SSNSS BMW van alle markten thuis Lancia Delta blijft Delta Passat Design De groei zit erin Mercedes C-klasse volgt 190 op Nieuwe Seat Ibiza vanaf mei Daihatsu Hijet back in business Wat er in de toekomst ook gaat gebeuren, BMW is wat betreft aandrijftechnieken van haast alle markten thuis. De krachtige BMW benzine motoren mogen bekend verondersteld worden, terwijl het merk met sportieve diesels een ei gen plaats op de markt veroverd heeft. Daarnaast experimenteert de Beierse firma met waterstof motoren en elektrisch aangedre ven personenauto's. Wat de over heden in de verschillende landen in de toekomst ook zullen eisen. BMW zal er klaar voor zijn. Waterstof MITSUBISHI GALANT Gasinjectie De eerste generatie Mitsubishi Galant die in Europa werd geïn troduceerd dateert alweer uit 1975. De vijfde generatie beleef de op de Rai zijn debuut en is van af nu bij de Nederlandse dealers te vinden. De auto is direct als vierdeurs sedan en vijfdeurs hatchback verkrijgbaar met een ruime keus aan motoren. De auto is iets ten opzichte van zijn voor ganger gegroeid, een algehele trend in het segment waarin de Galant thuis hoort. »L - '"n 1 Vier-kleppen diesel Martorell Binnenruimte Dynamic 4 Woensdag 17 februari 1993 DE FAAM - DE VLISSINGER 19 Aan het einde van deze eeuw zal de Ameri kaanse staat Californië gaan eisen dat een be paald percentage van de verkopen zal bestaan uit zogenaamde zero-emission auto's, oftewel Lancia heeft de eerste foto vrijgegeven van de langverwachte opvolger van de in 1979 ge presenteerde Delta. Het is een vijfdeurs auto op hetzelfde onderstel als de Lancia Dedra, waarvan zelfs het front en de portieren zijn overgenomen. Lancia heeft besloten de 4 me ter lange nieuweling onder de naam Delta te laten voortbestaan. Geheel synchroon aan het Dedra-programma kan worden gekozen voor een 76 pk 1.6 liter, een 105 pk leverende 1.8, een 2 liter 16-klepper van 142 pk en een zeer snelle tur bo met 190 pk. Alle genoemde motorisaties worden in twee uitrustingsvarianten aangebo den. Lancia zal de nieuwe Delta in de maand april aan de pers introduceren. Overigens blijft voorlopig de Delta Integrale van het huidige model gewoon ;n produktie en is in een opvol ger van dit model nog niet direct voorzien. elektrisch aangedreven voertuigen. BMW heeft een 3-serie sedan geschikt gèmaakt voor elektrische aandrijving, zonder al direkt plannen voor produktie te hebben. In tegen stelling tot veel andere merken die elektrisch auto's al dan niet in serie maken, heeft de BMW slechts twee zeer grote Natrium/Zwavel accu's. Eén daarvan vinden we onder de mo torkap, terwijl het tweede exemplaar direct achter de achterbank in de kofferruimte is ge plaatst. Deze accu's leveren een spanning van 180 Volt en zorgen voor een maximaal motor vermogen van 32 kW De achterwielen wor den aangedreven via een tweeversnellingsbak. BMW claimt een actie radius van 185 km bij 80 km/u constant en een topsnelheid van 115 km/u. Tijdens de kor te proefrit die we met de electrische 3-serie mochten maken, viel direct op dat de auto be hoorlijk snel is. Als referentie deden we een acceleratieproef met een BMW 520 met een nieuwe LPi-gasinstallatie. Tot zo'n 80 km/u moest in deze auto flink gasgegeven worden om de electro-auto bij te houden. Wat een electrische BMW moet gaan kosten bij pro duktie is nog moeilijk te voorspellen. De twee op dit moment gebruikte accu's kosten sa men 50.000 DM. Onder de naam Design brengt Volkswagen een nieuwe actiemodel in de Passat-reeks. Deze tijdelijke uitvoering is gebaseerd op de CL-uitgave en kent zowel de vierdeurs sedan als Variant-carrosserie. Er is de keuze uit een 1.8 liter benzinemotor met 75 of 90 pk, een 2 liter benzine van 115 pk, de 1.9 liter diesel met of zonder katalysa tor (68 en 75 pk) of de 1.6 turbodiesel van 80 pk. Het pakket wordt aangeboden voor een meerprijs van f 1995,= op de sedan en f 2995,= op de Variant. Aan de buitenkant is de Design voorzien van witte knipperlichten, donkere achterlichten, zilverkleurige bies op de bumpers, elektrisch verstelbare en ver warmde buitenspiegels, design-aanduiding en een zwarte dakrailing op de Avant. Het inte rieur is bekleed met Jaquard-stof, heeft een in hoogte verstelbaar stuur, centrale vergrede- ling, elektronische warmteregeling, elektri sche ruitbediening voor en achter, elektrisch bediend stalen schuif-/kanteldak en in de Va riant een bagagenet en laadruimte-afdekking. BMW is echter ook goed op weg met de wa terstofmotoren. Het doel van de ontwikke lingsafdeling is het bouwen van aggregaten die zowel op waterstof als benzine kunnen lo pen, dit laatste om in de beginperiode een probleemloos gebruik in het alledaagse ver keer te bewerkstelligen. Al langere tijd worden proeven gedaan met een 3,5 liter 6 cilinder en de grote V12. Nieuw is echter een 2.5 liter 6 cilinder. Deze krachtbron heeft een elektro nisch gestuurde mengselvorming met indivi duele waterstofinspuiting per cilinder en een maximaal vermogen van 136 pk. De wa terstofmotor produceert zeer weinig schadelij ke uitlaatgassen, zodat er geen katalysator nodig is. Het grootste probleem van de wa terstofmotor is de waterstoftank. BMW heeft in experimentele fase een 93 liter tank waar mee 300 km kan worden gereden. In de tank heerst een druk van 5 bar en een temperatuur van minus 246 graden Celcius. De 4 centime ter dikke isolatie heeft dezelfde werking als een 4 meter dikke muur van piepschuim. Een groot probleem is nog dat bij een aantal dagen stilstand waterstof uit de tank ontsnapt en er zodoende een explosiegevaar ontstaat. Wat rij-eigenschappen betreft onderscheidt de wa terstofmotor zich niet structureel van de hui dige benzine-krachtbronnen. BMW brengt op korte termijn via haar eigen dealerorganisatie het zogenaamde LPi auto- gassysteem, wat staat voor Liquid Propane in jectie. In tegenstelling tot de bestaande gassystemen wordt het vloeibaar gemaakte gas ook werkelijk als vloeistof ingespoten, vergelijkbaar aan benzine-injectie. Hierdoor kan met een kleine aanpassing de bestaande motor-electronica zijn werk blijven doen. LPi zorgt hierdoor voor een veel lager vermogens- verlies (1%), een blijvend lagere emissiewaar- de en betere prestaties. BMW heeft dit systeem samen met Vialle ontwikkeld. Het starten gebeurt op benzine, waarna binnen enkele seconden op gas wordt overgescha keld. Dit schakelen is voor de bestuurder ab soluut niet te merken. BMW heeft in haar programma een LPi-systeem voor de 316, 318, 320, 518 en 520. Alhoewel het moeilijk is in de zakenklasse nog origineel uit de bus te komen, heeft de Galant een heel apart front met platte, ex treem lange lichtunits en een forse luchtin laat in de bumper. Opvallend zijn ook de ronde mistlampen die in de meegespoten voorbumper zijn geïntegreerd. Eind mei introduceert Seat de volledig nieuwe Ibiza op de Nederlandse markt. Het gaat hier om een auto die absoluut niet meer aan zijn voorganger doet denken, maar ook wat be treft onderstel en motorisering volledig nieuw is. Toch is hierbij gekozen voor de bestaande naam Ibiza. Tijdens de komende Autotentoonstelling in Genève zal Mercedes de opvolger van de 190-serie aan pers en publiek tonen. Vanaf ju ni zal deze nieuwe C-klasse de plaats van de 190 in de Nederlandse showrooms innemen. Van de in 1982 geïntroduceerde Mercedes 190 werden er zo'n 2 miljoen eenheden gebouwd. Mercedes gaat de typebenaming van haar modellijnen ingrijpend wijzigen. De 190-opvolger is de eerste auto die volgens dit nieuwe principe wordt benoemd. Alle series krijgen eerst een letter, gevolgd door drie cij fers, die net als nu, de cilinderinhoud aange ven. Alle toevoegingen als E voor injectie, D voor diesel en T, C of L voor verschillende car rosserievarianten verdwijnen. De opvolger van de Mercedes 190E 1.8 gaat dan ook C 180 heten. De middenklasse 200-300-reeks krijgt de benaming E-serie, terwijl het topmodel na tuurlijk S-klasse blijft heten. Ook de SL- en G- typen behouden hun naam, maar deze letters komen eveneens voor de cilinderinhoud te staan. De versies met een dieselmotor krijgen de vermelding diesel rechts op de kofferklep. De C-klasse is ten opzichte van de 190-reeks 3,9 centimeter gegroeid. De auto biedt meer interieurruimte, wat ten opzichte van de 190 geen overbodige luxe is. Daarnaast kregen ac tieve en passieve veiligheid en het comfort ex tra aandacht. De C-klasse van Mercedes krijgt een complete uitrusting met een full-size US Airbag in het stuurwiel, integrale flankbe scherming, ABS, stuurbekrachtiging, een vijf- bak, centrale vergrendeling, getint glas en elektrisch bediende buitenspiegels. Mercedes volgt hiermee de koers die kort geleden werd ingezet: Meer auto voor uw geld. In de C-serie introduceert Mercedes de al lan ger aangekondigde vier-kleppen dieselmotor. De C 220 heeft een 4 cilinder 2.2 liter met 16-kleppen, goed voor 95 pk. Daarnaast is er een C 250 van 112 pk. Ter vervanging van de 190D 2.0 blijft ook de 2 liter Diesel van 75 pk beschikbaar. Alle diesels in de C-reeks be schikken over een oxydatiekatalysator en een uitlaatgasterugvoersysteem. Het programma benzinemotoren meldt vier mogelijkheden, al lemaal met vierkleppen-techniek. Aan de ba sis staat een 1.8 liter van 122 pk, gevolgd door een 2 liter van 136 pk. De 2.2 liter 4 ci linder levert net als in de E-serie 150 pk, ter wijl de topmotorisering een 2.8 liter 24-klepper is van 197 pk. Alle motorvarianten kunnen worden gecombineerd met vier uit rustingsniveau^ variërend van zakelijk tot ui terst luxueus of sportief. Mercedes-Benz Nederland verwacht de prijsverhogingen ten opzichte van de huidige vergelijkbare types tot zo'n 4 procent te kunnen beperken. De auto heeft een eigenzinnige en herkenbare vormgeving en is in het compact-segment ab soluut een aparte verschijning. De koets heeft een hoge taillelijn, waardoor een robuustè uit straling is verkregen. Door de over de achter zijde doorlopende lichtunits en het specifiek vormgegeven front sluit de nieuwe Ibiza prima aan bij de family-look die met de Toledo werd ingezet. De nieuwe Ibiza meet 3,81 meter bij 1,64 me ter en biedt binnen deze bescheiden afmetin gen behoorlijk veel binnenruimte. Er zal direct een drie- en vijfdeurs carrosserie beschikbaar komen. De keuze aan motoren en uitrustings niveaus is eveneens royaal. Het motorenpro gramma loopt uiteen van een 1 liter van 45 pk tot een 2 liter met 115 paarden. De benzine motoren voldoen uiteraard aan de strengste uitlaatgasnormen en zijn voorzien van elektro nisch geregelde injectie, katalysator en een voorziening om benzinedampen uit de tank op te vangen. De geboden dieselmotoren kennen allemaal een oxydatiekatalysator. Ook wordt er aandacht besteed aan het milieu tijdens het produktieproces, terwijl een groot deel van de gebruikte kunststoffen voor re cycling geschikt is. De nieuwe Ibiza wordt in het Spaanse Martorell gebouwd. Seat profiteert van het veiligheidsinzicht van moederbedrijf Volkswagen. De Ibiza heeft vei ligheidsprofielen in de portieren en kan tegen meerprijs zelfs met een dubbele airbag wor den uitgevoerd. De veiligheidsgordels kunnen in hoogte worden aangepast. De vier wielen zijn onafhankelijk opgehangen, waarbij de achterwielen een meestuur-effect hebben. ABS en een antidoorslipregeling behoren tot de mogelijkheden. De duurdere uitvoeringen hebben een zeer complete uitrusting met on der andere stuurbekrachtiging, centrale ver grendeling, elektrische raambediening, in hoogte verstelbaar stuurwiel en bestuur dersstoel, een in delen neerklapbare achter bank en radiovoorbereiding. Op de optielijst staan onder meer airconditioning en een schuifdak. Over de prijzen is nog niets bekend. De sedan heeft een zakelijke uitstraling en kenmerkt zich aan de achterzijde door een tot op de bumper uitgesneden kofferklep en doorgetrokken lichtunits. De bagageruimte heeft met 450 liter een voor deze klasse nor male inhoud. De vijfdeurs hatchback, die net als de sedan 4,62 meter lang is, oogt duidelijk sportiever. De achterlichten zijn niet met el kaar verbonden, maar de lage tildrempel is wel aanwezig. De laadruimte heeft met de hoedenplank en achterbank in stelling een ge lijk volume, maar de gebruiksmogelijkheden van de hatchback zijn natuurlijk uitgebreider. De Galant biedt een behoorlijke binnenruimte met een normale beenruimte achterin voor twee volwassenen. De hoofdruimte is duide lijk afhankelijk van de gekozen carrosserievari ant. De sedan scoort uitstekend, terwijl niet al te lange mensen in de hatchback toch al snel in conflict komen met de aflopende daklijn. De interieurinrichting is sober en zakelijk. Er worden hoogwaardige materialen gebruikt, maar ook hier ontbreken net als bij de Colt en Lancer enige fleurige elementen. De basis GL- uitvoering beschikt onder andere over van bin nenuit verstelbare buitenspiegels, getint glas, 185/70-14 banden, van binnenuit te openen achterklep, centrale vergrendeling, hoogte verstelling op de bestuurdersstoel, verstelbaar stuur, stuurbekrachtiging en een toerenteller. De GLS biedt vooral een aantal elektrisch za ken extra, terwijl de GT-uitgave uitsluitend be doeld is voor de twee topmodellen. Het motorenaanbod start met een 1.8 en 2.0 liter met 4 kleppen per cilinder en vermogens van respectievelijk 126 en 137 pk. De 1.8 haalt al een top van 200 km/u en trekt in 10 seconden van 0 tot 100 km/u. Volledig nieuw zijn de twee V6-krachtbronnen met 2.0 en 2.5 liter inhoud en 150 of 170 pk vermogen. De 2 liter V6 wordt geleverd in de meest com plete sedan, terwijl de 2.5 uitsluitend als hatchback verkrijgbaar is. De diesel maakt bij de Galant een belangrijk deel van de verkopen uit. De 2 liter oliestoker levert 90 pk. De Ga lant kan hiermee goed uit de voeten: een top van 175 km/u en sprintje in 13,9 seconden. De 1.8 en 2.0 zijn beschikbaar in GL en GLS uitvoering, terwijl de turbodiesel alleen als GL wordt aangeboden. De twee 6 cilinders ken nen de specifieke GT-uitvoering, waarbij de 2.5 liter hatchback als Dynamic 4 wordt gele verd met vierwielaandrijving en vierwiel- besturing. Het programma start met de sedan 1.8 GLi voor een keurige f 36.995, Dezelfde auto als hatchback kost duizend gulden meer. Voor de GLS-uitvoering wordt zes mille extra in re kening gebracht. De 2.0 GLi is met f 39.995,= ook vriendelijk geprijsd. De se dan 2.0 V6 GTi 24-klepper staat voor f 58.995,= in de prijslijst, terwijl het techni sche hoogstandje uit de serie, de hatchback 2.5 V6 GTi 24V f 73.995,= moet op brengen. Na enige tijd van afwezigheid komt de Daihat su Hijet weer terug op de Nederlandse markt. De exemplaren die binnenkort leverbaar zullen worden, komen uit de Italiaanse Piaggio- fabrieken, zodat veel directer op de wensen en eisen van de Europese klant kan worden ingesprongen. Alle uitvoeringen hebben een 1.000 cc motor gekoppeld aan een vijf ver snellingsbak. De voorwielen beschikken over geventileerde remschijven. De laadruimte van de Daihatsu Hijet heeft een forse inhoud van maar liefst 3200 liter. Standaard hebben de bestelbussen een verhoogd dak, zodat de interne hoogte 1335 mm bedraagt. Er zijn drie basismodel len; een bestelauto met of zonder ramen en de pick-up. Aan beide zijden hebben de bestelbus-uitvoeringen een schuifdeur. Vanaf april worden meerdere carrosserie-varianten leverbaar, alsmede enkele opbouwsystemen die de gebruiksmogelijkheden van de Hijet verder doen toenemen. De verkoopprijzen zul len tussen de f 14.000,= en f 15.000,= ex clusief BTW liggen.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1993 | | pagina 19