informatiepagina van de gemeente Vlissingen BOUWPLAN TERREIN BEATRIXLAAN GEWIJZIGD RAMPENFOLDER BIJZONDERE BIJSTAND, WAT IS DAT EIGENLIJK? VUURWERK BETEKENT FEEST MAAR GEEFT OOK OVERLAST VLISSIDGEII NIEUW: KUNSTUITLEEN VOOR KINDEREN VOORSTEL PLAATSING "SOUBURGERTJES" JANUARI IN RAAD COMMISSIES TIJDSTIP OPHALEN HUISVUIL GERBRANDYSTRAAT GEWIJZIGD KUNSTUITLEEN SLUIT MET FEESTDAGEN EVEN BIJPRATEN MET WETHOUDER DE HAAS ALS ELKE SECONDE TELT Woensdag 9 december 1992 DE VLISSINGER 5 Het bouwplan voor het braakliggende terrein aan de Beatrixlaan is gewij zigd. Het aanvankelijke bouw plan van woningbouwver eniging V.V.V. omvatte de bouw van 32 koopwonin gen (premie A ^n C) Het nieuwe plan omvat 38 koopwoningen (20 premie A en 18 premie C). De woningen aan de kant van de Beatrixlaan zijn enigszins ver groot en zijn premie C wonin gen. De in het oorspronkelijke plan opgenomen garages tussen de woningen zijn vervallen en worden vervangen door een wo ning. Hierdoor kunnen er zes woningen extra worden ge bouwd. Alle woningen aan de kant van de Tooroplaan krijgen een garage. Het woningtype is nagenoeg ge- BOUWVERGUNNING lijk aan het oorspronkelijke plan. Burgemeester en wethouders wil len de gevraagde bouwvergun ning aan de V.V.V. verlenen. De bouwaanvraag is gepubliceerd in een advertentie van de ge meente in de Provinciale Zeeuw se Courant van vorige week woensdag. Eventuele bezwaren kunnen tot en met 1.6 december as. worden ingediend. Alle omwonenden hebben hierover bericht ontvan gen. Nadere informatie over het ge wijzigde bouwplan is verkrijg baar bij de sectie Wonen Milieu in het stadhuis, telefoon 87221. INFORMATIE VERKOOP Nadere informatie over de ver koop van de woningen is ver krijgbaar bij woningbouwvereni ging V.V.V., Keldermansstraat 64, 4382 KM Vlissingen, tele foon 15620. Begin oktober werd in Vlis singen de "rampenfolder" huis-aan-huis verspreid. Helaas heeft niet iedereen de folder ontvangen. DE FOLDER BEVAT BELANGRIJKE INFORMATIE! uus, hebt u hem niet ge had? Vraag de folder als nog aan U kunt hem afha len bij de receptie van het stadhuis of telefonisch op vragen, telefoon receptie, 87295. In deze folder, met de titel "Als de sirene gaat..." staat beschre ven wat u als eerste moet doen bij een ramp. Het is een folder met belangrijke informatie, een folder om te bewaren en te ge bruiken als de sirene echt een keer mocht gaan. Het tijdstip waarop de sec tie Afvalverwijdering het huisvuil ophaalt in de Ger- brandystraat is vanaf maandag 7 december ge wijzigd. Normaal gespro ken kwam de sectie in het begin van de middag. Als gevolg van de sloop van de flatblokken aan onder andere de Troelstraweg echter komt Afval verwijdering voortaan aan het eind van de morgen. De vuilnismannen verzoeken de bewoners van de Gerbrandy- straat daarom hun huisvuil in het vervolg 's ochtends al buiten te plaatsen. voorgeve I Zo gaan de voor- en ach tergevel eruit zien van de nieuw te bou- achtergeve I De Kunstuitleen "Zelke Negen Een" sluit tijdens de feestdagen haar deuren. Vrijdag 1 8 december is de laat ste dag dat dit jaar kunst ge leend kan worden. Vanaf 6 januari 1993 gaat de kunstuitleen weer open. De Kunstuitleen is gevestigd in het souterrain van de bibliotheek Vlissingen aan de Lange Zelke. Bijzonder bijstand is een regeling waarbij de ge meente een financiële bij drage kan geven voor bij zondere kosten. De regeling wordt uitgevoerd door de sectie Sociale Zaken van de gemeente. Vanaf 1 augustus 1991 is de bij zondere bijstand veranderd. De gemeente mag meer dan voor heen zelf bepalen hoe de bij stand wordt gegeven. De bij stand kan nu ook beter afge stemd worden op de persoonlijke omstandigheden van de mensen die de bijstand vragen. De ge meente kan een beter beleid ont wikkelen voor de lokale behoef ten. Zo kan gerealiseerd worden dat de juiste mensen ook met de juiste bijstand geholpen worden. Bijstand voor bijzondere kosten kan worden verdeeld in acht groepen kosten: - medische kosten - sociaal-medische kosten - woonkosten - kosten van solliciteren - kosten van scholing - kosten van kinderopvang - kosten van geldleningen voor duurzame gebruiksgoederen ngegaan bij een kredietverle- ide instelling aanc - geldleningen voor algemeen noodzakelijke gebruiksgoede ren - overige bijzondere kosten VOORWAARDEN Er is een aantal voorwaarden ge steld om in aanmerking te kun nen komen voor de bijzondere bijstand. Allereerst moeten de kosten noodzakelijk en onvermij delijk zijn. Daarnaast moet er eerst gekeken worden naar mo gelijke andere oplossingen. De noodzakelijkheid wordt door de sectie Sociale Zaken vastge steld aan de hand van bijvoor beeld medische indicaties of ver klaringen van het Arbeidsbu reau. Het is belangrijk de bij stand aan te vragen vóór de kos ten zijn gemaakt. De sectie kan dan ook bekijken of de voorzie ning past bij uw individuele om standigheden. EIGEN MOGELIJKHEDEN Natuurlijk wordt ervan uitgegaan dat zoveel mogelijk geprobeerd wordt om de kosten zelf te beta len. Er wordt dus altijd rekening gehouden met drie eigen moge lijkheden: - draagkracht Het minimuminkomen is de bij standsnorm. Mensen met een hoger inkomen hebben enige ruimte. Die ruimte in het inko men noemen we draagkracht. Met een gedeelte daarvan (bijv. 25 of 35 wordt reke ning gehouden. - drempelbedrag Voor iedereen geldt een be drag van 186,- als zoge naamde drempel. Dat bedrag moet de aanvrager meestal eerst zelf betalen voordat er bij stand wordt gegeven. - vermogen Voor gezinnen geldt een be drag van ƒ17.200,- en voor alleenstaanden 8.600,- dat buiten beschouwing blijft. Heeft iemand meer vermogen, dan wordt ervan uitgegaan dat de kosten zelf worden betaald. Er wordt vaak gedacht dat bij zondere bijstand alleen voor uit keringsgerechtigden geldt. Dit is niet waar. Juist mensen met een klein pensioen of een beetje meer inkomen dan de bijstands norm kunnen met bijzondere bij stand prima geholpen worden. U kunt iedere werkdag tus'Sen 09.00 uur en 10.00 uur contact opnemen met de sectie Sociale Zaken voor meer informatie, tele foon 87000. Het nu volgende artikel is speciaal bestemd voor kin deren tot 12 jaar. Zaterdag 12 december is een specia le dag voor hen. Op deze dag wordt de "Kinder kunstuitleen" geopend. Hier kun je, net als een boek in een bibliotheek, een kunstwerk lenen .Dit kan een echt schilderij zijn maar ook een mooi inge lijste tekening van een boekillustrator. Nu denk je misschien: "Kunst wat moet ik daar nou mee?" Het antwoord is simpel: aan de muur hangen natuurlijk. Wat dacht je van een echte Hans Wap of Leo van Nassau aan de wand of een mooie tekening van Dick Bruna, Friso Henstra of Silvia Weve, waarvan je misschien wel eens een tekening in een boek hebt zien staan. Nu zeggen al die na men je misschien niets. Kom daarom eens kijken bij de kin derkunstuitleen. Er hangt vast wel iets tussen dat past bij jou smaak. Voor ƒ2,50 per maand kun je ie dere maand een nieuw kunst werk uitkiezen. Je kunt een kunst werk ook zes maanden lenen. Wanneer je het terugbrengt kun je weer een nieuwe uitkiezen. Op zaterdag 12 december opent wethouder mevrouw L.C. Poppe-de Looff de "Kinderkunst uitleen" officieel. Je bent vanaf 1 1.30 uur welkom. Ook in Mid delburg wordt op deze dag een kinderkunstuitleen geopend. De Kunstuit leen "Zelke Negen Een" is gevestigd in het souterrain van de bibiotheek Vlissingen (foto: P.Janse) AANIEG PLAZA Na uitgebreid en langdu rig heiwerk is de bouw van de parkeerkelder on der het toekomstig hotel en twee appartementen gebouwen aan de Boule vard Bankert nu in volle gang. Als de bouwers de planning kunnen handha ven kan het hotel in april 1994 in gebruik worden genomen; de apparte menten moeten voor de zomer van dat jaar be woonbaar zijn. Het ge deelte vóór die nieuwe bebouwing moet straks aansluiten op het be staande Plazaaebied, het verhoogde gedeelte voor de Residence Banckert. Die gehele Plaza moet dan ook beter toeganke lijk zijn voor voetgangers dan momenteel het geval is. Het is namelijk een openbaar gebied; voor de inrichting ervan hebben we subsidie van het mi nisterie van Economische zaken ontvangen. De ge meenteraad buigt zich volgende week over het ontworpen plan, waarin het hoogteverschil tussen de rijweg en de Plaza (2 meter 30) met brede trap pen en tussenniveaus wordt overbrugd. Door deze maatregelen zal on getwijfeld ook belangstel ling ontstaan voor de winkelruimten die aan de Plaza zijn gelegen. Het plan van de eigenaar voor uitbreiding van het paviljoen 'De Bourgon diër* is in het geheel geïn tegreerd. Over goed een jaar zal dit toeristisch re creatief speerpunt zijn af gerond en naar mijn vas te overtuiging een gezel lig trefpunt op onze unie ke boulevards vormen. AANPAK WALSTRAAT-ZUID Vooral na het gereedko men van de herinrichtin gen in het kernwinkelge bied is het verschil in be strating met het zuidelijk deel van de Wolstraat nu wel heel erg in het oog lo pend. Het college van o. en w. vindt dan ook mèt de betrokken onderne mers dat daar snel wat aan moet gebeuren. We vragen de raad volgende week dan ook een kre diet voor de aanpak van Walstraat-zuid, het ge- ledereen wil jaar straks het nieuwe weer inluiden met het afsteken van mooi, knallend, luid, gillend en feestelijk vuurwerk. Het is traditie én het is toege staan op 31 december van af 18.00 uur tot 1 januari 01.30 uur. Helaas bezorgt vuurwerk ook veel over- (foto: Ruben Oreel) last, met name in de we ken vóór het oudejaars feest. De politie Zeeland is, net als de voorgaande jaren, actief bezig de overlast van vuurwerk te be strijden. Er komen veel klachten binnen van overlast. Jongeren steken een maand van te voren al vuurwerk af en dit is niet toe gestaan. Jongens en meisjes die Betrapt worden op het afsteken van vuurwerk buiten de toegesta ne uren, kunnen rekenen op een bekeuring, variërend van ƒ25,- tot ƒ50,-. Het vuurwerk wordt in beslag genomen. Het verkopen van vuurwerk is al leen toegestaan op 30 en 31 de cember. Wie buiten deze data vuurwerk bij zich draagt is dus ook in overtreding. HALT Jongeren kunnen ook kiezen voor een alternatieve straf via het Buro Halt in Middelburg, Bij het vorig jaar gehouden Vuurwerk project zijn 49 van de 81 be keurden doorverwezen naar het Haltburo. Daar kregen zij een vi deo te zien over de gevaren van vuurwerk en moesten zij "De Vuurwerkkrant" huis-aan-huis be zorgen. GOEDGEKEURD VUURWERK Vuurwerk wordt iedereen jaar getest. Het moet aan bepaalde voorwaarden voldoen. Natuurlijk moet het "veilig" zijn en mag het niet te hard Knallen. Goedge keurd vuurwerk is ook altijd voor zien van een lont. STRIJKERS Strijkers zijn niet voorzien van een lont en dit is dan ook 'niet goedgekeurd vuurwerk'. Het zijn rotjes die zijn voorzien van een strijkkop die langs de ru we kant van een luciferdoosje wordt geschuurd en worden weggeworpen. Na het aanstrij ken Teun je niet aan de strijker zien of deze gaat ontploffen en wanneer hij dit gaat doen. Naast de "kleine" strijkers zijn er ook grotere: hardere klappen en gevaarlijker. Strijkers zijn nooit geoorloofd!! AFSTEKEN Bij het afsteken van vuurwerk kunt u enkele richtlijnen volgen waardoor het een verantwoorde zaak blijft. Koop in ieder geval goedgekeurd vuurwerk. De lont moet bij voorkeur aangestoken worden met een gloeiende siga ret of een bij de vuurwerkhande laar verkrijgbare aansteeklont. Vuurwerk wat geweigerd heeft of waarvan de lont te kort is moet u niet meer gebruiken. Nooit expe rimenteren met vuurwerk! Velen missen hierdoor een hand of een oog. Vuurpijlen moeten vanuit een fles met zand verzwaard af gestoken worden. En steek nooit voortgedreven vuurwerk af op straat: de kans op ernstig letsel is enorm. KLACHTEN Wanneer u klachten heeft in ver band met vuurwerkoverlast kunt u bellen met de politie Vlissin gen, telefoon 15050. In de J.I.Sandersestraat in Oost-Souburg zullen dan toch trottoirpalen geplaatst worden, de zogenaamde "Souburaertjes". Een kleine meerderheid van de bewo ners uit de straat stemde voor plaatsing. Er stemden 29 voor, 24 te gen en 22 hadden geen mening. Een ontwerp- raadsvoorstel wordt op 13 januari besproken in de commissie ruimtelijke orde ning en verkeer. De raad buigt zich er 28 januari over. Op de vierde Nationale Straat speeldag ontving wethouder Meijers een petitie met 410 hand tekeningen. De bewoners van de J.I.Sandersestraat pleitten hierin voor maatregelen om de straat verkeersveiliger te maken. Als gevolg van ae vele auto's die in de straat aan weerszijden gepar keerd staan moeten voetgangers en spelende kinderen zich nood gedwongen op de rijweg bewe gen. Dat levert uiteraard gevaar lijke situaties op. De gemeente kwam daarop met het plan één zijde van straat af te zetten met trottoirpaaltjes. Op deze wijze ontstaan een strook waar voetgangers en kinderen veilig kunnen lopen of spelen. Dit voorstel werd voorgelegd aan de bewoners. Een krappe meerderheid stemde voor het plan. Tegenstanders zagen voor al problemen in de vermindering van de parkeergelegenheid. De gemeente vindt dat dit parkeer probleem in de omgeving opge vangen moet worden. Voorstel len van bewoners om een trottoir aan te leggen werden afgewe zen. Dit is te ingrijpend en kost aanzienlijk meer aan het plaat sen van de "Souburgertjes". Bovendien past een trottoir niet in het karakter van de "dorps- straat". deelte tussen Wagenaar- straat en Nieuwendijk. Met soortgelijk bestra tingsmateriaal, verlichting en 'straatmeubilair' (zoals banken en afvalbakken) als in het kernwinkeige- bied hopen we dit straat- deel te kunnen opwaar deren. De betrokken ondernemers zullen door middel van een baatbe lasting meebetalen in de uitvoering. Het college hoopt ook dat de subsi dieregeling voor puiver betering hen zal stimule ren hun zaak een meer eigentijdse aanblik te ge ven. Ook de gemeente bezit nog enkele panden in dit deel van de Wol straat. Daarvoor zijn bouwplannen ontwik keld. ik heb goede hoop dat ook die in de eerste helft van volgend jaar aan de orde kunnen ko men. Al met al zijn er dus een aantal positieve ont wikkelingen in het voor uitzicht voor dit deel van de binnenstad! SPUIKOM Een gebied dat nog op verdere invulling wacht is de Spuikom. Ons plan was om dit jaar de eerste gedachten voor de ont wikkeling op papier te hebben. De projecten op de Boulevard en in het Arsenaalgebied hebben echter zoveel capaciteit van bestuur en organisa tie opgeslokt dat net daarvan niet gekomen is. Zowel vanuit de politiek als vanuit maatschappelij ke groeperingen zijn voor de Spuikom al heel wat functies gesuggereerd. Het college hoopt nu ko mend voorjaar met «sen 'vfekkenplan' te komen: een plan wat aangeeft welke functies op welke plaatsen mogelijk zijn. U zult daarover zeker nog meer lezen de komende rijd. NIEUW UITKERINGENSYSTEEM Per 1 januari a.s. worden de uitkeringen van de sectie Sociale Zaken in een nieuw automatise ringssysteem onderge bracht. Dat betekent heel wat extra werk: alle ge gevens van het oude sys teem moeten worden om gezet voor het nieuwe systeem. En dat moet heel zorgvuldig gebeuren, want een klein foutje kan nare gevolgen hebben. Mocht zoiets ondanks de zorgvuldigheid en de con trole toch een keer voor komen dan vraag ik daar bij voorbaat begrip voor. De cliënten van de sectie Sociale Zaken ontvangen binnenkort een brief van het college waarin ze over de omzetting (waar van ze als het goed is dus zelf weinig zuilen mer ken) worden ingelicht. Vanavond vergaderen er twee commissies van ad vies en bijstand. Het zijn de commissies financiën en onderwijs. De bijeenkom sten beginnen om 19.30 uur in het stadhuis en zijn openbaar. Volgende week vergadert de emancipatiecommissie. Ook de ze vergadering vindt plaats in het stadhuis maar begint om 20.00 uur. Ook deze bijeen komst is openbaar. De agenda's van de vergaderin gen liggen enkele dagen tevoren ter inzage in de gemeentelijk in- formatiehoeken in het stadhuis, de bibliotheken van Vlissingen en Oost-Souburg en in het wijk centrum "Open Hof". GEMEENTE informatiepagina van de gemeente vlissingen redaktie: sectie Communicatie, stadhuis Vlissingen, telefoon 01184-87335

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1992 | | pagina 5