Citroën Xantia: trekauto van het jaar
Op stap met de automaat
De O.K. veiligheidsriem voor kinderen
Minder LPG-
De eerste
groene
Zo goed als^^4
PZC WEEKBLADEN
Samenstelling en redaktie:
A. Hanneman
T. Vos
tel. redactie 01180-81000
tel. advertenties 01184-84000
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen
Van de verkiezingen die jaar
lijks in autoland worden ge
houden, is de Trekauto van
het Jaar van ANWB's Kam
peer en Caravan Kampioen
inmiddels uitgegroeid tot een
begerenswaardige titel. Im
mers hierbij wordt de auto
vooral op prestaties in de
praktijk getest. Na de Nissan
Primera in 1991 en Volkswa
gen Golf in 1992, is voor
1993 de Citroën Xantia 2.0
verkozen tot Trekauto van het
Jaar.
Veiligheidsgordels in de auto
verhogen de veiligheid van de
inzittenden en verminderen
de kans op letsel. Echter, niet
bij iedereen zit de traditionele
3-punts veiligheidsgordel
even goed. Kinderen en vol
wassenen kleiner dan 1.50 m
passen als het ware niet goed
in die gordels. Bij hen loopt de
schoudergordel niet over de
schouder, maar de hals. Bij
botsingen kan dit lichte tot
zeer ernstige kwetsuren ver
oorzaken. Als oplossing voor
dit probleem heeft AMD
Duitsland de O.K. veiligheids
riem ontwikkeld.
Ad Hanneman
Woensdag 16 juni 1993
DE FAAM - DE VLISSINGER
Honm
Vorig jaar heeft de Rijksdienst voor het Weg
verkeer in totaal 58.000 nieuwe LPG-
installaties geregistreerd. Dit getal is lager dan
de 64.000 in 1991. De oorzaak hiervan ligt
waarschijnlijk in de verhoging van de motorrij
tuigenbelasting voortkomend uit de zoge
naamde Tussenbalans.
Deze stijging leidt er ook toe dat automobi
listen die op LPG rijden de installatie uit hun
auto laten verwijderen. Aangezien de auto
dan in verband met de gewijzigde motorrijtui
genbelasting moet worden herkeurd, heeft de
Rijksdienst voor het Wegverkeer hier ook cij
fers over. Vorig betrof het 37.000 voertuigen,
in 1991 31.000 en in 1990 25.000. (Bron;
Rai)
Tijdens de derde verkiezing werden twintig
nieuwe auto's van het modeljaar 1993 twee
dagen lang uitvoerig getest. De Xantia viel
vooral in de smaak door zijn flinke eigen ge
wicht, goede weggedrag en uniek veer-
systeem. De vijf praktijkproeven werden
afgenomen op de testbaan van DAF in St. Oe-
denrode. Alle deelnemende auto's werden
door de jury bekeken op stabiliteit, prestaties,
comfort, bedieningsgemak en het vanuit
stilstand wegrijden op een helling. Iedere auto
kreeg verschillende types caravan voor te
slepen.
De deelnemende auto's werden in vier klas
sen verdeeld, waaruit de zogenaamde klasse
winnaars tevoorschijn kwamen. Tot
f 32.000,- viel de Citroën ZX 1.8 in de prijzen,
terwijl de Renault 19 1.8 het in de prijsklasse
van f 32.000,- tot f 40.000,- het beste deed.
Boven de f 40.000,- kwam de genoemde
Xantia als beste uit de bus, terwijl bij de die
sels de eer ging naar de Opel Astra 1.7 turbo
diesel. De Xantia behaalde ook overall de
meeste punten, wat deze auto de eindzege
opleverde.
De overige deelnemende auto's waren: Toyota
Corolla, Opel Corsa, Peugeot 306, Mitsubishi
Lancer, Ford Escort, Volvo 440, Ford Mondeo,
Renault Safrane, Nissan Serena, Toyota Carina
E, Mitsubishi Galant, Alfa 155, Peugeot 405
diesel, Mazda 626 Comprex diesel en de Ro
ver Clubman Estate turbodiesel.
De prijs behorende bij de Trekauto van het
Jaar-titel werd op 19 mei uitgereikt aan Philip
pe Vincent, algemeen directeur van Citroën
Nederland.
Autorijden en milieubewustzijn lijken twee te
genstrijdige zaken. De afgelopen jaren echter
heeft de zorg voor het milieu ook in de auto
wereld een vaste plaats gekregen.
Bandenfabrikant Continental brengt als aller
eerste een band op de markt speciaal voor de
milieubewuste automobilist. De ContiEcoCon-
tact - zoals de band officieel heet - vermindert
de rolweerstand van de auto en daarmee de
uitstoot van C02 (koolmonoxide). Zoals we
allen weten ontstaat dit gas bij de verbranding
van fossiele brandstoffen en is de hoofdoor
zaak van het broeikaseffect.
De rolweerstand van de ContiEcoContact is
met maar liefst 23 procent verminderd. Dat
betekent brandstofbesparing, waardoor de
iets hogere aanschafprijs van deze banden
makkelijk is terug te verdienen. Bij een gemid
delde kleine auto is de besparing over de tota
le levensduur van de band al snel 180 liter
brandstof! Daarnaast is de slijtage zo'n 11 pro
cent minder zodat niet alleen de groei van de
milieuonvriendelijke "bandenberg" vermin
dert maar tevens een gunstig effekt heeft op
de portemonnee van autorijdend Nederland.
Er hoeft immers minder snel van banden te
worden gewisseld.
Het gewicht van de EcoContact is 11 procent
minder dan gebruikelijk, zodat er spaarzamer
met grondstoffen wordt omgesprongen.
Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van na
tuurlijke materialen (natuurrubber).
In Duitsland is het wettelijk verplicht de veilig
heidsgordel voor kinderen aan te passen. Dit
kan bijvoorbeeld door een speciaal kussen op
de zitting te bevestigen. Een los kussen is niet
toegestaan. Dit is niet echt handig, want als
een volwassene op die plaats wil zitten, moet
het kussen weer losgemaakt worden en om
gekeerd. Een andere mogelijkheid die binnen
de wettelijke voorschriften valt, is het aan
brengen van een speciale tussenriem, waar
door de schoudergordel wel over de schouder
loopt.
In Nederland zijn de wettelijke voorschriften
nog niet zo aangescherpt als in Duitsland. Het
gebruik van autogordels op de achterbank is,
indien aanwezig, verplicht voor kinderen
ouder dan 3 jaar tenzij zij in een kinderveilig-
heidszitje zitten. Het feit dat men in Duitsland
al wel maatregelen heeft genomen, geeft het
belang van goed passende gordels aan.
De O.K. veiligheidsriem is eenvoudig te be
vestigen tussen heup- en schoudergordel. De
lengte van de riem wordt vervolgens zo in
gesteld, dat de schoudergordel daadwerkelijk
over de schouder loopt en niet over de hals.
Als de zitplaats door een volwassenen wordt
gebruikt, hoeft de O.K. veiligheidsriem niet
verwijderd te worden. Door een eenvoudige
handeling kunt u uw kind veilig vervoeren.
De O.K. veiligheidsriem is EEG goedgekeurd
en verkrijgbaar in autoshops, kinderspeciaala-
ken en warenhuizen.
Slechte auto's worden er niet meer gemaakt,
luidt het credo van de autohandel. Niettemin
verjaart en en verslijt'ie; de één minder, de an
der meer. Dat is de reden waarom wagens
van dezelfde leeftijd voor verschillende prijzen
worden aangeboden in de gebruikte au
toshops.
Een auto die nauwelijks verjaart of versleten
leek was de Peugeot 405 van twee jaar oud
bij Garage Joh. Murre in Vlissingen. Nabij het
drukke kruispunt waar Murre handel drijft,
een prima lopende benzinepomp uitbaat en
reperaties, onderhoud en keuringen uitvoert
stond de beige 405 automaat als blikvanger
in de showroom. „Kijk", zegt garagehouder
Johan Murre. „Dat is nou typisch een auto die
je zo goed als nieuw kunt noemen, maar daar
tegenover wel twintigduizend gulden onder
de nieuwprijs kunt verkopen".
Twee volle dagen rijden, van hot naar her, over
B-wegen omdat de toerist de Walcherse we
gen rustigaan benutte (terecht overigens,
want waarom zou je je haasten als je vakantie
hebt. Hooguit om de jakkeraars die snel hun
i Johan Murre.
brood willen verdienen ruimte te geven?) en
thuis. Juist omdat de wagen er zo formidabel
nieuw uitzag en aanvoelde werden geen rare
capriolen uitgehaald. Bovendien rij je in het
eigendom van een ander, dat je per slot van
rekening zonder haarscheuren terug wilt
brengen.
Het was even wennen met de automaat,
maar na een kwartiertje sturen stonden mijn
medepassagier en ik er versteld van hoe lek
ker zoiets gaat. Je zet de pook op de D van
drive en rijden maar. Bij het stoplicht moet je
alleen niet vergeten de stand op neutraal te
zetten of de remmen vast te houden. Op de B-
weg - waar het doorgaans wat hobbeliger
gaat dan op de normale rijks- of provinciale
weg - liet de Fransman van stand niet horen
dat hij al een tweetal jaren aan het werk is ge
zet. Geen rammeltje of onoirbaar geluid, door
gaans de eerste verschijnselen na een tijdje
gebruik. Maar kennelijk heeft de vorige eige
naar goed op zijn wagen gepast.
Murre is Frans georiënteerd, wordt wel eens
beweerd. Maar hij probeert dat etiket van zich
af te scheuren. „Ik verkoop alle merken",
meldt hij bij inlevering van de 405 automaat.
„Mijn slogan luidt dan ook alle merken, alle
werken....".
Onder de rubriek 'zo goed als nieuw' wordt elke maand exclusief voor deze
krant een gebruikte auto getest uit een bedrijf dat zich qua merk niet gebonden
heeft. Doorgaans wordt de titel van de rubriek heel letterlijk toegepast. Maar
er is ook plaats voor meer exclusievere auto's.