Seat Toledo automaat Seat Toledo Sport PEUGEOT 405 PZC WEEKBLADEN Deze Autokrant Extra is stevig gevuld met nieuws en achter gronden uit de autowereld. Samenstelling en redaktie: A. Hanneman T. Vos Derde jaargang, nummer 15 Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger Redactiecommissie: A. de Buck, Auto Poppe Walcheren bv R Goedbloed, Autodemontage- bedrijf Goedbloed Th. Louisse, Autolease maatschappij Midlease bv J.A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen bv J. Richter, Autobedrijf Van Fraassen J. Cevaal, Toyota Cevaal en Autorama Walcheren K. Baas, Auto Janssens Vlissingen bv tel. redactie 01180-81000 tel. advertenties 01184-84000 Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen Dashboard Al enige tijd gingen geruchten dat Peugeot voor 1993 de in de zakenmarkt populaire 405 onder handen zou nemen. Als we echter naar de historie kij ken van bijvoorbeeld de kleine 205 en middenklasse 309, dan was ook bij de 405 mak kelijk te voorspellen dat bij detailwijzigingen niet eens van een facelift gesproken zou mogen worden. De uiter lijke wijzigingen bleven be perkt tot achterlichten en kofferklep en natuurlijk een reeks nieuwe wieldoppen. Vooral op motorisch vlak is er meer te melden. Basis Koppel-motoren Super 405 Woensdag 5 augustus 1992 DE FAAM - DE VLISSINGER 11 Vertrouwd gebleven van een caravan. Bovendien zorgt dit voor een gunstig verbruik. Zowel de 1.6 als 1.8 en 2.0 kunnen tegen meerprijs worden uitgevoerd met een automatische viertraps versnellings bak. De 1.6 is er als GL, GR en SR, de 1.8 als GR en SR, terwijl de 2.0 uitsluitend in de luxu euze SRi-uitgave op de prijslijst zal ver schijnen. Als topmodel keert de MI-16 terug, maar ook hier heeft de motor veranderingen ondergaan. De cylinderinhoud is gestegen naar 1998 cc. Met 4 kleppen per cylinder en multipoint brandstofinspuiting is deze krachtbron goed voor 155 pk bij 6500 tr/min. Het vermogen is ten opzichte van de voorganger iets gestegen, terwijl de prestatiecijfers vrijwel identiek zijn: 215 km/u en 0-100 in 8,9 seconden. Toch is ook de MI-16 vooral onderin krachtiger gewor den, of zoals in het Engels zo passend wordt gezegd "There is no subsitute for cubical in ches". De MI-16 zal in ons land uitsluitend met voorwielaandrijving worden aangeboden. De versies van de 405 met permanente vierwie- laandrijving bleken hier geen succes, maar blijven bijvoorbeeld voor de Alpen-landen wel op het programma. De laatste nog niet genoemde motor is de tur bodiesel, die tot nu toe een inhoud van 1769 cc had. De nieuwe turbodiesel is gebaseerd op de ongeblazen motor en heeft zodoende 1905 cc en produceert nu 92 pk bij 4000 tr/min. De auto heeft een extreem hoog kop pel bij een laag toerental. Peugeot heeft het abrupt aangrijpen van de turbo nog verder weten terug te dringen, zodat eigenlijk over de hele linie de souplesse enorm is toegenomen. Helaas levert Peugeot in Nederland niet de STDT en STi varianten, die standaard worden aangeboden met leer, hout, een grille met chromen strips en MI-16 bumpers met mist- 'ampen. De uiterlijke veranderingen zijn beperkt geble ven. Een belangrijk minpunt van de 405 was tot nu toe de hoge tildrempel van de bagage ruimte. Door een dieper uitgesneden koffer deksel is deze drempel fors verlaagd. De achterlichten zijn een fractie kleiner gewor den. Verder zijn het alleen de verschillende nieuwe wieldoppen, die verraden dat het om een nieuw type gaat. Bij de Break, de fraai ge lijnde vijfdeurs stationcar, is uiterlijk, wederom op de wieldoppen na geen enkele wijziging te vinden. Ook direkt zichtbaar zijn de wijzigingen die Peugeot in het interieur heeft doorgevoerd. Het belangrijkste is hier het nieuwe dashboard wat veel vloeiender van lijn is geworden, maar Peugeot introduceerde de 405 in de zo mer van 1987. Inmiddels werden er in 111 landen 1,6 miljoen exemplaren verkocht, terwijl de auto buiten Frankrijk ook in En geland, Iran en Argentinië van de band rolt. De dagproduktie zal in de herfst zijn opgelopen tot 1700 exemplaren. Peugeot zit met de 405 in de zogenaamde ho ge middenklasse, een volgens de constructeur moeilijk segment. Buiten de klanten die reeds eerder een auto van dit type kochten, komt een deel van de kopers uit een kleinere auto van de lagere middenklasse, maar zijn de meest veeleisende liefhebbers afkomstig uit een duurder model. Zeker in de zakenwereld wordt in verband met bijtelling en andere be lastingmaatregelen uitgekeken naar complete auto's met veel comfort voor een lager aan- schafbedrag. De range van de vernieuwde Peugeot 405 is erg breed. De 1.6 liter monopoint injectiemo tor van 90 pk blijft onveranderd leverbaar, wat ook geldt voor de 1.9 liter diesel. De eerste nieuweling komen we tegen aan de basis. Het gaat hier om een 1.4 liter monopoint injectie met een vermogen van 75 pk. De auto blijkt in alle verkeersomstandigheden behoorlijk mee te komen. Verwacht geen sportiviteit, maar toch een behoorlijke top van 169 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 15,1 se conden. De 1.4 wordt uitsluitend als GL gele verd en zal vooral op de leasemarkt goed scoren. De bekende 1905 cc 4 cylinder benzinemotor heeft plaatsgemaakt voor twee andere aggre gaten. Zo is de 1.6 liter vergroot tot 1761 cc en is daarnaast de uit de 605 bekende 2 liter in de 405 geplaatst. De 1.8 is goed voor 103 pk bij 6000 tr/min, terwijl de 2.0 123 pk aan de krukas brengt bij 5750 tr/min. De 1.8 zorgt voor een top van 185 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 11,9 seconden, terwijl de 2 liter goed is voor 197 km/u en het sprintje in 11,3 seconden aflegt. De twee nieuwkomers hebben belangrijke eigenschappen: beide motoren doen uiterma te fluisterend hun werk, ook bij hogere toeren tallen. Het rau,we geluid van de eerste 405-types met 1.6 en vooral 1.9 motor is vol ledig weggewerkt. Daarnaast zijn het typische koppel-motoren, wat neerkomt op veel trek kracht onderin en dat is prettig in ons drukke verkeer en handig bijvoorbeeld bij het trekken Het programma van de Seat Toledo is sinds kort uitgebreid met een 2 liter met automati sche transmissie. Het gaat hier om een vier traps versnellingsbak die door Volkswagen in samenwerking met Renault werd ontwikkeld. De schone 4 cylinder 2 liter motor levert on gewijzigd 115 pk bij 5400 tr/min en een prima koppel van 166 Nm bij 3200 tr/min. De prestaties worden nauwelijks door de auto matische bak beinvloed. De auto haalt een top van 192 km/u en trekt in 10,5 seconden van 0 tot 100. De bak kent een economisch programma voor zuinig rijden en een Sport stand voor betere prestaties. De versnellings bak is volledig elektronisch geregeld. De auto kost f.43.990,= en wordt in de complete GLX-versie aangeboden. duidelijk minder kenmerkend is. De draaiknop- pen van verwarming en ventilatie hebben plaatsgemaakt voor schuifhendels, terwijl de sprieten aan de stuurkolom uit de 605 zijn overgenomen. Het ontwerp van de deurbekle ding doet ook sterk aan de grootste Peugeot denken. Natuurlijk gebruikt Peugeot gewijzig de bekledingsstoffen. Wat gebleven is, is het hoogstaande comfort van de 405. In welke motorvariant dan ook ligt de auto bijzonder goed op de weg, helt weinig over en is met hoge snelheid op boch tige trajecten goed te handhaven. Daarnaast dragen ook het hoge zit- en bedieningscom- fort bij het hoge gehalte aan rijplezier. Tot slot zijn er dan nog wat onzichtbare wijzi gingen, zoals een aantal verstevigingen in de bodemstructuur. Deze zijn overgenomen van de 405-modellen die tot voor kort in de Ver enigde Staten werden geleverd. De wielop hanging is nauwelijks gewijzigd, maar andere schokdempers, achterwiellagers en iets dikke re stabilisatorstang zorgen voor een hoger comfortniveau. Dit zelfde doel hebben de ver anderingen aan versnellingsbak en differen tieel voor ogen gehad. Natuurlijk komt bij auto-introducties steeds meer het veiligheidsaspect naar boven. De 405 heeft bijvoorbeeld geen extra verstevigin gen in de portieren gekregen en is niet lever baar met airbag en gordelspanners. Het merk voldoet aan alle wettelijk eisen op dit gebied en wil niet direct meedoen aan de 'veilig heidsmode' (zoals ze dat zelf noemen) die door VAG is ingezet en wacht liever totdat nieuwe Europese normen bekend gemaakt worden. Peugeot zal haar eerst airbag in het topsegment nog dit jaar introduceren. Dit na jaar volgt overigens een super 405 met 200 pk turbomotor en vierwielaandrijving. De vernieuwde 405 zal vanaf begin septem ber bij de dealers staan. Het moge duidelijk zijn dat de definitieve prijzen nog niet bekend zijn, maar de prijsverhoging zal afhankelijk van het type nooit meer dan 4 procent bedragen. Als één van de sponsors van de Olympische Zomerspelen in Barcelona, zorgt Seat voor de "Official Olympic Car". Van de betrokkenheid bij dit sportieve evenement zullen ook de Seat-kopers in de rest van Europa wat mer ken, onder andere in de vorm van een actie model in het Toledo-gamma, de Toledo Sport. De auto is gebaseerd op de 1.8 GL standaard al voorzien van mistlampen voor en stuurbe krachtiging. De Sport voegt daar nog een aan tal aantrekkelijke zaken aan toe, zoals de GT-achterspoiler, meegespoten bumpers, 14 inch velgen met 185/60 banden en specifieke wieldoppen. De Toledo Sport wordt uitslui tend geleverd in de kleur Tornado Rood. In het interieur vinden we de stoelen en achterbank van de GT, waarbij de achterbank in twee on gelijke delen ncrr' lapbaar is. De Toledo Sport staat bij de Seat-dealer voor f.34.695,= en dat is slechts vijfhonderd gulden meer dan de 1.8 GL. 0

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1992 | | pagina 11