Klassieke Engelse Taxi nieuw in Nederland te koop Pij-impressie ROVER 200 EN 300 COUPE Winstverdubbeling bij Renault Carbase, verrassend softwarepakket INTRODUKTIE ROVER 200 COUPÉ tijdens onze oliebollenshow van 28 t/m 31 december E N TON PZC WEEKBLADEN INHOUD Deze Autokrant Extra is stevig gevuld met nieuws en achter gronden uit de autowereld. Samenstelling en redaktie: A. Hanneman T. Vos Redactiecommissie: A. de Buck, Auto Poppe Walcheren bv R Goedbloed, Autodemontage- bedrijf Goedbloed Th. Louisse, Autolease maatschappij Midlease bv J.A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen bv J. Richter, Autobedrijf Van Fraassen J. Cevaal, Toyota Cevaal en Autorama Walcheren K. Baas, Auto Janssens Vlissingen bv tel. redactie 01180-81000 tel. advertenties 01184-84000 Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen Derde jaargang, nummer 25 Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger „We willen als Rover niet uit sluitend niches gaan vullen", meldde Fred van Putten, di recteur Rover Nederland tij dens de introductie van de nieuwe 216, 220 en 827 Coupé. Als we de laatste nieuwe telgen van het merk bekijken, dan lijkt het er inder daad op dat Rover uitsluitend auto's voor kleine doelgroe pen maakt. Immers een 100, 200 en Mini cabriolet, een verlengde Range Rover en de nieuwe Coupés zullen nu eenmaal niet als warme broodjes over de toonbank gaan. Leer en hout Fluittoon Gekieteld Tientallen Dinsdag 22 december 1992 DE FAAM - DE VLISSINGER 21 Noordmonsterweg 4 Middelburg Tel. 01180-36815 Stijl en sportiviteit samen Renault heeft in de eerste 9 maanden van dit jaar de winst voor belastingen meer dan ver dubbeld van 2,9 mrd Ffrs (957 min gld) tot 7,5 mrd Ffrs (2,47 mrd gld). De omzet groei de met 11 procent van 122,2 mrd Ffrs tot 135,3 mrd Ffrs. De vooruitzichten voor de truckdivisie van het concern (RVI) zijn minder rooskleurig. Deze divisie leed in de afgelopen maanden een operationeel verlies van 860 miljoen Ffrs. In maart van dit jaar werd op de Autosa lon van Genève vlak na de presentatie van de vernieuwde Rover 800 de 827 Coupé getoont. Alhoewel de auto duide lijk een telg uit de 800-familie is, blijken vrijwel alle plaatwerkdelen specifiek voor deze variant te zijn geperst. De auto ken merkt zich door de typisch Rover-grille, meegespoten bumpers met ingebouwde mistlampen, prachtige lichtmetalen vel gen en volledig nieuw ontworpen profiel. De Coupé biedt een uitstekende toegang tot het interieur via de grote portieren. Vooral bin- De firma Green Car uit Bavel is sinds kort de officiële importeur van de typisch Engelse taxi, oftewel de Fairway Driver. De auto werd op 2 december jl. gepresenteerd op de Taxi dag in Aalsmeer. Alhoewel het ontwerp van deze auto dateert uit 1958, heeft de techniek gelukkig niet stilgestaan. Op dit moment ligt onder de motorkap een moderne 4 cilinder 2,7 liter dieselmotor van Nissan. Deze levert een vermogen van 79 pk bij 4300 tr/min. Ook de versnellingsbak wordt bij Nissan inge kocht. Bij montage van de Japanse dieselmo tor is tevens de wielophanging gemoderniseerd om de algehele stabiliteit te vergroten. De schijfremmen voor zorgen voor een veilige remweg. Maar liefst 95 procent van de produktie van de Fairway Driver wordt in de kleur zwart geleverd. De auto is vooral nu op de Nederlandse markt geïntroduceerd vanwege de veranderende eisen die aan taxi's worden gesteld. De auto is namelijk volledig geschikt voor het vervoer van rolstoelen. Hiervoor zijn speciale oprijbal- ken beschikbaar. Ook kan een zitplaats naar buiten gedraaid worden, voor mensen die slecht ter been zijn. De rode handgrepen in het interieur zijn speciaal bedoeld om slecht zienden de weg te wijzen. Door al deze posi tieve eigenschappen zou het vooral typisch Londense straatbeeld wellicht in de nabije toe komst ook voor een deel naar Nederland kun nen worden gecopieerd. De firma Top Lease is erg enthousiast over de Fairway Driver. Deze grote leasemaatschappij heeft besloten de auto in haar pakket op te nemen. Er wordt gekozen voor een lange looptijd, waardoor de tarieven gunstig blijven. De kostprijs per kilometer ligt volgens Toplea- se op hetzelfde niveau als bij de gebruikelijke taximodellen. nenin de auto vinden we de herkomst direct terug. Een inrichting waarbij zoveel hout en leer is gebruikt, kan alleen maar uit Engeland komen. De vierpersoons 827 Coupé is tot in de details prachtig afgewerkt en volledig op comfort ingesteld. Natuurlijk kennen we de stoelen en het dashboard al uit de sedan. Toch heeft de ontwikkelingsafdeling van Rover er alles aan gedaan om de Coupé een nog voor namere uitstraling te geven. De met leer be klede stoelen zijn met een contrasterende bies afgezet. Zaken als stuurbekrachtiging, elektri sche portierruiten en spiegels, centrale ver grendeling met afstandbediening, een anti-diefstalalarm, toerenteller, getint glas, stoelverwarming en een dik tapijt op de vloer worden met grote zorg aangebracht. In het forse middenkussen van het stuurwiel is bij de Coupé standaard een airbag opgenomen, ter wijl ook de verstevigingsbalken in de portieren in het land der Britten zijn doorgedrongen. Technisch valt de 827 Coupé volledig terug op het topmodel van de 800-reeks. Voorin drijft de 2,7 liter V6 Honda-motor de voorwie len aan. De lichtmetalen motor beschikt over vier kleppen per cilinder, eletronisch geregelde multipoint brandstofinspuiting en een geregel de driewegkatalysator met uitlaatgas- recirculatiesysteem. De 6-pitter levert een ver mogen van 169 pk bij 5900 tr/min en een koppel van 225 Nm bij 4500 tr/min. Stan daard beschikt de 827 Coupé over een vier- traps automaat, die echter zonder meerprijs voor een vijfbak kan worden omgeruild. De handgeschakelde variant haalt een top van 214 km/u en heeft 8,2 seconden nodig om vanuit stilstand de 100 km/u te halen. De au tomaat haalt 211 km/u en volbrengt het sprintje in 9,2 seconden. De coupé is snel en comfortabel tegelijk. De wegligging is dik in orde, zodat de auto garant staat voor vele prettige en lange reizen. Alleen ^heeft men in Engeland gemeend een coupé te moeten voorzien van portieren zonder ruitstijl. Of deze beslissing zo slim is, moet worden betwijfeld. Bij meerdere auto's die bij de pre sentatie aanwezig waren, bleek vooral de ruit aan bestuurderskant niet strak genoeg tegen de rubbers aan te drukken. Hierdoor wordt al vanaf zo'n 80 km/u een hinderlijke wind ach ter in de nek verkregen. Bij hogere snelheden op de Duitse autobaan kwam daar bovendien een sterke fluittoon bij. Onder een nadrukkelij ke voorwaarde dat een dergelijk mankement blijvend verholpen moet worden, moet gezegd worden dat Rover voor f.119.900,= een dijk van een auto biedt met veel rijgenoegen. Met de 216 en 220 Coupé mikt Rover op een sportief ingestelde, jongere doelgroep. Dat de auto op het onderstel van de bekende 200 staat is niet alleen uit de afmetingen op te maken. De neus en achterpartij zijn volledig van het driedeurs model overgenomen. De stylering van de bovenkant (dak en ruiten) is zo knap veranderd, dat de coupé compleet anders oogt. De uitrusting is aan de buiten kant al zo compleet, dat het sportieve karakter extra wordt benadrukt: meegespoten bum pers en spiegels, spoiler achterop en lichtme talen velgen. Uniek mag de dakconstructie genoemd worden. Boven de voorpassagiers kunnen namelijk twee glazen panelen worden weggenomen. De dan overblijvende T-bar kan ook nog eens worden verwijderd, zodat bij goed weer lekker 'open' gereden kan worden. Het dak sluit verbazingwekkend goed af en produceert geen bijgeluiden. In Nederland zal de 216 de meeste aftrek krij gen. Deze auto beschikt over de bekende 1.6 liter 16-kleppen Honda-motor. Deze kracht bron zit ook in de 216 cabrio en was voorheen in de 216 GTi te vinden. Met 122 pk is de ver sie goed voor een top van 195 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 9,6 secon den. Wie echter een dergelijke auto zoekt om onder alle omstandigheden de snelste te kun nen zijn, komt bij de 220 Turbo terecht. In de ze auto heeft Rover namelijk de eigen 2 liter 16-kleppen turbomotor gebouwd, die begin dit jaar in de 800-reeks werd geintroduceerd. De krachtbron uit de 220 is echter nog extra gekieteld waardoor een vermogen van 200 pk kon worden verkregen. Dit is goed voor 240 km/u en een sprintje van 0 tot 100 km/u in slechts 6,9 seconden. Hiermee is de 220 Coupé de snelste auto die Rover in haar histo rie in serie heeft gebouwd. Inderdaad zijn de rij-eigenschappen van de 220 ronduit indruk wekkend. Je moet er met je gedachten goed bijblijven, want voor je het weet schiet de auto er tussenuit. Als de goede versnelling wordt ingeschakeld verlopen tussenaccelera- ties vliegensvlug en dat alles bij een behoorlijk op de achtergrond brommende motor. Ook bij deze coupé heeft Rover de ruitstijl van de por tieren weggelaten en ook hier levert dit pro blemen op. Vlak boven de spiegel ontstaat bij 160 km/u een hinderlijk geruis. Wie in Duits land de gelegenheid krijgt de topsnelheid van 240 km/u op de teller te zetten, wordt hierbij driftig door de auto uitgefloten en wel zo hin derlijk dat je vrijwel direct het gas loslaat. Ro ver had er verstandig aan gedaan bij beide auto's gewoon een ruitomlijsting toe te pas sen, of het geavanceerde systeem van BMW te monteren, waarbij de ruit na het sluiten van de portieren extra in de rubbers schuift. Afgezien van dit enige kritiekpunt is de 220 Coupé Turbo een zalige auto, waarbij behoor lijk een beroep wordt gedaan op de zelfbe heersing van de bestuurder. De Rover 216 Coupé kost f.52.995,= terwijl de snelle Turbo f.69.995,= moet opleveren. Standaard wordt de Coupé aangeboden met een diefstal-alarm, centrale vergrendeling met afstandbediening, wortelnotehout in het interieur, stuurbekrach tiging, sportieve stoelen, elektrisch bediende voorportierruiten en een verstelbaar stuur. Le deren bekleding is uiteraard tegen meerprijs te leveren. Rover verwacht van de twee nieuwe Coupé modellen per stuk slechts enkele tientallen exemplaren op jaarbasis in ons land te verkopen. Wie een beetje thuis is in de computerbran che kijkt niet op van de vele honderden tot duizenden guldens die programmatuur moet kosten. Een beetje tekstverwerker kost al snel f.900/= terwijl ingewikkelde DTP-pakketten zo rond de twee mille liggen. We waren dan ook zeer verbaasd toen we een exemplaar van het programma Carbase in onze handen kregen. Het pakket bestaande uit een floppy en com pacte beschrijving en wordt via de tijdschrif tenzaken aangeboden voor slechts f.14,95. Het programma kan zowel vanaf het floppy als op de harde schijf van iedere DOS-PC wor den geraadpleegd. In Carbase zijn alle 1800 in ons land leverbare auto's opgeslagen met hun technische gegevens, afmetingen en uit rusting. Deze kunnen makkelijk op het scherm worden getoond en ook worden uitgeprint. Daarnaast kunnen drie geselecteerde auto's met elkaar worden vergeleken. Ook kent Carbase een kostenoverzicht voor alle opgenomen auto's en maakt het een kostenberekening voor de eigen situatie. De schermen zijn overzichtelijk opgebouwd en het programma kan met of zonder muis wor den doorlopen. De installatie op de harde schijf is in een mum gepiept. De uitgever Ui- lenstein uit Leersum biedt ook de mogelijk heid van een abonnement. Drie keer per jaar zullen de gegevens worden aangevuld. Voor f.39,95 per jaar kan men zich abonneren. De eerste update verschijnt in februari rond de Auto-Rai en zal zijn uitgebreid met beknopt autonieuws, terwijl de mogelijkheid wordt on derzocht om latere versies van korte test verslagen te voorzien. De eerste uitgave van het pakket Carbase is verkrijgbaar in de boekhandel. Liefhebbers van het abonnement kunnen f.39.95 overma ken op postgiro 1513840 tnv Uitgeverij Ui- lenstein te Leersum onder vermelding van uw naam en complete adres. Prima om te hebben

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1992 | | pagina 21