De wintersportreis .4 Rij-impressie Sethera, Zweedse zelfbouwauto CITROEN XM TURBO CT BREAK Iveco Eurotech, Truck van het Jaar PZC WEEKBLADEN Deze Autokrant Extra is stevig gevuld met nieuws en achter gronden uit de autowereld. Samenstelling en redaktie: A. Hanneman T. Vos Redactiecommissie: A. de Buck, Auto Poppe Walcheren bv P. Goedbloed, Autodemontage- bedrijf Goedbloed Th. Louisse, Autolease maatschappij Midlease bv J.A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen bv J. Richter, Autobedrijf Van Fraassen J. Cevaal, Toyota Cevaal en Autorama Walcheren K. Baas, Auto Janssens Vlissingen bv tel. redactie 01180-81000 tel. advertenties 01184-84000 Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen Vierde jaargang, nummer 1 Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger Automobielfabrikanten zijn ster ren in het vullen van gaten. Zo kan een extravagant model wor den uitgebracht voor een kleine doelgroep zonder aanwijsbare concurrenten. Aan de andere kant kunnen nieuwe motoren en uitrustingsvarianten ervoor zor gen dat kopers met een verschil lende budget vrijwel altijd een model bij het betreffende merk kunnen vinden. Zo was er bij Ci- troën zowel wat betreft techniek als prijs een behoorlijke afstand tussen de XM met 2 liter injectie motor en de soepele V6. Dit gat is inmiddels opgevuld door de uit stekende 2 liter turbo. Constant Torque Dakrailing Ij» 7 l li L I XLi i' V x \Lv v\a V Traditie Comfort GLIJDEN VÓÓR OF OP DE PISTE? Technieken Investering Veiligheid Vooroordelen Woensdag 6 januari 1993 DE FAAM - DE VLISSINGER 15 Geblazen ruimte Met een zeer kleine voorsprong is de Iveco Eurotech gekozen tot 'Truck van het Jaar 1993'. De jury van deze verkiezing wordt ge vormd door 13 bedrijfswagenjournalisten uit dertien Europese landen. De Iveco Eurotech, die in de loop van 1992 werd gepresenteerd haalde de eindoverwinning met 67 punten. De Iveco werd echter op de voet gevolgd door de nieuwe Daf 75/85-serie die genoegen moest nemen met 63 punten. De nummer 3 in rijtje werd de Volvo F12 met Geartronic electronisch gestuurde versnellingsbak. Deze Volvo kreeg niet meer dan 12 punten. Het mag overigens uniek genoemd worden dat één merk twee jaar achter elkaar de Truck van het Jaar-verkiezing wint. Iveco viel voor 1992 ook de eer te beurt met Eurocargo. Op het moment dat de turbo bij benzinemoto ren vrijwel volledig lijkt te verdwijnen, blaast Citroën dit apparaat weer nieuw leven in. Er is hard gewerkt om de klassieke 'nadelen' van een turbo zo ver mogelijk weg te werken, zo dat typische eigenschappen als een turbogat en 'duw in de rug' niet meer in het taalgebruik van de XM Turbo passen. Als basis voor de nieuwe versie werd de be staande 2 liter XU-motor genomen. Met mul tipoint injectie is de krachtbron goed voor 122 pk. Door echter een turbocompressor te mon teren kon het vermogen worden opgekrikt tot 145 pk terwijl het koppel van 225 Nm ronduit vorstelijk is. De XM Turbo draagt in zijn naam geving de letter C.T. wat staat voor Constant Torque, oftewel een constante trekkracht. Het genoemde koppel is volledig beschikbaar tus sen de 2200 en 4400 tr/min terwijl het maxi male vermogen tussen 4400 en 6200 tr/min helemaal kan worden benut. Er is absoluut geen sprake van een turbogat. De maximale turbodruk is tot 0.7 bar beperkt, waardoor een soepel aangrijpen wordt verkregen. De motor levert over een groot toerengebied prima prestaties, waardoor er niet overdreven veel geschakeld hoeft te worden. Door vol doende koppel en vermogen worden tussen- acceleraties vlot volbracht en kan de XM met hoge gemiddelden worden gereden. De iets zwaarder uitgevallen Break heeft een topsnel heid van 202 km/u, terwijl het sprintje van 0 tot 100 km/u in 11 seconden wordt volbracht. De berline haalt 212 km/u en heeft aan 9,8 se conden genoeg om de 100 km/u op de teller aan te wijzen. Dit prestatieverschil wordt voornamelijk veroorzaakt door het 100 kg ho gere gewicht van de Break en de iets minder gunstige stroomlijn. "V" - - Polykitcars uit Hoeven importeert sinds kort de Sethera, een zelfbouwauto uit Zweden. De Sethera heeft een zeer sportief uiterlijk en is maar 1,07 meter hoog en doet wat styling be treft heel in de verte aan de Countach den ken. De portieren scharnieren naar boven. Technisch doet de auto een beroep op vrijwel uitsluitend VW-elementen: chassis, versnel lingsbak, motor, wielophanging etc. Bij voor keur wordt de kunststof body bevestigd op een Kever-chassis. Dat chassis dient echter wel te worden ver stevigd. Om de prestaties van de Kever-motor in overeenstemming te brengen met het uiter lijk is motortuning gewenst, danwel het mon teren van een Porsche krachtbron. Het bouwpakket kost f 8.200,-. Hiervoor worden geleverd de cockpit met dashboard en de ingegoten verwarmingsleidingen, de voor- en achterzijde, koplamppanelen, het be nodigde gelaagde en groen gekleurde glas, het montagedraaiboek en enige blauwdruk ken schaal 1:1. In het dak is een zonnedak geïntegreerd. Om de auto verder af te bouwen is een twee de pakket nodig bestaande uit deurscharnie- ren, het frame voor de brandstoftank, het frame voor de scharnieren van de voor- en achterzijde en de stangen van de stuurophan- ging aan interieurzijde. Dit pakket kost f.1.650, Wie een Sethera wel ziet zitten, maar zelf de auto niet wil bouwen, kan de auto bij importeur Polykitcars volledig ge bouwd kopen voor bedragen vanaf f 26.000,- Alle genoemde prijzen zijn echter exclusief BTW. Inlichtingen: 01659-3348. Het programma van de XM Turbo C.T. bestaat uit drie uitgaves, te beginnen bij de berline in Comfort-uitrusting. Deze auto is al uiterst compleet met onder andere stuurbekrachti ging, toerenteller, elektrische voorportierruit- bediening, getint glas, centrale vergrendeling en velours bekleding. Daarnaast kan er geko zen worden voor de zeer luxueuze Ambiance zowel als berline en Break. Het uiterlijk van de XM Break is zeer apart en uitzonderlijk fraai. De auto hoort tot één van de grootste uit het stationcar-segment, maar deze ruimte is op fraaie manier gecamou fleerd. Als Ambiance is de auto voorzien van mooie lichtmetalen velgen, meegespoten bumpers met dikke stootstrips, doorgetrokken stootranden op de portieren, twee buitenspie gels, breedstralers, getint glas en een sierlijke dakrailing. De Break is maar liefst 26 centime ter langer dan de berline en meet op 4 centi- meter na vijf meter. De bagageruimte heeft zodoende bestelauto-achtige afmetingen. De bagageruimte is bij normale opstelling voor de helft voorzien van een hoedeplank, terwijl het andere gedeelte met een keurige rolhoes wordt afgedekt. Hieronder is maar liefst 720 liter aan ruimte beschikbaar, meer dan vol doende voor een normale vakantie-bagage. Natuurlijk kunnen rolhoes en hoedeplank wor den verwijderd en de achterbank in delen worden neergeklapt. Na deze operatie onstaat een volume van maar liefst 1960 liter en dat doen weinig auto's de XM Break na. De binnenuitrusting van de Ambiance is haast onwaarschijnlijk compleet. De stoelen zijn met velours bekleed, net als een deel van de deur panelen. De achterbank is voorzien van een middenarmsteun en verstelbare hoofdsteu nen. De stoelen kunnen elektrisch worden in gesteld, terwijl het exemplaar aan bestuurderskant ook in hoogte kan worden aangepast. Samen met de verstelbare stuur- kolom kan iedereen een ideale en zeer comfor tabele zithouding vinden. Hoofd- en beenruimte zijn op alle zitplaatsen in bovenge middelde mate aanwezig. De verdere uitrusting van de Ambiance is roy aal. De portieren worden op afstand centraal geopend. De vier portierruiten kunnen elek trisch omhoog en omlaag bewogen worden. Het dashboard heeft een toerenteller, oliepeilcontrole-meter en een forse reeks con trolelampjes. Via een display worden alle be langrijke functies van de auto in de gaten gehouden. Een defect wordt onder begelei ding van een geluidssignaal in het Engels ge meld. Ook heeft de Ambiance een digitale boordcomputer met buitentemperatuur, brandstofverbruik, gemiddelde snelheid en nog te rijden kilometers. Vanaf het modeljaar 1993 zijn alle XM- uitvoeringen voorzien van een tweespakig stuurwiel, waarbij Citroën haar traditie van 1-spakige sturen voorgoed heeft losgelaten. Citroën staat gelijk aan comfort. De XM stel de bij zijn introductie nieuwe maatstaven van wege het hydractieve veersysteem. Sinds half jaren vijftig kent Citroën al de hydropneumati- sche vering op de DS en later de CX. Dat systeem is bij de XM verder geperfectioneerd en wordt nu door een computer geregeld. Er kan worden gekozen voor een automatische stand met een doorgaans comfortabele afve- ring of een harde, sportieve afstelling. Het comfortniveau van de XM staat hiermee op eenzame hoogte. Wegoneffenheden wordt als het ware uitgefilterd. De Ambiance-uitgaves van de XM Turbo C.T. zijn standaard uitgerust met een ABS- remsysteem, wat gezien het hoge prestatieni veau niet overbodig is. Bij stevig afremmen vertoont de auto nogal behoorlijke duikneigin- gen, terwijl juist bij fors optrekken de achter kant lekker wil inveren. De 2 liter turbomotor springt normaal met zijn ongelode brandstof om. Een gemiddeld ver bruik van 1 op 9 is in deze klasse geen uit schieter in positieve of negatieve zin. Zoals reeds opgemerkt is de XM Turbo be schikbaar in drie uitgaves. De door ons gere den Break is er uitsluitend als luxueuze Break voor f.77.240, Dezelfde auto als vijfdeurs Berline kost f 73.020,-. Aan de basis staat de al keurig uitgerust Comfort voor f 60.900,-. We zien vooral bij dit basismodel slechts een prijsverschil van nog geen drieduizend gulden met de 122 pk injectie-versie. De turbomotor is absoluut deze meerprijs waard. Wanneer u vaker met de auto op wintersport bent gegaan, kent u de volgende situatie wel: De heenreis op zich is goed verlopen. Na vele uren komt ueindelijk in de nabijheid van de eindbestemming. U neemt de laatste afrit van de autobaan. Nog een paar bergen over en u bent er. Naarmate u hoger komt, ligt er echter steeds meer sneeuw op het wegdek. En voor dat u halverwege bent, slippen de wielen zo door dat u niet meer verder kunt rijden. Na tuurlijk heeft er aan gedacht om sneeuwket tingen mee te nemen. Vermoeid van de reis stapt u uit. Het is inmiddels donker en vooral koud buiten de auto. Onderuit de kofferbak haalt u de toch wat roestige kettingen. U gaat ze monteren maar dat blijkt niet mee te vallen. Thuis nog even oefenen was er door alle druk te ook al bij ingeschoten. De wielkuip zit vol sneeuw en u durft het (gelukkig) ook niet aan om de auto op de krik te zetten op de gladde ondergrond. Na letterlijk veel gemodder is het u dan eindelijk gelukt. Trots maar vooral nat en vuil stapt u weer in de auto. Langzaam rijdt u de berg over en wanneer u lager komt, neemt de hoeveelheid sneeuw weer af. Ram melend en ratelend rijdt u met gemonteerde kettingen weer op een geheel droge weg. Niet bepaald ideaal. U bent net van plan om deze toch maar weer te demonteren, als u zich be denkt dat u bij de volgende berg waarschijnlijk hetzelfde probleem te wachten staat. U besluit de kettingen maar te laten zitten, en door te rijden. Uiterst behoedzaam en met veel geraas zet u uw weg voort. Zo worden de laatste paar kilometers de zwaarste van de hele reis. rijden. Dat betekent dat u op de autobaan toch hoge gemiddelden kunt aanhouden. Bij wisselende wegdekcondities is de winterhand een uitkomst. Het profiel van de moderne winterhand is voorzien van zgn. "lamellen". Door hun constructie werpen deze lamellen door het mechanische effect de sneeuw uit het profiel. Daardoor wordt voorkomen dat het profiel van de band "volloopt". Hierdoor blijft de grip continue aanwezig. Bepaalde bandenmerken hebben deze lamellen zelfs zó aangebracht dat deze door het slijtageproces "aange scherpt" worden. Hierdoor blijft de band ge durende zijn levensduur optimale grip leveren. Natuurlijk is de beschreven situatie wellicht wat gechargeerd, maar wanneer u voor ver trek een set winterhanden had laten monte ren, had u zich een hoop ergernis kunnen besparen. Winterhanden zijn nu eenmaal spe ciaal ontwikkeld om in dit soort situaties uit komst te bieden. Dit soort banden behoudt door de gebruikte rubbersoort, constructie en profiel veel langer grip dan een normale band. Dit is niet alleen het geval t.a.v. aandrijving maar ook met remmen, bochtvastheid enz. bewijst de winterhand zijn veiligheidsverho- gende eigenschappen. Veel van de vooroordelen van de winterhand zijn inmiddels achterhaald. De eerste winter handen maakten zeker veel meer lawaai dan normale banden. Het brandstofverbruik was veel hoger en de slijtage fors. Daarnaast was de snelheidsbeperking op lange autobaanrei- zen een niet onaanzienlijk nadeel. De moder ne winterhand profileert zich heden als een goede allrounder. Afhankelijk van het type wat u kiest kunt u er ook hoge snelheden mee Wanneer u een investering in winterhanden overweegt, maar u vindt deze te groot voor die paar keer per jaar dat u op wintersport gaat, bedenk dan dit: Een winterhand is er voor een middenklasser vanaf zo'n f 140,00 per stuk. Voor een complete auto is dat dus f 560,00. Bedenk dat wat uw ski's of b.v. uw ski-kleding kost. U koopt voor een overeen komstig bedrag voor uw hele gezin veel veilig heid en gemak. Natuurlijk kunt u er ook voor kiezen om vanaf december tot en met maart op deze banden te rijden. U bent dan ook in Nederland onder wisselende winterse om standigheden gegarandeerd van optimale grip en dus veiligheid. Uw normale banden slijten in dat geval niet, en daar bespaart u dan na tuurlijk op. Bijna elk najaar worden er door di verse autobladen vergelijkende tests uitgevoerd met winterhanden. Wanneer u meer wilt weten over winterhanden, infor meert u dan bij uw dealer. Hij helpt u letterlijk graag op weg. Snelheids-coderingen P maximaal 150 km/u Q maximaal 160 km/u R= maximaal 170 km/u S maximaal 180 km/u T maximaal 190 km/u H maximaal 210 km/u V maximaal 240 km/u meer dan 240 km/u

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1993 | | pagina 15