TUIN TIENDAAGSE
roen
Janssens
BV
Vlissingen
MOTORRIJLES?
O
WAT ANDEREN AAN VEILIGHEID BELOVEN,
WORDT IN ONZE SHOWROOM WAARGEMAAKT.
HYunnni
MERCEDES-BENZ W124 16/24V
GOES - ETTEN-LEUR
EVEN TIJD VOOR
UW TUIN
Nederlandse wegen
Toerentallen
Resonantieklep
Amerikaans
Pres. Rooseveltlaan 772, Vlissingen, telefoon 01184-17100
Kalverstraat 1, Middelburg, telefoon 01180-25851
Met Den Boer
Verkeersleermiddelen bent
u beter af!
JAN HOP II AZNiease
PAS
JAN HOP
NISSAN
DEMOS
Auto's beneden f 10.000,-
Nissan bedrijfswagens incl. BTW
Old-timers
Auto v. d. VLIET - GOES
TUINGROND
TORFSTROOISEL
POTGROND
SPADE
49,95
PLANTSCH0PJE
SN0EISCHAAR
NARCISSEN
STALKRUIWAGEN
LAARZEN
GROOT ASSORTIMENT VIJVERS
18
DE FAAM - DE VLISSINGER
Woensdag 7 oktober 1992
25 stuks
Klepper-die-klep
Stuttgart - Steeds meer auto's zijn voorzien
van zogenaamde multi-kleppen techniek,
waarmee wordt bedoeld dat iedere cilinder
meer dan één in- en uitlaatklep heeft. Zo ko
men fabrikanten dan ook met 12-, 16-, 20-,
24- of meerkleppers. Het lijkt haast een mode
te zijn. Mercedes-Benz staat er echter om be
kend niet toe te geven aan modegrillen. Bij de
S- en SL-series werden reedsA/ier kleppen per
zuiger gemonteerd. Deze lijn heeft zich nu uit
gebreid naar het middenklasse-model, de
200-300-reeks. Mercedes claimt hierbij een
hoger koppel, lager verbruik en lagere emissie
waarden.
Alhoewel veel technici het erover eens zijn dat
meerkleppers niet enig zalig makend zijn, blijkt
het kietelen van een motor door meerdere
kleppen per cilinder te monteren een tech
nisch interessante bezigheid. De eerste gene
ratie meerkleppers, vooral uit Japanse hoek
beschikten nauwelijks over trekkracht onderin
en produceerden eenmaal op toeren veel ge
weld. Deze twee klassieke nadelen zijn voor
een groot deel ondervangen.
Mercedes introduceert in de 200-300-reeks
maar liefst vijf nieuwe benzinemotoren, alle
maal voorzien van twee in- en uitlaatkleppen
per cilinder. De 200 E behoudt dezelfde cilin
derinhoud van 1996 cc. De vernieuwde
krachtbron levert echter nu 136 pk tegen 118
pk bij de 8-klepper. Het toerental waarbij dit
vermogen van de 16-klepper wordt bereikt ligt
slechts fractioneel hoger. Het koppel nam toe
van 172 naar 190 Nm bij 4000 in plaats van
3500 tr/min. Met de standaard handgescha-
kelde vijfbak heeft de 200 E nu 11,5 seconden
nodig om vanuit stilstand de 100 km/u te be
reiken (was 12 seconden), terwijl ook de tops
nelheid is toegenomen tot 200 km/u.
Nagenoeg hetzelfde verhaal kan worden ver
teld over de nieuwe 220 E die als opvolger
van de 230 E geldt. De 2199 cc motor is goed
voor 150 pk (230E was 132 pk) en een koppel
van 210 Nm (was 198 Nm). De 220 E haalt
210 km/u (was 200 km/u) en trekt in 10,6 se
conden van 0 tot 100 (was 11,1 seconden).
De behaalde winst ten opzichte van de be
staande 8-kleppers is op papier duidelijk. We
hebben hier te maken met totaalgewichten
van 1350 tot 1370 kg. Toch kunnen beide
auto's niet sportief genoemd worden. Op de
weg is het verschil tussen de 2.0 en 2.2 liter
nauwelijks merkbaar, terwijl de motoren maar
wat moeite hadden om op een in de testrit
opgenomen naar boven slingerend weggetje
nog vlot te presteren. Bij klimmen moet veel
geschakeld worden en is het duidelijk dat ook
deze 16-kleppers op toeren gehouden moeten
worden. De motor is niet rumoerig, maar laat
zich duidelijk horen. Er mag gerust met enige
heimwee teruggedacht worden aan de be
staande 2.3 liter 4-pitter, die wellicht iets min
der presteerde, maar toch prettiger in het
geheugen ligt.
De meer-kleppen techniek overtuigt echter
veel meer bij de 6 cilinders. De winst ten op
zichte van de bestaande krachtbron is dan
ook aanzienlijk. De 2.6 liter had een vermogen
van 160 pk bij 5800 tr/min en een maximaal
koppel van 220 Nm bij 4600 tr/min. Wie hier
de cijfers van de nieuwe 280 E naast legt, ziet
direct dat op alle fronten is gewonnen. De
2799 cc 6 cilinder lijnmotor brengt een ver
mogen op van 197 pk bij 5500 tr/min en een
koppel van 270 Nm bij 3750 tr/min. Niet al
leen het vermogen en koppel zijn hoger, maar
ze worden bovendien bij aanzienlijk lagere toe
rentallen bereikt. De 2.8 is dan ook een ver
rukkelijke machine die zorgt voor een forse
top van 230 km/u en een sprintje van 0 tot
100 in 9,1 seconden. Alhoewel Mercedes
voor dit model nog krachtiger motoren op de
prijslijst heeft staan, lijkt de 2.8 een prima
middenweg. De zescilinder heeft bovendien
een prettig laag geluidsniveau.
De 3,2 liter 6 cilinder werd al enige tijd ge
bruikt in de 300 SE/SEL en is als zodanig dan
ook niet nieuw. Deze krachtbron vervangt de
3 liter 24-klepper, die voorlopig nog in de ca-
brio en 4-Matic wordt geleverd. Het vermogen
van de nieuwe 320 E bleef met 220 pk gelijk
aan zijn voorganger, terwijl het koppel van
265 Nm toenam tot 310 Nm. Beide waardes
worden bij een lager toerental bereikt, zodat
ook hier de souplesse is toegenomen. De 32C
E haalt een top van 230 kmu en trekt in 8 se
conden naar de 100 km/u. De 3,2 liter heeft
een zogenaamde resonantieklep in het in-
laatspruitstuk, waardoor de krachtbron zich
bij lage toerental gedraagt als twee drie cilin
ders (klep gesloten) en daarboven als een zes
cilinder (klep open). Dit systeem heeft als
groot voordeel dat het motorkoppel veel vlak
ker verloopt over een groot toerenbereik. An
dere zaken die onder de loep werden
genomen zijn de uitlaat, de katalysator, het in
jectiesysteem en motormanagementsysteem,
terwijl bij de 220 E een verstelbare nokkenas
wordt toegepast.
Mercedes heeft in de 16- en 24-kleps moto
ren gebruikt gemaakt van dezelfde technieken
die reeds in de V8 en V12 werden toegepast.
Ten opzichte van de bestaande situatie zijn de
zuigers kleiner en lichter geworden. Hierdoor
treedt er minder vermogensverlies op door
minder wrijving en is het geluidsniveau lager.
Een nieuw topmodel in deze reeks is de 400
E, een auto die al langer voor de Amerikaanse
en Japanse markt beschikbaar was. De 4,2 li
ter V8 uit deze auto levert een vermogen van
279 pk bij 5700 tr/min en een koppel van 400
Nm bij 3900 tr/min. Standaard is een
4-versnellingsautomaat. De topsnelheid is op
250 km/u afgeregeld, terwijl van 0 tot 100
km/u wordt gesprint in ongeveer 6,8 secon
den. De 400 E wordt met nadruk het topmo
del genoemd, daar de reeds bestaande 500 E
een auto is, die vanwege prijs en prestaties
zich in een heel ander segment begeeft.
Alle auto's uit deze W124-reeks kenmerken
zich door een straffe demping en soepele ve
ring. Bij de 400 E zijn enkele onderdelen uit de
vooras van de SL overgenomen, terwijl zowel
voor als achter schijfremmen worden toege
past. Standaard is bij alle types ABS, airbag
en centrale vergrendeling.
De 2 liter 16V is leverbaar als sedan en sta
tionwagon voor respectievelijk f 78.850,—
en f 93.850,—. Voor Mercedes-begrippen be
tekent dit slechts een geringe prijsverhoging
ten opzichte van de bestaande modellen. De
220 E is er als sedan, coupé en wagon vanaf
f 85.550,— terwijl de 280 E alleen als sedan
en wagon wordt geleverd vanaf f 99.350,—.
De 320 E is er wederom in alle modelvarian
ten en is te koop vanaf f 116.500,—. De 400
E met V8-motor staat in de prijslijst voor
f 170.700,-.
De introductie bij de dealers van de vernieuw
de Mercedes 200-300-reeks (men blijft hier
van spreken) is gepland op 24 oktober
aanstaande. Vanaf dat moment zijn de nieuwe
modellen direct leverbaar.
Veiligheid is een te belangrijk aspect
om zomaar op mooie beloften af te gaan.
Stap daarom eens bij ons binnen en
maak kennis met de auto die
heidsgordelsysteem, die bij een eventuele
aanrijding optimale bescherming bieden
aan bestuurder en medepassagier.
Naast veiligheid kunt u ook
waarmaakt wat anderen beloven: de
nieuwe Opel Vectra.
Standaard voorzien van het side-bar-
protection systeem en het actieve veilig-
rekenen op veel comfort. De GLS, bij
voorbeeld, heeft standaard o.a. centrale
deurvergrendeling, elektrisch bedienbare
ramen vóór, spiegels en antenne, stuur-
Prijs inclusief B. I.W., exclusief kosten rijklaar maken. Prijs- en specificatiewijzigingen voorbehouden.
bekrachtiging en een 6-speakersysteem.
En, niet te vergeten, bumpers in de
carrosseriekleur, een moderne grille en
achtcrlichtunits. De nieuwe Opel Vectra
is leverbaar in tal van motorvarianten.
Bij ons in de showroom worden
beloften waargemaakt. De nieuwe Opel
Vectra, vanaf/34.950,-.
motorrijles
praktijkboek
nibewjs a
Er ligt een kostelijk
praktijkboekje voor u klaar dat
uw lessen stap voor stap
ondersteunt
Vraag er uw rijschool om!
wilt u
met mooi
drukwerk
aan
de weg
timmeren
wij timmeren
met
langs de
weg, maar
we drukken
er wel.
heel mooi!
den boer
drukkers
middelburg
01180-81000
drukkers
Nissan dealer
II 4 WD Specialist v.h. zuiden
UITVOERING
DEMO'S
KM-STAND BWJR
Nissan
Sunny
1.6 4-drs SLX
35 700,-
NU 31.950,
Nissan
100 NX
SLX
40.958-
NU 37.000,
Nissan
Micra
1.2 L wit
31.000 1989
14.950,
Nissan
Micra
1.0 autom
26000 1988
15.950,
Nissan
Sunny Nieuw
2.0 D 3-drs. LX
68.000 1991
25.950,
Nissan
Sunny Florida
1 70 5-drs. LX
114.000 1987
13.950,
Nissan
Sunny
1.6 4-drs
51.000 1988
16 950,
Nissan
Sunny Trend
1.3 LX 3-drs.
75.000 1988
16.500,
Nissan
Sunny
1.4 4-drs. LX
31.500 1989
18.900,
Nissan
Sunny Florida
1.6 5-drs. SL
74.000 1989
18.950,
Nissan
Sunny Florida
1.7 D 5-drs LX
136 000 1988
14.950,
Nissan
Bluebird
2.0 4-drs. LX
115.000 1988
16 950,
Nissan
Bluebird
1.6 4-drs. LX
84 100 1989
19.250,
Nissan
Laurel
2.4 E SX Autom
158.000 1989
21 950,
Citroen
BX Biarritz
1.6 5-drs. LPG
90.000 1989
17950,
Mitsubishi Galant
1.8 GLS 4-drs
96.000 1988
16950,
Opel
Ascona
1.8 S Traveller
57.000 1989
19 250,
Opel
Ascona
1.6 S Traveller
90.000 1986
10.750,
Peugeot
205
1.1 XR 3-drs.
35.000 1991
20.950,
Peugeot
405
1.4 GL 4-drs.
179.000 1988
14.500,
Seat
Ibtza
1.2 3-drs.
33 000 1990
13.950,
Seat
loiza
1.2 3-drs.
20 000 1990
13.950,
BEDRIJFSAUTO S INCL. BTW
Seat
Terra
Van
96.000 1988
6 950,
Seat
Terra
Van
79.000 1988
7 950,
BENEDEN 10.000 -
Nissan
Sunny
17 D 4-drs.
131.000 1986
t 9.250,
Nissan
Sunny
15 GL 4-drs.
199.000 1983
1 5 500,
Nissan
Sunny
13 Wagon
199.000 1986
t 6 900,
Opel
Corsa
1.2 S 5-drs.
97.000 1985
1 8.250,
Opel
Ascona
1.3 N 3-drs
81.000 1984
1 5.950,
BOVAG
AUTO
Minimaal 3 mnd. Garantie met 1 jaar APK
Dirk Dronkersweg 18 Poel
N.san Oeale- fTTHm
AZN Lease Jt
4 WO Specialist I,'
III Goes. Tel. 01100-50858
HET NIEUWE WERELDMERK
Nissan Primera 2 0 LX 91 30 950,
Nissan Micra de Luxe zeer zuinig 89 13 750.
Nissan Micra 12 LX. slechts 13 000 km 90 17 950,
Nissan Sunny 1 3 Trend 4-drs 88 17 500.
Nissan Sunny 1 4 LX HB 89 18 950.
Nissan Sunny 1 7 SLX Diesel HB 89 17 950,
Nissan Sunny Florida 1 7 LX Diesel 87 12 950,
Audi 80 ALS NIEUW...'88 22 500.
BMW 316 lm velgen 86 14S00,
BMW 520i automaal, zéér veel extra's
i.sl.v.nw., 24.000 km, 1e eig., 1990, 59.500,-
Ford Sierra 1.6 CL 50.000 km'87 16.950,
Ford Sierra 1.8 Turbo D 5-drs. HB, nw. type'90 26.950.
Mazda 626'86 11.500,
Mitsubishi Lancer 1.8 Diesel Stat, car'88 16.500,
Opel Ascona 1.6 LS als nieuw! Nieuwe APK'86 10.500,
Opel Corsa 1.4i 18.000 km'90 17.950,
BIJNA NIEUW!
Opel Astra 1.4 GLi 2.000 km zéér veel extra's.
Nieuwprijs 32.500,- nü 27.950,-
87
13.500,-
89
18.500,-
90
33.000,-
11-86
10.750,-
89
13.950,-
91
25.500,-
87
12.500,-
91
18.950,-
Opel Kadett i 3 S
Opel Kadett i 6i Sedan. 26 000 km
Ope' Omega Siationcar diesel 2 3
Peugeot 309. zéér mooi
Renault 5 SL DELUXE
Rover 214 GSi 29 000 km
Volvo 340 DL. zeer mooie auto
VW Polo 1300. nieuw model, div accessoires
Hyundai Sonata 2.0 GLS 16 Valve, div. extra's,
2 700 km, nieuwprijs 44 850nu 41.850,-
Hyundai Scoupé Tropic, 1.500 km, div. extra's
nieuwprijs 32.500,-nü 29.500,-
Fial Ritmo 60 nieuw type8-'88 7.500,
Mazda 323 LPG 84 4 950.
Nissan Sunny 1300 DX Stationcar 84 6 950.
Nissan Cherry 1 3 L 8/"82 4 500.
Opel Ascona 1 9. met nieuwe APK '80 1 750.
Mitsubishi Lancer 9/'79 950
Skoda 130 L. 55 000 km 9/'85 2 950
Suzuki Alto8/ 84 4 950.
Volvo 360 LPG 84 3 500.
Zastava 1100 82 450
Nissan Vanetle besteli10-'89 17.000.
Fiat 124 Sponcoupé 1800
'74
8.500.-
Triumph 2500 TC
'77
6.950,-
Toyota Celica ST eerste in Ned
'71
4.950,-
Bovag - Lease - Inruil - Financiering - Bovag
Off. Hyundai dealer
Klein Frankrijk 23, tel. 01100-28751
Vert. Erwin Dieleman, 01196-12875
KAPELLE B V.
SEROOSKERKE (w)
4 zakken
45 Itr.
voor
150 Itr.
I
van
^'«ntenci
voor
CJ1
pru-.j
I
3 zakken
40 Itr.
voor
Spear en Jackson
met GRATIS
spitriek
Freunde
van Ji2r&5~
voor
Bloembo en
Hevea
47#5"
Fort, 160 liter
van 2êÖ5tr
voor
voor
Aanbiedingen zijn geldig
t/m 31 oktober a.s.
zolang de voorraad strekt.
OPENINGSTIJDEN:
ma. t/m vr. van 8.30-12.00 uur
13.00-18.00 uur
zaterdag van 8.30-12.00 uur
13.00-16.00 uur
Wilgenhoekweg 13'a_ 4353 E A Serooskerke w01189-2820
In ons land is er op dit moment voor 118.214
kilometers aan wegen inclusief fietspaden,
woonerven, zandpaden en autosnelwegen.
De provincie Brabant spant hierbij de kroon
met een wegennet van 20.345 kilometer. De
nummer twee is Gelderland met 17.250 kilo
meter. Daarna volgen Overijssel en Zuid-
Holland met ruim twaalfduizend kilometer en
Noord-Holland met 10.612 kilometer weg.
Noord-Brabant zit bovendien uitstekend in de
fietspaden, maar liefst 2.517 kilometer, direct
gevolgd door de provincies Gelderland, Noord
en Zuid-Holland. Ook vertellen de cijfers van
het C.B.S. over het aantal parkeerplaatsen en
woonerven per provincie In Zuid- en Noord-
Holland kunnen de meeste auto's worden ge
parkeerd, respectievelijk 34.187 en 30.156.
Het meerendeel van de parkeerplaatsen kan
tegen betaling worden gebruikt. Alleen in de
provincies Flevoland en Friesland is een grote
kans gratis een plekje te vinden. Zuid-Holland
heeft met 2.417 stuks veruit de meeste
woonerven, gevolgd door Gelderland, Noord-
Holland en Brabant met zo'n zevenhonderd
woonerven.