Orde brengen in kakofonie
van verkeersmiddelen
Elk glaasje is
er één teveel
Ook na de executive dagen
houdt Renton Rover open huis
EN
Waarom moeilijk als het makkelijk kan
VROUW EN AUTO
ROVZ WERKGROEP 9 VAN START
Begrijpelijk maken
Plakken
Jacquolien
DE NIEUWE FORD ESCORT
Woensdag 25 november 1992
DE FAAM - DE VLISSINGER
De Nieuwstraat in Zoutelande...binnen kort bezaaid met paddestoelen?
FOTO ANDA VAN RIET
Het gebeurde onlangs. De gemeente besloot
op de Walcherseweg in Middelburg verkeers
drempels aan te brengen. De omwonenden
werden met name 's avonds opgeschrikt door
gierende remmen en doffe klappen van vooral
motorrijders die niet bedacht waren op de
nieuwe situatie. Twee weken later waren de
snelheidsremmers weer verdwenen.
Als het aan de nieuwe Werkgroep 9 van het
Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland
(ROVZ) ligt zullen dit soort toestanden niet
meer nodig zijn. De werkgroep, bestaande uit
deskundigen van gemeentewerken, water
schappen, stadsontwikkeling, milieu en wa
terstaat, wil gemeenten en andere
wegbeheerders behulpzaam zijn bij het vinden
van een oplossing voor verkeersproblemen.
Een geordende documentatie over op de
marktgebrachte verkeersmiddelen kan daarbij
geraadpleegd worden. Vorige week ging de
eerste actie van start onder het motto VALT'U
NIETS OP? Het voorspel voor de plaatsing van
verkeersremmende paddestoelen, die op Wal
cheren voor een jaar als proef worden aange
bracht op het plaveisel van de Oostkapelsweg
in Serooskerke en de Nieuwstraat in Zoutelan
de. Bij de evaluatie zal rekening worden ge
houden met ondermeer geluidsoverlast,
veiligheid en snelheid voor en na de proef,
reacties van omwonenden en esthetische
aspecten voor de omgeving.
„Orde brengen in de kakofonie van ver
keersmiddelen door een goede documentatie
op te zetten enerzijds en onderbouwde advie
zen geven voor knellende verkeersproblemen
anderzijds", zo omschrijft Ing. W. van Meer-
ten, voorzitter van Werkgroep 9 en in het da
gelijks leven directeur Gemeentewerken van
Westerschouwen, de reden van de oprichting
van de nieuwe werkgroep. „Veel verkeerspro
blemen vragen om een creatieve oplossing. Er
is bovendien momenteel een enorme hoeveel
heid verkeersmiddelen op de markt. Die wor
den ook nog voorzien van een dermate*
technische beschrijving, dat je niet kan ver
wachten dat een wegbeheerder of gemeente
raadslid dat zomaar begrijpt. De bedoeling is
dat de werkgroep deze documentatie begrij
pelijk maakt voor iedereen en overzichtelijk
rangschikt. Komt er een vraag om advies inza
ke een bepaalde verkeerssituatie in een dorp,
dan zal de werkgroep van alle kanten deze
probleemplek bekijken. Daarbij zul je naast
veiligheidsaspecten ook de esthetische kant
moeten bezien. Passen de gekozen voorzie
ningen wel in die oude dorpskern. Voor, tij
dens en na de proef zullen metingen en
enquêtes bij de omwonenden moeten uitma
ken of de situatie verbeterd is", legt van Meer-
ten uit. Hij verwacht overigens dat er wel een
kleine aanloopperiode nodig zal zijn voordat
men de werkgroep weet te vinden en aan de
bel trekt. „Dat kost even tijd".
Als het weer deze week niet te veel tegenzit,
zullen de eerste zogenaamde paddestoelen op
het plaveisel van twee straten in Serooskerke
en Zoutelande worden geplakt. Respectieve
lijk in de Oostkapelseweg en in de Nieuw
straat. Het is de eerste actie van de werk
groep. De nieuwe verkeersremmers, die in Epe
al met succes worden toegepast, komen in
een bepaalde figuratie op het plaveisel, waar
door bussen eromheen kunnen en geen ge
dreun veroorzaken. Ook motorrijders hoeven,
mits zij niet te hard rijden, de paddestoelen
niet te raken. Om aandacht te vestigen op de
komende proef stonden afgelopen week dub
beldikke rijen verkeersborden met spandoeken
in de betreffende plaatsen opgesteld. De tekst
luidde 'valt u niets op? Deze zullen binnenkort
verdwijnen waarna de proefperiode met de
nieuwe voorziening voor een iaar ingaat
Wie zo af en toe een stevig sapje tot zich
neemt wordt vanaf donderdag 26 november
nog eens extra met de neus op de feiten ge
drukt. Dan namelijk begint Veilig Verkeer Ne
derland met de campagne waarbij het zelfs
afgeraden wordt om met twee glaasjes bin
nen de marge van 0,5 promille achter het
stuur te kruipen.
Volgens VVN moet er eindelijk eens afgere
kend worden met de smoezen en fabels die
de ronde doen over alcohol en verkeer. „Veel
mensen denken dat je meer bier kunt drinken
dan wijn of jenever omdat er minder alcohol in
bier zit. Ze vergeten echter dat bierglazen veel
groter zijn. Bij één biertje krijg je stomweg net
zoveel alcohol binnen als bij een glas wijn of
een glaasje jenever". VVN Noemt het ook een
sprookje dat door roken of wandelen een deel
van de alcohol in het bloed verdwijnt.
VVN neemt aan dat het aantal automobilisten
dat met een glaasje teveel op achter het stuur
gaat zitten rijden met een derde is afgenomen
als gevolg van de campagnes die de organisa
tie al jaren voert. In 1991 - zo staaft VVN haar
succes - reed vier procent van de automobi
listen in weekeindnachten onder invloed. In
1990 was dat zes procent, in 1981 twaalf
procent. Ook het aantal slachtoffers als ge
volg van alcohol in het verkeer is afgenomen.
Volgens de Stichting Wetenschappelijk
Onderzoek vielen er in 1991 nog 175 doden in
het verkeer bij ongevallen waar alcohol in het
spel was tegen 550 in 1981. Vorig jaar wer
den 1750 ernstige gewonden bij dergelijke
verkeersongevallen geteld tegenover 4500
tien jaar eerder.
In de Autokrant Extra van 11 november (De
Faam/De Vlissinger) werd mijn aandacht ge
trokken door een prachtige verhandeling
over de nieuwe verbeterde Ford Escort. De
boringen, de pk's, max.koppeling en berei-
ken via tr/min vlogen als onbegrijpelijke
spookbeelden door mijn hoofd. Wat mij ech
ter aantrok was de snelle compacte lijn van
de auto op de foto. En ik bedacht dat dit ver
haal in begrijpelijk 'vrouwen-Nederlands'
moest worden geschreven, zodat wij vrou
wen op zaterdagavond bij ons uitje met de
mannen mee kunnen praten. En afgelopen
zaterdag was het zover; ik mocht de sleutels
halen bij Garage Joosse in Vlissingen.
Aan de nieuwe Escort is zo'n beetje alles
Opvallende introductie
voor Audi 80 Avant
Met een feestelijke bijeenkomst in Landlust
onder Nieuwdorp vond kort geleden de
Zeeuwse introductie plaats van de nieuwe
Audi 80 Avant. Garage Van Strien uit Goes en
autobedrijf Poppe te Walcheren hadden voor
een goede ontvangst van een groot aantal re
laties zorg gedragen. In ongedwongen sfeer
kon men daar kennis maken met deze opmer
kelijke nieuwe Audi, die kan worden be
schouwd als een interessant alternatief voor
de bekende Audi 80 limousine.
Op bijgaande foto een beeld van de opmerke
lijke introductie in het Zeeuwse van de Audi
80.
En dan verder uiteraard de nodige informatie
over de kwaliteiten van de nieuwe Audi 80
Avant. Het onderstel en de motoren zijn over
genomen van de succesvolle Audi 80 limousi
ne. Nieuw is de achterzijde van de carrosserie,
die opvalt door een duidelijk herkenbare Audi
Avant-vorm. Door het omklappen van de deel
bare achterbank en rugleuning is de bagage
ruimte van 370 tot 1200 liter te vergroten. De
bagageruimte is vlak en goed bruikbaar. Het
beladen is eenvoudig door de grote en brede
opening, die doorloopt tot op bumperhoogte.
De Audi 80 Avant biedt daardoor talloze ge
bruiksmogelijkheden, zowel voor het zakelijke
als privé gebruik. De functionele voordelen
van de grote achterklep werden in de Audi 80
Avant verwerkt tot een onmiskenbaar
sportief-elegant ontwerp. De markante ach
terkant met de brede, rode band waarin de
Bij de foto: De
Audi 80 Avant
die ook in
quattro-
uitvoering le
verbaar zal
worden. Dak
reling en vel
gen niet
standaard.
achterlichten zijn opgenomen, sluit mooi aan
bij de carrosserievorm van de Audi 80. Het
sportief-exclusieve karakter van de Avant
wordt onderstreept door de luxueuze uitvoe
ring met onder andere een volledig, met stevig
velours beklede bagageruimte.
Voor de aandrijving in de Audi 80 Avant kan
men kiezen uit een vijftal verschillende moto
ren. Het motorenprogramma loopt uiteen van
de buitengewoon zuinige 1,9 liter direct in
gespoten turbodieselmotor met 66 kW (90
pk), via een tweetal economische 2,0 liter
viercilinder benzinemotoren met 66 kW (90
pk) of 85 kW (115 pk), en een betrouwbare
2,3 liter vijfcilinder benzinemotor met 98 kW
(133 pk), tot en met de 2,6 liter V6-motor met
110 kW (150 pk).
Met dit brede vermogensaanbod kunnen in de
Audi 80 Avant topsnelheden worden bereikt
van 170 km/h met de 1.9 TDI, tot 207 km/h
met de 2.6E. De verbruikscijvers lopen uiteen
van gemiddeld 5,4 1/100 km in de TDI tot en
met 9,4 1/100 km in de 2.6E (volgens DIN
70030).
De Audi 80 Avant wordt standaard geleverd
met een vijfversnellingsbak. Daarnaast is er
een viertraps automaat die beschikt over 2 rij-
programma's en kan worden gecombineerd
met de 85 kW 2,0 I viercilinder en de 2,6 I
V6-motor.
De vijf- en zescilinder-motoren in de Audi 80
Avant kunnen worden geleverd'met quattro-
aandrijving. De vooras met veerpoten en de
achteras met veerpoten en gekoppelde draag-
armen met schokdempers zijn afgestemd op
comfort en bieden bij alle rijsnelheden en in al
le rijsituaties een veilig en voorspelbaar stuur-
gedrag.
Alle Audi 80 Avant-modellen zijn voorzien van
15-inch velgen in de afmeting 6 J x 15 met
daarbij 195/65 banden.
Om de inzittenden een grote mate aan veilig
heid te kunnen bieden, beschikt de veilig-
heidskooi van de Audi 80 Avant over een
grote stijfheid en een voor- en achterzijde met
een groot vermogen tot energie-absorptie. De
Audi 80 Avant is standaard voorzien van het
Audi-veiligheidssysteem procon-ten en extra
flankbescherming in de portieren. Van
zelfsprekend voldoet de Audi 80 Avant zonder
problemen aan alle nationale en internationale
veiligheidsnormen.
Tot de standaarduitvoering van alle Audi 80
Avant-modellen behoort onder andere de vol
ledig verzinkte carrosserie, stuurbekrachti
ging, een interieurluchtfilter, een
vijfversnellingsbak en een in 2 ongelijke delen
omklapbare achterbank en rugleuning. Stan
daard is ook de volledige bekleding van de ba
gageruimte, de oprolbare laadruimteafdekking
en een wis-was-installatie voor de achterruit.
Een antiblokkeersysteem behoort tot de stan
daarduitrusting van de Avant met een
V6-motor en de quattro-modellen.
Net als de limousine-uitvoering is de Audi 80
Avant ontworpen met het oog op een
recycling-vriendelijke constructie, ook ten aan
zien van de gebruikte kunststoffen. Het hoge
aandeel opnieuw te gebruiken grondstoffen
stelt Audi in staat, voorlopig voor de Duitse
markt, de terugname te garanderen van een
complete Audi 80 Avant vanaf modeljaar
1993, zonder dat daarvoor kosten in rekening
worden gebracht.
veranderd, behalve de naam. Buiten om de
vele technische nieuwtjes heeft de wagen
ook een nieuwe look. Als eerste zag ik de
nieuwe ovale grille waardoor de neus wat
meer toont. Daaronder ligt een robuuste
bumper. De handvaten in de deur zijn in
kleur meegespoten. Door de grotere voor-
en achterruit is het uitzicht rondom ruim. De
achterkant met de nieuwe lampen geeft de
Escort een gestroomlijnde ronde vorm. De
grootte van de deuren zorgt voor makkelijk
in - en uitstappen. En als je die deuren
dichtslaat hoor je de degelijkheid van deze
auto.
Maar het echte feest begint pas achter het
stuur, als je bent uitgetuurd op de bui
tenkant.
Een strak en eenvoudig dashboard met leu
ke kleine details vallen het eerst op. Zeer
handig (voor mij) is het waarschuwingssig
naal als de lichten nog branden bij het uit
stappen. De stoelen zijn modern bekleed; ze
sluiten aan op de styling in de deuren.
Het verstelbare stuur ligt lekker in de hand.
Het schakelen daarentegen ging wat stroef.
Maar dat kan een kwestie van wennen zijn.
De stuurbekrachtiging zorgt ervoor dat je de
Escort met een pink kunt sturen. En het ke
ren en parkeren is een plezier met deze
Escort.
De Escort zorgt zonder twijfel voor optimaal
rijplezier. Hij is snel, handelbaar, ligt lekker
op de weg en is zuinig. De prijs van deze 1.6
CLX driedeurs komt op f
32.482,-, rijklaar, wel te verstaan.
Kortom: ik kan nu met de mannen meepra
ten, maar dan in begrijpelijk vrouwenauto
nederlands. Dus: een echte meid is op haar
Escort voorbereid. En Joosse heeft 'm
staan. Voor een proefrit.
Tot de volgende keer
i Beeld van de Rover show. FOTO ANDA VAN RIET
Wie vorige week de autoshow of liever execu
tive dagen bij Renton Rover aan de Noord-
monsterweg in Middelburg heeft gemist,
heeft pech gehad. Je krijgt natuurlijk niet
gauw meer de kans om de schitterende nieu
we Rover 827 Coupé in levende lijve te aan
schouwen. Met zijn notehouten 'lambrize-
ring' en geheel in leer uitgevoerde binnenkant.
De hele presentatie van de 800-serie in de
daarvoor speciaal ingerichte showroom was
natuurlijk oogverblindend, net zoals de hapjes
en drankjes tongstrelend waren.
Bovendien kreeg de show een extra dimensie
door de aanwezigheid van Jan Laban met
geurige parfums en andere toiletartikelen en
kon de bezoeker een kort oefenballetje slaan
op een puttinggreen met een echte golfclub.
Aan de zakenman werd gedacht door Midlea-
se. Jammer dus voor degenen die dat alles ge
mist hebben. Maar de auto zelf wordt er nu,
een weekje later, natuurlijk niet minder om. En
misschien heeft Henk Molenaar van Renton
Rover deze week wel iets meer tijd om wat
uitgebreider te vertellen over het automerk dat
hij alweer sinds 1986 in Middelburg met groot
enthousiasme aan de man brengt. En aan de
vrouw, want wat dacht U van de Rover 100?.
Vraag hem gerust flink wat door over de tech
niek van zijn vierwielers, want dan raakt Mo
lenaar pas goed in zijn element. Hij is immers
zelf indertijd in de werkplaats begonnen. Dus
hij weet waarover hij praat.
„Toen ik in 1986 met dit merk in Middelburg
begon, interresseerde de gemiddelde Zeeuw
zich bijna uitsluitend voor de Duitse auto.
Langzaam zag ik daar verandering in komen.
In de loop der jaren is mijn klantenkring
gestaag gegroeid en ook consistent gebleken.
Daar gaat het immers om, dat je je klanten
ook weet te houden", vertelt de enige Rover
dealer op Walcheren. „Wat heeft het voor zin
om met mooie praatjes een auto te verkopen
en het daarna met de service te laten afwe
ten. Veel klanten hebben een blindelings ver
trouwen en dat mag je nooit beschamen. Je
moet altijd op de lange termijn kijken en je
klantenbinding prioriteit geven. Komt er een
klacht over een auto, dan zoeken wij in de
werkplaats net zolang tot wij er uitkomen.
Daar heb ik twee prima mensen voor in
dienst. Die voelen zich ook nauw betrokken
bij de zaak. Met hen en mijn vrouw runnen wij
het bedrijf en dat gaat heel goed".
De Rover 800-serie is wel het paradepaardje
van dit automerk met allure Allen hebben een
perfecte afwerking, een schone motor, kreu-
kelzönes, optie voor een airbag (in de coupé
standaard), een verzinkte carrosserie (geen
roest!) en een zeer gedegen geluidsisolatie.
Verder is er natuurlijk nog veel meer te vertel
len over het aantal kleppen, de transmissie, de
remmen en de wielophanging. Maar dat kunt
U het beste aan Henk Molenaar zelf vragen,
want die is niet alleen een enthousiast Rover
verkoper maar ook een gedegen Rover
techneut.
CAMPAGNE VEILIG VERKEER NEDERLAND