En dan volgt nu
verkeersinformatie
Deskundigheid
Onafhankelijk aankoop-advies
AUTOKOPER KAN ZICH BETER VOORBEREIDEN
Auto's met ervaring
Goede garantie
Papierwinkel
Spreekbuis voor mobiliteit
VEILIGHEID EN MILIEU STELLEN NIEUWE EISEN AAN KENNISNIVEAU
Opleidingen voor starters en
gevorderden
Goede rijtechniek helpt het
milieu een handje
Onderhoud: zelf doen of
uitbesteden
De kleine hoekjes
en de ongelukken
Woensdag 24 februari 1993
DE FAAM - DE VLISSINGER
9
De auto-industrie krijgt het de komende jaren
zwaar te verduren. De economische groei
wordt sterk geremd en herstel tekent zich nog
niet af. De concurrentie wordt daardoor
steeds heviger, wat onder meer blijkt uit de
vele bijzondere aanbiedingen waarmee dea
lers hun klanten proberen warm te maken.
Voor de klant/koper is het zaak overeind te
blijven in het geweld dat door de professione
le verkopers wordt aangewend indeze strijd-
om-de-consument. Een goede voorbereiding
op de onderhandelingen met de dealer levert
u financieel vaak meer op dan u in eerste in
stantie zou verwachten.
Autokoper wordt u eigenlijk al op het moment
dat de eerste gedachte aan een andere auto
door het hoofd schiet. Een raar geluidje onder
de motorkap, de kilometerstand, de achter
bank die te klein wordt of dat leuke nieuwe
model dat op de markt komt is vaak al aanlei
ding genoeg. Tussen dit eerste moment en de
daadwerkelijke aankoop van een opvolger
speelt zich in ons hoofd heel wat af: nieuw of
occasion, heb ik geld beschikbaar, wat wordt
mijn inruilprijs, zal ik over gaan op gas, garan
ties, waarkoop ik een beetje vertrouwd en nog
veel meer.
Het is zinnig de antwoorden op deze vragen
bijtijds te kennen.
Veel mensen voelen zich thuis in de autotech
niek. Zij lijken vaak ook voldoende verstand te
hebben van de prijzen op de automarkt.
Toch bestaat er het risico dat u, wanneer u
zelf eenmaal de onderhandelingen bent be
gonnen, belangrijke zaken over het hoofd
heeft gezien.
Verder zijn er altijd zaken waarvan u niet pre
cies weet hoe ze in elkaar steken. Reken bij
voorbeeld maar eens uit wanneer diesel of
gas nu precies voordeliger wordt. Welke voor-
en nadelen kleven er precies aan de verschil
lende financieringsvormen.
De brochure Auto kopen van de ANWB (voor
leden gratis beschikbaar) geeft antwoord op
deze en andere vragen. Het is een must voor
een ieder die de automarkt gaat betreden en
met professionele verkopers effectief en op
gelijk niveau wil onderhandelen.
Tip: Laat u niet te snel verleiden door de leuke
accessoires die u bij uw nieuwe auto worden
aangeboden. Vraag u af of ze werkelijk zinvol
zijn en of ze elders niet veel voordeliger ver
krijgbaar zijn. In de ANWB-winkels is keuze
genoeg uit degelijke en veilige prod uk ten. De
pagina Mooi meegenomenin de Kampioen
van maart geeft een aantal voordelige voor
beelden.
Een nieuwe auto kiezen is natuurlijk een ui
terst persoonlijke zaak. De een trekt van
showroom naar showroom, de ander slaat de
Autokampioen erop na of haalt één van de
honderddertig autotests bij een ANWB-
kantoor. Alle droomwensen, eisen en moge
lijkheden worden op een rij gezet. En dan ont
staan er soms problemen. Wat is wezenlijk
belangrijk en wat niet? Via de telefoon
(070-314.77.33) kunt u dergelijke vragen
voorleggen aan specialisten van de ANWB
Auto Advieslijn. Een antwoord is dan meestal
snel beschikbaar. En dan niet alleen over de
aanschaf van een auto, maar ook over bijvoor
beeld over accessoires.
Om het u allemaal wat makkelijker te maken
Kennis is geld
bij aankoop auto
heeft men in Den Haag, in het verlengde van
de Auto Advieslijn, het Autopakket beschik
baar. Aan de hand van uw specifieke wensen,
die u op een vragenformulier aangeeft, selec
teren de deskundige auto-adviseurs een aan
tal auto's die perfect op uw wensen
aansluiten. U krijgt dan een informatiepakket
met rijtests, kostenoverzichten, inruilprognose
en nog veel meer. Met dit maatwerk in diep
gaande adviezen voor een prijs van maximaal
f 27,50 weet u dat u een weloverwogen be
slissing kan nemen.
Aan een gebruikte auto kunt u net zoveel ple
zier beleven als aan een nieuwe en vaak voor
heel wat minder geld. Zeker wanneer jaarlijks
weinig kilometers worden gereden, is een oc
casion het overwegen waard.
In grote lijnen worden bij het kiezen van een
gebruikte auto dezelfde normen gehanteerd
als bij een nieuwe. Het grote verschil zit hem
natuurlijk in de ervaring die gebruikte auto's
hebben opgedaan. Wat zijn dat voor ervarin
gen en hoe hebben ze die doorstaan?
Wordt een occasion aangeboden met de Na
tionale Auto Pas, dan weet u in ieder geval dat
de opgegeven kilometerstand betrouwbaar is.
Een hoge kilometerstand betekent overigens
niet dat u met een slechte auto te maken
hebt, zo blijkt uit de ervaringen van ANWB-
keurmeesters.
Tip: Een APK-keuring is een beperkte keuring
en geeft, zoals de wetgever dat eist, slechts
aan hoe de auto er verkeerstechnisch aan toe
is op het moment van de keuring. Zelfs over
de dag van morgen zegt de APK niets. A/s
aankoopkeuring is de APK derhalve volstrekt
ongeschikt.
Het beste antwoord op de vraag naar de tech
nische staat van de auto geeft de aankoop
keuring, zoals uitgevoerd door de
ANWB-Technocentra. Naast informatie over
de technische aspecten-inspectie op ruim
200 punten!- krijgt u onafhankelijk advies
over de betrokken auto, hoort u of de prijs re
delijk is en wat eventueel direct of binnenkort
gerepareerd moet worden. Keuringen advies
zijn weliswaar niet gratis, maar de resultaten
ervan helpen u wel verantwoord te beslissen.
Zorg dus dat uw nieuwe auto een aankoop
keuring heeft ondergaan voor u tot de defini
tieve koop beslist.
Tip: oudere auto's hoeven niet aan alle eisen
van de auto's van vandaag te voldoen. Maar
met een paar heupgordels op de achterbank
en eventueel een goed passend kinderzitje fzie
hiervoor ook de Kampioen van februari jl.)
maakt u uw auto wel een stuk veiliger. Een
verstandig gebaar voor uzelf en uw gezin!
Een gebruikte auto wordt meestal gekocht
met een tamelijk korte garantietermijn (3
maanden) of, wanneer van een particulier
wordt gekocht, zelfs helemaal zonder.
Wat doet u dan, als er zich na verloop van tijd
onverwachte reparaties aandienen? Met het
Auto Garant Plan vermindert u deze risico's en
blijft u, afhankelijk van uw keuze, 1 of 2 jaar
na de officiële garantietermijn gevrijwaard van
een extra aanslag op uw portemonnaie. Bo
vendien heeft u recht op een vervangende
auto bij reparatie. Voorwaarde voor het afslui
ten van deze garantie is een ANWB-keuring
met een positief advies.
Tip: Wilt u ook na de gewone of verlengde ga
rantietermijn helemaal zeker zijn van uw auto,
dan is er de Garantie-Afloopkeuring. Op tijd
wordt gecontroleerd of uw auto tiptop in orde
is. Worden er gebreken geconstateerd, dan is
reparatie na afloop van de garantietermijn nog
mogelijk en bespaart u vele guldens.
Auto's op de openbare weg moeten naast
technische eisen ook voldoen aan een correc
te administratie. Dit betekent dat u het juiste
en volledige kentekenbewijs bij u heeft wan
neer u onderweg bent. De kopie van deel III
mag u overigens wel thuis laten, maar let er
op dat, zeker in deze periode, het juiste origi
neel op de voorruit zit.
Verder bent u wettelijk verplicht uw voertuig
tenminste te verzekeren tegen wettelijke aan
sprakelijkheid (WA). De ANWB Autoverzeke
ring biedt u een complete dekking en zorgt
ervoor dat u goed verzekerd op weg gaat.
Controleer overigens met name of een voer
tuig verzekerd is wanneer u een proefritje gaat
maken!
Tenslotte bent u verplicht motorrijtuigenbe
lasting, ook wel wegenbelasting genoemd, te
betalen.
Afhankelijk van het gewicht van de auto, de te
gebruiken brandstof en het type auto
(personen- of bedrijfsauto) wordt u aangesla
gen. U bent daarbij zelf verantwoordelijk voor
het doen van aangifte.
U ziet: het kopen van een auto is geen activi
teit voor een verloren zaterdagmiddag. Een
gedegen voorbereiding kan u veel geld en er
gernis besparen. De ANWB wil u daarbij op
veel terreinen behulpzaam zijn. Ga eens langs
en haal in ieder geval de handige uitgave Auto
kopen even op.
De auto bepaalt in belangrijke mate het da
gelijks doen en laten van onze samenle
ving. Economische en individuele
belangen zijn daarbij nogal eens strijdig.
De ANWB rekent het tot zijn taak zich na
mens zijn leden in te zetten voor een opti-,
maal samengaan van deze belangen,
waarbij het individu weliswaar het uit
gangspunt vormt, maar tevens het alge
meen belang zo goed mogelijk wordt
gediend.
Zo vindt de toeristenbond het van groot
belang dat rekening wordt gehouden met
verkeersdeelnemers die in hun bewegin
gen beperkt zijn, zoals ouderen en gehan
dicapten, te meer daar deze groep
groeiende is. Aansluitend hierop, maar ook
bijvoorbeeld uitoogpunt van milieu en ver-
keersdoorstroming, is een belangrijke rol
weggelegd voor het openbaar vervoer. De
ANWB pleit ervoor dat het openbaar ver
voer een vast onderdeel gaat vormen van
het totale verkeers- en vervoerssysteem.
Dit stelt uiteraard wel weer eisen aan de
kwaliteit van het openbaar vervoer.
Een andere zorg betreft de capaciteit van
ons wegennet, met name tijdens de pieku
ren. Het is van belang dat ook de verwach
te groei in het autoverkeer op tijd kan
worden opgevangen. Investeringenvan cir
ca 1,2 miljard pe' jaar zijn daarvoor nodig;
een gedeeltevan dit bedrag is bestemd
voor verbeteringen in het openbaarvervoer.
De filosofie van vrije busbanen langs au
tosnelwegen past in deze aanpak.
In het kader van de beperkingen van het
broeikaseffect startte de ANWB en het mi
nisterie van Verkeer Waterstaat onlangs
de campagne Rij zuinig. Doelstelling is het
beperken van het sologebruik van de auto
in het woon-werkverkeer door het bevor
deren van de ontwikkeling van bedrijfsver-
voerplannen, zoals bedrijfsfietsen, carpoo
len en bedrijfs-OV-jaarkaarten.
De ANWB is zeer actief op het gebied van
de algemene belangenbehartiging en daar
door dus ook op het gebied van het indivi
duele belang.
Wilt u meer weten over deze activiteiten,
dan bent u van harte welkom.
Files en vertragingen zijn dagelijkse kost van
de gemiddelde weggebruiker. Maar zonder
betrouwbare en actuele verkeers- en wege
ninformatie van vandaag zou de situatie op 's
lands wegennet er heel wat beroerder aan toe
zijn.
De ANWB verzamelt daarom dag en nacht
verkeersgegevens. Die komen van de eigen
Wegenwacht, het KNMI, de politie, Rijkswa
terstaat en nog vele anderen. Sinds enige tijd
werkt ook een selecte groep van benzinestati
ons en beroepschauffeurs mee aan het door
geven van problemen op de weg.
Alle actuele meldingen van files, mist en glad
heid worden direct gemeld via onder meer de
regionale omroepen en de ANWB-
Verkeersinformatielijn (06-9622, 50 ct p/m).
De gegevens worden ook uitgewisseld met de
Rijkspolitie en komen zo beschikbaar voor de
Radionieuwsdienst ANP en Teletekst.
Actuele verkeersinformatie voorkomt geen
vertraging, maar draagt wel bij aan de ver
keersveiligheid.
Automobilist moet steeds meer weten
Milieu en veiligheid in en om de auto zijn de
onderwerpen waar het de komende tien jaar
vooral om zal gaan. Auto-ontwerpers aan de
ene en wetgevers aan de andere kant zijn
voortdurend op zoek naar methodes om onze
auto schoner en veiliger te maken. De produ
centen zoeken het onder meer in betere
prestaties, lichtere materialen, een betere
stroomlijn, airbags en ABS.
Overheden proberen vooral het autogebruik te
beperken; moet er toch gereden worden, dan
liefst zo veilig en rustig mogelijk. Snelheidsbe
perkingen, verkeersdrempels, mini-rotondes
en woonerven zijn hiervan voorbeelden.
Toch is het uiteindelijk de man of de vrouw
achter het stuur die werkelijk bepaalt waar,
wanneer en hoe er gereden wordt.
Een gedegen rij-opleiding is weliswaar geen
garantie, maar vormt wel een goede basis
voor milieu-verantwoord en veilig rijden. Daar
naast blijft de auto-eigenaar natuurlijk ook
verantwoordelijk voor het onderhoud aan zijn
of haar voertuig, want ook de technische
staat van een auto bepaalt deels de verkeers
veiligheid en de invloed op ons milieu.
De basis-opleiding voor het B-rijbewijs loopt
natuurlijk via de rijschool. Een goede rijschool
is vaak het halve werk. De erkende rijscholen
van Nederland staan in een overzichtelijke
brochure die leden gratis kunnen afhalen bij
het ANWB-kantoor.
In de loop der jaren sluipen er onvolkomenhe
den in uw rijstijl. We kijken niet altijd even
goed meer, vergeten wel eens richting aan te
geven, we kennen de nieuwste verkeersregels
niet en de maximum snelheidach, we heb
ben allemaal wel eens haast.
Het boek Rijtechniek is een weerslag van alle
ervaringen die door de ANWB zijn opgedaan
met autorijleskampen, rijvaardigheidsritten,
grip- en sliptrainingen en rijden met de
caravan.
Wie zijn rijtechniek verder wil professionalise
ren neemt met zo'n cursus overigens een pri
ma initiatief. Zo wordt met de
rijvaardigheidsrit geschaafd aan uw rijstijl.
Eventueel ingeslopen foutjes worden ontdekt,
uw verkeersinzicht komt uitgebreid aan bod
en er wordt gekeken naar de behandeling van
de auto. Tijdens de Grip Sliptraining leert u
niet alleen te slippen, maar vooral ook een slip
voorkomen. En dat zo'n slip u ook op een
droog wegdek kan overkomen zult u aan den
lijve ondervinden. De caravan-instructieritten
zijn erop gericht u vertrouwd te maken met
het rijden en vooral ook manoeuvreren met de
caravan. Achteruit de hoek om, keren, rem
men, het komt allemaal aan de orde. De
Rijstijl-cursus, ten slotte, is bedoeld om uw
rijstijl op een duidelijk hoger plan te brengen.
Hogeschool-rijden voor de automobilist zou je
dat kunnen noemen.
Een schone en zuinige auto kopen is natuurlijk
pas het halve werk. De andere helft bepaalt u.
Door bewust te kiezen ga ik met de auto of
niet?, door uw manier van rijden en door pe
riodiek onderhoud uit te (laten) voeren.
Hou eens een tijdje het brandstofverbruik van
uw auto bij en u krijgt al snel een beeld van
de invloed die uw rijgedrag heeft op het aantal
kilometers per liter. Tijdig schakelen naar de
juiste versnelling levert vaak al een verrassend
resultaat op. Hetzelfde gaat op wanneer u in
een file rijdt. Houd een beetje afstand en pro
beer een paar auto's verder te zien wat er ge
beurt. U voorkomt zo onnodig remmen en
daarmee verlies van energie.
Het laten warmdraaien van een automotor is
een begrip dat nog dateert uit de pionierstijd
van de automobiel. Met de moderne materia
len en oliën is dat echt niet meer nodig. Dus
eerst ijskrabben, dan pas starten en al na tien
seconden kunt u (rustig) wegrijden.
De gemiddelde auto rijdt onder de 100 km/u
het zuinigst.
Alles wat u harder rijdt kost dus meer. Natuur
lijk willen en moeten we vaak wel wat harder,
maar hoeveel harder maakt een enorm
verschil.
Ook bespaart u benzine door minder (lang)
gebruik te maken van de achterruitverwar
ming en de aanjager van uw kachel.
Andere accessoires, zoals allesdragers of een
caravanspoiler kunt u ook beter maar direct
verwijderen als u ze niet gebruikt. De invloed
van deze dakvoorzieningen op het brandstof-
gebruik is forser dan u denkt.
De brochure "Milieubewust autorijden" gaat
breedvoerig in op de vele facetten rond de
auto en het milieu. In het belang van onze
leefomgeving is deze brochure de moeite van
het lezen waard. De ANWB ontwikkelt op dit
moment overigens ook een cursus, waarin het
milieubewust rijden in de praktijk wordt aan
geleerd.
Ten slotte nog dit: uw auto vervuilt het minst
in het parkeervak! Gebruik hem dus alleen als
u hem echt nodig hebt. Voor korte afstanden
is de fiets vaak minstens zo snel en wel zo
gezond.
Een goed onderhouden auto gaat langer mee,
is veiliger en verbruikt minder brandstof.
Hoewel veel mensen het onderhoud aan hun
auto geheel of gedeeltelijk voor eigen rekening
nemen, gaan de meeste auto's hiervoor naar
de garage. Dat is ook niet verwonderlijk, om
dat de moderne auto's vol zitten met electro-
nische snufjes die het autorijden wel, maar
het sleutelen niet makkelijker maken.
Toch kan het ook geen kwaad om enig inzicht
te hebben in de techniek van uw auto. Al was
het maar om een band te kunnen verwisselen,
een lampje te vervangen of het instructie
boekje beter te begrijpen.
De cursus Autowijs geeft u snel inzicht in de
ze en andere zaken. In drie avonden leert u
veel over autotechniek. Daarnaast neemt de
docent samen met u het instructieboekje van
uw eigen auto door. Na afloop van de cursus
bent u beter in staat eventuele storingen op te
sporen en te verhelpen en de reparatienota
van de garage heeft dan ook geen geheimen
meer voor u.
Wie door de cursus Autowijs de smaak te
pakken heeft gekregen, gaat het best direct
door naar de cursus Sleutelslim. Deze korte
effectieve praktijktraining sluit perfect aan op
de Autowijscursus en brengt u praktische
vaardigheden bij in het sleutelen aan uw auto.
Vooral het zogenaamde klein onderhoud
wordt op beeldende wijze uiteen gezet en na
vier avonden bent u in staat geld over te hou
den, simpelweg doordat u uw garage heel
wat kleine klusjes uit handen kunt nemen.
Beide technische cursussen worden door het
gehele land gegeven. De ANWB informeert u
over plaats en tijd.
Tip: de milieu vriendelijkste manier van auto-
wassen is de moderne autowasstraat. Daar
worden namelijk alle milieu-onvriendelijke
stoffen opgevangen en wordt efficiënt ge
bruik gemaakt van spoelwater. Wast u uw
auto zelf, wees dan zuinig met water en
schoonmaakmiddelen.
Uw auto vervuilt het minst in het par
keervak!
Autorijden is meestal leuk, gemakkelijk en
comfortabel. Soms echter gaat het fout: par-
keerdeukje, voorrangsprobleempje of een glad
wegdek, het gebeurt ineens.
Van blikschade is dan al gauw sprake en niet
zelden gaat het om meer dan dat. Per jaar
krijgt gemiddeld één op de zeven Nederlan
ders te maken met aanrijschade, varieërend
van parkeerschade tot total loss.
Voor de afhandeling van materieële en/of per
soonlijke schade begint dan de weg door een
geweldige papierwinkel. Er moeten schadefor
mulieren worden ingevuld, mogelijk is er poli
tie bij betrokken, expertise-rapporten worden
opgemaakt en er is vaak uitgebreid discussie
over de schuldvraag. Wie er al eens mee te
maken had weet hoeveel administratie er al
leen al zit aan een simpel deukje.
Om te voorzien in de vele vragen waar betrok
kenen na een ongeval meestal mee zitten, is
er door de ANWB een boekje uitgegeven on
der de titel "Aanrijding, wat nu?"
In het verlengde van dit boekje is er ook de
"Aanrijdingslijn". Via het speciale telefoon
nummer 070-3147666 kunnen automobi
listen na een aanrijding met uitsluitend
blikschade ondersteuning vinden bij het ver
halen van de schade. Het initiatief komt voort
uit het gegeven dat jaarlijks alleen al onder le
den van de bond een 450.000 aanrijdingen
plaatsvinden met een gezamenlijk schadebe
drag van ruim 1,3 miljard.
Tip: Is uw voertuig slechts tegen WA-schade
(schade aan derden) verzekerd en vindt u dat
voor uw buitenlandse vakantiereizen eigenlijk
te beperkt? Sluit dan voor de duur van uw reis
eenaanvullende casco-dekking af. Daarmee
verkleint u de risico's vanverhaal vanuit het
buitenland, bijvoorbeeld door communica
tiestoornissen, ander rechtssysteem of een
niet-verzekerde tegenpartij.
Een verkeerde afhandeling van een ongeval
met persoonlijk letsel kan de betrokkenen nog
meer leed toebrengen dan al het geval is.
Want wat als er blijvende letselschade is ont
staan, smartegeld wordt geeist, regelingen
voor nabestaanden moeten worden getroffen
of inkomsten dreigen weg te vallen? Het zijn
maar enkele van de problemen waar een
slachtoffer mee te maken kan krijgen. Vaak is
hij of zij bovendien zeker de eerste tijd abso
luut niet in staat om zelf dingen te regelen. In
dat geval brengt de "Wegwijzer voor ver
keersslachtoffers" uitkomst. Deze uitgave, die
voor leden van de ANWB gratis verkrijgbaar
is, vormt in combinatie met de "Ver-
keersslachtofferlijn" (070-3147766), een uit
stekend antwoord op veel vragen.
Tip: Bij juridische problemen op het gebied
van verkeer en recreatie (bijvoorbeeld bij aan
koop van een auto, een schade-afwikkeling of
onenigheid over vakantieboekingen) is het
handig om een rechtsbijstandverzekering te
hebben. U voorkomt daarmee dat u zelf de
vaak moeizame strijd moet aanbieden met
grote instanties. Het ANWB Rechtshulp Certi
ficaat biedt hiervoor een compleet pakket aan
dekkingen.