Bison
hand-cleaner
Grijp je kans
op Zandvoort
Nieuwe sterke basis
SEAT IBIZA
PZC WEEKBLADEN
Samenstelling en redaktie:
A. Hanneman
T. Vos
tel. redactie 01180-81000
tel. advertenties 01184-84000
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen
Seat-ontwerpers startten enkele
jaren geleden met een blank stuk
papier en een naam. Door de pri
ma reputatie was het al direct dui
delijk dat de Ibiza-opvolger
wederom Ibiza moest gaan heten.
Verder is de in juni op de Neder
landse markt verschijnende Seat
Ibiza volledig nieuw, met gebruik
making uiteraard van vele VW-
componenten.
Collectie
Predikaat
Uitvoeringen
Prijzen
Uitlaatgasrecirculatie
Vooroordelen
Basismodel
Woensdag 21 april 1993
DE FAAM - DE VLISSINGER
15
Lekker klussen aan de auto, maar al na een
paar minuten zijn je handen helemaal vies en
vettig. Speciaal voor het reinigen van vuile
handen na het klussen heeft Bison de Hand
Cleaner ontwikkeld. Deze cleaner verwijdert
vuil, olie, vet, teer etc. uit de poriën.
Een speciale emulsie zorgt er verder voor dat
geen oplosmiddel in contact komt met de
huid, waardoor uitdroging wordt voorkomen.
De cleaner moet zonder water op de handen
worden aangebracht. Door goed te wrijven
lost het vuil op en kunnen de handen onder de
kraan worden afgespoeld. Bison Hand Cleaner
desinfecteert, is PH-neutraal, dermatologisch
getest en biologisch afbreekbaar. Bison Hand
Cleaner is verkrijgbaar bij bouwmarkt, doe-
het-zelf-zaak en verfspecialist in 200 ml tubes
en 500 ml potten. Daarnaast zijn er ter intro-
duktie 15 ml probeertubes beschikbaar. De
prijs varieert van f.0,99 voor de probeertube
tot f.9,95 voor de 500 ml pot.
De Dutch Racing School organiseert op
maandag 17 mei een kennismakingsdag op
het circuit van Zandvoort. Voor sportieve au
tomobilisten en aankomend racetalent een
unieke mogelijkheid om een spektakulair kijkje
te nemen in de keuken van de autosport,
waarbij het zelf rijden in een echte Formule ra
cewagen hèt hoogtepunt is.
Onder deskundige begeleiding van ervaren in
structeurs die hun sporen in de racerij ver
diend hebben, werken de deelnemers een
aantal programma-onderdelen af. Zo wordt er
gereden met de Sand Buggy's, Go Karts,
twee keer per dag diverse ronden in een
Formule-wagen, slalomrijden, enkele rondes
met de eigen auto en meerijden in een sport-
scar en racetoerwagen. De deelnamekosten
voor de racedag bedragen f.345, inclusief
lunch, terwijl de dagwinnaars op 17 decem
ber de hele dag gratis in een Formule Ford ra
cewagen mogen rijden. Liefhebbers kunnen
informatie aanvragen bij de Dutch Racing
School, Postbus 13, 2040 AA Zandvoort.
Half maatje groter
De Ibiza moet een eigen plaats gaan innemen
op de automarkt. De auto zit in het prijsseg
ment van compacte auto's als de Renault Clio,
Nissan Micra en Peugeot 106, maar is net een
halve klasse groter wat afmetingen betreft.
Immers met een lengte van 3,81 meter heeft
de Ibiza ongeveer de dimensies van de eerste
Golf.
De Ibiza volgt duidelijk de stijl van de Toledo.
Het front vertoont veel overeenkomsten, ter
wijl de zijkant zeer gesloten is. De meeste ver
sies zijn zowel met een drie- als
vijfdeurscarrosserie te leveren. Hierbij heeft de
driedeurs een sportief, individueel karakter,
terwijl de vijfdeurs duidelijk als gezinswagen
bedoeld is. Ook vergelijkbaar aan de Toledo is
het ontbreken van elk soort van zijdelingse
bescherming. In het ontwerp is niet in
stootstrips op de flanken voorzien, maar deze
zullen naar wens wel geleverd gaan worden.
De bagageruimte wordt via de achterklep be
reikt en heeft een inhoud van 270 liter. De bak
is vooral erg diep. Seat is zo trots op het toe
passen van zaken als stuurbekrachtiging, ABS
en multipoint injectie dat de aanwezigheid van
deze zaken op allerhande plaatsen op de auto
met ontsierende stickers wordt aangegeven.
Seat zal zeker proberen klanten te trekken uit
het Golf/Astra-segment. Het gaat dan voorna
melijk om particulieren die de nieuwe genera
ties middenklassers te duur zijn gaan vinden.
Seat biedt de Ibiza met een enorme collectie
motoren en uitrustingsvarianten, terwijl ook
de optielijst zeer compleet is. Aan de basis
staat de 1050 cc motor bekend uit de VW Po
lo. Typisch een motor voor stadsgebruik. Im
mers 45 pk voor een 900 kg zware auto is
niet bepaald overdreven. De Ibiza 1.05 weet
uiteindelijk een top te behalen van 138 km/u
en heeft 22,3 lange seconden nodig om de
100 km/u te behalen. De basis Ibiza beschikt
wel direct over een vijfbak.
Veel geschikter is de 1.3 krachtbron die met
55 pk veel vlotter uit de voeten komt. De Ibiza
1.3 heeft een top van 151 km/u en heeft voor
het bekende sprintje 16,8 seconden nodig.
Geen wonder dat de 1.3 waarschijnlijk het
meest verkocht gaat worden.
De drie resterende benzine-motoren kunnen
rustig het predikaat 'sportief' worden opge
plakt. Het gaat namelijk om een 1.6, 1.8 en
2.0 liter met vermogens van respectievelijk
75, 90 en 115 pk. De sterkste variant haalt
net geen 200 km/u maar houdt zijn accelera
tie van 0-100 onder de 10 seconden. Door in
de Ibiza dergelijk grote motoren aan te bieden,
hoopt Seat ook nog eens klanten te trekken,
die puur vanwege motorisch geweld een gro
tere auto kopen. Tot slot is er ook nog een die
sel. Het is de bekende 1.9 liter van VW die
met zijn 64 pk prestaties levert die boven het
niveau van de 1.3 liggen. Rumoerig zijn de
motoren geen van allen. Wat opvalt in vergelij
king met de huidige generatie is dat het zo
hinderlijke geroffel in de versnellingsbak defi
nitief tot het verleden behoord. De hele auto
voelt uitzonderlijk degelijk aan. Vreemdge-
noeg heeft men de achterwielophanging niet
stil weten te krijgen. Afhankelijk van het type
en de gereden snelheid komt er van achter
een storend, ruisend geluid, wat absoluut
weggewerkt moet worden. Vanaf de 1.6 liter
motor beschikt de Ibiza over stuurbekrachti
ging, wellicht niet strikt noodzakelijk, maar
wel comfort verhogend. Alhoewel gebruikt
gemaakt is van ophangdetails van. onder an
dere de Golf is het onderstel van de Ibiza
nieuw. Dezelfde bodemgroep mogen we ook
bij de volgende VW Polo verwachten. De Ibiza
toont zich hiermee behoorlijk comfortabel.
Dat merk je al snel, als wordt gereden over
Spaanse binnenwegen met veelvuldig onver
wacht opdoemende diepe gaten m nei weg
dek. Echter voor de sportieve 2 liter-versies
zou het onderstel wat straffer afgestemd mo
gen worden.
De Ibiza loopt volledig in de pas met VW waar
het veiligheid en milieu betreft. Zo is de nieu
we Seat voorzien van verstevigingsbalken in
de portieren en is vanaf het tweede deel van
het jaar de inmiddels bekende dubbele airbag
te leveren. Het milieu wordt gediend door de
aanwezigheid van de katalysator ook op de
diesel, het gebruik van milieuvriendelijke pro-
duktiemethoden en het voor 95% recyclebaar
zijn van de gebruikte materialen.
De Ibiza wordt voorgesteld in vier uitrustings
varianten, luisterend naar een mengeling van
typische VW- en Seat-namen. Aan de basis
staat de CL met onder meer een vijfbak, wis
ser achterop, halogeen koplampen, met de
hand van binnenuit verstelbare buitenspiegels,
twee dashboardkastjes, radiovoorbereiding
met 2 luidsprekers en een analoog klokje. De
CL heeft stalen wielen met naafkappen. De
basismodellen hebben zwarte bumpers. Het
achter exemplaar is een beetje voorover hel
lend geplaatst, waardoor de indruk ontstaat
dat de auto een lichte tik heeft gehad.' De
completere CLX is herkenbaar aan zijn geslo
ten wieldoppen en getint glas, met stof bekle
de portierpanelen, toerenteller en digitale klok.
Vervolgens komen we bij de zeer luxueuze
GLX met zaken als centrale vergrendeling,
elektrische ruitbediening, verwarming voor de
achterpassagiers en een regelbare interval op
de ruitewissers. De sportieve top wordt ge
vormd door de GT met mistlampen, spoiler op
de achterklep, meegespoten buitenspiegels,
sportstoelen met hoogteverstelling aan
bestuurderskant en een sportstuur.
In ieder geval zal niemand kunnen klagen over
het aanbod £>ij de nieuwe Ibiza. Vanaf juni
staat de auto bij de dealers in de showroom.
Aanvankelijk zal worden begonnen met de 1.3
voor net iets minder dan f.24.000, De 1.05
zal vanaf september voor ongeveer
f.22.500,= verkrijgbaar zijn. De serie zal door
lopen tot zo'n f.38.000,=. Vooral in de basis
uitvoeringen is de Ibiza een aardig ogende, re
delijk veel ruimte biedende auto die met recht
concurrentie kan bieden tegen aan de buiten
kant groter uitgevallen auto's. Aan het einde
van het jaar verschijnt een sedan op Ibiza-
basis die naar de naam Cordoba gaat luiste
ren. Daarnaast is de komst van een cabriolet
niet ondenkbaar.
Ongeveer een jaar geleden startte de intro
ductie van de Alfa 155 op de verschillende
Europese markten. In totaal werden er in
1992 39.000 eenheden van de nieuweling
gemaakt. Zo'n 30.000 vonden hun afzet in
Italië, terwijl de overige negenduizend in an
dere Europese landen werden verkocht. Met
1.200 stuks in 1992 is Nederland een relatief
zeer grote afnemer. De 155 moet echter nu
meer succes gaan boeken. Tegelijkertijd
brengt Alfa een basis 1.7-versie en maar liefst
twee turbodiesels.
De Alfa 155 heeft de eigen 75 opgevolgd en
moet concurreren met bijvoorbeeld de BMW
3-serie, Audi 80, Lancia Dedra en Mercedes
190. Dit is bij uitstek een zakelijk gereden
klasse, waar versies met dieselmotor voor ex
tra verkoopsucces kunnen zorgen. Alfa biedt
in de 155 maar liefst de keuze uit twee.
Allereerst valt men terug op de 1929 cc tur
bodiesel met intercooler die we ook kennen
uit de Fiat Tipo/Tempra en de Lancia Dedra.
Een krachtbron die zijn sporen reeds verdiend
heeft. De 1.9 levert een maximaal vermogen
van 92 pk bij 4100 tr/min en een koppel van
186 Nm bij 2400 tr/min. De 1250 kg wegen
de 155 TD weet hierdoor een top van 180
km/u te behalen en in 13,5 seconden vanuit
stilstand de 100 km/u te bereiken. De Alfa
155 TD wordt in dezelfde uitvoering geleverd
als de 1.8 Twin Spark. Dat betekent dat dit
model is voorzien van stuurbekrachtiging, ge
tint glas, elektrisch bediende voorportierra
men, centrale vergrendeling en twee met de
hand van binnenuit te verstellen bui
tenspiegels.
ALFA 155 1.7 EN TURBODIESEL
Alfa lepelt echter ook de uit de 164 bekende
2.5 liter VM-dieselmotor in de 155. Ook deze
krachtbron wordt geholpen door een turbo
compressor en intercooler, maar beschikt bo
vendien over uitlaatgasrecirculatie en een
electronisch motormanagementsysteem. De
2.5 liter turbodiesel behoort tot de meest
krachtige en soepele dieselmotoren die op dit
moment te koop zijn. Niet voor niets vinden
we deze krachtbron onder andere ook in de
Renault Safrane en Chrysler Voyager. Bij
4200 tr/min wordt het forse vermogen van
125 pk bereikt, terwijl het gigantische koppel
van 294 Nm al bij 2.000 tr/min volledig ter be
schikking staat. Het is te begrijpen dat de 2.5
liter haast sportwagen-achtige prestaties
heeft. Zo is een top mogelijk van 195 km/u en
is voor het sprintje van 0 tot 100 km/u maar
10,4 seconden nodig.
Onder alle omstandigheden heeft de kracht
bron vermogen genoeg. Er kan snel worden
doorgeschakeld om de motor laag in toeren te
houden, maar ook doortrekken in de versnel
lingen wordt zonder tegenspraak toegelaten.
Of er nu gereden worden over de autosnel
weg of over bochtige bergweggetjes, je hebt
vrijwel niet meer het idee met een diesel op
stap te zijn. Mochten er nog mensen zijn die
vooroordelen hebben bij het horen van het
woord diesel, na een rit met de Alfa 155 TD
2.5 zijn deze helemaal verdwenen. Alleen bij
stationair is nog te horen dat het hier om een
diesel gaat. De TD 2.5 wordt geleverd in een
luxueuze uitvoering met onder meer in hoogte
verstelbare bestuurdersstoel, lendensteun-
verstelling, hoofdsteunen achterin, skiluik,
middenarmsteunen voor en achter, check-
system, meegespoten buitenspiegels die bo
vendien elektrisch te verstellen en verwarmen
zijn, mistlampen en lederen bekleding op
stuurwiel en pookknop. Overigens is er vanaf
nu een duidelijk verschil tussen de
155-modellen in basisuitvoering en de com
pletere types. Zo hebben de 1.8 L, 2.0, V6 en
TD 2.5 voortaan de meegespoten grille van de
snelle Q4.
De belangrijkste uitbreiding voor de Neder
landse markt is het nieuwe basismodel. Het
gaat hier om de Twin Spark 1.7. De bestaande
1773 cc motor werd teruggebracht tot 1749
cc. Hiermee werd ook het vermogen verlaagd
van 129 tot 115 pk. Toch is de 1.7 niet bepaald
lui te noemen. De oorzaak hiervan vinden we
in het maximale koppel wat met 146 Nm wel
liswaar lager is uitgevallen, maar wat al bij
3500 tr/min volledig bruikbaar is. De koppel-
kromme loopt zelfs tussen de 2400 en 5000
tr/min vrijwel vlak, zodat over een groot toe-
renbereik naar hartelust gespeeld kan worden.
Dit betekent dat de 155 1.7 zowel rustig kan
worden gereden bij lage toerentallen, maar
dat ook de sportieve Alfist aan zijn trekken
komt. Daarbij valt op dat de motor behoorlijk
stil zijn werk doet. De 155 Twin Spark 1.7
haalt een top van 191 km/u en weet de 100
km/u na 11,8 seconden aan te wijzen. Prima
cijfers die de 1.8-motor vrijwel overbodig
maken.
Alfa heeft het uitbrengen van drie nieuwe mo
toren in de 155-reeks meteen aangegrepen
om de auto op details aan te passen. Het be
treft hier onder andere de veiligheid. Binnen
kort kan de 155 tegen meerprijs met airbag en
gordelspanners worden besteld. Vanaf nu zijn
ook alle types voorzien van verstevigingsbal
ken in de portieren en een aantal andere extra
verstevigingen. Verder is de uitvoering van de
duurdere types verder op niveau gebracht. We
vinden hier onder andere een fraaiere bekle
ding op meubilair en deurpanelen, licht gewij
zigd dashboard en andere vloerbedekking. De
V6 heeft als topmodel een geheel eigen in
richting met gesloten portierbakken, een hou
ten rand op het dashboard en een uitermate
fraai driespakig stuurwiel.
Het programma van de Alfa 155 omvat vanaf
nu acht verschillende uitvoeringen. De be
staande modellen zijn ondanks de wijzigingen
niet in prijs veranderd. De nieuwe Twin Spark
1.7 zal binnenkort voor net onder de
f.40.000,= op de markt komen. Alfa Romeo
Nederland verwacht verder de TD voor iets
minder dan f.45.000,= op de prijslijst te kun
nen zetten, terwijl voor de TD 2.5 een richt
prijs van f. 54.000,= wordt opgegeven.