JE BENT WAT JE DRAAGT
Woensdag 9 maart 1994
DE FAAM - DE VLISSINGER
17
Individualisme uit zich in mode
'In zijn' en 'met de mode meegaan' zijn termen die sinds
enkele jaren eigenlijk niet meer van toepassing zijn op
deze tijd. De moderne zelfbewuste consument laat zich
geen trends meer opdringen, kleedt zich niet in voorge
kauwde combinaties, wurmt zich niet in een minirok
omdat dat 'in' is.
Wij gaan niet met de mode mee, de mode gaat met óns
mee.
Modetrends bestaan nog wel, maar zijn in belangrijkheid
fors afgenomen. Het past simpelweg niet meer in deze
steeds bewuster wordende maatschappij waarin ieder
een op zoek is naar zichzelf. Zich verbergen achter, door
kledingfabrikanten bedachte, stijlen en trends is groten
deels passé. Het strakke zakelijke silhouet, het gehele
'power-dressing'van de jaren tachtig zal dit jaar daarom
niet meer terug te vinden zijn. De behoefte om eigen per
soonlijkheid en stijl te uiten wordt sterker en sterker. En
kleding is daar een uniek medium voor.
Zo constateerden verschillende bedrijfleid(st)ers van mo
dezaken als Benetton en Hot Legs in Vlissingen en Peter
Christ Mode in Middelburg dezelfde verandering in koop
gedrag van hun klanten. Tegenwoordig kopen mensen
geen complete sets kledingstukken meer, maar combine
ren losse stukken uit verschillende winkels tot een geheel
waar zij van vinden dat het bij hun past. Een eigen stijl
wordt gecrëerd met de kleding die modezaken aanbie
den. „De klanten zijn mondiger geworden", concludeert
Marike van 't Westende van Benetton in Vlissingen. Péter
Christ van Peter Christ Mode legt uit dat deze verande
ring samenhangt met de ik-cultuur en het individualisme
in de hedendaagse maatschappij.
Modecollecties worden daardoor ook steeds breder; kort,
lang, strak of wijd, het kan allemaal. Zoveel verschillende
stijlen zich ontwikkelen, zoveel gevarieerder wordt de
mode. Het mode-aanbod weerspiegelt maatschappelijke
ontwikkelingen, sociale en economische problemen en
veranderingen in levensstijlen. Vrijetijdsbesteding bijvoor
beeld, speelt naast carriere en verplichtingen in en
om het gezin een steeds belangrijker rol. Dit is duidelijk
terug te zien in de kledingkeuze; de casual-look over
heerst in alle winkels, multifunctionele kleding, het moet
overal bij passen en vooral niet te netjes zijn.
De nieuwe herencollecties zijn direct beïnvloed door
spannende sporten als bergbeklimmen, snowboarden en
rollerskating. Kortom een aanmerkelijk sportievere en
minder gecompliceerde mannenmode dan in de jaren
tachtig.
Met de zogenaamde 'eco-lijn' proberen kledingfabrikan
ten voorzichtig op milieuproblematiek in te springen. De
vraag is of de consument hierop zat te wachten. „Een
nobele gedachte", vindt Van 't Westende van Benetton,
„maar ik denk niet dat de klant het ongemak ervan pikt".
Eco-kleding mag namelijk niet met bleekmiddelen ge
wassen worden. Christ vindt de eco-lijn hypocriet. Vol
gens hem verbetert het milieu niet met zo'n eco-lijn.
Integendeel, het maken van koraalknoopjes bijvoorbeeld,
breekt het milieu alleen maar af. Dat weggekapte koraal
groeit niet meer aan.
Doordat Nederland rijk is aan veel verschillende culturen,
is het aanbod van kledingstijlen zeer divers. Televisie
brengt alle culturen van de wereld, subculturen en kle
dingstijlen daarvan op een presenteerblaadje in de huis
kamer. MTV, rappers, Afrikaanse en Aziatische culturen,
het heeft allemaal invloed op het huidige kledingaanbod.
Moeilijker wordt het nu wel gedetailleerd aan te geven
wat 'in is' het komend voorjaar en zomer. Alles kan ken
nelijk. Het zal bij een grove indicatie blijven. De nieuwe
damescollectie is zowel vrouwelijk als functioneel te noe
men. Ongebleekt katoen in warme aardetinten, camel
neutralen of aardebruin gecombineerd met zand geven
ruwe ecologische look. Gemakkelijke, ongedwongen lan
ge blouses, 'trek-aan-broeken en waist
coats (mouwloze vesten) in verschillende stijlen en leng
tes lenen zich perfect voor het laag-over-laag beeld. Los
se kledingstukken zoals wijde broeken en lange
openvallende jurken wordt nonchalant over elkaar aange
trokken. Draagconfort staat voorop.
Combinaties van natuurlijke stoffen als linnen en katoen
in etnische tinten die variëren van diepzwart en kastanje
bruin tot paprikarood en zonnig geel roepen een exotisch
warm Afrika-gevoel op.
De kleuren zijn vergeleken met vorig jaar weinig veran
derd. Het accent ligt meer op creatieve combinaties van
verschillende materialen. Linnen en katoen spelen dit
voorjaar de hoofdrol, maar ook canvas, zijde en zeker niet
te vergeten transparante stoffen passen uitstekend in het
beeld van de vrijetijds-look.
De nieuwe mannengarderobe oogt sportiever en minder
formeel dan afgelopen jaren. Evenals bij de vrouw draait
het hier om het creatief combineren van diverse basiskle
dingstukken. De vrijheid in combineren komt duidelijk
naar voren in de kontrasten in stijl; een keurig colbert
past uitstekend bij een 'casual' shirt. Het gilet kan klas
siek onder een jasje, maar ook sportiever over een hemd
zonder blazer. Naast natureltinten zijn onder andere
indigo-blauw, warm rood, zwart en bruin de voorjaarstin-
ten voor de mannenmode. Etnische prints en batik
dessins op shirts zijn weer sterk aanwezig. Waistcoats
blijven een hot mode-item. Al met al, schitterende collec
ties dit voorjaar die alle ingrediënten in zich hebben om
vele prachtige combinaties naar eigen stijl en smaak te
maken.
In de jaren negentig kiest de consument steeds selectie
ver kleding. Kleedgedrag wordt daarbij voor een belang
rijk deel bepaald door stemmingen en gevoelens. Voor
nachtgoed zien we een aantal belangrijke trends voor het
voorjaar. Allereerst is het huiselijke thema, gebaseerd op
huis-, tuin- en keukenelementen een belangrijke inspira
tiebron. Daarnaast onderstreept de modellering veelal het
homewear-idee. Nachtkleding kent eigenlijk meer ge-
bruiksmomenten dan tijdens het slapen alleen. Ook in lin
gerie kunnen we duidelijk een aantal nieuwe invloeden
onderscheiden. Allereerst zien we allerlei uitingsvormen
van de push-up trend, waarbij het vrouwelijke silhouet
een steeds duidelijkere rol speelt. Deze trend welke uit
Amerika, via Engeland nu ook het Europees vasteland
bereikt heeft zien we niet alleen terug in zeer uitdagende
bh's. Ook schitterende body's kunnen voor dit effect
zorgen.
FOTO'S: MATINIQUE, IN WEAR, PART TWO EN
HUNKEMÖLLER.