Orde brengen in kakofonie van verkeersmiddelen Elk glaasje is er één teveel Ook na de executive dagen houdt Renton Rover open huis EN Waarom moeilijk als het makkelijk kan VROUW EN AUTO ROVZ WERKGROEP 9 VAN START Begrijpelijk maken Plakken Jacquolien DE NIEUWE FORD ESCORT Woensdag 25 november 1992 DE FAAM - DE VLISSINGER De Nieuwstraat in Zoutelande...binnen kort bezaaid met paddestoelen? FOTO ANDA VAN RIET Het gebeurde onlangs. De gemeente besloot op de Walcherseweg in Middelburg verkeers drempels aan te brengen. De omwonenden werden met name 's avonds opgeschrikt door gierende remmen en doffe klappen van vooral motorrijders die niet bedacht waren op de nieuwe situatie. Twee weken later waren de snelheidsremmers weer verdwenen. Als het aan de nieuwe Werkgroep 9 van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ) ligt zullen dit soort toestanden niet meer nodig zijn. De werkgroep, bestaande uit deskundigen van gemeentewerken, water schappen, stadsontwikkeling, milieu en wa terstaat, wil gemeenten en andere wegbeheerders behulpzaam zijn bij het vinden van een oplossing voor verkeersproblemen. Een geordende documentatie over op de marktgebrachte verkeersmiddelen kan daarbij geraadpleegd worden. Vorige week ging de eerste actie van start onder het motto VALT'U NIETS OP? Het voorspel voor de plaatsing van verkeersremmende paddestoelen, die op Wal cheren voor een jaar als proef worden aange bracht op het plaveisel van de Oostkapelsweg in Serooskerke en de Nieuwstraat in Zoutelan de. Bij de evaluatie zal rekening worden ge houden met ondermeer geluidsoverlast, veiligheid en snelheid voor en na de proef, reacties van omwonenden en esthetische aspecten voor de omgeving. „Orde brengen in de kakofonie van ver keersmiddelen door een goede documentatie op te zetten enerzijds en onderbouwde advie zen geven voor knellende verkeersproblemen anderzijds", zo omschrijft Ing. W. van Meer- ten, voorzitter van Werkgroep 9 en in het da gelijks leven directeur Gemeentewerken van Westerschouwen, de reden van de oprichting van de nieuwe werkgroep. „Veel verkeerspro blemen vragen om een creatieve oplossing. Er is bovendien momenteel een enorme hoeveel heid verkeersmiddelen op de markt. Die wor den ook nog voorzien van een dermate* technische beschrijving, dat je niet kan ver wachten dat een wegbeheerder of gemeente raadslid dat zomaar begrijpt. De bedoeling is dat de werkgroep deze documentatie begrij pelijk maakt voor iedereen en overzichtelijk rangschikt. Komt er een vraag om advies inza ke een bepaalde verkeerssituatie in een dorp, dan zal de werkgroep van alle kanten deze probleemplek bekijken. Daarbij zul je naast veiligheidsaspecten ook de esthetische kant moeten bezien. Passen de gekozen voorzie ningen wel in die oude dorpskern. Voor, tij dens en na de proef zullen metingen en enquêtes bij de omwonenden moeten uitma ken of de situatie verbeterd is", legt van Meer- ten uit. Hij verwacht overigens dat er wel een kleine aanloopperiode nodig zal zijn voordat men de werkgroep weet te vinden en aan de bel trekt. „Dat kost even tijd". Als het weer deze week niet te veel tegenzit, zullen de eerste zogenaamde paddestoelen op het plaveisel van twee straten in Serooskerke en Zoutelande worden geplakt. Respectieve lijk in de Oostkapelseweg en in de Nieuw straat. Het is de eerste actie van de werk groep. De nieuwe verkeersremmers, die in Epe al met succes worden toegepast, komen in een bepaalde figuratie op het plaveisel, waar door bussen eromheen kunnen en geen ge dreun veroorzaken. Ook motorrijders hoeven, mits zij niet te hard rijden, de paddestoelen niet te raken. Om aandacht te vestigen op de komende proef stonden afgelopen week dub beldikke rijen verkeersborden met spandoeken in de betreffende plaatsen opgesteld. De tekst luidde 'valt u niets op? Deze zullen binnenkort verdwijnen waarna de proefperiode met de nieuwe voorziening voor een iaar ingaat Wie zo af en toe een stevig sapje tot zich neemt wordt vanaf donderdag 26 november nog eens extra met de neus op de feiten ge drukt. Dan namelijk begint Veilig Verkeer Ne derland met de campagne waarbij het zelfs afgeraden wordt om met twee glaasjes bin nen de marge van 0,5 promille achter het stuur te kruipen. Volgens VVN moet er eindelijk eens afgere kend worden met de smoezen en fabels die de ronde doen over alcohol en verkeer. „Veel mensen denken dat je meer bier kunt drinken dan wijn of jenever omdat er minder alcohol in bier zit. Ze vergeten echter dat bierglazen veel groter zijn. Bij één biertje krijg je stomweg net zoveel alcohol binnen als bij een glas wijn of een glaasje jenever". VVN Noemt het ook een sprookje dat door roken of wandelen een deel van de alcohol in het bloed verdwijnt. VVN neemt aan dat het aantal automobilisten dat met een glaasje teveel op achter het stuur gaat zitten rijden met een derde is afgenomen als gevolg van de campagnes die de organisa tie al jaren voert. In 1991 - zo staaft VVN haar succes - reed vier procent van de automobi listen in weekeindnachten onder invloed. In 1990 was dat zes procent, in 1981 twaalf procent. Ook het aantal slachtoffers als ge volg van alcohol in het verkeer is afgenomen. Volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek vielen er in 1991 nog 175 doden in het verkeer bij ongevallen waar alcohol in het spel was tegen 550 in 1981. Vorig jaar wer den 1750 ernstige gewonden bij dergelijke verkeersongevallen geteld tegenover 4500 tien jaar eerder. In de Autokrant Extra van 11 november (De Faam/De Vlissinger) werd mijn aandacht ge trokken door een prachtige verhandeling over de nieuwe verbeterde Ford Escort. De boringen, de pk's, max.koppeling en berei- ken via tr/min vlogen als onbegrijpelijke spookbeelden door mijn hoofd. Wat mij ech ter aantrok was de snelle compacte lijn van de auto op de foto. En ik bedacht dat dit ver haal in begrijpelijk 'vrouwen-Nederlands' moest worden geschreven, zodat wij vrou wen op zaterdagavond bij ons uitje met de mannen mee kunnen praten. En afgelopen zaterdag was het zover; ik mocht de sleutels halen bij Garage Joosse in Vlissingen. Aan de nieuwe Escort is zo'n beetje alles Opvallende introductie voor Audi 80 Avant Met een feestelijke bijeenkomst in Landlust onder Nieuwdorp vond kort geleden de Zeeuwse introductie plaats van de nieuwe Audi 80 Avant. Garage Van Strien uit Goes en autobedrijf Poppe te Walcheren hadden voor een goede ontvangst van een groot aantal re laties zorg gedragen. In ongedwongen sfeer kon men daar kennis maken met deze opmer kelijke nieuwe Audi, die kan worden be schouwd als een interessant alternatief voor de bekende Audi 80 limousine. Op bijgaande foto een beeld van de opmerke lijke introductie in het Zeeuwse van de Audi 80. En dan verder uiteraard de nodige informatie over de kwaliteiten van de nieuwe Audi 80 Avant. Het onderstel en de motoren zijn over genomen van de succesvolle Audi 80 limousi ne. Nieuw is de achterzijde van de carrosserie, die opvalt door een duidelijk herkenbare Audi Avant-vorm. Door het omklappen van de deel bare achterbank en rugleuning is de bagage ruimte van 370 tot 1200 liter te vergroten. De bagageruimte is vlak en goed bruikbaar. Het beladen is eenvoudig door de grote en brede opening, die doorloopt tot op bumperhoogte. De Audi 80 Avant biedt daardoor talloze ge bruiksmogelijkheden, zowel voor het zakelijke als privé gebruik. De functionele voordelen van de grote achterklep werden in de Audi 80 Avant verwerkt tot een onmiskenbaar sportief-elegant ontwerp. De markante ach terkant met de brede, rode band waarin de Bij de foto: De Audi 80 Avant die ook in quattro- uitvoering le verbaar zal worden. Dak reling en vel gen niet standaard. achterlichten zijn opgenomen, sluit mooi aan bij de carrosserievorm van de Audi 80. Het sportief-exclusieve karakter van de Avant wordt onderstreept door de luxueuze uitvoe ring met onder andere een volledig, met stevig velours beklede bagageruimte. Voor de aandrijving in de Audi 80 Avant kan men kiezen uit een vijftal verschillende moto ren. Het motorenprogramma loopt uiteen van de buitengewoon zuinige 1,9 liter direct in gespoten turbodieselmotor met 66 kW (90 pk), via een tweetal economische 2,0 liter viercilinder benzinemotoren met 66 kW (90 pk) of 85 kW (115 pk), en een betrouwbare 2,3 liter vijfcilinder benzinemotor met 98 kW (133 pk), tot en met de 2,6 liter V6-motor met 110 kW (150 pk). Met dit brede vermogensaanbod kunnen in de Audi 80 Avant topsnelheden worden bereikt van 170 km/h met de 1.9 TDI, tot 207 km/h met de 2.6E. De verbruikscijvers lopen uiteen van gemiddeld 5,4 1/100 km in de TDI tot en met 9,4 1/100 km in de 2.6E (volgens DIN 70030). De Audi 80 Avant wordt standaard geleverd met een vijfversnellingsbak. Daarnaast is er een viertraps automaat die beschikt over 2 rij- programma's en kan worden gecombineerd met de 85 kW 2,0 I viercilinder en de 2,6 I V6-motor. De vijf- en zescilinder-motoren in de Audi 80 Avant kunnen worden geleverd'met quattro- aandrijving. De vooras met veerpoten en de achteras met veerpoten en gekoppelde draag- armen met schokdempers zijn afgestemd op comfort en bieden bij alle rijsnelheden en in al le rijsituaties een veilig en voorspelbaar stuur- gedrag. Alle Audi 80 Avant-modellen zijn voorzien van 15-inch velgen in de afmeting 6 J x 15 met daarbij 195/65 banden. Om de inzittenden een grote mate aan veilig heid te kunnen bieden, beschikt de veilig- heidskooi van de Audi 80 Avant over een grote stijfheid en een voor- en achterzijde met een groot vermogen tot energie-absorptie. De Audi 80 Avant is standaard voorzien van het Audi-veiligheidssysteem procon-ten en extra flankbescherming in de portieren. Van zelfsprekend voldoet de Audi 80 Avant zonder problemen aan alle nationale en internationale veiligheidsnormen. Tot de standaarduitvoering van alle Audi 80 Avant-modellen behoort onder andere de vol ledig verzinkte carrosserie, stuurbekrachti ging, een interieurluchtfilter, een vijfversnellingsbak en een in 2 ongelijke delen omklapbare achterbank en rugleuning. Stan daard is ook de volledige bekleding van de ba gageruimte, de oprolbare laadruimteafdekking en een wis-was-installatie voor de achterruit. Een antiblokkeersysteem behoort tot de stan daarduitrusting van de Avant met een V6-motor en de quattro-modellen. Net als de limousine-uitvoering is de Audi 80 Avant ontworpen met het oog op een recycling-vriendelijke constructie, ook ten aan zien van de gebruikte kunststoffen. Het hoge aandeel opnieuw te gebruiken grondstoffen stelt Audi in staat, voorlopig voor de Duitse markt, de terugname te garanderen van een complete Audi 80 Avant vanaf modeljaar 1993, zonder dat daarvoor kosten in rekening worden gebracht. veranderd, behalve de naam. Buiten om de vele technische nieuwtjes heeft de wagen ook een nieuwe look. Als eerste zag ik de nieuwe ovale grille waardoor de neus wat meer toont. Daaronder ligt een robuuste bumper. De handvaten in de deur zijn in kleur meegespoten. Door de grotere voor- en achterruit is het uitzicht rondom ruim. De achterkant met de nieuwe lampen geeft de Escort een gestroomlijnde ronde vorm. De grootte van de deuren zorgt voor makkelijk in - en uitstappen. En als je die deuren dichtslaat hoor je de degelijkheid van deze auto. Maar het echte feest begint pas achter het stuur, als je bent uitgetuurd op de bui tenkant. Een strak en eenvoudig dashboard met leu ke kleine details vallen het eerst op. Zeer handig (voor mij) is het waarschuwingssig naal als de lichten nog branden bij het uit stappen. De stoelen zijn modern bekleed; ze sluiten aan op de styling in de deuren. Het verstelbare stuur ligt lekker in de hand. Het schakelen daarentegen ging wat stroef. Maar dat kan een kwestie van wennen zijn. De stuurbekrachtiging zorgt ervoor dat je de Escort met een pink kunt sturen. En het ke ren en parkeren is een plezier met deze Escort. De Escort zorgt zonder twijfel voor optimaal rijplezier. Hij is snel, handelbaar, ligt lekker op de weg en is zuinig. De prijs van deze 1.6 CLX driedeurs komt op f 32.482,-, rijklaar, wel te verstaan. Kortom: ik kan nu met de mannen meepra ten, maar dan in begrijpelijk vrouwenauto nederlands. Dus: een echte meid is op haar Escort voorbereid. En Joosse heeft 'm staan. Voor een proefrit. Tot de volgende keer i Beeld van de Rover show. FOTO ANDA VAN RIET Wie vorige week de autoshow of liever execu tive dagen bij Renton Rover aan de Noord- monsterweg in Middelburg heeft gemist, heeft pech gehad. Je krijgt natuurlijk niet gauw meer de kans om de schitterende nieu we Rover 827 Coupé in levende lijve te aan schouwen. Met zijn notehouten 'lambrize- ring' en geheel in leer uitgevoerde binnenkant. De hele presentatie van de 800-serie in de daarvoor speciaal ingerichte showroom was natuurlijk oogverblindend, net zoals de hapjes en drankjes tongstrelend waren. Bovendien kreeg de show een extra dimensie door de aanwezigheid van Jan Laban met geurige parfums en andere toiletartikelen en kon de bezoeker een kort oefenballetje slaan op een puttinggreen met een echte golfclub. Aan de zakenman werd gedacht door Midlea- se. Jammer dus voor degenen die dat alles ge mist hebben. Maar de auto zelf wordt er nu, een weekje later, natuurlijk niet minder om. En misschien heeft Henk Molenaar van Renton Rover deze week wel iets meer tijd om wat uitgebreider te vertellen over het automerk dat hij alweer sinds 1986 in Middelburg met groot enthousiasme aan de man brengt. En aan de vrouw, want wat dacht U van de Rover 100?. Vraag hem gerust flink wat door over de tech niek van zijn vierwielers, want dan raakt Mo lenaar pas goed in zijn element. Hij is immers zelf indertijd in de werkplaats begonnen. Dus hij weet waarover hij praat. „Toen ik in 1986 met dit merk in Middelburg begon, interresseerde de gemiddelde Zeeuw zich bijna uitsluitend voor de Duitse auto. Langzaam zag ik daar verandering in komen. In de loop der jaren is mijn klantenkring gestaag gegroeid en ook consistent gebleken. Daar gaat het immers om, dat je je klanten ook weet te houden", vertelt de enige Rover dealer op Walcheren. „Wat heeft het voor zin om met mooie praatjes een auto te verkopen en het daarna met de service te laten afwe ten. Veel klanten hebben een blindelings ver trouwen en dat mag je nooit beschamen. Je moet altijd op de lange termijn kijken en je klantenbinding prioriteit geven. Komt er een klacht over een auto, dan zoeken wij in de werkplaats net zolang tot wij er uitkomen. Daar heb ik twee prima mensen voor in dienst. Die voelen zich ook nauw betrokken bij de zaak. Met hen en mijn vrouw runnen wij het bedrijf en dat gaat heel goed". De Rover 800-serie is wel het paradepaardje van dit automerk met allure Allen hebben een perfecte afwerking, een schone motor, kreu- kelzönes, optie voor een airbag (in de coupé standaard), een verzinkte carrosserie (geen roest!) en een zeer gedegen geluidsisolatie. Verder is er natuurlijk nog veel meer te vertel len over het aantal kleppen, de transmissie, de remmen en de wielophanging. Maar dat kunt U het beste aan Henk Molenaar zelf vragen, want die is niet alleen een enthousiast Rover verkoper maar ook een gedegen Rover techneut. CAMPAGNE VEILIG VERKEER NEDERLAND

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1992 | | pagina 19