Einde grijs
kenteken
AUDI 80 AVANT
Rij-impressie
Zuinige Suzuki Commercial
Auto Poppe Walcheren B.V
Deze Autokrant Extra is stevig
gevuld met nieuws en achter
gronden uit de autowereld.
Samenstelling en redaktie:
A. Hanneman
T. Vos
Redactiecommissie:
A. de Buck,
Auto Poppe Walcheren bv
P. Goedbloed, Autodemontage-
bedrijf Goedbloed
Th. Louisse, Autolease
maatschappij Midlease bv
J.A. Dijkwel,
Dijkwel Vlissingen bv
J. Richter,
Autobedrijf Van Fraassen
J. Cevaal, Toyota Cevaal
en Autorama Walcheren
K. Baas,
Auto Janssens Vlissingen bv
tel. redactie 01180-81000
tel. advertenties 01184-84000
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen
Derde jaargang, nummer 14
Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger
Hoewel het merk Audi maar op
twee modellenprogramma's drijft,
is de keuze enorm. Bij de start van
het nieuwe modellenjaar 1993 zal
vooral de 80-reeks weer fors wor
den uitgebreid. Nieuw is onder
meer de 2,6 liter V6 motor, maar
daarnaast ook een volledig nieuwe
carrosserievorm, de 80 Avant. De
klant kan nu dus bij de Audi 80
kiezen voor een vierdeurs sedan,
driedeurs coupé, tweedeurs cabri
olet en de vijfdeurs Avant.
Vergrendeling
Veiligheid
Motorgeluid
Prijzen
Subtiel
Embleem
Woensdag 22 juli 1992
DE FAAM - DE VLISSINGER
13
Gildeweg 22, 4383 NK Vlissingen. Tel. 0H84-19610
Naar alle waarschijnlijkheid zal het grijs kente
ken voor van personenauto's afgeleide bestel
wagens vanaf 1 januari 1993 verdwijnen. Het
ministerie van Financiën noemt het feit dat
particulieren een auto op grijs kenteken voor
privégebruik rijden, een oneigenlijk gebruik
van de wet, die uitsluitend bedoeld is voor be
drijven. Alle auto's die op dit moment in ons
eigen land worden omgebouwd, waarbij een
vlakke laadvloer wordt gemonteerd en de zij
ruiten worden geblindeerd, zijn van 1 januari
niet meer extra voordelig. Deze auto's blijven
ondanks deze maatregelen voor de wet gel
den als personenauto, zodat zowel het volle
bedrag aan belastingen alsmede ook de ge
wone wegenbelasting moeten worden afge
dragen. Het grijs kenteken zal uitsluitend
blijven voorbehouden aan auto's die speciaal
daarvoor zijn gemaakt zoals bijvoorbeeld de
Renault Express, Citroën C15, Opel Combo
en grotere bestelbussen als de Ford Transit en
Peugeot J5. Het feit dat de gunstige grijs
kenteken regeling voor particulieren komt te
vervallen, moet de overheid 135 miljoen gul
den aan extra inkomsten opleveren in 1993
en in 1994 zelfs 150 miljoen.
Dit betekent dat de nieuwe bepalingen voor
grijs kentekenauto's (geblindeerde ruiten en
vaste laadvloer) die in 1988 werden inge
voerd, de populariteit van dit type auto niet
heeft kunnen terugdringen. In 1991 werden er
zelfs 60.000 auto's op grijs kenteken tot
3500 kg verkocht.
Mensen die nu al over een omgebouwde per
sonenauto beschikken, behouden hun voor
deel onder andere op de wegenbelasting. Bij
verkoop echter zal de nieuwe eigenaar wel
voor het bedrag van een gewone personen
auto worden aangeslagen. De nieuwe maatre
gel zal niet alleen de verkopen van bepaalde
typen auto's terugdringen, maar ook een slag
zijn in het 4x4-segment.
Dubbelop?
Een jaar geleden introduceerde Audi de Avant-
versie op basis van de Audi 100. Deze auto
kreeg ten opzichte van zijn voorgangers een
meer nadrukkelijk stationcar-uiterlijk. Toch is
de Audi 100 wat betreft bagage-volume meer
een sportieve vrije-tijds-auto in plaats van een
lastdier. Vanuit diezelfde achtergrond is ook
de Audi 80 ontstaan en het is dan ook niet
verwonderlijk dat beide Avant-modellen als
twee druppels op elkaar lijken.
Je moet je ook direkt afvragen of het uitbren
gen van twee van dit soort auto's door één
merk wel zo verstandig is. De Audi 80 is met
een lengte 4,48 meter duidelijk korter dan zijn
grote broer en al gauw acht centimeter smal
ler. De interieurruimte voor inzittenden is uiter
aard bij de Audi 100 zodoende groter, maar
kijken we naar de bagageruimte dan geven
beiden auto's elkaar niet veel toe. In basis
opstelling met de achterbank overeind en de
rolhoes uitgetrokken biedt de Audi 80 370 li
ter aan ruimte (Audi 100: 380 liter). Wordt de
bank neergeklapt dan is de ruimte tot aan het
dak bij de 80 1200 liter en bij de 100 1255 li
ter. Het is zodoende nu al te voorspellen dat
de klant van een basis Audi 100 Avant liever
een completer uitgeruste Audi 80 Avant zal
gaan aanschaffen.
Wie de Audi 80 eens van alle kanten goed be
kijkt, zal snel merken dat men in Duitsland
nog steeds weet wat degelijkheid is. Dat merk
je bijvoorbeeld al als een deur wordt dichtge
gooid. Of neem nou de forse achterklep die
tot op de bumper opengaat. Aan de binnen
kant zit een makkelijke handgreep om het ge
heel naar beneden te trekken. Wie de klep
vervolgens op enkele centimeters afstand bo
ven het slot loslaat, zal merken dat deze uiter
mate beschaafd en degelijk klinkend in zijn
vergrendeling terecht komt. Een ander aardig
detail zijn de fraai in de vloer verwerkte ogen
waardoor een touw gehaald kan worden om
schuivende lading vast te sjorren. De achter
bank is in twee ongelijke delen neerklapbaar
en ook daar zien we weer oog voor detail. De
zitting wordt eerst rechtop gezet, waarna de
rugleuning kan worden platgelegd. Bij de uit
voeringen met hoofdsteunen achterin moeten
deze veiligheidverhogende onderdelen eerst
worden verwijderd, maar waar blijf je er dan
mee. Audi heeft hiervoor in de zitting twee uit
sparingen gemaakt, zodat ze niet ergens los
door de bagageruimte hoeven te slingeren.
In de bagageruimte zijn twee klepjes aange
bracht waarachter het boordgereedschap en
een verbandtrommel zijn aangebracht. Audi
levert de auto ook met een grappig fel oranje
vestje wat kan worden aangetrokken indien in
een gevaarlijke verkeerssituatie de auto onver
hoopt bijvoorbeeld een lekke band krijgt. Vei
ligheid staat immers hoog in het vaandel bij
VAG. Bij de Audi 80 is dat te merken aan de
verstevigingen in de portieren en het feit dat
standaard Procon-ten wordt geleverd. In het
geval van een ernstige aanrijding wordt door
de verplaatsing van de motor de stuurkolom
ingetrokken. Alle modellen met de V6-motor
en quattro-vierwielaandrijving beschikken bo
vendien over ABS, terwijl een forse airbag te
gen meerprijs wordt aangeboden.
Alle uitvoeringen hebben 15 inch-velgen met
195/65 banden terwijl ook stuurbekrachti
ging, een interieurluchtfilter, vijfversnellings
bak, getint glas, in hoogte verstelbare
bestuurdersstoel, radiovoorbereiding met 6
speakers en een elektrisch versterkte antenne,
beklede bagageruimte, een oprolbare
laadruimte-afdekking en een wis-was-
installatie op de achterruit in de specificatie-
lijst zijn opgenomen.
Zoals we gewend zijn van Audi, is ook de 80
Avant in een veelheid van motorvarianten le
verbaar. Aan de basis staat de 90 pk 2 liter die
zorgt voor een top van 172 km/u en een acce
leratie van 0 tot 100 in 14,1 seconden. Deze
basis 2 liter blinkt niet uit door sportiviteit en
is in de Avant dan ook net genoeg. De 2 liter
van 115 pk heeft iets meer te vertellen (top
186 km/u, acceleratie 0-100 in 12,2 secon
den) en kan bovendien met een automatische
versnellingsbak worden geleverd.
Nog betrekkelijk nieuw is de 1.9 liter turbodie-
tor met een vermogen van 53 pk, waarmee
de Swift behoorlijk uit de voeten komt. Ook
de basis GA-uitgave profiteerde onlangs van
verschillende detailwijzigingen. De auto heeft
zodoende het nieuwe dashboard, betere ge
luidsisolatie, een nieuwe middenconsole en
natuurlijk de soepel schakelende vijfversnel
lingsbak.
De Suzuki Swift 1.0 GA kost als
Commercial f 16.995,= inclusief BTW. Er is
ook een Swift Commercial met 1.3 liter motor
in GL-uitgave voor f 19.945,=.
Onlangs riep het Environmental Protection
Agency in Washington de Suzuki Swift 1.0 uit
tot de zuinigste benzine-auto ter wereld. Deze
auto is nu ook leverbaar als bestelauto op grijs
kenteken. Aan de buitenkant is nauwelijks te
zien dat de achterruiten zijn geblindeerd. De
kunststof panelen hebben een diepzwarte
kleur, waardoor het effect van een getinte ruit
is verkregen. Na het verwijderen van de ach
terbank ontstond een mooie vlakke laadvloer.
De stoelen en deurpanelen zijn met stof be
kleed. De auto heeft een 993 cc 3 cilindermo-
sel met directe inspuiting. Deze krachtbron le
vert 90 pk en brengt de 80 Avant op een top
van 170 km/u en trekt in 14,6 seconden van
0 tot 100. Onderin is deze motor uitermate
traag, maar eenmaal op het punt dat de turbo
gaat meehelpen blijkt de TDi juist zeer leven
dig. Dit blijkt ook uit het forse koppel van 182
Nm bij 2400 tr/min. Het motorgeluid is goed
geïsoleerd, al blijft duidelijk hoorbaar dat je
met een diesel op stap bent. Natuurlijk vinden
we in de 80 Avant weer de vertrouwde 2.3 li
ter 5-pitter van 133 pk. Deze auto is ook als
Quattro te leveren. De Audi 80 Avant kent als
zwaarste motorisering de nieuwe, f luisterstille
2.6 liter V6 die met 150 pk voldoende power
levert voor prima prestaties zoals een top van
207 km/u en het bekende sprintje in 9,5 se
conden. De V6 kan ook worden voorzien van
een automatische viertraps versnellingsbak of
Quattro-vierwielaandrijving.
Het onderstel van de auto is volledig van de
sedan overgenomen. De sedan kreeg bij de
laatste modelwijziging een nieuwe achteras
die zo weinig ruimte inneemt dat een vlakke
laadvloer mogelijk werd. Deze eigenschap
komt bij de Avant nog beter tot zijn recht. Bo
vendien heeft de aangedreven achteras bij de
Quattro geen invloed op het bagagevolume
De gemonteerde stabilisatoren voor en achter
laten slechts kleine carrosseriebewegingen
toe, zodat de auto strak over de weg gaat en
ondanks de stevige vering zorgt voor een
hoog comfortniveau. Ook de harde stoelen
zitten na enige gewenning uitstekend.
Audi onderkent de kwaliteiten van het eigen
produkt en geeft een daarbij horende garantie.
Alle Audi's krijgen 1 jaar volledige fabrieksga
rantie zonder kilometerbeperking, 3 jaar ga
rantie op de lak en maar liefst 10 jaar garantie
tegen doorroesten van binnenuit.
De nieuwe Audi 80 Avant zal in Nederland
eind oktober bij de dealers verschijnen. De
exacte verkoopprijzen zijn echter nog niet be
kend. Er kan echter toch een redelijke schat
ting gemaakt worden door zo'n zes- tot
zevenduizend gulden op te tellen bij de prijzen
van de sedan. Zodoende zal de 2 liter uitko
men op ongeveer f 53.500,= en de TDi op
f 61.500,=. En dat betekent dat hier de af
stand met de Audi 100 Avant erg groot wordt.
Op de autotentoonstelling van Birmingham
wordt in oktober de MG RV8 gepresenteerd.
Het gaat hier om de langverwachte wederge
boorte van de MG B, die in 1980 uit produktie
ging. Ondanks een groot aantal nieuwe car-
rosseriedelen is de uitstraling van de ver
trouwde 'B' behouden gebleven. De auto
oogt veel fraaier dan de laatste MG B's met
kunststof bumpers. Rover Nederland heeft zo
juist bekend gemaakt de homologatie van de
auto voor Nederland voor te bereiden.
De MG B werd in juni 1962 in produktie geno
men als opvolger van de succesvolle MG A.
Alhoewel technisch het concept van de A
werd overgenomen, was de B korter en voor
zien van een zelfdragende carrosserie. De 1.8
liter motor was goed voor 94 pk die op de
achterwielen werden losgelaten. De 4-pitter
had alle ruimte in het vooronder, niet verwon
derlijk dat later een 3 liter 6 cilinder uit de
Austin Healey (MG C genaamd) en de beken
de Rover V8 werden gemonteerd, alhoewel de
laatste als GT, een driedeurs coupé-model.
In 1975 werd de MG B volledig aan de Ameri
kaanse eisen aangepast met foei-lelijke polyu-
rethaan veiligheidsbumpers, terwijl de auto in
z'n geheel hoger op de poten kwam staan om
aan de in de VS voorgeschreven koplamp
hoogte te komen. De auto werd zwaarder en
langzamer en sprak de Europese klant veel
minder aan. Toen de produktie in 1980 werd
gestaakt en er een einde kwam aan het be
roemde merk, waren er toch maar liefst
500.000 stuks van de MG B in al zijn varian
ten gemaakt.
Rover, die de naam MG nog steeds in huis
heeft, gaat de B weer nieuw leven in blazen.
De auto wordt uitsluitend als tweezits cabrio
let gemaakt en heeft een gemodificeerde
Land Rover 3.9 liter injectiemotor boven de
voorwielen met een vermogen van 190 pk. De
auto is daarmee uitermate snel. Als top wordt
215 km/u opgegeven terwijl het sprintje van 0
tot 100 in ongeveer 6 seconden moet worden
volbracht. De carrosserie is onderhuids gelijk
gebleven wat betreft dragend gedeelte en bin-
nenscnermen. Het uiterlijk doet meteen aan
het oermodel denken, maar is volledig aange
past. Heel subtiel is de kleine uitbouw van
voor en achterschermen. De bumpers zijn we
derom van kunststof, maar ogen veel minder
lomp dan de specifiek voor de Amerikaanse
markt ontworpen veiligheidsexemplaren.
Het onderstel is ook een mengelmoes van oud
en nieuw. De starre iachteras bleef behouden,
maar heeft nu een zelfsperrend differentieel,
terwijl bij de voorwielophanging dubbele drie
hoekige draagarmen de oude constructie ver
vangen.
In erg grote aantallen zal de nieuwe RV8 niet
worden gemaakt. Het gaat hier vooral om
handmatige produktie van zo'n 15 stuks per
week. De auto zal vanaf oktober worden ge
maakt in één uitvoering met luxe specifica
ties. De lichtmetalen cross-spoke velgen zijn
voorzien van Goodyear Eagle NCT banden,
terwijl het interieur is bekleed met leer en het
dashboard uiteraard is opgesierd met wortel-
notehouten panelen. Het achthoekige MG-
embleem siert uiteraard de nieuwe auto, deze
keer in de kleurencombinatie roomkleurig wit
met bruin.
In Engeland draagt de MG RV8 een prijskaart
je met daarop 26.000 pond inclusief be
lasting. In Nederland zal het wel neer komen
op een kleine negentigduizend gulden. Na eni
ge twijfel heeft de Nederlandse importeur te
kennen gegeven de auto voor onze markt te
gaan homologeren, zodat we wellicht op de
Rai '93 ook hier met deze nieuwe, klassieke
Engelse sportwagen kunnen gaan ken
nismaken.