25 Jaar Audi 100 in Nederland APK KEURINGS STATION GARANT KLASSE OCCASIONS BE SU I JEN APK MILIEUKEURING een lijn hoort recht getrokken, een punt hoort stipt gezet. ALFA PRIMA OCCASIONS AUTOSERVICE Geopend: 08.00-12.30 uur en 13.00-17.00 uur Zonder afspraak Klaar terwijl u wacht KEURINGSSTATION TE VLISSINGEN KEURINGSSTATION TE GOES voor den boer drukkers is dat geen probleem. middelburg 01180-81000 DE GARANTIE VAN ZORGELOOS RIJPLEZIER. Autobedrijf KLIP 10 DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 9 maart 1994 In de ruim 80-jarige geschiedenis van het merk Audi, heeft met name de Audi 100 een positieve invloed gehad op de ont wikkeling van de onderneming. In november 1968 werd de Audi 100 voor het eerst in Duitsland gepresenteerd. Begin 1969, nu zo'n 25 jaar geleden, kwam dit model in ons land op de markt. Daarmee heeft de Audi 100 de automobielfabrikant uit Ingolstadt een entree gegeven in de hogere marktsegmen ten en het merk met de vier ringen, als aanbieder van hoog waardige personenauto's, een vaste plaats in dit segment bezorgd. In de nu 25-jarige modelgeschiedenis werden met de Audi 100 steeds weer trends ingezet die de autowereld hebben veran derd. Daartoe behoren onder andere de vijfcilinder benzine- en dieselmotor, de volledig verzinkte carrosserie en de introductie van de quattro-aandrijving. Vooral met de zeer gestroomlijnde carrosserie en de eerste Duitse turbodiesel met directe inspui ting voor personenauto's, was de Audi 100 trendsetter op het gebied van de vermindering van het brandstofverbruik. Ludwig Kraus was als chef van de Technische Ontwikkeling bij Audi één van de grondleggers van de Audi 100. Hij had in het begin van de zestiger jaren duidelijke ideeën over de eigen schappen waarover een moderne auto in de hogere midden klasse diende te beschikken: Een dergelijke auto zou economisch en opvallend licht moeten zijn en bovendien moe ten beschikken over een aantrekkelijke vormgeving. Bovendien moest een dergelijke auto ruimte bieden aan 5 inzittenden en vanzelfsprekend diende zo'n nieuw model in de hogere mid denklasse te zijn voorzien van de door Audi geprefereerde, bij zonder veilige voorwielaandrijving. Om een zo gunstig mogelijk voertuiggewicht te realiseren, werden voor de berekening van de Audi 100-carrosserie voor het eerst computers gebruikt die volgens de eindige-elementen-methode elk onderdeel bereken den in overeenstemming met de daarop optredende belastin gen. Op die manier konden de afzonderlijke carrosserie-segmenten op een materiaal- en gewichtsbespa- rende manier worden uitgevoerd. Met een eigengewicht van slechts 1050 kg beschikte de 4,59 meter lange Audi 100 over het laagste voertuiggewicht in zijn klasse. De elegante en dynamische vormgeving was in die tijd modern. De limousine bood bovendien ruimschoots plaats aan 5 personen met bagage. Vanaf de introductie was de Audi 100 een succes. In de ontwikkelingsfase werd een produktie van in totaal ongeveer 300.000 eenheden voorzien, maar dit aan tal werd in 1972 al overschreden. Toen na bijna 8 jaren de pro duktie van de eerste Audi 100-generatie, in augustus 1976, werd beëindigd, hadden in totaal meer dan 800.000 exempla ren de fabriekshallen verlaten. Vanwege de grote vraag werd de Audi 100 in die tijd in beide Audi-fabrieken (in Ingolstadt en Neckarsulm) gebouwd en voor een deel zelfs bij Volkswagen in Wolfsburg. Een belangrijk aandeel in het uitstekende pro- duktieresultaat hadden ook de tweedeurs Audi 100 limousine, die in 1969 op de markt kwam en de Audi 100 Coupé S, die in datzelfde jaar op de IAA aan het publiek werd gepresen teerd. De sportieve Coupé, met de opvallende luchtinlaatope ningen in de schuine achterzijde, werd aangedreven door een sterke 1,9 I motor met 84 kW (115 pk). Rond 30.000 van deze ruime Coupé-modellen vonden toen een eigenaar. Momenteel is dit model een zeldzaamheid voor de echte liefhebber ge worden. In het midden van de jaren zeventig ging de trend naar meer comfort en vermogen. Audi kwam aan deze wensen tegemoet met de nieuwe ruimere Audi 100, jlie niet alleen de Audi-rijders met een technische noviteit verraste. In de tweede generatie Audi 100, die in augustus 1976 op de markt kwam, werd van af april 1977 een compleet nieuwe vijfcilinder benzinemotor leverbaar. Deze motor, die onder Audi-bezitters nog steeds ge liefd is, heeft zich bewezen als een bijzonder robuust en pro bleemloos motorblok. Deze vijfcilinder, die is ontsproten aan het brein van Dr. Ferdinand Piëch, de toenmalige chef van de Ontwikkelingsafdeling, is momenteel verkrijgbaar als benzine motor met 98 kW (133 pk) en als turbomotor met 20 kleppen en een vermogen van 169 kW (230 pk). Bovendien wordt deze vijfcilinder aangeboden als dieselmotor met 60 kW (82 pk) en als TDI-motor met 85 kW (115 pk). Dr. Piëch zag in een vijfci- lindermotor een goede mogelijkheid om te voldoen aan de klantenwens voor meer vermogen en comfort, zonder daar door af te moeten stappen van het constructieprincipe van Au di, om de motor vóór het vooras-differentieel te plaatsen. Een zescilindermotor in lijn, waarover natuurlijk ook werd gediscus sieerd, zou de verdeling van de asbelasting negatief hebben beïnvloed en de voortrein onnodig verlengd. Behalve uit de 2,2 I vijfcilindermotor met 100 kW (136 pk) bestond het motoren aanbod in de Audi 100 van de tweede generatie, aanvankelijk uit de beide viercilindermotoren met een cilinderinhoud van 1,6 en 2,0 1.2. In oktober 1978 werd in de Audi 100 met de nieu we vijfcilinder dieselmotor, een bijzonder economische motor versie leverbaar. De sterke zelfontbrander leverde een vermogen van 51 kW (70 pk) uit een cilinderinhoud van 2,0 I en maakt ook nu nog deel uit van het leveringsprogramma, nu met een cilinderinhoud van 2,4 I en 60 kW (82 pk). Door zijn afgewogen afmetingen, het aantrekkelijke ontwerp zonder overbodige franje en door zijn opvallende zuinigheid werd ook de tweede generatie van de Audi 100 met 896.666 verkochte exemplaren weer een succes. Het goede verkoopresultaat kwam ook tot uiting in de verkoop van de Audi 100 Avant, die sinds augustus 1977 tot het modelaanbod hoort. Met de schuine achterkant en de grotere achterklep vormde de Avant een nieuwe automobielconcept in de hogere klasse. Ook op dit moment kunnen de Avant-modellen zich in een grote populari teit verheugen vanwege de veelzijdige gebruiksmogelijkheden. In november 1993 heeft de Audi 100 Avant 2.8 E zelfs weer een belangrijke Duitse onderscheiding gekregen: "Das Golde- ne Lenkrad". De derde generatie van de comfortabele Audi 100 veroorzaakte bij de eerste publiekspresentatie, begin sep tember 1982, een technisch bazuingeschal en bezorgde de nieuwe Audi 100 de bijnaam: de "Cw-wereldkampioen". Door de consequente detaillering van het aërodynamische- ontwikkelingswerk, bijvoorbeeld door toepassing van zeer vlak liggende ruiten rondom, werd een zeer goede cw-waarde van 0,30 bereikt. Met deze waarde, die tot dan toe nog niet was behaald in een in serie geproduceerde auto, onderstreepte de fabrikant uit Ingolstadt weer eens zijn grote innovatieve kracht. De ingenieurs van de Audi-ontwikkelingsafdeling waren er in geslaagd, schijnbaar onverenigbare doelstellingen met elkaar in harmonie te brengen. Met de ruime reislimousine kon op ba sis van de lage cw-waarde en de zuinige motoren, buitenge woon voordelig worden gereden. Deze moderne'techniek, die werd ontwikkeld onder leiding van Dr. Ferdinand Piëch, in die tijd technisch directeur bij Audi, was zeer in trek. In minder dan een jaar werd de cw-wereldkampioen, met een in de windtun nel ontwikkelde stroomlijn, meer dan 100.000 keer verkocht. Talloze onderscheidingen, zoals "Auto van het Jaar 1983", of "Wereldauto van het Jaar" en de "Designprijs 1983", bevesti gen de juistheid van de ontwikkeling om brandstof te besparen door een vormgeving met een zo gunstig mogelijke stroomlijn. Van 1982 tot 1984 behaalden de Audi's quattro vier rally wereldkampioenschappen. Vanzelfsprekend werd de baanbre kende techniek van de permanente vierwielaandrijving ook toegepast in de Audi 100. Dit gebeurde vanaf september 1984. Ook de quattro-aandrijving kreeg vele onderscheidingen, on der andere de "Techniek Oscar". Bovendien werd met de ver lening van de "Innovatieprijs van de Duitse Economie" bevestigd, dat de Audi-onderneming zich onderscheidt in het ontwikkelen en realiseren van innovatieve technieken. Tijdens de IAA in 1985 trok de Audi 100 wederom de aandacht met een noviteit in de serieproduktie. De roestvorming werd aange pakt met de volledig verzinkte carrosserie, hetgeen weer een voordeel voor de klanten betekende. Want ten gevolge van de ze volledig verzinkte carrosserie krijgt de klant tegenwoordig 10 jaar garantie tegen het van binnenuit doorroesten van de carrosserie. Meer rijcomfort, een veiliger rijgedrag, een meer dan gemiddelde passieve veiligheid voor de inzittenden èn een grote zuinigheid, dat zijn de belangrijkste technieken, die het succes van de Audi-modellen mogelijk maakten en maken. De Audi-ingenieurs ontwikkelden steeds nieuwe technieken voor de klant, die werden toegepast in de serieproduktie. Der gelijke nieuwe ontwikkelingen vergen nogal wat tijd, zoals bij voorbeeld bij de eerste Duitse turbodieselmotor met directe inspuiting voor personenauto's. Pas na dertjen jaar intensief en hoogwaardig ontwikkelingswerk was de TDI eind 1989 rijp voor serieproduktie. Deze motorversie maakte over de hele we reld furore, onder meer door het zeer zuinige brandstofverbruik dat door de klanten zeer wordt gewaardeerd. Met de op dit moment gebouwde 2,5 liter TDI met een vermogen van 85 kW (115 pk), beschikt de Audi 100 over een topsnelheid van 195 km/h. Deze versie verbruikt bijvoorbeeld bij een constante snelheid van 90 km/h slechts 4,8 1/100 km, bij 120 km/h is dat 6,7 1/100 km (vlg. DIN). Bij verschillende zuinigheidstests werd duidelijk onder de norm van 6,0 1/100 km gereden. Zo verzekerden de beide deelnemende Audi's 100 2.5 TDI zich in augustus 1993 van een superieure dubbele overwinning in de "1. BP-Austro-Eco-Tour". Over een afstand van 1375 km nam de overwinnaar genoegen met slechts 4.32 1/100 km bij een gemiddelde snelheid van 90,3 km/h. Als eersten bewezen de Audi-ingenieurs dat de direct ingespo ten dieselmotor in een personenauto zeer zuinig kan zijn. Daar voor werd met een nauwelijks gemodificeerde Audi 100 TDI in augustus 1989, in totaal 4818 km afgelegd in 9 Europese lan den. Deze afstand werd afgelegd met één tankinhoud van 84,7 I en een gemiddelde snelheid van 60,2 km/h. Het gemid delde verbruik kwam uit op de bijna ongelooflijke hoeveelheid brandstof van 1,76 1/100 km! Deze recordrit stond onder voort durende controle van de TÜV in Stuttgart, zodat probleemloos 2 wereldrecords werden ingeschreven in het "Guiness Book of Records": één voor het laaste brandstofverbruik en een twee de voor de langste afstand, afgelegd met een personenwagen met één tankvulling. Op 22 september 1977 liep de 1.000.000-ste Audi 100, een Avant, van de band. In totaal zijn er inmiddels over de hele we reld, meer dan 3,1 miljoen stuks van de Audi 100 verkocht. In december 1990 kwam de vierde Audi 100-generatie op de markt. Ook dit model laat de continue ontwikkelingsgang in deze modellenserie zien, waarbij al te modieuze of extreme ontwerpen werden vermeden. Ook de nieuwste Audi 100 heeft binnen het merk zijn plaats veroverd. Tot de belangrijkste technische innovatie behoort de koppelsterke V6-motor die in middels in twee uitvoeringen verkrijgbaar is: met een cilinde rinhoud van 2,6 I (100 kW/150 pk) en met 2,8 I (128 kW/174 pk). Een interessant detail van de 2,8 l-motor is een omscha- kelbaar inlaatspruitstuk, die in het lage toerentalbereik het kop pel en in het hogere bereik het vermogen vergroot. De huidige Audi 100-generatie biedt een veelzijdig, klantvrien delijk programma. Er zijn 6 benzinemotoren verkrijgbaar en 2 bijzonder zuinige diesels. Totaal zijn er 10 Audi 100- en Audi 100 Avant-uitvoeringen, waarbij de 4 sterkste motoruitvoerin gen steeds kunnen worden voorzien van quattro-aandrijving. Twee bijzonder sterke motoren spannen de kroon in het Audi 100-programma. In de Audi S4 zorgt de 2,2 I vijfcilinder- turbomotor met 20 kleppen en 169 kW (230 pk) voor de aan drijving en in de Audi S4 4.2 is dat de 4.2 liter V8-motor. Hier mee wordt het grote vermogensspectrum dat momenteel in de Audi 100 beschikbaar is duidelijk: van de bijzonder zuinige diesel met 60 kW (82 pk) met een topsnelheid van 167 km/h tot en met de Audi S4 4.2 met 206 kW (280 pk), waarmee een topsnelheid van 249 km/h haalbaar is. 12 MND. FIRST-CLASS GARANTIE Toyota Carina I11.6 XLi, 105 pk 7/90 19.950,- Toyota Corolla 1.6 HB XLi stuurbekr. 105 pk 9/91 21.950,- Toyota Corolla 1.3 HB XL Soleil, 82 pk Toyota Corolla 1.3 HB XLi, 20.000 km Toyota Corolla 1.3 HB XL Toyota Starlet 1.3 XLi, 15.000 km Toyota Starlet 1.3i, 20.000 km Toyota Starlet 1.3 XLi, 75 pk SPECIAL CLASS 3 MND. Toyota Starlet 1.0 12V BMW 316 Fiat Tipo 1.6 DGT LPG Ford Sierra 1.6 Sedan, Azur, LPG Opel Kadett 1.8 Sedan Opel Kadett 1.3 HB Peugeot 405 1.6 GLi Peugeot 205 XR VW Golf 1.3 VW Golf 1.8 Manhattan 5/91 ƒ20.750,- 10/91 ƒ20.950,- '90 17.500,- '93 22.750,- '92 18.950,- '91 18.750,- GARANTIE '89 10.750,- '87 13.950,- '91 ƒ21.750,- '91 ƒ23.950,- '89 16.950,- '89 14.950,- '91 23.750,- 7/91 18.750,- '89 12.500,- '90 19.950,- GOEDKOPERE AUTO'S Fiat Ritmo 60,5-drs. '88 6.950,- Renault 11 GTX 1.7 '86 6.950,- Toyota Corolla 1.3 DX Sedan '86 6.950,- Peugeot Rapido snorscooter, 1.200 km '93 2.500,- Ook voor uw APK-keuring UW TOYOTA-DEALER AUTOBEDRIJF DE JONGE B.V. Van Hertumweg 7-13 Tel. 01100-14810 4462 EV Goes b.g.g. 01100-32795 Tevreden rijders hebben De Jonge als dealer Paul Krugerstraat 69 (naast Shell station) Tel: 01184-17082 's-Heer Hendrikskinderendijk 117 (tussen Zandee en Van Dijke) Tel: 01100-14107 Alfa Romeo 75 2.0 rood, l.m. velgen, 198712.990,- Alfa Romeo 33 1.7 IE zwart, mistlampen, spoiler, 199225.500,- Alfa Romeo 33 1.3 rood. 199017.500,- Alfa Romeo 33 1.3 rood, spoiler, mistlampen, l.m. velgen, 19897 16.450,- Fiat Tempra 1.9 TDS zwart, spoiler, mistlampen, 199122.500,- Ford Sierra 2.0i CLX zwart, 40.000 km, 199127.500,- Peugeot 405 GR antr. grijs metallic, spoiler, 54.000 km, 1989 16.500,- BMW 316 antr. grijs metallic, l.m. velgen, spoiler, 19846.750,- Peugeot 205 1.1 Magnum 2 kl. grijs metallic, schuit- dak, l.m. velgen, 29.000 km, 1991 20.250,- Nissan Bluebird 2.0 DXL wit, 198911.990,- Op alle occasions aantrekkelijke voorjaarskortingen. Industrieweg 17 Vlissingen 01184-13434

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1994 | | pagina 10