Auto v.d. Vliet heeft de meest veelzijdige besteller W.M. ROELSE nieuwe Mercedes C-klasse Automobielbedrijf Van Oeveren B.V Provincie Zeeland Wegenverslag 1991/1992 Auto v.d. Vliet BROMFIETS VERZEKERING Het einde van de reis Prijswinnaar Landbouw donderdag vrijdag zaterdag 17 juni 09.00-21.00 uur 18 juni 09.00-18.00 uur 19 juni 10.00-17.00 uur Bekendmaking Abdij Nieuws is de informatierubriek van de Provincie Zeeland. Redactie: Bureau Voorlichting, Abdij 6, postbus 6001, 4330 LA Middelburg, telefoon 01180 31392 COMMISSIES Beperkte overzetcapaciteit van de veren over de Westerscheide en tariefstijgingen zouden er de oorzaak van kunnen zijn dat de veerdiensten wat minder worden gebruikt de laatste jaren. Ook de openstelling van de Liefkenshoektunnel zou een rol kunnen spelen. Deze argumenten worden aangevoerd in het onlangs verschenen provinciaal wegenverslag 1991/1992. Landbouw grijpt te veel en te vaak naar bestrijdingsmiddelen Rectificatie ;ici moTons Wij staan ook op de ZLM-Manifestatie 17, 18 en 19 juni Klein Frankrijk 23 Tel. 01100-28751 Assurantiekantoor Albert Plesmanweg 2, Goes. Tel. 01100-12730. Mercuriusweg 25, Vlissingen. Tel.: 01184-18351 Directie Milieu en Waterstaat Provincie Zeeland Ontwerp-vergunningen Hercules OP DE VOET GEVOLGD door Hauk Breedveld Hauk Breedveld Woensdag 16 juni 1993 DE FAAM - DE VLISSINGER 11 Nieuws Gedeputeerde Dijkwel bekijkt de uit handen van mevr. baronnesse M.M. van Heemstra de Braauw ontvangen wisseltrofee provincies Noord-Brabant en Friesland. Het doel van de stichting is, te bevorderen dat gehandicapte mensen zo goed mogelijk kunnen meedoen aan het gewone maatschappelijke verkeer. De stichting doet dit werk al 25 jaar. Men is begonnen vanuit een boerderij en manege, vandaar de naam Stijgbeugel, waar gehandicapten konden paardrijden. Om ruimer te kunnen werken is de boerderij en de manege verkocht en probeert men op velerlei wijze accommo daties op het gebied van recrea tie en toerisme toegankelijker te maken voor gehandicapten. De Stichting Stijgbeugel heeft de provincie Zeeland onderscheiden door haar de Stijgbeugeltrofee 1992 toe te kennen. Namens het provinciaal bestuur mocht gede puteerde A.J. Dijkwel de wissel trofee in ontvangst nemen uit handen van de voorzitter van de Stichting Stijgbeugel, mevrouw baronesse M.M. van Heemstra - de Braauw. De provincie heeft de prijs gekregen omdat zij in 1992 de meeste bouwkundige aan passingen heeft verricht ten be hoeve van lichamelijk en zintui- gelijk gehandicapten. Aan de wisseltrofee is een bedrag ver bonden van vijfduizend gulden. Het provinciaal bestuur toonde zich bij monde van de heer Dijk wel gelukkig met de prijs maar gaf tegelijkertijd aan dat het ei genlijk gaat om het aanbrengen van specifieke voorzieningen die niet specifiek horen te zijn: het gaat om het toegankelijk maken van voorzieningen. In Zeeland zijn vorig jaar 21 aanpassingen gere aliseerd. De kosten werden gedragen door provincie, ge meenten, bedrijfsleven en diverse stichtingen. Enkele voorbeelden zijn aanpassingen van een wagon van de stoomtram Goes-Borsele, Scoutingcentrum 't Jagertje in Hulst, sanitaire voorzieningen in Sportcentrum Onderdak in Zie- rikzee en de bibliotheek in Axel. Het is nog niet bekend wat de provincie gaat doen met de vijf duizend gulden. De Zeeuwse Stichting Gehandicaptenbeleid, ook aanwezig op de prijsuitrei king, gaf alvast een suggestie: het vervaardigen van informatie materiaal in braille door en voor musea die beschikken over voor visueel gehandicapten tastbare collecties. De Stichting Stijgbeugel reikte de wisseltrofee voor de derde keer uit. Eerder ging de prijs naar de Woensdag 23 juni, aanvang 14.00 uur, vergadert de afdeling voortgezet onderwijs en volwasseneneducatie van de provinciale onderwijsraad. Men gaat praten over kerntaken en subsidiebeleid provincie Zeeland, het voorontwerp van het plan jeugdhulpverlening Zeeland 1994 - 1997, voortijdige schoolver laters, de opvang van allochtone leerlingen in het voortgezet onderwijs in Terneuzen, het on derwijsvoorrangsbeleid, scholen gemeenschapsvorming, natuur- en milieu-educatie, wet educatie en beroepsonderwijs en blijven leren, en, tot slot, de jeugdge zondheidszorg door de ggd. De vergadering is openbaar en vindt plaats in het provinciehuis, Sint Pieterstraat 42 in Middel burg. De vergaderstukken liggen ter inzage in het informatie centrum van de provincie, Abdij 9 in Middelburg. Het verkeer op de provinciale wegen neemt in Zeeland meer toe dan gebruikelijk in veel andere delen van het land. Uit onderzoeksgegevens zou blijken dat de veren over de Wester scheide een barrière zijn in het verkeer van Zeeuwsch-Vlaanderen met andere delen van Zeeland. Een ander onderzoek maakt duidelijk dat er op een zonnige topzomerdag, 3 augustus 1991, langs de kustlijn plek zat is voor parkeren. Natuurlijk waren er volle plekken, maar 21% van de totale capaciteit was niet bezet. Het verkeer in Zeeland eiste 1223 verkeersslachtoffers in Zeeland in 1991: 58 doden en 1165 gewonden. De kwaliteit van het openbaar vervoer is gebaat bij experimenten als bijvoorbeeld zomerbus en regiotaxi. Onder meer deze conclusies en feiten zijn te lezen in het onlangs verschenen Wegenverslag 1991/1992 van de provincie Zeeland. Ingaand op de ontwikkelingen van het verkeer stelt men verder dat de groei op de primaire wegen lager uitvalt dan het landelijk gemiddelde. Primaire wegen zijn hoofdverkeersaders die door het rijk worden beheerd. De mindere groei zou volgens de verslaggevers te maken kunnen hebben met de betrekkelijk lage kwaliteit van dit soort wegen in Zeeland, met uitzondering van de A 58. De samenstellers van het verslag vrezen dat het openbaar vervoer de komende tijd te maken zal krijgen met negatieve gevolgen van eerder doorgevoerde (rijks)bezuinigingen. Vandaar dat men er voor pleit experimenten te houden als aanvulling op het gebruikelijke openbaar vervoer. Bij aktiviteiten voor het verhogen van de verkeersveiligheid is in 1991 de aandacht vooral uitge gaan naar Zeeuwsch-Vlaanderen. In samenwerking met andere overheden, politie en Veilig Ver keer Nederland is de situatie in dit deel van Zeeland uitvoerig onder de loep genomen. Op grond van de bevindingen zijn drie acties uitgevoerd. In juli 1992 is een verkeersveiligheid- campagne gestart, op rijksweg 61 (tussen Breskens en Terneuzen) is een radarsnelheids- project opgezet en het project Integraal Gericht Verkeerstoe zicht is begonnen. In dit project zorgen onder meer politie, weg- beheerders en Veilig Verkeer Ne derland gezamenlijk voor toe zicht, voorlichting en het nemen van kleinschalige maatregelen. Het doel is te komen tot veran dering van het gedrag van de weggebruiker, om langs die weg de verkeersveiligheid te vergroten. Een andere manier om te werken aan de verkeersveiligheid is natuurlijk door voortdurend let terlijk aan de weg te timmeren: wegen verbeteren, fietspaden aanleggen. Het verbeteren van de verkeersveiligheid is ook dan steeds uitgangspunt. Over de WOV is in het verslag te lezen hoe de ontwikkelingen waren tot en met november vorig jaar. Het wegenverslag geeft voorts een overzicht van een veelheid aan werken die zijn uitgevoerd of op het punt staan onder handen te worden genomen. De huidige landbouw gebruikt nog te veel en te vaak allerlei bestrijdingsmiddelen. Dat is de conclusie die te lezen valt in het onderzoeksrapport "Kerend Tij voor de landbouw". In opdracht van het provinciaal bestuur is het onderzoek uitgevoerd door het adviesbureau Nieuwland uit Wageningen. Sleutelwoord in de landbouwsector zou moeten zijn, duurzaamheid. Daar wordt onder verstaan dat in de bedrijfsvoering rekening wordt gehouden met het milieu, door zo weinig mogelijk gebruik te maken van bestrij dingsmiddelen. Natuurlijk moet de landbouwer wel zijn boterham De ZLM-mamfestatie "Werken aan morgen", donderdag 17, vrijdag 18 en zaterdag 19 juni, vindt plaats in Veiling CHZ in Kapelle. In de vorige uitgave van Abdij Nieuws stond "Zeelandhallen Goes" abusievelijk vermeld als plaats van handeling. op het bedrijf kunnen verdienen. Vandaar dat inkomensvorming voor de boer een tweede uit gangspunt is bij de term duurzaamheid. Duurzame landbouw is grofweg te verdelen in twee richtingen: geïntegreerde landbouw en bio logische landbouw. In de geïnte greerde landbouw legt men zich toe op het beperken van het gebruik van bestrijdingsmiddelen. Dat kan door nauwkeurig te letten op de groei van de gewassen. Hierdoor kunnen bestrijdings middelen worden ingezet op de meest noodzakelijke momenten. In de biologische landbouw wordt helemaal geen gebruik gemaakt van chemisch-synthetische be strijdingsmiddelen. Het onderzoeksrapport is samengevat in een informatie blad. Dat blad is gratis verkrijg baar bij het informatiecentrum van de provincie, Abdij 9 in Middelburg, telefoon 01180- 31400. Tijdens de ZLM-manifestatie 'Werken aan morgen", 17 t/m 19 juni in Kapelle, zal een deel van de stand van de provincie zijn ingericht rondom het onderwerp 'duurzame landbouw'. De enige groot-volume-bus met echt stalen chassis voor een zeer lange levensduur. Met zi jn grote, milieu vriendelijke. 2.7 liter dieselmoter. heeft de TOPIC een opvallende krachtbron. Hen echt werkpaard met een hoog koppel. Plezierig te weten dat deze robuuste besteller ook compleet is uitgerust met o.a. standaard electrisch bediende ramen, stuurbekrachtiging en vijf versnellingsbak. Met z'n bijna 7m1 volume en een laadvermogen van 1165 kg. komt met de TOPIC alles in de bus. Neem de proef op de som. r 1 SPARTAMETt 56,- AUTOMAAT SNORFIETS.. 129,- MET VERSNELLING345,- incl. alle kosten en plaatje van 1 mei 1993 - 1 mei 1994 Ook dit jaar weer de laagst mogelijke premie Blauwedijk 1, Middelburg, 01180-14287 INTRODUCTIE SHOW Gedeputeerde Staten van Zeeland maken op grond van artikel 24 van de Wet algemene bepalingen milieuhygiëne het vol gende bekend. Aanvraag Hercules BV te Middelburg heeft op 18 januari 1993 bij hen een aanvraag ingediend om actualisering en uitbreiding van de vergunningen ingevolge de Hinderwet, de Wet inzake de luchtverontreiniging en de Wet geluidhinder voor de koolwaterstof- harsfabriek. De inrichting is gelegen aan de Herculesweg 35 te Middelburg, kadastraal bekend gemeente Middelburg, sectie M, no. 90. Ter inzage De aanvraag met bijlagen, de ontwerp-vergunningen (waarin opgenomen voorschriften tot het voorkomen of beperken van gevaar, schade of hinder en geluidhinder buiten de inrichting en luchtverontreiniging) en overige stukken liggen voor een ieder ter inzage van 17 juni 1993 tot en met 30 juni 1993 op de volgende plaatsen en tijden: in het gemeentehuis van Middelburg op werkdagen van 8-12 eri van 13-17 uur en iedere donderdagavond van 18-21 uur (na telefonische afspraak: 01180-75000, tst, 241); bij de directie Milieu en Waterstaat, afdeling Milieubeheer, Het Groene Woud 1 te Middelburg op werkdagen van 9-12 en van 14-16 uur. Na 30 juni 1993 tot het einde van de termijn waarbinnen beroep kan worden ingesteld tegen de vergunningen, liggen de stukken ter inzage op bovengenoemde plaatsen op werkdagen van 9-12 en van 14-16 uur. Bezwaren De aanvrager, alsmede degenen die bezwaren hebben ingebracht naar aanleiding van de aanvraag en een ieder die aantoont daartoe redelijkerwijs niet in staat te zijn geweest, kunnen tot en met 30 juni 1993 bij Gedeputeerde Staten van Zeeland, Directie Milieu en Waterstaat. Postbus 165, 4330 AD Middelburg gemotiveerde schriftelijke bezwaren inbrengen naar aanleiding van de ontwerp-vergunningen. Tegelijkertijd met het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek worden ingediend om persoonlijke gegevens met bekend te maken. Het Groene Woud 1Postbus 165, 4330 AD Middelburg. Enkele maanden heeft Hauk Breedveld de lezers op de hoogte gehouden van zijn reis door ver schillende Aziatische landen. Aan alles komt een einde, dus ook aan dit avontuur. In deze laatste brief vat Hauk nog eens samen welke landen hij allemaal heeft bezocht. Langzaam loopt mijn reis ten ein de. Een avontuur dat in Neder land is begonnen en eindigt in het uiterste puntje van Zuid-Oost Azië. Het was een fascinerende soms spannende en irritante, maar vooral avontuurlijke en leer zame belevenis. Trekkend van de ene cultuur naar de andere en van religie naar religie. Steeds weer van de ene verbazing in de andere vallende. Oost-Europa was niet echt nieuw voor mij, omdat ik daar al eens eerder was geweest. Wat ik ech ter niet kende, was Klein- Joegoslavië. Enkele dagen ver toeven in Belgrado waren vol doende om te zien hoe diep dat land in de problemen zit. Door de oorlog heerst er een enorme in flatie, de voedselprijzen worden elke dag hoger en de brandstof fen raken op. Zo te zien wordt het er voorlopig niet beter. In Rusland en Uzbekistan was de communicatie een groot pro bleem. Ik had gedacht zo hier en daar wel een Engels-sprekend iemand te ontmoeten, maar dat viel tegen. Daarbij komt dat Mos kou in de tijd van het jaar dat ik daar was, droevig overkomt. De armoede speelt daar ook een rol in. Toch is deze stad meer dan de moeite waard. Interessante archi tectuur en musea plus een enor me keuze aan culturele voorstellingen zijn er te vinden. De overgang naar India was groot. Overvolle straten, gevuld met auto's, fietsen, rickshaws en osse- en paardenwagens bepalen het straatbeeld. Zo'n verkeers chaos als in Old-Dehli ben ik tij dens mijn verdere reis niet meer tegengekomen. De armoede, vervuiling, open rio len, schoenpoetsers, oorschoon makers en krottenwijken van Delhi, Calcutta en Bombay...dat is India, maar ook fantastische zandstranden met wuivende palmbomen, besneeuwde toppen van het Himalaya-gebergte en de prachtige natuurreservaten. Toch verlangde ik na enkele we ken weer naar iets anders. En dat was Nepal. Met de hoogste berg keten ter wereld is dat een per fect land om lange wandelingen te maken. Bagage op de rug of gebruik makend van een drager, klim je tot eenzame hoogte en geniet van het fantastische uit- zicht. Thailand is moderner dan India en meer ingesteld op het massa toerisme. Het verkeer is bijna volledig gemotoriseerd en een redelijke infrastructuur maakt reizen eenvoudig en aangenaam. Indonesië tenslotte, was de eind bestemming van mijn reis. Hoe veel Nederlanders heb ik daar wel niet ontmoet. Ook kwam ik regel matig Indonesiërs tegen die Ne derlands spreken. Java, met als hoofdstad Jakarta, is het centrale eiland waar de meeste mensen wonen. Verder is er in Indonesië genoeg te zien. Bijvoorbeeld het prachtige tropische eiland Bali, met z'n mooie maar ook peper dure kustplaatsjes. Voor mij rest binnen enkele we ken de terugtocht naar Neder land, waar ik mijn familie en vrienden terug zie. De reis is ten einde Een fantastisch avontuur waar ik veel van heb opgestoken.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1993 | | pagina 11