Nissan Serena Spaans ruimtewonder Limited Daihatsu-modellen Auto(mobilist) en winter GROOTSE OCCASION SHOW LET OP! 22 - 23 24 OKTOBER van de Gezamenlijke Dijkwel Automobielbedrijven aan de Veerseweg 104 te Middelburg PZC WEEKBLADEN Deze Autokrant Extra is stevig gevuld met nieuws en achter gronden uit de autowereld. Samenstelling en redaktie: A. Hanneman T. Vos Redactiecommissie: A. de Buck, Auto Poppe Walcheren bv P. Goedbloed, Autodemontage- bedrijf Goedbloed Th. Louisse, Autolease maatschappij Midlease bv J.A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen bv J. Richter, Autobedrijf Van Fraassen J. Cevaal, Toyota Cevaal en Autorama Walcheren K. Baas, Auto Janssens Vlissingen bv telredactie 01180-81000 tel. advertenties 01184-84000 Derde jaargang, nummer 20 RANGE ROVER LSE Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen Bishopstrow - Met de Defender die stamt uit 1947, een Range Ro ver met zijn wortels in 1970 en de recente Discovery was van Land Rover geen ingrijpend nieuws voor het modeljaar 1993 te verwach ten. Toch investeerde het merk een enorm bedrag in de Range Ro ver, die vanaf begin volgend jaar in de Vogue LSE-uitgave zal worden aangeboden als absolute top- versie. Deze auto heeft een nieu we, verlengde carrosserie, een 4,2 liter V8 en een computer gestuur de luchtvering. Luchtvering Functionaliteit Opklapbaar Multi-link Anti-doorslipsysteem 4,2 liter Prijs «Theo Louisse. Woensdag 14 oktober 1992 DE FAAM - DE VLISSINGER 19 Lekker laaaaaaaang... De Range Rover Vogue LSE beschikt over een enorme lading noviteiten. De carrosserie en wielbasis is met maar liefst 20 centimeter verlengd. Dit is duidelijk te zien aan de achter portieren. De verlenging van de koets komt volledig ten goede aan de achterpassagiers, die er nu makkelijk hun benen kunnen strek ken. We kunnen bij de Vogue LSE nu rustig spreken over een Range Rover Limousine. Alhoewel veel automerken een ruimte-auto in voorbereiding hebben, zijn het vooral de pio niers op dit gebied die hun positie verstevi gen. Nissan brengt binnenkort de Serena op de markt, die wordt gemaakt bij Nissan Motor Ibérica SA in het Spaanse Barcelona. De Sere na komt nadrukkelijk naast de Prairie in het programma, maar kent een grotere verschei denheid aan uitrustingsniveau's en motoren. Nissan meldt in haar documentatie dat de Se rena ontwikkeld is voor de Europese markt. Dat lijkt een steeds meer gebruikte mode- kreet van verschillende in Europa produceren de Japanse merken. In vrijwel gelijke vorm is de Serena echter ook in Japan te koop. Bo vendien noemt Nissan zijn Serena de eerste multifunctionele personenauto (MPA) maar gaat daar toch voorbij aan minimaal één ij- zersterk produkt van een concurrerend merk. Wie de afmetingen van de Prairie met die van de Serena vergelijkt, komt tot de conclusie dat wat buitenmaten betreft de auto's be hoorlijk overeenkomen. Met een lengte van 4,315 meter is de Serena behoorlijk compact. Toch hebben beide auto's weinig gemeen. De Serena is aanmerkelijk hoger, heeft een veel grotere wielbasis en kent een volledig gewij zigde plaatsing van de motor. De verschillende krachtbronnen zijn 850 millimeter achter de vooras 'midscheeps' te vinden. Via de ver snellingsbak worden bovendien de achterwie len aangedreven. Hierdoor heeft de Serena een extreem kort front en lijkt de auto erg smal. De wielen staan behoorlijk op de vier hoeken van de koets. De Serena kan zowel met vier als vijf deuren worden geleverd, waarbij de laatste uitvoering uiteraard over meer gebruiksmogelijkheden beschikt. Sma ken verschillen, maar uitgesproken knap kun nen we de Serena niet noemen. De functionaliteit straalt er vanaf, maar de auto lijkt sterk op een personenbusje. Het interieur biedt naar wens plaats aan zes, zeven of acht personen, terwijl bij al de ver schillende versies meerdere opstelmogelijkhe den van het meubilair mogelijk zijn. De meest luxueuze versie, de Serena SGX, heeft een zespersoons interieur met twee draaibare stoelen op de middenrij. De derde zitrij kan in twee delen tegen de zijkanten worden wegge- klapt. De SGX is daarom vrijwel uitsluitend geschikt voor personenvervoer, waarbij twee zitplaatsen kunnen worden ingeruild voor ex tra bagageruimte. De SLX-versie biedt plaats aan zeven perso- ner$ waarbij de achterste bank op genoemde wijze weg te klappen is en ook de middelste rij opklapbaar is uitgevoerd. De laadvloer is volledig vlak, maar voor het volledig verwijde ren van de achterbanken is minimaal enig ge reedschap nodig. De basis LX-uitgave heeft helemaal achterin een driezitsbank, met zo doende een achtpersoons interieur. Bij de LX en SLX kunnen de twee achterste banken tot een tweepersoons slaapgelegenheid worden omgevormd. Het dashboard heeft een half ronde overkap ping waaronder het instrumentarium te vin den is. De versnellingspook is behoorlijk hoog op de console geplaatst. Vanaf de SLX wor den de voorportierruiten elektrisch bediend. De SLX en SGX kennen bovendien een aparte verwarming voor de achterpassagiers. Vlak na de presentatie van de vernieuwde Daihatsu Applause met zijn gewijzigde front en rijkere standaard uitrusting brengt het Ja panse merk een reeks speciale uitgaves op de Charade en Rocky. De verschillende Limited- uitvoeringen zijn in een beperkte oplage te le veren en zijn voorzien van een veelvoud aan accessoires tegen een gunstige prijs. De Daihatsu Charade 1000 Limited is geba seerd op de Charade 1000 TS die standaard is uitgerust met een handgeschakelde vijf versnellingsbak. De klant kan bij deze auto kiezen uit de kleuren rood of wit. De Limited is aan de buitenkant te herkennen aan de "Honeycombe'-grille, een rode sierplaat met de vermelding "Charade" tussen de achter lichten, modieuze beschermstrips langs de flanken met "Limited"opdruk en meegespo- ten bumpers, deurgrepen, buitenspiegels en spatlappen. De twee buitenspiegels worden bovendien elektrisch versteld. Ook in het inte rieur vinden we enkele specifieke details zoals een nieuw design stoelbekleding, deurbekle ding met stofinleg en kaartenvakken in beide portieren. Het totale pakket vertegenwoordigt een waarde van f.2.000, De klant betaalt echter slechts vierhonderd gulden, waardoor de Charade 1000 Limited in de prijslijst staat voor f.21.395, Er is ook een uitvoering op grijs kenteken voor f.19.395,=. In tegenstelling tot de Prairie, biedt de Serena een behoorlijke keuze aan motorvarianten. De twee benzinemotoren met 1.6 en 2.0 liter in houd kennen we uit de Primera, die ook in Europa wordt gebouwd. Beide krachtbronnen hebben vier kleppen per cilinder, dubbele, bo venliggende nokkenassen en elektronisch gestuurde multipoint brandstofinspuiting. Na tuurlijk zijn de genoemde motoren aangepast voor de specifieke montage in de Serena. Door opklappen van de twee voorstoelen kan de motorruimte onder de vloer worden be reikt. Een goede isolatie zorgt ervoor dat warmte en motorgeluiden niet worden door gegeven. Ondanks de plaatsing onder de vloer kunnen de meest noodzakelijke controles onder de 'motorkap' worden uitgevoerd. De vloeistof re servoirs en accu zijn goed toegankelijk, terwijl er ook voldoende ruimte is overgebleven voor reservewiel en gereedschappen. Alle uitvoe ringen hebben een oliepeilmeter op het dash board. De 1.6 motor levert een vermogen van 96 pk bij 5600 tr/min en een koppel van 131 Nm bij 3600 tr/min. De 2 liter is goed voor 126 pk bij 6000 tr/min en een koppel van 169 Nm bij 4800 tr/min. Daarnaast is er ook de 2.0 liter diesel van 66 pk en 127 Nm. In te genstelling tot het Japanse programma staat de krachtige turbodiesel bij ons niet op de le veringslijst. De handgeschakelde vijfbak wordt met kabels bediend. De aandrijving geschiedt met behulp van een enkelvoudige droge plaatkoppeling en een conventionele cardanas. De 2.0 liter SGX en SLX echter zijn voorzien van anti- doorslipregeling op de achteras, waarbij ge bruik wordt gemaakt van een viscokoppeling. De wielophanging varieert ook afhankelijk van de uitrustings- en motorvariant. Voor vinden we in alle gevallen MacPherson veerpoten met schroefveren. De 2 liter benzine versies en de SGX diesel hebben een ruimtebespa- rende multi-link achterwielophanging, afgeleid van de Nissan Primera. Alle overige modellen moeten het met een starre achterasconstruc tie doen. Standaard op alle types is een toerental-afhankelijke stuurbekrachtiging. Het krachtige remsysteem wordt bij de SGX ben zineversies uitgebreid met ABS. Nissan gaat de nieuwe Serena via de Neder landse dealers vanaf november leveren, een drukke maand voor het merk, daar ook de nieuwe Micra zijn primeur dan gaat beleven. De 1.6 LX gaat f.48.500,= kosten, terwijl de 2.0 SGX voor f.56.000,= in de prijslijst staat. Ter vergelijking, de 2.4 12V Prairie is er op dit moment vanaf f.47.795,=. De vernieuwde technische eigenschappen van deze Range Rover zijn echter van groter belang. De elektronisch geregelde luchtvering vormt een unieke combinatie met de perma nente vierwielaandrijving. Het systeem kent vijf standen met een maximaal verschil van maar liefst 13 centimeter. In plaats van de ge bruikelijke schroefveren, vinden we onder de Range Rover nu cilindervormige luchtkussens. Er is zodoende een veel soepelere verbinding ontstaan tussen carrosserie en chassis, wat uiteraard het rijcomfort ten goede komt. Ook worden trillingen en geluiden minder doorge geven. De auto kent een lage ruststand 6 cen timeter onder de rijhoogte, wat het in- en uitstappen gemakkelijker maakt. Als de motor wordt gestart, komt eerst de achterkant en daarna de voorkant omhoog in de rij-stand. Door deze volgorde zullen de koplampen nooit andere weggebruikers verblinden. Onder nor male omstandigheden staat de EAS (Electro nic Air Suspension) in de automatische, computergestuurde stand. Sensoren meten honderd maal per seconde de hoogte op elke hoek van de auto. Boven de 75 km/u zakt de carrosserie 20 mm. Hiermee wordt een betere wegligging, een betere luchtgeleiding en daar door een fractionaal lager verbruik be werkstelligd. De regelunit krijgt ook gegevens over de rijsnelheid, het motortoerental, de stand van de pook, de stand van het gaspe daal en de positie van de deurknopjes. Het systeem bestaat verder uit een luchtreservoir van 10 liter, een compressor, droger en klep- penhuis. De regelunit is eahijditt» eton vlakke positie gehouden, ook als een zware trailer wordt getrokken. De eigenschappen in zwaar terrein worden door de luchtvering ook verbeterd. In de met de hand in te schakelen hoge stand komt de auto 4 centimeter omhoog, zodat obstakels makkelijker kunnen worden genomen. Echter als de onderkant van de auto de grond raakt, komt de vering nog eens 3 centimeter verder omhoog. Het systeem is zo gemaakt dat de auto in automatische stand niet constant van hoogte wisselt. In de praktijk is de verande ring van stand alleen bij stilstaande auto te merken. Het EAS wordt standaard op de ver lengde Vogue LSE geleverd en kan tegen meerprijs op de bestaande Vogue SE worden besteld. Bovendien introduceert Range Rover voor het eerst op een off-road auto een anti- doorslipsysteem. ETC wordt geleverd in com binatie met ABS en zorgt voor een betere tractie op ijs en sneeuw en verhoogd de ter reinwaardigheid. ETC werkt alleen op de ach terwielen. Als één van de wielen minder grip ondervindt, zou deze sneller gaan draaien, ter wijl juist het andere wiel stil blijft staan. Het slippende wiel wordt in dit geval afgeremd, zodat de aandrijfkrachten vooral naar het wiel gaan dat wel over een stevige ondergrond be schikt. Ook de regelunit van ETC is onderge bracht in het bestaande motormanagementsysteem. ETC werkt volle dig automatisch. Als het systeem wordt aan gesproken gaat op het dashboard een lampje branden. De bestaande 3,9 liter V8 injectiemotor is bij de LSE vervangen door een nieuwe 4,2 liter variant. Het vermogen steeg van 182 naar 200 pk, terwijl het koppel op gelijke wijze toe nam van 312 naar 340 Nm. Ondanks het iets hogere gewicht van de verlengde Range Ro ver, zorgt de 4.2 voor betere prestaties zoals een top van 175 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 km in 9,9 seconden. De grote V8 laat weinig van zich horen. Zowel de isolatie van het motorgeluid als van de motortrillingen is uitstekend. In het normale verkeer weet de Range Rover bovengemiddeld mee te komen. Gelukkig is al eerder het typische overhellen van de carrosserie bij de Range Rover terug gebracht door montage van torsiestangen. De luchtvering maakt bij hogere snelheden het weggedrag nog 'steviger'. De huidige bezitters van een Range Rover zullen echter even moe ten wennen aan de lage instapstand, daar een 4x4 nu eenmaal hoog op de wielen het beste smoelt. De Vogue LSE heeft natuurlijk alle uit rustingsdetails van de bestaande Vogue, maar is verder standaard uitgerust met lederen be kleding en vele houten details. Er zijn in het Range Rover-programma nog en kele kleine detailwijzigingen te vinden: een an tenne in de rechter zijruit achter, nieuwe afdekking van de bagageruimte, cruise-control leverbaar op de handgeschakelde benzine modellen, een nieuw alarmsysteem en verbe teringen aan verlichting en elektrische ruitbe- diening. Wie de Range Rover een 'sporty look' wil geven kan af-fabriek een carrosserie- stylingpakket bestellen met skirts en andere voor- en achterbumpers in de carrosseriekleur. De Range Rover Vogue LSE zal in een aantal ons omringende landen direct leverbaar wor den. Importeur Rover Nederland heeft echter gemeend tot begin volgend jaar te moeten wachten, vooral vanwege de onderzekerhe den met betrekking tot de prijs. Op dit mo ment zou dit topmodel net onder de tweehonderdduizend gulden moeten komen, maar wat dit na BTW-wijziging en het omwis selen van BVB naar BPM zal zijn, is absoluut niet bekend. De Land Rover Discovery is per direct ook te leveren met een automatische transmissie in combinatie met de 3.5 liter V8-motor. Het gaat hier om een viertraps automaat van ZF. Een nieuwe optie is het beveiligingssysteem. De centrale portiervergrendeling werkt mid dels een afstandsbediening. Het alarm systeem wordt geactiveerd door het openen van de portieren, maar ook door bewegingen in de auto. Als het alarm in werking wordt gesteld treedt een startblokkeerder in wer king. Alleen met de originele contactsleutel kan de motor worden gestart. Andere nieuwe opties zijn een airconditioning achterin, een freestyle-pakket met bredere banden, lichtme talen velgen en anti-roll-bars. Het lijkt misschien wat vroeg om al aan de winter te denken, maar om uw auto en uzelf tijdig voor te bereiden is het niet gek om nu al uw maatregelen te nemen. Hieronder wat tips in willekeurige volgorde. - Veel autobedrijven bieden tegen voordelig tarief een speciale winterbeurt aan. Hierbij worden aan de autotechnische kant, de zaken die in de winter aan uw auto extra "voor de broek" krijgen, zorg besteed. Punten welke gecontroleerd worden zijn o.a. ruitenwissers, koelvloeistof - nog voldoende bescherming tegen bevriezen?-, verlichting, banden - het profiel is in deze periode van het jaar het belangrijkst! -, accu - de start capaci teit van een accu neemt zienderogen af bij la gere temperaturen -, deursloten - vocht bevriest! Het spreekt vanzelf dat deze lijst lang niet compleet is, maar uw autobedrijf zal u graag van advies dienen. - Zaken welke u zelf kunt doen: De auto poetsen en in de (beschermende) was zetten. Elders in dit winternummer van de autokrant vindt u hier nog meer informatie over. Denkt u eraan dat als u de auto wast, de deurrubbers te drogen? Vriezen anders geheid vast! Je auto heeft nog nooit zo stevig op slot gezeten! Door luchtverontreiniging en roken, komt er al snel een vettig-blauwachtige aanslag aan de binnenkant van uw autoruiten. In combinatie met vocht (condens) neemt het uitzicht sterk af. Een goede ruitenreiniger helpt dit probleem de wereld uit. Echt doen! - Tot slot is de voertuigbeheersing onder wat glibberige omstandigheden iets waar u best eens wat aandacht aan mag besteden. Wel eens geprobeerd (op een stil stukje industrie terrein!) hoelang je op een natte weg erover doet om een noodstop van 50 kilometer per uur tot stilstand te maken? Een absolute aan rader in uw en andermans belang! Een veilige winter toegewenst.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1992 | | pagina 19