25 Jaar Audi 100 in Nederland
APK KEURINGS
STATION
GARANT
KLASSE OCCASIONS
BE SU I JEN
APK MILIEUKEURING
een lijn hoort recht getrokken,
een punt hoort stipt gezet.
ALFA PRIMA
OCCASIONS
AUTOSERVICE
Geopend: 08.00-12.30 uur
en 13.00-17.00 uur
Zonder afspraak
Klaar terwijl u wacht
KEURINGSSTATION
TE VLISSINGEN
KEURINGSSTATION
TE GOES
voor den boer drukkers
is dat geen probleem.
middelburg 01180-81000
DE GARANTIE
VAN ZORGELOOS
RIJPLEZIER.
Autobedrijf
KLIP
10
DE FAAM - DE VLISSINGER
Woensdag 9 maart 1994
In de ruim 80-jarige geschiedenis van het merk Audi, heeft
met name de Audi 100 een positieve invloed gehad op de ont
wikkeling van de onderneming. In november 1968 werd de
Audi 100 voor het eerst in Duitsland gepresenteerd. Begin
1969, nu zo'n 25 jaar geleden, kwam dit model in ons land op
de markt. Daarmee heeft de Audi 100 de automobielfabrikant
uit Ingolstadt een entree gegeven in de hogere marktsegmen
ten en het merk met de vier ringen, als aanbieder van hoog
waardige personenauto's, een vaste plaats in dit segment
bezorgd.
In de nu 25-jarige modelgeschiedenis werden met de Audi 100
steeds weer trends ingezet die de autowereld hebben veran
derd. Daartoe behoren onder andere de vijfcilinder benzine- en
dieselmotor, de volledig verzinkte carrosserie en de introductie
van de quattro-aandrijving. Vooral met de zeer gestroomlijnde
carrosserie en de eerste Duitse turbodiesel met directe inspui
ting voor personenauto's, was de Audi 100 trendsetter op het
gebied van de vermindering van het brandstofverbruik.
Ludwig Kraus was als chef van de Technische Ontwikkeling bij
Audi één van de grondleggers van de Audi 100. Hij had in het
begin van de zestiger jaren duidelijke ideeën over de eigen
schappen waarover een moderne auto in de hogere midden
klasse diende te beschikken: Een dergelijke auto zou
economisch en opvallend licht moeten zijn en bovendien moe
ten beschikken over een aantrekkelijke vormgeving. Bovendien
moest een dergelijke auto ruimte bieden aan 5 inzittenden en
vanzelfsprekend diende zo'n nieuw model in de hogere mid
denklasse te zijn voorzien van de door Audi geprefereerde, bij
zonder veilige voorwielaandrijving. Om een zo gunstig mogelijk
voertuiggewicht te realiseren, werden voor de berekening van
de Audi 100-carrosserie voor het eerst computers gebruikt die
volgens de eindige-elementen-methode elk onderdeel bereken
den in overeenstemming met de daarop optredende belastin
gen. Op die manier konden de afzonderlijke
carrosserie-segmenten op een materiaal- en gewichtsbespa-
rende manier worden uitgevoerd.
Met een eigengewicht van slechts 1050 kg beschikte de 4,59
meter lange Audi 100 over het laagste voertuiggewicht in zijn
klasse. De elegante en dynamische vormgeving was in die tijd
modern. De limousine bood bovendien ruimschoots plaats aan
5 personen met bagage. Vanaf de introductie was de Audi 100
een succes. In de ontwikkelingsfase werd een produktie van
in totaal ongeveer 300.000 eenheden voorzien, maar dit aan
tal werd in 1972 al overschreden. Toen na bijna 8 jaren de pro
duktie van de eerste Audi 100-generatie, in augustus 1976,
werd beëindigd, hadden in totaal meer dan 800.000 exempla
ren de fabriekshallen verlaten. Vanwege de grote vraag werd
de Audi 100 in die tijd in beide Audi-fabrieken (in Ingolstadt en
Neckarsulm) gebouwd en voor een deel zelfs bij Volkswagen
in Wolfsburg. Een belangrijk aandeel in het uitstekende pro-
duktieresultaat hadden ook de tweedeurs Audi 100 limousine,
die in 1969 op de markt kwam en de Audi 100 Coupé S, die
in datzelfde jaar op de IAA aan het publiek werd gepresen
teerd. De sportieve Coupé, met de opvallende luchtinlaatope
ningen in de schuine achterzijde, werd aangedreven door een
sterke 1,9 I motor met 84 kW (115 pk). Rond 30.000 van deze
ruime Coupé-modellen vonden toen een eigenaar. Momenteel
is dit model een zeldzaamheid voor de echte liefhebber ge
worden.
In het midden van de jaren zeventig ging de trend naar meer
comfort en vermogen. Audi kwam aan deze wensen tegemoet
met de nieuwe ruimere Audi 100, jlie niet alleen de Audi-rijders
met een technische noviteit verraste. In de tweede generatie
Audi 100, die in augustus 1976 op de markt kwam, werd van
af april 1977 een compleet nieuwe vijfcilinder benzinemotor
leverbaar. Deze motor, die onder Audi-bezitters nog steeds ge
liefd is, heeft zich bewezen als een bijzonder robuust en pro
bleemloos motorblok. Deze vijfcilinder, die is ontsproten aan
het brein van Dr. Ferdinand Piëch, de toenmalige chef van de
Ontwikkelingsafdeling, is momenteel verkrijgbaar als benzine
motor met 98 kW (133 pk) en als turbomotor met 20 kleppen
en een vermogen van 169 kW (230 pk). Bovendien wordt deze
vijfcilinder aangeboden als dieselmotor met 60 kW (82 pk) en
als TDI-motor met 85 kW (115 pk). Dr. Piëch zag in een vijfci-
lindermotor een goede mogelijkheid om te voldoen aan de
klantenwens voor meer vermogen en comfort, zonder daar
door af te moeten stappen van het constructieprincipe van Au
di, om de motor vóór het vooras-differentieel te plaatsen. Een
zescilindermotor in lijn, waarover natuurlijk ook werd gediscus
sieerd, zou de verdeling van de asbelasting negatief hebben
beïnvloed en de voortrein onnodig verlengd. Behalve uit de 2,2
I vijfcilindermotor met 100 kW (136 pk) bestond het motoren
aanbod in de Audi 100 van de tweede generatie, aanvankelijk
uit de beide viercilindermotoren met een cilinderinhoud van 1,6
en 2,0 1.2. In oktober 1978 werd in de Audi 100 met de nieu
we vijfcilinder dieselmotor, een bijzonder economische motor
versie leverbaar. De sterke zelfontbrander leverde een
vermogen van 51 kW (70 pk) uit een cilinderinhoud van 2,0 I
en maakt ook nu nog deel uit van het leveringsprogramma, nu
met een cilinderinhoud van 2,4 I en 60 kW (82 pk). Door zijn
afgewogen afmetingen, het aantrekkelijke ontwerp zonder
overbodige franje en door zijn opvallende zuinigheid werd ook
de tweede generatie van de Audi 100 met 896.666 verkochte
exemplaren weer een succes. Het goede verkoopresultaat
kwam ook tot uiting in de verkoop van de Audi 100 Avant, die
sinds augustus 1977 tot het modelaanbod hoort. Met de
schuine achterkant en de grotere achterklep vormde de Avant
een nieuwe automobielconcept in de hogere klasse. Ook op dit
moment kunnen de Avant-modellen zich in een grote populari
teit verheugen vanwege de veelzijdige gebruiksmogelijkheden.
In november 1993 heeft de Audi 100 Avant 2.8 E zelfs weer
een belangrijke Duitse onderscheiding gekregen: "Das Golde-
ne Lenkrad". De derde generatie van de comfortabele Audi
100 veroorzaakte bij de eerste publiekspresentatie, begin sep
tember 1982, een technisch bazuingeschal en bezorgde de
nieuwe Audi 100 de bijnaam: de "Cw-wereldkampioen". Door
de consequente detaillering van het aërodynamische-
ontwikkelingswerk, bijvoorbeeld door toepassing van zeer vlak
liggende ruiten rondom, werd een zeer goede cw-waarde van
0,30 bereikt. Met deze waarde, die tot dan toe nog niet was
behaald in een in serie geproduceerde auto, onderstreepte de
fabrikant uit Ingolstadt weer eens zijn grote innovatieve kracht.
De ingenieurs van de Audi-ontwikkelingsafdeling waren er in
geslaagd, schijnbaar onverenigbare doelstellingen met elkaar
in harmonie te brengen. Met de ruime reislimousine kon op ba
sis van de lage cw-waarde en de zuinige motoren, buitenge
woon voordelig worden gereden. Deze moderne'techniek, die
werd ontwikkeld onder leiding van Dr. Ferdinand Piëch, in die
tijd technisch directeur bij Audi, was zeer in trek. In minder dan
een jaar werd de cw-wereldkampioen, met een in de windtun
nel ontwikkelde stroomlijn, meer dan 100.000 keer verkocht.
Talloze onderscheidingen, zoals "Auto van het Jaar 1983", of
"Wereldauto van het Jaar" en de "Designprijs 1983", bevesti
gen de juistheid van de ontwikkeling om brandstof te besparen
door een vormgeving met een zo gunstig mogelijke stroomlijn.
Van 1982 tot 1984 behaalden de Audi's quattro vier rally
wereldkampioenschappen. Vanzelfsprekend werd de baanbre
kende techniek van de permanente vierwielaandrijving ook
toegepast in de Audi 100. Dit gebeurde vanaf september
1984.
Ook de quattro-aandrijving kreeg vele onderscheidingen, on
der andere de "Techniek Oscar". Bovendien werd met de ver
lening van de "Innovatieprijs van de Duitse Economie"
bevestigd, dat de Audi-onderneming zich onderscheidt in het
ontwikkelen en realiseren van innovatieve technieken. Tijdens
de IAA in 1985 trok de Audi 100 wederom de aandacht met
een noviteit in de serieproduktie. De roestvorming werd aange
pakt met de volledig verzinkte carrosserie, hetgeen weer een
voordeel voor de klanten betekende. Want ten gevolge van de
ze volledig verzinkte carrosserie krijgt de klant tegenwoordig
10 jaar garantie tegen het van binnenuit doorroesten van de
carrosserie. Meer rijcomfort, een veiliger rijgedrag, een meer
dan gemiddelde passieve veiligheid voor de inzittenden èn een
grote zuinigheid, dat zijn de belangrijkste technieken, die het
succes van de Audi-modellen mogelijk maakten en maken.
De Audi-ingenieurs ontwikkelden steeds nieuwe technieken
voor de klant, die werden toegepast in de serieproduktie. Der
gelijke nieuwe ontwikkelingen vergen nogal wat tijd, zoals bij
voorbeeld bij de eerste Duitse turbodieselmotor met directe
inspuiting voor personenauto's. Pas na dertjen jaar intensief en
hoogwaardig ontwikkelingswerk was de TDI eind 1989 rijp
voor serieproduktie. Deze motorversie maakte over de hele we
reld furore, onder meer door het zeer zuinige brandstofverbruik
dat door de klanten zeer wordt gewaardeerd. Met de op dit
moment gebouwde 2,5 liter TDI met een vermogen van 85
kW (115 pk), beschikt de Audi 100 over een topsnelheid van
195 km/h. Deze versie verbruikt bijvoorbeeld bij een constante
snelheid van 90 km/h slechts 4,8 1/100 km, bij 120 km/h is
dat 6,7 1/100 km (vlg. DIN). Bij verschillende zuinigheidstests
werd duidelijk onder de norm van 6,0 1/100 km gereden. Zo
verzekerden de beide deelnemende Audi's 100 2.5 TDI zich in
augustus 1993 van een superieure dubbele overwinning in de
"1. BP-Austro-Eco-Tour". Over een afstand van 1375 km nam
de overwinnaar genoegen met slechts 4.32 1/100 km bij een
gemiddelde snelheid van 90,3 km/h.
Als eersten bewezen de Audi-ingenieurs dat de direct ingespo
ten dieselmotor in een personenauto zeer zuinig kan zijn. Daar
voor werd met een nauwelijks gemodificeerde Audi 100 TDI in
augustus 1989, in totaal 4818 km afgelegd in 9 Europese lan
den. Deze afstand werd afgelegd met één tankinhoud van
84,7 I en een gemiddelde snelheid van 60,2 km/h. Het gemid
delde verbruik kwam uit op de bijna ongelooflijke hoeveelheid
brandstof van 1,76 1/100 km! Deze recordrit stond onder voort
durende controle van de TÜV in Stuttgart, zodat probleemloos
2 wereldrecords werden ingeschreven in het "Guiness Book of
Records": één voor het laaste brandstofverbruik en een twee
de voor de langste afstand, afgelegd met een personenwagen
met één tankvulling.
Op 22 september 1977 liep de 1.000.000-ste Audi 100, een
Avant, van de band. In totaal zijn er inmiddels over de hele we
reld, meer dan 3,1 miljoen stuks van de Audi 100 verkocht. In
december 1990 kwam de vierde Audi 100-generatie op de
markt. Ook dit model laat de continue ontwikkelingsgang in
deze modellenserie zien, waarbij al te modieuze of extreme
ontwerpen werden vermeden. Ook de nieuwste Audi 100
heeft binnen het merk zijn plaats veroverd. Tot de belangrijkste
technische innovatie behoort de koppelsterke V6-motor die in
middels in twee uitvoeringen verkrijgbaar is: met een cilinde
rinhoud van 2,6 I (100 kW/150 pk) en met 2,8 I (128 kW/174
pk). Een interessant detail van de 2,8 l-motor is een omscha-
kelbaar inlaatspruitstuk, die in het lage toerentalbereik het kop
pel en in het hogere bereik het vermogen vergroot.
De huidige Audi 100-generatie biedt een veelzijdig, klantvrien
delijk programma. Er zijn 6 benzinemotoren verkrijgbaar en 2
bijzonder zuinige diesels. Totaal zijn er 10 Audi 100- en Audi
100 Avant-uitvoeringen, waarbij de 4 sterkste motoruitvoerin
gen steeds kunnen worden voorzien van quattro-aandrijving.
Twee bijzonder sterke motoren spannen de kroon in het Audi
100-programma. In de Audi S4 zorgt de 2,2 I vijfcilinder-
turbomotor met 20 kleppen en 169 kW (230 pk) voor de aan
drijving en in de Audi S4 4.2 is dat de 4.2 liter V8-motor. Hier
mee wordt het grote vermogensspectrum dat momenteel in
de Audi 100 beschikbaar is duidelijk: van de bijzonder zuinige
diesel met 60 kW (82 pk) met een topsnelheid van 167 km/h
tot en met de Audi S4 4.2 met 206 kW (280 pk), waarmee
een topsnelheid van 249 km/h haalbaar is.
12 MND. FIRST-CLASS GARANTIE
Toyota Carina I11.6 XLi, 105 pk 7/90 19.950,-
Toyota Corolla 1.6 HB XLi stuurbekr. 105 pk 9/91 21.950,-
Toyota Corolla 1.3 HB XL Soleil, 82 pk
Toyota Corolla 1.3 HB XLi, 20.000 km
Toyota Corolla 1.3 HB XL
Toyota Starlet 1.3 XLi, 15.000 km
Toyota Starlet 1.3i, 20.000 km
Toyota Starlet 1.3 XLi, 75 pk
SPECIAL CLASS 3 MND.
Toyota Starlet 1.0 12V
BMW 316
Fiat Tipo 1.6 DGT LPG
Ford Sierra 1.6 Sedan, Azur, LPG
Opel Kadett 1.8 Sedan
Opel Kadett 1.3 HB
Peugeot 405 1.6 GLi
Peugeot 205 XR
VW Golf 1.3
VW Golf 1.8 Manhattan
5/91 ƒ20.750,-
10/91 ƒ20.950,-
'90 17.500,-
'93 22.750,-
'92 18.950,-
'91 18.750,-
GARANTIE
'89 10.750,-
'87 13.950,-
'91 ƒ21.750,-
'91 ƒ23.950,-
'89 16.950,-
'89 14.950,-
'91 23.750,-
7/91 18.750,-
'89 12.500,-
'90 19.950,-
GOEDKOPERE AUTO'S
Fiat Ritmo 60,5-drs. '88 6.950,-
Renault 11 GTX 1.7 '86 6.950,-
Toyota Corolla 1.3 DX Sedan '86 6.950,-
Peugeot Rapido snorscooter, 1.200 km '93 2.500,-
Ook voor uw APK-keuring
UW TOYOTA-DEALER
AUTOBEDRIJF DE JONGE B.V.
Van Hertumweg 7-13 Tel. 01100-14810
4462 EV Goes b.g.g. 01100-32795
Tevreden rijders hebben
De Jonge als dealer
Paul Krugerstraat 69 (naast Shell station)
Tel: 01184-17082
's-Heer Hendrikskinderendijk 117
(tussen Zandee en Van Dijke)
Tel: 01100-14107
Alfa Romeo 75 2.0
rood, l.m. velgen,
198712.990,-
Alfa Romeo 33 1.7 IE
zwart, mistlampen, spoiler,
199225.500,-
Alfa Romeo 33 1.3
rood. 199017.500,-
Alfa Romeo 33 1.3
rood, spoiler, mistlampen,
l.m. velgen, 19897 16.450,-
Fiat Tempra 1.9 TDS
zwart, spoiler, mistlampen,
199122.500,-
Ford Sierra 2.0i CLX
zwart, 40.000 km,
199127.500,-
Peugeot 405 GR
antr. grijs metallic, spoiler,
54.000 km, 1989 16.500,-
BMW 316
antr. grijs metallic,
l.m. velgen, spoiler,
19846.750,-
Peugeot 205 1.1 Magnum
2 kl. grijs metallic, schuit-
dak, l.m. velgen, 29.000
km, 1991 20.250,-
Nissan Bluebird 2.0 DXL
wit, 198911.990,-
Op alle occasions
aantrekkelijke
voorjaarskortingen.
Industrieweg 17
Vlissingen
01184-13434