Autobranche biedt prima perspectieven
voor vakbekwame monteurs
Nissan Sunny 1993
Nieuw Europa -
Nieuw Gezicht
Zes maanden garantie
op afwezigheid gebreken
Kleine Opel als groot nieuws
Electrische Opeis
Gebruikt»
AUTO
Studiekeus
EREN
Voorlichtingscampagne
Prijsvraag
vrouw
FORD-DEALERS BREIDEN A-1 GARANTIE UIT
Woensdag 3 februari 1993
DE FAAM - DE VLISSINGER
27
Onbekendheid met ontplooiingsmogelijkhe
den en toekomstperspectieven heeft ertoe ge
leid dat minder jongeren kiezen voor een baan
in de autobranche. Dat valt niet alleen op in
de garagebedrijven, waar de deur zeker niet
plat wordt gelopen door jeugdigen die persé
in deze bedrijfstak aan de slag willen. En het
is ook te merken aan de aanmeldingen om via
bepaalde vormen van beroepsonderwijs te
worden voorbereid op een werkkring, waarin
de auto centraal staat.
Vakorganisatie, opleiding en begeleiding laten
het niet zitten bij deze constatering maar
slaan de handen ineen om te trachten deze
ontwikkeling in positieve richting bij te sturen.
Op Walcheren bijvoorbeeld geven de bond
van garagehouders BOVAG, de VBO-school
'De Wellinge' met de afdeling motorvoertui
gentechniek en het Innovatie- en Onderwijs
centrum Motorvoertuigen- en Tweewieler-
branche INNOVAM daar in de komende we
ken op geheel eigen wijze inhoud aan.
Maar eerst even iets vooraf. Een onderzoeks
rapport van Innovam heeft onlangs aan het
licht gebracht dat er sprake is van een terug
gang van de aanmelding voor deze gespeciali
seerde opleiding in het beroepsonderwijs. Dat
landelijke beeld laat zich ook vertalen naar de
Walcherse situatie. „En het is de bedoeling
dat we er samen aan gaan werken om die
stroom weer wat op te vijzelen", zegt voorzit
ter J.T. Boon van de BOVAG-INNOVAM-VBO
werkgroep. Exacte cijfers over de verminderde
belangstelling vallen er in dit stadium niet te
geven, zodat Boon het wil laten bij de algeme
ne vaststelling, dat er ook op Walcheren moei
lijk aan leerlingmonteurs is te komen. De
instroom in het VBO komt in ieder geval niet
overeen met de vraag die er is. Bovendien zijn
er leerlingen bij, die naar de MTS willen en
dan zijn ze niet in de markt als leerlingmonteur
in een garage. „Men heeft dus graag dat de
leerroute VBO naar de opleidingen open blijft.
Elk jaar kunnen er wel zo'n twintig geplaatst
worden".
Dat de interesse bij de jongelui voor de auto
branche wat achterblijft, heeft volgens Boon
mede te maken met de beeldvorming over de
ze werkkring: altijd vuil werk doen, niet goed
verdienen, het is een ingewortelde indruk die
in de prakijksituatie toch wat anders uitpakt.
Hoe ziet dat beeld er werkelijk uit? Regionaal
consulent C.W. van Hoogenhuizen herinnert er
aan, dat het jaren geleden eenjongensdroom
was om automonteur te worden. En een
meisje wilde persé verpleegster worden. Van
daag de dag zijn er nog steeds enthousiaste
leerlingen die bewust dit vak kiezen omdat
het zo mooi is, maar ze vangen ook wel signa
len op als zou dat toch maar een slecht be
taald en zwaar beroep zijn. Dat brengt met
zich mee dat ze op die informatie hun studie
keus gaan bepalen. Voeg daar nog bij dat er
al gauw wordt gedacht dat er in de autobran
che weinig toekomst zit en de uitkomst is dui
delijk, dat jonge mensen minder geneigd zijn
een keus in deze vakrichting te maken.
„Wij willen van dat scheve beeld af", zegt
Hoogenhuis. is„Wij wilen jongelui die bewust
kiezen voor onze vakrichting, over een door
zettingsvermogen beschikken en bereid zijn
flink te investeren in hun kennis geweldig veel
mogelijkheden binnen onze branche hebben.
En dat is niet alleen naar waardering in de
vorm van dat schouderklopje, maar ook in de
breedte van het loonzakje".
De activiteiten die er op gericht zijn de andere
kant van de medaille van de autobranche te
tonen zijn vooral bedoeld voor ouders die hun
kinderen stimuleren en adviseren. Maar ook
docenten van de hoogste groepen van de ba
sisscholen behoren met hun directie tot de
doelgroep van de voorlichtingscampagne.
Hoogenhuis: „Wij hebben met name de indruk
dat ouders op wat minder gefundeerde gron
den een advies geven aan hun kinderen. Wij
proberen met een open dag, voorlichting en
andere stimulerende zaken onze branche wat
meer bekend te maken. Als je ambitie hebt in
de techniek zijn er geweldig veel mogelijkhe
den. Maar dat komt niet aangewaaid. Daar
moet je wel wat voor willen doen".
De branche als geheel is een gevarieerd werk
terrein. De toegepaste technieken volgen de
laatste stand van de technische vooruitgang.
Steeds meer wordt elektronika in de auto
branche toegepast. Daarmee verandert het
beroep snel van karakter. Niet alleen is kennis
van al deze nieuwe technieken vereist, er is
ook een dieper inzicht nodig in het systeem
als geheel en in de samenhang van de pro
cessen.
De voorlichtingscampagne bestaat uit diverse
onderdelen. Zo zullen directeuren en docenten
van de hoogste basisschoolgroepen worden
uitgenodigd voor een avondbezoek aan auto
bedrijf Joosse in Vlissingen. Bij die gelegen
heid zal men met eigen ogen kunnen zien met
welke gereedschappen en technieken er in
een modern autobedrijf wordt gewerkt en hoe
klanten worden begeleid. Bij voldoende be
langstelling zal deze informatie worden gekop
peld aan een excursie naar een autofabriek.
De Walcherse BOVAG-afdeling biedt deze reis
gratis aan.
Ter stimulering van de potentiële doelgroep
worden dertien, veertienjarigen uitgenodigd
mee te doen aan een prijsvraag over de auto
branche. Winnaars wacht een verzorgde reis
naar een autofabriek of naar Autotron.
Op 'De Wellinge' in Middelburg staat op 10 fe
bruari tijdens een 'open dag' gehouden de
opleiding motorvoertuigentechniek centraal.
Op deze dag worden leerlingen van Walcherse
basisscholen per bus naar de manifestatie ge
bracht. Tijdens een openbare les in aanwezig
heid van burgemeester mr. Chr. Rutten en de
BOVAG Walcheren wordt een Volvo 440 aan
geboden om de opleiding gelegenheid te ge
ven leerlingen te laten kennismaken met de
moderne autotechniek. Op zaterdag 27 maart
krijgt de autobranche opnieuw aandacht tij
dens een landelijke open dag. Bij die gelegen
heid zijn scholieren van harte uitgenodigd een
kijkje te nemen in het autobedrijf Joosse in
Vlissingen. In een later stadium wordt eraan
gedacht leerlingenexcursies naar de diverse
autobedrijven in de regio te organiseren.
Alhoewel Opel op de Rai weinig primeurs
heeft te bieden, de nieuwe Corsa laat nog
heel even op zich wachten, is een bezoek aan
de stand zeker de moeite waard. De Opel Im
puls II is een Astra met electrische aandrij
ving, die op dit moment in de praktijk wordt
getest. Een stap verder gaat de Opel Twin,
een prototype van een nieuw soort hybride
auto, waarbij veel aandacht is geschonken
aan aërodynamica en brandstofverbruik. De
drie cilinder benzinemotor levert 34 pk en ver
bruikt slechts 3,5 liter benzine op 100 kilome
ter. Binnen enkele minuten echter kan de hele
aandrijfunit worden verwijderd en worden uit
gewisseld voor een elektrische aandrijfeen-
heid, goed voor 28 pk. De carrosserie is
gemaakt uit kunststoffen die uitermate licht,
maar ook zeer stijf zijn. De afmetingen komen
overeen met die van de Corsa, maar de inte
rieurruimte is veel royaler door het op de uiter
ste hoeken plaatsen van de wielen. De
bestuurder zit op een draaibare stoel centraal
voorin, zodat achterpassagiers een extreme
beenruimte hebben.
De populaire Nissan Sunny en 100 NX heb
ben voor 1993 vooral motorisch een belangrij
ke wijziging ondergaan. Zowel de 1.4 als 1.6
liter motoren zijn voortaan voorzien van elek
tronische multipoint brandstofinspuiting en
een motormanagementsysteem. De 1.4 liter
is nu goed voor 87 pk bij 6000 tr/min en een
koppel van 116 Nm bij 4000 tr/min. Hierdoor
haalt de Sunny 1.4 nu een top van 170 km/u.
De grotere 1.6 is door dezelfde wijzigingen nu
goed voor 102 pk en een koppel van 136 Nm.
Als topsnelheid noteert deze auto 180 km/u.
Door toepassing van de injectie in plaats van
de tot nu toe gebruikte elektronisch gestuur
de carburateur is het licht schokken van de
motor bij gasgeven voorbij. De Sunny-
modellen voor 1993 zijn herkenbaar aan een
licht gewijzigde grille met meegespoten
roosterwerk. Een nieuwe uitvoering is de SR
die als twee druppels water lijkt op de 2.0
GTi. De auto heeft spoilers voor en achter,
standaard gemonteerde mistlampen en ver-
stralers in de voorbumper, sportstoelen en
een driespaaks sportstuur. De uitvoering is
zeer royaal met elektrisch bediende voorpor
tierramen, centrale vergrendeling en instelba
re lendesteun op de bestuurdersstoel. De
Sunny 1.6 SR kost f 35.200/=.
Nieuw is ook het zogenaamde LX+-pakket
bestaande uit stuurbekrachtiging, centrale
deurvergrendeling en wieldeksels. Voor dit
pakket wordt f.1.400/= in rekening gebracht,
terwijl alle Sunny's voortaan verstevigingsbal-
ken in de portieren hebben en een schokab-
sorberend stuurwiel. De basis Sunny 3-deurs
1.4 L kost nu f 25.695/= terwijl voor de LX
f 27.695,= op tafel moet ikomen. De 1.6 be
gint bij een LX-uitvoering voor f.29.295/=.
De motorische wijziging van de Sunny is ook
op de 100 NX terug te vinden. Maar ook ui
terlijk is dit sportieve model enigszins veran
derd: nieuwe wieldoppen en een in de carros-
seriekleur meegespoten taillelijn. De 100 NX
is er vanaf f 36.595/=.
Alhoewel de Rai Autotentoonstelling over
loopt van de primeurs en noviteiten, zijn er op
de jaarlijks gehouden salon van Genève ook
de nodige wereldpremières te verwachten.
Eén daarvan is de nieuwe Opel Corsa, een
auto die al in april bij de dealer staat. Met deze
nieuweling moet Opel in de compacte klasse
zijn positie verstevigen. Sinds 1982 zijn er
maar liefst 3 miljoen Corsa's van het eerste
type gemaakt. De nieuwe Corsa kenmerkt
zich door ronde vormen. Verder is veel aan
dacht besteed aan het milieu en de veiligheid.
In het leveringsprogramma komen we beken
de typebenamingen tegen als Joy, City en
GSi. Het programma is direkt zeer compleet
met een drie- en vijfdeurs carrosserie en mo
toren uiteenlopend van 1.2 tot 1.6 liter.
Amsterdam
4-14 FEBRUAR11993 ~ra»s
FOTO ANDA VAN RIET
Na mijn uiteenzetting van vorige week over
welk type mensen bij welk type auto past,
werd ik van de week gebeld door een bekende
Rover-dealer uit Middelburg, die in grote lijnen
had genoten van mijn uiteenzetting, maar al
leen over het onderwerp Engelse mannen en
Engelse auto's een heel andere mening had.
Hij nodigde mij uit om eens te komen rijden
met de nieuwe RAI-primeur, de Rover
200-serie, die nog warm van het bakken nu al
bij hem in de showroom stond en waarvan hij
zei, dat wanneer ik deze auto eenmaal had ge
zien, ik een heel ander idee zou hebben over
Engelse mannen en Engelse auto's. Daar ik
van huis uit toch iets dwarser ingesteld ben,
reed ik naar Middelburg met het idee daar een
man aan te treffen die met bolhoed en paraplu
stond te trappelen van ongeduld om zijn nieu
we kind aan mij te tonen. De eerste deuk in
mijn ego kreeg ik al op het moment dat ik uit
stapte en een joviale breedlachende man op
mij toestapte en zei: Hallo, ik ben Henk Mole
naar, leuk dat je er bent. Waar bleef ik nu met
mijn bolhoed, paraplu en gereserveerdheid?
Om mijzelf toch een hart onder de riem te ste
ken en van mijn ego toch nog wat over te la
ten dacht ik: Dan zal de auto wel echt Engels
zijn, je weet wel, zo'n vliegveld met veel leer,
chroom en luxe. Na een kop koffie en een ge
zellig inleidend gesprek ging hij mij trots voor
naar zijn nieuwe petekinderen die glanzend
stonden te wachten op bewondering. Als laat
ste liet hij mij zijn jongste zien. Op dat mo
ment had ik het gevoel dat ik onder het tapijt
verdween, weg ego, weg vooroordelen, wat
hier stond was waanzinnig. De lijnen, de kleu
ren, de stroomlijn. Voor een weddenschap
van f 1000,— had ik nooit kunnen raden dat
dit in Engeland gemaakt zou kunnen worden.
Heel klein en super beleefd ontving ik van
hem de sleutels om een stukje te gaan rijden.
En toen ik wegreed kon ik me niet aan het
idee onttrekken dat hij, om het maar eens plat
te zeggen, in zijn broek stond te piesen van
het lachen, omdat zoveel vooroordelen in vijf
minuten de kop ingedrukt waren. Natuurlijk, ik
had het moeten weten, degelijk, stijlvol, lux en
sportief. De nieuwe Rover 200 coupé heeft al
les wat autorijden zo mooi maakt. De degelijk
heid hoor je op het moment dat je de deur
dichttrekt, dicht is ook echt dicht. Stijlvol in
de vorm van smaakvol en geraffineerd gebruik
van wortelnotehout en bekleding. Luxe in het
hele interieur, mooi, maar niet overdreven.
Sportief in zijn wegligging en gedrag, natuur
lijk voorzien van een sportstuur voor het echte
race-gevoel, een snel schakelende versnel
lingsbak en een opwindend motorgeluid. De
vloeiende lijnen bepalen het eigen gezicht van
de Rover coupé. Opvallend leuk en makkelijk
is het tweedelig afneembaar glazen dak. De
centrale deurvergrendeling en het alarm
systeem zijn een standaard voorziening. Een
middagje sturen in deze Rover was een uitda
ging, het gevoel van hier ben ik, je thuis voe
len in een auto, het verschil tussen instappen
en aantrekken, wanneer voel je dat nog? Ze
zeggen altijd dat aan alles een eind komt. Zo
ook aan deze belevenis. Rover is met deze
sportieve kanjer zeer zeker de wereldconcur-
rentie aangegaan en iedere autofabrikant kan
met deze nieuweling gerust rekening houden.
Of u wilt of niet, u zult ze zien staan naast u
bij de stoplichten, voor de grote kantoorge
bouwen en zeker bij u in de straat. De Rover
200 serie is er echt voor iedereen. U bent ge
waarschuwd!!
Tot volgende keer.
Jacquetten
Met ingang van 1 januari 1993 hebben de Of
ficial Ford Dealers hun A-1 Garantie op ge
bruikte auto's aanzienlijk uitgebreid. De
periode waarover de afwezigheid van gebre
ken wordt gegarandeerd is verlengd van drie
naar zes maanden na aankoop, ongeacht het
aantal gereden kilometers.
Als steeds worden onder de A-1 Garantie ver
kochte gebruikte wagens van tevoren, vol
gens de richtlijnen van importeur Ford
Nederland, grondig geïnspecteerd. Door mid
del van de Nationale Auto Pas, de door
ANWB, BOVAG en RAI opgezette centrale
kilometrëge-registratie, wordt de juistheid van
de stand van de kilometerteller gecontroleerd.
De voorwaarden van de A-1 Garantie zijn aan
zienlijk ruimer dan hetgeen een koper van een
gebruikte wagen op grond van de vernieuwde
kopersrechten zou mogen verwachten, aldus
de heer Joosse, Ford-dealer op Walcheren. Zo
verplicht de garantie tot kosteloos herstel van
alle onder de garantie vallende gebreken en
gratis vervanging van gebrekkige onderdelen
binnen de tot een half jaar verlengde looptijd.
Ook in het buitenland biedt de A-1 Garantie
voldoende dekking, maar in principe dient de
koper zich tot de Ford-dealer te wenden waar
hij de koop heeft gesloten, benadrukt de dea
ler die gevestigd is in Vlissingen.
Verder kan een koper van een A-1 gebruikte
auto deze op gegronde redenen binnen 3 we-
ken(of voordat 1.500 kilometer is verreden) bij
de Official Ford Dealer zonder bijkomende
kosten omruilen tegen een andere auto van
vergelijkbare prijs, waarbij ook voor de verre
den kilometers geen vergoeding is verschul
digd. Wordt omgeruild voor een auto met een
hogere prijs, dan dient uiteraard het prijsver
schil te worden bijbetaald.
Met deze uitbreiding van de A-1 Garantie ver
wacht Ford Nederland het vertrouwen in de
Fxsrd-dealerorganisatio bij de verkoop van ge
bruikte wagens nog verder te versterken.