Oudejaarsdag goed voor laatste tol Zeelandbrug Zeeuwse identiteit RADIO ATLANTIS ^^ODELBVS WIJ WENSEN U ALLEN EEN GEZOND EN GELUKKIG 1993 TOT 15 JANUARI! REGIONALIST VAN LOO WAARSCHUWT DE ZEEUWEN ERSCHOORE SCHELDEPLEIN 7)< hoek nulde kleding vankhm' Het rime van Walcheren In het voorlaatste nummer van Zeeland Magazine beschreef Joris van Hoedekens kerke onder de kop 'Zeeland volwaardig deel van Nederland' de centralistische rol die de Randstad zich aanmat. Diezelfde Jo ris had zich in dat tijdschrift zo'n dertien jaar lang vaker druk gemaakt over de Hol landse heren die de provincies tot knechten vernederden. Eind november zette Joris van Hoedekenskerke de feiten van zijn verhalen tot 1985 nog eens haarfijn op een rijtje in een boek, 'De 'vijand' heet Holland' geti teld. De bundel bevat verhalen die in Zee land Magazine hebben gestaan. Met cursiefjes leidt hij de stukjes in naar nu. En: de geschiedenis is kennelijk een slechte raadgever. Zonder veel moeite kan toen naar nu worden getransponeerd. Zij in Hol land meten zich nog steeds een houding aan die Joris niet pikt. In zijn Zeeuwse klofje wil hij laten zien dat het anders moet. „Maar vijand staat wel tussen aan halingstekens". Joris van Hoedekensker ke is gewoon Gerard C. van Loo, die woont in Wolphaartsdijk en tot ze ven jaar geleden voor de PZC schreef. Toen ging hij de VUT in. Voor Zee land Magazine produ ceerde hij ongeveer 160 pennevruchten. Hij is en voelt zich vooral Zeeuw. STEUTEL PZC WEEKBLADEN Hoewel hij vaardig ABN spreekt, schakelt hij moeiteloos over naar puur Zeeuws, uit welke windhoek dan ook. „Ik kom uit een familie van Zeeuwse boeren en ar beiders. Op m'n vijfde moest ik verplicht naar Den Haag imigreren. Daar heb ik 35 jaar ge woond. Ik was blij toen ik weer terug was". STEUTEL STEUTEL SERVICE KWALITEIT GARANTIE LANGE DELFT 50 MIDDELBURG 01180-13221 Bij ontwikkelen en afdrukken van uw kleurenfilm 22e JAARGANG NUMMER 53 Joris van Hoedekenskerke zet Holland op zijn nummer 3KSiB&ËS&jOHMBBHi IE BB O,® oo (SBH (UJOB) t.o. C&A en Blokker 29 DECEMBER 1992 Met het boek De 'vijand' heet Holland' wil Joris van Hoede kenskerke terugblikken en aantonen dat er niks is veranderd. Notities en waarschuwingen van toen blijken (lijken) de reali teit van heden, zegt'ie. Als Holland niest, moet de provincie met de zakdoek komen. En dat is fout. Zorg zelf voor een zak doek en laat ons Zeeuwen onze eigen boontjes doppen, bood schapt hij. De verhalen schreef hij in Zeeland Magazine, een peridodiek dat in 1985 ophield te bestaan. In het boek zijn ze 'ongeschonden' overgenomen, echter voorzien van kantteke ningen. Joris van Hoedekenskerke is het pseudoniem voor Gerard C. van Loo. Hij werd op 16 oktober 1923 in Goes geboren. Hij koos voor het pseudoniem Joris van Hoedekenskerke omdat hij goede herinneringen heeft aan Hoedekenskerke, het Beve- landse plaatsje waar zijn moeder vandaan kwam. Het boek - zo staat in de inleiding - is een vervolg op zijn in 1985 verschenen boekje 'Alle treinen rijden naar Zeeland'. Ook daarin stond Zeeland centraal. Sarcastisch, ironisch, dramme rig en enigszins moraliserend pleit hij in zijn nieuwste uitgave voor meer besef van de eigen regionale waarde. Toen schreef ik dit en dat, lijkt hij te zeggen, en er is niks veranderd. In het boek maakt hij vergelijkingen. Bijvoorbeeld toen minister De Gaay Fortman onder Den Uyl plannen had om het land an ders te verdelen. Zeeland zou dan doorsneden worden en Zee land niet meer zijn. Die plannen gingen niet door, maar 'de discussie over de vraag hoe Nederland er in het jaar 2000 moet uitzien is weer op gang gebracht'. Maar ook provinciale 'missers' zoals de afbraak van het Witte Huis bij de oude veer haven Hoedekenskerke. Hij had er destijds in 1975 al kritiek op gehad en gewaarschuwd. Die afbraak zou tot kaalslag leiden. En inderdaad, zo constateert hij nu. 'De plek waar het huis eens stond is nu nog kaal'. Voortdurend bleef hij in de tijd van het Zeeland Magazine wa ken over de Zeeuwse identiteit. Zeeland mag niet de visvijver en speeltuin van Holland worden, hoewel hij voorzichtig beseft dat daardoor ook wel brood op de Zeeuwse plank komt. Ook hoeven de Zeeuwen niet met het petje in de hand richting Den Haag om daar te horen wat 'men' er van vindt. Gewoon een eigen mening er op na houden. Overigens draagt hij het boekje op ter nagedachtenis aan vrienden en collega's Mark Markusse, Ed Reindersma en Jan Zorgdrager, die de pen te vroeg moesten neerleggen. hemtnlotte Alle Arrow spijkerbroeken nu 125,- Arrow - Melka - Elmior overhemden 55,- per stuk Schiesser ondergoed 2 stuks ƒ21,50 (100 katoen) Schiesser tricot pyjama van G&95 voor 49,95 (100 katoen) Lanse Delft 46-48/hoek Segeerstraat, 4331 AR Middelburg, telefoon 01180-13073 JSfiuSSPKSrtUKi Ook grote maten kunnen profiteren in de uitverkoop Zie pag. 8 jti-H LANGE KERKSTRAAT 41 GOES TELEFOON 01100-15415 S)© WMs@Mg©ff Oplage: 24.100. Gratis huis-aan-huis op geheel Walcheren in combinatie met de Faam. Totale oplage: 48.035. Uitgave: Provinciale Zeeuwse Courant b.v. Administratie: PZC Oost-Souburgseweg 10, postbus 18. 4380 AA Vlissingen. Steunpunt: Boekhandel Bikker, Walstraat 94, Vlissingen. Advertentieverkoop: G.J.A. van den Eeden Tel. 01184-72283. Redactie: Ad Hanneman, 01180-81171 en Michelle Bruggeman (ai), 01180-81170. Redactie-adres: Postbus 5017, 4330 KA Middelburg Faxnr. 01180-81215 Bezorging: 01184-84215. Druk: Vink-Rotadruk b.v., postbus 36, 4570 AA Axel. Druktechniek: offsetrotatie. Sluitingstijd: advertenties vrijdag PZC, Oost-Souburgseweg 10. 17.00 uur. Postbus 18, 4380 KA Vlissingen. tel. 01184-84000 (Boekhandel Bikker vrijdag 16.00 uur). De Faam en De Vlissinger maken deel uit van de Zeeland Combinatie huis-aan-huisbladen in Zeeland. Totale oplage: 168.170. Praten met Gerard van Loo is vooral praten over zijn provincie en de manier waarop Holland zich voor hem tot 'vijand' ver laagt. Steeds herhaalt hij dat het niet alleen Gerard van Loo of Jo ris van Hoedekenskerke is die te gen de zere schenen van de heren in Den Haag aantrapt. „Jan Terlouw, de commissaris van de koningin in Gelderland, pro testeerde hartgrondig toen be kend werd dat een aantal culturele zaken beperkt blijft tot de Randstad. De provincies moe ten daarvoor inleveren". En hij heeft meer voorbeelden van vooraanstaanden die zich in hun provincie in hun eer voelen aan getast. „Eversdijk, het lid van de Tweede Kamer vertelde bij de presentatie van dit boekje heel passend hoe ambtenaren in Den Haag het besluit saboteerden om de PTT- hoofdvestiging in Groningen te vestigen. Ook is bekend dat de landelijke media niet kwamen op dagen toen in Groningen de grootste waterzuiveringsinstalla tie van Europa werd geopend. Zo kun je doorgaan. Kijk 's zomers maar eens naar de televisie. Als het echt strandweer is zie je hoe Amsterdammers naar Zandvoort gaan. Alsof dat zo bijzonder veel meer is dan wat er hier in Zee land of in andere provincies gebeurt". Hollanders hebben volgens Van Loo een merkwaardige opvatting over de provincies. „Neem nou de landbouw. Weet je wel dat", en de 69-jarige wordt een tikkel tje fel, „dat daar niemand snapt hoe belangrijk de landbouw is en hoe fnuikend de landbouwcrisis voor onze economie kan zijn. Kwartmaten profiteren ook in de uitverkoop Zie pag. 8 vl-N LANGE KERKSTRAAT 41 GOES TELEFOON 01100-16415 Maar liefst vijfentwintig procent van onze export komt uit de land bouw. Dus één op de vier gul dens wordt verdiend door de boeren". Van Loo betreedt echt het preek- gestoelte als hij praat over de taal. „Van dialecten snappen ze niks. Zeeuws is toch veel ouder dan Hollands. Ze denken dat hun taal de ware is. Neem de Staten bijbel. Woorden als gij. Dat is toch puur Zuidnederlands. Na de val van Antwerpen in 1585 ver trokken tienduizenden Calvi nisten naar de Noordelijke Nederlanden. Ook Zeeuwen en mensen uit Gelderland verhuis den naar de Randstad. Uit al die dialecten is hun taal op gebouwd". Terug naar het boek. „Kijk. Dat woord vijand moet je natuurlijk tussen aanhalingstekens zien. Ik wil de mensen er op wijzen dat ze zich niet laten ondersneeuwen door de Hollanders. Ik ben beslist geen nationalist, maar een regio- nalist. Ik denk dat we meer van uit onze eigen belangen moeten denken. Als de Rotterdamse za kenlui een Betuwe spoorlijn eisen en in één en dezelfde adem een route door Zeeland noemen voor aansluiting op Calais, zullen we ze toch duidelijk moeten maken dat ze bezeten zijn van enige hoogmoedswaanzin. Ik zeg niet dat er niks mag gebeuren, maar ze zullen zich toch in de eerste plaats moeten afvragen of wij Zeeuwen wel gediend zijn van hun verlangens. Zij en wij zullen zich moeten gedragen als een goede buur. Respect hoort daar bij, van twee kanten. Met het Gerard C. van Loo. boek wil ik de gedachtengang van mensen beinvloeden. Hoe wel... Ik geef toe dat ik maar een schrijvertje ben". Ook lengtematen kunnen profiteren in de uitverkoop Zie pag. 8 vQ-Fl LANGE KERKSTRAAT 41 GOES TELEFOON 01100-16415 a&fiHaMHEBHHMaHBBaHBn Oudejaarsdag worden de laatste kaartjes verkocht voor de Zee landbrug. Het allerlaatste officië le kaartje is voor tijdelijk burge meester T.A. Vogel van Kortgene. Ir. T.G. van der Meer van de PZBM (Provinciale Zeeuwse Brugmaatschappij) overhandigt aan de burgervader de poeder- bluseenheid van de Zeelandbrug. Vanaf maandag 11 januari wor den de tolhuizen ontmanteld. De PZBM houdt per 1 januari op te bestaan. Het personeel gaat voor een deel over naar de provincie, twaalf mensen krijgen een ww- uitkering. Tot 1972 was de Zeelandbrug de langste brug van Europa. De Olandbrug tussen Zweden en het eiland Kalmarsund nam die titel toen over. In 1965 opende de toenmalige koningin Juliana de brug officieel. De Zeeuwen hoorden voor het eerst in 1960 van plannen om tussen Noord- Beveland en Schouwen- Duiveland een verbinding te bou wen. Al vanaf het eerste moment was duidelijk dat er tol betaald moest worden. Het rijk was na melijk niet van plan om financieel bij te springen. Met de brug kon worden voldaan aan de wens om na de ontsluiting van Zeeland via de dammen (Deltahoogte) een snelle verbinding tussen Schou wen en Midden-Zeeland te ma ken, vooral met het Sloegebied. Al in 1954 had drs. M.C. Verburg 9 De Zeelandbrug is ook fotografisch een dankbaar object. gepleit voor een dergelijke verbin ding. In die tijd werd onder meer de modernisering van de veer dienst tussen Zierikzee en Kats onderzocht. Zowel voor als na de bouw van de Zeelandbrug bleef de tolhef fing punt van discussie. Omdat de brug echter zonder noemens waardige rijks-steun werd ge bouwd, vond het provinciebestuur tol alleszins ge rechtvaardigd. Daarnaast werd het belang van de verbinding tussen de Zeeuw se' eilanden' door iedereen on derschreven. Volgens de toenmalige commissaris van de koningin, mr. J. van Aartsen, kwam met de brug een eind aan het beeld dat velen zich van Zee land hebben gevormd, namelijk een groep eilanden waartussen slechts gebrekkige verbindingen bestonden.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1992 | | pagina 1