Nissan Serena
Spaans ruimtewonder
Limited Daihatsu-modellen
Auto(mobilist) en winter
GROOTSE OCCASION SHOW
LET OP! 22 - 23 24 OKTOBER
van de Gezamenlijke
Dijkwel Automobielbedrijven
aan de Veerseweg 104 te Middelburg
PZC WEEKBLADEN
Deze Autokrant Extra is stevig
gevuld met nieuws en achter
gronden uit de autowereld.
Samenstelling en redaktie:
A. Hanneman
T. Vos
Redactiecommissie:
A. de Buck,
Auto Poppe Walcheren bv
P. Goedbloed, Autodemontage-
bedrijf Goedbloed
Th. Louisse, Autolease
maatschappij Midlease bv
J.A. Dijkwel,
Dijkwel Vlissingen bv
J. Richter,
Autobedrijf Van Fraassen
J. Cevaal, Toyota Cevaal
en Autorama Walcheren
K. Baas,
Auto Janssens Vlissingen bv
telredactie 01180-81000
tel. advertenties 01184-84000
Derde jaargang, nummer 20
RANGE ROVER LSE
Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen
Bishopstrow - Met de Defender
die stamt uit 1947, een Range Ro
ver met zijn wortels in 1970 en de
recente Discovery was van Land
Rover geen ingrijpend nieuws voor
het modeljaar 1993 te verwach
ten. Toch investeerde het merk
een enorm bedrag in de Range Ro
ver, die vanaf begin volgend jaar in
de Vogue LSE-uitgave zal worden
aangeboden als absolute top-
versie. Deze auto heeft een nieu
we, verlengde carrosserie, een 4,2
liter V8 en een computer gestuur
de luchtvering.
Luchtvering
Functionaliteit
Opklapbaar
Multi-link
Anti-doorslipsysteem
4,2 liter
Prijs
«Theo Louisse.
Woensdag 14 oktober 1992
DE FAAM - DE VLISSINGER
19
Lekker laaaaaaaang...
De Range Rover Vogue LSE beschikt over een
enorme lading noviteiten. De carrosserie en
wielbasis is met maar liefst 20 centimeter
verlengd. Dit is duidelijk te zien aan de achter
portieren. De verlenging van de koets komt
volledig ten goede aan de achterpassagiers,
die er nu makkelijk hun benen kunnen strek
ken. We kunnen bij de Vogue LSE nu rustig
spreken over een Range Rover Limousine.
Alhoewel veel automerken een ruimte-auto in
voorbereiding hebben, zijn het vooral de pio
niers op dit gebied die hun positie verstevi
gen. Nissan brengt binnenkort de Serena op
de markt, die wordt gemaakt bij Nissan Motor
Ibérica SA in het Spaanse Barcelona. De Sere
na komt nadrukkelijk naast de Prairie in het
programma, maar kent een grotere verschei
denheid aan uitrustingsniveau's en motoren.
Nissan meldt in haar documentatie dat de Se
rena ontwikkeld is voor de Europese markt.
Dat lijkt een steeds meer gebruikte mode-
kreet van verschillende in Europa produceren
de Japanse merken. In vrijwel gelijke vorm is
de Serena echter ook in Japan te koop. Bo
vendien noemt Nissan zijn Serena de eerste
multifunctionele personenauto (MPA) maar
gaat daar toch voorbij aan minimaal één ij-
zersterk produkt van een concurrerend merk.
Wie de afmetingen van de Prairie met die van
de Serena vergelijkt, komt tot de conclusie
dat wat buitenmaten betreft de auto's be
hoorlijk overeenkomen. Met een lengte van
4,315 meter is de Serena behoorlijk compact.
Toch hebben beide auto's weinig gemeen. De
Serena is aanmerkelijk hoger, heeft een veel
grotere wielbasis en kent een volledig gewij
zigde plaatsing van de motor. De verschillende
krachtbronnen zijn 850 millimeter achter de
vooras 'midscheeps' te vinden. Via de ver
snellingsbak worden bovendien de achterwie
len aangedreven. Hierdoor heeft de Serena
een extreem kort front en lijkt de auto erg
smal. De wielen staan behoorlijk op de vier
hoeken van de koets. De Serena kan zowel
met vier als vijf deuren worden geleverd,
waarbij de laatste uitvoering uiteraard over
meer gebruiksmogelijkheden beschikt. Sma
ken verschillen, maar uitgesproken knap kun
nen we de Serena niet noemen. De
functionaliteit straalt er vanaf, maar de auto
lijkt sterk op een personenbusje.
Het interieur biedt naar wens plaats aan zes,
zeven of acht personen, terwijl bij al de ver
schillende versies meerdere opstelmogelijkhe
den van het meubilair mogelijk zijn. De meest
luxueuze versie, de Serena SGX, heeft een
zespersoons interieur met twee draaibare
stoelen op de middenrij. De derde zitrij kan in
twee delen tegen de zijkanten worden wegge-
klapt. De SGX is daarom vrijwel uitsluitend
geschikt voor personenvervoer, waarbij twee
zitplaatsen kunnen worden ingeruild voor ex
tra bagageruimte.
De SLX-versie biedt plaats aan zeven perso-
ner$ waarbij de achterste bank op genoemde
wijze weg te klappen is en ook de middelste
rij opklapbaar is uitgevoerd. De laadvloer is
volledig vlak, maar voor het volledig verwijde
ren van de achterbanken is minimaal enig ge
reedschap nodig. De basis LX-uitgave heeft
helemaal achterin een driezitsbank, met zo
doende een achtpersoons interieur. Bij de LX
en SLX kunnen de twee achterste banken tot
een tweepersoons slaapgelegenheid worden
omgevormd.
Het dashboard heeft een half ronde overkap
ping waaronder het instrumentarium te vin
den is. De versnellingspook is behoorlijk hoog
op de console geplaatst. Vanaf de SLX wor
den de voorportierruiten elektrisch bediend.
De SLX en SGX kennen bovendien een aparte
verwarming voor de achterpassagiers.
Vlak na de presentatie van de vernieuwde
Daihatsu Applause met zijn gewijzigde front
en rijkere standaard uitrusting brengt het Ja
panse merk een reeks speciale uitgaves op de
Charade en Rocky. De verschillende Limited-
uitvoeringen zijn in een beperkte oplage te le
veren en zijn voorzien van een veelvoud aan
accessoires tegen een gunstige prijs.
De Daihatsu Charade 1000 Limited is geba
seerd op de Charade 1000 TS die standaard
is uitgerust met een handgeschakelde vijf
versnellingsbak. De klant kan bij deze auto
kiezen uit de kleuren rood of wit. De Limited
is aan de buitenkant te herkennen aan de
"Honeycombe'-grille, een rode sierplaat met
de vermelding "Charade" tussen de achter
lichten, modieuze beschermstrips langs de
flanken met "Limited"opdruk en meegespo-
ten bumpers, deurgrepen, buitenspiegels en
spatlappen. De twee buitenspiegels worden
bovendien elektrisch versteld. Ook in het inte
rieur vinden we enkele specifieke details zoals
een nieuw design stoelbekleding, deurbekle
ding met stofinleg en kaartenvakken in beide
portieren. Het totale pakket vertegenwoordigt
een waarde van f.2.000, De klant betaalt
echter slechts vierhonderd gulden, waardoor
de Charade 1000 Limited in de prijslijst staat
voor f.21.395, Er is ook een uitvoering op
grijs kenteken voor f.19.395,=.
In tegenstelling tot de Prairie, biedt de Serena
een behoorlijke keuze aan motorvarianten. De
twee benzinemotoren met 1.6 en 2.0 liter in
houd kennen we uit de Primera, die ook in
Europa wordt gebouwd. Beide krachtbronnen
hebben vier kleppen per cilinder, dubbele, bo
venliggende nokkenassen en elektronisch
gestuurde multipoint brandstofinspuiting. Na
tuurlijk zijn de genoemde motoren aangepast
voor de specifieke montage in de Serena.
Door opklappen van de twee voorstoelen kan
de motorruimte onder de vloer worden be
reikt. Een goede isolatie zorgt ervoor dat
warmte en motorgeluiden niet worden door
gegeven.
Ondanks de plaatsing onder de vloer kunnen
de meest noodzakelijke controles onder de
'motorkap' worden uitgevoerd. De vloeistof re
servoirs en accu zijn goed toegankelijk, terwijl
er ook voldoende ruimte is overgebleven voor
reservewiel en gereedschappen. Alle uitvoe
ringen hebben een oliepeilmeter op het dash
board. De 1.6 motor levert een vermogen van
96 pk bij 5600 tr/min en een koppel van 131
Nm bij 3600 tr/min. De 2 liter is goed voor
126 pk bij 6000 tr/min en een koppel van 169
Nm bij 4800 tr/min. Daarnaast is er ook de
2.0 liter diesel van 66 pk en 127 Nm. In te
genstelling tot het Japanse programma staat
de krachtige turbodiesel bij ons niet op de le
veringslijst.
De handgeschakelde vijfbak wordt met kabels
bediend. De aandrijving geschiedt met behulp
van een enkelvoudige droge plaatkoppeling en
een conventionele cardanas. De 2.0 liter SGX
en SLX echter zijn voorzien van anti-
doorslipregeling op de achteras, waarbij ge
bruik wordt gemaakt van een viscokoppeling.
De wielophanging varieert ook afhankelijk van
de uitrustings- en motorvariant. Voor vinden
we in alle gevallen MacPherson veerpoten
met schroefveren. De 2 liter benzine versies
en de SGX diesel hebben een ruimtebespa-
rende multi-link achterwielophanging, afgeleid
van de Nissan Primera. Alle overige modellen
moeten het met een starre achterasconstruc
tie doen. Standaard op alle types is een
toerental-afhankelijke stuurbekrachtiging. Het
krachtige remsysteem wordt bij de SGX ben
zineversies uitgebreid met ABS.
Nissan gaat de nieuwe Serena via de Neder
landse dealers vanaf november leveren, een
drukke maand voor het merk, daar ook de
nieuwe Micra zijn primeur dan gaat beleven.
De 1.6 LX gaat f.48.500,= kosten, terwijl de
2.0 SGX voor f.56.000,= in de prijslijst staat.
Ter vergelijking, de 2.4 12V Prairie is er op dit
moment vanaf f.47.795,=.
De vernieuwde technische eigenschappen
van deze Range Rover zijn echter van groter
belang. De elektronisch geregelde luchtvering
vormt een unieke combinatie met de perma
nente vierwielaandrijving. Het systeem kent
vijf standen met een maximaal verschil van
maar liefst 13 centimeter. In plaats van de ge
bruikelijke schroefveren, vinden we onder de
Range Rover nu cilindervormige luchtkussens.
Er is zodoende een veel soepelere verbinding
ontstaan tussen carrosserie en chassis, wat
uiteraard het rijcomfort ten goede komt. Ook
worden trillingen en geluiden minder doorge
geven. De auto kent een lage ruststand 6 cen
timeter onder de rijhoogte, wat het in- en
uitstappen gemakkelijker maakt. Als de motor
wordt gestart, komt eerst de achterkant en
daarna de voorkant omhoog in de rij-stand.
Door deze volgorde zullen de koplampen nooit
andere weggebruikers verblinden. Onder nor
male omstandigheden staat de EAS (Electro
nic Air Suspension) in de automatische,
computergestuurde stand. Sensoren meten
honderd maal per seconde de hoogte op elke
hoek van de auto. Boven de 75 km/u zakt de
carrosserie 20 mm. Hiermee wordt een betere
wegligging, een betere luchtgeleiding en daar
door een fractionaal lager verbruik be
werkstelligd. De regelunit krijgt ook gegevens
over de rijsnelheid, het motortoerental, de
stand van de pook, de stand van het gaspe
daal en de positie van de deurknopjes. Het
systeem bestaat verder uit een luchtreservoir
van 10 liter, een compressor, droger en klep-
penhuis. De regelunit is eahijditt» eton vlakke
positie gehouden, ook als een zware trailer
wordt getrokken.
De eigenschappen in zwaar terrein worden
door de luchtvering ook verbeterd. In de met
de hand in te schakelen hoge stand komt de
auto 4 centimeter omhoog, zodat obstakels
makkelijker kunnen worden genomen. Echter
als de onderkant van de auto de grond raakt,
komt de vering nog eens 3 centimeter verder
omhoog. Het systeem is zo gemaakt dat de
auto in automatische stand niet constant van
hoogte wisselt. In de praktijk is de verande
ring van stand alleen bij stilstaande auto te
merken. Het EAS wordt standaard op de ver
lengde Vogue LSE geleverd en kan tegen
meerprijs op de bestaande Vogue SE worden
besteld.
Bovendien introduceert Range Rover voor het
eerst op een off-road auto een anti-
doorslipsysteem. ETC wordt geleverd in com
binatie met ABS en zorgt voor een betere
tractie op ijs en sneeuw en verhoogd de ter
reinwaardigheid. ETC werkt alleen op de ach
terwielen. Als één van de wielen minder grip
ondervindt, zou deze sneller gaan draaien, ter
wijl juist het andere wiel stil blijft staan. Het
slippende wiel wordt in dit geval afgeremd,
zodat de aandrijfkrachten vooral naar het wiel
gaan dat wel over een stevige ondergrond be
schikt. Ook de regelunit van ETC is onderge
bracht in het bestaande
motormanagementsysteem. ETC werkt volle
dig automatisch. Als het systeem wordt aan
gesproken gaat op het dashboard een lampje
branden.
De bestaande 3,9 liter V8 injectiemotor is bij
de LSE vervangen door een nieuwe 4,2 liter
variant. Het vermogen steeg van 182 naar
200 pk, terwijl het koppel op gelijke wijze toe
nam van 312 naar 340 Nm. Ondanks het iets
hogere gewicht van de verlengde Range Ro
ver, zorgt de 4.2 voor betere prestaties zoals
een top van 175 km/u en een acceleratie van
0 tot 100 km in 9,9 seconden. De grote V8
laat weinig van zich horen. Zowel de isolatie
van het motorgeluid als van de motortrillingen
is uitstekend. In het normale verkeer weet de
Range Rover bovengemiddeld mee te komen.
Gelukkig is al eerder het typische overhellen
van de carrosserie bij de Range Rover terug
gebracht door montage van torsiestangen. De
luchtvering maakt bij hogere snelheden het
weggedrag nog 'steviger'. De huidige bezitters
van een Range Rover zullen echter even moe
ten wennen aan de lage instapstand, daar een
4x4 nu eenmaal hoog op de wielen het beste
smoelt. De Vogue LSE heeft natuurlijk alle uit
rustingsdetails van de bestaande Vogue, maar
is verder standaard uitgerust met lederen be
kleding en vele houten details.
Er zijn in het Range Rover-programma nog en
kele kleine detailwijzigingen te vinden: een an
tenne in de rechter zijruit achter, nieuwe
afdekking van de bagageruimte, cruise-control
leverbaar op de handgeschakelde benzine
modellen, een nieuw alarmsysteem en verbe
teringen aan verlichting en elektrische ruitbe-
diening. Wie de Range Rover een 'sporty look'
wil geven kan af-fabriek een carrosserie-
stylingpakket bestellen met skirts en andere
voor- en achterbumpers in de carrosseriekleur.
De Range Rover Vogue LSE zal in een aantal
ons omringende landen direct leverbaar wor
den. Importeur Rover Nederland heeft echter
gemeend tot begin volgend jaar te moeten
wachten, vooral vanwege de onderzekerhe
den met betrekking tot de prijs. Op dit mo
ment zou dit topmodel net onder de
tweehonderdduizend gulden moeten komen,
maar wat dit na BTW-wijziging en het omwis
selen van BVB naar BPM zal zijn, is absoluut
niet bekend.
De Land Rover Discovery is per direct ook te
leveren met een automatische transmissie in
combinatie met de 3.5 liter V8-motor. Het
gaat hier om een viertraps automaat van ZF.
Een nieuwe optie is het beveiligingssysteem.
De centrale portiervergrendeling werkt mid
dels een afstandsbediening. Het alarm
systeem wordt geactiveerd door het openen
van de portieren, maar ook door bewegingen
in de auto. Als het alarm in werking wordt
gesteld treedt een startblokkeerder in wer
king. Alleen met de originele contactsleutel
kan de motor worden gestart. Andere nieuwe
opties zijn een airconditioning achterin, een
freestyle-pakket met bredere banden, lichtme
talen velgen en anti-roll-bars.
Het lijkt misschien wat vroeg om al aan de
winter te denken, maar om uw auto en uzelf
tijdig voor te bereiden is het niet gek om nu
al uw maatregelen te nemen.
Hieronder wat tips in willekeurige volgorde.
- Veel autobedrijven bieden tegen voordelig
tarief een speciale winterbeurt aan. Hierbij
worden aan de autotechnische kant, de zaken
die in de winter aan uw auto extra "voor de
broek" krijgen, zorg besteed.
Punten welke gecontroleerd worden zijn o.a.
ruitenwissers, koelvloeistof - nog voldoende
bescherming tegen bevriezen?-, verlichting,
banden - het profiel is in deze periode van het
jaar het belangrijkst! -, accu - de start capaci
teit van een accu neemt zienderogen af bij la
gere temperaturen -, deursloten - vocht
bevriest!
Het spreekt vanzelf dat deze lijst lang niet
compleet is, maar uw autobedrijf zal u graag
van advies dienen.
- Zaken welke u zelf kunt doen:
De auto poetsen en in de (beschermende)
was zetten. Elders in dit winternummer van
de autokrant vindt u hier nog meer informatie
over.
Denkt u eraan dat als u de auto wast, de
deurrubbers te drogen? Vriezen anders geheid
vast! Je auto heeft nog nooit zo stevig op slot
gezeten!
Door luchtverontreiniging en roken, komt er al
snel een vettig-blauwachtige aanslag aan de
binnenkant van uw autoruiten. In combinatie
met vocht (condens) neemt het uitzicht sterk
af. Een goede ruitenreiniger helpt dit probleem
de wereld uit. Echt doen!
- Tot slot is de voertuigbeheersing onder wat
glibberige omstandigheden iets waar u best
eens wat aandacht aan mag besteden. Wel
eens geprobeerd (op een stil stukje industrie
terrein!) hoelang je op een natte weg erover
doet om een noodstop van 50 kilometer per
uur tot stilstand te maken? Een absolute aan
rader in uw en andermans belang!
Een veilige winter toegewenst.