JE BENT WAT JE DRAAGT Woensdag 9 maart 1994 DE FAAM - DE VLISSINGER 17 Individualisme uit zich in mode 'In zijn' en 'met de mode meegaan' zijn termen die sinds enkele jaren eigenlijk niet meer van toepassing zijn op deze tijd. De moderne zelfbewuste consument laat zich geen trends meer opdringen, kleedt zich niet in voorge kauwde combinaties, wurmt zich niet in een minirok omdat dat 'in' is. Wij gaan niet met de mode mee, de mode gaat met óns mee. Modetrends bestaan nog wel, maar zijn in belangrijkheid fors afgenomen. Het past simpelweg niet meer in deze steeds bewuster wordende maatschappij waarin ieder een op zoek is naar zichzelf. Zich verbergen achter, door kledingfabrikanten bedachte, stijlen en trends is groten deels passé. Het strakke zakelijke silhouet, het gehele 'power-dressing'van de jaren tachtig zal dit jaar daarom niet meer terug te vinden zijn. De behoefte om eigen per soonlijkheid en stijl te uiten wordt sterker en sterker. En kleding is daar een uniek medium voor. Zo constateerden verschillende bedrijfleid(st)ers van mo dezaken als Benetton en Hot Legs in Vlissingen en Peter Christ Mode in Middelburg dezelfde verandering in koop gedrag van hun klanten. Tegenwoordig kopen mensen geen complete sets kledingstukken meer, maar combine ren losse stukken uit verschillende winkels tot een geheel waar zij van vinden dat het bij hun past. Een eigen stijl wordt gecrëerd met de kleding die modezaken aanbie den. „De klanten zijn mondiger geworden", concludeert Marike van 't Westende van Benetton in Vlissingen. Péter Christ van Peter Christ Mode legt uit dat deze verande ring samenhangt met de ik-cultuur en het individualisme in de hedendaagse maatschappij. Modecollecties worden daardoor ook steeds breder; kort, lang, strak of wijd, het kan allemaal. Zoveel verschillende stijlen zich ontwikkelen, zoveel gevarieerder wordt de mode. Het mode-aanbod weerspiegelt maatschappelijke ontwikkelingen, sociale en economische problemen en veranderingen in levensstijlen. Vrijetijdsbesteding bijvoor beeld, speelt naast carriere en verplichtingen in en om het gezin een steeds belangrijker rol. Dit is duidelijk terug te zien in de kledingkeuze; de casual-look over heerst in alle winkels, multifunctionele kleding, het moet overal bij passen en vooral niet te netjes zijn. De nieuwe herencollecties zijn direct beïnvloed door spannende sporten als bergbeklimmen, snowboarden en rollerskating. Kortom een aanmerkelijk sportievere en minder gecompliceerde mannenmode dan in de jaren tachtig. Met de zogenaamde 'eco-lijn' proberen kledingfabrikan ten voorzichtig op milieuproblematiek in te springen. De vraag is of de consument hierop zat te wachten. „Een nobele gedachte", vindt Van 't Westende van Benetton, „maar ik denk niet dat de klant het ongemak ervan pikt". Eco-kleding mag namelijk niet met bleekmiddelen ge wassen worden. Christ vindt de eco-lijn hypocriet. Vol gens hem verbetert het milieu niet met zo'n eco-lijn. Integendeel, het maken van koraalknoopjes bijvoorbeeld, breekt het milieu alleen maar af. Dat weggekapte koraal groeit niet meer aan. Doordat Nederland rijk is aan veel verschillende culturen, is het aanbod van kledingstijlen zeer divers. Televisie brengt alle culturen van de wereld, subculturen en kle dingstijlen daarvan op een presenteerblaadje in de huis kamer. MTV, rappers, Afrikaanse en Aziatische culturen, het heeft allemaal invloed op het huidige kledingaanbod. Moeilijker wordt het nu wel gedetailleerd aan te geven wat 'in is' het komend voorjaar en zomer. Alles kan ken nelijk. Het zal bij een grove indicatie blijven. De nieuwe damescollectie is zowel vrouwelijk als functioneel te noe men. Ongebleekt katoen in warme aardetinten, camel neutralen of aardebruin gecombineerd met zand geven ruwe ecologische look. Gemakkelijke, ongedwongen lan ge blouses, 'trek-aan-broeken en waist coats (mouwloze vesten) in verschillende stijlen en leng tes lenen zich perfect voor het laag-over-laag beeld. Los se kledingstukken zoals wijde broeken en lange openvallende jurken wordt nonchalant over elkaar aange trokken. Draagconfort staat voorop. Combinaties van natuurlijke stoffen als linnen en katoen in etnische tinten die variëren van diepzwart en kastanje bruin tot paprikarood en zonnig geel roepen een exotisch warm Afrika-gevoel op. De kleuren zijn vergeleken met vorig jaar weinig veran derd. Het accent ligt meer op creatieve combinaties van verschillende materialen. Linnen en katoen spelen dit voorjaar de hoofdrol, maar ook canvas, zijde en zeker niet te vergeten transparante stoffen passen uitstekend in het beeld van de vrijetijds-look. De nieuwe mannengarderobe oogt sportiever en minder formeel dan afgelopen jaren. Evenals bij de vrouw draait het hier om het creatief combineren van diverse basiskle dingstukken. De vrijheid in combineren komt duidelijk naar voren in de kontrasten in stijl; een keurig colbert past uitstekend bij een 'casual' shirt. Het gilet kan klas siek onder een jasje, maar ook sportiever over een hemd zonder blazer. Naast natureltinten zijn onder andere indigo-blauw, warm rood, zwart en bruin de voorjaarstin- ten voor de mannenmode. Etnische prints en batik dessins op shirts zijn weer sterk aanwezig. Waistcoats blijven een hot mode-item. Al met al, schitterende collec ties dit voorjaar die alle ingrediënten in zich hebben om vele prachtige combinaties naar eigen stijl en smaak te maken. In de jaren negentig kiest de consument steeds selectie ver kleding. Kleedgedrag wordt daarbij voor een belang rijk deel bepaald door stemmingen en gevoelens. Voor nachtgoed zien we een aantal belangrijke trends voor het voorjaar. Allereerst is het huiselijke thema, gebaseerd op huis-, tuin- en keukenelementen een belangrijke inspira tiebron. Daarnaast onderstreept de modellering veelal het homewear-idee. Nachtkleding kent eigenlijk meer ge- bruiksmomenten dan tijdens het slapen alleen. Ook in lin gerie kunnen we duidelijk een aantal nieuwe invloeden onderscheiden. Allereerst zien we allerlei uitingsvormen van de push-up trend, waarbij het vrouwelijke silhouet een steeds duidelijkere rol speelt. Deze trend welke uit Amerika, via Engeland nu ook het Europees vasteland bereikt heeft zien we niet alleen terug in zeer uitdagende bh's. Ook schitterende body's kunnen voor dit effect zorgen. FOTO'S: MATINIQUE, IN WEAR, PART TWO EN HUNKEMÖLLER.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1994 | | pagina 17