Citroën Xantia: trekauto van het jaar Op stap met de automaat De O.K. veiligheidsriem voor kinderen Minder LPG- De eerste groene Zo goed als^^4 PZC WEEKBLADEN Samenstelling en redaktie: A. Hanneman T. Vos tel. redactie 01180-81000 tel. advertenties 01184-84000 Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen Van de verkiezingen die jaar lijks in autoland worden ge houden, is de Trekauto van het Jaar van ANWB's Kam peer en Caravan Kampioen inmiddels uitgegroeid tot een begerenswaardige titel. Im mers hierbij wordt de auto vooral op prestaties in de praktijk getest. Na de Nissan Primera in 1991 en Volkswa gen Golf in 1992, is voor 1993 de Citroën Xantia 2.0 verkozen tot Trekauto van het Jaar. Veiligheidsgordels in de auto verhogen de veiligheid van de inzittenden en verminderen de kans op letsel. Echter, niet bij iedereen zit de traditionele 3-punts veiligheidsgordel even goed. Kinderen en vol wassenen kleiner dan 1.50 m passen als het ware niet goed in die gordels. Bij hen loopt de schoudergordel niet over de schouder, maar de hals. Bij botsingen kan dit lichte tot zeer ernstige kwetsuren ver oorzaken. Als oplossing voor dit probleem heeft AMD Duitsland de O.K. veiligheids riem ontwikkeld. Ad Hanneman Woensdag 16 juni 1993 DE FAAM - DE VLISSINGER Honm Vorig jaar heeft de Rijksdienst voor het Weg verkeer in totaal 58.000 nieuwe LPG- installaties geregistreerd. Dit getal is lager dan de 64.000 in 1991. De oorzaak hiervan ligt waarschijnlijk in de verhoging van de motorrij tuigenbelasting voortkomend uit de zoge naamde Tussenbalans. Deze stijging leidt er ook toe dat automobi listen die op LPG rijden de installatie uit hun auto laten verwijderen. Aangezien de auto dan in verband met de gewijzigde motorrijtui genbelasting moet worden herkeurd, heeft de Rijksdienst voor het Wegverkeer hier ook cij fers over. Vorig betrof het 37.000 voertuigen, in 1991 31.000 en in 1990 25.000. (Bron; Rai) Tijdens de derde verkiezing werden twintig nieuwe auto's van het modeljaar 1993 twee dagen lang uitvoerig getest. De Xantia viel vooral in de smaak door zijn flinke eigen ge wicht, goede weggedrag en uniek veer- systeem. De vijf praktijkproeven werden afgenomen op de testbaan van DAF in St. Oe- denrode. Alle deelnemende auto's werden door de jury bekeken op stabiliteit, prestaties, comfort, bedieningsgemak en het vanuit stilstand wegrijden op een helling. Iedere auto kreeg verschillende types caravan voor te slepen. De deelnemende auto's werden in vier klas sen verdeeld, waaruit de zogenaamde klasse winnaars tevoorschijn kwamen. Tot f 32.000,- viel de Citroën ZX 1.8 in de prijzen, terwijl de Renault 19 1.8 het in de prijsklasse van f 32.000,- tot f 40.000,- het beste deed. Boven de f 40.000,- kwam de genoemde Xantia als beste uit de bus, terwijl bij de die sels de eer ging naar de Opel Astra 1.7 turbo diesel. De Xantia behaalde ook overall de meeste punten, wat deze auto de eindzege opleverde. De overige deelnemende auto's waren: Toyota Corolla, Opel Corsa, Peugeot 306, Mitsubishi Lancer, Ford Escort, Volvo 440, Ford Mondeo, Renault Safrane, Nissan Serena, Toyota Carina E, Mitsubishi Galant, Alfa 155, Peugeot 405 diesel, Mazda 626 Comprex diesel en de Ro ver Clubman Estate turbodiesel. De prijs behorende bij de Trekauto van het Jaar-titel werd op 19 mei uitgereikt aan Philip pe Vincent, algemeen directeur van Citroën Nederland. Autorijden en milieubewustzijn lijken twee te genstrijdige zaken. De afgelopen jaren echter heeft de zorg voor het milieu ook in de auto wereld een vaste plaats gekregen. Bandenfabrikant Continental brengt als aller eerste een band op de markt speciaal voor de milieubewuste automobilist. De ContiEcoCon- tact - zoals de band officieel heet - vermindert de rolweerstand van de auto en daarmee de uitstoot van C02 (koolmonoxide). Zoals we allen weten ontstaat dit gas bij de verbranding van fossiele brandstoffen en is de hoofdoor zaak van het broeikaseffect. De rolweerstand van de ContiEcoContact is met maar liefst 23 procent verminderd. Dat betekent brandstofbesparing, waardoor de iets hogere aanschafprijs van deze banden makkelijk is terug te verdienen. Bij een gemid delde kleine auto is de besparing over de tota le levensduur van de band al snel 180 liter brandstof! Daarnaast is de slijtage zo'n 11 pro cent minder zodat niet alleen de groei van de milieuonvriendelijke "bandenberg" vermin dert maar tevens een gunstig effekt heeft op de portemonnee van autorijdend Nederland. Er hoeft immers minder snel van banden te worden gewisseld. Het gewicht van de EcoContact is 11 procent minder dan gebruikelijk, zodat er spaarzamer met grondstoffen wordt omgesprongen. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van na tuurlijke materialen (natuurrubber). In Duitsland is het wettelijk verplicht de veilig heidsgordel voor kinderen aan te passen. Dit kan bijvoorbeeld door een speciaal kussen op de zitting te bevestigen. Een los kussen is niet toegestaan. Dit is niet echt handig, want als een volwassene op die plaats wil zitten, moet het kussen weer losgemaakt worden en om gekeerd. Een andere mogelijkheid die binnen de wettelijke voorschriften valt, is het aan brengen van een speciale tussenriem, waar door de schoudergordel wel over de schouder loopt. In Nederland zijn de wettelijke voorschriften nog niet zo aangescherpt als in Duitsland. Het gebruik van autogordels op de achterbank is, indien aanwezig, verplicht voor kinderen ouder dan 3 jaar tenzij zij in een kinderveilig- heidszitje zitten. Het feit dat men in Duitsland al wel maatregelen heeft genomen, geeft het belang van goed passende gordels aan. De O.K. veiligheidsriem is eenvoudig te be vestigen tussen heup- en schoudergordel. De lengte van de riem wordt vervolgens zo in gesteld, dat de schoudergordel daadwerkelijk over de schouder loopt en niet over de hals. Als de zitplaats door een volwassenen wordt gebruikt, hoeft de O.K. veiligheidsriem niet verwijderd te worden. Door een eenvoudige handeling kunt u uw kind veilig vervoeren. De O.K. veiligheidsriem is EEG goedgekeurd en verkrijgbaar in autoshops, kinderspeciaala- ken en warenhuizen. Slechte auto's worden er niet meer gemaakt, luidt het credo van de autohandel. Niettemin verjaart en en verslijt'ie; de één minder, de an der meer. Dat is de reden waarom wagens van dezelfde leeftijd voor verschillende prijzen worden aangeboden in de gebruikte au toshops. Een auto die nauwelijks verjaart of versleten leek was de Peugeot 405 van twee jaar oud bij Garage Joh. Murre in Vlissingen. Nabij het drukke kruispunt waar Murre handel drijft, een prima lopende benzinepomp uitbaat en reperaties, onderhoud en keuringen uitvoert stond de beige 405 automaat als blikvanger in de showroom. „Kijk", zegt garagehouder Johan Murre. „Dat is nou typisch een auto die je zo goed als nieuw kunt noemen, maar daar tegenover wel twintigduizend gulden onder de nieuwprijs kunt verkopen". Twee volle dagen rijden, van hot naar her, over B-wegen omdat de toerist de Walcherse we gen rustigaan benutte (terecht overigens, want waarom zou je je haasten als je vakantie hebt. Hooguit om de jakkeraars die snel hun i Johan Murre. brood willen verdienen ruimte te geven?) en thuis. Juist omdat de wagen er zo formidabel nieuw uitzag en aanvoelde werden geen rare capriolen uitgehaald. Bovendien rij je in het eigendom van een ander, dat je per slot van rekening zonder haarscheuren terug wilt brengen. Het was even wennen met de automaat, maar na een kwartiertje sturen stonden mijn medepassagier en ik er versteld van hoe lek ker zoiets gaat. Je zet de pook op de D van drive en rijden maar. Bij het stoplicht moet je alleen niet vergeten de stand op neutraal te zetten of de remmen vast te houden. Op de B- weg - waar het doorgaans wat hobbeliger gaat dan op de normale rijks- of provinciale weg - liet de Fransman van stand niet horen dat hij al een tweetal jaren aan het werk is ge zet. Geen rammeltje of onoirbaar geluid, door gaans de eerste verschijnselen na een tijdje gebruik. Maar kennelijk heeft de vorige eige naar goed op zijn wagen gepast. Murre is Frans georiënteerd, wordt wel eens beweerd. Maar hij probeert dat etiket van zich af te scheuren. „Ik verkoop alle merken", meldt hij bij inlevering van de 405 automaat. „Mijn slogan luidt dan ook alle merken, alle werken....". Onder de rubriek 'zo goed als nieuw' wordt elke maand exclusief voor deze krant een gebruikte auto getest uit een bedrijf dat zich qua merk niet gebonden heeft. Doorgaans wordt de titel van de rubriek heel letterlijk toegepast. Maar er is ook plaats voor meer exclusievere auto's.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1993 | | pagina 13