Auto v.d. Vliet
heeft de meest
veelzijdige besteller
W.M. ROELSE
nieuwe Mercedes C-klasse
Automobielbedrijf Van Oeveren B.V
Provincie Zeeland
Wegenverslag 1991/1992
Auto v.d. Vliet
BROMFIETS
VERZEKERING
Het einde van de reis
Prijswinnaar
Landbouw
donderdag
vrijdag
zaterdag
17 juni 09.00-21.00 uur
18 juni 09.00-18.00 uur
19 juni 10.00-17.00 uur
Bekendmaking
Abdij Nieuws is de
informatierubriek van
de Provincie Zeeland.
Redactie:
Bureau Voorlichting,
Abdij 6, postbus 6001,
4330 LA Middelburg,
telefoon 01180 31392
COMMISSIES
Beperkte overzetcapaciteit van de veren over de Westerscheide en
tariefstijgingen zouden er de oorzaak van kunnen zijn dat de veerdiensten wat
minder worden gebruikt de laatste jaren. Ook de openstelling van de
Liefkenshoektunnel zou een rol kunnen spelen. Deze argumenten worden
aangevoerd in het onlangs verschenen provinciaal wegenverslag 1991/1992.
Landbouw grijpt te veel
en te vaak naar
bestrijdingsmiddelen
Rectificatie
;ici moTons
Wij staan ook op de ZLM-Manifestatie 17, 18 en 19 juni
Klein Frankrijk 23
Tel. 01100-28751
Assurantiekantoor
Albert Plesmanweg 2, Goes. Tel. 01100-12730. Mercuriusweg 25, Vlissingen. Tel.: 01184-18351
Directie Milieu en Waterstaat
Provincie Zeeland
Ontwerp-vergunningen Hercules
OP DE VOET GEVOLGD
door Hauk Breedveld
Hauk Breedveld
Woensdag 16 juni 1993
DE FAAM - DE VLISSINGER
11
Nieuws
Gedeputeerde Dijkwel bekijkt de uit handen van mevr. baronnesse
M.M. van Heemstra de Braauw ontvangen wisseltrofee
provincies Noord-Brabant en
Friesland. Het doel van de
stichting is, te bevorderen dat
gehandicapte mensen zo goed
mogelijk kunnen meedoen aan
het gewone maatschappelijke
verkeer. De stichting doet dit
werk al 25 jaar. Men is begonnen
vanuit een boerderij en manege,
vandaar de naam Stijgbeugel,
waar gehandicapten konden
paardrijden. Om ruimer te kunnen
werken is de boerderij en de
manege verkocht en probeert
men op velerlei wijze accommo
daties op het gebied van recrea
tie en toerisme toegankelijker te
maken voor gehandicapten.
De Stichting Stijgbeugel heeft de
provincie Zeeland onderscheiden
door haar de Stijgbeugeltrofee
1992 toe te kennen. Namens het
provinciaal bestuur mocht gede
puteerde A.J. Dijkwel de wissel
trofee in ontvangst nemen uit
handen van de voorzitter van de
Stichting Stijgbeugel, mevrouw
baronesse M.M. van Heemstra -
de Braauw. De provincie heeft de
prijs gekregen omdat zij in 1992
de meeste bouwkundige aan
passingen heeft verricht ten be
hoeve van lichamelijk en zintui-
gelijk gehandicapten. Aan de
wisseltrofee is een bedrag ver
bonden van vijfduizend gulden.
Het provinciaal bestuur toonde
zich bij monde van de heer Dijk
wel gelukkig met de prijs maar
gaf tegelijkertijd aan dat het ei
genlijk gaat om het aanbrengen
van specifieke voorzieningen die
niet specifiek horen te zijn: het
gaat om het toegankelijk maken
van voorzieningen. In Zeeland zijn
vorig jaar 21 aanpassingen gere
aliseerd. De kosten werden
gedragen door provincie, ge
meenten, bedrijfsleven en diverse
stichtingen. Enkele voorbeelden
zijn aanpassingen van een wagon
van de stoomtram Goes-Borsele,
Scoutingcentrum 't Jagertje in
Hulst, sanitaire voorzieningen in
Sportcentrum Onderdak in Zie-
rikzee en de bibliotheek in Axel.
Het is nog niet bekend wat de
provincie gaat doen met de vijf
duizend gulden. De Zeeuwse
Stichting Gehandicaptenbeleid,
ook aanwezig op de prijsuitrei
king, gaf alvast een suggestie:
het vervaardigen van informatie
materiaal in braille door en voor
musea die beschikken over voor
visueel gehandicapten tastbare
collecties.
De Stichting Stijgbeugel reikte de
wisseltrofee voor de derde keer
uit. Eerder ging de prijs naar de
Woensdag 23 juni, aanvang
14.00 uur, vergadert de afdeling
voortgezet onderwijs en
volwasseneneducatie van de
provinciale onderwijsraad. Men
gaat praten over kerntaken en
subsidiebeleid provincie Zeeland,
het voorontwerp van het plan
jeugdhulpverlening Zeeland 1994
- 1997, voortijdige schoolver
laters, de opvang van allochtone
leerlingen in het voortgezet
onderwijs in Terneuzen, het on
derwijsvoorrangsbeleid, scholen
gemeenschapsvorming, natuur-
en milieu-educatie, wet educatie
en beroepsonderwijs en blijven
leren, en, tot slot, de jeugdge
zondheidszorg door de ggd.
De vergadering is openbaar en
vindt plaats in het provinciehuis,
Sint Pieterstraat 42 in Middel
burg. De vergaderstukken liggen
ter inzage in het informatie
centrum van de provincie, Abdij 9
in Middelburg.
Het verkeer op de provinciale
wegen neemt in Zeeland meer
toe dan gebruikelijk in veel
andere delen van het land. Uit
onderzoeksgegevens zou blijken
dat de veren over de Wester
scheide een barrière zijn in het
verkeer van Zeeuwsch-Vlaanderen
met andere delen van Zeeland.
Een ander onderzoek maakt
duidelijk dat er op een zonnige
topzomerdag, 3 augustus 1991,
langs de kustlijn plek zat is voor
parkeren. Natuurlijk waren er
volle plekken, maar 21% van de
totale capaciteit was niet bezet.
Het verkeer in Zeeland eiste
1223 verkeersslachtoffers in
Zeeland in 1991: 58 doden en
1165 gewonden. De kwaliteit van
het openbaar vervoer is gebaat
bij experimenten als bijvoorbeeld
zomerbus en regiotaxi.
Onder meer deze conclusies en
feiten zijn te lezen in het onlangs
verschenen Wegenverslag
1991/1992 van de provincie
Zeeland.
Ingaand op de ontwikkelingen van
het verkeer stelt men verder dat
de groei op de primaire wegen
lager uitvalt dan het landelijk
gemiddelde. Primaire wegen zijn
hoofdverkeersaders die door het
rijk worden beheerd. De mindere
groei zou volgens de
verslaggevers te maken kunnen
hebben met de betrekkelijk lage
kwaliteit van dit soort wegen in
Zeeland, met uitzondering van de
A 58.
De samenstellers van het verslag
vrezen dat het openbaar vervoer
de komende tijd te maken zal
krijgen met negatieve gevolgen
van eerder doorgevoerde
(rijks)bezuinigingen. Vandaar dat
men er voor pleit experimenten
te houden als aanvulling op het
gebruikelijke openbaar vervoer.
Bij aktiviteiten voor het verhogen
van de verkeersveiligheid is in
1991 de aandacht vooral uitge
gaan naar Zeeuwsch-Vlaanderen.
In samenwerking met andere
overheden, politie en Veilig Ver
keer Nederland is de situatie in
dit deel van Zeeland uitvoerig
onder de loep genomen.
Op grond van de bevindingen zijn
drie acties uitgevoerd. In juli
1992 is een verkeersveiligheid-
campagne gestart, op rijksweg
61 (tussen Breskens en
Terneuzen) is een radarsnelheids-
project opgezet en het project
Integraal Gericht Verkeerstoe
zicht is begonnen. In dit project
zorgen onder meer politie, weg-
beheerders en Veilig Verkeer Ne
derland gezamenlijk voor toe
zicht, voorlichting en het nemen
van kleinschalige maatregelen.
Het doel is te komen tot veran
dering van het gedrag van de
weggebruiker, om langs die weg
de verkeersveiligheid te
vergroten.
Een andere manier om te werken
aan de verkeersveiligheid is
natuurlijk door voortdurend let
terlijk aan de weg te timmeren:
wegen verbeteren, fietspaden
aanleggen. Het verbeteren van
de verkeersveiligheid is ook dan
steeds uitgangspunt.
Over de WOV is in het verslag te
lezen hoe de ontwikkelingen
waren tot en met november vorig
jaar.
Het wegenverslag geeft voorts
een overzicht van een veelheid
aan werken die zijn uitgevoerd of
op het punt staan onder handen
te worden genomen.
De huidige landbouw gebruikt
nog te veel en te vaak allerlei
bestrijdingsmiddelen. Dat is de
conclusie die te lezen valt in het
onderzoeksrapport "Kerend Tij
voor de landbouw". In opdracht
van het provinciaal bestuur is het
onderzoek uitgevoerd door het
adviesbureau Nieuwland uit
Wageningen. Sleutelwoord in de
landbouwsector zou moeten zijn,
duurzaamheid. Daar wordt onder
verstaan dat in de bedrijfsvoering
rekening wordt gehouden met het
milieu, door zo weinig mogelijk
gebruik te maken van bestrij
dingsmiddelen. Natuurlijk moet
de landbouwer wel zijn boterham
De ZLM-mamfestatie "Werken aan
morgen", donderdag 17, vrijdag
18 en zaterdag 19 juni, vindt
plaats in Veiling CHZ in Kapelle.
In de vorige uitgave van Abdij
Nieuws stond "Zeelandhallen
Goes" abusievelijk vermeld als
plaats van handeling.
op het bedrijf kunnen verdienen.
Vandaar dat inkomensvorming
voor de boer een tweede uit
gangspunt is bij de term
duurzaamheid.
Duurzame landbouw is grofweg
te verdelen in twee richtingen:
geïntegreerde landbouw en bio
logische landbouw. In de geïnte
greerde landbouw legt men zich
toe op het beperken van het
gebruik van bestrijdingsmiddelen.
Dat kan door nauwkeurig te letten
op de groei van de gewassen.
Hierdoor kunnen bestrijdings
middelen worden ingezet op de
meest noodzakelijke momenten.
In de biologische landbouw wordt
helemaal geen gebruik gemaakt
van chemisch-synthetische be
strijdingsmiddelen.
Het onderzoeksrapport is
samengevat in een informatie
blad. Dat blad is gratis verkrijg
baar bij het informatiecentrum
van de provincie, Abdij 9 in
Middelburg, telefoon 01180-
31400.
Tijdens de ZLM-manifestatie
'Werken aan morgen", 17 t/m 19
juni in Kapelle, zal een deel van
de stand van de provincie zijn
ingericht rondom het onderwerp
'duurzame landbouw'.
De enige groot-volume-bus met echt stalen chassis
voor een zeer lange levensduur. Met zi jn grote,
milieu vriendelijke. 2.7 liter dieselmoter. heeft de
TOPIC een opvallende krachtbron.
Hen echt werkpaard met een hoog koppel.
Plezierig te weten dat deze robuuste besteller ook
compleet is uitgerust met o.a. standaard electrisch
bediende ramen, stuurbekrachtiging en vijf
versnellingsbak. Met z'n bijna 7m1 volume en een
laadvermogen van 1165 kg. komt met de TOPIC
alles in de bus. Neem de proef op de som.
r
1
SPARTAMETt 56,-
AUTOMAAT SNORFIETS.. 129,-
MET VERSNELLING345,-
incl. alle kosten en plaatje
van 1 mei 1993 - 1 mei 1994
Ook dit jaar weer de
laagst mogelijke premie
Blauwedijk 1, Middelburg, 01180-14287
INTRODUCTIE SHOW
Gedeputeerde Staten van Zeeland maken op grond van artikel 24 van de Wet algemene bepalingen milieuhygiëne het vol
gende bekend.
Aanvraag
Hercules BV te Middelburg heeft op 18 januari 1993 bij hen een aanvraag ingediend om actualisering en uitbreiding van de
vergunningen ingevolge de Hinderwet, de Wet inzake de luchtverontreiniging en de Wet geluidhinder voor de koolwaterstof-
harsfabriek.
De inrichting is gelegen aan de Herculesweg 35 te Middelburg, kadastraal bekend gemeente Middelburg, sectie M, no. 90.
Ter inzage
De aanvraag met bijlagen, de ontwerp-vergunningen (waarin opgenomen voorschriften tot het voorkomen of beperken van
gevaar, schade of hinder en geluidhinder buiten de inrichting en luchtverontreiniging) en overige stukken liggen voor een
ieder ter inzage van 17 juni 1993 tot en met 30 juni 1993 op de volgende plaatsen en tijden:
in het gemeentehuis van Middelburg op werkdagen van 8-12 eri van 13-17 uur en iedere donderdagavond van 18-21 uur
(na telefonische afspraak: 01180-75000, tst, 241);
bij de directie Milieu en Waterstaat, afdeling Milieubeheer, Het Groene Woud 1 te Middelburg op werkdagen van 9-12 en
van 14-16 uur.
Na 30 juni 1993 tot het einde van de termijn waarbinnen beroep kan worden ingesteld tegen de vergunningen, liggen de
stukken ter inzage op bovengenoemde plaatsen op werkdagen van 9-12 en van 14-16 uur.
Bezwaren
De aanvrager, alsmede degenen die bezwaren hebben ingebracht naar aanleiding van de aanvraag en een ieder die
aantoont daartoe redelijkerwijs niet in staat te zijn geweest, kunnen tot en met 30 juni 1993 bij Gedeputeerde Staten van
Zeeland, Directie Milieu en Waterstaat. Postbus 165, 4330 AD Middelburg gemotiveerde schriftelijke bezwaren inbrengen
naar aanleiding van de ontwerp-vergunningen.
Tegelijkertijd met het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek worden ingediend om persoonlijke gegevens met
bekend te maken.
Het Groene Woud 1Postbus 165, 4330 AD Middelburg.
Enkele maanden heeft Hauk
Breedveld de lezers op de hoogte
gehouden van zijn reis door ver
schillende Aziatische landen. Aan
alles komt een einde, dus ook
aan dit avontuur. In deze laatste
brief vat Hauk nog eens samen
welke landen hij allemaal heeft
bezocht.
Langzaam loopt mijn reis ten ein
de. Een avontuur dat in Neder
land is begonnen en eindigt in
het uiterste puntje van Zuid-Oost
Azië. Het was een fascinerende
soms spannende en irritante,
maar vooral avontuurlijke en leer
zame belevenis. Trekkend van de
ene cultuur naar de andere en
van religie naar religie. Steeds
weer van de ene verbazing in de
andere vallende.
Oost-Europa was niet echt nieuw
voor mij, omdat ik daar al eens
eerder was geweest. Wat ik ech
ter niet kende, was Klein-
Joegoslavië. Enkele dagen ver
toeven in Belgrado waren vol
doende om te zien hoe diep dat
land in de problemen zit. Door de
oorlog heerst er een enorme in
flatie, de voedselprijzen worden
elke dag hoger en de brandstof
fen raken op. Zo te zien wordt het
er voorlopig niet beter.
In Rusland en Uzbekistan was de
communicatie een groot pro
bleem. Ik had gedacht zo hier en
daar wel een Engels-sprekend
iemand te ontmoeten, maar dat
viel tegen. Daarbij komt dat Mos
kou in de tijd van het jaar dat ik
daar was, droevig overkomt. De
armoede speelt daar ook een rol
in. Toch is deze stad meer dan de
moeite waard. Interessante archi
tectuur en musea plus een enor
me keuze aan culturele
voorstellingen zijn er te vinden.
De overgang naar India was
groot. Overvolle straten, gevuld
met auto's, fietsen, rickshaws en
osse- en paardenwagens bepalen
het straatbeeld. Zo'n verkeers
chaos als in Old-Dehli ben ik tij
dens mijn verdere reis niet meer
tegengekomen.
De armoede, vervuiling, open rio
len, schoenpoetsers, oorschoon
makers en krottenwijken van
Delhi, Calcutta en Bombay...dat is
India, maar ook fantastische
zandstranden met wuivende
palmbomen, besneeuwde toppen
van het Himalaya-gebergte en de
prachtige natuurreservaten.
Toch verlangde ik na enkele we
ken weer naar iets anders. En dat
was Nepal. Met de hoogste berg
keten ter wereld is dat een per
fect land om lange wandelingen
te maken. Bagage op de rug of
gebruik makend van een drager,
klim je tot eenzame hoogte en
geniet van het fantastische uit-
zicht. Thailand is moderner dan
India en meer ingesteld op het
massa toerisme. Het verkeer is
bijna volledig gemotoriseerd en
een redelijke infrastructuur maakt
reizen eenvoudig en aangenaam.
Indonesië tenslotte, was de eind
bestemming van mijn reis. Hoe
veel Nederlanders heb ik daar wel
niet ontmoet. Ook kwam ik regel
matig Indonesiërs tegen die Ne
derlands spreken. Java, met als
hoofdstad Jakarta, is het centrale
eiland waar de meeste mensen
wonen. Verder is er in Indonesië
genoeg te zien. Bijvoorbeeld het
prachtige tropische eiland Bali,
met z'n mooie maar ook peper
dure kustplaatsjes.
Voor mij rest binnen enkele we
ken de terugtocht naar Neder
land, waar ik mijn familie en
vrienden terug zie. De reis is ten
einde Een fantastisch avontuur
waar ik veel van heb opgestoken.