En dan volgt nu verkeersinformatie Deskundigheid Onafhankelijk aankoop-advies AUTOKOPER KAN ZICH BETER VOORBEREIDEN Auto's met ervaring Goede garantie Papierwinkel Spreekbuis voor mobiliteit VEILIGHEID EN MILIEU STELLEN NIEUWE EISEN AAN KENNISNIVEAU Opleidingen voor starters en gevorderden Goede rijtechniek helpt het milieu een handje Onderhoud: zelf doen of uitbesteden De kleine hoekjes en de ongelukken Woensdag 24 februari 1993 DE FAAM - DE VLISSINGER 9 De auto-industrie krijgt het de komende jaren zwaar te verduren. De economische groei wordt sterk geremd en herstel tekent zich nog niet af. De concurrentie wordt daardoor steeds heviger, wat onder meer blijkt uit de vele bijzondere aanbiedingen waarmee dea lers hun klanten proberen warm te maken. Voor de klant/koper is het zaak overeind te blijven in het geweld dat door de professione le verkopers wordt aangewend indeze strijd- om-de-consument. Een goede voorbereiding op de onderhandelingen met de dealer levert u financieel vaak meer op dan u in eerste in stantie zou verwachten. Autokoper wordt u eigenlijk al op het moment dat de eerste gedachte aan een andere auto door het hoofd schiet. Een raar geluidje onder de motorkap, de kilometerstand, de achter bank die te klein wordt of dat leuke nieuwe model dat op de markt komt is vaak al aanlei ding genoeg. Tussen dit eerste moment en de daadwerkelijke aankoop van een opvolger speelt zich in ons hoofd heel wat af: nieuw of occasion, heb ik geld beschikbaar, wat wordt mijn inruilprijs, zal ik over gaan op gas, garan ties, waarkoop ik een beetje vertrouwd en nog veel meer. Het is zinnig de antwoorden op deze vragen bijtijds te kennen. Veel mensen voelen zich thuis in de autotech niek. Zij lijken vaak ook voldoende verstand te hebben van de prijzen op de automarkt. Toch bestaat er het risico dat u, wanneer u zelf eenmaal de onderhandelingen bent be gonnen, belangrijke zaken over het hoofd heeft gezien. Verder zijn er altijd zaken waarvan u niet pre cies weet hoe ze in elkaar steken. Reken bij voorbeeld maar eens uit wanneer diesel of gas nu precies voordeliger wordt. Welke voor- en nadelen kleven er precies aan de verschil lende financieringsvormen. De brochure Auto kopen van de ANWB (voor leden gratis beschikbaar) geeft antwoord op deze en andere vragen. Het is een must voor een ieder die de automarkt gaat betreden en met professionele verkopers effectief en op gelijk niveau wil onderhandelen. Tip: Laat u niet te snel verleiden door de leuke accessoires die u bij uw nieuwe auto worden aangeboden. Vraag u af of ze werkelijk zinvol zijn en of ze elders niet veel voordeliger ver krijgbaar zijn. In de ANWB-winkels is keuze genoeg uit degelijke en veilige prod uk ten. De pagina Mooi meegenomenin de Kampioen van maart geeft een aantal voordelige voor beelden. Een nieuwe auto kiezen is natuurlijk een ui terst persoonlijke zaak. De een trekt van showroom naar showroom, de ander slaat de Autokampioen erop na of haalt één van de honderddertig autotests bij een ANWB- kantoor. Alle droomwensen, eisen en moge lijkheden worden op een rij gezet. En dan ont staan er soms problemen. Wat is wezenlijk belangrijk en wat niet? Via de telefoon (070-314.77.33) kunt u dergelijke vragen voorleggen aan specialisten van de ANWB Auto Advieslijn. Een antwoord is dan meestal snel beschikbaar. En dan niet alleen over de aanschaf van een auto, maar ook over bijvoor beeld over accessoires. Om het u allemaal wat makkelijker te maken Kennis is geld bij aankoop auto heeft men in Den Haag, in het verlengde van de Auto Advieslijn, het Autopakket beschik baar. Aan de hand van uw specifieke wensen, die u op een vragenformulier aangeeft, selec teren de deskundige auto-adviseurs een aan tal auto's die perfect op uw wensen aansluiten. U krijgt dan een informatiepakket met rijtests, kostenoverzichten, inruilprognose en nog veel meer. Met dit maatwerk in diep gaande adviezen voor een prijs van maximaal f 27,50 weet u dat u een weloverwogen be slissing kan nemen. Aan een gebruikte auto kunt u net zoveel ple zier beleven als aan een nieuwe en vaak voor heel wat minder geld. Zeker wanneer jaarlijks weinig kilometers worden gereden, is een oc casion het overwegen waard. In grote lijnen worden bij het kiezen van een gebruikte auto dezelfde normen gehanteerd als bij een nieuwe. Het grote verschil zit hem natuurlijk in de ervaring die gebruikte auto's hebben opgedaan. Wat zijn dat voor ervarin gen en hoe hebben ze die doorstaan? Wordt een occasion aangeboden met de Na tionale Auto Pas, dan weet u in ieder geval dat de opgegeven kilometerstand betrouwbaar is. Een hoge kilometerstand betekent overigens niet dat u met een slechte auto te maken hebt, zo blijkt uit de ervaringen van ANWB- keurmeesters. Tip: Een APK-keuring is een beperkte keuring en geeft, zoals de wetgever dat eist, slechts aan hoe de auto er verkeerstechnisch aan toe is op het moment van de keuring. Zelfs over de dag van morgen zegt de APK niets. A/s aankoopkeuring is de APK derhalve volstrekt ongeschikt. Het beste antwoord op de vraag naar de tech nische staat van de auto geeft de aankoop keuring, zoals uitgevoerd door de ANWB-Technocentra. Naast informatie over de technische aspecten-inspectie op ruim 200 punten!- krijgt u onafhankelijk advies over de betrokken auto, hoort u of de prijs re delijk is en wat eventueel direct of binnenkort gerepareerd moet worden. Keuringen advies zijn weliswaar niet gratis, maar de resultaten ervan helpen u wel verantwoord te beslissen. Zorg dus dat uw nieuwe auto een aankoop keuring heeft ondergaan voor u tot de defini tieve koop beslist. Tip: oudere auto's hoeven niet aan alle eisen van de auto's van vandaag te voldoen. Maar met een paar heupgordels op de achterbank en eventueel een goed passend kinderzitje fzie hiervoor ook de Kampioen van februari jl.) maakt u uw auto wel een stuk veiliger. Een verstandig gebaar voor uzelf en uw gezin! Een gebruikte auto wordt meestal gekocht met een tamelijk korte garantietermijn (3 maanden) of, wanneer van een particulier wordt gekocht, zelfs helemaal zonder. Wat doet u dan, als er zich na verloop van tijd onverwachte reparaties aandienen? Met het Auto Garant Plan vermindert u deze risico's en blijft u, afhankelijk van uw keuze, 1 of 2 jaar na de officiële garantietermijn gevrijwaard van een extra aanslag op uw portemonnaie. Bo vendien heeft u recht op een vervangende auto bij reparatie. Voorwaarde voor het afslui ten van deze garantie is een ANWB-keuring met een positief advies. Tip: Wilt u ook na de gewone of verlengde ga rantietermijn helemaal zeker zijn van uw auto, dan is er de Garantie-Afloopkeuring. Op tijd wordt gecontroleerd of uw auto tiptop in orde is. Worden er gebreken geconstateerd, dan is reparatie na afloop van de garantietermijn nog mogelijk en bespaart u vele guldens. Auto's op de openbare weg moeten naast technische eisen ook voldoen aan een correc te administratie. Dit betekent dat u het juiste en volledige kentekenbewijs bij u heeft wan neer u onderweg bent. De kopie van deel III mag u overigens wel thuis laten, maar let er op dat, zeker in deze periode, het juiste origi neel op de voorruit zit. Verder bent u wettelijk verplicht uw voertuig tenminste te verzekeren tegen wettelijke aan sprakelijkheid (WA). De ANWB Autoverzeke ring biedt u een complete dekking en zorgt ervoor dat u goed verzekerd op weg gaat. Controleer overigens met name of een voer tuig verzekerd is wanneer u een proefritje gaat maken! Tenslotte bent u verplicht motorrijtuigenbe lasting, ook wel wegenbelasting genoemd, te betalen. Afhankelijk van het gewicht van de auto, de te gebruiken brandstof en het type auto (personen- of bedrijfsauto) wordt u aangesla gen. U bent daarbij zelf verantwoordelijk voor het doen van aangifte. U ziet: het kopen van een auto is geen activi teit voor een verloren zaterdagmiddag. Een gedegen voorbereiding kan u veel geld en er gernis besparen. De ANWB wil u daarbij op veel terreinen behulpzaam zijn. Ga eens langs en haal in ieder geval de handige uitgave Auto kopen even op. De auto bepaalt in belangrijke mate het da gelijks doen en laten van onze samenle ving. Economische en individuele belangen zijn daarbij nogal eens strijdig. De ANWB rekent het tot zijn taak zich na mens zijn leden in te zetten voor een opti-, maal samengaan van deze belangen, waarbij het individu weliswaar het uit gangspunt vormt, maar tevens het alge meen belang zo goed mogelijk wordt gediend. Zo vindt de toeristenbond het van groot belang dat rekening wordt gehouden met verkeersdeelnemers die in hun bewegin gen beperkt zijn, zoals ouderen en gehan dicapten, te meer daar deze groep groeiende is. Aansluitend hierop, maar ook bijvoorbeeld uitoogpunt van milieu en ver- keersdoorstroming, is een belangrijke rol weggelegd voor het openbaar vervoer. De ANWB pleit ervoor dat het openbaar ver voer een vast onderdeel gaat vormen van het totale verkeers- en vervoerssysteem. Dit stelt uiteraard wel weer eisen aan de kwaliteit van het openbaar vervoer. Een andere zorg betreft de capaciteit van ons wegennet, met name tijdens de pieku ren. Het is van belang dat ook de verwach te groei in het autoverkeer op tijd kan worden opgevangen. Investeringenvan cir ca 1,2 miljard pe' jaar zijn daarvoor nodig; een gedeeltevan dit bedrag is bestemd voor verbeteringen in het openbaarvervoer. De filosofie van vrije busbanen langs au tosnelwegen past in deze aanpak. In het kader van de beperkingen van het broeikaseffect startte de ANWB en het mi nisterie van Verkeer Waterstaat onlangs de campagne Rij zuinig. Doelstelling is het beperken van het sologebruik van de auto in het woon-werkverkeer door het bevor deren van de ontwikkeling van bedrijfsver- voerplannen, zoals bedrijfsfietsen, carpoo len en bedrijfs-OV-jaarkaarten. De ANWB is zeer actief op het gebied van de algemene belangenbehartiging en daar door dus ook op het gebied van het indivi duele belang. Wilt u meer weten over deze activiteiten, dan bent u van harte welkom. Files en vertragingen zijn dagelijkse kost van de gemiddelde weggebruiker. Maar zonder betrouwbare en actuele verkeers- en wege ninformatie van vandaag zou de situatie op 's lands wegennet er heel wat beroerder aan toe zijn. De ANWB verzamelt daarom dag en nacht verkeersgegevens. Die komen van de eigen Wegenwacht, het KNMI, de politie, Rijkswa terstaat en nog vele anderen. Sinds enige tijd werkt ook een selecte groep van benzinestati ons en beroepschauffeurs mee aan het door geven van problemen op de weg. Alle actuele meldingen van files, mist en glad heid worden direct gemeld via onder meer de regionale omroepen en de ANWB- Verkeersinformatielijn (06-9622, 50 ct p/m). De gegevens worden ook uitgewisseld met de Rijkspolitie en komen zo beschikbaar voor de Radionieuwsdienst ANP en Teletekst. Actuele verkeersinformatie voorkomt geen vertraging, maar draagt wel bij aan de ver keersveiligheid. Automobilist moet steeds meer weten Milieu en veiligheid in en om de auto zijn de onderwerpen waar het de komende tien jaar vooral om zal gaan. Auto-ontwerpers aan de ene en wetgevers aan de andere kant zijn voortdurend op zoek naar methodes om onze auto schoner en veiliger te maken. De produ centen zoeken het onder meer in betere prestaties, lichtere materialen, een betere stroomlijn, airbags en ABS. Overheden proberen vooral het autogebruik te beperken; moet er toch gereden worden, dan liefst zo veilig en rustig mogelijk. Snelheidsbe perkingen, verkeersdrempels, mini-rotondes en woonerven zijn hiervan voorbeelden. Toch is het uiteindelijk de man of de vrouw achter het stuur die werkelijk bepaalt waar, wanneer en hoe er gereden wordt. Een gedegen rij-opleiding is weliswaar geen garantie, maar vormt wel een goede basis voor milieu-verantwoord en veilig rijden. Daar naast blijft de auto-eigenaar natuurlijk ook verantwoordelijk voor het onderhoud aan zijn of haar voertuig, want ook de technische staat van een auto bepaalt deels de verkeers veiligheid en de invloed op ons milieu. De basis-opleiding voor het B-rijbewijs loopt natuurlijk via de rijschool. Een goede rijschool is vaak het halve werk. De erkende rijscholen van Nederland staan in een overzichtelijke brochure die leden gratis kunnen afhalen bij het ANWB-kantoor. In de loop der jaren sluipen er onvolkomenhe den in uw rijstijl. We kijken niet altijd even goed meer, vergeten wel eens richting aan te geven, we kennen de nieuwste verkeersregels niet en de maximum snelheidach, we heb ben allemaal wel eens haast. Het boek Rijtechniek is een weerslag van alle ervaringen die door de ANWB zijn opgedaan met autorijleskampen, rijvaardigheidsritten, grip- en sliptrainingen en rijden met de caravan. Wie zijn rijtechniek verder wil professionalise ren neemt met zo'n cursus overigens een pri ma initiatief. Zo wordt met de rijvaardigheidsrit geschaafd aan uw rijstijl. Eventueel ingeslopen foutjes worden ontdekt, uw verkeersinzicht komt uitgebreid aan bod en er wordt gekeken naar de behandeling van de auto. Tijdens de Grip Sliptraining leert u niet alleen te slippen, maar vooral ook een slip voorkomen. En dat zo'n slip u ook op een droog wegdek kan overkomen zult u aan den lijve ondervinden. De caravan-instructieritten zijn erop gericht u vertrouwd te maken met het rijden en vooral ook manoeuvreren met de caravan. Achteruit de hoek om, keren, rem men, het komt allemaal aan de orde. De Rijstijl-cursus, ten slotte, is bedoeld om uw rijstijl op een duidelijk hoger plan te brengen. Hogeschool-rijden voor de automobilist zou je dat kunnen noemen. Een schone en zuinige auto kopen is natuurlijk pas het halve werk. De andere helft bepaalt u. Door bewust te kiezen ga ik met de auto of niet?, door uw manier van rijden en door pe riodiek onderhoud uit te (laten) voeren. Hou eens een tijdje het brandstofverbruik van uw auto bij en u krijgt al snel een beeld van de invloed die uw rijgedrag heeft op het aantal kilometers per liter. Tijdig schakelen naar de juiste versnelling levert vaak al een verrassend resultaat op. Hetzelfde gaat op wanneer u in een file rijdt. Houd een beetje afstand en pro beer een paar auto's verder te zien wat er ge beurt. U voorkomt zo onnodig remmen en daarmee verlies van energie. Het laten warmdraaien van een automotor is een begrip dat nog dateert uit de pionierstijd van de automobiel. Met de moderne materia len en oliën is dat echt niet meer nodig. Dus eerst ijskrabben, dan pas starten en al na tien seconden kunt u (rustig) wegrijden. De gemiddelde auto rijdt onder de 100 km/u het zuinigst. Alles wat u harder rijdt kost dus meer. Natuur lijk willen en moeten we vaak wel wat harder, maar hoeveel harder maakt een enorm verschil. Ook bespaart u benzine door minder (lang) gebruik te maken van de achterruitverwar ming en de aanjager van uw kachel. Andere accessoires, zoals allesdragers of een caravanspoiler kunt u ook beter maar direct verwijderen als u ze niet gebruikt. De invloed van deze dakvoorzieningen op het brandstof- gebruik is forser dan u denkt. De brochure "Milieubewust autorijden" gaat breedvoerig in op de vele facetten rond de auto en het milieu. In het belang van onze leefomgeving is deze brochure de moeite van het lezen waard. De ANWB ontwikkelt op dit moment overigens ook een cursus, waarin het milieubewust rijden in de praktijk wordt aan geleerd. Ten slotte nog dit: uw auto vervuilt het minst in het parkeervak! Gebruik hem dus alleen als u hem echt nodig hebt. Voor korte afstanden is de fiets vaak minstens zo snel en wel zo gezond. Een goed onderhouden auto gaat langer mee, is veiliger en verbruikt minder brandstof. Hoewel veel mensen het onderhoud aan hun auto geheel of gedeeltelijk voor eigen rekening nemen, gaan de meeste auto's hiervoor naar de garage. Dat is ook niet verwonderlijk, om dat de moderne auto's vol zitten met electro- nische snufjes die het autorijden wel, maar het sleutelen niet makkelijker maken. Toch kan het ook geen kwaad om enig inzicht te hebben in de techniek van uw auto. Al was het maar om een band te kunnen verwisselen, een lampje te vervangen of het instructie boekje beter te begrijpen. De cursus Autowijs geeft u snel inzicht in de ze en andere zaken. In drie avonden leert u veel over autotechniek. Daarnaast neemt de docent samen met u het instructieboekje van uw eigen auto door. Na afloop van de cursus bent u beter in staat eventuele storingen op te sporen en te verhelpen en de reparatienota van de garage heeft dan ook geen geheimen meer voor u. Wie door de cursus Autowijs de smaak te pakken heeft gekregen, gaat het best direct door naar de cursus Sleutelslim. Deze korte effectieve praktijktraining sluit perfect aan op de Autowijscursus en brengt u praktische vaardigheden bij in het sleutelen aan uw auto. Vooral het zogenaamde klein onderhoud wordt op beeldende wijze uiteen gezet en na vier avonden bent u in staat geld over te hou den, simpelweg doordat u uw garage heel wat kleine klusjes uit handen kunt nemen. Beide technische cursussen worden door het gehele land gegeven. De ANWB informeert u over plaats en tijd. Tip: de milieu vriendelijkste manier van auto- wassen is de moderne autowasstraat. Daar worden namelijk alle milieu-onvriendelijke stoffen opgevangen en wordt efficiënt ge bruik gemaakt van spoelwater. Wast u uw auto zelf, wees dan zuinig met water en schoonmaakmiddelen. Uw auto vervuilt het minst in het par keervak! Autorijden is meestal leuk, gemakkelijk en comfortabel. Soms echter gaat het fout: par- keerdeukje, voorrangsprobleempje of een glad wegdek, het gebeurt ineens. Van blikschade is dan al gauw sprake en niet zelden gaat het om meer dan dat. Per jaar krijgt gemiddeld één op de zeven Nederlan ders te maken met aanrijschade, varieërend van parkeerschade tot total loss. Voor de afhandeling van materieële en/of per soonlijke schade begint dan de weg door een geweldige papierwinkel. Er moeten schadefor mulieren worden ingevuld, mogelijk is er poli tie bij betrokken, expertise-rapporten worden opgemaakt en er is vaak uitgebreid discussie over de schuldvraag. Wie er al eens mee te maken had weet hoeveel administratie er al leen al zit aan een simpel deukje. Om te voorzien in de vele vragen waar betrok kenen na een ongeval meestal mee zitten, is er door de ANWB een boekje uitgegeven on der de titel "Aanrijding, wat nu?" In het verlengde van dit boekje is er ook de "Aanrijdingslijn". Via het speciale telefoon nummer 070-3147666 kunnen automobi listen na een aanrijding met uitsluitend blikschade ondersteuning vinden bij het ver halen van de schade. Het initiatief komt voort uit het gegeven dat jaarlijks alleen al onder le den van de bond een 450.000 aanrijdingen plaatsvinden met een gezamenlijk schadebe drag van ruim 1,3 miljard. Tip: Is uw voertuig slechts tegen WA-schade (schade aan derden) verzekerd en vindt u dat voor uw buitenlandse vakantiereizen eigenlijk te beperkt? Sluit dan voor de duur van uw reis eenaanvullende casco-dekking af. Daarmee verkleint u de risico's vanverhaal vanuit het buitenland, bijvoorbeeld door communica tiestoornissen, ander rechtssysteem of een niet-verzekerde tegenpartij. Een verkeerde afhandeling van een ongeval met persoonlijk letsel kan de betrokkenen nog meer leed toebrengen dan al het geval is. Want wat als er blijvende letselschade is ont staan, smartegeld wordt geeist, regelingen voor nabestaanden moeten worden getroffen of inkomsten dreigen weg te vallen? Het zijn maar enkele van de problemen waar een slachtoffer mee te maken kan krijgen. Vaak is hij of zij bovendien zeker de eerste tijd abso luut niet in staat om zelf dingen te regelen. In dat geval brengt de "Wegwijzer voor ver keersslachtoffers" uitkomst. Deze uitgave, die voor leden van de ANWB gratis verkrijgbaar is, vormt in combinatie met de "Ver- keersslachtofferlijn" (070-3147766), een uit stekend antwoord op veel vragen. Tip: Bij juridische problemen op het gebied van verkeer en recreatie (bijvoorbeeld bij aan koop van een auto, een schade-afwikkeling of onenigheid over vakantieboekingen) is het handig om een rechtsbijstandverzekering te hebben. U voorkomt daarmee dat u zelf de vaak moeizame strijd moet aanbieden met grote instanties. Het ANWB Rechtshulp Certi ficaat biedt hiervoor een compleet pakket aan dekkingen.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1993 | | pagina 9