Na 16-klepper ook V6 Nieuwe motoren in Cadillac De juiste draai in de winter FIAT CROMA 1993 Sportieve grille Recirculatie 3 liter V6 GM IN 1993: Northstar Verlengd TRUCJES VOOR HET STARTEN BIJ VORST De winters lijken tegenwoordig minder streng dan vroeger. Vaak blijven de sloten en meren onbe vroren en zijn de berggebieden in Europa in de winter tot op grote hoogtes groen. Schaatsers, skiërs en fabrikanten van schaatsen en sneeuwkettingen klagen steen en been. Skilifteigenaren verkopen hun installaties. De meeste auto mobilisten halen evenwel opge lucht adem: er wordt minder gegleden en het risico van botsin gen is veel kleiner. Geen gas Diesel In één keer Aanduwen Woensdag 6 januari 1993 DE FAAM - DE VLISSINGER 17 -ssN^-iktrQ- Op de komende Auto Rai zal het 1993-model van de Fiat Croma zijn tentoonstellingsdebuut beleven. De auto heeft enige kleine uiterlijke veranderingen ondergaan, maar werd vooral op het technisch vlak aangepast. IMieuw is ondermeer een 2 liter 16-kleppenmotor terwijl rond mei zelfs een 3 liter V6 mag worden ver wacht. Het is duidelijk dat Fiat met de Croma nog enige jaren vooruit wil. We reden de 2.0 16V en verbeterde Did. Fiat heeft met de Croma een probleem. Als succesvol producent van slim geconstrueerde kleine auto's ontbreekt het het topmodel aan imago. De Croma werd in 1986 op de markt gebracht en in januari 1991 belangrijk geface- lift. Tot en met september dit jaar werden 400.000 exemplaren van de Croma gemaakt, waarvan 58 procent in eigen land werd verkocht. In Nederland ging het in 1992 met de Croma heel goed. Nadat in 1990 minder dan 900 stuks werden afgezet en 1991 met bijna dui zend exemplaren werd afgesloten, werden er dit jaar maar liefst 1300 aan de man gebracht. Wellicht dat de zakelijke rijder de Croma ein delijk heeft ontdekt. De auto biedt immers veel gebruiksmogelijkheden, prima presteren de motoren en een royale uitrusting tegen concurrerende prijzen. Bij de Croma voor 1993 kunnen we kort zijn over de zichtbare wijzigingen. De auto is voor al te herkennen aan de nieuwe grille a la Fiat Tipo 16V. De grille is meegespoten en heeft twee luchtinlaten. Daarnaast zijn zowel de wieldoppen als de lichtmetalen velgen van een nieuw design. Bovendien zijn de wielen gegroeid van 14 naar 15 inch. Het vertrouwde uiterlijk van de auto is verder bewaard geble ven. De vormgeving van de spiegels is echter aangepast. De Croma is een relatief compacte vijfdeurs auto met veel gebruiksmogelijkhe den. De auto staat op het onderstel wat in sa menwerking met Lancia, Alfa en Saab in de eerste helft van de jaren tachtig werd ont wikkeld. De veranderingen in het interieur zijn even eens weinig spectaculair. Fiat past in de Cro ma nieuwe bekledingsstoffen toe, terwijl het materiaal waaruit het dashboard is gemaakt fraaier overkomt. Het instrumentarium ziet er iets anders uit, doordat de controlelampjes nu pas zichtbaar worden, als ze werkelijk oplichten. In Italië is de milieu-gedachte in zwang ge raakt. Fiat presenteerde kort geleden een ei gen recycling-programma. In de nieuwe Croma zijn milieu-onvriendelijke stoffen uitge bannen. De airconditioning, het schuimplastic in de stoelen en de antiroestlaag zijn geheel volgens de nieuwste normen. Verder zijn alle kunststof onderdelen met een gewicht boven de 50 gram gemerkt om te worden herge bruikt. Het belangrijkste nieuws vinden we op moto risch gebied. Tussen de 117 pk 2 liter injectie motor en de 2 liter turbo is een 2 liter 16-klepper het programma komen versterken. We kennen deze motor al enige jaren uit de Lancia Thema. Fiat heeft echter de electroni- sche besturing naar eigen wensen aangepast. De 1995 cc krachtbron levert met 4 kleppen per cilinder een vermogen van 140 pk bij 6000 tr/min en een koppel van 180 Nm bij 4500 tr/min. Een Bosch Motronic-systeem re gelt inspuiting en ontsteking. De 16-klepper is al vanaf een laag toerental bereid tot presteren, al mogen de werkelijke topprestaties pas worden ontketend als ver in de versnellingen wordt doorgetrokken. Er kan een top worden behaald van 200 km/u, terwijl de auto in 10,1 seconden vanuit stilstand de 100 km/u bereikt. De 16V kan tegen meerprijs worden uitgerust met een ZF viertraps auto maat die echter de prestaties beinvloedt: topsnelheid 195 km/u, 0-100 in 13,5 secon den. Deze automaat vormt echter in combina tie met de 16-klepper een veel beter geheel dan de bestaande 2 liter. De motor is niet overdreven rumoerig, maar laat zoals je van een Italiaanse auto mag verwachten een spor tieve brom horen. Bij hogere snelheden is voornamelijk wat windgeruis hoorbaar. Wat betreft wegligging scoort de Croma uit stekend. De ophanging is voor het 1993-model aangepast door gebruik te ma ken van lamellaire schokdempers. De auto kan met zeer hoge snelheden worden gereden, zonder een onzekere indruk te geven. De af stelling van de stuurbekrachtiging is aange past om over het gehele snelheidsbereik exacter te reageren. Een andere, zeer belangrijke wijziging betreft de achteruitversnelling die voortaan is gesyn chroniseerd. Hierdoor behoort het kraken of weigeren van de achteruit definitief tot het verleden. De 16-klepper wordt net als de tur bo standaard uitgerust met ABS. Over het remvermogen van de Croma konden we tij dens onze testrit weinig klachten hebben. Naast de nieuwe 2 liter 16V zijn de twee die selmotoren gewijzigd. De 1930 cc directe in gespoten diesel had al eerder een compressor met variabele geometrie en een vermogen van 94 pk. De krachtbron heeft echter een aantal veranderingen ondergaan, waardoor zonder gebruik te maken van een oxydatie- katalysator toch aan de nieuwe emissie normen kan worden voldaan. Aanpassingen zijn doorgevoerd aan de verbrandingskamers, de nokkenas, inspuitpomp en de zuigervering. Verder wordt een uitlaatgas recirculatie systeem toegepast. Een deel van de verbran dingsgassen wordt hierbij opnieuw door de cilinder gevoerd, waardoor een lagere uitstoot wordt verkregen. Maximaal kan 30% worden teruggevoerd. Wijzigingen aan de ophanging, koppeling en isolatie in het dashboard hebben gezorgd voor een lager geluidsniveau. De 118 pk leverende 2.5 liter turbodiesel is ook met uitlaatgas terugrecirculatie uitgerust en eveneens volledig schoon volgens ide normen. De nieuwe 16-klepper wordt rond de Rai le verbaar en heeft voor een deel dezelfde uit rusting als de bestaande 2.0 liter zoals stuurbekrachtiging, elektrisch bediende voor- portierruiten, van binnenuit verstelbare bui tenspiegels, ruitewisser achterop, centrale vergrendeling en zonnegordijnen. De 16-klepper is echter nog completer met elek trisch bediende portierruiten achter, een check-panel, in hoogte verstelbare bestuur dersstoel met armsteun, hoofdsteunen achter, elektrisch bediende spiegels met verwarming, getint glas, ABS, in twee delen neerklapbare achterbank, mistlampen en afstandbediening op de portiervergrendeling. Wat uitrusting be treft komen de 16-klepper en de turbo vrijwel met elkaar overeen. Tegen meerprijs zijn nog leverbaar lederen bekleding, lichtmetalen vel gen, koplampsproeiers, elektrisch verstelbare en verwarmde voorstoelen, metaallak, elek trisch bediend schuifdak en een automatische versnellingsbak. Overigens kunnen ook in klapbare buitenspiegels als optie worden ge leverd. Via de Fiat-dealer kan verder worden gekozen voor een viertal Philips-stereo-installaties. De prijs van de 16-klepper wordt nog enige we ken achtergehouden. Wel is duidelijk dat het bedrag zal liggen midden tussen de 2.0 liter en de Turbo, wat op dit moment zou neerko men op ongeveer f 54.000,-. De 3 liter V6 be kend uit de Alfa 164 zal omstreeks mei in de Croma worden voorgesteld. Rond dezelfde tijd komt ook een airbag aan bestuurderskant beschikbaar. De Amerikaanse modellen van General Mo tors beginnen een steeds stevigere plaats op de Europese markt te krijgen. Het gevarieerde aanbod zal in het komende modeljaar daarom verder worden uitgebreid, om een nog grotere doelgroep te bereiken. Zowel bij Chevrolet, Pontiac, Buick en Cadillac zijn noviteiten te verwachten, waarbij vooral de nieuwe multi- kleppenmotoren bij de meeste exclusieve tel gen van het GM-concern opvallen. Het succes van de Amerikaanse modellen op de Europese markt wordt vooral geïllustreerd door de speciale Europese uitgave van de Pontiac Transport die via de Opel-organisatie wordt aangeboden. Bij Cadillac vinden we vanaf nu de zogenaam de Northstar motor, die beschikbaar komt in de Seville en Eldorado, maar ook nog in de Al- lanté convertible. Kort geleden is echter de be slissing gevallen deze exclusieve, gedeeltelijk in Italië bij ontwerper Pininfarina gebouwde, cabriolet vanaf het voorjaar uit produktie te nemen. De nieuwe motor heeft een inhoud van 4,6 liter verdeeld over 8 cilinder die in V- vorm staan opgesteld. Met 4 kleppen per ci linder wordt een maximum vermogen bereikt van 295 pk bij 6000 tr/min en een gigantisch koppel van 393 Nm bij 4400 tr/min. Het blok is geheel uit lichtmetaal opgetrokken en weegt totaal niet meer dan 230 kg. Na aflevering hoeft alleen olie ververst te wor den en enkele kleine controlebeurten worden uitgevoerd. Pas bij 160.000 km moet de auto voor groot-onderhoud terug naar de dealer. Dan pas worden bijvoorbeeld de speciale bou gies met platina elektrode vervangen. De Ca-1' dillacs met Northstar-motor hebben een zeer complete standaarduitrusting met onder an dere een elektronisch geregelde vierversnel- lingsautomaat, dubbele airbag, ABS en anti-slip regeling. Nieuw is ook de gewijzigde achterwielophanging bij de Seville en El dorado. Verder zijn er wat kleine wijzigingen te melden bij andere GM-produkten. De Buick Park Ave nue met 170 pk sterke V6 motor heeft voortaan standaard airo, cruise-control, ABS, airbag, zijdelingse beschermingsbalken in de deuren en een stereo-installatie. In de loop van 1993 zuilen liefhebbers van sportieve auto's worden verrast door de geheel nieuwe Fire bird met 138 pk sterke V6 of 181 leverende 5,7 liter V8. De Corvette viert zijn veertigjarig jubileum. Al sinds de introductie is de carros serie gemaakt uit polyester. De 5,7 liter V8 brengt 300 pk over via een zesbak of auto maat op de achterwielen. De Chevrolet Astro wordt in een verlengde versie gepresenteerd met plaats voor acht personen of zelfs voor 4800 liter aan bagage (zonder banken). Aan de basis vinden we de nieuwe Beretta GT met 127 pk sterke V6 en een automatische transmissie De standaar duitrusting is prettig compleet met ABS, een airbag en stereo-installatie. Het programma van GM begint bij de Corsica voor f 38.275,-. Ook op een andere manier hebben de winter veel van hun schrikeffect verloren: bij het star ten van de motor van de auto. Bij -15 graden Celsius start een automotor net zo betrouw baar en gemakkelijk als in de zomer; bij het wegrijden slaat de motor niet meer af, maar trekt zonder problemen door. 'Dat dit zo is', legt dr. Herman Oetting, hoofd van de afde ling Motorenontwikkeling bij Volkswagen uit, 'is zowel het gevolg van de toepassing van een moderne benzine-inspuiting, van sterke elektronische ontstekingssystemen, als van de dunne, voor meerdere doeleinden geschik te en gemakkelijk smerende oliën en van de moderne accu's die ook bij vorst normaal functioneren. Koning Winter stelt echter nog steeds zijn bij zondere eisen. De moderne apparatuur vol doet daaraan, als deze technisch in orde is en bovendien op de juiste manier wordt gebruikt en onderhouden. Wanneer een auto bij vorst slechts met moeite kan worden gestart, dan is de motor of niet in orde, of de berijder behan delt de motor niet op de juiste manier. In het eerste geval moet men snel met de auto naar de werkplaats gaan, want anders ergert men zich de hele winter aan de startproblemen. In het tweede geval wordt het lezen van het in structieboekje nadrukkelijk aanbevolen. We geven hier enkele, wellicht nuttige tips. 'Hoe moderner de auto, des te minder hoeft de bestuurder zich druk te maken omtrent koude-startprocedures', aldus Oetting: Moderne inspuitmotoren (met en ook zon der katalysator) werken normaal zonder kunstgrepen. Deze kunnen op de normale manier worden gestart, totdat de motor goed loopt. Carburatie-motoren met een automatische choke, die tot voor kort zeer in trek waren, functioneren bijna net zo eenvoudig. Meestal moet men het gaspedaal vóór het starten één keer helemaal intrappen om de automatische choke in werking te stellen. Ook bij oudere motoren met een gewone handchoke is het starten over het alge meen geen heksentoer: knop uittrekken en starten. Het is heel belangrijk dat men bij het starten géén gas geeft, of het nu een veteraan met een handchoke, of een zeer moderne inspuit- motor is! Weg met die voet van het gaspe daal! Gasgeven verstoort de zorgvuldig berekende stromingsverhoudingen in het startsysteem, de motor slaat veel moeilijker aan, of zelfs helemaal niet. Voor tweetakt- motoren gelden overigens dezelfde regels. Veel oude rotten in het vak adviseren om vóór de koude start een paar maal met het gaspe daal te 'pompen'. Bij een carburatiemotor kan dat inderdaad nuttig zijn. De acceleratiepomp spuit daardoor wat extra benzine in. Maar slechts één- of tweemaal pompen anders 'verzuipt' de motor en slaat daardoor juist weer extra moeilijk aan. Inspuitmotoren be schikken niet over een acceleratiepomp en hier heeft het 'pompen' dan ook geen enkel effect. Dieselmotoren vragen bij kou zoals bekend enige voorgloeitijd (tegenwoordig meestal maar enkele seconden). Vóór het starten moet men wachten, totdat het controlelampje voorzien van het gloeispiraal-symbool uitgaat, daarna kan men de contactsleutel verder om draaien en starten. Gasgeven heeft daarbij geen zin: de startinstallatie van de inspuit pomp geeft bij het starten zelf vol gas. Men moet er bij een dieselmotor echter wel op let ten dat de koude-startversneller is uitge trokken. Starten bij vorst stelt vooral erg hoge eisen aan de accu. Het zal duidelijk zijn, dat men het de accu zo makkelijk mogelijk maakt als men alle andere stroomverbruikers (en vooral de koplampen) uitschakelt bij het starten. Veel moderne auto's schakelen bij het starten alle niet direct noodzakelijke stroomverbruikers automatisch uit. Bij vorst zou men tijdens het starten bij wijze van proef bovendien een keer de koppeling moeten intrappen. Draait de mo tor dan hoorbaar sneller, dan is het beter in dergelijke omstandigheden steeds te starten met een ingetrapte koppeling: dan hoeft de versnellingsbak met zijn dikke, stugge olie niet meegedraaid te worden. Een moderne motor moet tot -20 graden Cel sius bij de eerste poging 'aanslaan'. Als dat niet het geval is, dan moet men niet minuten lang proberen te starten, want daardoor raakt alleen de accu leeg. Probeer liever te achter halen waarom de motor niet wil starten: is (als meest eenvoudige) oorzaak de brandstoftank misschien leeg? Heeft men echt niet de voet op het gaspedaal? 'De meest voorkomende oorzaak van start problemen in geval van kou, is een zwakke ac cu', zegt motorenchef Oetting. Accu's hebben al naar gelang het gebruik een levensduur van twee tot maximaal vijf jaar. Vanaf de derde winter is het verstandig om het startvermo gen te laten testen. Is dat niet meer voldoen de, dan moet men een nieuwe accu laten monteren. Het opladen van de oude accu heeft in de meeste gevallen geen zin. Moder ne draaistroomdynamo's met een elektroni sche regeling houden (goede) accu's bij veel voorkomende nacht- en stadsritten goed gevuld. Een accu heeft bij -20 graden Celsius slechts het vermogen om enkele keren te starten. Niet langer dan 10 seconden proberen en vóór de tweede poging minstens een minuut wach ten, zodat de accu weer op verhaal kan ko men. Draait de startmotor steeds langzamer, dan is de accu bijna leeg: niet verder starten dus! Hoe kleiner het aantal omwentelingen, des te geringer is de kans dat de motor start. Nu kan men altijd nog starten met de hulp van een andere auto. Het meest eenvoudig gaat dat met behulp van startkabels. De hulpverle nende auto naast de eigen auto rijden, de ac cupolen met elkaar verbinden: plus aan plus, min aan min. De motor van de hulpverlenende auto met iets meer toeren laten draaien en de eigen motor normaal starten. Als de motor loopt deze een poosje rustig laten draaien en de kabels weer verwijderen (eerst van de min pool). Bij auto's met een automatische ver snellingsbak zijn startkabels eigenlijk de enige mogelijkheid om in een dergelijk geval de mo tor te starten. Auto's met een handgeschakelde versnel lingsbak kan men ook aanduwen of van een helling laten rollen. Zodra de auto rolt met een flinke wandelsnelheid kan men het contact in schakelen, de koppeling intrappen en de ver snellingsbak in de tweede versnelling zetten (bij een koude versnellingsbak moet men daarvoor soms wat nadrukkelijk schakelen) en vervolgens het koppelingspedaal snel op laten komen: de motor slaat dan spontaan aan. Een hulpverlenende auto kan ook aanslepen: bij ongeveer 30 km/h schakelt men de derde versnelling in en laat de koppeling langzaam op komen. Het aanslepen gaat overigens een voudiger met een vaste stang in plaats van de gebruikelijke sleepkabel. Zulke pogingen moet men echter met moderne motoren voorzien van een katalysator slechts één of twee keer doe. Daarna brengt men de katalysator in ge vaar. In dat geval kan men beter startkabels gebruiken. Starthulp-spray is eigenlijk een overbodig middel. Bij een zwakke accu helpt ook dat niet en een gezonde motor heeft het niet nodig. In het hooggebergte kunnen evenwel nog steeds problemen ontstaan met dieselmoto ren. De hedendaagse dieselolie is vorstvrij tot minimaal -22 graden Celsius. Daalt de tempe ratuur nog verder, dan moet men petroleum of normale benzine bijmengen (petroleum is be ter, maar vaak moeilijk te bemachtigen). Voor dat men dit mengsel toevoegt moet de brandstoftank vrijwel leeg zijn. De motor loopt op dit mengsel veel slechter, dus men moet dit zo min mogelijk gebruiken. Eerst voegt men de benzine toe en dan de dieselolie. En men moet de brandstoftank direct weer met dieselolie vullen als het minder koud wordt. Het is evenwel erg belangrijk dat men over gaat op dit mengsel voordat het te koud wordt! Als de dieselolie bij -30 graden Celsius 'bevroren' is geraakt, dan kan men niet anders meer doen dan de auto de warmte inslepen (bijvoorbeeld een ondergrondse parkeergara ge, of de werkplaats van een garagebedrijf) en de dieselolie laten 'ontdooien'. Startproblemen komen nog steeds vaak voor, wanneer de temperaturen (hoog in de bergen) duidelijk onder de -20 graden Celsius komen. Maar dr. Oetting heeft ook hiervoor een truc je: in een dergelijk geval kan men het beste de accu demonteren en deze meenemen in de warmte. Vlak vóór de koude start monteert men de accu weer: dan beschikt deze over net zoveel vermogen als in de zomer!

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1993 | | pagina 17