Uitbreiding Uno-reeks Nederlands Autodesign in Rotterdamse Kunsthal Nieuwe campagne Alcohol en Verkeer van Veilig Verkeer Nederland OPEL CORSA Rij-impressie Wat kosten de Rai-primeurs? 1.8 motor voor Citroën ZX 5-deurs PZC WEEKBLADEN Deze Autokrant Extra is stevig gevuld met nieuws en achter gronden uit de autowereld. Samenstelling en redaktie: A. Hanneman T. Vos Redactiecommissie: A. de Buck, Auto Poppe Walcheren bv P. Goedbloed, Autodemontage- bedrijf Goedbloed Th. Louisse, Autolease maatschappij Midlease bv J.A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen bv J. Richter, Autobedrijf Van Fraassen J. Cevaal, Toyota Cevaal en Autorama Walcheren K. Baas, Auto Janssens Vlissingen bv tel. redactie 01180-81000 tel. advertenties 01184-84000 Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen Vierde jaargang, nummer 4 Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger Al in april zal Opel haar huidi ge Corsa-serie volledig ver vangen door een geheel nieuwe auto, die echter de naam van zijn voorganger be houdt. Opel volgt met de nieuweling de lijn van de Astra: een bolle carrosserie- vorm, grotere wielbasis en toegenomen spoorbreedte. Hierdoor is de Corsa enorm ruim geworden. Maar moto risch valt Opel terug op een reeks bekende aggregaten. Vierbak Veiligheid Max Woensdag 'Ï7 februari 1993 DE FAAM - DE VLISSINGER 17 Bij de introductie van de nieuwe driedeurs modellen van de Citroën ZX eind vorig jaar, werd bovendien een 103 pk leverende 1.8 liter injectiemotor aan het leveringsprogramma toegevoegd. Deze krachtbron was bestemd voor de Avantage, Aura en Furio met drie por tieren. Het leveringsprogramma wordt nu echter uitgebreid met een ZX Avantage en Aura 5-deurs eveneens met 1.8 liter motor. De ZX Avantage 1.8i vijfdeurs kost f 31.340,= terwijl voor de Aura f 33.330,= op tafel moet komen. Kleine bolleboos Fiat brengt in de Un'o-serie twee speciale mo dellen en een uitbreiding van het normale le veringsprogramma. De 1.4 Turbodiesel is op de Italiaanse markt al vele jaren leverbaar. Het model wordt in een behoorlijk complete uit voering geleverd voor f 30.950,=. De Uno Start en Hobby worden tijdelijk aan het programma toegevoegd. De Uno Start heeft als basis de 1.1 i.e. met een moderne FIRE-motor. Uiterlijk is deze uitgave te herken nen aan speciale wieldoppen, een rechter bui tenspiegel en een naamsaanduiding. Van binnen vinden we de meeste verschillen: spe ciale bekleding, deurpanelen van de S-versie, dashboardkastje met klep, make-up spiegel in de rechter zonneklep en het stuurwiel van de Uno S. De Uno Start kost f 19.950, De Uno Hobby kan zowel met de 1.1 als 1.4 liter motor worden besteld en heeft als extra's ha logeen koplampen, getint glas, uitstelbare achter zijruiten, stuurwiel van de Uno S, ge deeld neerklapbare achterbank en een kaar- tenvak in het rechter portier. Ook heeft de Hobby een Webasto schuif-/kanteldak, dak rails en natuurlijk een naamsaanduiding. De 1.1 kost f 21.500,= terwijl voor de 1.4 liter f 1.700,= extra op tafel moet komen. De Corsa meet 3,73 bij 1,61 meter en is verkrijgbaar met een drie- of vijfdeurs carrosserie. Vooral de daklijn is erg afge rond van vorm. De motorkap is als het ware om de koplampen heen gevormd. De achterlichten zijn smal en hoog, waar door een forse opening voor de achter klep ontstaat, die volledig tot op de bumper opengaat. De nieuwe Corsa ziet er absoluut modern uit, zodat Opel weer jaren vooruit kan. Het motorenprogramma start met de 1.2 liter van 45 pk bij 5000 tr/min. Een bekende krachtbron die echter nu al voldoet aan de milieu-eisen van. 1996. Vlot is de Corsa 1.2 echter niet met een top van 145 km/u en een langdurige acceleratie van 0 tot 100 in 19,5 seconden. Bovendien is de basisversie nog voorzien van een vierbak en dat is toch echt uit de tijd. De tweede mogelijkheid is de even eens bekende 1.4 liter met een zeer beschei den 60 pk bij 5200 tr/min. De prestaties klinken hier wat beter met 155 km/u en 15 se conden voor het bekende sprintje. Wel nieuw is een 1.6 liter 16-klepper voor de meest spor tieve Corsa, de GSi. Door de montage van een nieuwe cilinderkop met 4 kleppen per zuiger werd het vermogen opgevijzeld tot 109 pk en daarmee komt de kleine Corsa vlot vooruit: 195 km/u, 0-100 in 9,5 seconden. Overigens is de GSi uiterlijk duidelijk te herkennen aan de meegespoten bumpers, spoiler op de achter klep, skirts, lichtmetalen velgen en de in de voorbumper opgenomen mistlampen. Opel vergeet met de Corsa ook niet de veelrij- ders en biedt net als bij de voorganger twee diesels van Isuzu-origine. De ongeblazen 1.5 liter is goed voor 50 pk, terwijl de turbodiesel- uitgave 67 pk uit het vooronder toegediend krijgt. balken in de portieren en anti-duikprofielen in de stoelen. Tegen meerprijs is bovendien ABS en een airbag leverbaar. Opel belooft in haar eerste informatie dat de prijzen niet veel hoger zullen liggen, dan van het huidige model. üe uitrustingsniveaus luisteren naar de na men Swing, City, Joy, GLS en GSi. Half maart zullen we. op de weg met de nieuwe Corsa gaan kennismaken en volgt er meer in formatie. Het onderstel bedient zich voor van McPher- son veerpoten, terwijl achter een torsie-as is gemonteerd, een gebruikelijke oplossing bij dit formaat auto's. Het interieur heeft veel aandacht gekregen bij de ontwikkeling van de nieuwe Corsa. De bin nenruimte is fors toegenomen, een punt waarop de eerste generatie inmiddels bij de concurrentie achterliep. Het instrumentarium is te vinden onder een ronde overkapping di rect achter het stuur. In de console vinden we de bediening van verwarming en ventilatie, de ruimte voor de radio en een asbak. Helemaal bovenin zit een display met digitaal klokje en de uitlezing voor de radio-frequentie. Vooral in de vrolijk aangeklede Corsa Joy doet het ge heel sterk denken aan de Renault Twingo. Veiligheid is bij Opel sinds de introductie van de Astra een hoofditem, zo ook bij de nieuwe Corsa. Als vanzelfsprekend is de kleinste Opel voorzien van gordelspanners, beschermings- Tot en met zondag 28 maart 1993 wordt in de Rotterdamse Kunsthal de tentoonstelling Autodesign in Nederland gehouden. De rol die Nederland heeft gespeeld in de ontwikkeling van de auto lijkt in vergelijking tot grote auto- producerende naties gering. Toch mogen mer ken als Spijker en Daf niet vergeten worden die beiden in hun tijd behoorlijk vooruitstre vend en vernieuwend waren. Denk maar eens aan de eind jaren vijftig gepresenteerde Daf 600, de kleine zelfschakelende personenauto. Daf en Spijker behoren tot de bekende Neder landse merken. Toch heeft ons land in de af gelopen eeuw zo'n 200 verschillende automo dellen voortgebracht, variërend van een proto type vervaardigd door een particulier tot aan modellen die werkelijk in serieproduktie kwamen. In de Kunsthal wordt aan de hand van veertig auto's en verschillende schaalmodellen de ge schiedenis van het Nederlandse automobiel design geschetst. De allereerste 'auto' uit Nederland stamt al uit 1834, toen de Groning se natuurkundige professor S. Stratingh en zijn amanuensis Chr. Becker een klein electro- magnetisch wagentje in elkaar sleutelden. Rond de eeuwwisseling kwam de auto pas goed op gang. Spijker introduceerde in 1903 de eerste personenauto met een 6 cilindermo tor. In de tentoonstellingsruimte zijn verschil lende Spijkers te vinden. Ook Daf is prominent aanwezig met een prototype van het eerste model tot een brandweerauto op basis van de Daf 44 Pick Up. Als modernste vertegenwoordiger van het Ne derlands Autodesign staat de 480 van Volvo in Rotterdam te pronken. De auto werd onder leiding van Rob Koch in Helmond ontwikkeld. De tentoonstelling laat het eerste handge maakte model zien, naast een 'doorgezaagd' en hagelnieuw exemplaar. Ook de Max wordt niet vergeten. Deze schit terende tweezits roadster is in Rotterdam aan wezig. Het zo ambitieuze project leidde tot een uiteindelijke produktie van 15 auto's en het sluiten van de fabriek afgelopen zomer. De buitenbeentjes zijn goed vertegenwoor digd onder andere door de Gatso-racer uit de jaren vijftig, de slechts 90 centimeter brede en geheel uit aluminium vervaardigde Rom- bouts en de uit rotan gemaakt Bisacar-Buggy. Een tiental modelauto's is door hedendaagse beeldende kunstenaars gecreëerd en maken de tentoonstelling compleet. Onder de naam Autodesign in Nederland is ook een boek ver schenen, waarin de ontstaansgeschiedenis van de ruim 200 Nederlandse auto's wordt beschreven. Het rijk geïllustreerde boek is voor 49,50 te koop (ISBN 90 6630 372 7). De tentoonstelling wordt gehouden tot en met zondag 28 maart. De Kunsthal is ge vestigd aan de Westzeedijk 341 in Rotterdam. De tentoonstelling is geopend van dinsdag tot en met zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur en op zon- en feestdagen van 11.00 tot 17.00 uur. Een aantal auto's worden tijdens de op dit moment gehouden Auto-Rai voor het eerst aan het publiek getoond. Dat betekent dat van een aantal auto's niet eerder de prijzen bekend gemaakt werden. Zo voegt Fiat de nieuwe Croma 16-klepper aan haar programma toe voor een bedrijf van f 51.500,= inclusief ABS. Ook nieuw bij Fiat is de Tempra Stationwagon 2.0 i.e. SX met vierwielaandrijving voor f 54.500, Bij Peu geot werd tijdens de persintroductie van de nieuwe 306 al een nette richtlijn gegeven. De basis vijfdeurs XN 1.4 gaat definitief f 28.500, Het duurste model wordt de 1.8 XT voor f 36.800, Daar tussenin vinden we de XR 1.4 voor f 29.900,=, de XR 1.6 voor f 32.200,= terwijl de XT 1.6 f 34.600,= moet opbrengen. Honda leverde regelrecht een verrassing met de nieuwprijzen van de vanaf juni te leveren Europese Accord. Het basismodel met 2 liter motor en standaard stuurbekrachtiging gaat f 37.990,= kosten en dat is zeer scherp. Het meest kostbare model wordt de 2.3 SR met ABS, airbag en schuifdak voor f 65.990, Ook Volvo heeft de nieuwe 850 Estate al in haar prijslijst opgenomen. De serie begint op dit moment bij de GLE voor f 69.250, De snelle GLT moet f 76.200,= opbrengen. De automaten kosten f 5.100,= extra. Tot slot werd de nieuwe Mitsubishi Galant aan de volledige Europese pers voorgesteld. Rond 11 februari staat de auto al bij de dealers van af f 36.995, Voor dat bedrag wordt een' 1.8 GLi sedan geleverd. Als topmodel kent de sedanreeks een 2 liter V6 24-klepper als spor tieve GTi voor f 58.995,=. Daarnaast is er een fraai gelijnde hatchback vanaf f 37.995,= (1.8 GLi). Bovenaan het program ma vinden we een 2.5 liter V6 24 klepper met vierwielaandrijving en vierwielbesturing voor 73.995, De carnavalsdagen staan voor de deur, wat met zich meer brengt dat er weer veel alcohol wordt gedronken. Ondanks dat het gevaar van alcohol in het verkeer bij velen bekend is, blijft volgens Veilig Verkeer Nederland (VVN) de verleiding groot om na het drinken achter het stuur te kruipen. 'Rij alcoholvrij' is dan ook de boodschap van de nieuwe campagne van VVN, waarmee ze iedereen duidelijk wil maken dat alcohol en verkeer niet zijn te com bineren. Dat een dergelijke campagne nodig is heeft onderzoek van VVN uitgewezen. Het blijkt dat er nog steeds een groep weggebruikers is, de zogenaamde gewoontedrinkers, die rustig met vier glazen alcohol achter het stuur krui pen. Doelstelling van VVN is de mensen ervan te overtuigen helemaal niet te drinken als ze moeten rijden. Ook niet de een of twee gla zen, waarmee je nog binnen de wettelijke marge van 0,5 promille blijft. VVN is van me ning dat vanuit het oogpunt van de wetgeving die 0,5 promille prima is, maar het in de prak tijk toch anders werkt. De stap van twee naar drie en van drie naar vier glazen is erg klein. Volgens VVN moeten er ook heel wat voor oordelen de wereld uit worden geholpen. Zo geloven veel mensen dat je meer bier dan wijn of jenever kunt drinken of dat een stukje wan delen na het drinken helpt om de alcohol uit het bloed te verwijderen. Allemaal sprookjes beweert het VVN, bierglazen zijn veel groter dan andere glazen en na elk glas heeft de le ver ongeveer een half uur nodig om de alcohol uit het bloed te verwijderen. VVN wil er in haar nieuwe campagne alles aan doen deze 'informatie-achterstand weg te werken. Hierbij schuwen ze de emotie niet, mensen moeten door de campagne echt wor den geraakt.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1993 | | pagina 17