Kostbaar kleinood
Audi Cabriolet met V6 motor
Ford Mondeo als wereld veroveraar
Importeur
ECVT
Stevige prijs
HONDA ACCORD
SUBARU V/ViO GLi
Stijlverandering
Honda geeft te kennen in de
nabije toekomst voor haar
drie grote markten, Japan, de
Verenigde Staten en Europa
afzonderlijke modellijnen te
gaan voeren en deze ook zo
veel mogelijk lokaal te produ
ceren. De eerste Europese
Honda personenauto is de
nieuwe Accord, die op de Rai
zijn tentoonstellingsdebuut
zal beleven en vervolgens te
gen de zomer 1993 bij de
dealer in de showroom zal
verschijnen.
Uitstekende basis
Behoudend
YS
26
DE FAAM - DE VLISSINGER
Dinsdag 22 december 1992
Wat betreft interieur-inrichting toonde Honda
zich onlangs met de nieuwe Civic en Prelude
uiterst vernieuwend. Bij de Accord is het alle
maal wat behoudend. Het dashboard is keurig
van vormgeving en zeer degelijk afgewerkt,
maar valt door geen enkel onderdeel op. Het
geheel beschikt over vier uitstroomopeningen,
de bediening voor verwarming en ventilatie in
de console, verstelbare stuurkolom, bedie
ningshendels rond het stuur en een toerentel-
ler. De stoelen bieden een uitstekende zit en
zijn in voldoende mate verstelbaar. De ge
bruikte bekleding is echter qua dessin niet zo
fraai. Je zou op dit punt van een fabriek met
een eigen, Europese ontwikkelingsafdeling
meer smaak verwachten.
De Honda Accord heeft een ruim interieur.
Voorpassagiers hebben niets te klagen, terwijl
achter opvallend veel hoofdruimte aanwezig is
ondanks de aflopende daklijn en de aanwezig
heid van een schuifdak in de duurdere versies.
De beenruimte achterin is normaal, maar
komt bij lange voorpassagiers iets te kort.
De nieuwe Honda Accord wordt sinds oktober
in het Engelse Swindon geproduceerd. De
jaarproduktie moet in de eerste fase groeien
naar 50.000 eenheden. Later zal dit worden
verdubbeld als in 1995 de opvolger van de
Concerto in Swindon van de band gaat lopen.
Honda is driftig bezig het aandeel lokaal ge
produceerde onderdelen tot 80 procent te la
ten toenemen. Bepaalde delen van de motor
en versnellingsbak, het ABS-systeem en de
computer zullen uit Japan blijven komen.
Met de Accord moet Honda uiteraard in een
zakelijk segment gaan scoren met als belang
rijke concurrenten de Opel Vectra, Ford Mon-
deo en Mazda 626. Honda kiest hierbij voor
minimaal een 2 liter motor en een behoorlijk
complete uitrusting. Ook is de Honda aan
zienlijk groter dan zijn meeste Europese te
genstrevers. B. Waterman, directeur divisie
personenauto's van Honda Nederland ver
wacht tegen de zomer de Accord voor een be
drag tussen de f.41.000,= en f.45.000,= te
kunnen introduceren.
In het interieur komt dezelfde stijl tot uiting.
Opvallend zijn het dashboard met ronde uit
stroomopeningen, het compacte instumen-
tarium en het daarentegen forse stuurwiel.
De portieren zijn gedeeltelijk met de stof van
de stoelen bekleed en worden hiermee opge
fleurd. Het geboden comfort ligt op een uit
stekend peil, terwijl zelfs achterin opvallend
veel ruimte wordt geboden. De standaardui
trusting omvat een afsluitbaar dashboard
kastje, interval op de ruitewissers, twee
luidsprekers en een antenne, twee zonne-
kleppen helaas zonder make-up spiegel, in
hoogte verstelbare veiligheidsgordels en een
hoedenplank. De Vivio komt zodoende aan
genaam compleet over. En zo mogen ook de
rij-eigenschappen worden genoemd. Het klei
ne motortje doet zijn uiterste best om te
presteren en doet dat ook heel behoorlijk.
Daarnaast zal de gebruiker worden beloond
met een aangenaam laag brandstofverbruik.
Subaru biedt echter verschillende keuzes. Na
tuurlijk kan er zoals gebruikelijk worden ge
kozen uit de drie- of vijfdeurs carrosserie. In
Japan wordt al langere tijd in de Mini-Jumbo
de continu variabele transmissie toegepast,
die we hier bij Subaru alleen in de Justy ken
nen. Deze in Nederland uitgedachte automa
tische versnellingsbak komt nu ook in de
Vivio beschikbaar, inclusief de electromag-
netische poederkoppeling (E-CVT). Deze
voorziening zorgt voor een extra gewicht van
slechts 20 kg en heeft een kleine invloed op
de prestaties: top van 130 km/u, 0-100 in
21,2 seconden.
Subaru heeft echter naam op het gebied van
vierwielaandrijving. Vandaar dat ook de Vivio
met 4WD te koop is. Onder normale omstan
digheden is de Vivio 4WD een gewone voor
wielaandrijver. Echter bij sneeuw, ijs, steile
hellingen en bemodderde wegen wordt met
een simpele drukknop op de versnellingspook
de achteras bij de aandrijving betrokken.
De Vivio is volledig ontstaan volgens de laat
ste veiligheidseisen inclusief de stalen verster
kingen in de portieren, die bij een zijdelingse
aanrijding extra stevigheid moeten bieden.
Subaru heeft zeer duidelijk gekozen voor een
uiterst moderne auto als instapper met de
meest geavanceerde technieken op het ge
bied van motor, aandrijving, onderstel en vei
ligheid. Het moge duidelijk zijn dat hier een
stevige prijs tegenover staat. De driedeurs Vi
vio GLi kost f.17.995,= en dat is nog steeds
een bedrag waarvoor enkele merken een auto
bieden uit een hoger segment. Wie kiest voor
de ECVT moet f.2.500,= extra op tafel leg
gen, terwijl de vierwielaandrijving f.3.500,=
meer kost. Het gemak van vijf portieren wordt
verkregen door achthonderd gulden bij de
dealer achter te laten. De duurste Vivio is de
vijfdeurs GLi 4WD voor f.22.295, Als enige
fabrieksoptie wordt metaallak geboden voor
395 gulden. Alle auto's die dit jaar uit voor
raad worden besteld en in januari op kenteken
worden gezet, worden gegarandeerd tegen
deze bedragen geleverd.
Een beetje van dit
en een beetje van dat
Het leveringsprogramma van de Audi Cabrio
let is per direkt uitgebreid met de 2.8 liter
V6-motor. Tot op heden werd dit verfrissende
model alleen aangeboden met de 133 pk leve
rende 5 cilinder 2.3 liter krachtbron. De uit
vrijwel alle andere Audi-modellen bekende 2.8
liter V6 levert 174 pk en zorgt zodoende voor
een topsnelheid van 218 km/u. Het sprintje
van 0 tot 100 km/u neemt 9,8 seconden in
beslag. Tot de standaarduitvoering behoren
onder andere een ABS-remsysteem en een in
leg van wortelnotenhout in het interieur. Beide
cabrio's hebben een handgeschakelde vijfbak,
maar kunnen tegen meerprijs ook als auto
maat worden besteld.
Een grote verdienste van de V6 is de souples
se. Het maximale koppel van 250 Nm wordt
bij 3000 tr/min bereikt. Echter tussen 2000
en 5500 tr/min is hiervan 220 Nm minimaal
beschikbaar. Dit over een groot toerenbereik
gelijkmatige koppel wordt deels verkregen
door het variabele inlaatspruitstuk, dat afhan
kelijk van het toerental wordt omgeschakeld.
Uiterlijk is de 2.8 Cabriolet aan enkele details
te herkennen zoals de vermelding "2.8 E"
achterop, een geprononceerde voorspoiler,
extra luchtinlaat-openingen en twee ronde
uitlaatpijpen. De prijs van de Audi Cabriolet
2.8 zal begin 1993 bekend worden gemaakt,
maar zal in ieder geval boven de f.100.000,=
komen te liggen.
Kleine auto's lijken weer Booming Business.
Vlak nadat Fiat de nieuwe Cinquecento op de
markt heeft gebracht vervangt Subaru de
Mini-Jumbo door de Vivio, terwijl ook bij Dai
hatsu en Suzuki binnen nu en een jaar belang
rijke veranderingen aan de basis van het
programma te verwachten zijn. Subaru stapt
wat vormgeving betreft van de rechthoekige
lijnen af en presenteert een meer afgerond en
daardoor speelser design.
Bij de Vivio is de ontwerpafdeling met een vol
ledig blanco papier begonnen. Wat basisafme
tingen betreft voldoet de Vivio precies aan de
maximale waarden die in Japan fiscaal wor
den bevoordeeld: 3,295 meter lang en 1,395
meter breed. Binnen deze waardes is een
sympathiek ogend karretje ontstaan met een
eigen gezicht. Koplampen, motorkap en bum
per lopen vrijwel naadloos in elkaar over. Het
grootste deel van de luchtinlaat wordt door de
bumper verzorgd.
Achter zien we afgeronde lichtunits, die een
forse opening vrijlaten voor de achterklep. De
inhoud van de kofferruimte die hierachter
schuilgaat is echter zeer miniem, zodat de
achterbank veelvuldig zal worden neerge
klapt. Dit kan gelukkig in twee delen. De be
langrijkste stijlverandering ten opzichte van de
Mini-Jumbo is de daklijn aan de achterkant.
Deze is veel ronder geworden, zonder daarbij
de geboden binnenruimte aan te tasten. De
Vivio wordt uitsluitend in de GL-uitvoering in
ons land aangeboden. De uitrusting is hier
door prettig compleet. Aan de buitenkant zien
we meegespoten bumpers en portiergrepen,
grappige op lichtmetalen velgen lijkende wiel
doppen, een mistachterlicht, wisser achterop
en twee buitenspiegels.
De motorinhoud is ten opzichte van de Mini
Jumbo afgenomen. De Vivio moet het met
100 cc minder doen en komt op 658 kubieke
centimeters. Alhoewel de naam Vivio leven
digheid uitdrukt, is er een aardige koppeling
naar de cilinderinhoud. VI is het Romeinse cij
fer '6', dus 'VI' 'VI' 'O' is '6' '6' '0'. Het ver
mogen is met 44 pk iets gestegen ten
opzichte van de voorganger, terwijl het toe
rental waarbij dit wordt bereikt tot 6400
tr/min is toegenomen. Het iets hogere vermo
gen uit een kleinere motor is verkregen door
toepassing van een modern multipoint injec
tiesysteem, wat gekoppeld is aan het motor
managementsysteem. Alleen het koppel nam
af tot 53 Nm bij 3600 tr/min. De prestaties
zijn er nauwelijks door beinvloed: een top van
138 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in
16 seconden.
ingebouwd en dat levert een enorme ruimte
winst op.
Overigens zijn begin deze maand maar liefst
115 testexemplaren van de Mondeo geleverd
aan veel-rijdende klanten in Engeland, Finland
en Duitsland. Het gaat hier onder andere om
particulieren, fleet-owners en politiekorpsen.
De auto's hebben 4 cilinder benzinemotoren
gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak.
Ze worden onder normale gebruiksomstandig-
heden gestest gedurende een jaar.
Daarna worden ze voor verder onderzoek te
ruggebracht naar de ontwikkelingsafdeling
van de fabriek. De geteste exemplaren wor
den vervangen bij de klanten-testrijders, die
zich nog een half jaar per Mondeo zullen gaan
voortbewegen. Daarna kunnen zij de auto ko
pen of aan Ford teruggeven. Ford probeert
door deze extra testfaciliteiten in de praktijk
snel eventuele gebreken te traceren en deze
vrijwel direct in de produktie te verhelpen.
Begin volgend jaar zal de nieuwe Ford Mon
deo de ruim tien jaar geleden geintroduceerde
Sierra gaan opvolgen. Ford stapt hiermee in
de hogere middenklasse ook over op voor
wielaandrijving. De afgelopen jaren is driftig
aan het motorenprogramma van het merk ge
werkt, zodat de Mondeo met een veelheid
aan relatief nieuwe krachtbronnen zal worden
aangeboden. In ieder geval gaat het om de
1.6 en 1.8 liter 16-kleppen Zeta-motoren en
de al wat langer bekende 2 liter DOHC. Daar
naast zal ook zo goed als zeker de 1.8 liter
turbodiesel terugkomen en wordt er gespro
ken over een nieuwe 2.5 liter V6. Ford is over
het algemeen niet zuinig met carrosserie
varianten en zal dat ook bij de Mondeo niet
zijn.
Naast de sedan en vijfdeurs hatchback mag
ook zeker een stationwagon worden ver
wacht. Wat buitenafmetingen betreft zal de
Mondeo de Sierra niet veel ontlopen. Echter
door te zijn overgestapt op voorwielaandrij
ving worden de motoren in de Mondeo dwars
We krijgen in 1993 te maken met een
enigszins vreemde situatie bij Honda. De
huidige Accord, die volledig in Japan
wordt gemaakt, blijft minimaal tot het ein
de van het jaar leverbaar. Voor de Accord
Aerodeck, die in de USA wordt geprodu
ceerd, is nog geen einde voorzien, terwijl
daar de Europese Accord halverwege het
jaar bijkomt. Een keuze uit drie. Alhoewel
de bestaande en nieuwe Accord absoluut
niet op elkaar lijken, hebben we technisch
gesproken toch met hetzelfde produkt te
maken. Wie namelijk lengte, breedte,
hoogte, spoorbreedtes en wielbasis van
beide generaties naast elkaar legt, ziet
vrijwel geen verschil.
Uiterlijk is het onderscheid des te groter. Heel
knap hebben de Honda-ontwerpers in Japan
en in de Duitse Research Development-
afdeling als het ware de neus van de sportieve
Prelude op de Accord geprojecteerd. De auto
heeft zodoende een lage voorzijde met lang
gerekte koplampen en de grille in de bumper.
De achterzijde doet vermoeden dat de Accord
eindelijk een grote vijfde deur heeft gekregen.
Toch blijkt hier alleen een 'normale' kofferklep
te vinden te zijn. Wat styling betreft heeft
Honda bij de achterkant vooral naar de eigen
Civic sedan gekeken. De auto ziet er aan de
buitenkant uitermate verzorgd uit met keurige
wieldoppen, stootstrips op de flanken, mee
gespoten bumpers, twee buitenspiegels en
getint glas. De nieuwe Accord is een fraai ge
lijnde auto, maar toont helaas wat minder fan
tasievol dan we bij de meeste andere
Honda-modellen gewend zijn.
Honda kan motorisch gezien terugvallen op
een uitstekende basis. De Accord wordt lever
baar met twee verschillende 2 liter 16-kleppen
motoren, voorzien van het eigen PGM-Fi elek
tronisch injectiesysteem. De motor in de Ac
cord 2.0i levert 115 pk bij 5300 tr/min en een
koppel van 172 Nm bij 4200 tr/min. Bij een
kentekengewicht van 1240 kg blijkt dit goed
voor een top van 197 km/u en een acceleratie
van 0 tot 100 in 10,8 seconden.
De S, LS en ES uitgaves krijgen echter een
131 pk versie met een iets hoger koppel van
178 Nm wat bij 4800 tr/min wordt bereikt.
Ondanks het hogere vermogen, blijken de
prestaties nauwelijks beter: een top van 200
km/u en het sprintje in 10,2 seconden. Later
zal ook nog de 2.3 liter een plekje in de nieu
we Accord krijgen.
We reden met de 2.0 LS-uitvoering van de
nieuwe Accord. De motor valt direkt op van
wege de enorme rust. Ook bij hogere toeren
tallen laten de vier cilinders en 16 kleppen zich
nauwelijks horen. Ook het windgeruis langs
de gestroomlijnde koets blijft binnen de per
ken en daardoor zijn eventuele andere gelui
den duidelijker te horen. Bij de Accord betreft
dat de voorwielophanging als over ribbels in
de weg wordt gereden of bij voorbeeld over
kinderkopjes. De voortrein maakt dan een hin
derlijk, klapperend geluid, wat absoluut moet
worden weggewerkt. Honda past bij deze Ac
cord uiteraard rondom de Double wishbone
onafhankelijke ophanging toe, die in de prak
tijk voor een stevige afvering zorgt, en het
comfort op een bovengemiddeld peil brengt.