Natuurorganisaties tevreden met plan voor Neeltje Jans Drie kwart eeuw Luctor et Emergo Bastaardvloeken °E ""SÊ-gS** RE-cahS STEUTEL LAATSTE WEEK OPRUIMING 32?y C J.P.A. Rossël tandprotheticus AL VOLOP VOORJAAR TIL MEUEREN SPEELT SHIRLEY VALENTUN, REGIE WIL KOELEWIJN van kwaliteits koopjes ERSCHOORE VLISSINGEN Voor het tweede achtereenvolgende jaar acteert Tilly Meijeren in een mo noloog. Samen met haar vaste regisseur Wil Koelewijn heeft ze gekozen voor 'Shirley Valentijn' van Willy Russell. „Veel mensen heb ben het stuk als speelfilm gezien. Kortgeleden was die nog op de tele visie. Maar Russell schreef het oor spronkelijk als mo noloog". 'Shirley Valentijn' gaat vrij dag 28 januari in première in het Vestzaktheater in Vlissingen. Een dag later wordt het weer gespeeld op dezelfde lokatie, aanvang beide ke ren 20.30 uur. PZC WEEKBLADEN Taarten Boven het gemiddelde Huissloof Leerlingen staan voor de keuze. Wat willen ze en welk onderwijs past daarbij. Liesbet Mallekoote zocht naar de motivatie van de kiezende jeugd. „Het moet leuk blijven". Jan Zembsch staat aan de vooravond van eindelijk weer een expositie in Middelburg. In zijn gloednieuwe atelier doet hij uit de doeken hoe het hem als kunstenaar vergaat. Rubrieken: Bedrijfskundig bekeken, psychoconsult, kinderboeken en gemeente en provincievoorlichting. Alles zelf NIEUWE KUNSTGEBITTEN LEDEREN JACKS JACKS PULLOVERS HALVE PRIJS Volop keuze in prachtige voorjaarsstoffen [iEMITEYiiiiïï s Opril Grote Markt 3-9 SERVICE KWALITEIT GARANTIE LANGE DELFT 50 MIDDELBURG 01180-13221 De hele maand januari bij ontwikkelen en afdrukken van uw volle kleurenfilm. Met 15 x 21 vergroting van uw favoriete foto. [Baan,® 900 (Si (MIL Q/JMB) Recht t.o. C&A en Blokker 24e JAARGANG NUMMER 3 19 JANUARI 1994 'Ik ben Til, jij bent Wil' door Ad Hanneman Met deze monoloog stempelt het tweetal zijn eigen moge lijkheden en ambitie. Want, wat vorig jaar werd ingezet sloeg aan. Toen gingen twee monologen in premiere. 'Een dolle boel' en 'Paradijs' wor den op uitnodiging nog steeds gespeeld. Uit een bijna twee uur durend gesprek met de beide 'theaterbeesten' kan WW DD® Oplage: 24.400. Gratis huis-aan-huis op geheel Walcheren in combinatie met de Faam. Totale oplage: 49.000. Uitgave: Provinciale Zeeuwse Courant b.v. Administratie: PZC Oost-Souburgseweg 10, postbus 18, 4380 AA Vlissingen. Steunpunt; Boekhandel Bikker, Walstraat 94, Vlissingen. Advertentieverkoop: G.J.A. van den Eeden Tel. 01184-72283. Redactie: Ad Hanneman, 01180-81171 en Liesbet Mallekoote (ai), 01180-81170. Redactie-adres: Postbus 5017, 4330 KA Middelburg Faxnr. 01180-81215 Bezorging: 01184-84215. Druk: Vink-Rotadruk b.v., postbus 36, 4570 AA Axel. Druktechniek: offsetrotatie. Sluitingstijd: advertenties vrijdag PZC, Oost-Souburgseweg 10, 17.00 uur. Postbus 18, 4380 KA Vlissingen, tel. 01184-84000 (Boekhandel Bikker vrijdag 16.00 uur). De Faam en De Vlissinger maken deel uit van de Zeeland Combinatie huis-aan-huisbladen in Zeeland. Totale oplage: 170.025. Wil Koelewijn (rechts) en Ti! Meijeren. worden geconcludeerd dat ze streven naar een professio neel niveau. „Step by step", relativeert Wil Koelewijn de doelstelling enigszins, Keulen en Aken zijn per slot van reke ning ook niet op één dag gebouwd. Daartegenover stelt Til Meijeren vast: „Ik ben gestopt met lesge ven. Voordat ik Engels ging stu deren werkte ik als actrice". In Maastricht had ze toen al de To neelacademie gedaan. Rijst on middellijk de vraag of ze de samenwerking met Wil Koelewijn ziet als een hernieuwde kans om als broodspeler de Nederlandse en zelfs Belgische podia te betre den. Ze aarzelt. „Ja en nee" zegt ze na een poosje denken. Ze hoopt er wel een beetje op. „Maar dan moet er nog veel ge beuren", beseft ze. Meijeren en Koelewijn kennen el kaar al zo'n veertien jaar. De eer ste ontmoeting vond plaats bij de Zeeuwse Komedie waar beiden speelden in 'Taarten' van Ab van leperen. Door haar werk als lera res Engels kon Meijeren niet lan ger vaste speler blijven bij de Komedie. Ook Wil Koelewijn stapte bij dat Zeeuwse topgezel- schap op omdat ze na haar regie opleiding zelfstandig aan de slag wilde. „Als ik bij de Zeeuwse Ko medie zou regisseren en ik bleef lid, mochten ze me niet betalen", verklaart ze. Negentien jaar was ze lid van de toneelvereniging die dit jaar een kwart eeuw bestaat. „Ik heb er één keer gewerkt als regisseur. Dat was in 'De ebbe- houten olifant'. Nu nog noemen ze het een kassucces", pronkt ze. Praten met theatermensen als Koelewijn en Meijeren is tevens het Zeeuwse toneel onder de loep nemen. Het tweetal is daar entegen toch ook een beetje bang om tegen zere schenen te schoppen. „Er gebeuren goeie dingen bij het Zeeuwse toneel". Maar zeggen wat goed is, vinden ze moeilijk. Dan na enig aarzelen: „Een paar jaar geleden heb ik Stee gezien in Oost-Souburg. Dat zag er prima en verzorgd uit. Ui teraard doen de Zeeuwse Kome die in Vlissingen en het Minitheater in Middelburg het voortreffelijk. Ik raad iedereen aan om De Sade te gaan zien bij de Zeeuwse Komedie", meldt Koelewijn. Meijeren vult nog aan dat ook éénakterfestivals in Zee land goed zijn voor het niveau van het Zeeuwse amateurthea ter. „Overigens doen wij daar niet meer aan mee". Kenners stellen vast dat het duo Meijeren en Koelewijn boven het gemiddelde uitstijgt. Schouder ophalend horen ze die opvatting aan. Ietwat later komen ze weer los. „Maar het mag allemaal niet zo opschepperig klinken", vraagt Til Meijeren. Ze zijn inderdaad bang om anderen er bij te halen. Dat zou het niveau omlaag trek ken, tenzij het een goeie is. „Bo vendien moeten die personen bij ons passen. Als we die mensen vinden gaan we nog eens samen spelen". Waarom sluiten ze zich dan niet aan bij een gezelschap. Is dat omdat ze zich daardoor on voldoende kunnen profileren als 'profs'? „Niet alleen", geeft Meij eren toe. „Ik zit zelf niet in een. gezelschap omdat ik samen met Wil zelf kan kiezen wat ik speel". Zo'n twee jaar geleden werden de eerste contacten gelegd voor een eerste monoloog. Meijeren liep er al een tijdje mee te zeulen. „Toen opeens dacht ik aan Wil. En stomtoevallig liep ik haar te gen het lijf na een voorstelling in het Vestzaktheater. Aan de bar hebben we toen min of meer plannen zitten maken". Of het klikte? „Na vorig jaar kunnen we stellen dat het goed is tussen ons. 'Ik ben Til, jij bent Wil', zeg gen we altijd maar. ledereen heeft zo haar eigen opvatting en die respecteren we van elkaar". Wil Koelewijn vult aan: „Til heeft natuurlijk vreselijk veel in huis. Met haar werk je heel anders dan met amateurs. Haar hoef ik niks voor te doen. In het begin moest ik daar wel een beetje aan wen nen. Zij komt uit zichzelf met za ken in het spel. En opmerkingen van mij verhogen alleen het niveau". toneelvereniging waren die kwa men kijken, kregen we zeer bruik bare kritieken. Dankzij die try out hebben we nu ervaring op een podium. We repeteren namelijk altijd hier in de huiskamer van Wil. Op een podium is het toch altijd net iets anders". 'Shirley Valentijn' gaat over een' huissloof zonder hartstocht of spanning. Maar dan gaat ze in eens haar leven spiegelen. Als ze in die periode de kans krijgt om met een vriendin naar Grieken land te gaan vertrekt ze hals over kop en gaat op zoek naar de oude ik. Een plaatselijke casano va helpt haar, maar ze wordt tot over haar oren verliefd.... „We hebben voor deze voorstel ling gekozen", legt Koelewijn uit, „om de luchtigheid van het stuk. Dat is makkelijk verkoopbaar bij personeelsverenigingen. Het heeft absoluut niks te maken met een eventueel feministisch verle den van ons. Bovendien vinden we dat het een aanvullig is op de beide andere monologen die we in ons repertoire hebben. Tilly wilde aanvankelijk iets van Judith Herzberg. Maar een oom en tante van mij uit Den Haag kwamen op visite en die hadden 'Shirley Va lentijn' net gezien. Die mensen zijn ook gek van toneel en heb ben vorig jaar de beide monolo gen van ons gezien. Ze vonden het wel wat voor ons". De oudste zwemvereniging van Middelburg, Luctor et Emergo, bestond afgelopen maandag pre cies 75 jaar. De vereniging viert dat feit vrij dag 21 januari met een receptie tussen 18 en 19.30 uur in het Ontmoetingscentrum Dauwen- daele in Middelburg. Na de receptie wordt de viering van het jubileum voortgezet met een feestavond voor leden en ge nodigden. Verder herdenkt Luctor et Emergo haar geschiedenis met de uitgave van een jubileumkrant en de organisatie van de Zeeuw se Zomerzwemkampioenschap- pen 1994 in Middelburg. Luctor et Emergo Iegae zich in de beginjaren vooral toe op het red den van drenkelingen. Later werd een waterpolo-tak aan de club toegevoegd en werd het wedstrijdzwemmen populair. In de jaren zeventig en tachtig vero verden leden van de vereniging menige Zeeuwse zwemtitel. Als club drong Luctor et Emergo door tot de landelijke B-competitie. Na een terugval in leden eind ja ren tachtig, telt de vereniging nu zo'n honderdzestig leden. Naast wedstrijdzwemmen is ook kunst- zwemmen geïntroduceerd in de club en er wordt gewerkt aan de heroprichting van een waterpolo- team. We komen terug op de doelstel ling: naar een hoger en professio neler niveau. „We zijn eigenlijk nog maar net begonnen. Er komt van alles bij kijken. We hebben bijvoorbeeld niet de beschikking over een groep mensen die ons helpt met sjouwen en zo. We moeten alles zelf doen. We heb ben weliswaar veel hulp van Wim Burk, de vriend van Wil. Maar zou je als een professionele groep door het land reizen, dan is drie dagen optreden ook voor hem te veel. Maar ik moet eerlijk zijn. Als ik zo aan hét reizen ben naar een theater voor een voorstelling vind ik het heerlijk". De doelstelling is dan ook nog niet concreet vastgelegd hoewel er wel over wordt gepraat. „Voor alles willen we een goede pro- duktie neerzetten. Heel voorzich tig hebben we tegen elkaar gezegd dat we ook wel eens bui ten de provincie willen spelen. We willen daarvoor in de eerste plaats contacten leggen in Brabant". Het stuk 'Shirley Valentijn' werd twee weken geleden als try out uitgevoerd in Ouwekerk op uitno diging van de Schouwse toneel coryfee Ali Pankow. „We hebben daar veel aan gehad. Vooral om dat het allemaal mensen van een De Vereniging Natuurmonumen ten en Het Zeeuws Landschap zien veel aanknopingspunten in de vorige week door Delta Expo gepresenteerde benadering voor verdere ontwikkeling van Neeltje Jans. Voorzitter J. de Voogd van de Stichting Delta Expo en stede- bouwkundige A. Bhalotra heb ben voor het voormalige werkeiland een filosofie voor ogen waarin natuur, cultuur en techniek samenvloeien. De na tuurbeschermingsorganisaties herkennen zich in de plannen, waarin de waarden van het eiland centraal staan en iedere organisatie blijft zorgdragen voor de eigen verantwoordelijkheden. In december 1987 presenteerden de natuurbeschermingsorganisa ties hun plannen voor Neeltje Jans in de brochure 'Het karwei afmaken'. Een natuurinvulling van het voormalig werkeiland stond hierin voorop. Een duinlandschap met onder meer natte valleien en een duinmeer kwam aan de Oosterscheldekant van het eiland te liggen. In de Oosterschelde verrees een vogeleiland en aan de Noordzeekant kwam vorig jaar een slufter gereed. Ook zijn er plannen voor de aanleg van een inlaag. Het gepresenteerde concept van Delta Expo bouwt in grote mate voort op de ideeën en uit gangspunten van Natuurmonu menten en Het Zeeuws Landschap. De natuur vormt de belangrijkste inspiratiebron. Ste- debouwkundige Bhalotra wil de kunstmatige duinen als een de ken over het eiland doortrekken. Wat hem betreft mogen de dui nen zelfs het ir. J.W. Topshuis be dekken, maar daarvoor heeft hij toestemming van de archtitect W. Quist nodig. Verder wil Delta Expo op het eiland een waterpa viljoen realiseren, waarvoor het ministerie van verkeer en wa terstaat geld beschikbaar wil stellen. Bhalotra wil het paviljoen, waarin alle vormen van water tot uitdrukking moeten komen, dwars over Neeltje Jans laten lo* pen, als schakel tussen Noordzee en Oosterschelde. Eind februari presenteert Bhalotra zijn uiteinde lijke ontwerp voor het eiland. Natuurmonumenten en Het Zeeuws Landschap herkenden zich in Bhalotra's ideaalbeeld van het eiland. Zoals de duinen en de gebouwen van Delta Expo verder naar elkaar toe groeien, zo kun nen de organisaties dat met de nu gepresenteerde benadering ook doen, menen Natuurmonu menten en Het Zeeuws Landschap. NIEUW IN MIDDELBURG Jj AUTO HIFI AUTO Al ARM r AUTOTELEFOON INBOUW STATION KLEIN VLAANDEREN 91-93 Spec, voor slechtzittende gebitten en ingevallen gezichten REPARATIES: klaar terwijl U wacht! Informatie GRATIS Tel. afspraken 01184-14533 HOBEINSTRAAT 52 VLISSINGEN en o.a. Nautica Melka en Bison State of Art Dock Duck (3) Onder de vele restanten uit het middeleeuws Nederlands in het Zeeuws vinden we ook de meest voorkomende vloek, die over het algemeen niet zo erg wordt ge vonden: 'Gosternokke' (uit gesproken met een h aan het begin). In de middeleeuwen was het gewoon om krachttermen te ontlenen aan de lichaamsdelen van Christus, de mens geworden Zoon van God. Met name Zijn vaak afgebeelde kruisiging sprak wat dat betreft tot de verbeelding. Krachttermen waren onder meer 'Gans honden' (Gods wonden) en 'Bloemer her ten' (het bloedend hart van Jezus of Zijn moeder Maria). Ook in de middeleeuwen werd al op indrin gende wijze tegen dit soort krachttermen geprotesteerd, maar in 'Hosternokke' bleef een krachtterm naar aanleiding van de nek van de Allerhoogste toch vele honderden jaren bewaard. Oudere Walcherenaren zeggen nu eerder 'nikke' in plaats van nek, een Germaanse vorm. In de geschiedenis komt het woord met een o echter ook voor: na melijk in Keltische vormen (cnocc heuvel, bult en vandaar 'nek'). Uit de katholieke middeleeuwen dateert verder de aanduiding 'kruusje-fik' voor het spel met rondjes en kruisjes dat in Holland 'boter, kaas en eieren' heet. Het getekende kruis waarin de rond jes en kruisjes ingevuld moeten worden, lijkt namelijk op een cru cifix, het kruisbeeld dat voor rooms-katholieken een belangrij ke rol speelt. Walcheren werd in de zestiende eeuw bijna volledig protestants. Mensen die vloeken bij 'zeven zakken krenten' (de ze ven sacramenten van de katho lieke kerk) zul je er daarom niet aantreffen. Jan Zwemer

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1994 | | pagina 1