rNNNNN
Algehele update
EREN
Bedrijfsshow Fiatdealers met
het oog op belastingverhoging
Oktober -
wijnmaand
VROUW EN AUTO
NedCar verwacht
lichte verbetering
bedrijfsresultaat
Alfa Romeo 164
Hyundai Scoupe
24-klepper
Veersysteem
Ellipsoïde
Kermisachtig
Prijzen
Jacquelien
Afwerking
Uiterlijk
Lederen bekleding
Woensdag 14 oktober 1992
DE FAAM - DE VLISSINGER
21
De Zeeuwse Fiatdealers houden donderdag
15, vrijdag 16 en zondag 17 oktober een be
drijfswagenshow. Het evenement vindt plaats
op het terrein en in de showroom van Fiat Bri
tannia aan de Industrieweg in Vlissingen.
Verschillende bedrijsauto's die bij de vijf
Zeeuwse dealers te koopuzijn staan opgesteld,
maar ook uitvoeringen die gewoonlijk niet in
de showroom zijn te zien zijn op de show te
bezichtigen. De speciale serie wordt door de
Fiatimporteur geleverd. De uitzonderlijke mo
dellen hebben bijvoorbeeld een verlengd chas
sis of een zogeheten drie-zijdige kipper.
Daarnaast zijn er pick-ups te bewonderen en
een speciale aannemersuitvoering.
„Dat de bedrijfswagenshow nu, half oktober
plaatsvindt, heeft het voordeel dat de kopers
nu nog tegen een laag belastingtarief een
auto aan kunnen schaffen", legt M. Floresse,
eigenaar van Autobedrijf Britannia, uit. „In
1993 gaat de belasting op bedrijfswagens
flink omhoog". Met het oog op deze ontwik
keling hebben de dealers ook enkele Van
uitvoeringen neergezet, die in 1993 niet meer
te koop zijn.
Florence - De in 1988 op de meeste Europese
markten geintroduceerde Alfa 164 heeft een
stevige positie weten te veroveren op de
markt van grote zakenauto's. Een belangrijk
deel van de klanten reed voorheen in een an
der merk. Alfa vond de tijd rijp voor een aantal
belangrijke wijzigingen zowel op technisch,
optisch als ergonomisch vlak. Belangrijk
nieuws vinden we op motorisch gebied.
Naast de 3 liter V6 en 2 liter Twin Spark is
vanaf december ook een 3 liter 24-klepper te
verkrijgen. De bestaande motor is voorzien
van een nieuwe citinderkop, waarin twee bo
venliggende nokkenassen per drie cilinders de
kleppen bedienen. Het vermogen nam in ver
gelijking met het bestaande aggregaat enorm
toe.
Bij 6300 tr/min worden maximaal 210 paarde-
krachten geproduceerd. Bij een totaalgewicht
van 1500 kg weet de 164 V6 24V tot flitsen
de prestaties te komen zoals een top van 240
km/u en een acceleratie van 0-100 km/u in
slechts 8 seconden. Ondanks het feit dat we
hier met een meerkleppenmotor te maken
hebben, die zijn maximale koppel van 270 Nm
pas volledig levert bij 5000 tr/min, is de soe-
plesse groot. Vanaf 1000 tr/min is namelijk al
minimaal 75% van de maximale trekkracht
aanwezig. Dit betekent dat de 24V voor vrij
wel alle rijstijlen geschikt is van rustig tot zeer
sportief. In alle gevallen worden de inzittenden
getrakteerd op het machtige geluid wat in het
vooronder wordt geproduceerd.
De V6 24 motor wordt uitsluitend geleverd in
de nieuwe Super-uitgave. In het uiterlijk zijn
een aantal elementen van de Amerikaanse uit
voering overgenomen. De forse meegespoten
bumpers zorgen voor 11 centimeter aan extra
lengte. Bovendien vangen ze aanrijdingen tot
5 km/u zonder schade op. Om het geheel be
ter te laten harmoniëren, worden de onder
kanten van de portieren bedekt met
ongeribbelde kunststof beschermplaten die in
de carrosseriekleur worden uitgevoerd. De
164 ziet er daardoor wat minder sportief,
maar zeker zo chique uit. Nieuw zijn ook de
grotere buitenspiegels, die elektrisch kunnen
worden weggeklapt, bijvoorbeeld om door
een smalle poort te rijden. Kenmerkend voor
de Super zijn ook de gepolijste lichtmetalen
velgen. Chroom lijkt weer terug van wegge
weest: de bumpers en stootstrips worden er
mee opgesierd.
Voor de koper van een puur op sportiviteit ge
richte limousine heeft Alfa ook een
Quadrifoglio-variant van de 24 klepper. Door
met name het aanpassen van in- en uitlaat
wisten de Alfa-technici zelfs 230 pk uit het
zelfde blok te kietelen. Terwijl het maximale
koppel met 280 Nm een fractie hoger is. Het
zelfde geldt voor de prestaties: 245 km/u,
0-100 in 7,7 seconden. Het onderstel is op de
tails aangepast om een compromisloos spor
tief weggedrag te verkrijgen.
We reden beide 24-kleppers met het electro-
nisch geregelde veersysteem, waarbij geko
zen kan worden voor een automatische
regeling of een sport-stand. Het verschil is
duidelijk merkbaar, waarbij de automatische
stand ook bij de Quadrifoglio de voorkeur
heeft. Toch blijkt er duidelijk onderscheid: bij
de 24V Super maakt de carrosserie vaak on
verwacht of later dan verwacht kleine bewe
gingen, vooral bij snel op elkaar volgende
bochten. De Quadrifoglio is over het geheel
genomen strakker geveerd, waardoor deze
eigenschap niet optreedt. Wie bij beide
24-kleppers wat onzorgvuldig gasgeeft, krijgt
hiervoor een hevig schokkende motoren car
rosserie terug. Dit is vooral te danken aan het
feit dat een motor met een dergelijk hoog ver
mogen moet beschikken over een forse kop
peling die deze eigenschap bij wegrijden met
zich meebrengt. Overigens verdient Alfa een
compliment dat bij de 164 het vermogen zon
der problemen op de voorwielen wordt los ge
laten. Ook bij snel optrekken slippen de wielen
nauwelijks door.
De Quadrifoglio heeft zijn specifieke uitrusting
met donker gespoten bumpers, sideskirts en
aggressief ogende wielen.
De derde motorische verandering vinden we
bij de diesel. Deze is voortaan voorzien van
een zogenaamd Turbotronic motormanage
mentsysteem en een uitlaatgas terugvoersy-
seem (EGR). Dit houdt in dat de motor
krachtiger en vooral schoner is geworden. De
turbodiesel levert nu 125 pk bij 4200 tr/min
en een koppel van 294 Nm bij 2000 tr/min.
De soeplesse is haast ongekend hoog, waar
door deze krachtbron zondermeer de meest
rustgevende is.
Alfa heeft in de volledige 164-range wijzigin
gen doorgevoerd. Zo zien we op alle modellen
nieuwe, dubbele koplampen, waarbij gebruik
gemaakt wordt van ellipsoide techniek. De
kleine koplampen zorgen voor een grotere
lichtopbrengst.
Ook het interieur is niet ongemoeid gebleven.
Zo werden de bedieningsknoppen in de con
sole aangepast, is er een nieuw digitaaldisplay
voor de verwarming/ventilatie/airco en is een
airbag aan bestuurderskant beschikbaar, op
geborgen in een nieuw stuurwiel. Voorts wer
den de portierpanelen gewijzigd en kent de ZF
vierversnellings automaat drie programma's:
auto, sport en ijs. Bij de handgeschakelde vijf-
bak is de achteruit gesynchroniseerd, wat een
deel van de kritiek op deze bak wegneemt.
Belangrijk zijn ook de veiligheidsaspecten. De
nieuwe bumpers van de Super en de beschik
baarheid van een airbag zijn reeds genoemd.
Alle nieuwe types worden nu echter voorzien
van verstevigingsbalken in de portieren, we
derom overgenomen uit de Amerikaanse
versie.
Onafhankelijkheid
Fiuggi - De introductie van de Scoupe luidde
een paar jaar geleden de werkelijke opmars
van Hyundai in. En grappig gelijnde twee-
deurs coupe aan de onderkant van de mid
denklasse bleek te kunnen concurreren met
de gebruikelijk drie- en vijfdeurs auto's voor
dezelfde prijs. De voor 1993 ingrijpend gefa-
celifte Scoupe blijft een belangrijke rol spelen
bij Hyundai, daar de auto uitsluitend wordt
geleverd met de nieuwe, in eigen huis ontwik
kelde Alpha-motor.
Met Mitsubishi als aandeelhouder en aanvan
kelijke licentie-bouwer voor Korea, heeft Hy
undai tot dusver voornamelijk gebruik
gemaakt van Mitsubishi-motoren die voor de
eigen auto's naar believen werden gemodifi
ceerd. Hyundai presenteert in de nieuwe
Scoupe echter twee versies van de eigen
Alpha-motor.
Ander nieuwe details zijn de achteruitkijkspie
gel met automatische anti-verblindingsstand,
als optie leverbare cruise-control en een elek
tronisch anti-diefstalalarm.
Met de 164 kan Alfa er weer fris tegenaan.
Vooral met de comfortabel een zeer snelle V6
24V Super wordt de concurrentie opgezocht
in een nog hoger segment. Deze auto zal van
af december voor rond de f.90.000,= te koop
zijn, terwijl de Quadrifoglio in januari mag
worden verwacht. Gekeken naar de huidige
autoprijzen zal dit topmodel ongeveer
f.105.000,= gaan kosten.
Het gaat hier om een 1495 cc 4 cilinder met
2 inlaatkleppen en één uitlaatklep per zuiger.
Ten opzichte van de bestaande 1.5 van
Mitsubishi-origine, die nog in de Pony, Excel
en Lantra beschikbaar blijft, levert de eigen
krachtbron meer vermogen en verbruikt min
der brandstof. De Alpha-motor heeft multi
point brandstofinspuiting en neemt genoegen
met loodvrije benzine vanaf 91 octaan. In de
Scoupe worden twee varianten geleverd: als
topmodel geldt de turbo, goed voor 114 pk bij
5500 tr/min en een koppel van 170 Nm bij
4300 tr/min. De Scoupe GT en GTX die met
de turbomotor worden geleverd gaan dicht
naar de 200 km/u met hun top van 194 km/u.
Ook het sprintje van 0 tot 100 km/u in 9,2 se
conden mag er zijn. Op de weg gedraagt de
FüTO AN DA VAN RIET
Kent u het gevoel om vanaf je terras in okto
ber tegen de Zuid-Franse heuvels kleine pop
petjes met mandjes op de rug de
druivenoogst binnen te zien halen, het dorp
dat gonst van het leven, tractoren met wa
gens vol druiven die af en aan rijden richting
Cave Coöperatieve om hun druiven te laten
persen. De blauwe walm die uit de schoorste
nen komt, daar waar dag en nacht gewerkt
wordt om van druiven wijn en van de schillen
alcohol te maken. Dit gevoel had ik toen ik
van de week door mijn raam over de regen
achtige weilanden keek. Ik bedacht hoe heer
lijk het zou zijn om nu even een weekje deze
sfeer te kunnen proeven, maar dat, met de
feestdagen voor de deur, dit financieel niet
haalbaar was. Dan maar snel een stukje Fran
se romantiek teruggezocht in een gekke Fran
se auto. Ik besloot er onmiddellijk werk van te
maken en belde garage Dijkwel voor een af
spraak. Zaterdagmiddag mocht ik de sleutels
ophalen van de nieuwe Citroën ZX. Pittig, ele
gant, dynamisch en sportief voor de drie-
deurs; comfortabel, robuust en veilig voor de
vijfdeurs.
Opvallend is de hele nieuwe stijl; speels bij de
zijramen, sportief en aantrekkelijk op de kont,
alleen bij de neus is de wagen typisch Citroën
gebleven. Het interieur is kleurrijk, de verstel
bare stoelen zijn voorzien van stoffen bekle
ding wat mooi doorloopt in de deuren en de
bagageruimte. De kleur van de stoelen is als
sierbies verwerkt in de deur. Het dashboard
was eenvoudig zonder onnodige extra's. Op
de voor- en zijruiten zit een ontwasemings-
systeem wat zorgt voor altijd goed zicht. De
grote voorruit zorgt voor optimaal uitzicht
rondom. De ZX zorgt voor een brok puur rij
plezier, lekker wendbaar, pittig, snel en vol ka
rakter, typisch Citroën. Als je op zoek bent
naar een leuke kleine wagen met het comfort
van deze tijd en met een prijskaartje waar U
niet extra voor hoeft te slikken moet U zeker
eens bij Dijkwel gaan winkelen. De ZX is er in
zes benzine- en twee dieseluitvoeringen. Alle
maal met hun eigen kenmerken. Het zijn
tenslotte de kleine dingen die het 'm doen.
Als U mocht beslissen om dit jaar nog geen
nieuwe auto te kopen, let er dan op dat de
winter weer voor de deur staat met de nodige
kou en viezigheid. Een beurt voor de winter is
voor Uw oogappel zeker geen overbodige luxe
als verwacht wordt dat hij U overal brengt en
liefst ook altijd start ais het nodig is.
Uw garagehouder weet hier alles van en zal
zeker voor U klaarstaan om Uw tweewieler
gezond de winter door te helpen. We zorgen
tenslotte toch ook voor onszelf?
Tot de volgende keer.
Scoupe turbo zich verbluffend goed. Op het
dashboard is een wat kermisachtige turbo
drukmeter geplaatst, die met groene en oranje
lampjes werkt. De motor is zeker niet overdre
ven rumoerig en mist gelukkig het gierende
geluid van de overige Hyundai's met viercilin-
dermotoren. Vanaf een redelijk toerental pakt
de 1.5 12-klepper goed op, terwijl behoorlijk
ver in de versnellingen kan worden doorge
trokken. Er is absoluut geen sprake van een
hinderlijk 'turbogat'. De compressor grijpt juist
heerlijk geleidelijk aan. Wie uit de turbo stapt
verwacht in de natuurlijk aanzuigende variant
een veel slomere machine, maar dat is niet het
geval. De 1.5 in de basisuitvoering en LS be
schikt altijd nog ver zo'n 87 pk bij 5600 tr/min
en een koppel van 127 Nm bij 4000 tr/min.
tal uiterlijke wijzigingen, terwijl ook het inte
rieur is aangepakt. Vooral de GT met
turbomotor is het meest nieuw. Het nieuwe
front herkennen we aan de langgerekte licht-
units, de smalle grille en de forse, meegespo
ten kunststofbumpers waarin de mistlampen
zijn opgenomen. Het geheel ziet er slanker en
moderner uit.
Uiteraard is onder het rijden duidelijk minder
trekkracht waarneembaar en gedraagt de
krachtbron zich nadrukkelijker als een meer-
klepper. Toch kunnen we over de prestaties
niet ontevreden zijn. De 1.5 haalt een top van'
179 km/u en weet vanuit stilstand de 100
km/u te bereiken in 11,1 seconden. Waarden
waarvoor niemand zich hoeft te schamen.
Wie ooit met de eerste generatie Scoupe
heeft gereden, zal wellicht de weke vering,
vooral achter, herinneren. Hyundai levert ech
ter vanaf nu verschillende afstemmingen van
het onderstel voor Korea, de Verenigde Staten
en Europa. De onafhankelijke wielophanging
blijft comfortabel zonder echter het hinderlijk
deinen van de achtersteven. Op een bochtig
traject kan de Scoupe behoorlijk 'voluit' gere
den worden, waarbij de turbo met zijn vlotte
acceleraties uiteraard het meeste plezier
geeft. Zondermeer is de Scoupe er uit tech
nisch oogpunt fors op vooruit gegaan.
Maar Hyundai heeft^ich niet alleen tot techni
sche noviteiten beperkt. Het 1993-model van
de Scoupe presenteert zich met een fors aan-
Aan het profiel werd minder gesleuteld. Vanaf
de LS worden de bumpers als het ware door
getrokken over de carrosserie. De meegesoten
brede stootstrips doen erg 'sporty' aan. De
spoiler op het kofferdeksel past goed bij de
uitstraling van de Scoupe. De nieuwe achter
lichten maken de uiterlijke veranderingen
compleet. De achterschermen zijn enigszins
uitgebouwd. Helaas staan de wielen hierbij
wat ver naar binnen, wat esthetisch niet erg
fraai is.
In de auto zien we een dashboard wat betreft
indeling ongeveer gelijk is gebleven, maar
toch een heel andere aanblik biedt. De over
kapping helt nu naar de bestuurder toe. Het
instrumentarium omvat naast de snel
heidsmeter een toerenteller, brandstof- en
temperatuurmeter en op de turbo een reeks
lampjes die de werking van de compressor
weergeven. De stoelen zien er sportief uit en
hebben afhankelijk van de uitvoering een an
dere bekleding. De zitting is echter wat aan de
korte kant, terwijl een hoogteverstelling ont
breekt. Het hele interieur is weer een slagje
beter afgewerkt dan voorheen. Jammer is dat
de bovenkant van het dashboard hinderlijk in
de voorruit reflecteert bij instralend zonlicht.
De bediening gaat in alle gevallen licht. De
nieuwe Scoupe zal gefaseerd bij de Neder
landse dealer gaan verschijnen. Importeur
Greenib start met de GT en GTX, beiden met
turbomotor. De GT is ondermeer voorzien van
een in twee ongelijke delen neerklapbare ach
terbank, 185/60 R 14 banden en lichtmetalen
velgen, elektrisch verstelbare buitenspiegels,
elektrisch bediende ruiten, audio-installatie
met 4 speakers, getint glas, mistlampen voor,
meegespoten bumpers, spiegels, portierkruk-
ken en achterspoiler, stuurbekrachtiging en
een met leer bekleed stuurwiel en pookknop.
De auto kost f.35.500,= en dat is gezien
prestaties, uitrusting en uitstraling heel keurig.
NedCar heeft vorig jaar een negatief bedrijfs
resultaat van 200 miljoen gulden behaald. Het
bruto verlies werd vooral veroorzaakt door re
organisatiekosten en de economische malaise
in het Verenigd Koninkrijk en Zweden, traditio
neel de belangrijkste exportmarkten voor de
Volvo's uit Born. Als echter rekening wordt
gehouden met buitengewone baten en lasten
komt het verlies uit op 74 miljoen gulden, een
miljoen minder dan in 1990. Voor dit jaar re
kent NedCar op een lichte verbetering van het
bedrijfsresultaat.
Speciaal in Nederland wordt de GTX geleverd
volgens dezelfde specificaties echter met 15
inch velgen, 205/50 R 15 banden en lederen
bekleding op portierpanelen en meubilair. Er is
hier voor een kleurrijke combinatie gekozen
van een felrode middenbaan met boven en
onder een groene baan en aan de randen
zwart leer. Bij de GTX kan uitsluitend worden
gekozen voor een rode of zwarte carrosserie-
kleur. De prijs is vastgesteld op f.39.950,=.
Begin volgend jaar volgen de non-turbo's ver
deeld in de LS-uitgave en een basisversie. De
nog steeds royaal uitgeruste LS moet ten op
zichte van de GT mistlampen voor, stuurbe
krachtiging en lederen bekleding op stuur en
pookknop missen. Van de LS komt ook een
automaat beschikbaar met vier overbrengin
gen. Deze versie heeft wel standaard stuurbe
krachtiging. De basis Scoupe mist onder
ander de lichtmetalen velgen, de brede stoot-
randen, audio-installatie en elektrische ramen
en spiegels. De prijzen zijn uiteraard nog niet
bekend, maar zullen bij het huidige prijsniveau
nog onder de dertigduizend gulden beginnen.