UIT HET ZAKENHART WAS 'Onder Dorint was er alleen maar aandacht voor bungalowverhuur' O MOTOR 2000 Een hartewewens om iemand te verrassen I=35ïi- BON VOOR GRATIS VALENTIJNSCADEAU Cursussen DE VROUW VAN KRUISWOORDPUZZEL DOMBURGSE PAREL GAAT DE MARKT OP Recreatiecentrum de Parel in Dom burg gaat proberen zijn naamsbekend heid te vergroten. Beautyverwendagen, stressmanage- mentkuren en duikcursussen moeten meer bezoekers lokken naar dit zwem paradijs, annex kuur- en sportcentrum aan de Zeeuwse kust. Tot op heden, zo meent men in De Parel, werd nog maar weinig gedaan aan regionale promotie. „Wie op Walcheren weet dat er in dat zelfde gebouw een mo dern theater met driehonderd zitplaat sen wacht op zijn bezoekers?" DENKT MEE; Tel.: 01106-7200 Noordland 4-6 Heinkenszand ARTEMIS Jeannette Poorter, Drempelvrees Nieuwe Koers Banqueting MILIEUTIP MICMEC Walcheren ACTIE PZC-WEEKBLADEN MET HET OOG OP VALENTIJNSDAG Is er iemand belangrijk voor u en u heeft hem of haar ondanks alle goede voorne mens nog nooit een bedankje kunnen ge ven? Grijp dan uw kans. Via uw weekblad De Faam of De Vlissinger (naar gelang het gebied waar u woont) kunt u die persoon nu eens in het zonnetje zetten. U kunt dat doen door de hierbij afgedrukte bon op te sturen naar de redactie van dit blad. Deze actie van de PZC-Weekbladen werd mogelijk gemaakt dankzij bijgaan de adverteerders: Vlissingen Middelburg u3<» Voorbeelden STUUR DEZE BON IN EN MAAK KANS OM ÉÉN VAN DE TWINTIG PRACHTIGE CADEAUS WEG TE GEVEN Valentijnsdag ,Mj y Woensdag 27 januari 1993 DE FAAM - DE VLISSINGER 11 De medewerkers moeten opbok sen tegen het nog maar korte verleden. Op de eerste plaats is dat de publiciteit over de finan ciële moeilijkheden van Hof Dom burg, waaronder De Parel valt. Die hebben het complex geen goed gedaan. Daarbij zitten ze daar in het vakantiecomplex ook nog met de erfenis van de vorige eigenaar, het Duitse Dorint, die uitsluitend oog had voor de ver huur van het bungalowpark. „Die maakte nauwelijks reclame voor deze elk-weer-voorziening, waar in ook vergaderruimtes en een theater zijn onder gebracht", treurt Elize Engelbert, de huidige sales-manager van het ambitieu ze vakantiecomplex. Het recrea tiecentrum, dat in augustus 1990 werd geopend en toen de naam Dorimare kreeg, had niet eens een salesafdeling. „Dorint zorgde zelf voor marketing en een recla mevoering, die met name op de Duitsers was gericht", weet En- gelebert nog. Twee jaar geleden stapte de Duitse gigant uit de on- Hilly Hartog van Brilliant Colouring met haar demon stratiemodel Els den Outer uit derneming en moest de ijlings opgerichte salesafdeling zien om onder een nieuwe naam (De Pa rel) meer bekendheid te krijgen. De promotieactiviteiten richten zich nu in toenemende mate ook op de inwoners van de regio en op bedrijven in en buiten Zee land. Zo is er op 13 februari een demonstratie kleuranalyse in de beautysalon, waarbij de bezoe kers en bezoeksters het hele complex kunnen bezichtigen en met korting gebruik kunnen ma ken van de sauna. De Banque- tingafdeling organiseert speciaal voor het bedrijfsleven één- of meerdaagse activiteiten als survi valgames, beachvolleybalwed- strijden of helicoptervluchten in de omgeving. Maar ook voor stressmanagementprogramma's kan men er terecht. HEINKENSZAND Nu is het nog hartje winter, maar..... Voordat je het weet is het voorjaar Zorg dan wel dat ook je motor startklaar staat Kom langs, of maak een afspraak voor een service beurt! Als ik door de straten van Middelburg fiets, kijk ik vaak naar de fraai geschilderde namen op de deuren. De echte Zeeuw, inmiddels allang vertrokken naar één van de nieuwbouwwij ken, ziet de statige "kotten" van de binnenstad meestal be woond door mensen van buiten. Notarissen, advocaten, artsen en specialisten zijn ruim vertegenwoordigd in het cen trum. En wat opvalt: zij zijn allen alleenstaande mannen. Im mers dat vermoeden rijst wanneer je maar één naam (meestal met titel) op die voordeur ziet. Nu weet ik natuurlijk dat het slecht gesteld is met het gezin in Nederland (één op de drie ge zinnen valt uit elkaar), maar dit grote aantal bedroeft mij. Allemaal jonge, veelbelovende, alleenstaande mannen, in zo'n kast van een huis.? Dat kan niet, dacht ik. En omdat mijn vriendin (helemaal weer in) een rijke, alleenstaande man zoekt, besloot ik om op onder zoek uit te gaan. Een soort vooronderzoek, dus. Telefoongids erbij en bellen maar. Na het 62e kontakt; met me vrouw waan ik me terug in de tijd. Mijn nogal rijke fantasie geeft me beelden van oude foto's. Zij, met iets opgeheven ge zicht naar hem (op)-kijkend (een trouwens nog veel gevraagde pose bij een fotograaf). Zij, net iets achter hem lopend. Zij, op dienend en afruimend. Zij, die het lint doorknipt. Zij, die zijn ad ministratie doet en op zijn loonlijst staat en nooit wordt uitbetaald. Zij, die zijn was doet, zijn kinderen opvoedt, zijn sherry drinkt, zijn tuin bijhoudt. Zij, is onzichtbaar, naamloos. Zij is de vrouw vande dochter vande moeder van Met schrik besef ik dat ik niet terug in de tijd hoef. Ik heb het over jonge vrouwen en mannen. Ik heb het over de macht van de vanzelfsprekendheid. Ik heb het ook over klasse en status. Jonge vrouwen, krachtige vrouwen. Waarom toch, kiezen zij voor die onzichtbaarheid? Als ik met ze praat, doen ze alsof ze daar allang niet meer mee bezig zijn. 't Is achterhaald, vinden ze. Door mijn gesprekken met oudere vrouwen weet ik echter dat het tijdens een bepaalde periode in hun leven heel sterk gespeeld heeft. Wie ben ik? Wat ben ik? De angst voor con frontatie was echter vaak groter, dan de behoefte iemand te zijn, uit te dragen. Natuurlijk herinner ik me mijn eigen pogin gen, iemand te zijn. Hoeveel voeten had het niet in de aarde gehad om mijn naam op die deur te krijgen. Tijden van voorbe reiding had het gekost. En tijdens een vakantie had ik het dan eindelijk door een schilder laten doen. De plotselinge confron tatie met m'n eigen naam was heef vreemd. Mijn partner vond opeens de hele voordeur niet meer mooi, en dat duurde nog wel even. Maar ik was niet langer die onzichtbare vrouw ach ter die voordeur. De weg die daarna kwam was en is niet een voudig. Ik spreek ze nog regelmatig, die jonge vrouwen vanHet is de angst voor bewustwording die ze belemmert. Bloemen en juwelen sussen het tekort. Altijd blijft ei het gevoel, de ander te zijn. De ander die in zijn huis mag wonen. Ach. Er blijft altijd die keuze. Nemen we nog een sherry of gaat u dit jaar vroeg op vakantie? direkteur 'Artemis', tel.: 01180 - 35033. V/issingen. „Het begon al met de opening van het zwemparadijs, dat toen nog Dorimare heette Vanwege een brand moest deze een half jaar worden uitgesteld", verhaalt Elize Engelbert, die in die begin periode hoofd van de receptie was. „Ook daarna kwamen de bezoekers moeizaam de drempel over. Het was allemaal veel te chiq geworden. Het personeel liep in opdracht van Dorint in keurige jasjes en het restaurant was tiptop gedekt. De badgast in korte broek ging echter liever naar een terrasje in Domburg en at daarna bij de chinees. Want ook het betere publiek wil in de vakantie niet stijf gekleed aan ta fel. Hoewel de bungalows altijd goed verhuurd werden en nog worden, want daarmee verover de Dorint de Duitse markt, bleven de faciliteiten van het recreatie centrum altijd erg onderbelicht. Daar werd geen reclame voor ge maakt en niet speciaal voor geadverteerd. Aangezien de bad gast in de allereerste plaats naar Zeeland komt voor de zee, de dui nen en het dorp, bleven de be zoekjes aan Dorimare vooral in de zomer beperkt tot een keer naar de sauna of de fitnessruimte. En hoeveel bewoners van Walcheren weten dat er in het complex twee squashbanen, acht bowlingba nen en een multifunctioneel theater met driehonderd zitplaat sen zijn? En dat het zwembad in plaats van met chloor door ozon wordt gezuiverd, zodat je er geen rode ogen krijgt", vraagt Engel bert zich af. In januari 1991 kreeg Dorimare een andere naam toen Dorint zich uit de onderneming terug trok. Sindsdien heeft de Parel een eigen koers uitgezet. De drem pels zijn lager geworden, de mo gelijkheden groter. Elize Engelbert: „Het hele jaar door proberen wij nu iets te organise ren: Discozwemmen in de crocus- en kerstvakantie, speel middagen op de woensdag in het zwembad, beautyverwendagen op de kuurafdeling, speciale ar rangementen in combinatie met een damesblad of met Delta- expo, themabuffetten in combi natie met bowling. Wij adverte ren bijna wekelijks in dag- en weekbladen, en toch merk je hoe moeilijk het is die naamsbekend heid op te bouwen vanuit een achterstand. De Parel heeft met Hof Domburg een negatieve klank gekregen en is uitsluitend in het nieuws vanwege de finan ciële problemen. Dat is jammer, waht wie in het weekend komt, ziet een goed gevuld zwembad en ook de saunaruimte en de beautysalon worden vooral door mensen uit de omgeving veelvul dig bezocht. Nu in januari is de helft van de 150 bungalows ver huurd. Dat is het dubbele van het vorig jaar. Dus de groei zit er wel degelijk in". Via direct mailing benadert de nieuwe Banqueting afdeling van de Parel tegenwoordig bedrijven in en buiten Zeeland voor specia le arrangementen. Personeels feesten rond een bepaald thema, gezondheidsarrangementen met baden op de kuurafdeling, drop pings, introduktie-duiken of aquajogging, alles met of zonder verblijf in de bungalows van Hof Domburg, behoren tot de moge lijkheden. Ook met de Domburg- se Golfclub kwam men onlangs tot een gezamenlijk arrangement. De theaterzaal met driehonderd zitplaatsen kan ook als vergader ruimte gebruikt worden. Daar naast zijn er ook nog speciale vergaderbungalows voor kleine groepen. „Van de vijf duizend be drijven die wij indertijd een bedrij- venkrant hebben toegezonden, hebben er 150 een informatie map aangevraagd. Je moet dus voortdurend bezig blijven op deze markt, 's winters en zomers. Het moeilijkste is het nog om de mensen uit Middelburg en Vlis- singen hier naartoe te krijgen, zelfs als je de sauna goedkoper maakt dan daar", peinst de pr- vrouw hardop. „Maar wij blijven er dagelijks aan trekken". Zaterdag 13 februari van 10 tot 17 uur geeft Hilly Hartog van Bril liant Colouring, demonstraties kleuranalyse voor mensen, die graag willen weten welke kleuren hen het meest flatteren. Op deze dag kan er met korting gebruik worden gemaakt van de sauna. Vraag: Waar kan ik terecht wanneer ik meer wil weten van milieu, natuur en landschap? Antwoord: Onder andere bij de werkgroep Natuur- en Mi lieu Educatie van de K.N.N.V., hier op Walcheren. Een paar voorbeelden: In het voorjaar start er een cursus Ecologisch Groenten Telen. Hoe kun je gezond groenten telen zonder bestrij dingsmiddelen? Aanvang: donderdag 4 maart om 19.30 uur in "De Kloek", Vlissingen. Kosten: f 40,—. Een cursus Zeeuwse Land schappen, 10 avonden, 4 ex cursies, start op 3 maart, ook in "De Kloek", ook om 19.30 uur. Kosten: f 75,—. Een cursus Wintervogels in Zeeland is net begonnen. De werkgroep NME leidt ook na- tuurgidsen op en verzorgt ook de bijscholing van gidsen. Voor opgeven en informatie over cursussen: bel of kom naar de milieuwinkel. Rei gerstraat 2, Middelburg, tel. 01180-33419. Contactpersoon van de werkgroep NME is mevr. E. van Elsacker-Paauwe, tel. 01184-64212. De milieuwinkel is ge vestigd aan de Reiger straat 2 in Middelburg. Tel.nr. 01180-33419. De openingstijden zijn don derdag van 10 tot 17 uur, dinsdag t/m vrijdag van 13.30 tot 17 uur en zater dag van 11 tot 15 uur. Op de foto's een beeld van de overhandiging vorig jaar. 14 20 26 21 15 27 3 4 5 6 7 8 9 122 23 24 53 57 61 128 30 31 ■■32"" 34 ■■35 3^TB 4^ 47 48 ■■■49 50 10 118 19 67 50 137 ™p8~ |45 ■■46 ■fsï 52 55 59 156 64 160 65 70 P&P 504 31 2 56 8 27 15 12 64 26 43 22 48 10 47 Welk woord komt er in het balkje? HORIZONTAAL: 1 beroep; 11 pl. in Gelderland; 12 kwast; 14 che misch symb.; 15 gelofte; 17 vistuig; 18 uitroep; 20 zangstem; 22 zeker onderricht; 25 godin; 26 vrucht; 28 klepper; 29 tweetal; 30 godheid; 32 brandbare stof; 33 sierlijke fles; 34 Greenwichtijd; 35 jongensnaam; 37 ijzerhoudende grond; 38 den lezer heil; 39 roof dier; 40 kort en bondig; 41 Amsterdams peil; 43 splitsingsprodukt van een molecule; 45 vertraging; 46 walkant; 47 kleurling; 49 soort slee; 51 schermbtoemige plant; 53 drank; 54 vr. munt; 56 kleur schakering; 57 voegwoord; 58 schietlood; 60 honingdrank; 61 te genover; 62 onwrikbaar; 63 hert; 65 bijwoord; 66 koolstofpoeder; 69 zoogdier; 71 hoestmiddel. VERTIKAAL: 1 pers. vnw.; 2 lofdicht; 3 pl. in N.-Brabant; 4 opspo ringsmiddel; 5 deel van de dag; 6 maanstand; 7 trechtervormig net; 8 verenigingsgebouw; 9 moment; 10 loofboom; 11 fanaticus; 13 alles omvattend; 14 projectiel; 16 muziekinstrument; 19 plant; 21 vat; 23 vierhandig dier; 24 water doorlatende; 25 bbeiwijze; 27 handelwijze; 29 stof; 31 draaier; 33 van een hengsel voorzien vat; 36 kippeloop; 37 handat; 42 kunststof; 44 dichtstuk; 46 specerij; 48 brandstof; 49 bundel; 50 vogel; 52 schoonmaakmiddel; 54 vierwieli ge koets; 55 Heilige Schrift; 58 vr. titel; 59 kledingstuk; 62 voor; 64 telwoord; 67 riv. in West-Siberië; 68 sportevenement; 69 boksterm; 70 landbouwwerktuig. Oplossing Puzzel week 3 HORIZONTAAL: 1 pijnboom; 6 af doend; 12 hart; 14 roos; 14 p.p.; 17 kattetong; 20 m.n.; 21 rel; 23 ner gens; 24 kas; 25 Isar; 27 riant; 28 naad; 29 koper; 31 pat; 32 manna; 33 leek; 35 vaag; 36 Bagdad; 37 perron; 39 neef; 41 node; 43 nadir; 45 bed; 47 terra; 49 smet; 50 Ceres; 52 Noor; 53 Ier; 54 telkens; 56 een; 57 G.N.; 58 leugenaar; 60 fa; 61 moet; 62 adel; 64 epigram; 65 troe tel. VERTIKAAL: 1 paprika; 2 N.-H.; 3 bak; 4 Oran; 5 otter; 7 front; 8 dons; 9 oog; 10 es; 11 dinsdag; 13 legaal; 16 peso; 18 trip; 19 tent; 20 maan; 22 laplander; 24 kangoeroe; 26 ree geit; 28 Naarden; 30 reder; 32 marot; 34 kaf; 35 ven; 38 insigne; 40 kerker; 42 garnaal; 44 amen; 45 Belg; 46 Deen; 48 roef; 50 Ceuta; 51 snaar; 54 teer; 55 sado; 58 log; 59 ree; 61 mi; 63 Ll Winwoord: OPROEPINGSKAART Drogisterij-Parfumerie-schoonheidssalon Luitwieler, Lange Zelke Duyse Bonbons Walstraat Bloemenhuis Mies hoek Scheldestraat/Kasteelstraat Vlissingen en Paspoortstraat Oost-Souburg Radio Ton Scheldestraat Breiboetiek Marijke St. Jacobspassage i De Pilaster Kantoorartikelen Walstraat i Brood- en Banketbakkerij Tullenaar Paul Krugerstraat i Schoonheidssalon Aldy Rosa Monuslaan i Restaurant Valentijn Nieuwendijk i Verschoore Beeld en Geluid Scheldeplein Duifhuizen Lederwaren Lange Zelke Juwelier Van Boven Badhuisstraat i Combi Back St.-Jacobspassage Bloem- en Kadoshop Orchidee Lange Viele Ewa Gold Korte Geere Bijou Lederwaren Lange Delft i Combi Back Korte Geere i Italiaans restaurant Isola Sarda Vlasmarkt Jan Laban Lange Geere en Segeersstraat Speciaalzaak Van de Woestijne Lange Delft i Brood- en banketbakkerij Mostert Seisweg en Lange Viele Uw wens kan best in vervul ling gaan. Voorgaande twee jaren werd de redactie over stelpt met brieven waarin beargumenteerd werd waar om de lezer een bepaald per soon wilde bedanken. En zo bloeide er mooie en boeiende dingen in het PZC- hoofdkantoor in Vlissingen, waar tijdens de uitreiking de harten sneller klopten dan ooit en waar zelfs gebroken harten duurzaam werden gelijmd. Zonder namen te noemen een paar voorbeelden. Een mevrouw vroeg een cadeautje voor iemand die al jaren haar tuin kwam wie den. Een dame had jaren niks meer van zich laten horen terwijl iemand tijdens haar ziekte alle karweitjes was komen opknap pen. Een jonge vrouw verloor haar geliefde. Ze begreep er niks van. Hij noch zij hadden goede argumenten om het geluk te ver breken. Na het cadeautje bloeide de liefde weer op. Of het blijvend is geworden, weten we niet, maar op de dag in Vlissingen gin gen beiden gearmd huiswaarts. En zo zijn er nog veel meer voor beelden te bedenken van wijzen waarop de één de ander laat we ten dat'ie een speciaal plaatsje in haar of zijn hart heeft. Het is dus zaak om zo snel moge lijk te reageren. Op maandag 10 februari is de overhandiging van de cadeautjes in het restaurant van het PZC-hoofdkantoor. Op de afgedrukte bon schrijft u zo kort en duidelijk mogelijk op waarom u aan iemand een cadeau wil ge ven. Een jury bekijkt en selecteert de inzendingen. De twintig meest originele inzendingen wor den beloond. 5 Naam y AdresWoonplaats Telefoon v Z WIL GRAAG VALENTIJNSCADEAU GEVEN AAN: Naam AdresWoonplaats Telefoon v omdat (schrijf in een paar zinnen de reden op. Als u geen reden heeft, hoeft u natuurlijk niks op te schrijven) Deze bon versturen naar de PZC Weekbladen De FaamIDe Vlissinger, Postbus 5017, 4330 KA Middelburg. LET OP: UITERLIJK 4 FEBRUARI MOET DEZE BON IN ONS BEZIT ZIJN. Vermeld op enveloppe: "Valentijnsactie". 3'

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1993 | | pagina 11