Uitbreiding
Uno-reeks
Nederlands Autodesign
in Rotterdamse Kunsthal
Nieuwe campagne Alcohol en Verkeer
van Veilig Verkeer Nederland
OPEL CORSA
Rij-impressie
Wat kosten de Rai-primeurs?
1.8 motor voor
Citroën ZX 5-deurs
PZC WEEKBLADEN
Deze Autokrant Extra is stevig
gevuld met nieuws en achter
gronden uit de autowereld.
Samenstelling en redaktie:
A. Hanneman
T. Vos
Redactiecommissie:
A. de Buck,
Auto Poppe Walcheren bv
P. Goedbloed, Autodemontage-
bedrijf Goedbloed
Th. Louisse, Autolease
maatschappij Midlease bv
J.A. Dijkwel,
Dijkwel Vlissingen bv
J. Richter,
Autobedrijf Van Fraassen
J. Cevaal, Toyota Cevaal
en Autorama Walcheren
K. Baas,
Auto Janssens Vlissingen bv
tel. redactie 01180-81000
tel. advertenties 01184-84000
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen
Vierde jaargang, nummer 4
Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger
Al in april zal Opel haar huidi
ge Corsa-serie volledig ver
vangen door een geheel
nieuwe auto, die echter de
naam van zijn voorganger be
houdt. Opel volgt met de
nieuweling de lijn van de
Astra: een bolle carrosserie-
vorm, grotere wielbasis en
toegenomen spoorbreedte.
Hierdoor is de Corsa enorm
ruim geworden. Maar moto
risch valt Opel terug op een
reeks bekende aggregaten.
Vierbak
Veiligheid
Max
Woensdag 'Ï7 februari 1993
DE FAAM - DE VLISSINGER
17
Bij de introductie van de nieuwe driedeurs
modellen van de Citroën ZX eind vorig jaar,
werd bovendien een 103 pk leverende 1.8 liter
injectiemotor aan het leveringsprogramma
toegevoegd. Deze krachtbron was bestemd
voor de Avantage, Aura en Furio met drie por
tieren. Het leveringsprogramma wordt nu
echter uitgebreid met een ZX Avantage en
Aura 5-deurs eveneens met 1.8 liter motor.
De ZX Avantage 1.8i vijfdeurs kost
f 31.340,= terwijl voor de Aura f 33.330,=
op tafel moet komen.
Kleine bolleboos
Fiat brengt in de Un'o-serie twee speciale mo
dellen en een uitbreiding van het normale le
veringsprogramma. De 1.4 Turbodiesel is op
de Italiaanse markt al vele jaren leverbaar. Het
model wordt in een behoorlijk complete uit
voering geleverd voor f 30.950,=.
De Uno Start en Hobby worden tijdelijk aan
het programma toegevoegd. De Uno Start
heeft als basis de 1.1 i.e. met een moderne
FIRE-motor. Uiterlijk is deze uitgave te herken
nen aan speciale wieldoppen, een rechter bui
tenspiegel en een naamsaanduiding. Van
binnen vinden we de meeste verschillen: spe
ciale bekleding, deurpanelen van de S-versie,
dashboardkastje met klep, make-up spiegel in
de rechter zonneklep en het stuurwiel van de
Uno S. De Uno Start kost f 19.950, De
Uno Hobby kan zowel met de 1.1 als 1.4 liter
motor worden besteld en heeft als extra's ha
logeen koplampen, getint glas, uitstelbare
achter zijruiten, stuurwiel van de Uno S, ge
deeld neerklapbare achterbank en een kaar-
tenvak in het rechter portier. Ook heeft de
Hobby een Webasto schuif-/kanteldak, dak
rails en natuurlijk een naamsaanduiding. De
1.1 kost f 21.500,= terwijl voor de 1.4 liter
f 1.700,= extra op tafel moet komen.
De Corsa meet 3,73 bij 1,61 meter en is
verkrijgbaar met een drie- of vijfdeurs
carrosserie. Vooral de daklijn is erg afge
rond van vorm. De motorkap is als het
ware om de koplampen heen gevormd.
De achterlichten zijn smal en hoog, waar
door een forse opening voor de achter
klep ontstaat, die volledig tot op de
bumper opengaat. De nieuwe Corsa ziet
er absoluut modern uit, zodat Opel weer
jaren vooruit kan.
Het motorenprogramma start met de 1.2 liter
van 45 pk bij 5000 tr/min. Een bekende
krachtbron die echter nu al voldoet aan de
milieu-eisen van. 1996. Vlot is de Corsa 1.2
echter niet met een top van 145 km/u en een
langdurige acceleratie van 0 tot 100 in 19,5
seconden. Bovendien is de basisversie nog
voorzien van een vierbak en dat is toch echt
uit de tijd. De tweede mogelijkheid is de even
eens bekende 1.4 liter met een zeer beschei
den 60 pk bij 5200 tr/min. De prestaties
klinken hier wat beter met 155 km/u en 15 se
conden voor het bekende sprintje. Wel nieuw
is een 1.6 liter 16-klepper voor de meest spor
tieve Corsa, de GSi. Door de montage van een
nieuwe cilinderkop met 4 kleppen per zuiger
werd het vermogen opgevijzeld tot 109 pk en
daarmee komt de kleine Corsa vlot vooruit:
195 km/u, 0-100 in 9,5 seconden. Overigens
is de GSi uiterlijk duidelijk te herkennen aan de
meegespoten bumpers, spoiler op de achter
klep, skirts, lichtmetalen velgen en de in de
voorbumper opgenomen mistlampen.
Opel vergeet met de Corsa ook niet de veelrij-
ders en biedt net als bij de voorganger twee
diesels van Isuzu-origine. De ongeblazen 1.5
liter is goed voor 50 pk, terwijl de turbodiesel-
uitgave 67 pk uit het vooronder toegediend
krijgt.
balken in de portieren en anti-duikprofielen in
de stoelen. Tegen meerprijs is bovendien ABS
en een airbag leverbaar. Opel belooft in haar
eerste informatie dat de prijzen niet veel hoger
zullen liggen, dan van het huidige model.
üe uitrustingsniveaus luisteren naar de na
men Swing, City, Joy, GLS en GSi. Half maart
zullen we. op de weg met de nieuwe Corsa
gaan kennismaken en volgt er meer in
formatie.
Het onderstel bedient zich voor van McPher-
son veerpoten, terwijl achter een torsie-as is
gemonteerd, een gebruikelijke oplossing bij dit
formaat auto's.
Het interieur heeft veel aandacht gekregen bij
de ontwikkeling van de nieuwe Corsa. De bin
nenruimte is fors toegenomen, een punt
waarop de eerste generatie inmiddels bij de
concurrentie achterliep. Het instrumentarium
is te vinden onder een ronde overkapping di
rect achter het stuur. In de console vinden we
de bediening van verwarming en ventilatie, de
ruimte voor de radio en een asbak. Helemaal
bovenin zit een display met digitaal klokje en
de uitlezing voor de radio-frequentie. Vooral in
de vrolijk aangeklede Corsa Joy doet het ge
heel sterk denken aan de Renault Twingo.
Veiligheid is bij Opel sinds de introductie van
de Astra een hoofditem, zo ook bij de nieuwe
Corsa. Als vanzelfsprekend is de kleinste Opel
voorzien van gordelspanners, beschermings-
Tot en met zondag 28 maart 1993 wordt in
de Rotterdamse Kunsthal de tentoonstelling
Autodesign in Nederland gehouden. De rol die
Nederland heeft gespeeld in de ontwikkeling
van de auto lijkt in vergelijking tot grote auto-
producerende naties gering. Toch mogen mer
ken als Spijker en Daf niet vergeten worden
die beiden in hun tijd behoorlijk vooruitstre
vend en vernieuwend waren. Denk maar eens
aan de eind jaren vijftig gepresenteerde Daf
600, de kleine zelfschakelende personenauto.
Daf en Spijker behoren tot de bekende Neder
landse merken. Toch heeft ons land in de af
gelopen eeuw zo'n 200 verschillende automo
dellen voortgebracht, variërend van een proto
type vervaardigd door een particulier tot aan
modellen die werkelijk in serieproduktie
kwamen.
In de Kunsthal wordt aan de hand van veertig
auto's en verschillende schaalmodellen de ge
schiedenis van het Nederlandse automobiel
design geschetst. De allereerste 'auto' uit
Nederland stamt al uit 1834, toen de Groning
se natuurkundige professor S. Stratingh en
zijn amanuensis Chr. Becker een klein electro-
magnetisch wagentje in elkaar sleutelden.
Rond de eeuwwisseling kwam de auto pas
goed op gang. Spijker introduceerde in 1903
de eerste personenauto met een 6 cilindermo
tor. In de tentoonstellingsruimte zijn verschil
lende Spijkers te vinden. Ook Daf is prominent
aanwezig met een prototype van het eerste
model tot een brandweerauto op basis van de
Daf 44 Pick Up.
Als modernste vertegenwoordiger van het Ne
derlands Autodesign staat de 480 van Volvo
in Rotterdam te pronken. De auto werd onder
leiding van Rob Koch in Helmond ontwikkeld.
De tentoonstelling laat het eerste handge
maakte model zien, naast een 'doorgezaagd'
en hagelnieuw exemplaar.
Ook de Max wordt niet vergeten. Deze schit
terende tweezits roadster is in Rotterdam aan
wezig. Het zo ambitieuze project leidde tot
een uiteindelijke produktie van 15 auto's en
het sluiten van de fabriek afgelopen zomer.
De buitenbeentjes zijn goed vertegenwoor
digd onder andere door de Gatso-racer uit de
jaren vijftig, de slechts 90 centimeter brede
en geheel uit aluminium vervaardigde Rom-
bouts en de uit rotan gemaakt Bisacar-Buggy.
Een tiental modelauto's is door hedendaagse
beeldende kunstenaars gecreëerd en maken
de tentoonstelling compleet. Onder de naam
Autodesign in Nederland is ook een boek ver
schenen, waarin de ontstaansgeschiedenis
van de ruim 200 Nederlandse auto's wordt
beschreven. Het rijk geïllustreerde boek is
voor 49,50 te koop (ISBN 90 6630 372 7).
De tentoonstelling wordt gehouden tot en
met zondag 28 maart. De Kunsthal is ge
vestigd aan de Westzeedijk 341 in Rotterdam.
De tentoonstelling is geopend van dinsdag tot
en met zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur en
op zon- en feestdagen van 11.00 tot 17.00
uur.
Een aantal auto's worden tijdens de op dit
moment gehouden Auto-Rai voor het eerst
aan het publiek getoond. Dat betekent dat
van een aantal auto's niet eerder de prijzen
bekend gemaakt werden.
Zo voegt Fiat de nieuwe Croma 16-klepper
aan haar programma toe voor een bedrijf van
f 51.500,= inclusief ABS. Ook nieuw bij Fiat
is de Tempra Stationwagon 2.0 i.e. SX met
vierwielaandrijving voor f 54.500, Bij Peu
geot werd tijdens de persintroductie van de
nieuwe 306 al een nette richtlijn gegeven. De
basis vijfdeurs XN 1.4 gaat definitief
f 28.500, Het duurste model wordt de 1.8
XT voor f 36.800, Daar tussenin vinden
we de XR 1.4 voor f 29.900,=, de XR 1.6
voor f 32.200,= terwijl de XT 1.6
f 34.600,= moet opbrengen.
Honda leverde regelrecht een verrassing met
de nieuwprijzen van de vanaf juni te leveren
Europese Accord. Het basismodel met 2 liter
motor en standaard stuurbekrachtiging gaat
f 37.990,= kosten en dat is zeer scherp. Het
meest kostbare model wordt de 2.3 SR met
ABS, airbag en schuifdak voor f 65.990,
Ook Volvo heeft de nieuwe 850 Estate al in
haar prijslijst opgenomen. De serie begint op
dit moment bij de GLE voor f 69.250, De
snelle GLT moet f 76.200,= opbrengen. De
automaten kosten f 5.100,= extra.
Tot slot werd de nieuwe Mitsubishi Galant aan
de volledige Europese pers voorgesteld. Rond
11 februari staat de auto al bij de dealers van
af f 36.995, Voor dat bedrag wordt een'
1.8 GLi sedan geleverd. Als topmodel kent de
sedanreeks een 2 liter V6 24-klepper als spor
tieve GTi voor f 58.995,=. Daarnaast is er
een fraai gelijnde hatchback vanaf
f 37.995,= (1.8 GLi). Bovenaan het program
ma vinden we een 2.5 liter V6 24 klepper met
vierwielaandrijving en vierwielbesturing voor
73.995,
De carnavalsdagen staan voor de deur, wat
met zich meer brengt dat er weer veel alcohol
wordt gedronken. Ondanks dat het gevaar
van alcohol in het verkeer bij velen bekend is,
blijft volgens Veilig Verkeer Nederland (VVN)
de verleiding groot om na het drinken achter
het stuur te kruipen. 'Rij alcoholvrij' is dan
ook de boodschap van de nieuwe campagne
van VVN, waarmee ze iedereen duidelijk wil
maken dat alcohol en verkeer niet zijn te com
bineren.
Dat een dergelijke campagne nodig is heeft
onderzoek van VVN uitgewezen. Het blijkt dat
er nog steeds een groep weggebruikers is, de
zogenaamde gewoontedrinkers, die rustig
met vier glazen alcohol achter het stuur krui
pen. Doelstelling van VVN is de mensen ervan
te overtuigen helemaal niet te drinken als ze
moeten rijden. Ook niet de een of twee gla
zen, waarmee je nog binnen de wettelijke
marge van 0,5 promille blijft. VVN is van me
ning dat vanuit het oogpunt van de wetgeving
die 0,5 promille prima is, maar het in de prak
tijk toch anders werkt. De stap van twee naar
drie en van drie naar vier glazen is erg klein.
Volgens VVN moeten er ook heel wat voor
oordelen de wereld uit worden geholpen. Zo
geloven veel mensen dat je meer bier dan wijn
of jenever kunt drinken of dat een stukje wan
delen na het drinken helpt om de alcohol uit
het bloed te verwijderen. Allemaal sprookjes
beweert het VVN, bierglazen zijn veel groter
dan andere glazen en na elk glas heeft de le
ver ongeveer een half uur nodig om de alcohol
uit het bloed te verwijderen.
VVN wil er in haar nieuwe campagne alles
aan doen deze 'informatie-achterstand weg te
werken. Hierbij schuwen ze de emotie niet,
mensen moeten door de campagne echt wor
den geraakt.