Hydractief
heeft
voorkeur
FORD MONDEO
CITROEN XANTIA
PZC WEEKBLADEN
Deze Autokrant Extra is stevig
gevuld met nieuws en achter
gronden uit de autowereld.
Samenstelling en redaktie:
A. Hanneman
T. Vos
Redactiecommissie:
A. de Buck,
Auto Poppe Walcheren bv
P. Goedbloed, Autodemontage-
bedrijf Goedbloed
Th. Louisse, Autolease
maatschappij Midlease bv
J.A. Dijkwel,
Dijkwel Vlissingen bv
J. Richter,
Autobedrijf Van Fraassen
J. Cevaal, Toyota Cevaal
en Autorama Walcheren
K. Baas,
Auto Janssens Vlissingen bv
tel. redactie 01180-81000
tel. advertenties 01184-84000
Vierde jaargang, nummer 5
Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen
De nieuwe Xantia van Citroën
krijgt de taak in de voetspo
ren van de BX te treden. Een
zware taak, want dit laatstge
noemde model heeft het
Franse merk door de jaren
heen een dikbelegde boter
ham opgeleverd. Toch weet
ook Citroën dat de Xantia al
leen nooit voor een vergelijk
baar succes kan zorgen.
Immers de BX wordt niet al
leen door de Xantia maar ook
door de ZX vervangen.
Airbag
Donkere wolken pakten zich
vorig jaar samen boven de
Ford-organisatie. Een sterk
toegenomen concurrentie en
een gedeeltelijk verouderd
modellenprogramma waren
hiervan de oorzaak. De nieu
we Mondeo moet als opvol
ger van de aloude Sierra forse
gaten in deze bewolking
slaan. We reden de drie
benzine-varianten.
Gezichten
Beste keus
Leefruimte
Reputatie
Prestaties
Neutraal
Prijzen
Woensdag 3 maart 1993
DE FAAM - DE VLISSINGER
15
Om maar meteen met de deur in huis te val
len: de Xantia gaat in april minimaal
f 41.000,- kosten en dat is beduidend meer
dan de BX-klanten gewend waren voor hun
vierwieler neer te leggen. 'Waarde voor het
geld' is wat hen altijd richting die BX trok en
toegegeven moet worden dat er voor pakweg
28 mille inderdaad nog steeds een hele fikse
auto voor de deur wordt gereden. En of die
trouwe klantengroep z'n toevlucht nu tot de
van buiten kleinere ZX gaat zoeken, kan
slechts de toekomst ons leren. Rond de zomer
komt er nog een 1.6 liter 89 pk in de Xantia
met een minder rijke uitrusting voor ongeveer
f 36.000,-. Overigens onderscheidt Citroën
zich hiermee niet in positieve of negatieve zin
van de concurrentie.
Het staat echter als een paal boven water dat
de Xantia niet alleen in prijs beduidend boven
de BX uittorent, maar vooral ook wat betreft
de kwaliteit. De Xantia komt aanmerkelijk de
gelijker voor de dag, wat al duidelijk is als de
portieren worden gesloten. De doffe klap doet
hier al snel het blikkerige geluid van de BX ver
geten. In het interieur wordt nog steeds van
veel kunststof gebruik gemaakt, maar het ziet
er veel hoogwaardiger uit dan bij die BX. De
veiligheid was een hoofditem bij de ontwikke
ling. Citroën benadrukt een nagenoeg onver-
vormbare bodemplaat te hebben ontwikkeld
en gaat nu ook mee in de trend van gor
delspanners en beschermingsbalken in de
portieren. Alleen een airbag zal pas als optie
in de loop van volgend jaar worden geboden.
Aan de passagierskant is hier overigens nog
helemaal geen plaats voor. Er zit heel promi
nent een forse handgreep, waarvan het nut
discutabel is. Het merendeel van de bijrijders
kan er normaal gesproken namelijk niet bij.
De Xantia is in de eerste plaats een uitermate
fraaie auto. Aan het front is te zien dat hij uit
dezelfde stal komt als de grotere XM. Het zijn
daarom vooral het profiel en de werkelijk
beeldschoon gevormde achterkant, die de
nieuwe Citroën z'n eigen gezicht geven. Een
fraai gezicht, dat ongetwijfeld bij een breed
publiek in de smaak zal vallen. Dat geldi net
zo voor het interieur, dat een overzichtelijk
dashboard, een nette afwerking en bovendien
Voor de IMoordatlantische klant
Ford heeft zich tot doel gesteld de beste in
zijn klasse te zijn met de Mondeo. In de ont
wikkelingsfase werden alle directe concurren
ten aan een nauwgezet onderzoek
blootgesteld. Detail voor detail moest de
Mondeo als beste voor de dag komen. Hierbij
werd niet alleen gekeken naar de concurren
ten op de Europese markt als de Primera,
626, Vectra en 405, maar ook naar het aan
bod op de Noordamerikaanse markt waar de
zelfde auto door de
Ford/Mercury/Lincoln-organisatie verkocht
gaat worden. Zo ontstond uiteindelijk de
Mondeo, volgens Ford de auto voor de IMoord
atlantische markt.
De Europese Mondeo wordt uitsluitend gepro
duceerd in het Belgische Genk, waar de dag
productie door het instellen van drie ploegen
op 1970 eenheden ligt. De Mondeo moet de
wereld gaan veroveren met een veelheid aan
uitvoeringen. De klant kan al meteen kiezen
uit de vierdeurs sedan en vijfdeurs hatchback.
Beide modellen hebben een moderne uitstra
ling, zonder de extravagantie van de Sierra als
Taunus-opvolger. Van verschillende kanten be
keken heeft de Mondeo verschillende gezich
ten. Met een lengte van 4,48 meter is de
Mondeo fink korter dan bijvoorbeeld de Maz
da 626 en Mitsubischi Galant, maar loopt
keurig in de pas met het Europese aanbod. De
auto heeft een slanke neus en een niet over
dreven hoog oplopende achterzijde. Een zeer
belangrijke verandering ten opzichte van de
Sierra is de verplaatsing van de aandrijving
van achter naar voor. Alle motoren zijn dan
ook dwars onder de kap geplaatst. Ford start
met drie 4 cilinder 16-kleppers, allemaal uit de
Zeta-reeks. Aan de top staat een nieuwe 2 li
ter van 135 pk. Dit vermogen wordt bij 6000
tr/min bereikt, terwijl het maximale koppel van
175 Nm bij 4000 tr/min beschikbaar is. In de
praktijk blijkt de 2 liter eigenlijk de minst pret
tige van het drietal. De motor moet behoorlijk
op toeren gehouden worden en wordt bij zo'n
140 km/u rumoerig. Er kan een top worden
behaald van 204 km/u terwijl er 10,6 secon
den nodig zijn om vanuit stilstand de 100
km/u te bereiken.
De middelste krachtbron van 1.8 liter is abso
luut de beste keus. Vermogen en koppel lig
gen met 115 pk en 153 Nm lager, maar zijn al
bij lagere toerentallen beschikbaar. Het presta-
tieverschil met de 2 liter is uiterst gering: 195
km/u, 0-100 in 11 seconden.Bovendien is de
1.8 over het volledige toerenbereik prettig stil.
Maar ook de 90 pk 1.6 is geen tegenvaller:
voldoende trekkracht al vanaf lagere toeren
tallen en weinig motorgeluid. De prestaties
van de 1.6 zijn meer dan keurig met een top
van 180 km/u en een sprintje van 0 tot 100 in
13,5 seconden. De 1.8 turbodiesel met inter-
cooler en de stationwagon worden pas over
enige maanden verwacht.
Veiligheid lijkt hét item van de jaren negentig.
De Mondeo voldoet uiteraard aan alle gestel
de Europese en Amerikaanse eisen. Stan
daard zijn de verstevigingsbalken in de
portieren, die een starre verbinding vormen
van scharnier tot portierslot. Ter hoogte van
het dashboard loopt een andere verstevigings-
balk waaraan de stuurkolom en airbag
elementen zijn bevestigd. Bij een zijdelingse
aanrijding wordt door deze balk extra energie
afgevoerd. De genoemde airbag is standaard
op alle Mondeo's. Ford zal hier publicitair na
tuurlijk een slaatje uit slaan. De werkelijke
achtergrond schuilt in het feit dat een airbag
binnenkort in de VS wettelijk verplicht wordt.
ABS staat op de öptielijst. De keuze uit ABS
of een airbag is moeilijk. Een airbag heb je als
het goed is nooit nodig, terwijl ABS op ieder
moment van nut kan zijn. 'ien ander veilig-
een riant ruimte-aanbod kent, waarbij vooral
de hoofdruimte achterin in positieve zin
opvalt.
Over de inrichting van de leefruimte valt geen
kwaad woord te zeggen, zeker niet bij de
complete SX- en VSX-uitmonstering. Bij beide
is het meubilair met een mooie velours stof
bekleed, het stuurwiel laat zich in hoogte ver
stellen en de portierruiten kunnen voor elec-
trisch door de sponningen bewogen worden.
De VSX onderscheidt zich van de SX door on
der andere een buitentemperatuurmeter, lede
ren stuurwiel, beklede drempels en
afstandsbediening op de centrale vergrende
ling. Aan de buitenkant laat de VSX zich net
snelst herkennen aan de breedstralers in de
voorbumper en de buitenspiegels die in de
kleur van de carrosserie zijn gespoten. Het
vreemde is echter, dat deze uitrustingsni
veaus niet oneindig met de verscheidene mo
torvarianten gecombineerd kunnen worden.
De 1.8 en 2.0 liter Xantia's zijn er vooralsnog
uitsluitend als SX, terwijl de VSX-specificatie
aan de 2 liter zestienklepper is gekoppeld.
Wanneer de markt daarom vraagt, komt er
een 2.0 liter VSX naar Nederland. De 2 liter
machine is de meest aantrekkelijke van het
stel en d'r blijven nu eenmaal automobilisten
die hun auto van alle toeters en bellen voor
zien willen hebben. Voor alle duidelijkheid, er
volgt in de toekomst nog een basisuitrusting
die de toevoeging "X" krijgt, maar in elk geval
nog met getint glas, stuurbekrachtiging en
een wisser op de achterklep op de weg komt.
Citroën staat sinds jaar en dag bekend om z'n
uitnemende veercomfort en de Xantia moet
die reputatie vanzelfsprekend voortzetten. He
laas voorziet het Franse merk niet alle Xan
tia's van hetzelfde veersysteem. De modellen
met 1.8 lite-motor kennen dezelfde hydro-
pneumatische oplossing als de BX, met een
uitermate comfortabele, maar wel behoorlijk
weke veerkarakteristiek. Het hydractieve veer
systeem dat op de Xantia's met 2.0 liter mo
tor te vinden is, is verreweg superieur. Het
gaat hier om een doorontwikkeling op de
techniek van de XM en leidt tot een veel aan
genamere vering en demping. Het mooi aan
dit systeem is dat het zich automatisch aan
past aan de rij-omstandigheden. Wie een
bochtig parcours met hoge snelheid aflegt,
krijgt een sportieve en dus stevige afstem
ming; wie rustig en ontspannen toert, mag re
kenen op een op comfort afgestelde vering.
Hierbij blijft overigens de mogelijkheid om in
het programma van de computer in te grijpen
en zelf voor sportief of comfortabel te kiezen.
Maar in alle situaties voelen de Xantia's die
met dit hydractieve veersysteem door het le
ven gaan, veel beter aan dan die voorlopig ene
versie met hydropneumatische vering. Ze lig
gen steviger op het asfalt en zijn ook meer
vergevingsgezind wanneer er bijvoorbeeld in
een bocht geremd of plotsklaps van het gas
afgegaan wordt.
Ondanks het feit dat ook de 1.8 liter viercilin-
der best goed presteert (103 pk, 187 km/u) is
het vooral vanwege het verfijnde veersysteem
dat de 2.0 liter-modellen de voorkeur hebben.
Daarvan vormt de minst vermogende de bes
te keuze omdat de zestienklepper met 155 pk
(213 km/u) niet datgene biedt wat hij belooft.
De motor moet flink toeren draaien om er
echt flitsende prestaties uit te halen en boven
dien produceert hij op die momenten een fors
aantal decibels. De achtklept 2.0 liter scoort
op al deze onderdelen beter, terwijl zijn presta
tiedrang er nog altijd mag zijn. Want met een
topsnelheid van 198 km/u en een acceleratie-
tijd van 0 tot 100 km/u in 10 tellen, hoeft hij
zich in het dagelijkse verkeer allerminst te
schamen.
Het hoeft geen betoog dat Citroën met de
nieuwe Xantia een waardevolle aanvulling op
het bestaande gamma krijgt. De Xantia biedt
aanmerkelijk meer dan de BX waarvoor dan
nu na tien jaar het doek gaat vallen. Voor de
toekomst zal de nieuwe reeks nog flink wor
den uitgebreid. Na de zomer komt de 1.6 liter
motor voor het nieuwbakken model beschik
baar, terwijl vanaf die tijd ook de diesels op
het menu zullen prijken. (Rob Appels)
heidsitem wat op alle modellen wordt toege
past, zijn de gordelspanners. Deze kunnen
slechts eenmalig hun werk verrichten, maar
bewijzen ook pas bij een zware aanrijding hun
nut.
Ford probeert ook het omkatten tegen te gaan
Het chassisnummer is direct tegen de ruit ge
plaatst. Om dit te veranderen moet eerst de
ruit verwijderd worden en daarna vrijwel het
volledige dashboard. Andere elementen die
we op de Mondeo tegenkomen zijn een pol
lenfilter, voorgeboorde bevestigingpunten
voor een trekhaak, een achteras met McPher-
son veerpoten en een benzinevuldop voorbe
reid op dampafzuiging. Ford claimt ten
opzichte van de concurrentie langere onder-
houdsintervallen, kortere reparatietijden en
daarmee samenhangend een lagere exploita
tierekening. Vooral dat laatste is van doorslag
gevend belang voor de kansen van de
Mondeo op de zakelijke markt. Ruim de helft
zal via leasemaatschapijen de weg opkomen.
Met het oog op de inruilprijzen over enkele ja
ren komt er geen Mondeo meer in een kale
basisuitgave. Ford begint met een compleet
CLX-model, gevolgt door de GLX en Ghia.
Onafhankelijk van de uitvoering biedt de Mon
deo een goed comfortniveau. Vooral de weke
vering van de achteras, zo kenmerkend voor
de Sierra, lijkt ver verdwenen. Door de voor
wielaandrijving is de auto behoorlijk neutraal
met een goed bochtengedrag. Uitnodigen tot
een sportief rijgedrag doet de Mondeo echter
totaal niet. De voorstoelen bieden ondanks
een niet al te lange zitting een redelijk stevige
zit. Afhankelijk van de uitvoering is stoelver-
warming en een elektrische hoogteverstelling
leverbaar. De auto heeft een behoorlijk ruitop-
pervlak, waardoor het overzicht goed be
waard blijft. Dode hoeken heeft de Mondeo
weinig.
Als Ford beweert dat de Mondeo op ieder
punt uitblinkt in zijn klasse, moet toch nog
eens naar de achterbank gekeken worden. De
beenruimte is vooral bij langere voorpassa
giers aan de krappe kant, wat ook over de
hoofdruimte kan worden gezegd. Ford
woordvoerders deelden echter mee dat de
hoofdruimte achterin bij de produktie-
exemplaren met 2,5 centimeter is toegeno
men. We houden het in de gaten!
Het succes van een auto valt of staat met de
prijs. De Mondeo sluit keurig bij zijn concur
rentie aan, maar biedt voor hetzelfde geld een
veel rijkere uitrusting. De serie begint bij de
1.6 CLX sedan voor
f 37.990,-. Er geldt een meerprijs voor de
hatchback van f 1.250,- terwijl de stationwa
gon straks voor f.3.750,= extra leverbaar
wordt. Ook de 1.8 en 2.0 zijn als CLX verkrijg
baar vanaf respectievelijk f.39.990,= en
f 41.990,-. De GLX begint bij de 1.8 vanaf
f 42.990,- terwijl de luxueuze Ghia uitsluitend
als 2 liter op de prijslijst staat vanaf
f 49.990,-. De duurste Mondeo wordt voorlo
pig de sportief getinte Si met vierwielaandrij-
ving voor f 58.740,-. De turbodiesel is voor
de zakelijke markt van groot belang. De serie
start bij de sedan CLX voor f 44.490,-. Vol
gend jaar komt nog de aangekondigde 2.5 li
ter V6 van 170 pk.