SSNSS
BMW van alle markten thuis
Lancia Delta
blijft Delta
Passat
Design
De groei zit erin
Mercedes C-klasse volgt 190 op
Nieuwe Seat Ibiza vanaf mei
Daihatsu Hijet
back in business
Wat er in de toekomst ook gaat
gebeuren, BMW is wat betreft
aandrijftechnieken van haast alle
markten thuis. De krachtige BMW
benzine motoren mogen bekend
verondersteld worden, terwijl het
merk met sportieve diesels een ei
gen plaats op de markt veroverd
heeft. Daarnaast experimenteert
de Beierse firma met waterstof
motoren en elektrisch aangedre
ven personenauto's. Wat de over
heden in de verschillende landen
in de toekomst ook zullen eisen.
BMW zal er klaar voor zijn.
Waterstof
MITSUBISHI GALANT
Gasinjectie
De eerste generatie Mitsubishi
Galant die in Europa werd geïn
troduceerd dateert alweer uit
1975. De vijfde generatie beleef
de op de Rai zijn debuut en is van
af nu bij de Nederlandse dealers
te vinden. De auto is direct als
vierdeurs sedan en vijfdeurs
hatchback verkrijgbaar met een
ruime keus aan motoren. De auto
is iets ten opzichte van zijn voor
ganger gegroeid, een algehele
trend in het segment waarin de
Galant thuis hoort.
»L - '"n 1
Vier-kleppen diesel
Martorell
Binnenruimte
Dynamic 4
Woensdag 17 februari 1993
DE FAAM - DE VLISSINGER
19
Aan het einde van deze eeuw zal de Ameri
kaanse staat Californië gaan eisen dat een be
paald percentage van de verkopen zal bestaan
uit zogenaamde zero-emission auto's, oftewel
Lancia heeft de eerste foto vrijgegeven van de
langverwachte opvolger van de in 1979 ge
presenteerde Delta. Het is een vijfdeurs auto
op hetzelfde onderstel als de Lancia Dedra,
waarvan zelfs het front en de portieren zijn
overgenomen. Lancia heeft besloten de 4 me
ter lange nieuweling onder de naam Delta te
laten voortbestaan.
Geheel synchroon aan het Dedra-programma
kan worden gekozen voor een 76 pk 1.6 liter,
een 105 pk leverende 1.8, een 2 liter
16-klepper van 142 pk en een zeer snelle tur
bo met 190 pk. Alle genoemde motorisaties
worden in twee uitrustingsvarianten aangebo
den. Lancia zal de nieuwe Delta in de maand
april aan de pers introduceren. Overigens blijft
voorlopig de Delta Integrale van het huidige
model gewoon ;n produktie en is in een opvol
ger van dit model nog niet direct voorzien.
elektrisch aangedreven voertuigen. BMW
heeft een 3-serie sedan geschikt gèmaakt
voor elektrische aandrijving, zonder al direkt
plannen voor produktie te hebben. In tegen
stelling tot veel andere merken die elektrisch
auto's al dan niet in serie maken, heeft de
BMW slechts twee zeer grote Natrium/Zwavel
accu's. Eén daarvan vinden we onder de mo
torkap, terwijl het tweede exemplaar direct
achter de achterbank in de kofferruimte is ge
plaatst. Deze accu's leveren een spanning van
180 Volt en zorgen voor een maximaal motor
vermogen van 32 kW De achterwielen wor
den aangedreven via een
tweeversnellingsbak. BMW claimt een actie
radius van 185 km bij 80 km/u constant en
een topsnelheid van 115 km/u. Tijdens de kor
te proefrit die we met de electrische 3-serie
mochten maken, viel direct op dat de auto be
hoorlijk snel is. Als referentie deden we een
acceleratieproef met een BMW 520 met een
nieuwe LPi-gasinstallatie. Tot zo'n 80 km/u
moest in deze auto flink gasgegeven worden
om de electro-auto bij te houden. Wat een
electrische BMW moet gaan kosten bij pro
duktie is nog moeilijk te voorspellen. De twee
op dit moment gebruikte accu's kosten sa
men 50.000 DM.
Onder de naam Design brengt Volkswagen
een nieuwe actiemodel in de Passat-reeks.
Deze tijdelijke uitvoering is gebaseerd op de
CL-uitgave en kent zowel de vierdeurs sedan
als Variant-carrosserie.
Er is de keuze uit een 1.8 liter benzinemotor
met 75 of 90 pk, een 2 liter benzine van 115
pk, de 1.9 liter diesel met of zonder katalysa
tor (68 en 75 pk) of de 1.6 turbodiesel van 80
pk. Het pakket wordt aangeboden voor een
meerprijs van f 1995,= op de sedan en
f 2995,= op de Variant. Aan de buitenkant is
de Design voorzien van witte knipperlichten,
donkere achterlichten, zilverkleurige bies op
de bumpers, elektrisch verstelbare en ver
warmde buitenspiegels, design-aanduiding en
een zwarte dakrailing op de Avant. Het inte
rieur is bekleed met Jaquard-stof, heeft een in
hoogte verstelbaar stuur, centrale vergrede-
ling, elektronische warmteregeling, elektri
sche ruitbediening voor en achter, elektrisch
bediend stalen schuif-/kanteldak en in de Va
riant een bagagenet en laadruimte-afdekking.
BMW is echter ook goed op weg met de wa
terstofmotoren. Het doel van de ontwikke
lingsafdeling is het bouwen van aggregaten
die zowel op waterstof als benzine kunnen lo
pen, dit laatste om in de beginperiode een
probleemloos gebruik in het alledaagse ver
keer te bewerkstelligen. Al langere tijd worden
proeven gedaan met een 3,5 liter 6 cilinder en
de grote V12. Nieuw is echter een 2.5 liter 6
cilinder. Deze krachtbron heeft een elektro
nisch gestuurde mengselvorming met indivi
duele waterstofinspuiting per cilinder en een
maximaal vermogen van 136 pk. De wa
terstofmotor produceert zeer weinig schadelij
ke uitlaatgassen, zodat er geen katalysator
nodig is. Het grootste probleem van de wa
terstofmotor is de waterstoftank. BMW heeft
in experimentele fase een 93 liter tank waar
mee 300 km kan worden gereden. In de tank
heerst een druk van 5 bar en een temperatuur
van minus 246 graden Celcius. De 4 centime
ter dikke isolatie heeft dezelfde werking als
een 4 meter dikke muur van piepschuim. Een
groot probleem is nog dat bij een aantal dagen
stilstand waterstof uit de tank ontsnapt en er
zodoende een explosiegevaar ontstaat. Wat
rij-eigenschappen betreft onderscheidt de wa
terstofmotor zich niet structureel van de hui
dige benzine-krachtbronnen.
BMW brengt op korte termijn via haar eigen
dealerorganisatie het zogenaamde LPi auto-
gassysteem, wat staat voor Liquid Propane in
jectie. In tegenstelling tot de bestaande
gassystemen wordt het vloeibaar gemaakte
gas ook werkelijk als vloeistof ingespoten,
vergelijkbaar aan benzine-injectie. Hierdoor
kan met een kleine aanpassing de bestaande
motor-electronica zijn werk blijven doen. LPi
zorgt hierdoor voor een veel lager vermogens-
verlies (1%), een blijvend lagere emissiewaar-
de en betere prestaties. BMW heeft dit
systeem samen met Vialle ontwikkeld. Het
starten gebeurt op benzine, waarna binnen
enkele seconden op gas wordt overgescha
keld. Dit schakelen is voor de bestuurder ab
soluut niet te merken. BMW heeft in haar
programma een LPi-systeem voor de 316,
318, 320, 518 en 520.
Alhoewel het moeilijk is in de zakenklasse
nog origineel uit de bus te komen, heeft de
Galant een heel apart front met platte, ex
treem lange lichtunits en een forse luchtin
laat in de bumper. Opvallend zijn ook de
ronde mistlampen die in de meegespoten
voorbumper zijn geïntegreerd.
Eind mei introduceert Seat de volledig nieuwe
Ibiza op de Nederlandse markt. Het gaat hier
om een auto die absoluut niet meer aan zijn
voorganger doet denken, maar ook wat be
treft onderstel en motorisering volledig nieuw
is. Toch is hierbij gekozen voor de bestaande
naam Ibiza.
Tijdens de komende Autotentoonstelling in
Genève zal Mercedes de opvolger van de
190-serie aan pers en publiek tonen. Vanaf ju
ni zal deze nieuwe C-klasse de plaats van de
190 in de Nederlandse showrooms innemen.
Van de in 1982 geïntroduceerde Mercedes
190 werden er zo'n 2 miljoen eenheden
gebouwd.
Mercedes gaat de typebenaming van haar
modellijnen ingrijpend wijzigen. De
190-opvolger is de eerste auto die volgens dit
nieuwe principe wordt benoemd. Alle series
krijgen eerst een letter, gevolgd door drie cij
fers, die net als nu, de cilinderinhoud aange
ven. Alle toevoegingen als E voor injectie, D
voor diesel en T, C of L voor verschillende car
rosserievarianten verdwijnen. De opvolger van
de Mercedes 190E 1.8 gaat dan ook C 180
heten. De middenklasse 200-300-reeks krijgt
de benaming E-serie, terwijl het topmodel na
tuurlijk S-klasse blijft heten. Ook de SL- en G-
typen behouden hun naam, maar deze letters
komen eveneens voor de cilinderinhoud te
staan. De versies met een dieselmotor krijgen
de vermelding diesel rechts op de kofferklep.
De C-klasse is ten opzichte van de 190-reeks
3,9 centimeter gegroeid. De auto biedt meer
interieurruimte, wat ten opzichte van de 190
geen overbodige luxe is. Daarnaast kregen ac
tieve en passieve veiligheid en het comfort ex
tra aandacht. De C-klasse van Mercedes krijgt
een complete uitrusting met een full-size US
Airbag in het stuurwiel, integrale flankbe
scherming, ABS, stuurbekrachtiging, een vijf-
bak, centrale vergrendeling, getint glas en
elektrisch bediende buitenspiegels. Mercedes
volgt hiermee de koers die kort geleden werd
ingezet: Meer auto voor uw geld.
In de C-serie introduceert Mercedes de al lan
ger aangekondigde vier-kleppen dieselmotor.
De C 220 heeft een 4 cilinder 2.2 liter met
16-kleppen, goed voor 95 pk. Daarnaast is er
een C 250 van 112 pk. Ter vervanging van de
190D 2.0 blijft ook de 2 liter Diesel van 75 pk
beschikbaar. Alle diesels in de C-reeks be
schikken over een oxydatiekatalysator en een
uitlaatgasterugvoersysteem. Het programma
benzinemotoren meldt vier mogelijkheden, al
lemaal met vierkleppen-techniek. Aan de ba
sis staat een 1.8 liter van 122 pk, gevolgd
door een 2 liter van 136 pk. De 2.2 liter 4 ci
linder levert net als in de E-serie 150 pk, ter
wijl de topmotorisering een 2.8 liter
24-klepper is van 197 pk. Alle motorvarianten
kunnen worden gecombineerd met vier uit
rustingsniveau^ variërend van zakelijk tot ui
terst luxueus of sportief. Mercedes-Benz
Nederland verwacht de prijsverhogingen ten
opzichte van de huidige vergelijkbare types
tot zo'n 4 procent te kunnen beperken.
De auto heeft een eigenzinnige en herkenbare
vormgeving en is in het compact-segment ab
soluut een aparte verschijning. De koets heeft
een hoge taillelijn, waardoor een robuustè uit
straling is verkregen. Door de over de achter
zijde doorlopende lichtunits en het specifiek
vormgegeven front sluit de nieuwe Ibiza prima
aan bij de family-look die met de Toledo werd
ingezet.
De nieuwe Ibiza meet 3,81 meter bij 1,64 me
ter en biedt binnen deze bescheiden afmetin
gen behoorlijk veel binnenruimte. Er zal direct
een drie- en vijfdeurs carrosserie beschikbaar
komen. De keuze aan motoren en uitrustings
niveaus is eveneens royaal. Het motorenpro
gramma loopt uiteen van een 1 liter van 45 pk
tot een 2 liter met 115 paarden. De benzine
motoren voldoen uiteraard aan de strengste
uitlaatgasnormen en zijn voorzien van elektro
nisch geregelde injectie, katalysator en een
voorziening om benzinedampen uit de tank op
te vangen. De geboden dieselmotoren kennen
allemaal een oxydatiekatalysator.
Ook wordt er aandacht besteed aan het milieu
tijdens het produktieproces, terwijl een groot
deel van de gebruikte kunststoffen voor re
cycling geschikt is. De nieuwe Ibiza wordt in
het Spaanse Martorell gebouwd.
Seat profiteert van het veiligheidsinzicht van
moederbedrijf Volkswagen. De Ibiza heeft vei
ligheidsprofielen in de portieren en kan tegen
meerprijs zelfs met een dubbele airbag wor
den uitgevoerd. De veiligheidsgordels kunnen
in hoogte worden aangepast. De vier wielen
zijn onafhankelijk opgehangen, waarbij de
achterwielen een meestuur-effect hebben.
ABS en een antidoorslipregeling behoren tot
de mogelijkheden. De duurdere uitvoeringen
hebben een zeer complete uitrusting met on
der andere stuurbekrachtiging, centrale ver
grendeling, elektrische raambediening, in
hoogte verstelbaar stuurwiel en bestuur
dersstoel, een in delen neerklapbare achter
bank en radiovoorbereiding. Op de optielijst
staan onder meer airconditioning en een
schuifdak.
Over de prijzen is nog niets bekend.
De sedan heeft een zakelijke uitstraling en
kenmerkt zich aan de achterzijde door een tot
op de bumper uitgesneden kofferklep en
doorgetrokken lichtunits. De bagageruimte
heeft met 450 liter een voor deze klasse nor
male inhoud. De vijfdeurs hatchback, die net
als de sedan 4,62 meter lang is, oogt duidelijk
sportiever. De achterlichten zijn niet met el
kaar verbonden, maar de lage tildrempel is
wel aanwezig. De laadruimte heeft met de
hoedenplank en achterbank in stelling een ge
lijk volume, maar de gebruiksmogelijkheden
van de hatchback zijn natuurlijk uitgebreider.
De Galant biedt een behoorlijke binnenruimte
met een normale beenruimte achterin voor
twee volwassenen. De hoofdruimte is duide
lijk afhankelijk van de gekozen carrosserievari
ant. De sedan scoort uitstekend, terwijl niet al
te lange mensen in de hatchback toch al snel
in conflict komen met de aflopende daklijn.
De interieurinrichting is sober en zakelijk. Er
worden hoogwaardige materialen gebruikt,
maar ook hier ontbreken net als bij de Colt en
Lancer enige fleurige elementen. De basis GL-
uitvoering beschikt onder andere over van bin
nenuit verstelbare buitenspiegels, getint glas,
185/70-14 banden, van binnenuit te openen
achterklep, centrale vergrendeling, hoogte
verstelling op de bestuurdersstoel, verstelbaar
stuur, stuurbekrachtiging en een toerenteller.
De GLS biedt vooral een aantal elektrisch za
ken extra, terwijl de GT-uitgave uitsluitend be
doeld is voor de twee topmodellen.
Het motorenaanbod start met een 1.8 en 2.0
liter met 4 kleppen per cilinder en vermogens
van respectievelijk 126 en 137 pk. De 1.8
haalt al een top van 200 km/u en trekt in 10
seconden van 0 tot 100 km/u. Volledig nieuw
zijn de twee V6-krachtbronnen met 2.0 en
2.5 liter inhoud en 150 of 170 pk vermogen.
De 2 liter V6 wordt geleverd in de meest com
plete sedan, terwijl de 2.5 uitsluitend als
hatchback verkrijgbaar is. De diesel maakt bij
de Galant een belangrijk deel van de verkopen
uit. De 2 liter oliestoker levert 90 pk. De Ga
lant kan hiermee goed uit de voeten: een top
van 175 km/u en sprintje in 13,9 seconden.
De 1.8 en 2.0 zijn beschikbaar in GL en GLS
uitvoering, terwijl de turbodiesel alleen als GL
wordt aangeboden. De twee 6 cilinders ken
nen de specifieke GT-uitvoering, waarbij de
2.5 liter hatchback als Dynamic 4 wordt gele
verd met vierwielaandrijving en vierwiel-
besturing.
Het programma start met de sedan 1.8 GLi
voor een keurige f 36.995, Dezelfde auto
als hatchback kost duizend gulden meer. Voor
de GLS-uitvoering wordt zes mille extra in re
kening gebracht. De 2.0 GLi is met
f 39.995,= ook vriendelijk geprijsd. De se
dan 2.0 V6 GTi 24-klepper staat voor
f 58.995,= in de prijslijst, terwijl het techni
sche hoogstandje uit de serie, de hatchback
2.5 V6 GTi 24V f 73.995,= moet op
brengen.
Na enige tijd van afwezigheid komt de Daihat
su Hijet weer terug op de Nederlandse markt.
De exemplaren die binnenkort leverbaar zullen
worden, komen uit de Italiaanse Piaggio-
fabrieken, zodat veel directer op de wensen
en eisen van de Europese klant kan worden
ingesprongen. Alle uitvoeringen hebben een
1.000 cc motor gekoppeld aan een vijf ver
snellingsbak.
De voorwielen beschikken over geventileerde
remschijven. De laadruimte van de Daihatsu
Hijet heeft een forse inhoud van maar liefst
3200 liter. Standaard hebben de bestelbussen
een verhoogd dak, zodat de interne hoogte
1335 mm bedraagt. Er zijn drie basismodel
len; een bestelauto met of zonder ramen en
de pick-up. Aan beide zijden hebben de
bestelbus-uitvoeringen een schuifdeur. Vanaf
april worden meerdere carrosserie-varianten
leverbaar, alsmede enkele opbouwsystemen
die de gebruiksmogelijkheden van de Hijet
verder doen toenemen. De verkoopprijzen zul
len tussen de f 14.000,= en f 15.000,= ex
clusief BTW liggen.