 10. De commis sie vergadert in het openbaar en begint met spreekrecht voor het publiek; dat betekent dat wie dat wil het woord kan voeren over een van de agen dapunten om op die manier de statenleden op de hoogte te stellen van zijn of haar me ning. De agenda en de stukken liggen ter inzage in het informatiecen trum van de provincie, Abdij 9 in Middelburg. Het Zeeuws Biologisch Museum in Oostkapelle krijgt een Hortus Zeelan diae, een Tuin van Zeeland. Het idee voor een zoge naamde heemtuin leefde al enige jaren bij het muse um, maar lijkt nu werkelijk heid te worden. Museumdi recteur A. van de Hoef heeft het ontwerp voor de hortus vorige week over handigd aan gedeputeerde A. Dek. De heemtuin is ontworpen door landschapsarchitect J.W. Stoffels Cleaning gaat schoonmaakadviezen geven voor mensen die te maken hebben met de ziek te Cara. Het bedrijf heeft daarvoor onder meer een brochure gemaakt met schoonmaaktips. Het boek je is verkrijgbaar bij een van de vestigingen van Stoffels Cleaning in Mid delburg, Terneuzen, Spijke- nisse of Roosendaal. Huis artsen hebben het boekje gekregen om in de wacht kamer te leggen. Cara is een verzamelnaam van ziektes aan de luchtwegen zoals bronchitis en astma. Stoffen die problemen kunnen veroorzaken zitten in vocht en vuil. Omdat in veel huishou dens geen sprake is van een efficiënt schoonmaakplan en de kennis ontbreekt - zo rede neert Stoffels Cleaning - is ken-, nis van zaken rond het schoon maken in het belang van een carapatiënt. De adviezen hebben betrek king op schoonmaken, maar ook op de inrichting van een huis. Wanden, vloeren en pla fonds kunnen stof verzamelen. En dat kan - mits deskundig aangepakt - voorkomen wor den. In het boekje zijn ook tips opgenomen over te gebruiken schoonmaakmiddelen alsook de wijze waarop het beste de was gedaan kan worden. Bosch. Het plan beslaat het hele terrein van ruim twee hec tare binnen de grachten rond Kasteel Westhove, in het bos- en duingebied de Manteling van Walcheren. De plannen voor inrichting van de hortus worden afgestemd op het her- stel- en beheersplan voor de Manteling dat Staatsbosbe heer laat uitvoeren, omdat de twee gebieden uit historisch oogpunt een eenheid vormen. Bij de ontwikkeling van het ontwerp kreeg de landschaps architect de opdracht de aan leg- en beheerskosten van de tuin terug te brengen tot aan vaardbare proporties. Twee eerdere plannen voor een hor tus waren met begrotingen oplopend tot anderhalf mil joen gulden niet uitvoerbaar. De aanlegkosten van deze heemtuin zijn op 560 duizend gulden begroot. De provincie heeft inmiddels 42.500 gulden toegezegd. De rest van de financiering moet voorname lijk van sponsors komen. Het nieuwste ontwerp bestaat uit een intensief en een exten sief deel, omzoomd door een raamwerk van lindebomen. Het intensieve deel sluit aan op het Zeeuws Biologisch Museum, dat op dit moment wordt gerestaureerd en uitge breid. Bezoekers van het museum die de heemtuin inlo pen, komen allereerst op een ontvangstplein, waar ze meteen worden geconfron teerd met een belangrijk the ma in de tuin: het vlinderpavil joen. Dit paviljoen is een trans parante weelderige planten kas, gebouwd tegen een over gebleven muur van een voor malige kas. Bezoekers kunnen lopend over een smalle brug de verschillende vlindersoor ten bekijken. Verder zijn in het intensieve deel van de hortus negen the matuinen te vinden, die aan sluiten op de twee hoofdthe ma's van de heemtuin: land bouw en vlinders. Er zijn een watertuin, akkertuin, dijk-, moernerings-, moeras-, boer derij-, insekten-, vlinder- en duintuin. In alle tuinen worden zoveel mogelijk planten opge nomen die vlinders aantrek ken, terwijl in de akker-, boer derij- en moerneringstuin een directe relatie bestaat met de landbouw. De thematuinen zijn elk vierhonderd vierkante meter groot en bieden een gestileerd beeld van de werke lijkheid. De duintuin ligt in het midden en wordt verhoogd aangelegd zodat de bezoeker een overzicht krijgt over de rest van de tuin. De tuinen worden doorsneden door een cirkelvormig pad en een aantal rechte paden, waardoor de bezoeker door de tuinen kan dwalen. Het extensieve deel van de tuin moet een goed zicht bie den op Kasteel Westhove en op het Walcherse polderland schap. Meidoornheggen, een vliedberg en een drinkpoel maken deel uit van de inrich ting. Ertussen zal jongvee komen te lopen. Volgens direc teur A. van de Hoef wordt de heemtuin interessant voor scholen en andere groepen die er veldwerk willen verrichten en voor de Walchenaren zelf die meer over hun streek wil len weten. Daarnaast hoopt hij met de hortus meer bezoekers te trekken. Nu komen jaarlijks zo'n dertigduizend mensen naar het museum, volgens Van de Hoef kunnen dat er zeker zeventigduizend worden. Dat is volgens hem mogelijk omdat het museum en de hor tus samen een halve dagat tractie vormen. „Het gebied is een ideale synthese van recre atie en educatie," aldus de museumdirecteur. De aanleg van het ontvangst plein begint volgens de plan ning in het volgend voorjaar. Als dat is gerealiseerd volgt de bouw van het vlinderpaviljoen. Vervolgens staan het grond werk en de aanleg van de paden op het programma en ten slotte de inrichting van de thematuinen. Hoe snel de tota le inrichting zal verlopen is mede afhankelijk van de toe geeflijkheid van sponsors en de provincie. Voor dit jaar is de provinciepot leeg, maar vol gens gedeputeerde Dek kan het musuem voor volgend jaar een nieuwe aanvraag indie nen. „Maar de provincie heeft nu een kleine tien procent van het benodigde bedrag gefinan cierd. Nu moet het museum eerst maar eens wat laten zien," aldus Dek. Het gebied is tijdens de werkzaamheden voor bezoekers toegankelijk. Het museum wil proberen de aanleg niet over een te lange periode te spreiden, om te voorkomen dat de hortus als onaf wordt ervaren. Bestuurslid T. van de Poel, F. de Beer van het Cultuur fonds en I. Gerritzen-van Schaardenburg bij de gedenk steen. Na Goes heeft nu ook Mid delburg een Multi-Vlaai-ves- tiging. Vorige week don derdag werd die filiaal geo pend aan de Langeviele. Tij dens de braderie in de Zeeuwse hoofdstad stuntte de Limburgse ondernemer met zijn vlaaien, vlaaipunten en vlaaien voor diabetici. Multi-Vlaai levert zijn belegde deegwaren dagelijks vers. De produkten komen elke ochtend uit de Limburgse fabriek in Sevenum nabij Venlo. Overigens levert de onderneming ook op bestelling, ook in grotere hoe veelheden zoals voor feesten. Met een zilveren troffel, die volgens haar eigenlijk te mooi was om te gebrui ken, heeft Ina Gerritzen- van Schaardenburg vorige week een gedenksteen ont huld in het in aanbouw zijn de Marie Tak van Poortvliet Museum in Domburg. Tij dens de plechtigheid ont ving de naar het museum genoemde stichting een cheque ter waarde van 25 duizend gulden van het Cultuurfonds van het Bouwfonds der Nederland se Gemeenten. De gedenksteen vermeldt 'Velen hielpen bouwen' en ver eeuwigt volgens bestuurslid T. van de Poel van de Stichting Marie Tak van Poortvliet Museum Domburg, de erken telijkheid voor allen die een bijdrage hebben geleverd. Het idee voor een museum voor de Domburgse Groep - de kun stenaars die begin deze eeuw onder leiding van Jan Toorop de zomers in Domburg door brachten - ontstond eind 1992. De gemeente Domburg ver welkomde het idee als pas send binnen de gemeentelijke plannen het toerisme in de gemeente op een hoger peil te brengen. Het Mondriaanjaar heeft de bouw van het muse um in een stroomversnelling gebracht, zodat het museum in september plaats kan bieden aan de 1912-tentoonstelling in samenwerking met het Zeeuws Museum en de Stich ting Mondriaan Zeeland 1994. Het museum is een ontwerp van architect Cees Dam. De bouw van het Toorop-pavil- joen - een reconstructie van het houten tentoonstellingsge bouwtje waarin de schilder zijn vrienden liet exposeren - al in volle gang. In een tweede fase zal een Mondriaanpaviljoen worden toegevoegd. Ondanks financiële steun van de gemeente Domburg, het ministerie van economische zaken en een aantal sponsors kampt het Marie Tak van Poortvliet Museum nog met grote financiële tekorten. Mede daarom en omdat het initiatief de vertegenwoordi gers van het Bouwfonds der Nederlandse gemeenten al in een vroeg stadium aansprak, kon F. de Beer van het Bouw fonds een cheque van 25 dui zend gulden overhandigen aan het stichtingsbestuur. De bakkers van het eerste uur. Bakkerij Kik uit Brouwersha ven, de BB-Bakkerij uit Zierik- zee. Bakkerij Dominicus-Steke- tee uit Westkapelle en Echte Bakker Dick Bunt uit Goes gin gen enthousiast met dit nieu we produkt van Zeeuwse bodem van start. Op dit moment is de Zeeuwse Vlegel in vrijwel elke bakkerswinkel in Zuid-West Nederland te koop. Na drie jaar staat de Zeeuwse Vlegel op eigen benen, wat betekent dat hij nu zonder sub sidie door het leven moet gaan. Met de steun van de consument zal dat zeker luk ken, denkt de Stichtinhg Zeeuwse Vlegel. Het aantal boeren dat tarwe voor de Zeeuwse Vlegel op milieu vriendelijke wijze verbouwt is moment twintig. Daarnaast is er een wachtlijst van vijfender tig boeren die ook graag Zeeuwse Vlegeltarwe willen verbouwen. Op zo'n twintig plaatsen in de provincie Zeeland zijn tarwe- percelen met daarop een bord met de tekst: 'hier groeit uw Zeeuwse Vlegel'. De tarwe wordt op de windmolens van Zierikzee en Wolphaartsdijk tot meel vermalen. Om nog meer consumenten kennis te laten maken met de Zeeuwse Vlegel brengen bakkers deze week het brood extra onder de aan dacht van de klanten. Directie Milieu en Waterstaat Ontwerp-vergunning Boon B.V. Aanvraag Gedeputeerde Staten van Zeeland geven op grond van artikel 3.19 lid 2 van de Algemene Wet Bestuursrecht kennis dat op 4 maart 1994, aangevuld d.d. 6 juni 1994, bij hen een aanvraag is ingediend om een wijzigingsver gunning ingevolge de Wet Milieubeheer. De aanvraag is ingediend door de Boon B.V. te Dordrecht en heeft betrekking op het aanbrengen van een vloeistof dichte vloer op de opstelplaats voor buikcontainers in de inrichting, gelegen aan de Arnesteinweg 17 te Middel burg (kad.bekend gemeente Middelburg, sectie M, nr. 177 ged.). Gedeputeerde Staten willen vergunning verlenen met voorschriften ter bescherming van het milieu. Ter inzage De vergunningaanvraag met bijlagen, de ontwerp-vergun ning met de voorschriften en overige stukken kunnen worden ingezien van 23 juni 1994 tot en met 20 juli 1994 op de volgende plaatsen en tijden: bij de directie Milieu en Waterstaat, afdeling Milieubeheer, Het Groene Woud 1 te Middelburg, op werkdagen van 9 -12 en van 14 -16 uur. in het gemeentehuis van Middelburg, op werkdagen van 8-12 en van 13-17 uur en, na telefonische afspraak, iedere donderdagavond van 18-21 uur (telef. 01180- 75000, tst. 241). Na 20 juli 1994, tot het einde van de termijn waarbinnen beroep kan worden ingesteld tegen de vergunning, liggen de stukken ter inzage op bovengenoemde plaatsen op werkdagen van 9-12 en van 14-16 uur. Bedenkingen Tot en met 20 juli 1994 kan een ieder schriftelijk beden kingen inbrengen tegen de ontwerp-vergunning bij Gede puteerde Staten van Zeeland, directie Milieu en Water staat, Postbus 165, 4330 AD Middelburg. Tegelijk met de schriftelijke bedenkingen kan een verzoek worden ingediend om persoonlijke gegevens met bekend te maken. Tot en met 20 juli 1994 kan een ieder verzoeken om een gedachtenwisselmg over de ontwerp-vergunning (tel. 01180-31769 en 31741), waarbij mondeling bedenkin gen kunnen worden ingebracht. De aanvrager wordt in de gelegenheid gesteld hierbij aanwezig te zijn. Alleen degenen die bedenkingen hebben ingebracht te gen de ontwerp-vergunning en belanghebbenden, die kun nen aantonen daartoe redelijkerwijs niet in staat te zijn geweest, kunnen later beroep instellen. Het Groene Woud 1, Postbus 165 4330 AD Middelburg. Omdat er zoveel belang stelling is voor meevaren op een ouderwetse zeil boot heeft Zeilvloot Hol lands Glorie zijn vleugels uitgespreid. Sinds begin juni heeft de organisatie schepen op de Zeeuwse wateren en een boekings kantoor in Zierikzee. Voor individuele opstappers is in samenwerking met de Stichting Zeilvaart Zeeland een aantal reizen voor indi viduele opstappers georga niseerd op de Zeeuwse wateren. In Zeeland wordt gevaren met de klipper Avontuur die zijn herkomst vindt in de provincie. De boot werd in 1914 gebouwd voor het vervoer van stortsteen en basaltblokken voor dijkverzwaring aan de Zeeuwse kusten. Via allerlei omzwervingen is de Avontuur dus nu terug. De Stichting Zeil vaart Zeeland heeft het schip in zijn oorspronkelijke staat teruggebracht en wat comfort betreft aangepast aan de tijd. Door mensen te laten meeva ren kan het schip in stand wor den gehouden.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1994 | | pagina 13