Feestelijkheden rond 25 jaar oud-mariniers Landmacht zoekt jongeren in Goes Overleven in organisaties Oostkapelle en Domburg krijgen Blauwe Vlag Concurreren (2) Jubileumhoofdprijzen Verschoore gevallen Van smerig keldertje tot luxe zonnestudio Zuidamerikaans tot in details Albert Heijn Vlissingen geheel gemoderniseerd Swift zestig jaar Jaarmarkt 's Heerenhoek Dansavo e Parel De Verzekeringswinkel van Zilveren Kruis: BEDRIJFSKUNDIG BEKEKEN door drs. R.J.C. Schieman SOCIALE WEERBAARHEID (SLOT) PSYCHOCONSULT Drs. Henk C.M. Hermans K 6 DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 8 juni 1994 De afdeling Zeeland van Contact Oud-Mariniers (COM) bestaat 25 jaar. De mariniers vieren dat zater dag 11 juni onder meer door het houden van een reünie van oud-mariniers uit heel Nederland en met een feest programma rond de boule vard van Vlissingen. De Albert Heijn-vestiging aan de Gildeweg in Vlissin gen is maandag 13 tot en met woensdag 15 juni in verband met verbouwings activiteiten gesloten. Don derdag 16 juni zal de com pleet vernieuwde super markt weer open gaan. Op de openingsdag tussen 9 en 14 uur en tijdens de koop avond de volgende dag zorgt een looporkest voor muzikale begeleiding bij het winkelen. Vrijdagmiddag neemt een draaiorgel deze taak waar. Zaterdag 18 juni deelt een ijs coman tussen 11 en 17 uur ijs jes uit en kunnen kinderen klauteren in een pyramidevor- mig luchtkussen. Een week later kunnen kinderen zich tus sen 11 en 17 uur laten schmin ken. Het interieur van de Albert Heijn wordt aangepast vol gens het nieuwste winkelbeeld van de supermarktketen. De kleur zalmroze, in samenhang met grijs, wit en AH-blauw, moet de winkel een moderne uitstraling geven. Nieuwe vitri nes, brede gangpaden en moderne verlichting leveren verder hun bijdrage aan de nieuwe winkelsfeer. Levens grote beelden, zoals een groenteman bij de groente afdeling en een bakker bij het brood, geven duidelijk aan waar iedere versafdeling zich bevindt. Bij een kookeiland in het midden van de zaak wor den dagelijks demonstraties en proeverijen gehouden. Kin deren kunnen zich, als de ouders winkelen, vermaken in een groot ballenbad. Naast de ingang van de win kels komen drie inname-auto- maten voor het inleveren van lege flessen en kratten. Het kassapark wordt uitgebreid van zes tot 21 kassa's, waarvan er elf geschikt zijn voor betalen met de pinpas. De Koninklijke Landmacht en het arbeidsbureau in Goes houden zaterdag 18 juni een gezamenlijke banenmarkt. Rond het arbeidsbureau staan tussen 12 en 18 uur een veldhospi taal, een aantal tanks, mobiele kranen en andere grote werktuigen opge steld. In het arbeidsbureau geven medewerkers van de Landmacht voorlichting over de ongeveer tweedui zend vacatures die het leger momenteel heeft. De wervingsactie spitst zich toe op functies voor lbo- of mavo-gediplomeerden. De Landmacht is onlangs begonnen aan een groot opge zette wervingscampagne. Daags voor de banenmarkt in Goes houdt de Landmacht een 'imago-dag' tijdens de brade rie in Middelburg. De voorlich ting in Goes is vooral gericht op het BBT-contract: Beroeps Bepaalde Tijd. Dit contract voor 2,5 jaar is onder jongeren nog weinig bekend. De BBT- ers zullen na afschaffing van de dienstplicht - per 1 januari 1998 - de dienstplichtigen ver vangen. Vanaf 1996 wil de Landmacht jaarlijks gemiddeld 5400 vrij willige militairen werven. Om jonge mensen over de streep te trekken, biedt de Landmacht de gelegenheid enkele dagen op de kazernes een snuffelsta ge te lopen. In de wervings campagne wil de Landmacht benadrukken dat de jongeren een opleiding krijgen die ook in de burgermaatschappij zijn waarde heeft en dat BBT-ers dicht bij huis worden gelegerd. Het programma begint om half tien met een vlaggenparade en een kranslegging bij het stand beeld van Michiel de Ruyter. Onder anderen Commissaris der Koningin W. van Gelder en burgemeester J. van der Doef zullen een krans leggen. Om tien uur nemen Van Gelder en de Commandant van het Korps Mariniers het défilé af, dat van het Bellamypark, via de Spuistraat en de Coosje Buskenstraat naar Boulevard Evertsen trekt. Tussen elf en twaalf uur ver zorgen de Koninklijke Marine en het Korps Mariniers een aantal demonstraties voor het badstrand Boulevard Evertsen. Na een vliegdemonstratie met een Lockheed Orion-patrouil- levliegtuig volgt een optreden van het Parachutistenteam van het Korps Mariniers. Het team voert een nauwkeurigheids landing uit op het badstrand. Om half twaalf begint een amfibische landing op het strand door een peloton mari niers. Bij de landing worden twee Landing Craft Vehicles Personnel type Mark III en zes Landing Craft Rubber Mecha nised (twee landingsvaartui gen en zes rubberbootjes) ingezet. Er wordt geschoten met losse munitie en er wor den springladingen gebruikt. Een helikopter ondersteunt de landing. Als besluit van het feestpro gramma verzorgt de Mari nierskapel in het Dijktheater bij het Arsenaal een concert in de open lucht. Korfbalvereniging Swift uit Middelburg bestaat zestig jaar. Ter gelegen heid daarvan verzorgt de vereniging diverse activiteiten op vrijdag 10 en zaterdag 11 juni. Het feest wordt 10 juni om 20.30 uur ingeluid met een receptie en de opening van een ten toonstelling over zestig jaar Swift. De festiviteiten worden zaterdag 11 juni voortge zet met een oud-leden- toernooi, waaraan tien teams deelnemen. Daar naast verzorgt het CIOS uit Goes in het kader van een schoolproject een lan- denspel voor de Swift- jeugd tot en met 14 jaar. Om 14 uur beginnen voor de leden vanaf 14 jaar de Worldgames: diverse bij zondere balspelen, 's Mid dags rijdt een open bus de Swift-jeugdleden door Middelburg. De jubileum dag wordt afgesloten met muziek en cabaret tijdens een grote feestavond in de kantine en sporthal De Voorborch. Een onderneming kan de relatieve marktpo sitie en winstgevendheid verbeteren door toegevoegde waarde te creèren. Daaraan ontleent de onderneming haar bestaans recht. De markt heeft geen behoefte aan meer-van-hetzelfde, het heeft behoefte aan beter-of-anders. Dat betekent dat het voor ondernemingen (lees ondernemers) belang rijk is zich op de een of andere manier te pro fileren. Harvard-professor Michael E. Porter onderscheidt bij het positioneren van de onderneming in de bedrijfstak twee manie ren om lange termijn concurrentievoordeel te behalen; kostenleiderschap en differentia tie. Wanneer een onderneming het kostenleider schap nastreeft voert het strategie van de laagste kosten. Als zij daarvoor kiest veron derstelt zij wel dat zij daarin beter slaagt dan haar concurrenten. Het kostenleiderschap is immers slechts één onderneming gegund. Er kan er maar één de goedkoopste zijn. Kosten kunnen ondermeer verlaagd worden door schaalvoordelen te behalen, door technolo gische procesvernieuwingen in te voeren en/of door de interne organisatie doelmati ger te organiseren. Daarnaast kan het management besluiten bepaalde arbeidsin tensieve werkzaamheden uit te besteden aan lage lonenlanden. Dit kan de loonkosten aan zienlijk drukken. Het kostenleiderschap na streven bergt echter ook risico's in zich. Om de producent met de laagste kosten per een heid te worden moet de onderneming in vele gevallen kiezen voor een kapitaalintensieve produktiemethode teneinde de beoogde schaalvoordelen te kunnen behalen. Het risi co daarvan is dat een machinefabrikant een nieuwe machine ontwerpt waarmee nog goedkoper kan worden geproduceerd. Voor de onderneming die nog maar kort daarvoor omvangrijke bedragen heeft uitgegeven voor de aanschaf van de nu in economisch opzicht verouderde machines, kan zoiets een fors verlies opleveren. Een andere manier zich te onderscheiden van de concurrentie is het aanbieden van een uniek produkt, service of dienst. De onderne ming voert dan een differentiatiestrategie. Afnemers zijn bereid hiervoor extra te beta len. Het Metropolis in Antwerpen - een groot cinemacomplex van 22 zalen - biedt de bio scoopbezoeker extra beenruimte en comfor tabele stoelen. Daarnaast worden de films in hun geheel getoond, dus zonder pauze. Daarmee voorziet de Kinepolis-groep - waar van het Metropolis deel uitmaakt - in een dui delijke behoefte waarvoor de consument bereid blijkt (extra) te betalen. De kostenleider streeft naar de laagste kos ten per eenheid produkt. Zo probeert hij de beoogde winstmarge te bewerkstelligen. De onderneming die een differentiatiestrategie volgt probeert hetzelfde maar via een andere weg. Hij streeft niet naar de laagste kosten, maar naar de hoogste opbrengsten per een heid produkt. Dat zijn twee kanten van dezelf de medaille. Maar waarom niet het mes laten snijden aan beide kanten? Waarom niet de winstmarge verhogen door èn de kosten te verlagen èn de opbrengsten te vergroten? Op zich een legitieme vraag. Volgens Porter is het echter belangrijk een duidelijke keuze te maken. Om succesvol te zijn dient de onderneming haar energie te richten op een van de twee strategieën. Probeer je beide te bewerkstelligen dan heb je grote kans dat je buiten de boot valt doordat de een het goed koper, en de ander het beter kan.dan jij. Een laatste belangrijke variabele bij het stra tegisch positioneren van de onderneming binnen de bedrijfstak is de reikwijdte. Een onderneming moet een keuze maken omtrent de breedte van haar produkten dan- wel dienstenpakket, de doelgroepen die het wil bedienen en de landen die het wil berei ken. In de automobielindustrie bieden de lei dende Amerikaanse en Japanse bedrijven een grote variëteit aan produkten voor ver schillende doelgroepen, terwijl de Europese merken BMW en Mercedes zich meer richten op een specifiek segment, de zakelijke markt. De breedte en diepte van hun produktenlijn is daardoor beperkter, terwijl de waardetoe- voegende activiteiten meer op het gebied van de 'after-sales service' liggen. Uitgaande van de aanwezige capaciteiten en financiële middelen, dient een onderneming duidelijke strategische keuzes te maken. Succes kan verkregen worden via verschillende wegen en op verschillende manieren, zolang er maar waarde wordt toegevoegd. Francisca Boen reikt de videorecorder uit aan mevrouw Krijger. kraslot. De klanten kunnen in de winkel ontdekken of ze een prijs hebben gewonnen. De krasloterij maakt deel uit van jubileumfestiviteiten van het familiebedrijf Foto Ver schoore, dat 75 jaar bestaat. In de komende weken zijn per vestiging nog de tweede hoofdprijs (eveneens een videorecorder) en walkmans en polshorloges te winnen. In totaal worden zestigduizend krasloten uitgegeven en zijn tweeduizend prijzen te win nen. De actie loopt tot alle loten op zijn. In de vestigingen van Foto Verschoore in Middelburg en Vlissingen zijn de eerste hoofdprijzen in de jubi leum-krasloterij gevallen. Filiaalhoudster Francisca Boen reikte in Middelburg de eerste hoofdprijs (een videorecorder) uit aan mevrouw Krijger uit Borssele. In Vlissingen ging de zelfde prijs ter waarde van achthonderd gulden naar L. de Meester. Wie bij een van de zeven vestigingen van Foto Verschoore 25 gulden of meer besteedt, ontvangt een gratis Salon de beauté Henny Guinée aan de Dam in Mid delburg is uitgebreid met een zonnestudio. De kelder van de schoonheidssalon is verbouwd en biedt nu onderkomen aan de Orbit, een supermoderne zonne hemel voorzien van de nieuwste snufjes. Voordeel van het zonnen onder een kunstzon is dat het appa raat alleen UVA-stralen geeft. De UVB-stralen die in normaal zonlicht zitten kunnen verbrandingen ver oorzaken. Veertien jaar geleden is Henny Guinée voor zichzelf begon nen. De laatste tien jaar is haar salon gevestigd aan de Dam in Middelburg. Nu voert ze haar bedrijf met dochter Marinka. Als eerste in Zeeland heeft Salon de beauté de moderne zonnebank Orbit van het merk Vitasun. Guinée: „Het is een apparaat met vijftig lampen en zes gezichtsbruiners, de nieuwste in z'n soort. Voordeel is dat in plaats van twaalf keer onder een gewone bruiner je hier maar zes keer onder hoeft en hetzelfde resultaat hebt". Een kuur van vijf keer kost honderdvijfentwintig gulden, de zesde keer is gratis. Om de privacy van de klant te waarborgen is de machine geplaatst in de kelder van de salon. „We hebben een smerig keldertje omgetoverd in een zachtgele zonnestudio. Het is net alsof je op een privé- strandje ligt. De zonnebank is voorzien van een goede air conditioning zodat een zwoel briesje voor verfrissing zorgt. Bovendien is op het apparaat een CD-speler aangesloten, de klant kan zelf een plaatje uit zoeken en in alle rust genie ten", vertelt Henny Guinée. Voordeel van de Orbit is dat hij alleen UVA-licht uitstraalt. In gewoon zonlicht zitten ook UVB-stralen die bijvoorbeeld verbranding kunnen veroorza ken. Guinée: „Dit is een medisch verantwoorde manier om toch een mooie tint te krij gen. Misschien komt het nog wel eens zo ver dat dit de eni ge verantwoorde manier van zonnen is". De ondernemers van 's Heerenhoek houden zon dag 12 juni hun traditione le zomerjaarmarkt. Bezoe kers krijgen die dag niet alleen de gebruikelijke dosis koopwaar aangebo den, maar kunnen ook deelnemen aan diverse activiteiten of een exposi tie bezoeken. De jaar markt, die vorig jaar vijf tienduizend bezoekers trok, begint om 11 uur. Naast de ondernemers van 's Heerenhoek, die hun winkels open houden en hun handel buiten uitstallen, zijn er op de markt meer dan honderd markthandelaren te vinden die hun koopwaar op uiteenlopen de wijzen aan de man probe ren te brengen. Verder is een aantal kramen ingericht als rommelmarkt. De Voetbal International Sport- en Spelshow omvat onder meer een reuze-spring kussen, motor-minitrikes en hometrainers. Verder kunnen bezoekers een tochtje maken met een luchtballon of met een treintje door de omgeving van het dorp. In de straten van 's Heerenhoek en op het plein voor de grote Willibrorduskerk musiceren de fanfare en een orkest, terwijl de majorettes voor het show-element zor gen. Burgemeester J. Mandos van Borsele onthult om 11.30 uur een bronzen standbeeld van een Zeeuws trekpaard, dat de werklust van de inwoners van 's Heerenhoek symboliseert. In dorpshuis de Jeugdhoeve is een tentoonstelling te zien van ander werk van de kunstenaar Asmet Selim, die het bronzen paard vervaardigde. Verder is in de Jeugdhoeve de expositie Het Zeeuwse paard en het Bor- sels landschap te zien, ver zorgd door de Zeeuwse Beel dende Kunst Amateurs. Aan de vooravond van de zomerjaarmarkt kampen ring- rijders op tractoren vanaf 20 uur om de Jaarmarktpollepel. Vanaf 22 uur verzorgt Zeeuws talent op het gebied van pop, house en rockmuziek live optredens op diverse plaatsen in het dorp. Babdweg 2,4357 UT Domburg, telefoon til 1 UK-3230 Bent u een liefhebber van stijldansen? Zaterdag 11 juni organiseren we weer een gezellige dansavond in het theater van De Parel, van 20.30 - 00.30 uur Hélemaal GRATIS. Met live-muziek van "Rubato De volgende dansavond is op zaterdag 13 augustus met "Passe-Partout Uw weerbaarheid kan ten slotte ook op de proef worden gesteld door de organisatie waarvan u deel uitmaakt. Het gezin, de werkplek, de buurt waarin u woont. Stuk voor stuk kunnen ze een be dreiging vormen voor uw persoonlijke rechten. Zo kunnen gezinsleden u een rol opleggen, die u helemaal niet wilt spelen. Collega's op het werk kunnen u in een positie manoevreren, waarin u niet wilt verkeren. Als u niet uitkijkt, gaat u zich steeds onbehaaglijker voelen bij het leven dat u leidt. Uw lidmaat schap van het gezin, het bedrijf of andere organisatie vraagt een zware tol. Het is daarom belangrijk om uw weerbaarheid ten opzichte van de mensen waarmee u samenleeft en samenwerkt, op niveau te houden. Lever u niet helemaal over aan de organisatie waarvan u deel uitmaakt. U zult het na ver loop van tijd ernstig bezuren. U kunt tegenspel bieden aan ongewenste beïnvloeding door anderen, door zicht te houden op de beïnvloedings processen die spelen. Wees er allereerst op be dacht, dat er bij uw entree in een organisatie vaak al een rol op u ligt te wachten. In het gezin start u vanuit de zuige- lingenrol en kunt u zich in de loop der jaren verder ontwik kelen. U kunt eindigen als het 'zwarte schaap' of als de car rièremaker. Ook in werksitu aties ligt er op u een rol te wachten, voordat u ook maar een stap binnen het bedrijf heeft gezet. Uw toekomstige collega's zijn namelijk op zoek naar iemand, die past binnen het team waarvan u deel gaat uitmaken. Tijdens de sollicitatie zal men u niet alleen op uw professionele capaciteiten beoordelen, maar spelen ook persoonlijke factoren een belangrijke rol. Is het een collega die we gemakkelijk vervelende klus sen in de maag kunnen split sen? Zal ze tegengas bieden aan onze directie? Lopen we niet het risico, dat hij ons de baas gaat spelen? Dat soort afwegingen speelt vaak onbe wust een rol tijdens de aanna meprocedure. Ze zijn een eer ste krachtmeting die plaats vindt. Is uw lidmaatschap van de organisatie eenmaal een feit, dan blijft de beïnvloeding ver der doorgaan. Zo heeft een organisatie de neiging om mensen steeds meer bepaal de rollen op te leggen. Zit u eenmaal in zo'n rol, dan is het vaak uitzonderlijk moeilijk om daar uit te komen. Vaste rol len in een organisatie zijn onder andere de leider, de pias, de slimmerik, de outsi der, de waterdrager, de rebel. Deze rollen geven de organi satie enige stevigheid, omdat men weet wat men aan elkaar heeft. Bij het vorm krijgen van deze rollen speelt polarisatie een belangrijke rol. Stel dat u in de rol van de pias zit, dan zullen anderen u ook steeds vaker op deze eigenschap aanspreken. Ze zullen u tij dens de koffiepauze trakteren op een grap, of misschien zelfs een aardige bijnaam voor u bedenken. U wordt steeds meer de pias en min der degene die u in werkelijk heid bent. Of als u de regelaar bent van de organisatie, zul len anderen steeds vaker het regelwerk aan u overlaten - „Dat doet Jan wel, die doet dat goed" - zodat u een steeds grotere regelaar wordt. Uw regelzucht leidt er op den duur toe dat anderen in de organisatie zich kunnen ontwikkelen tot een ongere gelde bende. Bij de rol die anderen u toebe delen, spelen onbewuste pro cessen een belangrijke rol. Ze zullen zich onder meer laten leiden door uw persoonlijke uitstraling. Hoe komt u over en welke eigenschappen wor den daar onbewust aan ver bonden. Zit u tijdens werkbe sprekingen gewoonlijk stil voor u uit te staren en beperkt u uw inbreng tot het minima le, dan nodigt u anderen uit om u in de rol van de outsider te plaatsen. U bent er wel, maar eigenlijk ook weer niet. Loopt u in een 'witte boor- den-organisatie' rond in spij kerbroek en gympies en lacht u zelf het hardst als anderen u te grazen nemen, dan sollici teert u waarschijnlijk naar de rol van pias. Als u zich overeind wilt hou den in een al te opdringerige organisatie kunnen de vol gende tips bruikbaar zijn. Bestudeer de organisatie waarvan u lid gaat worden. Welke rollen worden door anderen ingenomen en welke rol heeft men voor u in petto. Vraag u af, of u die rol ook op u wilt nemen. Wees u ervan bewust, dat een organisatie bepaalde eigenaardigheden in u zal verscherpen (polarise ren). Dat geldt voor eigen schappen die u positief (het leiden) en negatief (het lijden) waardeert. Wees u ervan bewust, dat uw sterke kanten tevens uw zwakte kunnen worden. Voelt u zich binnen het gezin over- verantwoordelijk, dan geeft u anderen daarmee de moge lijkheid om dit minder te doen. Een al te fanatieke lei der geeft de overige mede werkers de mogelijkheid om zich als onbenullen te gedra gen. Wees u bewust van uw persoonlijke uitstraling. Creëer geen misverstanden over wie u bent, of wilt zijn. Of doe dit enkel als dit ook echt uw bedoeling is. Henny Guinée (links) en dochter Marinka in de zonnestu dio. r. Eten in een Zuidamerikaan- se sfeer is sinds vorige week mogelijk in de Mid delburgse Beddewijkstraat. Khaled Kotb opende daar zijn Mexicaans-Argentijns restaurant Sombrero. Het etablissement is zeven dagen per week geopend en telt veertig zitplaatsen. De vlees- en visgerechten die in de Sombrero worden geserveerd zijn allen bereid op de grill met dagverse produkten. Tot in de details is erop gelet het interieur er zo Zuidameri kaans mogelijk uit te laten zien. Het resultaat mag er dan ook zijn; veel natuurlijke tinten en echte Mexicaanse tafel kleedjes. Kotb koos voor een Mexicaans-Argentijns restau rant omdat zijn kok specialist is op dat gebied. Hij heeft erva ring opgedaan in zes Zuidame- rikaanse eetgelegenheden. Kotb: „We hebben ons best gedaan om alles zo authentiek mogelijk over te laten komen. We ontvangen onze gasten echt in een Mexicaanse atmo sfeer". Bij binnenkomst worden de klanten al meteen getracteerd op een portie Mexicaanse chips van het huis, compleet Khaled Kotb (rechts) en zijn in Zuidamerikaanse gerech ten gespecialiseerde kok. met dipsaus uit hetzelfde land. De hoofdgerechten worden allemaal op de grill bereid. Bij het vlees wordt Sombrerosaus geserveerd, een specialiteit van het huis die het beste als een soort chilisaus is te omschrijven. „Zowel grote als kleine eters kunnen bij ons terecht. De gasten kunnen kie zen hoe zwaar hun steak is. Het hoeft ook niet duur te zijn, van af achttien gulden is er al een hoofdgerecht", vertelt Kotb. Ook de dranken die in de Som brero worden geschonken zijn van Zuidamerikaanse origine. Mexicaanse en Argentijnse wijnen en bieren als Corona en Sol. In de toekomst wil Kotb ook wekelijks een Mexicaanse band in zijn restaurant laten spelen. De reacties van de gasten zijn allen positief. Het mooiste compliment dat Kotb tot op heden heeft gehad kwam van een Mexicaanse gast die zei dat hij zich in Mexico waande. Kotb: „Dat is een teken dat we in onze opzet slagen". DE PAREL IS EEN-HEATFR rWET FI™ESS. BOWLING- EN SOUASH- BANEN.SAUNA.KUURCc ER CAFE S EN RESTAURANTS IN CX3MBURG De stranden van Domburg en Oostkapelle zijn twee van de twaalf stranden en drie havens in Nederland die vorige week uit handen van de hoofddirecteur van de ANWB de Blauwe Vlag hebben ontvangen. Alleen stranden en havens die aan de hoogste milieu- en vei ligheidseisen voldoen komen in aanmerking voor de Europees erkende Blau we Vlag. De Blauwe Vlag wordt jaarlijks toegekend door de Nederland se afdeling van de Foundation for Environmental Education in Europe (FEEE), met steun van de Europese Unie. De FEEE beoogt door educatie en maatregelen het milieu te ver beteren. Het toekennen van de Blauwe Vlag is een van de bekendste acties van de orga nisatie en heeft tot doel bur gers en lokale overheid bewust te maken van de kwali teit van het kustmilieu. Om in aanmerking te komen voor een Blauwe Vlag moeten de gemeenten hun stranden en havens aanmelden bij de FEEE Nederland. Dit jaar zijn er aanzienlijk minder stranden aangemeld dan voorgaande jaren. Volgens de FEEE komt dat omdat de meeste stranden nog niet voldoen aan de crite ria die gelden voor de afvoer van afvalwater van de strand paviljoens. Vanaf 1995 is dat wettelijk geregeld en zullen de aanmeldingen weer toene men, verwacht FEEE. De Blauwe Vlag - die voor een jaar wordt toegekend - garan deert onder meer dat een strand schoon is, het zeewater voldoet aan de richtlijnen van de Europese Gemeenschap, er voldoende sanitaire voorzie ningen, afvalopslagmogelijk- heden en EHBO-posten zijn en dat er informatie wordt gege ven over natuur en milieu en de bescherming ervan. De Blauwe Vlag-gemeenten wor den opgenomen in een Euro pese brochure en mogen zich in reisgidsen en andere publi- katies als schoon en veilig bestempelen. Daar staat de koffie voor u klaar en bent u welkom voor een goed gesprek over de afhandeling van uw nota's, wij zigingen in uwverzekeringsgegevens en voor informatie over alle andere verzekeringen van Zilveren Kruis. Speciaal kennismakingsaanbod: elke week een nieuwe verrassing voor iedere nieuwe bezoeker. Zilveren Kruis Verzekeringswinkel Londense Kaai 1-5. 4331 JG Middelburg Centrum, tegenover de Koningsbrug Telefoon: 01180- 122 74 Onder andere: 0 Ziektekostenverzekering 0 Reisverzekering 0 Spaarverzekering 0 Zilveren Kruis Ziekenfonds

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1994 | | pagina 6