RAI: Verkoopgroei nieuwe motoren zet zich voort Trekken Nederland Verkopen motorfietsen Rijksinkomsten RAI: Verbetering autoverkopen tweede kwartaal Brandstofprijzen PZC WEEKBLADEN Aan deze Autokrant Extra werken mee: Houderschapsbelasting Gebruikte auto's Vierde jaargang, nummer 14 Vermogende autoliefhebbers wachten al lang op de komst van de auto die door velen als 's werelds mooiste GT wordt beschouwd, de Ferrari 456 GT. Maar nu is de auto dan toch in aantocht èn is de prijs bekend. Hoewel het hier gaat om een kunstvoorwerp op wielen, een kostbare en in beperkte aan tallen gebouwde Gran Turismo, heeft Ferrari Import Kroymans bv de prijs ruim onder het niveau kunnen houden dat door menigeen werd verwacht. Karei Hofman Woensdag 28 juli 1993 DE FAAM - DE VLISSINGER 11 Jacobus Bosselaar van Bosselaar Auto schade in Koudekerke, Karei Hofman van Garage Hofman in Vlis- singen Johan Murre van Garage Joh. Murre in Vlis singen Dirk van der Net van AOC Redactie en eindredactie Ad Hanneman Jaren geleden werd door de overheid aange kondigd dat de huidige wegenbelasting zou worden vervangen door de zogenaamde hou derschapsbelasting. Hierbij betaalt de auto mobilist niet meer voor het gebruik van het wegennet, maar voor het op naam hebben van een auto. Voor de bezitter van één auto die altijd keurig zijn wegenbelasting betaald, zal deze verande ring financieel weinig gevolgen hebben. An ders is het voor mensen met meerdere auto's - bijvoorbeeld een cabriolet voor in de zomer - die gewend waren deze voertuigen af te wis selen. Zij zullen namelijk voor alle auto's het hele jaar door moeten gaan betalen. De datum van invoering werd echter iedere keer weer vooruit geschoven. Nu wordt 1 oktober 1994 genoemd. Ook is er veel gedebatteerd over de vrijstelling van klassieke auto's voor de hou derschapsbelasting. Jarenlang is over een grens van twintig jaar gesproken. In de nota die door de staatssecretaris van Financiën Van Amelsvoort onlangs aan de Tweede Ka mer werd gestuurd wordt nu over een grens van 25 jaar gesproken. Definitief is echter nog steeds niets, zodat de genoemde datum ook met een korrel zout genomen mag worden. De verkoop van nieuwe personenauto's in Ne derland heeft zich in het tweede kwartaal weer enigszins hersteld. Bedroeg de verkoop daling in het eerste kwartaal als gevolg van het zgn. BPM effect, waardoor een aantal ko pers hun nieuwe auto juist in de laatste maan den van 1992 hebben laten registreren nog 32,9 procent, in het tweede kwartaal is dit percentage teruggelopen tot 8,2 procent. In totaal werden in de eerste zes maanden van het jaar 226.521 auto's verkocht, 22,5 pro cent minder dan de 292.424 in de eerste helft van 1992. Volgens de RAI blijkt uit de cijfers duidelijk dat aan een verdere afname van de autoverkoop in het tweede kwartaal een einde is gekomen. Weliswaar blijft de afzet achterlopen bij die van vorig jaar, maar dit is hoofdzakelijk toe te schrijven aan de huidige economische situatie en het afgenomen vertrouwen van de consu ment in de economie. Voor het hele jaar reke nen RAI en BOVAG op een verkoop van 400.000 nieuwe auto's. De verkoop van gebruikte personenauto's door BOVAG-autobedrijven blijkt goed op ni veau te blijven. De BOVAG heeft becijferd dat er in het eerste half jaar van 1993 343.800 gebruikte personenauto's door de autobedrij ven aan consumenten zijn verkocht tegen 357.200 in dezelfde periode van 1992. Dit is een daling van slechts 3,7 procent. De BO VAG spreekt van een stabiele markt voor ge bruikte personenauto's. 1993 1992 jan.-juni jan.-juni Totaal 16.645 15.865 Aprilia 10 1 Beta 10 7 BMW 1.098 1.063 Cagiva 13 16 D.P.P. 8 8 Ducati 458 279 EML 2 12 Enfield 27 12 Harley Davidson 453 493 Honda 3.504 3.721 Husqvarna 27 26 Jawa 134 150 Kawasaki 3.408 2.478 KTM 41 48 Legend 19 16 Montesa 9 26 Moto Guzzi 185 196 MZ 39 32 Peugeot 24 18 Santee 10 16 Star Twin 7 8 Suzuki 3.027 3.142 Triumph 159 82 Uncle Bent 1 3 Ural/Dnepr 36 27 Vespa 17 22 Yamaha 3.799 3.802 De nieuwe Ferrari 456 GT: ■aBUMUBHBi catalogusprijs 556.000,- In 1992 verdiende de Nederlandse overheid bijna 14,5 miljard gulden aan het verkeer. Maar liefst 5,6 miljard hiervan komt uit de brandstofaccijnzen op benzine en diesel. Ook uit de BTW hierover komt nog eens ruim 1 miljard aan opbrengsten binnen. ledereen die een nieuwe auto koopt, betaalde tot en met 31 december 1992 bijzondere ver bruiksbelasting. Inclusief BTW leverde deze heffing het rijk in 1992 3,8 miljard harde gul dens op. Een andere belangrijke bron van in komsten is de motorrijtuigenbelasting, in 1992 goed voor 2,2 miljard gulden. Als we naar cijfers kijken van 1988 tot en met 1992, dan zien we op alle deelgebieden een stijging van de inkomsten. In 1988 verdiende vadertje staat nog bijna 11,5 miljard aan het verkeer, in 1990 12,6 en in 1991 13,6 miljard. De brandstofprijzen in Nederland wer den op 1 juni 1993 als volgt opge bouwd. Een liter Euro Loodvrij kost voor belastingen slechts 52 cent. De over heid brengt vervolgens f 1,01 aan ac cijnzen en heffingen in rekening en berekend over het eindbedrag nog eens 17,5 procent BTW. Van de f 1,80 die een liter Euro Loodvrij ongeveer kost, gaat zodoende ongeveer f 1,28 naar de overheid. Van een liter Super Plus (98 octaan) van f 1,84 strijkt men in Den Haag eveneens f 1,28 op, terwijl een li ter gelode superbenzine f 1,44 in het laadje brengt. Op een liter diesel ver dient de regering altijd nog zo'n 78,5 cent, terwijl men van gas nog geen dubbeltje overhoud. Maar de diesel en vooral de gasrijders betalen natuurlijk een fors hogere wegenbelasting. De Ferrari 456 GT, die eind vorig jaar werd geïntroduceerd, is een forse coupé met een 5,5 liter twaalfcilindermotor van 325 kW/442 pk. Het vloeiende, ingetogen uit erlijk is een creatie van meester carrosserie-ontwerper Pininfarina. De Fer rari 456 GT is de opvolger van de legen darische grote twaalfcilinder Ferrari's met ruimte voor twee volwassenen en twee kinderen als de Ferrari 400/412i en de Fer rari Daytona. Na de introductie werd ruimschoots de tijd genomen om zowel de auto als het produktiesysteem te kunnen laten vol doen aan de allerhoogste kwaliteitseisen. De produktie is nu opgestart; Ferrari S.P.A. in Modena maakte zojuist aan de Neder landse importorganisatie bekend dat de Ferrari 456 GT in het derde kwartaal van dit jaar leverbaar zal worden. Een prettige wetenschap voor de zeven mensen in ons land die al bij voorbaat, en zonder de defi nitieve prijs te kennen, Ferrari's nieuwste GT hebben besteld. In een onlangs verschenen rij-impressie in een Nederlands tijdschrift werd een ver wachte prijs van ruim 650.000 gulden ge noemd. Wie daarop rekent zal aangenaam worden verrast. De nieuwe prijslijst van Ferrari Import Kroymans BV vermeldt een prijs an f 556.000,- incl. BPM en BTW. Voor het ministerie van Financiën zal de prijs echter een tegenvaller zijn; de staat ontvangt nu per verkochte Ferrari 456 GT slechts f 212.181,- aan BPM en BTW. Naar verwachting zal in september de Fer rari 456 GT in de showroom van Ferrari Import Kroymans in Hilversum een glo rieuze entree maken. Ferrari S.p.A. heeft overigens zojuist be kend gemaakt dat in 1992 totaal 3.470 auto's werden gebouwd. Bij een omzet van 532 miljard Lire werd een winst van 13 miljard Lire geboekt. De vorig jaar ge nomen beslissing om ten behoeve van meer exclusiviteit de produktie te verlagen kan dit jaar, mede dankzij meer rendabele produktiemethoden, ten uitvoer worden gebracht. Voor dit jaar rekent Ferrari op een produktie en verkoop van circa 3.000 auto's. De verkoopstijging van nieuwe motorfietsen in Nederland heeft zich in de eerste zes maan den van dit jaar opnieuw voortgezet. In totaal groeide de afzet met bijna 5 procent tot 16.645 machines. Het betreft hier alle via de officiële importeur verkochte modellen alsmede de zogenaamde nieuwe parallel ingevoerde motorfietsen. Daarnaast werden in het eerste halfjaar ook nog eens 11.591 gebruikte motorfietsen van een nieuw kenteken voorzien, zodat de totale markt uitkwam op 28.236 machines. De groei in de verkopen is opvallend, omdat de vraag naar duurzame consumptiegoede ren, ten gevolge van de teruglopende econo mie, in vrijwel alle sectoren is afgenomen. De aanhoudende vraag naar motorfietsen onder schrijft dan ook de conclusies van het onlangs in opdracht van de RAI Vereniging gehouden NIPO-marktonderzoek, dat onder motorrijders een concrete behoefte aan vervanging bestaat. Volgens dit onderzoek overweegt bij na eenderde van de huidige motorrijders bin nen twee jaar tot vervanging van zijn machine over te gaan. Op iets langere termijn bestaat deze behoefte zelfs bij driekwart van de mo torrijders. Negen op de tien potentiële kopers, dit zijn mensen met een A-rijbewijs die nog geen mo torfiets bezitten, is van plan binnen afzienbare tijd een motor aan te schaffen. Daarbij is de Chopper of Custom Bike met 38% verreweg favoriet, gevolgd door de toermotor (34%) en de sportmotor (18%). De RAI rekent voor het hele jaar op een afzet van circa 25.000 nieu we machines. "Dat is geen enkel probleen, dat trekt mijn auto makkelijk. Ik rij er bijna iedere zondag mee naar De Piet en dat gaat probleemloos, op dat ene rechte stuk komt mijn auto zelfs boven de 100!" Er wordt veel te makkelijk over gedacht! Zo heeft de uitvinder van de trekhaak het nooit bedoeld. In deze tijd wordt er weer heel wat achter onze 'heilige koeien' gehangen. Er wordt de laatste jaren door diverse instanties (zoals politie, VVN en ANWB) de aandacht op gevestigd. Wat je echter nog over de weg ziet voortbewegen liegt er niet om. Een aanhangertje of een vouwwagen kunnen de meeste auto's nog wel aan. Om een flinke caravan voort te bewegen (en ook weer af te remmen) heb je een auto nodig met een be hoorlijk motorvermogen en minstens zo be langrijk een hoog eigen gewicht (oftewel massa). Tandemassers (vierwielig) in de vorm van grote aanhangers, caravans, paardentrai lers horen niet achter een luxe auto. De 'wet gever' denkt al geruime tijd aan een wet die het trekken van dergelijke zware en/of om vangrijke aanhangers uitsluitend toestaat met terreinvoertuigen de zogenaamde 4x4's. On begrijpelijk eigenlijk dat die wet er nog niet is. Behalve de gevaren die het trekken met een te lichte auto met zich meebrengt zijn er ook technische aspecten. De aandrijving en rem men zijn niet bestand tegen zulke krachten. Vroegtijdige mankementen aan koppeling, versnellingsbak, aandrijfassen en oververhitte remsystemen zijn hier vaak duidelijk op terug te voeren. Ook scheuren om de trekhaakbe vestiging laten weinig ruimte voor discussie open. 'Bezint eer ge begint' gaat hier zeker op, als u tenminste de auto met de aanhanger wil laten rijden in plaats van de aanhanger met de auto!

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1993 | | pagina 11