Sportieve Renault stationcar
Rij-impressie
ANWB:
automobilisten
CHRYSLER VIPER RT/10
*wï r*nMt HAH'Pl
£lyS& BIACI
kunnen
zuiniger rijden
25 JAAR
FORMULE FORD
PZC WEEKBLADEN
Deze Autokrant Extra is stevig
gevuld met nieuws en achter
gronden uit de autowereld.
Samenstelling en redaktie:
A. Hanneman
T. Vos
Redactiecommissie:
A. de Buck,
Auto Poppe Walcheren bv
P. Goedbloed, Autodemontage-
bedrijf Goedbloed
Th. Louisse, Autolease
maatschappij Midlease bv
J.A. Dijkwel,
Dijkwel Vlissingen bv
J. Richter,
Autobedrijf Van Fraassen
J. Cevaal, Toyota Cevaal
en Autorama Walcheren
K. Baas,
Auto Janssens Vlissingen bv
tel. redactie 01180-81000
tel. advertenties 01184-84000
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen
Hij is met 4,49 meter lengte rede
lijk compact, met een breedte van
1,92 meter zeer robust en met
1,118 meter hoogte zeer laag. Wie
oog in oog komt te staan met de
vuurrode Viper zal eerst eens een
paar rondjes om de auto lopen om
de verschillende details goed op te
nemen. De Viper werd voor het
eerst in Detroit getoond op de au
totentoonstelling in 1989. Vanwe
ge de enorm enthousiaste reacties
van het publiek, besloot Chrysler
de auto in produktie te nemen. De
ze produktie is op zeer bescheiden
schaal vanaf het voorjaar een feit.
De Viper is aan de andere kant van
de oceaan te koop voor 55.000
dollar.
Derde jaargang, nummer 23
Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger
De roemruchte tijden van de
Cobra herleven met de komst
van de Chrysler Viper. Sinds
kort is er van deze super-auto
een exemplaar in ons land
aanwezig. Het is een enorme
belevenis om deze spectacu
lair vormgegeven Amerikaan
se sportauto in levende lijven
te zien, laat staan om er en
kele rondjes mee over ons na
tionale circuit te mogen
sturen. De Chrysler heeft
echt alles wat autorijden tot
puur plezier maakt.
Side-pipes
Zesbak
Betoverend
Woensdag 25 november 1992
DE FAAM - DE VLISSINGER
17
Jongensdroom
Als de auto in maart/april ook in Europa zal
worden uitgebracht, moeten Nederlandse lief
hebbers minimaal zo'n f.250.000,= voor dit
monster over hebben.
De auto kenmerkt zich door een extreem lan
ge en lage neuspartij. De zeer complex sa
mengestelde koplampen vormen de
agressieve spleetogen van het wilde dier. On
derin de bumper zit een forse luchtinlaat met
aan weerszijde mistlampen. Als logo wordt
door Chrysler een brilslang (Cobra) gebruikt.
De Viper staat op zeer specifiek vormgegeven
driespaaks lichtmetalen velgen voorzien van
zeer breed schoeisel. Achter vinden we
335/35 ZR 17 banden van Michelin, terwijl
voor genoegen genomen moet worden met
275/40 ZR 17. Zeer stoer en Amerikaans zijn
de zogenaamde side-pipes. Dit zijn de twee
uitlaatpijpen die in de dorpel onder de deuren
zijn opgenomen. Voor Europa wordt dit detail
iets gewijzigd. De achterkant is extreem bol
van vormgeving. De lichtunits zijn keurig in de
carrosserielijn opgenomen. De Viper is voor
zien van een zeer brede, fraai geintegreerde
rolbeugel. Hierin kan een iruit worden opgeno
men. De auto is gemaakt om open te rijden.
Af-fabriek wordt een primitief targa-dakje ge
leverd en twee zijruiten die in de deuren moe
ten worden geklikt. De Viper heeft
bijvoorbeeld geen portierkrukken aan de bui
tenkant. De deuren moeten altijd van binnen
worden open gemaakt, of de bestuurder moet
volgens goed voorbeeld van menig Ameri
kaanse 'movie' mët een sierlijke zwaai over de
deur in zijn auto springen.
Wie heeft plaatsgenomen achter het stuur
doet er goed aan de verschillende instrumen
ten te bekijken. Alle klokjes hebben een witte
wijzerplaat en steken zodoende goed af tegen
het licht grijze materiaal van het dashboard.
De inrichting is zeer sober, al zijn hoogwaardi
ge materialen gebruikt, zoals leer voor de
kuipstoelen. Op de hoge middenconsole zit de
handremhendel en de pook waarmee de zes
versnellingsbak wordt bediend. Bovenin de
console vinden we vier boordinstrumenten,
drie afzonderlijk te richten uitstroomopenin
gen, de bedieningsknoppen voor verwarming
en ventilatie en de radio. We moeten natuurlijk
niet vergeten dat de Viper geheel volgens
Amerikaanse traditie vooral is gebouwd als
auto om in gezien te worden. Lekker toeren
over de boulevards. Het motorisch geweld is
daarbij eigenlijk maar bijzaak.
Chrysler heeft gekozen voor een aluminium
V10-motor die in nauwe samenwerking met
Lamborghini werd ontwikkeld. De forse
krachtbron heeft een inhoud van 7990 cc en
levert zonder turbo en 'gewoon' twee kleppen
per cilinder een gigantisch vermogen van 400
pk bij 4600 tr/min. Het koppel is wellicht nog
indrukwekkender: 611 Nm bij 3600 tr/min.
Met een niet overdreven totaalgewicht van
1486 kg weet de Viper fabelachtige prestaties
neer te zetten. Van 0 tot 96km/u (60 mijl) zijn
slechts 4,5 seconden nodig, terwijl de top
snelheid op 266 km/u ligt. Een aardig gegeven
is bijvoorbeeld dat de Viper in 14,5 seconden
naar de 160 km/u trekt en weer tot stilstand
komt. Het forse vermogen wordt op de brede
achterwielen losgelaten, waarbij een limited
slip differentieel indien nodig assisteert. Bij de
zesbak is de vierde overbrenging een prise-
directe en kan de zesde versnelling als een ex
treme overdrive gezien worden.
De buiten- en binnenkant goed bekeken, dan
kan het spelen beginnen. Helaas was het
Zandvoortse circuit nat, wat de speelwaarde
van de Viper behoorlijk beinvloedt, vooral om
dat je de auto nauwelijks kent. Bij de eerste
scherpe bocht achter de paddock was het
meteen raak. Iets te veel gas op de brede slof
fen en daar schoof de rode bolide het zand in.
Het motorgeluid is betoverend. Bij stationair
toerental is de Viper opmerkelijk rustig, maar
bij indrukken van het gaspedaal komt het ge
weld op gang. Door de lage zit, kijk je als het
ware scherp over de motorkap heen. De be
diening gaat, zoals je van een Amerikaans
iprodukt mag verwachten, lekker licht, zonder
dat de besturing indirekt genoemd mag wor
den. Er zijn helaas heel veel rondjes voor no
dig om net als slipschool-eigenaar Hans Deen
de Viper in vrijwel iedere bocht dwars over het
asfalt te kunnen bewegen. Maar na een paar
rondjes wordt je snel jaloers op de enkele
mensen die zich een Viper kunnen veroorlo
ven. Dit jaar worden er nog 200 stuks ge
bouwd, terwijl de totale produktie voor 1993
op 2000 exemplaren is vastgesteld. De offi
ciële Nederlandse presentatie aan het publiek
zal op de komende Rai geschieden.
De Europese markt stelt specifieke eisen,
waardoor de Viper op enkele punten zal wor
den aangepast. De uitlaatpijpen lopen wel
door de beide dorpels, maar monden pas in de
achterbumper uit. De aan de deuren gemon
teerde veiligheidsgordels zullen op de bekende
plaatsen worden vastgemaakt, terwijl het der
de remlicht zal verdwijnen. De carrosserie van
de Viper is volledig van kunststof. De auto's
worden in de New Mack fabriek op een lopen
de band van 91,4 meter vrijwel volledig met
de hand gebouwd. Eerst wordt het chassis
gemaakt, waarop zoveel mogelijk componen
ten worden aangebracht. Pas daarna vinden
de carrosseriedelen hun plaats. De Viper, die
in Amerika overigens onder de naam Dodge is
uitgebracht, wordt door 120 tot 160 vakmen
sen in elkaar gezet.
Renault breidt haar leveringsprogramma uit
met de sportief getinte 21 Nevada TXI, voor
zien van de lichtmetalen 2 liter motor met drie
kleppen per cilinder. De 12-klepper levert een
vermogen van 136 pk en weet de ruime Neva
da daarmee een top te geven van 198 km/u
en een sprintje van 0 tot 100 in 10,2 secon
den. Dezelfde motor is al enige jaren leverbaar
in de Renaults 21 TXI sedan en hatchback.
De uitrusting van deze sportieve Nevada is
vergelijkbaar met de Manager-uitvoeringen:
stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling
met afstandbediening, getint glas en een
boordcomputer. De Nevada TXI is verder uit
gerust met dakrailings en een hoedenplank.
De opvallende uiterlijke kenmerken van de an
dere twee TXI-modellen zijn ook op de Neva
da te vinden zoals de vijfspaaks lichtmetalen
velgen met 185/55 R15V banden, mistlampen
in de voorbumper, en minder zichtbaar de
schijfremmen op de achterwielen. De bagage
mogelijkheden van de 21 Nevada zijn enorm:
674 liter in standaardopstelling wat tot 1710
liter kan worden uitgebreid. De auto kost
f. 52.615,= en kan tegen meerprijs worden ge
leverd met ABS, airconditioning en een radio
Renault.
Automobilisten kunnen zonder veel moeite
tien tot twintig procent zuiniger rijden. De
meesten weten echter niet hoe ze tot die
bezuinigingen kunnen komen. Goed dus dat
de ANWB na een reeks testen een boekje
heeft uitgegeven waarin precies staat hoe
de automobilist zijn beurs en het milieu kan
sparen
De bond heeft voor het onderzoek naar
brandstofverbruik drie testauto benut uit
verschillende klassen. Daarbij werden de
volgende factoren onder de loep genomen:
wat is de invloed van te laat schakelen, ho
gere snelheden, het gebruik van een imperi
aal en andere luchtweerstandverhogende
attributen, ontstoken verlichting en achter
uitverwarming, extra belading en te lage
bandenspanning.
De ANWB-testpiloten kregen een Mazda
626, een Opel Astra a.6i en een Peugeot
106 1.1xr ter beschikking. In het boekje
wordt haarfijn uit de doeken gedaan welk
effect welke vastgestelde handeling had op
het benzinegebruik. De verspilling, de vre
ters, de windvangers en ga zo maar door
krijgen uitvoerig aandacht. Voor mensen die
bewust met hun heilige koe willen omgaan
is zo'n boekje een must.
De resultaten van het onderzoek zijn trou
wens opzienbarend. Een paar voorbeelden:
De Opel Astra blijkt bij 120 km/uur 23 pro
cent meer benzine te gebruiken dan bij
100km/uur. De ingeschakelde achterruitver
warming deed het brandstofgebruik met ze
ven procent stijgen en de Mazda 626
consumeerde 154,6 procent meer benzine
in het stadsverkeer dan op de grote weg.
Tips, gelardeerd met wat humor, maken het
boekje aantrekkelijk om te lezen. ANWB-
leden ontvangen het boekje als bijlage bij de
Kampioen van december.