Autobranche biedt prima perspectieven voor vakbekwame monteurs Nissan Sunny 1993 Nieuw Europa - Nieuw Gezicht Zes maanden garantie op afwezigheid gebreken Kleine Opel als groot nieuws Electrische Opeis Gebruikt» AUTO Studiekeus EREN Voorlichtingscampagne Prijsvraag vrouw FORD-DEALERS BREIDEN A-1 GARANTIE UIT Woensdag 3 februari 1993 DE FAAM - DE VLISSINGER 27 Onbekendheid met ontplooiingsmogelijkhe den en toekomstperspectieven heeft ertoe ge leid dat minder jongeren kiezen voor een baan in de autobranche. Dat valt niet alleen op in de garagebedrijven, waar de deur zeker niet plat wordt gelopen door jeugdigen die persé in deze bedrijfstak aan de slag willen. En het is ook te merken aan de aanmeldingen om via bepaalde vormen van beroepsonderwijs te worden voorbereid op een werkkring, waarin de auto centraal staat. Vakorganisatie, opleiding en begeleiding laten het niet zitten bij deze constatering maar slaan de handen ineen om te trachten deze ontwikkeling in positieve richting bij te sturen. Op Walcheren bijvoorbeeld geven de bond van garagehouders BOVAG, de VBO-school 'De Wellinge' met de afdeling motorvoertui gentechniek en het Innovatie- en Onderwijs centrum Motorvoertuigen- en Tweewieler- branche INNOVAM daar in de komende we ken op geheel eigen wijze inhoud aan. Maar eerst even iets vooraf. Een onderzoeks rapport van Innovam heeft onlangs aan het licht gebracht dat er sprake is van een terug gang van de aanmelding voor deze gespeciali seerde opleiding in het beroepsonderwijs. Dat landelijke beeld laat zich ook vertalen naar de Walcherse situatie. „En het is de bedoeling dat we er samen aan gaan werken om die stroom weer wat op te vijzelen", zegt voorzit ter J.T. Boon van de BOVAG-INNOVAM-VBO werkgroep. Exacte cijfers over de verminderde belangstelling vallen er in dit stadium niet te geven, zodat Boon het wil laten bij de algeme ne vaststelling, dat er ook op Walcheren moei lijk aan leerlingmonteurs is te komen. De instroom in het VBO komt in ieder geval niet overeen met de vraag die er is. Bovendien zijn er leerlingen bij, die naar de MTS willen en dan zijn ze niet in de markt als leerlingmonteur in een garage. „Men heeft dus graag dat de leerroute VBO naar de opleidingen open blijft. Elk jaar kunnen er wel zo'n twintig geplaatst worden". Dat de interesse bij de jongelui voor de auto branche wat achterblijft, heeft volgens Boon mede te maken met de beeldvorming over de ze werkkring: altijd vuil werk doen, niet goed verdienen, het is een ingewortelde indruk die in de prakijksituatie toch wat anders uitpakt. Hoe ziet dat beeld er werkelijk uit? Regionaal consulent C.W. van Hoogenhuizen herinnert er aan, dat het jaren geleden eenjongensdroom was om automonteur te worden. En een meisje wilde persé verpleegster worden. Van daag de dag zijn er nog steeds enthousiaste leerlingen die bewust dit vak kiezen omdat het zo mooi is, maar ze vangen ook wel signa len op als zou dat toch maar een slecht be taald en zwaar beroep zijn. Dat brengt met zich mee dat ze op die informatie hun studie keus gaan bepalen. Voeg daar nog bij dat er al gauw wordt gedacht dat er in de autobran che weinig toekomst zit en de uitkomst is dui delijk, dat jonge mensen minder geneigd zijn een keus in deze vakrichting te maken. „Wij willen van dat scheve beeld af", zegt Hoogenhuis. is„Wij wilen jongelui die bewust kiezen voor onze vakrichting, over een door zettingsvermogen beschikken en bereid zijn flink te investeren in hun kennis geweldig veel mogelijkheden binnen onze branche hebben. En dat is niet alleen naar waardering in de vorm van dat schouderklopje, maar ook in de breedte van het loonzakje". De activiteiten die er op gericht zijn de andere kant van de medaille van de autobranche te tonen zijn vooral bedoeld voor ouders die hun kinderen stimuleren en adviseren. Maar ook docenten van de hoogste groepen van de ba sisscholen behoren met hun directie tot de doelgroep van de voorlichtingscampagne. Hoogenhuis: „Wij hebben met name de indruk dat ouders op wat minder gefundeerde gron den een advies geven aan hun kinderen. Wij proberen met een open dag, voorlichting en andere stimulerende zaken onze branche wat meer bekend te maken. Als je ambitie hebt in de techniek zijn er geweldig veel mogelijkhe den. Maar dat komt niet aangewaaid. Daar moet je wel wat voor willen doen". De branche als geheel is een gevarieerd werk terrein. De toegepaste technieken volgen de laatste stand van de technische vooruitgang. Steeds meer wordt elektronika in de auto branche toegepast. Daarmee verandert het beroep snel van karakter. Niet alleen is kennis van al deze nieuwe technieken vereist, er is ook een dieper inzicht nodig in het systeem als geheel en in de samenhang van de pro cessen. De voorlichtingscampagne bestaat uit diverse onderdelen. Zo zullen directeuren en docenten van de hoogste basisschoolgroepen worden uitgenodigd voor een avondbezoek aan auto bedrijf Joosse in Vlissingen. Bij die gelegen heid zal men met eigen ogen kunnen zien met welke gereedschappen en technieken er in een modern autobedrijf wordt gewerkt en hoe klanten worden begeleid. Bij voldoende be langstelling zal deze informatie worden gekop peld aan een excursie naar een autofabriek. De Walcherse BOVAG-afdeling biedt deze reis gratis aan. Ter stimulering van de potentiële doelgroep worden dertien, veertienjarigen uitgenodigd mee te doen aan een prijsvraag over de auto branche. Winnaars wacht een verzorgde reis naar een autofabriek of naar Autotron. Op 'De Wellinge' in Middelburg staat op 10 fe bruari tijdens een 'open dag' gehouden de opleiding motorvoertuigentechniek centraal. Op deze dag worden leerlingen van Walcherse basisscholen per bus naar de manifestatie ge bracht. Tijdens een openbare les in aanwezig heid van burgemeester mr. Chr. Rutten en de BOVAG Walcheren wordt een Volvo 440 aan geboden om de opleiding gelegenheid te ge ven leerlingen te laten kennismaken met de moderne autotechniek. Op zaterdag 27 maart krijgt de autobranche opnieuw aandacht tij dens een landelijke open dag. Bij die gelegen heid zijn scholieren van harte uitgenodigd een kijkje te nemen in het autobedrijf Joosse in Vlissingen. In een later stadium wordt eraan gedacht leerlingenexcursies naar de diverse autobedrijven in de regio te organiseren. Alhoewel Opel op de Rai weinig primeurs heeft te bieden, de nieuwe Corsa laat nog heel even op zich wachten, is een bezoek aan de stand zeker de moeite waard. De Opel Im puls II is een Astra met electrische aandrij ving, die op dit moment in de praktijk wordt getest. Een stap verder gaat de Opel Twin, een prototype van een nieuw soort hybride auto, waarbij veel aandacht is geschonken aan aërodynamica en brandstofverbruik. De drie cilinder benzinemotor levert 34 pk en ver bruikt slechts 3,5 liter benzine op 100 kilome ter. Binnen enkele minuten echter kan de hele aandrijfunit worden verwijderd en worden uit gewisseld voor een elektrische aandrijfeen- heid, goed voor 28 pk. De carrosserie is gemaakt uit kunststoffen die uitermate licht, maar ook zeer stijf zijn. De afmetingen komen overeen met die van de Corsa, maar de inte rieurruimte is veel royaler door het op de uiter ste hoeken plaatsen van de wielen. De bestuurder zit op een draaibare stoel centraal voorin, zodat achterpassagiers een extreme beenruimte hebben. De populaire Nissan Sunny en 100 NX heb ben voor 1993 vooral motorisch een belangrij ke wijziging ondergaan. Zowel de 1.4 als 1.6 liter motoren zijn voortaan voorzien van elek tronische multipoint brandstofinspuiting en een motormanagementsysteem. De 1.4 liter is nu goed voor 87 pk bij 6000 tr/min en een koppel van 116 Nm bij 4000 tr/min. Hierdoor haalt de Sunny 1.4 nu een top van 170 km/u. De grotere 1.6 is door dezelfde wijzigingen nu goed voor 102 pk en een koppel van 136 Nm. Als topsnelheid noteert deze auto 180 km/u. Door toepassing van de injectie in plaats van de tot nu toe gebruikte elektronisch gestuur de carburateur is het licht schokken van de motor bij gasgeven voorbij. De Sunny- modellen voor 1993 zijn herkenbaar aan een licht gewijzigde grille met meegespoten roosterwerk. Een nieuwe uitvoering is de SR die als twee druppels water lijkt op de 2.0 GTi. De auto heeft spoilers voor en achter, standaard gemonteerde mistlampen en ver- stralers in de voorbumper, sportstoelen en een driespaaks sportstuur. De uitvoering is zeer royaal met elektrisch bediende voorpor tierramen, centrale vergrendeling en instelba re lendesteun op de bestuurdersstoel. De Sunny 1.6 SR kost f 35.200/=. Nieuw is ook het zogenaamde LX+-pakket bestaande uit stuurbekrachtiging, centrale deurvergrendeling en wieldeksels. Voor dit pakket wordt f.1.400/= in rekening gebracht, terwijl alle Sunny's voortaan verstevigingsbal- ken in de portieren hebben en een schokab- sorberend stuurwiel. De basis Sunny 3-deurs 1.4 L kost nu f 25.695/= terwijl voor de LX f 27.695,= op tafel moet ikomen. De 1.6 be gint bij een LX-uitvoering voor f.29.295/=. De motorische wijziging van de Sunny is ook op de 100 NX terug te vinden. Maar ook ui terlijk is dit sportieve model enigszins veran derd: nieuwe wieldoppen en een in de carros- seriekleur meegespoten taillelijn. De 100 NX is er vanaf f 36.595/=. Alhoewel de Rai Autotentoonstelling over loopt van de primeurs en noviteiten, zijn er op de jaarlijks gehouden salon van Genève ook de nodige wereldpremières te verwachten. Eén daarvan is de nieuwe Opel Corsa, een auto die al in april bij de dealer staat. Met deze nieuweling moet Opel in de compacte klasse zijn positie verstevigen. Sinds 1982 zijn er maar liefst 3 miljoen Corsa's van het eerste type gemaakt. De nieuwe Corsa kenmerkt zich door ronde vormen. Verder is veel aan dacht besteed aan het milieu en de veiligheid. In het leveringsprogramma komen we beken de typebenamingen tegen als Joy, City en GSi. Het programma is direkt zeer compleet met een drie- en vijfdeurs carrosserie en mo toren uiteenlopend van 1.2 tot 1.6 liter. Amsterdam 4-14 FEBRUAR11993 ~ra»s FOTO ANDA VAN RIET Na mijn uiteenzetting van vorige week over welk type mensen bij welk type auto past, werd ik van de week gebeld door een bekende Rover-dealer uit Middelburg, die in grote lijnen had genoten van mijn uiteenzetting, maar al leen over het onderwerp Engelse mannen en Engelse auto's een heel andere mening had. Hij nodigde mij uit om eens te komen rijden met de nieuwe RAI-primeur, de Rover 200-serie, die nog warm van het bakken nu al bij hem in de showroom stond en waarvan hij zei, dat wanneer ik deze auto eenmaal had ge zien, ik een heel ander idee zou hebben over Engelse mannen en Engelse auto's. Daar ik van huis uit toch iets dwarser ingesteld ben, reed ik naar Middelburg met het idee daar een man aan te treffen die met bolhoed en paraplu stond te trappelen van ongeduld om zijn nieu we kind aan mij te tonen. De eerste deuk in mijn ego kreeg ik al op het moment dat ik uit stapte en een joviale breedlachende man op mij toestapte en zei: Hallo, ik ben Henk Mole naar, leuk dat je er bent. Waar bleef ik nu met mijn bolhoed, paraplu en gereserveerdheid? Om mijzelf toch een hart onder de riem te ste ken en van mijn ego toch nog wat over te la ten dacht ik: Dan zal de auto wel echt Engels zijn, je weet wel, zo'n vliegveld met veel leer, chroom en luxe. Na een kop koffie en een ge zellig inleidend gesprek ging hij mij trots voor naar zijn nieuwe petekinderen die glanzend stonden te wachten op bewondering. Als laat ste liet hij mij zijn jongste zien. Op dat mo ment had ik het gevoel dat ik onder het tapijt verdween, weg ego, weg vooroordelen, wat hier stond was waanzinnig. De lijnen, de kleu ren, de stroomlijn. Voor een weddenschap van f 1000,— had ik nooit kunnen raden dat dit in Engeland gemaakt zou kunnen worden. Heel klein en super beleefd ontving ik van hem de sleutels om een stukje te gaan rijden. En toen ik wegreed kon ik me niet aan het idee onttrekken dat hij, om het maar eens plat te zeggen, in zijn broek stond te piesen van het lachen, omdat zoveel vooroordelen in vijf minuten de kop ingedrukt waren. Natuurlijk, ik had het moeten weten, degelijk, stijlvol, lux en sportief. De nieuwe Rover 200 coupé heeft al les wat autorijden zo mooi maakt. De degelijk heid hoor je op het moment dat je de deur dichttrekt, dicht is ook echt dicht. Stijlvol in de vorm van smaakvol en geraffineerd gebruik van wortelnotehout en bekleding. Luxe in het hele interieur, mooi, maar niet overdreven. Sportief in zijn wegligging en gedrag, natuur lijk voorzien van een sportstuur voor het echte race-gevoel, een snel schakelende versnel lingsbak en een opwindend motorgeluid. De vloeiende lijnen bepalen het eigen gezicht van de Rover coupé. Opvallend leuk en makkelijk is het tweedelig afneembaar glazen dak. De centrale deurvergrendeling en het alarm systeem zijn een standaard voorziening. Een middagje sturen in deze Rover was een uitda ging, het gevoel van hier ben ik, je thuis voe len in een auto, het verschil tussen instappen en aantrekken, wanneer voel je dat nog? Ze zeggen altijd dat aan alles een eind komt. Zo ook aan deze belevenis. Rover is met deze sportieve kanjer zeer zeker de wereldconcur- rentie aangegaan en iedere autofabrikant kan met deze nieuweling gerust rekening houden. Of u wilt of niet, u zult ze zien staan naast u bij de stoplichten, voor de grote kantoorge bouwen en zeker bij u in de straat. De Rover 200 serie is er echt voor iedereen. U bent ge waarschuwd!! Tot volgende keer. Jacquetten Met ingang van 1 januari 1993 hebben de Of ficial Ford Dealers hun A-1 Garantie op ge bruikte auto's aanzienlijk uitgebreid. De periode waarover de afwezigheid van gebre ken wordt gegarandeerd is verlengd van drie naar zes maanden na aankoop, ongeacht het aantal gereden kilometers. Als steeds worden onder de A-1 Garantie ver kochte gebruikte wagens van tevoren, vol gens de richtlijnen van importeur Ford Nederland, grondig geïnspecteerd. Door mid del van de Nationale Auto Pas, de door ANWB, BOVAG en RAI opgezette centrale kilometrëge-registratie, wordt de juistheid van de stand van de kilometerteller gecontroleerd. De voorwaarden van de A-1 Garantie zijn aan zienlijk ruimer dan hetgeen een koper van een gebruikte wagen op grond van de vernieuwde kopersrechten zou mogen verwachten, aldus de heer Joosse, Ford-dealer op Walcheren. Zo verplicht de garantie tot kosteloos herstel van alle onder de garantie vallende gebreken en gratis vervanging van gebrekkige onderdelen binnen de tot een half jaar verlengde looptijd. Ook in het buitenland biedt de A-1 Garantie voldoende dekking, maar in principe dient de koper zich tot de Ford-dealer te wenden waar hij de koop heeft gesloten, benadrukt de dea ler die gevestigd is in Vlissingen. Verder kan een koper van een A-1 gebruikte auto deze op gegronde redenen binnen 3 we- ken(of voordat 1.500 kilometer is verreden) bij de Official Ford Dealer zonder bijkomende kosten omruilen tegen een andere auto van vergelijkbare prijs, waarbij ook voor de verre den kilometers geen vergoeding is verschul digd. Wordt omgeruild voor een auto met een hogere prijs, dan dient uiteraard het prijsver schil te worden bijbetaald. Met deze uitbreiding van de A-1 Garantie ver wacht Ford Nederland het vertrouwen in de Fxsrd-dealerorganisatio bij de verkoop van ge bruikte wagens nog verder te versterken.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1993 | | pagina 27