rNNNNN Algehele update EREN Bedrijfsshow Fiatdealers met het oog op belastingverhoging Oktober - wijnmaand VROUW EN AUTO NedCar verwacht lichte verbetering bedrijfsresultaat Alfa Romeo 164 Hyundai Scoupe 24-klepper Veersysteem Ellipsoïde Kermisachtig Prijzen Jacquelien Afwerking Uiterlijk Lederen bekleding Woensdag 14 oktober 1992 DE FAAM - DE VLISSINGER 21 De Zeeuwse Fiatdealers houden donderdag 15, vrijdag 16 en zondag 17 oktober een be drijfswagenshow. Het evenement vindt plaats op het terrein en in de showroom van Fiat Bri tannia aan de Industrieweg in Vlissingen. Verschillende bedrijsauto's die bij de vijf Zeeuwse dealers te koopuzijn staan opgesteld, maar ook uitvoeringen die gewoonlijk niet in de showroom zijn te zien zijn op de show te bezichtigen. De speciale serie wordt door de Fiatimporteur geleverd. De uitzonderlijke mo dellen hebben bijvoorbeeld een verlengd chas sis of een zogeheten drie-zijdige kipper. Daarnaast zijn er pick-ups te bewonderen en een speciale aannemersuitvoering. „Dat de bedrijfswagenshow nu, half oktober plaatsvindt, heeft het voordeel dat de kopers nu nog tegen een laag belastingtarief een auto aan kunnen schaffen", legt M. Floresse, eigenaar van Autobedrijf Britannia, uit. „In 1993 gaat de belasting op bedrijfswagens flink omhoog". Met het oog op deze ontwik keling hebben de dealers ook enkele Van uitvoeringen neergezet, die in 1993 niet meer te koop zijn. Florence - De in 1988 op de meeste Europese markten geintroduceerde Alfa 164 heeft een stevige positie weten te veroveren op de markt van grote zakenauto's. Een belangrijk deel van de klanten reed voorheen in een an der merk. Alfa vond de tijd rijp voor een aantal belangrijke wijzigingen zowel op technisch, optisch als ergonomisch vlak. Belangrijk nieuws vinden we op motorisch gebied. Naast de 3 liter V6 en 2 liter Twin Spark is vanaf december ook een 3 liter 24-klepper te verkrijgen. De bestaande motor is voorzien van een nieuwe citinderkop, waarin twee bo venliggende nokkenassen per drie cilinders de kleppen bedienen. Het vermogen nam in ver gelijking met het bestaande aggregaat enorm toe. Bij 6300 tr/min worden maximaal 210 paarde- krachten geproduceerd. Bij een totaalgewicht van 1500 kg weet de 164 V6 24V tot flitsen de prestaties te komen zoals een top van 240 km/u en een acceleratie van 0-100 km/u in slechts 8 seconden. Ondanks het feit dat we hier met een meerkleppenmotor te maken hebben, die zijn maximale koppel van 270 Nm pas volledig levert bij 5000 tr/min, is de soe- plesse groot. Vanaf 1000 tr/min is namelijk al minimaal 75% van de maximale trekkracht aanwezig. Dit betekent dat de 24V voor vrij wel alle rijstijlen geschikt is van rustig tot zeer sportief. In alle gevallen worden de inzittenden getrakteerd op het machtige geluid wat in het vooronder wordt geproduceerd. De V6 24 motor wordt uitsluitend geleverd in de nieuwe Super-uitgave. In het uiterlijk zijn een aantal elementen van de Amerikaanse uit voering overgenomen. De forse meegespoten bumpers zorgen voor 11 centimeter aan extra lengte. Bovendien vangen ze aanrijdingen tot 5 km/u zonder schade op. Om het geheel be ter te laten harmoniëren, worden de onder kanten van de portieren bedekt met ongeribbelde kunststof beschermplaten die in de carrosseriekleur worden uitgevoerd. De 164 ziet er daardoor wat minder sportief, maar zeker zo chique uit. Nieuw zijn ook de grotere buitenspiegels, die elektrisch kunnen worden weggeklapt, bijvoorbeeld om door een smalle poort te rijden. Kenmerkend voor de Super zijn ook de gepolijste lichtmetalen velgen. Chroom lijkt weer terug van wegge weest: de bumpers en stootstrips worden er mee opgesierd. Voor de koper van een puur op sportiviteit ge richte limousine heeft Alfa ook een Quadrifoglio-variant van de 24 klepper. Door met name het aanpassen van in- en uitlaat wisten de Alfa-technici zelfs 230 pk uit het zelfde blok te kietelen. Terwijl het maximale koppel met 280 Nm een fractie hoger is. Het zelfde geldt voor de prestaties: 245 km/u, 0-100 in 7,7 seconden. Het onderstel is op de tails aangepast om een compromisloos spor tief weggedrag te verkrijgen. We reden beide 24-kleppers met het electro- nisch geregelde veersysteem, waarbij geko zen kan worden voor een automatische regeling of een sport-stand. Het verschil is duidelijk merkbaar, waarbij de automatische stand ook bij de Quadrifoglio de voorkeur heeft. Toch blijkt er duidelijk onderscheid: bij de 24V Super maakt de carrosserie vaak on verwacht of later dan verwacht kleine bewe gingen, vooral bij snel op elkaar volgende bochten. De Quadrifoglio is over het geheel genomen strakker geveerd, waardoor deze eigenschap niet optreedt. Wie bij beide 24-kleppers wat onzorgvuldig gasgeeft, krijgt hiervoor een hevig schokkende motoren car rosserie terug. Dit is vooral te danken aan het feit dat een motor met een dergelijk hoog ver mogen moet beschikken over een forse kop peling die deze eigenschap bij wegrijden met zich meebrengt. Overigens verdient Alfa een compliment dat bij de 164 het vermogen zon der problemen op de voorwielen wordt los ge laten. Ook bij snel optrekken slippen de wielen nauwelijks door. De Quadrifoglio heeft zijn specifieke uitrusting met donker gespoten bumpers, sideskirts en aggressief ogende wielen. De derde motorische verandering vinden we bij de diesel. Deze is voortaan voorzien van een zogenaamd Turbotronic motormanage mentsysteem en een uitlaatgas terugvoersy- seem (EGR). Dit houdt in dat de motor krachtiger en vooral schoner is geworden. De turbodiesel levert nu 125 pk bij 4200 tr/min en een koppel van 294 Nm bij 2000 tr/min. De soeplesse is haast ongekend hoog, waar door deze krachtbron zondermeer de meest rustgevende is. Alfa heeft in de volledige 164-range wijzigin gen doorgevoerd. Zo zien we op alle modellen nieuwe, dubbele koplampen, waarbij gebruik gemaakt wordt van ellipsoide techniek. De kleine koplampen zorgen voor een grotere lichtopbrengst. Ook het interieur is niet ongemoeid gebleven. Zo werden de bedieningsknoppen in de con sole aangepast, is er een nieuw digitaaldisplay voor de verwarming/ventilatie/airco en is een airbag aan bestuurderskant beschikbaar, op geborgen in een nieuw stuurwiel. Voorts wer den de portierpanelen gewijzigd en kent de ZF vierversnellings automaat drie programma's: auto, sport en ijs. Bij de handgeschakelde vijf- bak is de achteruit gesynchroniseerd, wat een deel van de kritiek op deze bak wegneemt. Belangrijk zijn ook de veiligheidsaspecten. De nieuwe bumpers van de Super en de beschik baarheid van een airbag zijn reeds genoemd. Alle nieuwe types worden nu echter voorzien van verstevigingsbalken in de portieren, we derom overgenomen uit de Amerikaanse versie. Onafhankelijkheid Fiuggi - De introductie van de Scoupe luidde een paar jaar geleden de werkelijke opmars van Hyundai in. En grappig gelijnde twee- deurs coupe aan de onderkant van de mid denklasse bleek te kunnen concurreren met de gebruikelijk drie- en vijfdeurs auto's voor dezelfde prijs. De voor 1993 ingrijpend gefa- celifte Scoupe blijft een belangrijke rol spelen bij Hyundai, daar de auto uitsluitend wordt geleverd met de nieuwe, in eigen huis ontwik kelde Alpha-motor. Met Mitsubishi als aandeelhouder en aanvan kelijke licentie-bouwer voor Korea, heeft Hy undai tot dusver voornamelijk gebruik gemaakt van Mitsubishi-motoren die voor de eigen auto's naar believen werden gemodifi ceerd. Hyundai presenteert in de nieuwe Scoupe echter twee versies van de eigen Alpha-motor. Ander nieuwe details zijn de achteruitkijkspie gel met automatische anti-verblindingsstand, als optie leverbare cruise-control en een elek tronisch anti-diefstalalarm. Met de 164 kan Alfa er weer fris tegenaan. Vooral met de comfortabel een zeer snelle V6 24V Super wordt de concurrentie opgezocht in een nog hoger segment. Deze auto zal van af december voor rond de f.90.000,= te koop zijn, terwijl de Quadrifoglio in januari mag worden verwacht. Gekeken naar de huidige autoprijzen zal dit topmodel ongeveer f.105.000,= gaan kosten. Het gaat hier om een 1495 cc 4 cilinder met 2 inlaatkleppen en één uitlaatklep per zuiger. Ten opzichte van de bestaande 1.5 van Mitsubishi-origine, die nog in de Pony, Excel en Lantra beschikbaar blijft, levert de eigen krachtbron meer vermogen en verbruikt min der brandstof. De Alpha-motor heeft multi point brandstofinspuiting en neemt genoegen met loodvrije benzine vanaf 91 octaan. In de Scoupe worden twee varianten geleverd: als topmodel geldt de turbo, goed voor 114 pk bij 5500 tr/min en een koppel van 170 Nm bij 4300 tr/min. De Scoupe GT en GTX die met de turbomotor worden geleverd gaan dicht naar de 200 km/u met hun top van 194 km/u. Ook het sprintje van 0 tot 100 km/u in 9,2 se conden mag er zijn. Op de weg gedraagt de FüTO AN DA VAN RIET Kent u het gevoel om vanaf je terras in okto ber tegen de Zuid-Franse heuvels kleine pop petjes met mandjes op de rug de druivenoogst binnen te zien halen, het dorp dat gonst van het leven, tractoren met wa gens vol druiven die af en aan rijden richting Cave Coöperatieve om hun druiven te laten persen. De blauwe walm die uit de schoorste nen komt, daar waar dag en nacht gewerkt wordt om van druiven wijn en van de schillen alcohol te maken. Dit gevoel had ik toen ik van de week door mijn raam over de regen achtige weilanden keek. Ik bedacht hoe heer lijk het zou zijn om nu even een weekje deze sfeer te kunnen proeven, maar dat, met de feestdagen voor de deur, dit financieel niet haalbaar was. Dan maar snel een stukje Fran se romantiek teruggezocht in een gekke Fran se auto. Ik besloot er onmiddellijk werk van te maken en belde garage Dijkwel voor een af spraak. Zaterdagmiddag mocht ik de sleutels ophalen van de nieuwe Citroën ZX. Pittig, ele gant, dynamisch en sportief voor de drie- deurs; comfortabel, robuust en veilig voor de vijfdeurs. Opvallend is de hele nieuwe stijl; speels bij de zijramen, sportief en aantrekkelijk op de kont, alleen bij de neus is de wagen typisch Citroën gebleven. Het interieur is kleurrijk, de verstel bare stoelen zijn voorzien van stoffen bekle ding wat mooi doorloopt in de deuren en de bagageruimte. De kleur van de stoelen is als sierbies verwerkt in de deur. Het dashboard was eenvoudig zonder onnodige extra's. Op de voor- en zijruiten zit een ontwasemings- systeem wat zorgt voor altijd goed zicht. De grote voorruit zorgt voor optimaal uitzicht rondom. De ZX zorgt voor een brok puur rij plezier, lekker wendbaar, pittig, snel en vol ka rakter, typisch Citroën. Als je op zoek bent naar een leuke kleine wagen met het comfort van deze tijd en met een prijskaartje waar U niet extra voor hoeft te slikken moet U zeker eens bij Dijkwel gaan winkelen. De ZX is er in zes benzine- en twee dieseluitvoeringen. Alle maal met hun eigen kenmerken. Het zijn tenslotte de kleine dingen die het 'm doen. Als U mocht beslissen om dit jaar nog geen nieuwe auto te kopen, let er dan op dat de winter weer voor de deur staat met de nodige kou en viezigheid. Een beurt voor de winter is voor Uw oogappel zeker geen overbodige luxe als verwacht wordt dat hij U overal brengt en liefst ook altijd start ais het nodig is. Uw garagehouder weet hier alles van en zal zeker voor U klaarstaan om Uw tweewieler gezond de winter door te helpen. We zorgen tenslotte toch ook voor onszelf? Tot de volgende keer. Scoupe turbo zich verbluffend goed. Op het dashboard is een wat kermisachtige turbo drukmeter geplaatst, die met groene en oranje lampjes werkt. De motor is zeker niet overdre ven rumoerig en mist gelukkig het gierende geluid van de overige Hyundai's met viercilin- dermotoren. Vanaf een redelijk toerental pakt de 1.5 12-klepper goed op, terwijl behoorlijk ver in de versnellingen kan worden doorge trokken. Er is absoluut geen sprake van een hinderlijk 'turbogat'. De compressor grijpt juist heerlijk geleidelijk aan. Wie uit de turbo stapt verwacht in de natuurlijk aanzuigende variant een veel slomere machine, maar dat is niet het geval. De 1.5 in de basisuitvoering en LS be schikt altijd nog ver zo'n 87 pk bij 5600 tr/min en een koppel van 127 Nm bij 4000 tr/min. tal uiterlijke wijzigingen, terwijl ook het inte rieur is aangepakt. Vooral de GT met turbomotor is het meest nieuw. Het nieuwe front herkennen we aan de langgerekte licht- units, de smalle grille en de forse, meegespo ten kunststofbumpers waarin de mistlampen zijn opgenomen. Het geheel ziet er slanker en moderner uit. Uiteraard is onder het rijden duidelijk minder trekkracht waarneembaar en gedraagt de krachtbron zich nadrukkelijker als een meer- klepper. Toch kunnen we over de prestaties niet ontevreden zijn. De 1.5 haalt een top van' 179 km/u en weet vanuit stilstand de 100 km/u te bereiken in 11,1 seconden. Waarden waarvoor niemand zich hoeft te schamen. Wie ooit met de eerste generatie Scoupe heeft gereden, zal wellicht de weke vering, vooral achter, herinneren. Hyundai levert ech ter vanaf nu verschillende afstemmingen van het onderstel voor Korea, de Verenigde Staten en Europa. De onafhankelijke wielophanging blijft comfortabel zonder echter het hinderlijk deinen van de achtersteven. Op een bochtig traject kan de Scoupe behoorlijk 'voluit' gere den worden, waarbij de turbo met zijn vlotte acceleraties uiteraard het meeste plezier geeft. Zondermeer is de Scoupe er uit tech nisch oogpunt fors op vooruit gegaan. Maar Hyundai heeft^ich niet alleen tot techni sche noviteiten beperkt. Het 1993-model van de Scoupe presenteert zich met een fors aan- Aan het profiel werd minder gesleuteld. Vanaf de LS worden de bumpers als het ware door getrokken over de carrosserie. De meegesoten brede stootstrips doen erg 'sporty' aan. De spoiler op het kofferdeksel past goed bij de uitstraling van de Scoupe. De nieuwe achter lichten maken de uiterlijke veranderingen compleet. De achterschermen zijn enigszins uitgebouwd. Helaas staan de wielen hierbij wat ver naar binnen, wat esthetisch niet erg fraai is. In de auto zien we een dashboard wat betreft indeling ongeveer gelijk is gebleven, maar toch een heel andere aanblik biedt. De over kapping helt nu naar de bestuurder toe. Het instrumentarium omvat naast de snel heidsmeter een toerenteller, brandstof- en temperatuurmeter en op de turbo een reeks lampjes die de werking van de compressor weergeven. De stoelen zien er sportief uit en hebben afhankelijk van de uitvoering een an dere bekleding. De zitting is echter wat aan de korte kant, terwijl een hoogteverstelling ont breekt. Het hele interieur is weer een slagje beter afgewerkt dan voorheen. Jammer is dat de bovenkant van het dashboard hinderlijk in de voorruit reflecteert bij instralend zonlicht. De bediening gaat in alle gevallen licht. De nieuwe Scoupe zal gefaseerd bij de Neder landse dealer gaan verschijnen. Importeur Greenib start met de GT en GTX, beiden met turbomotor. De GT is ondermeer voorzien van een in twee ongelijke delen neerklapbare ach terbank, 185/60 R 14 banden en lichtmetalen velgen, elektrisch verstelbare buitenspiegels, elektrisch bediende ruiten, audio-installatie met 4 speakers, getint glas, mistlampen voor, meegespoten bumpers, spiegels, portierkruk- ken en achterspoiler, stuurbekrachtiging en een met leer bekleed stuurwiel en pookknop. De auto kost f.35.500,= en dat is gezien prestaties, uitrusting en uitstraling heel keurig. NedCar heeft vorig jaar een negatief bedrijfs resultaat van 200 miljoen gulden behaald. Het bruto verlies werd vooral veroorzaakt door re organisatiekosten en de economische malaise in het Verenigd Koninkrijk en Zweden, traditio neel de belangrijkste exportmarkten voor de Volvo's uit Born. Als echter rekening wordt gehouden met buitengewone baten en lasten komt het verlies uit op 74 miljoen gulden, een miljoen minder dan in 1990. Voor dit jaar re kent NedCar op een lichte verbetering van het bedrijfsresultaat. Speciaal in Nederland wordt de GTX geleverd volgens dezelfde specificaties echter met 15 inch velgen, 205/50 R 15 banden en lederen bekleding op portierpanelen en meubilair. Er is hier voor een kleurrijke combinatie gekozen van een felrode middenbaan met boven en onder een groene baan en aan de randen zwart leer. Bij de GTX kan uitsluitend worden gekozen voor een rode of zwarte carrosserie- kleur. De prijs is vastgesteld op f.39.950,=. Begin volgend jaar volgen de non-turbo's ver deeld in de LS-uitgave en een basisversie. De nog steeds royaal uitgeruste LS moet ten op zichte van de GT mistlampen voor, stuurbe krachtiging en lederen bekleding op stuur en pookknop missen. Van de LS komt ook een automaat beschikbaar met vier overbrengin gen. Deze versie heeft wel standaard stuurbe krachtiging. De basis Scoupe mist onder ander de lichtmetalen velgen, de brede stoot- randen, audio-installatie en elektrische ramen en spiegels. De prijzen zijn uiteraard nog niet bekend, maar zullen bij het huidige prijsniveau nog onder de dertigduizend gulden beginnen.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1992 | | pagina 21