De wintersportreis
.4
Rij-impressie
Sethera, Zweedse zelfbouwauto
CITROEN XM TURBO CT BREAK
Iveco Eurotech,
Truck van het Jaar
PZC WEEKBLADEN
Deze Autokrant Extra is stevig
gevuld met nieuws en achter
gronden uit de autowereld.
Samenstelling en redaktie:
A. Hanneman
T. Vos
Redactiecommissie:
A. de Buck,
Auto Poppe Walcheren bv
P. Goedbloed, Autodemontage-
bedrijf Goedbloed
Th. Louisse, Autolease
maatschappij Midlease bv
J.A. Dijkwel,
Dijkwel Vlissingen bv
J. Richter,
Autobedrijf Van Fraassen
J. Cevaal, Toyota Cevaal
en Autorama Walcheren
K. Baas,
Auto Janssens Vlissingen bv
tel. redactie 01180-81000
tel. advertenties 01184-84000
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen
Vierde jaargang, nummer 1
Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger
Automobielfabrikanten zijn ster
ren in het vullen van gaten. Zo
kan een extravagant model wor
den uitgebracht voor een kleine
doelgroep zonder aanwijsbare
concurrenten. Aan de andere
kant kunnen nieuwe motoren en
uitrustingsvarianten ervoor zor
gen dat kopers met een verschil
lende budget vrijwel altijd een
model bij het betreffende merk
kunnen vinden. Zo was er bij Ci-
troën zowel wat betreft techniek
als prijs een behoorlijke afstand
tussen de XM met 2 liter injectie
motor en de soepele V6. Dit gat
is inmiddels opgevuld door de uit
stekende 2 liter turbo.
Constant Torque
Dakrailing
Ij»
7 l li L I XLi
i' V x \Lv v\a V
Traditie
Comfort
GLIJDEN VÓÓR OF OP DE PISTE?
Technieken
Investering
Veiligheid
Vooroordelen
Woensdag 6 januari 1993
DE FAAM - DE VLISSINGER
15
Geblazen ruimte
Met een zeer kleine voorsprong is de Iveco
Eurotech gekozen tot 'Truck van het Jaar
1993'. De jury van deze verkiezing wordt ge
vormd door 13 bedrijfswagenjournalisten uit
dertien Europese landen. De Iveco Eurotech,
die in de loop van 1992 werd gepresenteerd
haalde de eindoverwinning met 67 punten.
De Iveco werd echter op de voet gevolgd door
de nieuwe Daf 75/85-serie die genoegen
moest nemen met 63 punten. De nummer 3
in rijtje werd de Volvo F12 met Geartronic
electronisch gestuurde versnellingsbak. Deze
Volvo kreeg niet meer dan 12 punten.
Het mag overigens uniek genoemd worden
dat één merk twee jaar achter elkaar de Truck
van het Jaar-verkiezing wint. Iveco viel voor
1992 ook de eer te beurt met Eurocargo.
Op het moment dat de turbo bij benzinemoto
ren vrijwel volledig lijkt te verdwijnen, blaast
Citroën dit apparaat weer nieuw leven in. Er is
hard gewerkt om de klassieke 'nadelen' van
een turbo zo ver mogelijk weg te werken, zo
dat typische eigenschappen als een turbogat
en 'duw in de rug' niet meer in het taalgebruik
van de XM Turbo passen.
Als basis voor de nieuwe versie werd de be
staande 2 liter XU-motor genomen. Met mul
tipoint injectie is de krachtbron goed voor 122
pk. Door echter een turbocompressor te mon
teren kon het vermogen worden opgekrikt tot
145 pk terwijl het koppel van 225 Nm ronduit
vorstelijk is. De XM Turbo draagt in zijn naam
geving de letter C.T. wat staat voor Constant
Torque, oftewel een constante trekkracht. Het
genoemde koppel is volledig beschikbaar tus
sen de 2200 en 4400 tr/min terwijl het maxi
male vermogen tussen 4400 en 6200 tr/min
helemaal kan worden benut. Er is absoluut
geen sprake van een turbogat. De maximale
turbodruk is tot 0.7 bar beperkt, waardoor
een soepel aangrijpen wordt verkregen.
De motor levert over een groot toerengebied
prima prestaties, waardoor er niet overdreven
veel geschakeld hoeft te worden. Door vol
doende koppel en vermogen worden tussen-
acceleraties vlot volbracht en kan de XM met
hoge gemiddelden worden gereden. De iets
zwaarder uitgevallen Break heeft een topsnel
heid van 202 km/u, terwijl het sprintje van 0
tot 100 km/u in 11 seconden wordt volbracht.
De berline haalt 212 km/u en heeft aan 9,8 se
conden genoeg om de 100 km/u op de teller
aan te wijzen. Dit prestatieverschil wordt
voornamelijk veroorzaakt door het 100 kg ho
gere gewicht van de Break en de iets minder
gunstige stroomlijn.
"V" - -
Polykitcars uit Hoeven importeert sinds kort
de Sethera, een zelfbouwauto uit Zweden. De
Sethera heeft een zeer sportief uiterlijk en is
maar 1,07 meter hoog en doet wat styling be
treft heel in de verte aan de Countach den
ken. De portieren scharnieren naar boven.
Technisch doet de auto een beroep op vrijwel
uitsluitend VW-elementen: chassis, versnel
lingsbak, motor, wielophanging etc. Bij voor
keur wordt de kunststof body bevestigd op
een Kever-chassis.
Dat chassis dient echter wel te worden ver
stevigd. Om de prestaties van de Kever-motor
in overeenstemming te brengen met het uiter
lijk is motortuning gewenst, danwel het mon
teren van een Porsche krachtbron.
Het bouwpakket kost f 8.200,-. Hiervoor
worden geleverd de cockpit met dashboard
en de ingegoten verwarmingsleidingen, de
voor- en achterzijde, koplamppanelen, het be
nodigde gelaagde en groen gekleurde glas,
het montagedraaiboek en enige blauwdruk
ken schaal 1:1. In het dak is een zonnedak
geïntegreerd.
Om de auto verder af te bouwen is een twee
de pakket nodig bestaande uit deurscharnie-
ren, het frame voor de brandstoftank, het
frame voor de scharnieren van de voor- en
achterzijde en de stangen van de stuurophan-
ging aan interieurzijde. Dit pakket kost
f.1.650, Wie een Sethera wel ziet zitten,
maar zelf de auto niet wil bouwen, kan de
auto bij importeur Polykitcars volledig ge
bouwd kopen voor bedragen vanaf f 26.000,-
Alle genoemde prijzen zijn echter exclusief
BTW. Inlichtingen: 01659-3348.
Het programma van de XM Turbo C.T. bestaat
uit drie uitgaves, te beginnen bij de berline in
Comfort-uitrusting. Deze auto is al uiterst
compleet met onder andere stuurbekrachti
ging, toerenteller, elektrische voorportierruit-
bediening, getint glas, centrale vergrendeling
en velours bekleding. Daarnaast kan er geko
zen worden voor de zeer luxueuze Ambiance
zowel als berline en Break.
Het uiterlijk van de XM Break is zeer apart en
uitzonderlijk fraai. De auto hoort tot één van
de grootste uit het stationcar-segment, maar
deze ruimte is op fraaie manier gecamou
fleerd. Als Ambiance is de auto voorzien van
mooie lichtmetalen velgen, meegespoten
bumpers met dikke stootstrips, doorgetrokken
stootranden op de portieren, twee buitenspie
gels, breedstralers, getint glas en een sierlijke
dakrailing. De Break is maar liefst 26 centime
ter langer dan de berline en meet op 4 centi-
meter na vijf meter. De bagageruimte heeft
zodoende bestelauto-achtige afmetingen. De
bagageruimte is bij normale opstelling voor de
helft voorzien van een hoedeplank, terwijl het
andere gedeelte met een keurige rolhoes
wordt afgedekt. Hieronder is maar liefst 720
liter aan ruimte beschikbaar, meer dan vol
doende voor een normale vakantie-bagage.
Natuurlijk kunnen rolhoes en hoedeplank wor
den verwijderd en de achterbank in delen
worden neergeklapt. Na deze operatie onstaat
een volume van maar liefst 1960 liter en dat
doen weinig auto's de XM Break na.
De binnenuitrusting van de Ambiance is haast
onwaarschijnlijk compleet. De stoelen zijn met
velours bekleed, net als een deel van de deur
panelen. De achterbank is voorzien van een
middenarmsteun en verstelbare hoofdsteu
nen. De stoelen kunnen elektrisch worden in
gesteld, terwijl het exemplaar aan
bestuurderskant ook in hoogte kan worden
aangepast. Samen met de verstelbare stuur-
kolom kan iedereen een ideale en zeer comfor
tabele zithouding vinden. Hoofd- en
beenruimte zijn op alle zitplaatsen in bovenge
middelde mate aanwezig.
De verdere uitrusting van de Ambiance is roy
aal. De portieren worden op afstand centraal
geopend. De vier portierruiten kunnen elek
trisch omhoog en omlaag bewogen worden.
Het dashboard heeft een toerenteller,
oliepeilcontrole-meter en een forse reeks con
trolelampjes. Via een display worden alle be
langrijke functies van de auto in de gaten
gehouden. Een defect wordt onder begelei
ding van een geluidssignaal in het Engels ge
meld. Ook heeft de Ambiance een digitale
boordcomputer met buitentemperatuur,
brandstofverbruik, gemiddelde snelheid en
nog te rijden kilometers.
Vanaf het modeljaar 1993 zijn alle XM-
uitvoeringen voorzien van een tweespakig
stuurwiel, waarbij Citroën haar traditie van
1-spakige sturen voorgoed heeft losgelaten.
Citroën staat gelijk aan comfort. De XM stel
de bij zijn introductie nieuwe maatstaven van
wege het hydractieve veersysteem. Sinds half
jaren vijftig kent Citroën al de hydropneumati-
sche vering op de DS en later de CX. Dat
systeem is bij de XM verder geperfectioneerd
en wordt nu door een computer geregeld. Er
kan worden gekozen voor een automatische
stand met een doorgaans comfortabele afve-
ring of een harde, sportieve afstelling. Het
comfortniveau van de XM staat hiermee op
eenzame hoogte. Wegoneffenheden wordt als
het ware uitgefilterd.
De Ambiance-uitgaves van de XM Turbo C.T.
zijn standaard uitgerust met een ABS-
remsysteem, wat gezien het hoge prestatieni
veau niet overbodig is. Bij stevig afremmen
vertoont de auto nogal behoorlijke duikneigin-
gen, terwijl juist bij fors optrekken de achter
kant lekker wil inveren.
De 2 liter turbomotor springt normaal met zijn
ongelode brandstof om. Een gemiddeld ver
bruik van 1 op 9 is in deze klasse geen uit
schieter in positieve of negatieve zin.
Zoals reeds opgemerkt is de XM Turbo be
schikbaar in drie uitgaves. De door ons gere
den Break is er uitsluitend als luxueuze Break
voor f.77.240, Dezelfde auto als vijfdeurs
Berline kost f 73.020,-. Aan de basis staat de
al keurig uitgerust Comfort voor f 60.900,-.
We zien vooral bij dit basismodel slechts een
prijsverschil van nog geen drieduizend gulden
met de 122 pk injectie-versie. De turbomotor
is absoluut deze meerprijs waard.
Wanneer u vaker met de auto op wintersport
bent gegaan, kent u de volgende situatie wel:
De heenreis op zich is goed verlopen. Na vele
uren komt ueindelijk in de nabijheid van de
eindbestemming. U neemt de laatste afrit van
de autobaan. Nog een paar bergen over en u
bent er. Naarmate u hoger komt, ligt er echter
steeds meer sneeuw op het wegdek. En voor
dat u halverwege bent, slippen de wielen zo
door dat u niet meer verder kunt rijden. Na
tuurlijk heeft er aan gedacht om sneeuwket
tingen mee te nemen. Vermoeid van de reis
stapt u uit. Het is inmiddels donker en vooral
koud buiten de auto. Onderuit de kofferbak
haalt u de toch wat roestige kettingen. U gaat
ze monteren maar dat blijkt niet mee te vallen.
Thuis nog even oefenen was er door alle druk
te ook al bij ingeschoten. De wielkuip zit vol
sneeuw en u durft het (gelukkig) ook niet aan
om de auto op de krik te zetten op de gladde
ondergrond. Na letterlijk veel gemodder is het
u dan eindelijk gelukt. Trots maar vooral nat
en vuil stapt u weer in de auto. Langzaam rijdt
u de berg over en wanneer u lager komt,
neemt de hoeveelheid sneeuw weer af. Ram
melend en ratelend rijdt u met gemonteerde
kettingen weer op een geheel droge weg. Niet
bepaald ideaal. U bent net van plan om deze
toch maar weer te demonteren, als u zich be
denkt dat u bij de volgende berg waarschijnlijk
hetzelfde probleem te wachten staat. U
besluit de kettingen maar te laten zitten, en
door te rijden. Uiterst behoedzaam en met
veel geraas zet u uw weg voort. Zo worden
de laatste paar kilometers de zwaarste van de
hele reis.
rijden. Dat betekent dat u op de autobaan
toch hoge gemiddelden kunt aanhouden. Bij
wisselende wegdekcondities is de winterhand
een uitkomst.
Het profiel van de moderne winterhand is
voorzien van zgn. "lamellen". Door hun
constructie werpen deze lamellen door het
mechanische effect de sneeuw uit het profiel.
Daardoor wordt voorkomen dat het profiel
van de band "volloopt". Hierdoor blijft de grip
continue aanwezig. Bepaalde bandenmerken
hebben deze lamellen zelfs zó aangebracht
dat deze door het slijtageproces "aange
scherpt" worden. Hierdoor blijft de band ge
durende zijn levensduur optimale grip leveren.
Natuurlijk is de beschreven situatie wellicht
wat gechargeerd, maar wanneer u voor ver
trek een set winterhanden had laten monte
ren, had u zich een hoop ergernis kunnen
besparen. Winterhanden zijn nu eenmaal spe
ciaal ontwikkeld om in dit soort situaties uit
komst te bieden. Dit soort banden behoudt
door de gebruikte rubbersoort, constructie en
profiel veel langer grip dan een normale band.
Dit is niet alleen het geval t.a.v. aandrijving
maar ook met remmen, bochtvastheid enz.
bewijst de winterhand zijn veiligheidsverho-
gende eigenschappen.
Veel van de vooroordelen van de winterhand
zijn inmiddels achterhaald. De eerste winter
handen maakten zeker veel meer lawaai dan
normale banden. Het brandstofverbruik was
veel hoger en de slijtage fors. Daarnaast was
de snelheidsbeperking op lange autobaanrei-
zen een niet onaanzienlijk nadeel. De moder
ne winterhand profileert zich heden als een
goede allrounder. Afhankelijk van het type
wat u kiest kunt u er ook hoge snelheden mee
Wanneer u een investering in winterhanden
overweegt, maar u vindt deze te groot voor
die paar keer per jaar dat u op wintersport
gaat, bedenk dan dit: Een winterhand is er
voor een middenklasser vanaf zo'n f 140,00
per stuk. Voor een complete auto is dat dus
f 560,00. Bedenk dat wat uw ski's of b.v. uw
ski-kleding kost. U koopt voor een overeen
komstig bedrag voor uw hele gezin veel veilig
heid en gemak. Natuurlijk kunt u er ook voor
kiezen om vanaf december tot en met maart
op deze banden te rijden. U bent dan ook in
Nederland onder wisselende winterse om
standigheden gegarandeerd van optimale grip
en dus veiligheid. Uw normale banden slijten
in dat geval niet, en daar bespaart u dan na
tuurlijk op. Bijna elk najaar worden er door di
verse autobladen vergelijkende tests
uitgevoerd met winterhanden. Wanneer u
meer wilt weten over winterhanden, infor
meert u dan bij uw dealer. Hij helpt u letterlijk
graag op weg.
Snelheids-coderingen
P maximaal 150 km/u
Q maximaal 160 km/u
R= maximaal 170 km/u
S maximaal 180 km/u
T maximaal 190 km/u
H maximaal 210 km/u
V maximaal 240 km/u
meer dan 240 km/u