Puur natuur bij Reform de Vriend De sociale trukendoos OLDTIMERBEURS Stoffering leasen bij AA Interieurs De man van de klok Modeshow in tropische sferen Gat in de markt Groene asperge te kijk ZEELANDHALLEN - (30ES met OCCASIONS en MOLENTOCHT 21 t/m 23 mei Vijf procent van de toeristen die Zeeland bezoeken voelt zich niet veilig. Maar liefst dertig procent wil poli tietoezicht op het strand. Ook durft de vakantie- vierder zijn fiets niet met een gerust hart neer te zetten. Hard rijdende automo bilisten vormen even eens een bron van ergernis. Verder ergert de ver- blijfsrecreant alhier zich aan dronken men sen (dertig procent) en vijf procent werd wel eens lastig gevallen door stappers die de weelde van de alcohol niet konden verdra gen. 7 1- SOCIALE WEERBAARHEID (7) PSYCHOCONSULT Drs. Henk C.M. Hermans BEDRIJFSKUNDIG BEKEKEN door drs. R.J.C. Schieman Toegang: 10,-, kinderen 6-12 jaar 3,50 Tel. 01100-21020 Woensdag 18 mei 1994 DE FAAM - DE VLISSINGER 9 Vijf procent toeristen voelt zich niet veilig Ëffc m JP~: Recreanten blijven het liefst in de buurt van hun spullenbang als ze zijn voor dieven. Dat onder meer komt naar voren uit een onderzoek Veilig heidsmonitor Toeristen dat tussen juli en augustus vorig jaar onder 809 toeristen werd uitgevoerd in opdracht van de Politie Zeeland. B&A uit Den Haag deed het onderzoek. De politie is tevreden over het resultaat omdat 95 procent van de verblijfsrecreanten zich Ivan de Vriend (rechts) in de reform-zaak. Reformprodukten, kaas en zoetwaren vormen het assortiment van de nieuwe winkel van Ivan en Anita de Vriend in de Oost-Souburg- se Kanaalstraat. Voorheen was er in Souburg nog geen winkel die alleen natuurlijke produkten ver kocht. Ivan de Vriend: „De consument moest voor zijn reform-levensmiddelen naar Middelburg of Vlissin- gen. Wij willen nu in die leegte voorzien". 'Kom binnen en kijk' is het -motto van het echtpaar De Vriend, ledereen is welkom in hun nieuwe winkel in reform artikelen. De natuurlijke levensmiddelen zijn overigens niet het enige wat er te koop is. In een aparte snoepwarenhoek zijn talloze lekkernijen appetij telijk uitgestald. Ivan de Vriend: „Veel van het snoep is zonder kleur- en smaakstoffen, alles is puur natuur. Diabetici kunnen bij ons goed aan hun trekken komen". Ook kaas mocht in het assortiment niet ontbreken. De Vriend: „Ik heb jaren lang met kaas op de markt gestaan. Het is een schitterend produkt dat ik dan ook zeker in de winkel wil heb ben". De eerste reakties van het winkelende publiek zijn zeer positief, haar zeggen van De Vriend. Groentetelers in Zeeland en Zuid-Holland laten op zaterdag 21 mei het publiek zien hoe ze groene asperges telen. Op Walcheren zet J.P. Besuijen aan de Groenweg 10 in Koudekerke zijn deuren open voor het publiek. Bij de restaurants La Bonne Auber- ge in Koudekerke en De Kameel in Middelburg kan de groene stengel worden geproefd. Besuijen is open tussen 10 en 16 uur. Zuidwest-Nederland telt veertig land- en tuinbouwbe drijven die groene asperges telen. Ongeveer vijf jaar geleden zijn ze begonnen. Voor het open huis telt Walcheren slechts één teler die het publiek wegwijs maakt. In Zeeuwsch-Vlaanderen zijn vijf telers open en op Noord-Beveland vier. Geïnteresseerden op Tho- len kunnen op één adres terecht. Om te zien is het telen van groene asperges interes santer dan het verbouwen van witte asperges. Groe ne asperges groeien namelijk boven de grond. Daar door kleuren de scheuten onder invloed van zonlicht groen. Niet alleen de telers hebben daardoor voor deel bij het oogsten, de consument hoeft deze asper ge namelijk niet te schillen. Sommige lekkerbekken vinden ze ook voller van smaak. Wie de asperge wil proeven kan terecht in een aantal restaurants in het gebied waar de telers open huis houden. Besuijen vertelt zaterdag zijn gasten waar dat kan. kennelijk veilig voelt en omdat een aantal knelpunten al werd onderkend. Dat de strandzitter niet met een gerust hart zijn bezittingen durft achter te laten en toezicht wil, was ook al bij hermandad bekend. De sterke arm is dan ook voorstander van kluizen waarin de strandgast bezittin gen kan opbergen. Voor de hardrijders stelt de politie voor om meer toezicht te houden in opvallende politie-auto's en meer snelheidscontroles uit te voeren. De dames en heren stads-, dorp- en provinciebe stuurders wordt geadviseerd autoloze of autoluwe gebieden te realiseren. Overigens zit het met de verkeersveiligheid op fietspaden wel goed, wordt uit het onderzoek geconcludeerd. Wat de dronkaards betreft pleit de politie voor meer toezicht bij discotheken en bars. Ook zou het openbaar vervoer en taxi's moeten worden gesti muleerd bij nachtelijke uit gaanscentra. Politie Zeeland laat regelmatig dit soort onderzoeken uitvoe ren. De resultaten worden in het regionaal college bespro ken en gebruikt om prioriteiten vast te stellen. In een eerder onderzoek werd overigens vastgesteld dat bijna veertig procent van de Zeeuwen over last ondervindt van toeristen. Uw sociale weerbaarheid wordt zwaar op de proef gesteld door mensen die bedreven zijn in het mani puleren van sociale con tacten: de relatie-junks. Zij hebben er geen enkele moeite mee om voor hun eigen wensen op te komen, maar schieten daarin juist door. Ze hou den te weinig rekening met de wensen en behoeften van hun mede burgers. In hun doen en laten tonen ze weinig resepect voor uw recht, om zelf te bepalen wat u wilt of niet wilt denken en doen. Deze relatie junks komen we zowel in ons privéleven als in de werksituatie vaak tegen. Het welwillende familie lid dat voortdurend te koop loopt met zijn onge vraagde adviezen. De overgemotiveerde colle ga die allang voor u heeft besloten, welk werk u ligt en welk niet. Ze zijn uiterst bedreven in de toepassing van enkele trucs, waarmee ze uw gedrag proberen te mani puleren. Voordat u het weet, bent u er al inge trapt. Een overzicht van de trucs waarmee relatie junks zich het vaakst bedienen. „Als je dat niet voor me doet, dan zie ik het echt niet meer zitten". „Je kunt me toch niet aan mijn lot overla ten!". Dit zijn voorbeelden van emotionele chantage. Er wordt vooral op uw gemoed gewerkt. Bij emotionele chantage speculeert de ander erop, dat u zich schul dig voelt als u niet toegeeft aan zijn of haar verzoek. U geeft dus maar toe, met opmerkingen als "Nou ja, voor deze keer dan". Minder vervelend, maar daardoor niet minder onele gant is de slijm-truc: „Jij kunt dat toch zo goed, hè". „Jij bent de juiste man voor deze klus, echt!". Niet elk compliment heeft natuurlijk te maken met slijmen. Beschouw daarom niet elk compliment als slijmerij. Bij de slijm-truc zit echter een bijbedoeling. Iemand pro beert u dingen te laten doen, door uw ijdelheid te strelen. Het is dus niet alleen een compliment, maar ook een vorm van manipulatie. Een beroep doen op een hogere macht blijkt ook vaak een effectieve manier om menselijk gedrag te manipu leren. „Vrouwen zijn er voor de kinderen". „Als kind luis ter je toch naar je ouders". „Een goede werknemer is steeds beschikbaar voor het werk". Uw geweten wordt aangesproken en let daarbij vooral goed op. Want het geweten van degene die dat doet, is vaak zwakker ontwik keld dan het uwe. Hij specu leert er graag op dat u room ser bent dan de paus. „Je zult er wel geen belang stelling voor hebben". „Ik weet dat ik het je eigenlijk niet mag vragen". Met deze prikkelende opmerkingen probeert de ander u dingen te laten doen die hij zoge naamd niet vraagt of niet wil. Als u al toegehapt heeft, beseft u dat het allemaal vooraf zo gepland was. Maar dan is het te laat. Er is al helemaal gerekend op uw toezegging. Bij de paradoxa le truc wordt uw sociale weerbaarheid juist mis bruikt. U heeft het gevoel zelf besloten te hebben, maar in werkelijkheid werd daar al op gespeculeerd. Sommige relatie-junks zijn meesters in het maken van eenzijdige afspraken. Ze maken een afspraak met u, zonder dat u daarin toe stemt. „We spreken af, dat je voortaan alleen 's avonds afwast". „Ik wil de volgende afspraak maken". De afspreek-truc wordt soms ook nog zwart op wit gesteld: u hoeft alleen nog maar te tekenen. Dat maakt het dan nog lastiger om er onderuit te komen. De grofste truc is wel de directe intimidatie „Er zal bloed stromen als je niet....". In onze geciviliseerde samenleving wordt ze meestal als reserve achter de hand gehouden. Maar relatie-junks schrikken er vaak niet voor terug om de intimidatie-truc te hanteren als ze met andere geen suc ces hebben. Bij intimidatie wordt gespeculeerd op angstgevoelens. En in de omgang met relatie-junks blijkt angst vaak een slechte raadgever. ■p :"*r Ane van Haaren Tropische temperaturen en een badend publiek vorm den het decor voor een avondvullende modeshow vorig weekeinde in zwem paradijs de Parel in Dom burg. De presentatie was in handen van mannequinbu reau Souplesse uit Middel burg onder leiding van Ilse Swint. De kleding en accessoires werden ver zorgd door Premier heren en damesmode en Hans „Eureka!", riep de gewiekste uitvinder Rubic zo'n tien jaar geleden. Hij vond het befaam de gat in de markt en maakte met zijn magi sche kubus een klapper van jewelste. De her- senkrakers vlogen als warme broodjes over de toonbank. Iedere tiener moest in die tijd het speeltje in huis hebben. Op een gegeven moment nam de kubusgekte epidemische vormen aan. Er werden zelfs wereldkam pioenschappen georganiseerd. Wat had de kubus wat andere spelletjes niet hadden? Waarom is het ene produkt succesvoller dan het andere? Hoe komt het bijvoorbeeld dat Endemol produkties, co-produkties van Joop van den Ende en John de Mol, veel beter ver kopen van die van hun collega-producenten? Moeten we het geheim achter hun succes zoeken bij de innovatieve produktformules ('All you need is love' en Loveletters'), bij de presentatie van deze programma's (de sym- patieke, ietwat zoetige zus van John de Mol), bij het circuit van afnemers (een uitstekende ondersteunende marketingcampagne), of bij een nog niet genoemde succesfactor? Bovenstaande vragen zijn gemakkelijker gesteld dan beantwoord. Ik ben echter van mening dat het geen kwestie van of/of is - öf een goede formule öf een goede campagne - maar veeleer een kwestie van en/en - èn een goede formule èn een goede campagne. Eén omstandigheid hebben voornoemde succesverhalen gemeen: de makers vertaal den een latente behoefte bij een bepaalde groep in een passend produkt. Rubic ver kocht geen kubus, maar een 'persoonlijke uit daging en een manier je tegenover een ander te profileren'. Net zoals Endemol produkties 'een traan en een lach' verkopen in plaats van het medium (het programma) zelf. Koop je een Bentley dan koop je toch geen auto. Je koop prestige! Wat zowel Rubic als Joop van den Ende en John de Mol deden - en nog steeds doen - is marketinggericht denken. Men neemt de wensen en behoeften van de afnemers als uitgangspunt en stemt daar de creativiteit op af. Een uitgestippeld marke tingbeleid doet de rest. Zo worden hun crea ties 'winners'. Het verschil tussen succes en geen succes ligt volgens mij voor een groot deel in de manier van benaderen. Het totale plaatje bepaalt of iets kans van slagen heeft. Veel producenten lijden aan 'marketing myopia': er wordt teveel gekeken naar het produkt en te weinig naar de wensen en behoeften van het individu. Marktonderzoek wordt door deze groep produktgerichte fabrikanten als pure geldverspilling beschouwd. Zij gaan uit van de filosofie 'een goed produkt verkoopt zichzelf'. Ze spenderen liever miljoenen gul dens aan het verder perfectioneren van het produkt dan aan het onderzoeken en uitbou wen van de marktmogelijkheden. Als gevolg hiervan kunnen zij op termijn de aansluiting op de markt verliezen. Een goed voorbeeld van een produktgerichte fabrikant is de bouwer van de Concorde. Op zich lijkt het elegante vliegtuig een perfect vervoersmiddel voor lange afstanden. Je bent immers supersonisch snel op de plaats van bestemming. Daarmee voorziet het pro dukt in een duidelijke behoefte: de behoefte aan tijdwinst en luxe. Het prestigieuze pro ject heeft vele miljarden guldens gekost. Men probeerde met de Concorde een jongens droom in vervulling te laten gaan: het bou wen van een machine waar geen superlatief voor te vinden is. Door deze eenzijdige bena dering vergaten de bouwers echter een belangrijk omgevingsaspect. Het vliegtuig produceert door het motoriek geweld zo'n hels kabaal dat de speciaal geprepareerde landingsbanen - om reden van gezondheid - ver buiten de bebouwde kom gesitueerd moesten worden. Zo werd een potentiële winnaar, een trieste verliezer! Anders Opticiens - beide uit de hoofdstad - en Kama damesmode uit Domburg. Belangstellenden die op de show afkwamen konden met plastic hoesjes over de schoe nen of tijdens een plons in het water genieten van een brede kijk op de voorjaars- en zomer collecties in vrijetijdskleding en bad- en strandmode. Tus sen het zwemmende en spet terende publiek door showden mannequins en dressmen veel combinatiemogelijkheden uit het grote aanbod aan zomerte- nues. Over een natte en vooral glad de zwembadvloer startten zij met de vrijetijdskleding van Karna damesmode, het textiel- warenhuis van Martin de Kam dat al sinds 1908 een begrip is in Domburg. De modieuze vrij etijdskleding gaf een gekleed beeld met de nadruk op com pléts bestaande uit enkellange smalle rokken en wijde door- knoopjurken, bijpassende blousons en soepele wijde broeken met safari-jasjes. Veelal uitgevoerd in katoen en linnen met korrelig effect in kaki-tinten en zandgele ruitmo- tieven. Chocoladebruine katoenen vestjes en truien zorgden voor een warme zomerse gloed. Dat Karna damesmode een gevarieerd aanbod heeft voor elke klant in iedere maat was duidelijk te zien in de diversiteit van de sportieve look: vrolijke dessins in tricot uitgevoerd, bermuda's in ruitmotieven en uni marine en een veelheid aan zomer jacks. Bij dit alles verzorgde Karna ook de lingerie in wit en chineesblauw en bad- en strandmode: bikini's met hoogopgesneden broekjes en beugeltops, badpakken met pijpjes a la jaren vijftig en bij passende strandjurkjes met tassen. Als tropische verras sing gebreide strandjurkjes met pikante raffiarokjes. Premier dames- en herenmo de uit Middelburg kwam deze show uit met de bijzondere Blue Willi's collectie. Een uit honderd procent katoen gebreid denimprodukt in hoogwaardige kwaliteit, op basis van de indigo ingeverfd. Het kwalitatieve van deze col lectie ligt verscholen in het feit dat het draagcomfort optimaal is omdat de garens naar het lichaam gaan staan tijdens het dragen van een kledingstuk. Na gebruik van wasmachine en droogtrommel krijgt het kledingstuk zijn oorspronkelij ke pasvorm weer terug. De Blue Willi's collectie is zeer divers opgebouwd voor dames en heren. Vesten en truien in uni indigo of voorzien van streepdessin of applicatie. Afgestemd op combinaties met zwierige denimrokken en jurken, leggings en pantalons in sportieve lengtestreep. Dit alles geeft een uitgebalanceer de Jeans-Look. Voor Frank Lavooy van Premier Mode was deze show dan ook een suc ces. „Het gaat toch om de pro motie van het merk en de modellen hebben ondanks de tropische hitte hun werk uitste kend gedaan", concludeerde hij na afloop. Beeld van de modeschow. Zeventien jaar werkte hij uitsluitend via tussen komst van juwelierszaken. Vanaf heden kan het Wal- cherse publiek ook recht streeks bij Ane van Haaren aan de Coosje Busken- straat in Vlissingen terecht voor onderhoud en repara tie van horloges en klok ken. Deze langdurige ervaring zegt al veel over het vakmanschap van de Vlissinger, maar wie kennis neemt van zijn staat van dienst is er meteen van overtuigd, dat dat dierbare horloge of die waardevolle klok niet in handen wordt gegeven van de eerste de bes te. Van Haaren heeft bij het spe cialistische onderwijsinstituut in Schoonhoven op HBO- niveau de opleiding van juwe lier/uurwerkmaker genoten. Daarna werkte hij gedurende vier jaar bij een juwelierscon- cern op de Nederlandse Antil len. Later keerde hij terug naar Schoonhoven om zich tijdens cursussen te bekwamen in de micro-electronica. Vervolgens bracht hij een werkperiode in Zwitserland door. De Vlissinger voelt zich sterk betrokken bij zijn verfijnd ambachtelijke bezigheden. Het is voor hem een voortdurende uitdaging om instrumenten die het hebben laten afweten weer tot nieuw leven te bren gen. Hij maakt het nog wel eens mee, dat particulieren zelf pogingen ondernemen een horloge of een klok weer 'aan de praat te krijgen'. Daar bij veroorzaken ze vaak meer schade dan ze goed doen. „Vooral de wat betere horlo ges kunnen veel te lijden heb ben wanneer leken daar aan gaan prutsen." Voor reparatie en onderhoud staat Ane van Haaren de meest moderne apparatuur ter beschikking. In principe kunnen klanten voor alle voorkomende werk zaamheden bij hem terecht: van de restauratie van antieke horloges tot herstel van man kementen aan moderne quartz-uurwerken. Recht streeks contact met de repara teur heeft het grote voordeel dat de klant zijn wensen duide lijk kenbaar kan maken. En Van Haaren heeft daarmee op zijn beurt de kans de klant op juiste wijze te adviseren. Dat kan ook het advies inhouden om een bepaalde reparatie niet te laten uitvoeren. Een groots Oldtimer en Klassieker-evenement op 10.000 m2 (2 hallen) voor automobielen, motoren, brommers, fietsen, trucks, brandweer en legervoertuigen. Kramen verkoop/ruil van onderdelen, accessoires, boeken etc. Unieke expositie van vooroorlogse Austin Saver automobielen en een Bugatti uit 1937. Separate parkeerruimte voor bezoekers met oldtimers. Dubbeldekker pendeldienst, Zeelandhallen vanaf de Oostwal (De Bult) op zaterdag. Openingstijden: zat. 12.00 - 20.00 uur zon. 10.00 -18.00 uur ma. 10.00 -18.00 uur Advertentie I.M. Andre Marteijn. In het winkelcentrum van de Middelburgse wijk Dau- wendaele opende André Marteijn uit Leeuwedorp afgelopen vrijdag de deu ren van AA Interieurs. Een woninginrichtingzaak die is gespecialiseerd in tapijt, gordijnen, lamellen en ja loezieën. De stofferingen zijn van de collectie Sfeer vol Wonen. Bijzonder aan dit merk is dat de mogelijk heid bestaat om een com plete stoffering te leasen. Een jaar lang is André Marteijn in de weer geweest met de voorbereidingen om zijn eigen zaak te openen. Na zo'n vijf jaar in de branche werkzaam te zijn geweest, vond hij het tijd om voor zichzelf te beginnen. „In eerste instantie richt ik me op de buurtbewoners. Ik heb gekozen voor deze plek in het winkelcentrum omdat het een drukbezocht centrum in de wijk is". Vakwerk staat bij AA Interieurs voorop, qua prijs zit het bedrijf iets boven de dis count-zaken. Marteijn onderstreept dat zijn zaak een normale speciaalzaak is op het gebied van gordijnen, tapijten en geloogd grenen meubelen en dat het lease- project van Sfeervol Wonen een extraatje is dat zijn zaak een apart tintje geeft. „Mensen kunnen hun inrichting natuur lijk ook gewoon bij ons kopen." Voor hen die echter niet in één keer een groot bedrag kunnen uitgeven om hun woning in te richten, bestaat bij AA Interieurs de mogelijkheid tot leasen. Het leasen van stoffering is een vinding van de Gebroe ders Willard uit Laren. De con sument betaalt over een perio de van vijf jaar een maande lijks bedrag. Als extra is dan meteen brand-, schroei- en waterschade verzekerd. Mar teijn: „Het is een nieuw gege ven voor Nederland. In Zee land zijn maar drie zaken die de Sfeervol Wonen-lijn in huis hebben. Eén op Schouwen, één in Zeeuwsch-Vlaanderen en ik voor de regio Walcheren en Zuid-Beveland".

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1994 | | pagina 9