informatiepagina van de gemeente Vlissingen VOORSTEL: BOULEVARDS DOMEIN VAN VOETGANGERS EN FIETSERS OP ZONDAGMIDDAG IN DE ZOMER COMMISSIES OVERZICHTELIJK VRAGENBOEK SOCIALE ZAKEN VERKRIJGBAAR ANDREAS OOSTHOEK VERTELT EN LEEST OVER MARTIN US NIJHOFF vussiflGcn UITKIJKTOREN ARSENAAL ZATERDAG GRATIS OPEN! ORANJE DIJK EN GLOOIING RENVELDJES VOOR HONDEN EVEN BIJPRATEN MET WETHOUDER DE HAAS BOEKENWEEK HEEFT ALS THEMA "HET LEVEN GESCHREVEN" BELONING VOOR HELDENMOED VERBETERING KRUISPUNT SINGEL MET BLOEMENLAAN Woensdag 24 februari 1993 DE VLISSINGER 5 IN D In Vlissingen houdt het al lang de gemoederen bezig: moeten de boulevards op zomerzondagen voor ver keer worden afgesloten? Burgemeester en wethou ders vinden van wèl en hebben daarom nu een concreet voorstel om van 1 mei tot 1 oktober 1993 op zon- en feestdagen van 13.00 - 17.00 uur alle bou levards in beide richtingen af te sluiten voor auto's, motoren en brommers. INSPRAAK Er is inspraak op het voorstel mo gelijk voor alle bezoekers, bewo ners en ondernemers van de bou levards. U kunt schriftelijk uw mening geven door te reageren naar aanleiding van dit artikel of op het voorstel zelf. Het artikel op deze pagina is een populaire samenvatting van het voorstel en bevat alle gegevens om te kun nen reageren. Het voorstel zelf is gratis verkrijgbaar bij de recep tie in de hal van het stadhuis (te lefoon 87337). HET VOORSTEL Het voorstel van burgemeester en wethouders om de boulevards af te sluiten staat in een ontwer verkeersbesluit. Het voorstel lui ALLE BOULEVARDS VAN VLIS SINGEN ZIJN GESLOTEN VOOR ALLE BESTUURDERS MET UIT ZONDERING VAN FIETSERS OP ZON- EN FEESTDAGEN VAN 13.00 - 17.00 UUR TUSSEN 1 MEI EN 1 OKTOBER (ZOMER). Buiten deze periode stellen b en w een maximumsnelheid van 30 km/uur op alle boulevards voor. DE ARGUMENTEN Burgemeester en wethouders hebben de voor- en nadelen van hun voorstel zorgvuldig bezien. Bij de beoordeling is gekeken naar: 1. Het landelijke verkeers-, vervoers en milieubeleid De regering heeft in het Tweede Structuurschema Verkeer en Vervoer (SVV II) als thema's "be reikbaarheid" en "leefbaarheid". Een doelstelling is om de groei van het autoverkeer terug te drin gen. De mate waarin dit moet gebeuren kan op lokaal ni veau bepaald worden. 2. Het toeristisch-recreatief beleid De groei van het verkeer heeft een negatieve uitstraling op het verblijven en het recreëren, In Zeeland en dus in Vlissingen neemt de auto echter een zeer dominante positie in. Veel toeris ten bezoeken Vlissingen nu een maal met de auto. 3. Functioneren boulevards De boulevards vormen een uniek gebied en bepalen daarmee in belangrijke mate het gezicht van de stad. Dit gebied oefent bij zondere aantrekking uit. Dit ver taalt zich in grote aantallen be zoekers, zowel voetgangers en fietsers als gemotoriseerd ver keer. De boulevards vormen ech ter zowel een toeristisch-recre atief gebied als een woongebied en een verkeersgebied. De bou levards komen als promenade het best tot hun recht als zij volle dig het domein worden van de voetganger en fietser. Dit kan op gespannen voet staan met de commerciële functies en de woonfuncties van de boulevards. Een aantal commerciële functies op de boulevards zijn met het (toeristisch) autoverkeer stellig gebaat. 4. Bereikbaarheid binnenstad De boulevards hebben ook een functie in de bereikbaarheid van de binnenstad. Maatregelen voor de boulevards raken de be reikbaarheid van de binnenstad, zeker het zuidelijk deel daarvan. Met de aanleg van de Spui- komweg is dit deel van de Vlissingse binnenstad echter be ter bereikbaar gemaakt. Desondanks blijft de ontsluiting van de Vlissingse binnenstad kwetsbaar. Een afsluiting van de boulevards voor het doorgaande gemotoriseerde verkeer veroor zaakt dat de bereikbaarheid van de binnenstad vermindert. 5. Functioneren zuidelijk deel binnenstad In het Arsenaalgebied en het zui delijk deel van de binnenstad wordt gewerkt aan volledig (eco nomisch) herstel. Het omleiden van omvangrijke verkeersstromen - zo heeft de afgelopen periode toch wel geleerd - heeft gevolgen voor dit gebied. 6. Verkeerstechnische aspecten Met een voorgenomen afsluiting van de boulevards neemt de ver keersdruk op het Bellamypark toe. Het verkeersvrij maken van de boulevards of een deel daarvan heeft tot gevolg dat ook een aan tal parkeervoorzieningen in dit gebied niet bereikbaar zijn. Het deel tussen het Wooldhuis en de Trompweg heeft 80 parkeer plaatsen en 3 invalidenparkeer plaatsen. Vervangende parkeer plekken kunnen niet alleen op de Kenau Hasselaarstraat worden gevonden. De klachten op de boulevards richten zich hoofdza kelijk op bromfietsen en motoren, op auto's met harde muziek en op verkeersgevaarlijk gedrag. In diverse wetten en regels staan hiervoor normen en is de contro le daarop vastgelegd. De ge meente kan hiertegen niet stu rend, controlerend of verba liserend (met uitzondering van de bromfietsen) optreden. Uit het verkeersmilieu-onaerzoek blijkt dat er geen overschrijdingen van de landelijke normen van ver keerslawaai en stank aanwezig zijn op de boulevards. EERDERE PROEF In 1989 heeft de gemeente een enquête "Boulevards op zondag autovrij" gehouden. Deze gaf onder de bewoners een response van 67%. Een overtuigende meerderheid van de bewoners had een voorkeur voor het instel len van eenrichtingsverkeer op de totale boulevards. Ook het uit sluiten van het gemotoriseerde verkeer op de zaterdagen, zon dagen en feestdagen stond hoog op het verlanglijstje van de be woners. Opmerkelijk was dat 20% van de bewoners voorstander was van het alleen uitsluiten van mo toren en bromfietsen. De onder nemers op de boulevards wens ten in 1989 geen nadere ver keersbeperkende maatregelen, of hooguit het instellen van een richtingsverkeer. Een overgrote meerderheid van de onderne mers in de binnenstad kon zich vinden in het instellen van een richtingsverkeer (rijrichting naar het centrum). Een kleine minderheid kon zich vinden in het afsluiten van de boulevards op zaterdagen, zon dagen en feestdagen. De overi ge belanghebbenden (662 reac ties) wiiden in 1989: Het autoverkeer volledig toe staan: 15 Het autoverkeer in éénrichting toestaan: 38,5 Het autoverkeer volledig ver bieden: 25,5 Het autoverkeer beperkt toe staan, waarbij de voorkeur uit gaat naar de zomermaanden op de zaterdagen, zondagen en feestdagen: 1 1 DE INSPRAAK Dit alles afwegende hebben b en w op 16 februari 1993 een ont- Gemotori- seerd ver keer wellicht 's zomers op zondagmid dagen niet meer in het straatbeeld van de Boulevards (foto: Ruben Oreel) werp-verkeersbesluit genomen voor afsluiting van de boulevards in 1993 (zie hiervoor). Dit voor stel is nu onderwerp van in spraak. Een ieder kan op het ontwerp- verkeersbesluit schriftelijk reage ren vóór 3 maart 1993. Reacties kunnen worden gezonden aan: gemeente Vlissingen, Stadhuis plein 2, 4382 LG VLISSINGEN. Aan de hand van de ingekomen reacties stellen burgemeester en wethouders het ontwerp-verkeers- be'sluit al dan niet bij en verwer ken zij de reacties in een in spraakschrift. Daarin zijn alle reacties opgenomen en door b en w van commentaar en conclu sies voorzien. Alle indieners van een reactie ontvangen dit in spraakschrift. Het - al dan niet aangepaste - verkeersbesluit en het inspraak schrift worden behandeld tijdens de openbare vergadering van de vaste commissie van advies en bijstand voor ruimtelijke orde ning en verkeer op woensdag 10 maart 1993 om 19.30 uur in het stadhuis. Tijdens deze verga dering is er spreekrecht voor be zoekers. Na de commissievergadering ne men b en w een definitieve be slissing (het nemen van verkeers- besluiten is een bevoegdheid van b en w) en leggen het - even tueel aangepaste - verkeersbe sluit, het inspraakschrift en het verslag van de commissieverga dering ter kennisneming over aan de gemeenteraad in de openbare vergadering op don derdag 25 maart 1993 om 1 9.30 uur in het stadhuis. Burgemeester en wethouders pu bliceren het definitieve verkeers besluit in een advertentie van de gemeente in de Provinciale Zeeuwse Courant van woensdag 31 maart 1993. In deze advertentie zal zijn aan gegeven dat het verkeersbesluit op 1 mei 1993 van kracht wordt en dat het indienen van formele bezwaren tegen het besluit mo gelijk is gedurende een termijn van 30 dagen. Er is dus éérst een periode van inspraak op het ontwerp-besluit en daarna - na de raadsvergade ring - een periode voor het indie nen van formele bezwaren op het definitieve verkeersbesluit (aangekondigd in een officiële publicatie). Bij de sectie Sociale Zaken van de gemeente is gratis een boekje verkrijgbaar waarin de 100 meest ge stelde vragen over de bij stand in staan. Aan bod komen onderwerpen als "contact met de Sociale Dienst", "woonvormen" en bijvoorbeeld "vakantie". Voor uitgebreide informatie ver wijst het boekje naar 45 zoge naamde vervolgbladen met on der andere informatie over ge meentelijke regelingen voor de laagstbetaalden, zoals kwijt schelding. Het boekje en de vervolgbladen zijn gratis verkrijgbaar bij de sectie Sociale Zaken, Dokter Gallandatstraat 1telefoon 87550. Vanavond vergadert de Emancipatiecommissie om 20.00 uur in het stadhuis. Volgende week woensdag, 3 maart, wordt er door de vaste commissie van advies en bijstand om 19.30 uur in het stadhuis ver gadert. Beide vergaderingen zijn open baar en bezoekers hebben spreekrecht. De agenda's liggen ter inzage in de gemeentelijke informatiehoe- ken in het stadhuis, de bibliothe ken van Vlissingen en Oost- Souburq en in het wijkcentrun jrg "Open Hof "Architectuur in de binnen stad van Vlissingen". Dat is één van de drie onderwer pen die vanavond aan bod komen in het TV-program- ma "Land in zicht" van de AVRO (Nederland 1, 19.29 uur). Vorige week werden hiervoor opnamen ge maakt van onder andere de Arsenaaltoren, de over kappingen in de Lange Zelke en de Sint Jacobs- straat en van het winkel centrum Scheldeplein. Aan het eind van de uitzending zal worden aangekondigd dat zaterdag 27 februari een archi tectuurwandeling gemaakt kan worden in de Vlissingse binnen stad. Het startpunt van deze wandeling is de bovenste verdie ping van de uitkijktoren bij het Arsenaal. Hiervoor is de Arsenaaltoren zaterdag 27 fe bruari van 1 1.00 - 15.00 uur GRATIS toegankelijk! Wie zater dag gratis op de toren wil is bin nen deze tijden welkom bij de lift aan de voet van de toren. Elders op deze pagina vindt u hierover meer in- In de onlangs verschenen Afvalwijzer van de ge meente worden ook de renveldjes voor honden ge noemd. Op renveldjes mo gen honaen loslopen én poepen. In de binnenstad zijn dat de grasstrook langs de Commando- weg, de Oranjedijk (tussen het wandelpad en de muur) en de glooiing. De laatste twee zijn echter per abuis niet vermeld. Dat komt doordat in de Afval wijzer 1991 nog een kaart met renveldjes stond. In de Afvalwij- zers van 1992 en 1993 ziin de veldjes niet meer op een kaart aangegeven maar met woorden omschreven. In deze "vertaling" is iets misge gaan. De Oranjedijk (tussen net wandelpad en de muur) en de glooiing zijn wel degelijk ren veldjes! Het college van b en w heeft een voorstel gedaan om de boulevards deze zomer op zon- en feestda gen tussen 13.00 - 17.00 uur af te sluiten voor au to's, motors en brommers. op u nii formatie. Het voorstel past naar mijn mening in het toeristisch- en recre atief beleid van de ge meente: de boulevards moeten ook een aange naam verbli[fs- en recre atiegebied zijn. AFSLUITING BOULEVARDS Natuurlijk zijn uiteenlo pende belangen bij een voorstel tot het afsluiten van de boulevards in het eding. B en w hebben aarom bij hun beslissing afwegingen moeten ma ken van die diverse be langen. Een deel van de bezoekers van de boule vards wil daar wèl met de auto kunnen riiden, een ander deel wil er juist wandelen zonder hinder van autoverkeer. Sommige ondernemers hebben belang bij een au tovrije boulevard, andere juist oij toegankelijkheid voor auto's. De bewoners van de boulevards willen liever geen hinder van het autoverkeer, maar moe ten wèl zelf met de auto bij hun huis kunnen ko men. Allemaal belangen waarmee de gemeente rekening moet houden. Dit alles afwegende vind ik dat er nu een goed voorstel ligt. De boule vards zijn Tiet waard, ze vormen het visitiekaartje van Vlissingen! GESCHEIDEN OPHALEN HUISVUIL In de loop van volgend jaar zal in Vlissingen wor den begonnen met het ge scheiden ophalen van huisvuil. Eerder kan niet, omdat het gescheiden verwerken niet eerder kan plaatsvinden. Er is een composteringsinstal- latie in Vlissingen - Oost in aanbouw. Ondertussen werken wij aan de daad werkelijke invoering. In de financiële meerjaren raming is hiervoor maar liefst 1,5 miljoen opgeno men. De gemeenteraad besloot in februari de in zameling te laten plaats vinden door middel van twee minicontainers per woning. Een container van 140 liter voor het groente-, fruit- en tuinaf val en een container van 240 liter voor het restaf val. Vorige week besloot de raad tot het opstellen van een invoeringsplan. De voorlichting over het gescheiden inzamelen start begin volgend jaar. De boekenweek 1993 wordt gehouden van 10 tot en met 20 maart. Het the ma is "Het leven geschre ven". Centraal daarin staan egodocumenten als dagboeken, brieven, me moires en (autobiogra fieën. De schrijver van het boekenweekgeschenk is Willem Frederik Hermans. De bibliotheek van Vlissingen heeft in het kader van de boe kenweek de schrijver Andreas Oosthoek uitgenodigd. Op don derdag 4 maart aanstaande ver telt Oosthoek over en leest hij voor uit de door hem geschreven biografie over Martinus Nijhoff. Deze voordracht vindt plaats in het Alhambra-theater en begint om 20.00 uur. Kaarten a f.2,50 zijn verkrijgbaar bij de bibliothe ken van Vlissingen en Oost- Souburg. ANDREAS OOSTHOEK Het Amsterdamse Fonds voor de Kunst heeft aan de dichter en PZC-adjunct-hoofdredacteur An dreas Oosthoek in 1989 de op dracht gegeven een biografie te schrijven van de dichter Martinus Nijhoff. Oosthoek was toen al enkele jaren bezig met het verza melen van gegevens over de dichter. De dichter vindt het belangrijk dat er naast de talrijke weten schappelijke studies over het werk van Nijhoff een werk over de persoon zelf verschijnt. Tot nu toe werd er meer geschreven over de vorm dan over Martinus Nijhoff zelf. Oosthoek heeft de familie Nijhoff persoonlijk gekend. Hoe de bio graaf aankijkt tegen zijn hoofd persoon, bepaalt voor een niet onbelangrijk deel de strekking van het uiteindelijke levensver haal. Het Amsterdams fonds voor de Kunst gaat er van uit dat de biografie in 1994 in de serie Open Domein van de Arbeiderspers zal verschijnen. MARTINUS NIJHOFF De Nederlandse schrijver/dich ter Martinus Nijhoff leefde van 1894 tot 1953. Hij studeerde rechten en Nederlands maar wijdde zijn verdere leven geheel aan literaire arbeid. Hij schreef met eenvoudige woorden en in sombere stijl. Volgens Willem Barnard raakte hij gewone om gangstaal aan met een toverstaf. Van Martinus Nijhoff verschenen 'Igei Bundels: iin de volgende werken: Bundels: 1 De wandelaar (1916); - Pierrot aan de lantaarn (1916); - Vormen (19241; - Nieuwe Gedichten - Het uur U, gevolgd door Een Idylle (1942). Toneelstukken: - In Holland staat een huis (1928, met A. van Duinker ken); - De vliegende Hollander (1930); - De ster van Bethlehem (1942); - Des Heilands tuin (1943); - De dag deze herden (1950). Kritieken: - Gedachten op dinsdag (1931), ook vertalingen; - Verzameld werk (1954-1957). Vorige week dinsdag ont ving de 17-jarige Anoush Murad uit Vlissingen uit handen van burgemeester van der Doef een bronzen medaille van de Stichting Carneaie Heldenfonds. Zij redae op 13 oktober vorig jaar de drie-jarige Badr Benkaddour uit net water van de Schuitvaart- gracht. En dat terwijl zij zelf nauwelijks kon zwem men! Bij de uitreiking van de medaille bood het Vlissingse Sportfond- senbad zowel Anoush als Badr gratis zwemlessen aan. Voor de overige getuigen van het voorval waren er bloemen. De medaille werd uitgereikt tijdens een feeste lijke biieenkomst met alle bij het voorval betrokkenen. Het kruispunt van de Sin gel met de Bloemenlaan aat maandag 1 maart op e schop. Het kruispunt wordt met gebruikmaking van de bestaande klinkers opnieuw bestraat. De vorm van het kruispunt wijzigt niet. De werkzaamheden duren ongeveer twee we ken. Het kruispunt wordt gedurende de werkzaam heden niet voor verkeer af gesloten, maar het verkeer wordt via één rijbaan ge leid. De nabijgelegen Shell- pomp blijft bereikbaar. Het kruispunt kreeg in 1990 een nieuwe riolering en is in 1991, na vernieuwing van de Shell- pomp, wederom opnieuw be straat. Bij aanleg van de riole ring is nieuw zand ingebracht. Bij de vernieuwing van net benzi nestation zijn ondergrondse tanks gesaneerd en is de bodem gereinigd. Door dit alles is de ondergrond van het kruispunt aaan nazakken en is opnieuw bestraten noodzakelijk. Op de foto van links naar rechts: broer en vader en moeder Murad, burge meester van der Doef, Badr Benkaddour, Anoush Murad, een jonger broer tje en een zus en twee vriendin nen van Anoush. (foto: Ruben Oreel) informatiepagina van de gemeente vlissingen redaktie: sectie Communicatie, stadhuis Vlissingen, telefoon 01184-87335

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1993 | | pagina 5