Seat Toledo automaat
Seat Toledo Sport
PEUGEOT 405
PZC WEEKBLADEN
Deze Autokrant Extra is stevig
gevuld met nieuws en achter
gronden uit de autowereld.
Samenstelling en redaktie:
A. Hanneman
T. Vos
Derde jaargang, nummer 15
Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger
Redactiecommissie:
A. de Buck,
Auto Poppe Walcheren bv
R Goedbloed, Autodemontage-
bedrijf Goedbloed
Th. Louisse, Autolease
maatschappij Midlease bv
J.A. Dijkwel,
Dijkwel Vlissingen bv
J. Richter,
Autobedrijf Van Fraassen
J. Cevaal, Toyota Cevaal
en Autorama Walcheren
K. Baas,
Auto Janssens Vlissingen bv
tel. redactie 01180-81000
tel. advertenties 01184-84000
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen
Dashboard
Al enige tijd gingen geruchten
dat Peugeot voor 1993 de in
de zakenmarkt populaire 405
onder handen zou nemen. Als
we echter naar de historie kij
ken van bijvoorbeeld de kleine
205 en middenklasse 309,
dan was ook bij de 405 mak
kelijk te voorspellen dat bij
detailwijzigingen niet eens
van een facelift gesproken
zou mogen worden. De uiter
lijke wijzigingen bleven be
perkt tot achterlichten en
kofferklep en natuurlijk een
reeks nieuwe wieldoppen.
Vooral op motorisch vlak is er
meer te melden.
Basis
Koppel-motoren
Super 405
Woensdag 5 augustus 1992
DE FAAM - DE VLISSINGER
11
Vertrouwd gebleven
van een caravan. Bovendien zorgt dit voor een
gunstig verbruik. Zowel de 1.6 als 1.8 en 2.0
kunnen tegen meerprijs worden uitgevoerd
met een automatische viertraps versnellings
bak. De 1.6 is er als GL, GR en SR, de 1.8 als
GR en SR, terwijl de 2.0 uitsluitend in de luxu
euze SRi-uitgave op de prijslijst zal ver
schijnen.
Als topmodel keert de MI-16 terug, maar ook
hier heeft de motor veranderingen ondergaan.
De cylinderinhoud is gestegen naar 1998 cc.
Met 4 kleppen per cylinder en multipoint
brandstofinspuiting is deze krachtbron goed
voor 155 pk bij 6500 tr/min. Het vermogen is
ten opzichte van de voorganger iets gestegen,
terwijl de prestatiecijfers vrijwel identiek zijn:
215 km/u en 0-100 in 8,9 seconden. Toch is
ook de MI-16 vooral onderin krachtiger gewor
den, of zoals in het Engels zo passend wordt
gezegd "There is no subsitute for cubical in
ches". De MI-16 zal in ons land uitsluitend met
voorwielaandrijving worden aangeboden. De
versies van de 405 met permanente vierwie-
laandrijving bleken hier geen succes, maar
blijven bijvoorbeeld voor de Alpen-landen wel
op het programma.
De laatste nog niet genoemde motor is de tur
bodiesel, die tot nu toe een inhoud van 1769
cc had. De nieuwe turbodiesel is gebaseerd
op de ongeblazen motor en heeft zodoende
1905 cc en produceert nu 92 pk bij 4000
tr/min. De auto heeft een extreem hoog kop
pel bij een laag toerental. Peugeot heeft het
abrupt aangrijpen van de turbo nog verder
weten terug te dringen, zodat eigenlijk over de
hele linie de souplesse enorm is toegenomen.
Helaas levert Peugeot in Nederland niet de
STDT en STi varianten, die standaard worden
aangeboden met leer, hout, een grille met
chromen strips en MI-16 bumpers met mist-
'ampen.
De uiterlijke veranderingen zijn beperkt geble
ven. Een belangrijk minpunt van de 405 was
tot nu toe de hoge tildrempel van de bagage
ruimte. Door een dieper uitgesneden koffer
deksel is deze drempel fors verlaagd. De
achterlichten zijn een fractie kleiner gewor
den. Verder zijn het alleen de verschillende
nieuwe wieldoppen, die verraden dat het om
een nieuw type gaat. Bij de Break, de fraai ge
lijnde vijfdeurs stationcar, is uiterlijk, wederom
op de wieldoppen na geen enkele wijziging te
vinden.
Ook direkt zichtbaar zijn de wijzigingen die
Peugeot in het interieur heeft doorgevoerd.
Het belangrijkste is hier het nieuwe dashboard
wat veel vloeiender van lijn is geworden, maar
Peugeot introduceerde de 405 in de zo
mer van 1987. Inmiddels werden er in 111
landen 1,6 miljoen exemplaren verkocht,
terwijl de auto buiten Frankrijk ook in En
geland, Iran en Argentinië van de band
rolt. De dagproduktie zal in de herfst zijn
opgelopen tot 1700 exemplaren.
Peugeot zit met de 405 in de zogenaamde ho
ge middenklasse, een volgens de constructeur
moeilijk segment. Buiten de klanten die reeds
eerder een auto van dit type kochten, komt
een deel van de kopers uit een kleinere auto
van de lagere middenklasse, maar zijn de
meest veeleisende liefhebbers afkomstig uit
een duurder model. Zeker in de zakenwereld
wordt in verband met bijtelling en andere be
lastingmaatregelen uitgekeken naar complete
auto's met veel comfort voor een lager aan-
schafbedrag.
De range van de vernieuwde Peugeot 405 is
erg breed. De 1.6 liter monopoint injectiemo
tor van 90 pk blijft onveranderd leverbaar, wat
ook geldt voor de 1.9 liter diesel. De eerste
nieuweling komen we tegen aan de basis. Het
gaat hier om een 1.4 liter monopoint injectie
met een vermogen van 75 pk. De auto blijkt
in alle verkeersomstandigheden behoorlijk
mee te komen. Verwacht geen sportiviteit,
maar toch een behoorlijke top van 169 km/u
en een acceleratie van 0 tot 100 in 15,1 se
conden. De 1.4 wordt uitsluitend als GL gele
verd en zal vooral op de leasemarkt goed
scoren.
De bekende 1905 cc 4 cylinder benzinemotor
heeft plaatsgemaakt voor twee andere aggre
gaten. Zo is de 1.6 liter vergroot tot 1761 cc
en is daarnaast de uit de 605 bekende 2 liter
in de 405 geplaatst. De 1.8 is goed voor 103
pk bij 6000 tr/min, terwijl de 2.0 123 pk aan
de krukas brengt bij 5750 tr/min. De 1.8 zorgt
voor een top van 185 km/u en een acceleratie
van 0 tot 100 in 11,9 seconden, terwijl de 2
liter goed is voor 197 km/u en het sprintje in
11,3 seconden aflegt.
De twee nieuwkomers hebben belangrijke
eigenschappen: beide motoren doen uiterma
te fluisterend hun werk, ook bij hogere toeren
tallen. Het rau,we geluid van de eerste
405-types met 1.6 en vooral 1.9 motor is vol
ledig weggewerkt. Daarnaast zijn het typische
koppel-motoren, wat neerkomt op veel trek
kracht onderin en dat is prettig in ons drukke
verkeer en handig bijvoorbeeld bij het trekken
Het programma van de Seat Toledo is sinds
kort uitgebreid met een 2 liter met automati
sche transmissie. Het gaat hier om een vier
traps versnellingsbak die door Volkswagen in
samenwerking met Renault werd ontwikkeld.
De schone 4 cylinder 2 liter motor levert on
gewijzigd 115 pk bij 5400 tr/min en een prima
koppel van 166 Nm bij 3200 tr/min. De
prestaties worden nauwelijks door de auto
matische bak beinvloed. De auto haalt een
top van 192 km/u en trekt in 10,5 seconden
van 0 tot 100. De bak kent een economisch
programma voor zuinig rijden en een Sport
stand voor betere prestaties. De versnellings
bak is volledig elektronisch geregeld. De auto
kost f.43.990,= en wordt in de complete
GLX-versie aangeboden.
duidelijk minder kenmerkend is. De draaiknop-
pen van verwarming en ventilatie hebben
plaatsgemaakt voor schuifhendels, terwijl de
sprieten aan de stuurkolom uit de 605 zijn
overgenomen. Het ontwerp van de deurbekle
ding doet ook sterk aan de grootste Peugeot
denken. Natuurlijk gebruikt Peugeot gewijzig
de bekledingsstoffen.
Wat gebleven is, is het hoogstaande comfort
van de 405. In welke motorvariant dan ook
ligt de auto bijzonder goed op de weg, helt
weinig over en is met hoge snelheid op boch
tige trajecten goed te handhaven. Daarnaast
dragen ook het hoge zit- en bedieningscom-
fort bij het hoge gehalte aan rijplezier.
Tot slot zijn er dan nog wat onzichtbare wijzi
gingen, zoals een aantal verstevigingen in de
bodemstructuur. Deze zijn overgenomen van
de 405-modellen die tot voor kort in de Ver
enigde Staten werden geleverd. De wielop
hanging is nauwelijks gewijzigd, maar andere
schokdempers, achterwiellagers en iets dikke
re stabilisatorstang zorgen voor een hoger
comfortniveau. Dit zelfde doel hebben de ver
anderingen aan versnellingsbak en differen
tieel voor ogen gehad.
Natuurlijk komt bij auto-introducties steeds
meer het veiligheidsaspect naar boven. De
405 heeft bijvoorbeeld geen extra verstevigin
gen in de portieren gekregen en is niet lever
baar met airbag en gordelspanners. Het merk
voldoet aan alle wettelijk eisen op dit gebied
en wil niet direct meedoen aan de 'veilig
heidsmode' (zoals ze dat zelf noemen) die
door VAG is ingezet en wacht liever totdat
nieuwe Europese normen bekend gemaakt
worden. Peugeot zal haar eerst airbag in het
topsegment nog dit jaar introduceren. Dit na
jaar volgt overigens een super 405 met 200
pk turbomotor en vierwielaandrijving.
De vernieuwde 405 zal vanaf begin septem
ber bij de dealers staan. Het moge duidelijk
zijn dat de definitieve prijzen nog niet bekend
zijn, maar de prijsverhoging zal afhankelijk van
het type nooit meer dan 4 procent bedragen.
Als één van de sponsors van de Olympische
Zomerspelen in Barcelona, zorgt Seat voor de
"Official Olympic Car". Van de betrokkenheid
bij dit sportieve evenement zullen ook de
Seat-kopers in de rest van Europa wat mer
ken, onder andere in de vorm van een actie
model in het Toledo-gamma, de Toledo Sport.
De auto is gebaseerd op de 1.8 GL standaard
al voorzien van mistlampen voor en stuurbe
krachtiging. De Sport voegt daar nog een aan
tal aantrekkelijke zaken aan toe, zoals de
GT-achterspoiler, meegespoten bumpers, 14
inch velgen met 185/60 banden en specifieke
wieldoppen. De Toledo Sport wordt uitslui
tend geleverd in de kleur Tornado Rood. In het
interieur vinden we de stoelen en achterbank
van de GT, waarbij de achterbank in twee on
gelijke delen ncrr' lapbaar is. De Toledo Sport
staat bij de Seat-dealer voor f.34.695,= en
dat is slechts vijfhonderd gulden meer dan de
1.8 GL.
0