Nationale Autopas om
procedure te voorkomen
Opel Vectra Sportive
Dummy's kennen geen pijn
EVO wil meer aandacht voor
landbouwverkeer bij Rijksweg 57
I
PZC WEEKBLADEN
Aan deze Autokrant Extra
werken mee:
Vierde jaargang, nummer 16
Woensdag 11 augustus 1993 DE FAAM - DE VLISSINGER
Volgens de BOVAG heeft de uitspraak van de
Hoge Raad over het terugdraaien van kilome
tertellers geen gevolgen voor de BOVAG-
autobedrijven. De Hoge Raad bepaalde dat
een koper de koop kan vernietigen als blijkt
dat de kilometertellerstand is teruggedraaid,
ook als het autobedrijf dat niet kon weten.
Eerder namelijk heeft de geschillencommissie
die dit soort zaken behandelt al soortgelijke
uitspraken gedaan.
Veel beter is het er voor te zorgen dat je als
koper van een gebruikte auto je er voor de
koop al van verzekert dat de kilometertel
lerstand klopt. Dat kan met behulp van de
door BOVAG, RAI en ANWB opgezette Natio
nale Autopas. Bij een BOVAG-autobedrijf en
een ANWB-technostation kan namelijk voor
de meeste auto's het Autopas-systeem wor
den geraadpleegd waarmee de juistheid van
de kilometertellerstand kan worden aange
toond. Daarmee voorkom je ingewikkelde juri
dische procedures achteraf.
Inmiddels zijn er in de databank van de Natio
nale Autopas al 13.000.000 km-tellerstanden
van 4,6 miljoen auto's opgenomen.
Het regiobestuur Zeeland van de EVO, Onder
nemersorganisatie voor logistiek en transport,
vindt dat er in de nieuwe plannen van Rijks
waterstaat voor de aanleg van Rijksweg 57
op Walcheren, onvoldoende rekening wordt
gehouden met het landbouwverkeer. De nieu
we weg dreigt een obstakel te vormen voor
de landbouwvoertuigen als niet genoeg onge
lijkvloerse kruisingen worden opgenomen.
Het regiobestuur stelt dit in een brief aan het
Secretariaat Overlegorgaan Verkeersin
frastructuur.
De EVO pleit voor meer mogelijkheden voor
landbouwvoertuigen om de weg te kunnen
oversteken. De locatie van de ongelijkvloerse
kruisingen zal in overleg met de betrokken on
dernemers besproken moeten worden. Het re
giobestuur van de EVO is verder tegenstander
van het afsluiten van de Stationsbrug in Mid
delburg zonder dat eerst is nagegaan wat de
consequenties zijn van de doorstroming op
het lokale wegennet. Ook hier vraagt de EVO
speciale aandacht voor het landbouwverkeer,
dat bij een afsluiting van de Stationsbrug al
leen nog maar via de Schroebrug het kanaal
kan oversteken. Het aquaduct wordt immers
verboden terrein voor landbouwvoertuigen.
Het regiobestuur stemt in met de voorstellen
voor het nieuwe combinatie-tracé ten noor
den van Middelburg. Er is genoeg rekening ge
houden met de perceelscheiding van de
landbouwgronden. Bovendien is gekozen voor
een autoweg met één rijstrook per rijrichting
en ter hoogte van het aquaduct met twee
rijstroken per rijrichting.
De EVO is de ondernemersorganisatie voor lo
gistiek en transport en vertegenwoordigt circa
40.000 ondernemingen in handel, industrie
en de land- en tuinbouw. In Zeeland heeft de
organisatie 1.200 leden.
Binnen het Opel-programma hebben de mo
dellen met de toevoeging "Sportive" een bij
zondere naam opgebouwd. Centraal staat
een sportief getinte uitrusting tegen een zeer
aantrekkelijke prijs. Naast de Astra Sportive,
Calibra Sportive en Omega Sportive maakt nu
ook de gelijknamige Vectra zijn entree.
De nieuwste uitvoering van de Opel Vectra
vindt zijn plaats in het programma naast de
zojuist gelanceerde Vectra Expression, die kan
bogen op een uitgebreid comfort-pakket. Bij
de Sportive ligt de nadruk, zoals de naam al
aangeeft, op een sportieve uitrusting tegen
een bijzonder scherpe prijs.
De loopbaan van de Opel Vectra mag zonder
gevaar voor overdrijving een succesverhaal
worden genoemd. Hij is reeds jaren de meest-
gekochte auto in zijn klasse, zowel in Neder
land als in geheel Europa.
De nieuwe Vectra Sportive is leverbaar in zo
wel 4- als 5-deurs uitvoering. Er zijn vier mo
tor/versnellingsbak combinaties: Vectra 1.6i
met 5-bak; Vectra 1.8i met 5-bak of viertraps-
automaat; Vectra 2.0i met close-ratio 5-bak of
viertrapsautomaat en de Vectra 1.7 Turbo Die
sel met 5-bak.
Elke Vectra Sportive is direct herkenbaar aan
de speciale "softline" lichtmetalen wielen op
brede 195/60 x 15 banden. Op bumpers en
flanken is een glanzend zwarte bies aange
bracht. De sedanversie heeft bovendien een
achterspoiler op het kofferdeksel. Er zijn een
aantal bijzondere kleuren leverbaar, waaron
der High Voltage Blue en Neptune Turquoise.
Van binnen doet de Sportive zijn naam extra
eer aan, met zijn sportstoelen voorin, fris ge
nopte "Petit Point" bekleding, een leeromrand
sportstuurwiel en een in delen omklapbare
achterbank. Net als in elke andere Vectra ligt
de veiligheidsuitrusting op bijzonder hoog ni
veau. Standaard aanwezig zijn onder meer
dubbele beschermingsbalken in de portieren,
gordelspanners op de voorstoelen en in hoog
te verstelbare veiligheidsgordels voor en ach
ter. ABS en een full-size airbag in het
stuurwiel zijn tegen meerprijs leverbaar.
De Vectra Sportive staat nu bij de Nederland
se Opel-dealers. Zelfs zijn prijs mag sportief
worden genoemd: de lijst begint bij
f 38.950,— incl. bpm en btw.
Kreukelzones, veiligheidsgordels, deurverste
vigingen, airbags, veiligheidsstuurwielen met
een energie-absorberend stootoppervlak,
dashboards; in moderne auto's worden veel
maatregelen genomen om de veiligheid te
vergroten. Aan al deze ontwikkelingen gaan
uitgebreide tests vooraf en zonodig volgt
daarna een aanpassing: een taak voor dum
my's ofwel testpoppen.
Testrijders, zou men veronderstellen, kunnen
alleen echte mensen zijn. Niets is echter min
der waar: in de veiligheidstest van Volkswa
gen bijvoorbeeld hebben zo'n 200 dummy's
de VIP-status verworven en worden zeer be
langrijk gevonden. Het zijn met meetinstru
menten uitgeruste poppen die worden ingezet
zodra de situatie in de testauto's voor mensen
gevaarlijk wordt. Zij worden met name ge
bruikt om nieuwe veiligheidsontwikkelingen in
de praktijk te testen. Dit betekent over het al
gemeen een "crash" - het plotseling krachtig
afremmen van carrosseriestructuren tijdens
een proef, waarbij de gehele auto een beton-
wand of een andere barrière raakt.
Wolfsburg laat de poppen niet dansen maar
rijden. Toen zo'n 20-30 jaar geleden de eerste
veiligheidsstructuren in de autocarrosserie
werden ingebouwd, moesten daarvoor beoor
delingscriteria, testmethoden en vergelij
kingsmaatstaven worden opgesteld.
Honderden carrosserieën worden sindsdien
jaarlijks alleen op de Volkswagen proefbaan in
Ehra-Lessien gecrasht; voor andere autofabri
kanten gelden vergelijkbare aantallen. Omdat
de mens niet als proefpersoon bij het simule
ren van ongelukken kan worden gebruikt,
werd de dummy ontwikkeld. Zijn meetappara
tuur geeft optredende krachten en versnellin
gen door aan computers. Deze zetten de
testgegevens om in grafieken en tabellen.
Daaruit kan door de specialisten de belasting
op het lichaam worden afgelezen, alsmede de
eventueel optredende verwondingen. Het be
langrijkst is evenwel het meten van verbete
ringen en het analyseren van de resultaten
hiervan.
Tegenwoordig beschikken alle grote autofabri
kanten over grote aantallen testpoppen. In Eh-
ra staan meer dan 160 zeer verschillende
dummy's klaar in een ruimte met een speciaal
aangepast klimaat, zodat de kunststoffen,
waaruit de dummy's bestaan, over nauwkeu
rig bekende materiaaleigenschappen beschik
ken. Zo is er bijvoorbeeld een "5
procents-vrouw", klein en sierlijk, met een ge
wicht van 47 kg. Slechts 5% van de vrouwen
is lichter dan deze testpop.
Er is ook een "95 procents-man"; hij is 1.87
m lang en weegt 98 kg. Slechts 5% van de
mannen is zwaarder. De "50 procents
poppen" worden het meest frequent gebruikt
en voldoen aan de Amerikaanse veiligheids
voorschriften. De percentages gelden als
standaard voor de Amerikaanse bevolking,
waar de poppen het eerst werden ingevoerd.
De gemiddelde lengte in de rest van de wereld
wijkt hier niet veel van af. Er zijn zelfs dum
my's van kinderen en zuigelingen. Ook zij ne
men steeds weer deel aan de crash-tests,
zittend in hun speciale kinderzitjes. De resulta
ten van deze tests worden daarna gebruikt bij
het produceren van de Volkswagen Bobsy-
kinderzitjes.
Wat belangrijker is dan grootte en uiterlijk, de
poppen zijn ook anatomisch gezien een dupli
caat van de mens. Zij beschikken zoveel mo
gelijk over hetzelfde zwaartepunt, een gelijke
massatraagheid en elasticiteit. De biologische
overeenkomst moet zo groot mogelijk zijn,
volgens de vakman.
De Amerikanen beschikken inmiddels over 3
generaties dummy's; de "Hybrid I" uit de be
ginperiode, de "H II" die in hoofdzaak werd
gebruikt voor de huidige generatie auto's en
sinds kort de "H III" die nog meer overeen
komt met de werkelijkheid. Dit komt onder
meer doordat hij zo "slap" achter het stuur zit
als de meeste mensen in de auto. "H II" zat
daarentegen enigszins onnatuurlijk rechtop.
Geheel nieuw is de Side-lmpact-Dummy
(SID), speciaal ontwikkeld om het effect van
aanrijdingen tegen de zijkant van de auto te
testen.
Naast de versie voor de Verenigde Staten (US-
SID) zijn er ook in Europa dergelijke dummy's
ontworpen (EURO-SID).
Samen vertegenwoordigen de Wolfsburgse
testpoppen een waarde van vele miljoenen
Marken. Eén enkele pop kost, afhankelijk van
het aantal meetinstrumenten zo'n 50.000 D-
mark. Bij een crash is er voor de meettechniek
zo'n 150.000 D-Mark nodig en tenslotte moet
er voor een half miljoen D-Mark per jaar aan
vervangingsonderdelen worden uitgegeven.
Niet alleen de ingewikkelder carrosseriestruc
turen maken moderne auto's duurder, maar
ook deze testpoppen, de crashtests en de
specialisten die aan deze tests werken vragen
om grote investeringen. Het geld is evenwel
goed besteed; met moderne auto's worden
zware ongelukken veel beter doorstaan dan in
de voorgaande jaren, toen dergelijke ongeluk
ken vaak fataal waren voor de inzittenden. De
kans op een dodelijke afloop is tegenwoordig
aanzienlijk verminderd. Dummy zij dank.
Jacobus Bosselaar van Bosselaar Auto
schade in Koudekerke,
Karei Hofman van Garage Hofman in Vlis-
singen
Johan Murre van Garage Joh. Murre in Vlis-
singen
Dirk van der Net van AOC
Redactie en eindredactie Ad Hanneman
Volkswagens ontwikkelingschef
prof.dring. Ulrich Seiffert met een aantal
dummy's. Dankzij het gebruik van test
poppen in crashtests kan de veiligheid
voor de inzittenden van een auto worden
vergroot.