TUIN TIENDAAGSE roen Janssens BV Vlissingen MOTORRIJLES? O WAT ANDEREN AAN VEILIGHEID BELOVEN, WORDT IN ONZE SHOWROOM WAARGEMAAKT. HYunnni MERCEDES-BENZ W124 16/24V GOES - ETTEN-LEUR EVEN TIJD VOOR UW TUIN Nederlandse wegen Toerentallen Resonantieklep Amerikaans Pres. Rooseveltlaan 772, Vlissingen, telefoon 01184-17100 Kalverstraat 1, Middelburg, telefoon 01180-25851 Met Den Boer Verkeersleermiddelen bent u beter af! JAN HOP II AZNiease PAS JAN HOP NISSAN DEMOS Auto's beneden f 10.000,- Nissan bedrijfswagens incl. BTW Old-timers Auto v. d. VLIET - GOES TUINGROND TORFSTROOISEL POTGROND SPADE 49,95 PLANTSCH0PJE SN0EISCHAAR NARCISSEN STALKRUIWAGEN LAARZEN GROOT ASSORTIMENT VIJVERS 18 DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 7 oktober 1992 25 stuks Klepper-die-klep Stuttgart - Steeds meer auto's zijn voorzien van zogenaamde multi-kleppen techniek, waarmee wordt bedoeld dat iedere cilinder meer dan één in- en uitlaatklep heeft. Zo ko men fabrikanten dan ook met 12-, 16-, 20-, 24- of meerkleppers. Het lijkt haast een mode te zijn. Mercedes-Benz staat er echter om be kend niet toe te geven aan modegrillen. Bij de S- en SL-series werden reedsA/ier kleppen per zuiger gemonteerd. Deze lijn heeft zich nu uit gebreid naar het middenklasse-model, de 200-300-reeks. Mercedes claimt hierbij een hoger koppel, lager verbruik en lagere emissie waarden. Alhoewel veel technici het erover eens zijn dat meerkleppers niet enig zalig makend zijn, blijkt het kietelen van een motor door meerdere kleppen per cilinder te monteren een tech nisch interessante bezigheid. De eerste gene ratie meerkleppers, vooral uit Japanse hoek beschikten nauwelijks over trekkracht onderin en produceerden eenmaal op toeren veel ge weld. Deze twee klassieke nadelen zijn voor een groot deel ondervangen. Mercedes introduceert in de 200-300-reeks maar liefst vijf nieuwe benzinemotoren, alle maal voorzien van twee in- en uitlaatkleppen per cilinder. De 200 E behoudt dezelfde cilin derinhoud van 1996 cc. De vernieuwde krachtbron levert echter nu 136 pk tegen 118 pk bij de 8-klepper. Het toerental waarbij dit vermogen van de 16-klepper wordt bereikt ligt slechts fractioneel hoger. Het koppel nam toe van 172 naar 190 Nm bij 4000 in plaats van 3500 tr/min. Met de standaard handgescha- kelde vijfbak heeft de 200 E nu 11,5 seconden nodig om vanuit stilstand de 100 km/u te be reiken (was 12 seconden), terwijl ook de tops nelheid is toegenomen tot 200 km/u. Nagenoeg hetzelfde verhaal kan worden ver teld over de nieuwe 220 E die als opvolger van de 230 E geldt. De 2199 cc motor is goed voor 150 pk (230E was 132 pk) en een koppel van 210 Nm (was 198 Nm). De 220 E haalt 210 km/u (was 200 km/u) en trekt in 10,6 se conden van 0 tot 100 (was 11,1 seconden). De behaalde winst ten opzichte van de be staande 8-kleppers is op papier duidelijk. We hebben hier te maken met totaalgewichten van 1350 tot 1370 kg. Toch kunnen beide auto's niet sportief genoemd worden. Op de weg is het verschil tussen de 2.0 en 2.2 liter nauwelijks merkbaar, terwijl de motoren maar wat moeite hadden om op een in de testrit opgenomen naar boven slingerend weggetje nog vlot te presteren. Bij klimmen moet veel geschakeld worden en is het duidelijk dat ook deze 16-kleppers op toeren gehouden moeten worden. De motor is niet rumoerig, maar laat zich duidelijk horen. Er mag gerust met enige heimwee teruggedacht worden aan de be staande 2.3 liter 4-pitter, die wellicht iets min der presteerde, maar toch prettiger in het geheugen ligt. De meer-kleppen techniek overtuigt echter veel meer bij de 6 cilinders. De winst ten op zichte van de bestaande krachtbron is dan ook aanzienlijk. De 2.6 liter had een vermogen van 160 pk bij 5800 tr/min en een maximaal koppel van 220 Nm bij 4600 tr/min. Wie hier de cijfers van de nieuwe 280 E naast legt, ziet direct dat op alle fronten is gewonnen. De 2799 cc 6 cilinder lijnmotor brengt een ver mogen op van 197 pk bij 5500 tr/min en een koppel van 270 Nm bij 3750 tr/min. Niet al leen het vermogen en koppel zijn hoger, maar ze worden bovendien bij aanzienlijk lagere toe rentallen bereikt. De 2.8 is dan ook een ver rukkelijke machine die zorgt voor een forse top van 230 km/u en een sprintje van 0 tot 100 in 9,1 seconden. Alhoewel Mercedes voor dit model nog krachtiger motoren op de prijslijst heeft staan, lijkt de 2.8 een prima middenweg. De zescilinder heeft bovendien een prettig laag geluidsniveau. De 3,2 liter 6 cilinder werd al enige tijd ge bruikt in de 300 SE/SEL en is als zodanig dan ook niet nieuw. Deze krachtbron vervangt de 3 liter 24-klepper, die voorlopig nog in de ca- brio en 4-Matic wordt geleverd. Het vermogen van de nieuwe 320 E bleef met 220 pk gelijk aan zijn voorganger, terwijl het koppel van 265 Nm toenam tot 310 Nm. Beide waardes worden bij een lager toerental bereikt, zodat ook hier de souplesse is toegenomen. De 32C E haalt een top van 230 kmu en trekt in 8 se conden naar de 100 km/u. De 3,2 liter heeft een zogenaamde resonantieklep in het in- laatspruitstuk, waardoor de krachtbron zich bij lage toerental gedraagt als twee drie cilin ders (klep gesloten) en daarboven als een zes cilinder (klep open). Dit systeem heeft als groot voordeel dat het motorkoppel veel vlak ker verloopt over een groot toerenbereik. An dere zaken die onder de loep werden genomen zijn de uitlaat, de katalysator, het in jectiesysteem en motormanagementsysteem, terwijl bij de 220 E een verstelbare nokkenas wordt toegepast. Mercedes heeft in de 16- en 24-kleps moto ren gebruikt gemaakt van dezelfde technieken die reeds in de V8 en V12 werden toegepast. Ten opzichte van de bestaande situatie zijn de zuigers kleiner en lichter geworden. Hierdoor treedt er minder vermogensverlies op door minder wrijving en is het geluidsniveau lager. Een nieuw topmodel in deze reeks is de 400 E, een auto die al langer voor de Amerikaanse en Japanse markt beschikbaar was. De 4,2 li ter V8 uit deze auto levert een vermogen van 279 pk bij 5700 tr/min en een koppel van 400 Nm bij 3900 tr/min. Standaard is een 4-versnellingsautomaat. De topsnelheid is op 250 km/u afgeregeld, terwijl van 0 tot 100 km/u wordt gesprint in ongeveer 6,8 secon den. De 400 E wordt met nadruk het topmo del genoemd, daar de reeds bestaande 500 E een auto is, die vanwege prijs en prestaties zich in een heel ander segment begeeft. Alle auto's uit deze W124-reeks kenmerken zich door een straffe demping en soepele ve ring. Bij de 400 E zijn enkele onderdelen uit de vooras van de SL overgenomen, terwijl zowel voor als achter schijfremmen worden toege past. Standaard is bij alle types ABS, airbag en centrale vergrendeling. De 2 liter 16V is leverbaar als sedan en sta tionwagon voor respectievelijk f 78.850,— en f 93.850,—. Voor Mercedes-begrippen be tekent dit slechts een geringe prijsverhoging ten opzichte van de bestaande modellen. De 220 E is er als sedan, coupé en wagon vanaf f 85.550,— terwijl de 280 E alleen als sedan en wagon wordt geleverd vanaf f 99.350,—. De 320 E is er wederom in alle modelvarian ten en is te koop vanaf f 116.500,—. De 400 E met V8-motor staat in de prijslijst voor f 170.700,-. De introductie bij de dealers van de vernieuw de Mercedes 200-300-reeks (men blijft hier van spreken) is gepland op 24 oktober aanstaande. Vanaf dat moment zijn de nieuwe modellen direct leverbaar. Veiligheid is een te belangrijk aspect om zomaar op mooie beloften af te gaan. Stap daarom eens bij ons binnen en maak kennis met de auto die heidsgordelsysteem, die bij een eventuele aanrijding optimale bescherming bieden aan bestuurder en medepassagier. Naast veiligheid kunt u ook waarmaakt wat anderen beloven: de nieuwe Opel Vectra. Standaard voorzien van het side-bar- protection systeem en het actieve veilig- rekenen op veel comfort. De GLS, bij voorbeeld, heeft standaard o.a. centrale deurvergrendeling, elektrisch bedienbare ramen vóór, spiegels en antenne, stuur- Prijs inclusief B. I.W., exclusief kosten rijklaar maken. Prijs- en specificatiewijzigingen voorbehouden. bekrachtiging en een 6-speakersysteem. En, niet te vergeten, bumpers in de carrosseriekleur, een moderne grille en achtcrlichtunits. De nieuwe Opel Vectra is leverbaar in tal van motorvarianten. Bij ons in de showroom worden beloften waargemaakt. De nieuwe Opel Vectra, vanaf/34.950,-. motorrijles praktijkboek nibewjs a Er ligt een kostelijk praktijkboekje voor u klaar dat uw lessen stap voor stap ondersteunt Vraag er uw rijschool om! wilt u met mooi drukwerk aan de weg timmeren wij timmeren met langs de weg, maar we drukken er wel. heel mooi! den boer drukkers middelburg 01180-81000 drukkers Nissan dealer II 4 WD Specialist v.h. zuiden UITVOERING DEMO'S KM-STAND BWJR Nissan Sunny 1.6 4-drs SLX 35 700,- NU 31.950, Nissan 100 NX SLX 40.958- NU 37.000, Nissan Micra 1.2 L wit 31.000 1989 14.950, Nissan Micra 1.0 autom 26000 1988 15.950, Nissan Sunny Nieuw 2.0 D 3-drs. LX 68.000 1991 25.950, Nissan Sunny Florida 1 70 5-drs. LX 114.000 1987 13.950, Nissan Sunny 1.6 4-drs 51.000 1988 16 950, Nissan Sunny Trend 1.3 LX 3-drs. 75.000 1988 16.500, Nissan Sunny 1.4 4-drs. LX 31.500 1989 18.900, Nissan Sunny Florida 1.6 5-drs. SL 74.000 1989 18.950, Nissan Sunny Florida 1.7 D 5-drs LX 136 000 1988 14.950, Nissan Bluebird 2.0 4-drs. LX 115.000 1988 16 950, Nissan Bluebird 1.6 4-drs. LX 84 100 1989 19.250, Nissan Laurel 2.4 E SX Autom 158.000 1989 21 950, Citroen BX Biarritz 1.6 5-drs. LPG 90.000 1989 17950, Mitsubishi Galant 1.8 GLS 4-drs 96.000 1988 16950, Opel Ascona 1.8 S Traveller 57.000 1989 19 250, Opel Ascona 1.6 S Traveller 90.000 1986 10.750, Peugeot 205 1.1 XR 3-drs. 35.000 1991 20.950, Peugeot 405 1.4 GL 4-drs. 179.000 1988 14.500, Seat Ibtza 1.2 3-drs. 33 000 1990 13.950, Seat loiza 1.2 3-drs. 20 000 1990 13.950, BEDRIJFSAUTO S INCL. BTW Seat Terra Van 96.000 1988 6 950, Seat Terra Van 79.000 1988 7 950, BENEDEN 10.000 - Nissan Sunny 17 D 4-drs. 131.000 1986 t 9.250, Nissan Sunny 15 GL 4-drs. 199.000 1983 1 5 500, Nissan Sunny 13 Wagon 199.000 1986 t 6 900, Opel Corsa 1.2 S 5-drs. 97.000 1985 1 8.250, Opel Ascona 1.3 N 3-drs 81.000 1984 1 5.950, BOVAG AUTO Minimaal 3 mnd. Garantie met 1 jaar APK Dirk Dronkersweg 18 Poel N.san Oeale- fTTHm AZN Lease Jt 4 WO Specialist I,' III Goes. Tel. 01100-50858 HET NIEUWE WERELDMERK Nissan Primera 2 0 LX 91 30 950, Nissan Micra de Luxe zeer zuinig 89 13 750. Nissan Micra 12 LX. slechts 13 000 km 90 17 950, Nissan Sunny 1 3 Trend 4-drs 88 17 500. Nissan Sunny 1 4 LX HB 89 18 950. Nissan Sunny 1 7 SLX Diesel HB 89 17 950, Nissan Sunny Florida 1 7 LX Diesel 87 12 950, Audi 80 ALS NIEUW...'88 22 500. BMW 316 lm velgen 86 14S00, BMW 520i automaal, zéér veel extra's i.sl.v.nw., 24.000 km, 1e eig., 1990, 59.500,- Ford Sierra 1.6 CL 50.000 km'87 16.950, Ford Sierra 1.8 Turbo D 5-drs. HB, nw. type'90 26.950. Mazda 626'86 11.500, Mitsubishi Lancer 1.8 Diesel Stat, car'88 16.500, Opel Ascona 1.6 LS als nieuw! Nieuwe APK'86 10.500, Opel Corsa 1.4i 18.000 km'90 17.950, BIJNA NIEUW! Opel Astra 1.4 GLi 2.000 km zéér veel extra's. Nieuwprijs 32.500,- nü 27.950,- 87 13.500,- 89 18.500,- 90 33.000,- 11-86 10.750,- 89 13.950,- 91 25.500,- 87 12.500,- 91 18.950,- Opel Kadett i 3 S Opel Kadett i 6i Sedan. 26 000 km Ope' Omega Siationcar diesel 2 3 Peugeot 309. zéér mooi Renault 5 SL DELUXE Rover 214 GSi 29 000 km Volvo 340 DL. zeer mooie auto VW Polo 1300. nieuw model, div accessoires Hyundai Sonata 2.0 GLS 16 Valve, div. extra's, 2 700 km, nieuwprijs 44 850nu 41.850,- Hyundai Scoupé Tropic, 1.500 km, div. extra's nieuwprijs 32.500,-nü 29.500,- Fial Ritmo 60 nieuw type8-'88 7.500, Mazda 323 LPG 84 4 950. Nissan Sunny 1300 DX Stationcar 84 6 950. Nissan Cherry 1 3 L 8/"82 4 500. Opel Ascona 1 9. met nieuwe APK '80 1 750. Mitsubishi Lancer 9/'79 950 Skoda 130 L. 55 000 km 9/'85 2 950 Suzuki Alto8/ 84 4 950. Volvo 360 LPG 84 3 500. Zastava 1100 82 450 Nissan Vanetle besteli10-'89 17.000. Fiat 124 Sponcoupé 1800 '74 8.500.- Triumph 2500 TC '77 6.950,- Toyota Celica ST eerste in Ned '71 4.950,- Bovag - Lease - Inruil - Financiering - Bovag Off. Hyundai dealer Klein Frankrijk 23, tel. 01100-28751 Vert. Erwin Dieleman, 01196-12875 KAPELLE B V. SEROOSKERKE (w) 4 zakken 45 Itr. voor 150 Itr. I van ^'«ntenci voor CJ1 pru-.j I 3 zakken 40 Itr. voor Spear en Jackson met GRATIS spitriek Freunde van Ji2r&5~ voor Bloembo en Hevea 47#5" Fort, 160 liter van 2êÖ5tr voor voor Aanbiedingen zijn geldig t/m 31 oktober a.s. zolang de voorraad strekt. OPENINGSTIJDEN: ma. t/m vr. van 8.30-12.00 uur 13.00-18.00 uur zaterdag van 8.30-12.00 uur 13.00-16.00 uur Wilgenhoekweg 13'a_ 4353 E A Serooskerke w01189-2820 In ons land is er op dit moment voor 118.214 kilometers aan wegen inclusief fietspaden, woonerven, zandpaden en autosnelwegen. De provincie Brabant spant hierbij de kroon met een wegennet van 20.345 kilometer. De nummer twee is Gelderland met 17.250 kilo meter. Daarna volgen Overijssel en Zuid- Holland met ruim twaalfduizend kilometer en Noord-Holland met 10.612 kilometer weg. Noord-Brabant zit bovendien uitstekend in de fietspaden, maar liefst 2.517 kilometer, direct gevolgd door de provincies Gelderland, Noord en Zuid-Holland. Ook vertellen de cijfers van het C.B.S. over het aantal parkeerplaatsen en woonerven per provincie In Zuid- en Noord- Holland kunnen de meeste auto's worden ge parkeerd, respectievelijk 34.187 en 30.156. Het meerendeel van de parkeerplaatsen kan tegen betaling worden gebruikt. Alleen in de provincies Flevoland en Friesland is een grote kans gratis een plekje te vinden. Zuid-Holland heeft met 2.417 stuks veruit de meeste woonerven, gevolgd door Gelderland, Noord- Holland en Brabant met zo'n zevenhonderd woonerven.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1992 | | pagina 18