Kostbaar kleinood Audi Cabriolet met V6 motor Ford Mondeo als wereld veroveraar Importeur ECVT Stevige prijs HONDA ACCORD SUBARU V/ViO GLi Stijlverandering Honda geeft te kennen in de nabije toekomst voor haar drie grote markten, Japan, de Verenigde Staten en Europa afzonderlijke modellijnen te gaan voeren en deze ook zo veel mogelijk lokaal te produ ceren. De eerste Europese Honda personenauto is de nieuwe Accord, die op de Rai zijn tentoonstellingsdebuut zal beleven en vervolgens te gen de zomer 1993 bij de dealer in de showroom zal verschijnen. Uitstekende basis Behoudend YS 26 DE FAAM - DE VLISSINGER Dinsdag 22 december 1992 Wat betreft interieur-inrichting toonde Honda zich onlangs met de nieuwe Civic en Prelude uiterst vernieuwend. Bij de Accord is het alle maal wat behoudend. Het dashboard is keurig van vormgeving en zeer degelijk afgewerkt, maar valt door geen enkel onderdeel op. Het geheel beschikt over vier uitstroomopeningen, de bediening voor verwarming en ventilatie in de console, verstelbare stuurkolom, bedie ningshendels rond het stuur en een toerentel- ler. De stoelen bieden een uitstekende zit en zijn in voldoende mate verstelbaar. De ge bruikte bekleding is echter qua dessin niet zo fraai. Je zou op dit punt van een fabriek met een eigen, Europese ontwikkelingsafdeling meer smaak verwachten. De Honda Accord heeft een ruim interieur. Voorpassagiers hebben niets te klagen, terwijl achter opvallend veel hoofdruimte aanwezig is ondanks de aflopende daklijn en de aanwezig heid van een schuifdak in de duurdere versies. De beenruimte achterin is normaal, maar komt bij lange voorpassagiers iets te kort. De nieuwe Honda Accord wordt sinds oktober in het Engelse Swindon geproduceerd. De jaarproduktie moet in de eerste fase groeien naar 50.000 eenheden. Later zal dit worden verdubbeld als in 1995 de opvolger van de Concerto in Swindon van de band gaat lopen. Honda is driftig bezig het aandeel lokaal ge produceerde onderdelen tot 80 procent te la ten toenemen. Bepaalde delen van de motor en versnellingsbak, het ABS-systeem en de computer zullen uit Japan blijven komen. Met de Accord moet Honda uiteraard in een zakelijk segment gaan scoren met als belang rijke concurrenten de Opel Vectra, Ford Mon- deo en Mazda 626. Honda kiest hierbij voor minimaal een 2 liter motor en een behoorlijk complete uitrusting. Ook is de Honda aan zienlijk groter dan zijn meeste Europese te genstrevers. B. Waterman, directeur divisie personenauto's van Honda Nederland ver wacht tegen de zomer de Accord voor een be drag tussen de f.41.000,= en f.45.000,= te kunnen introduceren. In het interieur komt dezelfde stijl tot uiting. Opvallend zijn het dashboard met ronde uit stroomopeningen, het compacte instumen- tarium en het daarentegen forse stuurwiel. De portieren zijn gedeeltelijk met de stof van de stoelen bekleed en worden hiermee opge fleurd. Het geboden comfort ligt op een uit stekend peil, terwijl zelfs achterin opvallend veel ruimte wordt geboden. De standaardui trusting omvat een afsluitbaar dashboard kastje, interval op de ruitewissers, twee luidsprekers en een antenne, twee zonne- kleppen helaas zonder make-up spiegel, in hoogte verstelbare veiligheidsgordels en een hoedenplank. De Vivio komt zodoende aan genaam compleet over. En zo mogen ook de rij-eigenschappen worden genoemd. Het klei ne motortje doet zijn uiterste best om te presteren en doet dat ook heel behoorlijk. Daarnaast zal de gebruiker worden beloond met een aangenaam laag brandstofverbruik. Subaru biedt echter verschillende keuzes. Na tuurlijk kan er zoals gebruikelijk worden ge kozen uit de drie- of vijfdeurs carrosserie. In Japan wordt al langere tijd in de Mini-Jumbo de continu variabele transmissie toegepast, die we hier bij Subaru alleen in de Justy ken nen. Deze in Nederland uitgedachte automa tische versnellingsbak komt nu ook in de Vivio beschikbaar, inclusief de electromag- netische poederkoppeling (E-CVT). Deze voorziening zorgt voor een extra gewicht van slechts 20 kg en heeft een kleine invloed op de prestaties: top van 130 km/u, 0-100 in 21,2 seconden. Subaru heeft echter naam op het gebied van vierwielaandrijving. Vandaar dat ook de Vivio met 4WD te koop is. Onder normale omstan digheden is de Vivio 4WD een gewone voor wielaandrijver. Echter bij sneeuw, ijs, steile hellingen en bemodderde wegen wordt met een simpele drukknop op de versnellingspook de achteras bij de aandrijving betrokken. De Vivio is volledig ontstaan volgens de laat ste veiligheidseisen inclusief de stalen verster kingen in de portieren, die bij een zijdelingse aanrijding extra stevigheid moeten bieden. Subaru heeft zeer duidelijk gekozen voor een uiterst moderne auto als instapper met de meest geavanceerde technieken op het ge bied van motor, aandrijving, onderstel en vei ligheid. Het moge duidelijk zijn dat hier een stevige prijs tegenover staat. De driedeurs Vi vio GLi kost f.17.995,= en dat is nog steeds een bedrag waarvoor enkele merken een auto bieden uit een hoger segment. Wie kiest voor de ECVT moet f.2.500,= extra op tafel leg gen, terwijl de vierwielaandrijving f.3.500,= meer kost. Het gemak van vijf portieren wordt verkregen door achthonderd gulden bij de dealer achter te laten. De duurste Vivio is de vijfdeurs GLi 4WD voor f.22.295, Als enige fabrieksoptie wordt metaallak geboden voor 395 gulden. Alle auto's die dit jaar uit voor raad worden besteld en in januari op kenteken worden gezet, worden gegarandeerd tegen deze bedragen geleverd. Een beetje van dit en een beetje van dat Het leveringsprogramma van de Audi Cabrio let is per direkt uitgebreid met de 2.8 liter V6-motor. Tot op heden werd dit verfrissende model alleen aangeboden met de 133 pk leve rende 5 cilinder 2.3 liter krachtbron. De uit vrijwel alle andere Audi-modellen bekende 2.8 liter V6 levert 174 pk en zorgt zodoende voor een topsnelheid van 218 km/u. Het sprintje van 0 tot 100 km/u neemt 9,8 seconden in beslag. Tot de standaarduitvoering behoren onder andere een ABS-remsysteem en een in leg van wortelnotenhout in het interieur. Beide cabrio's hebben een handgeschakelde vijfbak, maar kunnen tegen meerprijs ook als auto maat worden besteld. Een grote verdienste van de V6 is de souples se. Het maximale koppel van 250 Nm wordt bij 3000 tr/min bereikt. Echter tussen 2000 en 5500 tr/min is hiervan 220 Nm minimaal beschikbaar. Dit over een groot toerenbereik gelijkmatige koppel wordt deels verkregen door het variabele inlaatspruitstuk, dat afhan kelijk van het toerental wordt omgeschakeld. Uiterlijk is de 2.8 Cabriolet aan enkele details te herkennen zoals de vermelding "2.8 E" achterop, een geprononceerde voorspoiler, extra luchtinlaat-openingen en twee ronde uitlaatpijpen. De prijs van de Audi Cabriolet 2.8 zal begin 1993 bekend worden gemaakt, maar zal in ieder geval boven de f.100.000,= komen te liggen. Kleine auto's lijken weer Booming Business. Vlak nadat Fiat de nieuwe Cinquecento op de markt heeft gebracht vervangt Subaru de Mini-Jumbo door de Vivio, terwijl ook bij Dai hatsu en Suzuki binnen nu en een jaar belang rijke veranderingen aan de basis van het programma te verwachten zijn. Subaru stapt wat vormgeving betreft van de rechthoekige lijnen af en presenteert een meer afgerond en daardoor speelser design. Bij de Vivio is de ontwerpafdeling met een vol ledig blanco papier begonnen. Wat basisafme tingen betreft voldoet de Vivio precies aan de maximale waarden die in Japan fiscaal wor den bevoordeeld: 3,295 meter lang en 1,395 meter breed. Binnen deze waardes is een sympathiek ogend karretje ontstaan met een eigen gezicht. Koplampen, motorkap en bum per lopen vrijwel naadloos in elkaar over. Het grootste deel van de luchtinlaat wordt door de bumper verzorgd. Achter zien we afgeronde lichtunits, die een forse opening vrijlaten voor de achterklep. De inhoud van de kofferruimte die hierachter schuilgaat is echter zeer miniem, zodat de achterbank veelvuldig zal worden neerge klapt. Dit kan gelukkig in twee delen. De be langrijkste stijlverandering ten opzichte van de Mini-Jumbo is de daklijn aan de achterkant. Deze is veel ronder geworden, zonder daarbij de geboden binnenruimte aan te tasten. De Vivio wordt uitsluitend in de GL-uitvoering in ons land aangeboden. De uitrusting is hier door prettig compleet. Aan de buitenkant zien we meegespoten bumpers en portiergrepen, grappige op lichtmetalen velgen lijkende wiel doppen, een mistachterlicht, wisser achterop en twee buitenspiegels. De motorinhoud is ten opzichte van de Mini Jumbo afgenomen. De Vivio moet het met 100 cc minder doen en komt op 658 kubieke centimeters. Alhoewel de naam Vivio leven digheid uitdrukt, is er een aardige koppeling naar de cilinderinhoud. VI is het Romeinse cij fer '6', dus 'VI' 'VI' 'O' is '6' '6' '0'. Het ver mogen is met 44 pk iets gestegen ten opzichte van de voorganger, terwijl het toe rental waarbij dit wordt bereikt tot 6400 tr/min is toegenomen. Het iets hogere vermo gen uit een kleinere motor is verkregen door toepassing van een modern multipoint injec tiesysteem, wat gekoppeld is aan het motor managementsysteem. Alleen het koppel nam af tot 53 Nm bij 3600 tr/min. De prestaties zijn er nauwelijks door beinvloed: een top van 138 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 16 seconden. ingebouwd en dat levert een enorme ruimte winst op. Overigens zijn begin deze maand maar liefst 115 testexemplaren van de Mondeo geleverd aan veel-rijdende klanten in Engeland, Finland en Duitsland. Het gaat hier onder andere om particulieren, fleet-owners en politiekorpsen. De auto's hebben 4 cilinder benzinemotoren gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Ze worden onder normale gebruiksomstandig- heden gestest gedurende een jaar. Daarna worden ze voor verder onderzoek te ruggebracht naar de ontwikkelingsafdeling van de fabriek. De geteste exemplaren wor den vervangen bij de klanten-testrijders, die zich nog een half jaar per Mondeo zullen gaan voortbewegen. Daarna kunnen zij de auto ko pen of aan Ford teruggeven. Ford probeert door deze extra testfaciliteiten in de praktijk snel eventuele gebreken te traceren en deze vrijwel direct in de produktie te verhelpen. Begin volgend jaar zal de nieuwe Ford Mon deo de ruim tien jaar geleden geintroduceerde Sierra gaan opvolgen. Ford stapt hiermee in de hogere middenklasse ook over op voor wielaandrijving. De afgelopen jaren is driftig aan het motorenprogramma van het merk ge werkt, zodat de Mondeo met een veelheid aan relatief nieuwe krachtbronnen zal worden aangeboden. In ieder geval gaat het om de 1.6 en 1.8 liter 16-kleppen Zeta-motoren en de al wat langer bekende 2 liter DOHC. Daar naast zal ook zo goed als zeker de 1.8 liter turbodiesel terugkomen en wordt er gespro ken over een nieuwe 2.5 liter V6. Ford is over het algemeen niet zuinig met carrosserie varianten en zal dat ook bij de Mondeo niet zijn. Naast de sedan en vijfdeurs hatchback mag ook zeker een stationwagon worden ver wacht. Wat buitenafmetingen betreft zal de Mondeo de Sierra niet veel ontlopen. Echter door te zijn overgestapt op voorwielaandrij ving worden de motoren in de Mondeo dwars We krijgen in 1993 te maken met een enigszins vreemde situatie bij Honda. De huidige Accord, die volledig in Japan wordt gemaakt, blijft minimaal tot het ein de van het jaar leverbaar. Voor de Accord Aerodeck, die in de USA wordt geprodu ceerd, is nog geen einde voorzien, terwijl daar de Europese Accord halverwege het jaar bijkomt. Een keuze uit drie. Alhoewel de bestaande en nieuwe Accord absoluut niet op elkaar lijken, hebben we technisch gesproken toch met hetzelfde produkt te maken. Wie namelijk lengte, breedte, hoogte, spoorbreedtes en wielbasis van beide generaties naast elkaar legt, ziet vrijwel geen verschil. Uiterlijk is het onderscheid des te groter. Heel knap hebben de Honda-ontwerpers in Japan en in de Duitse Research Development- afdeling als het ware de neus van de sportieve Prelude op de Accord geprojecteerd. De auto heeft zodoende een lage voorzijde met lang gerekte koplampen en de grille in de bumper. De achterzijde doet vermoeden dat de Accord eindelijk een grote vijfde deur heeft gekregen. Toch blijkt hier alleen een 'normale' kofferklep te vinden te zijn. Wat styling betreft heeft Honda bij de achterkant vooral naar de eigen Civic sedan gekeken. De auto ziet er aan de buitenkant uitermate verzorgd uit met keurige wieldoppen, stootstrips op de flanken, mee gespoten bumpers, twee buitenspiegels en getint glas. De nieuwe Accord is een fraai ge lijnde auto, maar toont helaas wat minder fan tasievol dan we bij de meeste andere Honda-modellen gewend zijn. Honda kan motorisch gezien terugvallen op een uitstekende basis. De Accord wordt lever baar met twee verschillende 2 liter 16-kleppen motoren, voorzien van het eigen PGM-Fi elek tronisch injectiesysteem. De motor in de Ac cord 2.0i levert 115 pk bij 5300 tr/min en een koppel van 172 Nm bij 4200 tr/min. Bij een kentekengewicht van 1240 kg blijkt dit goed voor een top van 197 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 10,8 seconden. De S, LS en ES uitgaves krijgen echter een 131 pk versie met een iets hoger koppel van 178 Nm wat bij 4800 tr/min wordt bereikt. Ondanks het hogere vermogen, blijken de prestaties nauwelijks beter: een top van 200 km/u en het sprintje in 10,2 seconden. Later zal ook nog de 2.3 liter een plekje in de nieu we Accord krijgen. We reden met de 2.0 LS-uitvoering van de nieuwe Accord. De motor valt direkt op van wege de enorme rust. Ook bij hogere toeren tallen laten de vier cilinders en 16 kleppen zich nauwelijks horen. Ook het windgeruis langs de gestroomlijnde koets blijft binnen de per ken en daardoor zijn eventuele andere gelui den duidelijker te horen. Bij de Accord betreft dat de voorwielophanging als over ribbels in de weg wordt gereden of bij voorbeeld over kinderkopjes. De voortrein maakt dan een hin derlijk, klapperend geluid, wat absoluut moet worden weggewerkt. Honda past bij deze Ac cord uiteraard rondom de Double wishbone onafhankelijke ophanging toe, die in de prak tijk voor een stevige afvering zorgt, en het comfort op een bovengemiddeld peil brengt.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1992 | | pagina 26