Zeelandbrug Waterbodems baggerspecie waar ben je? Provincie Zeeland BROMFIETS- 1 VERZEKERING I W.M. R0ELSE I waterschap Walcheren Cursus Veilig Caravannen GROTE OPKNAPBEURT N0LLEH00FD Abdij Nieuws is de informatierubriek van de Provincie Zeeland. Redactie: Bureau Voorlichting, Abdij 6, postbus 6001, 4330 LA Middelburg, telefoon 01180 31392 Zeeland schoon Zorgvuldig omspringen met vervuilde bagger en het schoonmaken en houden van de bodem zijn de onderwerpen in het voorontwerp-plan verontreinigde waterbodems en baggerspecie Der Boede Waterpeil OP DE VOET GEVOLGD door Hauk Breedveld Hauk Breedveld Ook dit jaar weer de laagst mogelijke premie Assurantiekantoor Natuur Buurt/wijk Boerderijwinkel van Ter Linde minder open Wk GERAMD DUURZAAM HERSTEL GEEN OVERLAST Woensdag 14 april 1993 DE FAAM - DE VLISSINGER 9 Nieuws Het verkeersaanbod op de Zeelandbrug is met 25% toegenomen vanaf 1 januari 1993. Sinds deze datum is er geen tolheffing meer op deze verbinding tussen Schouwen-Duiveland en Noord Beveland. Het aantal voertuigen dat in janua ri en februari 1993 van de brug gebruik maakte bedroeg per dag respectievelijk 6.486 en 6.971. In dezelfde maanden van 1992 wa ren de aantallen achtereenvolgens 5.166 en 5.468. De cijfers zijn af komstig van de directie milieu en waterstaat van de provincie die de tellingen heeft uitgevoerd. Voor een deel is de groei afkom stig van verkeer dat gebruik maak te van de weg over de storm vloedkering, zolang op de Zeelandbrug tol werd geheven. Ook is enige groei toe te schrijven aan verkeer vanaf rijksweg 58 en van "nieuw" verkeer. Exacte getal len zijn daarvoor niet te geven. De directie milieu en waterstaat verwacht dat het aantal passages op de weg over de stormvloedke ring gemiddeld per dag zal afne men met zo'n 700 auto's van 6.000 in 1992 naar 5.300 in 1993. Daar tegenover staat een toenemend gemiddelde van 8.000 voertuigen voor de Zeelandbrug tegen 6.400 vorig jaar. Zwerfvuil is een irritant pro bleem, zo valt in het provinci aal milieubeleidsplan Kerend Tij te lezen, dat zich voordoet in steden, langs de waterkant en in recreatiegebieden. De provincie wil iets aan dit probleem doen en in overleg met de Stichting Nederland Schoon is voor de komende zomermaanden een actie be dacht om de bezoekers van stranden en oevers te wijzen op hun verantwoordelijkheid. Men krijgt zakjes uitgereikt, be doeld om het eigen afval mee naar huis te nemen. Volgens de stich ting is uit ervaring gebleken dat dit een betere aanpak is dan steeds meer afvalbakken plaatsen. De "Zeeland-schoon-zakken" wor den uitgereikt bij campings, strandtenten, jachthavens en soortgelijke lokaties. Recreanten kunnen ideeën indienen om het ontstaan van zwerfvuil tegen te gaan. Men kan daar zelfs een prijs mee winnen. Vanuit de provincie wordt gepro beerd de financiering van dit pro ject rond te krijgen. Gemeenten en waterschappen krijgen de vraag voorgelegd mee te werken aan vergunningen, publiciteit en moge lijke organisatorische hand- en spandiensten. De verkeerssituatie in de om geving van het verpleeghuis Der Boede in Koudekerke, is onvoldoende veilig voor de ge handicapte bewoners van het tehuis. Het verpleeghuis ligt aan een krui sing van twee wegen, de SI4 of wel Vlissingsestraat en de Ter Poorteweg. Gedeputeerde staten stellen voor ruim vier ton uit te trekken voor het aanbrengen van een aantal verbeteringen. De beide bushaltes voor de oude hoofdingang aan de Vlissingse straat verdwijnen op die plek. De hoofdingang gaat dicht en komt aan de Ter Poorteweg te liggen. In de buurt van deze weg komen ook de nieuwe bushaltes. Met de ver plaatsing van al het "Der Boedeverkeer" naar de Ter Poorteweg is het ook nodig deze weg aan te pakken. Aan de kant van Der Boede komt een fietspad en een pad voor rolstoelers en voetgangers. Om vanaf de Ter Poorteweg de oversteek over de Vlissingsestraat te vergemakkelij ken komt er in de buurt van de aansluiting van deze wegen een middeneiland op de Vlissingse straat. Rolstoelers, voetgangers en fietsers kunnen dan de weg in twee keer oversteken en hebben zo te maken met verkeer uit één richting. Het pad voor rolstoelers wordt vervolgens nog een eind doorgetrokken in zuidelijke rich ting. Op die manier zijn twee aan de andere kant vamde S14 gele gen polderwegen veiliger bereik baar. De kosten van al deze aanpassin gen bedragen 660.000, Behalve de ruim vier ton van de provincie draagt de gemeente Valkenisse bij met een bedrag van 125.000,en het Wegschap met veertigduizend gulden. De Stichting Verpleeg- en Rusthuizen ten slotte, stelt een bedrag be schikbaar van tachtigduizend gul den. Provinciale staten besluiten 28 mei of zij accoord gaan met dit voorstel van het dagelijks provin ciebestuur. Tot 15 mei ligt het voorontwerp plan verontreinigde waterbodems en baggerspecie ter inzage in het provinciaal informatiecentrum in Middelburg. Alle overheidsinstanties die met de materie van doen hebben, heb ben meegewerkt aan de totstand koming van het plan: het rijk (rijks waterstaat, milieu-inspectie, directie landbouw, natuur en open luchtrecreatie), de provincie (di rectie milieu en waterstaat), de waterschappen, de gemeenten en de havenschappen. Preventie, sanering en verwij dering zijn de instrumenten die in het plan worden be schreven. Zij zijn van toepas sing op alle oppervlaktewate ren in de provincie, ongeacht de beheerder van het water. In het plan wordt steeds aange geven van wie maatregelen worden verwacht. Een nadere indeling van het opper vlaktewater is gemaakt aan de hand van watersystemen, met elk specifieke kenmerken, die meebe- palend zijn voor de aard van de vervuiling: Westerschelde, Oosterschelde, grote kanalen, meren en binnenwateren. De vervuiling wordt onderverdeeld in drie groepen: zware metalen, zoals cadmium, kwik en lood, or ganische microverontreinigin gen, onder meer polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK's) en bestrijdingsmiddelen, en nutriënten, zoals fosfaat en stikstof. Per watersysteem is beleid uitge zet. Van de vervuilde baggerspecie, die naar de zwaarte van verontrei niging in klasssen is ingedeeld, wordt aangegeven hoeveel naar verwachting te saneren is. De klassen 3 en 4 de vuilste bag ger - zitten vooral in de Westerschelde en het Kanaal van Gent naar Terneuzen en het Kanaal door Walcheren. De ge schatte hoeveelheid van klasse 3 is totaal ruim 3 miljoen kubieke meter en van klasse 4 ruim 1,7 miljoen kubieke meter. Baggerschuit op Westerschelde Sanering heeft alleen zin als de vervuiling bij de bron af doende is aangepakt. Strenge (milieu)eisen bij de verlening van vergunningen en controle op de naleving van de eisen zijn bij de preventie van be lang. Een verbod op de toe^ passing van bepaalde stoffen en het aandringen op het ge bruik van milieuvriendelijke bestrijdingsmiddelen zijn an dere mogelijkheden. Dat geldt overigens niet alleen voor Zeeland. De vervuiling van de Westerschelde en het Kanaal van Gent naar Terneuzen moet vooral worden toegeschreven aan de on gezuiverde lozing van industrieel en huishoudelijk afvalwater uit België. Vervuilde waterbodems moeten worden gesaneerd als er ernstig gevaar voor de volksgezondheid, het milieu of het gebruik van grondwater optreedt. Voorlopig zal sanering overigens maar mondjesmaat worden toegepast. Dat komt doordat de verwerking het schoonmaken en de ber ging van de bagger nog niet af doende zijn geregeld. Het baggerwerk dat wordt ge daan, is vooral nodig om het wa ter op diepte te houden of vanwe ge andére onderhoudswerken. Overigens kan ook daarbij vervuil de specie vrijkomen. Licht verontreinigde specie kan in het water worden teruggezet. Dat geld voor bagger uit de rijkswate ren. Voor de regionale wateren wordt verspreiding op land toege staan. Zodra de vervuiling ernstiger wordt moet de specie worden ge borgen in depot. Aan de hand van een milieu effectrapportage (MER) moet ge kozen worden voor twee bagger speciedepots met een totale ca paciteit van 15 miljoen kubieke meter. Mogelijke lokaties zijn de Koegorspolder, Middelplaat en Sloehaven-West en als reserve plaatsen zijn de Rug van Borssele en de Axelse Vlakte in beeld. Voordat alle procedures zijn afge rond en de depots beschikbaar zijn, is het om en nabij het jaar 2000. Niet alle baggerwerk kan tot dat tijdstip worden uitgesteld en daarom moet worden gekozen voor de inrichting van tijdelijke de pots. Door alle maatregelen die moeten worden getroffen, laat het zich aanzien dat de reinigingsrechten en de geschotsheffing van de wa terschappen aanzienlijk zullen stij gen. Door een aankomende wetswijzi ging worden de waterschappen namelijk verantwoordelijk voor de sanering van de waterbodems van regionale wateren. Voor de ber ging alleen moet per waterschap worden gerekend op 660.000 gul den bij handhaving van het huidige beleid. Worden de maatregelen van het voorontwerp-plan waterbo dems en baggerspecie gevolgd dan komen de meerkosten per waterschap op 1 miljoen gulden. Het voorontwerp-plan ligt van 15 april tot 15 mei in het infor matiecentrum ter inzage. In dezelfde periode kunnen schriftelijke reacties worden ingediend bij de Stuurgroep verontreinigde waterbodems en baggerspecie, postbus 165, 4330 AD Middelburg. Het is de bedoeling dat alle partij en die bij de samenstelling van het plan betrokken zijn, zich via een intentieverklaring binden aan de uitvoering ervan. Het voorontwerp en een samen vatting daarvan zijn verkrijgbaar bij het provinciaal informatiecen trum, Abdij 9, postbus 6001, 4330 LA Middelburg, 01180- 31400. Het peil op het Kanaal door Walcheren wordt tijdelijk met zestig centimeter verlaagd tot 0,30 +NAP. Dat geldt voor de periode van 19 april tot 16 mei. De verlaging houdt ver band met onderhoud aan de kanaaloevers. De aflaat van het water begint 's morgens vroeg op 19 april, rond de klok van vijf uur. De toegelaten diepgang voor de doorgaande scheepvaart op het kanaal en met de bestemming noordzijde verbreed deel zijkanaal naar Arnemuiden blijft 3,70 meter. Schepen op die route met een ontheffing tot 4,30 meter moeten er rekening mee houden dat voor hen in de onderhoudsperiode ook een diepgang van 3,70 meter geldt. Scheepvaart naar Arnemuiden is gebonden aan een diepgang van 1,60 meter en op het verbreed kanaal en het binnen- havengebied in Vlissingen wordt de diepgang vlak voor de grote schutsluis 7,30 meter en 6,40 meter vanaf de eerste binnenha ven tot de binnenkeersluisbrug. Hauk Breedveld maakt een reis van een half jaar door verschil lende Aziatische landen. Weke lijks houdt hij ons op de hoogte van zijn belevenissen. Een koude vrijdagmiddag. De trein reed precies op tijd het Bellorussia station in Moskou binnen. Toen hij tot stilstand was gekomen, namen mijn reisgenoten en ik afscheid van Adytte, de sexy stewardess en gingen op zoek naar onze con tactpersonen. Het station ziet zwart van de mensen en overal is luid ge schreeuw om ons heen. Etiène en Wout vinden al snel hun contactpersoon en we nemen afscheid, afsprekend elkaar 's avonds te ontmoeten in de beroemde MosCow-Donalds. Ik loop het perron op en neer om mijn contactpersoon Yuri te vinden. Nergens is er een bord je met zijn naam te bekennen. Overmeesterd door een gevoel van paniek loop ik de donkere en vieze stationshal binnen. Overal zwerven bedelaars rond. Een aanblik die mij be paald niet gelukkiger maakt. Met moeite baan ik mij een weg door de grauwe mensen massa. Niemand spreekt mijn taal, borden kan ik niet lezen en een kaart van Moskou heb ik niet. Kortom: ik ben radeloos. Na wat voordringen en een lui de woordenwisseling met de loketdame krijg ik het eindelijk voor elkaar Yuri's naam te laten oproepen. Helaas. Geen reac tie. Een oude dame voert me mee naar een klein kantoortje, waar een boom van pen kerel met blauw uniform en rode pet gebaart dat ik plaats moet ne men. „Me tourist, problem. You telephone this man?", weet ik met veel moeite uit te brengen. Ik toon hem het adres van Yuri. Het duurde even voor hij rea geert. Maar na enkele minuten grijpt hij toch naar het zwaar antieke toestel. Eén uur, twee uur...nog steeds geen verbinding. Op de achter grond hoor ik de omroepster nogmaals Yuri's naam omroe pen. Na tweëenhalf uur ben ik het beu. Ik rits mijn papieren van het bureau en ga op zoek naar een taxi. Een opgave die aardig wat voeten in de aarde heeft. Overal krioelen auto's, bussen en vrachtwagens. „Taxi", schreeuw ik. En, ja hoor, binnen enkele seconden stonden er tientallen mensen om me heen. Waarschijnlijk hielden ze me al een tijdje in de gaten. Eén van hem pakte me bij de. arm en leidde mij naar zijn Heilige Koe. „Ten dollars", zei hij resoluut. Maar alles wat ik bezit zijn slechts twee dol lars, vijf marken en een zak drop. Even zie ik hem twijfelen. Dan gaat hij toch over stag. Slippend door de sneeuw en zigzaggend over de wegen om putten en gaten te ontwijken, bereikt de taxi na zo'n dertig minuten het reisdoel: een grau we, oude flat zoals er zoveel zijn te bekennen. Na een tocht je in een niet echt betrouwbaar uitziende lift bereik ik de ver dieping van Yuri's flat. Als een koning word ik ontvangen. Het was tijd voor een frisse douche en een stevige Russische maal tijd. Mijn eerste uurtjes in Mos kou waren bizar en spannend. Ik voelde het echte avontuur! SPARTAM ETf 60,- AUTOMAAT SNORFIETSf 140,- I MET VERSNELLINGf 375,- incl. alle kosten en plaatje van 1 mei 1993 - 1 mei 1994 Blauwedijk 1, Middelburg, 01180-14287 E Natuurbouw - Twee sprekers schetsen tijdens de donateursa vond van het Wereld Natuur Fonds, dinsdag 20 april, een beeld van de natuurbouw- en ontwikkeling in de provincie Zee land. De bijeenkomst is vanaf 20 uur in de Zeeuwse Bibliotheek in Middelburg. 't Speeltreintje - De peu terspeelzaal 't Speeltreintje aan de Europalaan "in Middelburg bestaat 20 jaar. Dit wordt zater dag 24 april van 10.30 tot 12 uur gevierd met ouders, kinderen en j oud-werkgroepleden. Voor de kinderen zijn er spelletjes. De boerderijwinkel van Ter Linde in Oostkapelle (het voormalige Loverendale) krimpt zijn ope ningstijden in. De zaak wordt bo vendien veranderd. Begin mei beginnen de Biologisch- dynamische boeren en tuinders aan een verbouwing van de win kel. Die verbouwing is er op ge richt om voortaan alleen eigen produkten direct aan de consu ment te kunnen verkopen. De winkel is vanaf mei alleen nog op dinsdag- en vrijdagmorgen tussen tien en twaalf uur open. Tot inkrinping van de openingstij den is besloten omdat het win- kelgebeuren veel tijd opslokte. Naast het werk op het land en in het gezin (Ter Linde wordt bestierd door drie echtparen met kinderen) werd de druk te groot om ook nog meer dan twee da gen de winkel open te houden. Met het zomerseizoen voor de deur is de tijd weer aangebroken om de caravan uit de stalling te halen. Voor Veilig Verkeer Neder land is dat het teken om, voor de elfde keer alweer, een twee daagse cursus 'Veilig Caravan nen' te geven. De theorielessen zijn maandag 26 april en 3 mei in het gebouw van de Rijkspolitie aan de Vrijlandstraat in Mid delburg. In theorielessen, die gegeven worden door een caravandeskun- dige en leden van dé technische dienst van de politie, komen on der meer de papieren aan bod, de belading, de technische staat van auto en caravan. De praktijkdag is zaterdag 8 mei op het terrein van de Hooizolder 'in Westkapelle. Daar wordt ge oefend op de vaardigheden van het voor- en achteruit rijden met een caravan-combinatie en het slalom-rijden of door een poort rijden. Op deze dag wordt de ca ravan ook grondig gekeurd. De bezitter krijgt een rapport met de ontdekte gebreken en eventuele adviezen over herstel. VOORLICHTINGSRUBRIEK VAN DE ZEEUWSE WATERSCHAPPEN Eén van de drukst bezochte stranden van Walcheren is, het badstrand aan de Boulevard Evertsen te Vlissingen. Dat dit strand er nog steeds is, is onder meer te danken aan het Nolle- hoofd, dat de sterke stroming die het zand wegzuigt, redu ceert. Ook breekt dit paalhoofd de golven zodat de kust minder zwaar wordt belast. Nu is het iedere Vlissinger en iedere toerist die over de Vlis- singse boulevard wandelt duide lijk, dat het Nollehoofd er momenteel niet florissant bijstaat. Er zijn gaten van enkele meters en van veel palen zijn al leen nog maar stompjes over. De vergelijking met een zeer slecht gebit dringt zich als vanzelf op. mm Het Nollehoofd te Vlissingen op dit moment. Vergelijking met een slecht gebit dringt zich als vanzelf op. Door de herstel werkzaamheden die binnenkort beginnen, wordt het paal hoofd weer in ere hersteld. De slechte staat waarin het Nol lehoofd momenteel verkeert, heeft een lange voorgeschiede nis. In de laatste tientallen jaren Op 22 maart 1987 voer a/s gevolg van dichte mist de RP 10 bovenop het Nollehoofd, waardoor lichte schade ontstond. hebben vier schepen het paal hoofd geramd of zijn er bovenop gevaren. Grote schade werd aangericht door de stranding van de Tindefgell en de Dith Marchen in 1967 en 1972. De meest spectaculaire stranding om te zien was wel die van de rijkspolitieboot in 1987. Alle schades zijn aan het waterschap vergoed. Van dit geld wordt nu het algehele herstel betaald (f 300.000,-). Ook wordt aan het paalhoofd het onderhoud verricht, dat gedurende enkele jaren is uitgesteld tot er volledig herstel zou gaan plaatsvinden. Het gaat vooral om het zee- waartse deel na de knik; dat staat er nog maar voor de helft. In goede conditie zal juist dit deel er voor zorgen dat de zee waarts gerichte getijstroom wordt onderbroken, zodat veel minder zand van het badstrand naar de vaargeul wordt ge transporteerd. Dat het water schap het herstel niet eerder ter hand heeft genomen, heeft te maken met de afweging tussen herhaaldelijk relatief veel geld uitgeven aan lapmiddelen of in één keer het beschikbare geld besteden aan een duurzaam en grootschalig herstel. Er is be wust gekozen voor het laatste. De restauratie van het Nolle hoofd houdt concreet in: het ver wijderen van circa honderd paalstompen, het heien van evenzovele nieuwe palen van ne gen tot vijftien meter lang en het aanbrengen van nieuwe gordin gen en kespen die de palen on derling verbinden en het gehele paalhoofd verstevigen. Het werk zal met behulp van een drijvende heistelling vanaf het water wor den uitgevoerd. De uitvoerende aannemer is Van der Straaten BV uit Hansweert die volgende week met het werk zal begin nen. Voor opslag van materialen en stalling van materiaal is de buitenberm van de boulevard bij de Nolledijk beschikbaar. Er is nauwelijks overlast te verwach ten voor het zonnebadend, zwemmend en wandelend pu bliek. Er wordt niet gewerkt in de bouwvakvakantie (19 juli t/m 13 augustus). Uiterlijk 1 oktober a.s. zal het herstel voltooid zijn. Voor meer informatie kunt u terecht bij het Waterschap Walcheren aan de Groen markt 10 in Middelburg, tel: 01180 - 15751.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1993 | | pagina 9