Sportieve Renault stationcar Rij-impressie ANWB: automobilisten CHRYSLER VIPER RT/10 *wï r*nMt HAH'Pl £lyS& BIACI kunnen zuiniger rijden 25 JAAR FORMULE FORD PZC WEEKBLADEN Deze Autokrant Extra is stevig gevuld met nieuws en achter gronden uit de autowereld. Samenstelling en redaktie: A. Hanneman T. Vos Redactiecommissie: A. de Buck, Auto Poppe Walcheren bv P. Goedbloed, Autodemontage- bedrijf Goedbloed Th. Louisse, Autolease maatschappij Midlease bv J.A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen bv J. Richter, Autobedrijf Van Fraassen J. Cevaal, Toyota Cevaal en Autorama Walcheren K. Baas, Auto Janssens Vlissingen bv tel. redactie 01180-81000 tel. advertenties 01184-84000 Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen Hij is met 4,49 meter lengte rede lijk compact, met een breedte van 1,92 meter zeer robust en met 1,118 meter hoogte zeer laag. Wie oog in oog komt te staan met de vuurrode Viper zal eerst eens een paar rondjes om de auto lopen om de verschillende details goed op te nemen. De Viper werd voor het eerst in Detroit getoond op de au totentoonstelling in 1989. Vanwe ge de enorm enthousiaste reacties van het publiek, besloot Chrysler de auto in produktie te nemen. De ze produktie is op zeer bescheiden schaal vanaf het voorjaar een feit. De Viper is aan de andere kant van de oceaan te koop voor 55.000 dollar. Derde jaargang, nummer 23 Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger De roemruchte tijden van de Cobra herleven met de komst van de Chrysler Viper. Sinds kort is er van deze super-auto een exemplaar in ons land aanwezig. Het is een enorme belevenis om deze spectacu lair vormgegeven Amerikaan se sportauto in levende lijven te zien, laat staan om er en kele rondjes mee over ons na tionale circuit te mogen sturen. De Chrysler heeft echt alles wat autorijden tot puur plezier maakt. Side-pipes Zesbak Betoverend Woensdag 25 november 1992 DE FAAM - DE VLISSINGER 17 Jongensdroom Als de auto in maart/april ook in Europa zal worden uitgebracht, moeten Nederlandse lief hebbers minimaal zo'n f.250.000,= voor dit monster over hebben. De auto kenmerkt zich door een extreem lan ge en lage neuspartij. De zeer complex sa mengestelde koplampen vormen de agressieve spleetogen van het wilde dier. On derin de bumper zit een forse luchtinlaat met aan weerszijde mistlampen. Als logo wordt door Chrysler een brilslang (Cobra) gebruikt. De Viper staat op zeer specifiek vormgegeven driespaaks lichtmetalen velgen voorzien van zeer breed schoeisel. Achter vinden we 335/35 ZR 17 banden van Michelin, terwijl voor genoegen genomen moet worden met 275/40 ZR 17. Zeer stoer en Amerikaans zijn de zogenaamde side-pipes. Dit zijn de twee uitlaatpijpen die in de dorpel onder de deuren zijn opgenomen. Voor Europa wordt dit detail iets gewijzigd. De achterkant is extreem bol van vormgeving. De lichtunits zijn keurig in de carrosserielijn opgenomen. De Viper is voor zien van een zeer brede, fraai geintegreerde rolbeugel. Hierin kan een iruit worden opgeno men. De auto is gemaakt om open te rijden. Af-fabriek wordt een primitief targa-dakje ge leverd en twee zijruiten die in de deuren moe ten worden geklikt. De Viper heeft bijvoorbeeld geen portierkrukken aan de bui tenkant. De deuren moeten altijd van binnen worden open gemaakt, of de bestuurder moet volgens goed voorbeeld van menig Ameri kaanse 'movie' mët een sierlijke zwaai over de deur in zijn auto springen. Wie heeft plaatsgenomen achter het stuur doet er goed aan de verschillende instrumen ten te bekijken. Alle klokjes hebben een witte wijzerplaat en steken zodoende goed af tegen het licht grijze materiaal van het dashboard. De inrichting is zeer sober, al zijn hoogwaardi ge materialen gebruikt, zoals leer voor de kuipstoelen. Op de hoge middenconsole zit de handremhendel en de pook waarmee de zes versnellingsbak wordt bediend. Bovenin de console vinden we vier boordinstrumenten, drie afzonderlijk te richten uitstroomopenin gen, de bedieningsknoppen voor verwarming en ventilatie en de radio. We moeten natuurlijk niet vergeten dat de Viper geheel volgens Amerikaanse traditie vooral is gebouwd als auto om in gezien te worden. Lekker toeren over de boulevards. Het motorisch geweld is daarbij eigenlijk maar bijzaak. Chrysler heeft gekozen voor een aluminium V10-motor die in nauwe samenwerking met Lamborghini werd ontwikkeld. De forse krachtbron heeft een inhoud van 7990 cc en levert zonder turbo en 'gewoon' twee kleppen per cilinder een gigantisch vermogen van 400 pk bij 4600 tr/min. Het koppel is wellicht nog indrukwekkender: 611 Nm bij 3600 tr/min. Met een niet overdreven totaalgewicht van 1486 kg weet de Viper fabelachtige prestaties neer te zetten. Van 0 tot 96km/u (60 mijl) zijn slechts 4,5 seconden nodig, terwijl de top snelheid op 266 km/u ligt. Een aardig gegeven is bijvoorbeeld dat de Viper in 14,5 seconden naar de 160 km/u trekt en weer tot stilstand komt. Het forse vermogen wordt op de brede achterwielen losgelaten, waarbij een limited slip differentieel indien nodig assisteert. Bij de zesbak is de vierde overbrenging een prise- directe en kan de zesde versnelling als een ex treme overdrive gezien worden. De buiten- en binnenkant goed bekeken, dan kan het spelen beginnen. Helaas was het Zandvoortse circuit nat, wat de speelwaarde van de Viper behoorlijk beinvloedt, vooral om dat je de auto nauwelijks kent. Bij de eerste scherpe bocht achter de paddock was het meteen raak. Iets te veel gas op de brede slof fen en daar schoof de rode bolide het zand in. Het motorgeluid is betoverend. Bij stationair toerental is de Viper opmerkelijk rustig, maar bij indrukken van het gaspedaal komt het ge weld op gang. Door de lage zit, kijk je als het ware scherp over de motorkap heen. De be diening gaat, zoals je van een Amerikaans iprodukt mag verwachten, lekker licht, zonder dat de besturing indirekt genoemd mag wor den. Er zijn helaas heel veel rondjes voor no dig om net als slipschool-eigenaar Hans Deen de Viper in vrijwel iedere bocht dwars over het asfalt te kunnen bewegen. Maar na een paar rondjes wordt je snel jaloers op de enkele mensen die zich een Viper kunnen veroorlo ven. Dit jaar worden er nog 200 stuks ge bouwd, terwijl de totale produktie voor 1993 op 2000 exemplaren is vastgesteld. De offi ciële Nederlandse presentatie aan het publiek zal op de komende Rai geschieden. De Europese markt stelt specifieke eisen, waardoor de Viper op enkele punten zal wor den aangepast. De uitlaatpijpen lopen wel door de beide dorpels, maar monden pas in de achterbumper uit. De aan de deuren gemon teerde veiligheidsgordels zullen op de bekende plaatsen worden vastgemaakt, terwijl het der de remlicht zal verdwijnen. De carrosserie van de Viper is volledig van kunststof. De auto's worden in de New Mack fabriek op een lopen de band van 91,4 meter vrijwel volledig met de hand gebouwd. Eerst wordt het chassis gemaakt, waarop zoveel mogelijk componen ten worden aangebracht. Pas daarna vinden de carrosseriedelen hun plaats. De Viper, die in Amerika overigens onder de naam Dodge is uitgebracht, wordt door 120 tot 160 vakmen sen in elkaar gezet. Renault breidt haar leveringsprogramma uit met de sportief getinte 21 Nevada TXI, voor zien van de lichtmetalen 2 liter motor met drie kleppen per cilinder. De 12-klepper levert een vermogen van 136 pk en weet de ruime Neva da daarmee een top te geven van 198 km/u en een sprintje van 0 tot 100 in 10,2 secon den. Dezelfde motor is al enige jaren leverbaar in de Renaults 21 TXI sedan en hatchback. De uitrusting van deze sportieve Nevada is vergelijkbaar met de Manager-uitvoeringen: stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling met afstandbediening, getint glas en een boordcomputer. De Nevada TXI is verder uit gerust met dakrailings en een hoedenplank. De opvallende uiterlijke kenmerken van de an dere twee TXI-modellen zijn ook op de Neva da te vinden zoals de vijfspaaks lichtmetalen velgen met 185/55 R15V banden, mistlampen in de voorbumper, en minder zichtbaar de schijfremmen op de achterwielen. De bagage mogelijkheden van de 21 Nevada zijn enorm: 674 liter in standaardopstelling wat tot 1710 liter kan worden uitgebreid. De auto kost f. 52.615,= en kan tegen meerprijs worden ge leverd met ABS, airconditioning en een radio Renault. Automobilisten kunnen zonder veel moeite tien tot twintig procent zuiniger rijden. De meesten weten echter niet hoe ze tot die bezuinigingen kunnen komen. Goed dus dat de ANWB na een reeks testen een boekje heeft uitgegeven waarin precies staat hoe de automobilist zijn beurs en het milieu kan sparen De bond heeft voor het onderzoek naar brandstofverbruik drie testauto benut uit verschillende klassen. Daarbij werden de volgende factoren onder de loep genomen: wat is de invloed van te laat schakelen, ho gere snelheden, het gebruik van een imperi aal en andere luchtweerstandverhogende attributen, ontstoken verlichting en achter uitverwarming, extra belading en te lage bandenspanning. De ANWB-testpiloten kregen een Mazda 626, een Opel Astra a.6i en een Peugeot 106 1.1xr ter beschikking. In het boekje wordt haarfijn uit de doeken gedaan welk effect welke vastgestelde handeling had op het benzinegebruik. De verspilling, de vre ters, de windvangers en ga zo maar door krijgen uitvoerig aandacht. Voor mensen die bewust met hun heilige koe willen omgaan is zo'n boekje een must. De resultaten van het onderzoek zijn trou wens opzienbarend. Een paar voorbeelden: De Opel Astra blijkt bij 120 km/uur 23 pro cent meer benzine te gebruiken dan bij 100km/uur. De ingeschakelde achterruitver warming deed het brandstofgebruik met ze ven procent stijgen en de Mazda 626 consumeerde 154,6 procent meer benzine in het stadsverkeer dan op de grote weg. Tips, gelardeerd met wat humor, maken het boekje aantrekkelijk om te lezen. ANWB- leden ontvangen het boekje als bijlage bij de Kampioen van december.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1992 | | pagina 17