Einde grijs kenteken AUDI 80 AVANT Rij-impressie Zuinige Suzuki Commercial Auto Poppe Walcheren B.V Deze Autokrant Extra is stevig gevuld met nieuws en achter gronden uit de autowereld. Samenstelling en redaktie: A. Hanneman T. Vos Redactiecommissie: A. de Buck, Auto Poppe Walcheren bv P. Goedbloed, Autodemontage- bedrijf Goedbloed Th. Louisse, Autolease maatschappij Midlease bv J.A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen bv J. Richter, Autobedrijf Van Fraassen J. Cevaal, Toyota Cevaal en Autorama Walcheren K. Baas, Auto Janssens Vlissingen bv tel. redactie 01180-81000 tel. advertenties 01184-84000 Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen Derde jaargang, nummer 14 Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger Hoewel het merk Audi maar op twee modellenprogramma's drijft, is de keuze enorm. Bij de start van het nieuwe modellenjaar 1993 zal vooral de 80-reeks weer fors wor den uitgebreid. Nieuw is onder meer de 2,6 liter V6 motor, maar daarnaast ook een volledig nieuwe carrosserievorm, de 80 Avant. De klant kan nu dus bij de Audi 80 kiezen voor een vierdeurs sedan, driedeurs coupé, tweedeurs cabri olet en de vijfdeurs Avant. Vergrendeling Veiligheid Motorgeluid Prijzen Subtiel Embleem Woensdag 22 juli 1992 DE FAAM - DE VLISSINGER 13 Gildeweg 22, 4383 NK Vlissingen. Tel. 0H84-19610 Naar alle waarschijnlijkheid zal het grijs kente ken voor van personenauto's afgeleide bestel wagens vanaf 1 januari 1993 verdwijnen. Het ministerie van Financiën noemt het feit dat particulieren een auto op grijs kenteken voor privégebruik rijden, een oneigenlijk gebruik van de wet, die uitsluitend bedoeld is voor be drijven. Alle auto's die op dit moment in ons eigen land worden omgebouwd, waarbij een vlakke laadvloer wordt gemonteerd en de zij ruiten worden geblindeerd, zijn van 1 januari niet meer extra voordelig. Deze auto's blijven ondanks deze maatregelen voor de wet gel den als personenauto, zodat zowel het volle bedrag aan belastingen alsmede ook de ge wone wegenbelasting moeten worden afge dragen. Het grijs kenteken zal uitsluitend blijven voorbehouden aan auto's die speciaal daarvoor zijn gemaakt zoals bijvoorbeeld de Renault Express, Citroën C15, Opel Combo en grotere bestelbussen als de Ford Transit en Peugeot J5. Het feit dat de gunstige grijs kenteken regeling voor particulieren komt te vervallen, moet de overheid 135 miljoen gul den aan extra inkomsten opleveren in 1993 en in 1994 zelfs 150 miljoen. Dit betekent dat de nieuwe bepalingen voor grijs kentekenauto's (geblindeerde ruiten en vaste laadvloer) die in 1988 werden inge voerd, de populariteit van dit type auto niet heeft kunnen terugdringen. In 1991 werden er zelfs 60.000 auto's op grijs kenteken tot 3500 kg verkocht. Mensen die nu al over een omgebouwde per sonenauto beschikken, behouden hun voor deel onder andere op de wegenbelasting. Bij verkoop echter zal de nieuwe eigenaar wel voor het bedrag van een gewone personen auto worden aangeslagen. De nieuwe maatre gel zal niet alleen de verkopen van bepaalde typen auto's terugdringen, maar ook een slag zijn in het 4x4-segment. Dubbelop? Een jaar geleden introduceerde Audi de Avant- versie op basis van de Audi 100. Deze auto kreeg ten opzichte van zijn voorgangers een meer nadrukkelijk stationcar-uiterlijk. Toch is de Audi 100 wat betreft bagage-volume meer een sportieve vrije-tijds-auto in plaats van een lastdier. Vanuit diezelfde achtergrond is ook de Audi 80 ontstaan en het is dan ook niet verwonderlijk dat beide Avant-modellen als twee druppels op elkaar lijken. Je moet je ook direkt afvragen of het uitbren gen van twee van dit soort auto's door één merk wel zo verstandig is. De Audi 80 is met een lengte 4,48 meter duidelijk korter dan zijn grote broer en al gauw acht centimeter smal ler. De interieurruimte voor inzittenden is uiter aard bij de Audi 100 zodoende groter, maar kijken we naar de bagageruimte dan geven beiden auto's elkaar niet veel toe. In basis opstelling met de achterbank overeind en de rolhoes uitgetrokken biedt de Audi 80 370 li ter aan ruimte (Audi 100: 380 liter). Wordt de bank neergeklapt dan is de ruimte tot aan het dak bij de 80 1200 liter en bij de 100 1255 li ter. Het is zodoende nu al te voorspellen dat de klant van een basis Audi 100 Avant liever een completer uitgeruste Audi 80 Avant zal gaan aanschaffen. Wie de Audi 80 eens van alle kanten goed be kijkt, zal snel merken dat men in Duitsland nog steeds weet wat degelijkheid is. Dat merk je bijvoorbeeld al als een deur wordt dichtge gooid. Of neem nou de forse achterklep die tot op de bumper opengaat. Aan de binnen kant zit een makkelijke handgreep om het ge heel naar beneden te trekken. Wie de klep vervolgens op enkele centimeters afstand bo ven het slot loslaat, zal merken dat deze uiter mate beschaafd en degelijk klinkend in zijn vergrendeling terecht komt. Een ander aardig detail zijn de fraai in de vloer verwerkte ogen waardoor een touw gehaald kan worden om schuivende lading vast te sjorren. De achter bank is in twee ongelijke delen neerklapbaar en ook daar zien we weer oog voor detail. De zitting wordt eerst rechtop gezet, waarna de rugleuning kan worden platgelegd. Bij de uit voeringen met hoofdsteunen achterin moeten deze veiligheidverhogende onderdelen eerst worden verwijderd, maar waar blijf je er dan mee. Audi heeft hiervoor in de zitting twee uit sparingen gemaakt, zodat ze niet ergens los door de bagageruimte hoeven te slingeren. In de bagageruimte zijn twee klepjes aange bracht waarachter het boordgereedschap en een verbandtrommel zijn aangebracht. Audi levert de auto ook met een grappig fel oranje vestje wat kan worden aangetrokken indien in een gevaarlijke verkeerssituatie de auto onver hoopt bijvoorbeeld een lekke band krijgt. Vei ligheid staat immers hoog in het vaandel bij VAG. Bij de Audi 80 is dat te merken aan de verstevigingen in de portieren en het feit dat standaard Procon-ten wordt geleverd. In het geval van een ernstige aanrijding wordt door de verplaatsing van de motor de stuurkolom ingetrokken. Alle modellen met de V6-motor en quattro-vierwielaandrijving beschikken bo vendien over ABS, terwijl een forse airbag te gen meerprijs wordt aangeboden. Alle uitvoeringen hebben 15 inch-velgen met 195/65 banden terwijl ook stuurbekrachti ging, een interieurluchtfilter, vijfversnellings bak, getint glas, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, radiovoorbereiding met 6 speakers en een elektrisch versterkte antenne, beklede bagageruimte, een oprolbare laadruimte-afdekking en een wis-was- installatie op de achterruit in de specificatie- lijst zijn opgenomen. Zoals we gewend zijn van Audi, is ook de 80 Avant in een veelheid van motorvarianten le verbaar. Aan de basis staat de 90 pk 2 liter die zorgt voor een top van 172 km/u en een acce leratie van 0 tot 100 in 14,1 seconden. Deze basis 2 liter blinkt niet uit door sportiviteit en is in de Avant dan ook net genoeg. De 2 liter van 115 pk heeft iets meer te vertellen (top 186 km/u, acceleratie 0-100 in 12,2 secon den) en kan bovendien met een automatische versnellingsbak worden geleverd. Nog betrekkelijk nieuw is de 1.9 liter turbodie- tor met een vermogen van 53 pk, waarmee de Swift behoorlijk uit de voeten komt. Ook de basis GA-uitgave profiteerde onlangs van verschillende detailwijzigingen. De auto heeft zodoende het nieuwe dashboard, betere ge luidsisolatie, een nieuwe middenconsole en natuurlijk de soepel schakelende vijfversnel lingsbak. De Suzuki Swift 1.0 GA kost als Commercial f 16.995,= inclusief BTW. Er is ook een Swift Commercial met 1.3 liter motor in GL-uitgave voor f 19.945,=. Onlangs riep het Environmental Protection Agency in Washington de Suzuki Swift 1.0 uit tot de zuinigste benzine-auto ter wereld. Deze auto is nu ook leverbaar als bestelauto op grijs kenteken. Aan de buitenkant is nauwelijks te zien dat de achterruiten zijn geblindeerd. De kunststof panelen hebben een diepzwarte kleur, waardoor het effect van een getinte ruit is verkregen. Na het verwijderen van de ach terbank ontstond een mooie vlakke laadvloer. De stoelen en deurpanelen zijn met stof be kleed. De auto heeft een 993 cc 3 cilindermo- sel met directe inspuiting. Deze krachtbron le vert 90 pk en brengt de 80 Avant op een top van 170 km/u en trekt in 14,6 seconden van 0 tot 100. Onderin is deze motor uitermate traag, maar eenmaal op het punt dat de turbo gaat meehelpen blijkt de TDi juist zeer leven dig. Dit blijkt ook uit het forse koppel van 182 Nm bij 2400 tr/min. Het motorgeluid is goed geïsoleerd, al blijft duidelijk hoorbaar dat je met een diesel op stap bent. Natuurlijk vinden we in de 80 Avant weer de vertrouwde 2.3 li ter 5-pitter van 133 pk. Deze auto is ook als Quattro te leveren. De Audi 80 Avant kent als zwaarste motorisering de nieuwe, f luisterstille 2.6 liter V6 die met 150 pk voldoende power levert voor prima prestaties zoals een top van 207 km/u en het bekende sprintje in 9,5 se conden. De V6 kan ook worden voorzien van een automatische viertraps versnellingsbak of Quattro-vierwielaandrijving. Het onderstel van de auto is volledig van de sedan overgenomen. De sedan kreeg bij de laatste modelwijziging een nieuwe achteras die zo weinig ruimte inneemt dat een vlakke laadvloer mogelijk werd. Deze eigenschap komt bij de Avant nog beter tot zijn recht. Bo vendien heeft de aangedreven achteras bij de Quattro geen invloed op het bagagevolume De gemonteerde stabilisatoren voor en achter laten slechts kleine carrosseriebewegingen toe, zodat de auto strak over de weg gaat en ondanks de stevige vering zorgt voor een hoog comfortniveau. Ook de harde stoelen zitten na enige gewenning uitstekend. Audi onderkent de kwaliteiten van het eigen produkt en geeft een daarbij horende garantie. Alle Audi's krijgen 1 jaar volledige fabrieksga rantie zonder kilometerbeperking, 3 jaar ga rantie op de lak en maar liefst 10 jaar garantie tegen doorroesten van binnenuit. De nieuwe Audi 80 Avant zal in Nederland eind oktober bij de dealers verschijnen. De exacte verkoopprijzen zijn echter nog niet be kend. Er kan echter toch een redelijke schat ting gemaakt worden door zo'n zes- tot zevenduizend gulden op te tellen bij de prijzen van de sedan. Zodoende zal de 2 liter uitko men op ongeveer f 53.500,= en de TDi op f 61.500,=. En dat betekent dat hier de af stand met de Audi 100 Avant erg groot wordt. Op de autotentoonstelling van Birmingham wordt in oktober de MG RV8 gepresenteerd. Het gaat hier om de langverwachte wederge boorte van de MG B, die in 1980 uit produktie ging. Ondanks een groot aantal nieuwe car- rosseriedelen is de uitstraling van de ver trouwde 'B' behouden gebleven. De auto oogt veel fraaier dan de laatste MG B's met kunststof bumpers. Rover Nederland heeft zo juist bekend gemaakt de homologatie van de auto voor Nederland voor te bereiden. De MG B werd in juni 1962 in produktie geno men als opvolger van de succesvolle MG A. Alhoewel technisch het concept van de A werd overgenomen, was de B korter en voor zien van een zelfdragende carrosserie. De 1.8 liter motor was goed voor 94 pk die op de achterwielen werden losgelaten. De 4-pitter had alle ruimte in het vooronder, niet verwon derlijk dat later een 3 liter 6 cilinder uit de Austin Healey (MG C genaamd) en de beken de Rover V8 werden gemonteerd, alhoewel de laatste als GT, een driedeurs coupé-model. In 1975 werd de MG B volledig aan de Ameri kaanse eisen aangepast met foei-lelijke polyu- rethaan veiligheidsbumpers, terwijl de auto in z'n geheel hoger op de poten kwam staan om aan de in de VS voorgeschreven koplamp hoogte te komen. De auto werd zwaarder en langzamer en sprak de Europese klant veel minder aan. Toen de produktie in 1980 werd gestaakt en er een einde kwam aan het be roemde merk, waren er toch maar liefst 500.000 stuks van de MG B in al zijn varian ten gemaakt. Rover, die de naam MG nog steeds in huis heeft, gaat de B weer nieuw leven in blazen. De auto wordt uitsluitend als tweezits cabrio let gemaakt en heeft een gemodificeerde Land Rover 3.9 liter injectiemotor boven de voorwielen met een vermogen van 190 pk. De auto is daarmee uitermate snel. Als top wordt 215 km/u opgegeven terwijl het sprintje van 0 tot 100 in ongeveer 6 seconden moet worden volbracht. De carrosserie is onderhuids gelijk gebleven wat betreft dragend gedeelte en bin- nenscnermen. Het uiterlijk doet meteen aan het oermodel denken, maar is volledig aange past. Heel subtiel is de kleine uitbouw van voor en achterschermen. De bumpers zijn we derom van kunststof, maar ogen veel minder lomp dan de specifiek voor de Amerikaanse markt ontworpen veiligheidsexemplaren. Het onderstel is ook een mengelmoes van oud en nieuw. De starre iachteras bleef behouden, maar heeft nu een zelfsperrend differentieel, terwijl bij de voorwielophanging dubbele drie hoekige draagarmen de oude constructie ver vangen. In erg grote aantallen zal de nieuwe RV8 niet worden gemaakt. Het gaat hier vooral om handmatige produktie van zo'n 15 stuks per week. De auto zal vanaf oktober worden ge maakt in één uitvoering met luxe specifica ties. De lichtmetalen cross-spoke velgen zijn voorzien van Goodyear Eagle NCT banden, terwijl het interieur is bekleed met leer en het dashboard uiteraard is opgesierd met wortel- notehouten panelen. Het achthoekige MG- embleem siert uiteraard de nieuwe auto, deze keer in de kleurencombinatie roomkleurig wit met bruin. In Engeland draagt de MG RV8 een prijskaart je met daarop 26.000 pond inclusief be lasting. In Nederland zal het wel neer komen op een kleine negentigduizend gulden. Na eni ge twijfel heeft de Nederlandse importeur te kennen gegeven de auto voor onze markt te gaan homologeren, zodat we wellicht op de Rai '93 ook hier met deze nieuwe, klassieke Engelse sportwagen kunnen gaan ken nismaken.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1992 | | pagina 15