Bison hand-cleaner Grijp je kans op Zandvoort Nieuwe sterke basis SEAT IBIZA PZC WEEKBLADEN Samenstelling en redaktie: A. Hanneman T. Vos tel. redactie 01180-81000 tel. advertenties 01184-84000 Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen Seat-ontwerpers startten enkele jaren geleden met een blank stuk papier en een naam. Door de pri ma reputatie was het al direct dui delijk dat de Ibiza-opvolger wederom Ibiza moest gaan heten. Verder is de in juni op de Neder landse markt verschijnende Seat Ibiza volledig nieuw, met gebruik making uiteraard van vele VW- componenten. Collectie Predikaat Uitvoeringen Prijzen Uitlaatgasrecirculatie Vooroordelen Basismodel Woensdag 21 april 1993 DE FAAM - DE VLISSINGER 15 Lekker klussen aan de auto, maar al na een paar minuten zijn je handen helemaal vies en vettig. Speciaal voor het reinigen van vuile handen na het klussen heeft Bison de Hand Cleaner ontwikkeld. Deze cleaner verwijdert vuil, olie, vet, teer etc. uit de poriën. Een speciale emulsie zorgt er verder voor dat geen oplosmiddel in contact komt met de huid, waardoor uitdroging wordt voorkomen. De cleaner moet zonder water op de handen worden aangebracht. Door goed te wrijven lost het vuil op en kunnen de handen onder de kraan worden afgespoeld. Bison Hand Cleaner desinfecteert, is PH-neutraal, dermatologisch getest en biologisch afbreekbaar. Bison Hand Cleaner is verkrijgbaar bij bouwmarkt, doe- het-zelf-zaak en verfspecialist in 200 ml tubes en 500 ml potten. Daarnaast zijn er ter intro- duktie 15 ml probeertubes beschikbaar. De prijs varieert van f.0,99 voor de probeertube tot f.9,95 voor de 500 ml pot. De Dutch Racing School organiseert op maandag 17 mei een kennismakingsdag op het circuit van Zandvoort. Voor sportieve au tomobilisten en aankomend racetalent een unieke mogelijkheid om een spektakulair kijkje te nemen in de keuken van de autosport, waarbij het zelf rijden in een echte Formule ra cewagen hèt hoogtepunt is. Onder deskundige begeleiding van ervaren in structeurs die hun sporen in de racerij ver diend hebben, werken de deelnemers een aantal programma-onderdelen af. Zo wordt er gereden met de Sand Buggy's, Go Karts, twee keer per dag diverse ronden in een Formule-wagen, slalomrijden, enkele rondes met de eigen auto en meerijden in een sport- scar en racetoerwagen. De deelnamekosten voor de racedag bedragen f.345, inclusief lunch, terwijl de dagwinnaars op 17 decem ber de hele dag gratis in een Formule Ford ra cewagen mogen rijden. Liefhebbers kunnen informatie aanvragen bij de Dutch Racing School, Postbus 13, 2040 AA Zandvoort. Half maatje groter De Ibiza moet een eigen plaats gaan innemen op de automarkt. De auto zit in het prijsseg ment van compacte auto's als de Renault Clio, Nissan Micra en Peugeot 106, maar is net een halve klasse groter wat afmetingen betreft. Immers met een lengte van 3,81 meter heeft de Ibiza ongeveer de dimensies van de eerste Golf. De Ibiza volgt duidelijk de stijl van de Toledo. Het front vertoont veel overeenkomsten, ter wijl de zijkant zeer gesloten is. De meeste ver sies zijn zowel met een drie- als vijfdeurscarrosserie te leveren. Hierbij heeft de driedeurs een sportief, individueel karakter, terwijl de vijfdeurs duidelijk als gezinswagen bedoeld is. Ook vergelijkbaar aan de Toledo is het ontbreken van elk soort van zijdelingse bescherming. In het ontwerp is niet in stootstrips op de flanken voorzien, maar deze zullen naar wens wel geleverd gaan worden. De bagageruimte wordt via de achterklep be reikt en heeft een inhoud van 270 liter. De bak is vooral erg diep. Seat is zo trots op het toe passen van zaken als stuurbekrachtiging, ABS en multipoint injectie dat de aanwezigheid van deze zaken op allerhande plaatsen op de auto met ontsierende stickers wordt aangegeven. Seat zal zeker proberen klanten te trekken uit het Golf/Astra-segment. Het gaat dan voorna melijk om particulieren die de nieuwe genera ties middenklassers te duur zijn gaan vinden. Seat biedt de Ibiza met een enorme collectie motoren en uitrustingsvarianten, terwijl ook de optielijst zeer compleet is. Aan de basis staat de 1050 cc motor bekend uit de VW Po lo. Typisch een motor voor stadsgebruik. Im mers 45 pk voor een 900 kg zware auto is niet bepaald overdreven. De Ibiza 1.05 weet uiteindelijk een top te behalen van 138 km/u en heeft 22,3 lange seconden nodig om de 100 km/u te behalen. De basis Ibiza beschikt wel direct over een vijfbak. Veel geschikter is de 1.3 krachtbron die met 55 pk veel vlotter uit de voeten komt. De Ibiza 1.3 heeft een top van 151 km/u en heeft voor het bekende sprintje 16,8 seconden nodig. Geen wonder dat de 1.3 waarschijnlijk het meest verkocht gaat worden. De drie resterende benzine-motoren kunnen rustig het predikaat 'sportief' worden opge plakt. Het gaat namelijk om een 1.6, 1.8 en 2.0 liter met vermogens van respectievelijk 75, 90 en 115 pk. De sterkste variant haalt net geen 200 km/u maar houdt zijn accelera tie van 0-100 onder de 10 seconden. Door in de Ibiza dergelijk grote motoren aan te bieden, hoopt Seat ook nog eens klanten te trekken, die puur vanwege motorisch geweld een gro tere auto kopen. Tot slot is er ook nog een die sel. Het is de bekende 1.9 liter van VW die met zijn 64 pk prestaties levert die boven het niveau van de 1.3 liggen. Rumoerig zijn de motoren geen van allen. Wat opvalt in vergelij king met de huidige generatie is dat het zo hinderlijke geroffel in de versnellingsbak defi nitief tot het verleden behoord. De hele auto voelt uitzonderlijk degelijk aan. Vreemdge- noeg heeft men de achterwielophanging niet stil weten te krijgen. Afhankelijk van het type en de gereden snelheid komt er van achter een storend, ruisend geluid, wat absoluut weggewerkt moet worden. Vanaf de 1.6 liter motor beschikt de Ibiza over stuurbekrachti ging, wellicht niet strikt noodzakelijk, maar wel comfort verhogend. Alhoewel gebruikt gemaakt is van ophangdetails van. onder an dere de Golf is het onderstel van de Ibiza nieuw. Dezelfde bodemgroep mogen we ook bij de volgende VW Polo verwachten. De Ibiza toont zich hiermee behoorlijk comfortabel. Dat merk je al snel, als wordt gereden over Spaanse binnenwegen met veelvuldig onver wacht opdoemende diepe gaten m nei weg dek. Echter voor de sportieve 2 liter-versies zou het onderstel wat straffer afgestemd mo gen worden. De Ibiza loopt volledig in de pas met VW waar het veiligheid en milieu betreft. Zo is de nieu we Seat voorzien van verstevigingsbalken in de portieren en is vanaf het tweede deel van het jaar de inmiddels bekende dubbele airbag te leveren. Het milieu wordt gediend door de aanwezigheid van de katalysator ook op de diesel, het gebruik van milieuvriendelijke pro- duktiemethoden en het voor 95% recyclebaar zijn van de gebruikte materialen. De Ibiza wordt voorgesteld in vier uitrustings varianten, luisterend naar een mengeling van typische VW- en Seat-namen. Aan de basis staat de CL met onder meer een vijfbak, wis ser achterop, halogeen koplampen, met de hand van binnenuit verstelbare buitenspiegels, twee dashboardkastjes, radiovoorbereiding met 2 luidsprekers en een analoog klokje. De CL heeft stalen wielen met naafkappen. De basismodellen hebben zwarte bumpers. Het achter exemplaar is een beetje voorover hel lend geplaatst, waardoor de indruk ontstaat dat de auto een lichte tik heeft gehad.' De completere CLX is herkenbaar aan zijn geslo ten wieldoppen en getint glas, met stof bekle de portierpanelen, toerenteller en digitale klok. Vervolgens komen we bij de zeer luxueuze GLX met zaken als centrale vergrendeling, elektrische ruitbediening, verwarming voor de achterpassagiers en een regelbare interval op de ruitewissers. De sportieve top wordt ge vormd door de GT met mistlampen, spoiler op de achterklep, meegespoten buitenspiegels, sportstoelen met hoogteverstelling aan bestuurderskant en een sportstuur. In ieder geval zal niemand kunnen klagen over het aanbod £>ij de nieuwe Ibiza. Vanaf juni staat de auto bij de dealers in de showroom. Aanvankelijk zal worden begonnen met de 1.3 voor net iets minder dan f.24.000, De 1.05 zal vanaf september voor ongeveer f.22.500,= verkrijgbaar zijn. De serie zal door lopen tot zo'n f.38.000,=. Vooral in de basis uitvoeringen is de Ibiza een aardig ogende, re delijk veel ruimte biedende auto die met recht concurrentie kan bieden tegen aan de buiten kant groter uitgevallen auto's. Aan het einde van het jaar verschijnt een sedan op Ibiza- basis die naar de naam Cordoba gaat luiste ren. Daarnaast is de komst van een cabriolet niet ondenkbaar. Ongeveer een jaar geleden startte de intro ductie van de Alfa 155 op de verschillende Europese markten. In totaal werden er in 1992 39.000 eenheden van de nieuweling gemaakt. Zo'n 30.000 vonden hun afzet in Italië, terwijl de overige negenduizend in an dere Europese landen werden verkocht. Met 1.200 stuks in 1992 is Nederland een relatief zeer grote afnemer. De 155 moet echter nu meer succes gaan boeken. Tegelijkertijd brengt Alfa een basis 1.7-versie en maar liefst twee turbodiesels. De Alfa 155 heeft de eigen 75 opgevolgd en moet concurreren met bijvoorbeeld de BMW 3-serie, Audi 80, Lancia Dedra en Mercedes 190. Dit is bij uitstek een zakelijk gereden klasse, waar versies met dieselmotor voor ex tra verkoopsucces kunnen zorgen. Alfa biedt in de 155 maar liefst de keuze uit twee. Allereerst valt men terug op de 1929 cc tur bodiesel met intercooler die we ook kennen uit de Fiat Tipo/Tempra en de Lancia Dedra. Een krachtbron die zijn sporen reeds verdiend heeft. De 1.9 levert een maximaal vermogen van 92 pk bij 4100 tr/min en een koppel van 186 Nm bij 2400 tr/min. De 1250 kg wegen de 155 TD weet hierdoor een top van 180 km/u te behalen en in 13,5 seconden vanuit stilstand de 100 km/u te bereiken. De Alfa 155 TD wordt in dezelfde uitvoering geleverd als de 1.8 Twin Spark. Dat betekent dat dit model is voorzien van stuurbekrachtiging, ge tint glas, elektrisch bediende voorportierra men, centrale vergrendeling en twee met de hand van binnenuit te verstellen bui tenspiegels. ALFA 155 1.7 EN TURBODIESEL Alfa lepelt echter ook de uit de 164 bekende 2.5 liter VM-dieselmotor in de 155. Ook deze krachtbron wordt geholpen door een turbo compressor en intercooler, maar beschikt bo vendien over uitlaatgasrecirculatie en een electronisch motormanagementsysteem. De 2.5 liter turbodiesel behoort tot de meest krachtige en soepele dieselmotoren die op dit moment te koop zijn. Niet voor niets vinden we deze krachtbron onder andere ook in de Renault Safrane en Chrysler Voyager. Bij 4200 tr/min wordt het forse vermogen van 125 pk bereikt, terwijl het gigantische koppel van 294 Nm al bij 2.000 tr/min volledig ter be schikking staat. Het is te begrijpen dat de 2.5 liter haast sportwagen-achtige prestaties heeft. Zo is een top mogelijk van 195 km/u en is voor het sprintje van 0 tot 100 km/u maar 10,4 seconden nodig. Onder alle omstandigheden heeft de kracht bron vermogen genoeg. Er kan snel worden doorgeschakeld om de motor laag in toeren te houden, maar ook doortrekken in de versnel lingen wordt zonder tegenspraak toegelaten. Of er nu gereden worden over de autosnel weg of over bochtige bergweggetjes, je hebt vrijwel niet meer het idee met een diesel op stap te zijn. Mochten er nog mensen zijn die vooroordelen hebben bij het horen van het woord diesel, na een rit met de Alfa 155 TD 2.5 zijn deze helemaal verdwenen. Alleen bij stationair is nog te horen dat het hier om een diesel gaat. De TD 2.5 wordt geleverd in een luxueuze uitvoering met onder meer in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, lendensteun- verstelling, hoofdsteunen achterin, skiluik, middenarmsteunen voor en achter, check- system, meegespoten buitenspiegels die bo vendien elektrisch te verstellen en verwarmen zijn, mistlampen en lederen bekleding op stuurwiel en pookknop. Overigens is er vanaf nu een duidelijk verschil tussen de 155-modellen in basisuitvoering en de com pletere types. Zo hebben de 1.8 L, 2.0, V6 en TD 2.5 voortaan de meegespoten grille van de snelle Q4. De belangrijkste uitbreiding voor de Neder landse markt is het nieuwe basismodel. Het gaat hier om de Twin Spark 1.7. De bestaande 1773 cc motor werd teruggebracht tot 1749 cc. Hiermee werd ook het vermogen verlaagd van 129 tot 115 pk. Toch is de 1.7 niet bepaald lui te noemen. De oorzaak hiervan vinden we in het maximale koppel wat met 146 Nm wel liswaar lager is uitgevallen, maar wat al bij 3500 tr/min volledig bruikbaar is. De koppel- kromme loopt zelfs tussen de 2400 en 5000 tr/min vrijwel vlak, zodat over een groot toe- renbereik naar hartelust gespeeld kan worden. Dit betekent dat de 155 1.7 zowel rustig kan worden gereden bij lage toerentallen, maar dat ook de sportieve Alfist aan zijn trekken komt. Daarbij valt op dat de motor behoorlijk stil zijn werk doet. De 155 Twin Spark 1.7 haalt een top van 191 km/u en weet de 100 km/u na 11,8 seconden aan te wijzen. Prima cijfers die de 1.8-motor vrijwel overbodig maken. Alfa heeft het uitbrengen van drie nieuwe mo toren in de 155-reeks meteen aangegrepen om de auto op details aan te passen. Het be treft hier onder andere de veiligheid. Binnen kort kan de 155 tegen meerprijs met airbag en gordelspanners worden besteld. Vanaf nu zijn ook alle types voorzien van verstevigingsbal ken in de portieren en een aantal andere extra verstevigingen. Verder is de uitvoering van de duurdere types verder op niveau gebracht. We vinden hier onder andere een fraaiere bekle ding op meubilair en deurpanelen, licht gewij zigd dashboard en andere vloerbedekking. De V6 heeft als topmodel een geheel eigen in richting met gesloten portierbakken, een hou ten rand op het dashboard en een uitermate fraai driespakig stuurwiel. Het programma van de Alfa 155 omvat vanaf nu acht verschillende uitvoeringen. De be staande modellen zijn ondanks de wijzigingen niet in prijs veranderd. De nieuwe Twin Spark 1.7 zal binnenkort voor net onder de f.40.000,= op de markt komen. Alfa Romeo Nederland verwacht verder de TD voor iets minder dan f.45.000,= op de prijslijst te kun nen zetten, terwijl voor de TD 2.5 een richt prijs van f. 54.000,= wordt opgegeven.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1993 | | pagina 15