MELVYN TAN LONDON FESTIVAL ORCHESTRA fortepiano klanken uit de 19de eeuw feest met Europese meesters Liefhebbers van klassieke muziek komen sinds enkele jaren ook aan hun trekken tijdens het Straatfestival, al wordt de ondergrond hierbij niet gevormd door de klin kers van het wegdek, maar door de plavuizen van de St. Jacobskerk. Voor de fijnproevers vermeldt het program ma vier concerten met zwaargewichten die garant staan voor een hoge kwaliteit. Zo zal Melvyn Tan de luisteraar in vervoering brengen met zijn spel op de for tepiano, waaruit hij werken van Beethoven, Mendelssohn en Schubert op virtuoze wijze doet opklin ken. Het London Festival Orchestra neemt alleen genoegen met de meest getalenteerde musici, zodat de uitvoering van composities van Handel, Mozart, Marcello en Britten niet anders kunnen smaken dan het neusje van de zalm. De Swingle Singers hebben al bijna dertig jaar een hoge reputatie op te houden en die zullen ze in Vlissingen niet willen vergooien met hun interpretatie van werken van onder anderen Mozart, Bach, Berlin, Lennon en McCartney, Mancini en Debussy. Het Moscow Chamber Orchestra tenslotte behoort tot de meest gevraagde kamerorkesten ter wereld en de toehoorder zal na het beluisteren van stukken van Rossini, Shostakovich enTchaikovsky begrijpen waarom! zaterdag 25 juli, 20.15 uur Melvyn Tan staat bekend als groot specialist op de forte piano. Hij maakt vooral furore met de muziek van Beethoven en Schubert, waarvan de opnamen wereldbe roemd zijn geworden. Zijn fabelachtige techniek en zeld zame muzikaliteit maken zijn concerten tot een hele bijzondere belevenis. Melvyn Tan werd geboren in Singapore in 1956 en gaf zijn eerste concert al op vijfjarige leeftijd. Toen hij twaalf jaar oud was nodigde Yehudi Menuhin hem uit verder te studeren aan zijn school in Engeland. Melvyn Tan rondde zijn studie af aan het Royal College of Music in London, waar hij zich met name toelegde op de uitvoeringspraktijk van muziek uit de 17de, 18de en 19de eeuw. Wij zijn soms nieuwsgierig naar wat Beethoven en Schubert gevonden zouden hebben van onze weergaven van hun composities. Wij zullen het nooit weten. Wel weten wij vrij nauwkeurig hoe de muziek in hun tijd geklonken heeft. Het verschil zit vooral in de instrumen ten. De piano heeft de laatste twee eeuwen een sterke ontwikkeling doorgemaakt. Enerzijds werden veel techni sche verbeteringen aangebracht, anderzijds onderging de klank een belangrijke verandering. Het is het streven van Melvyn Tan ons juist weer terug te voeren naar de klan ken uit het begin van de 19de eeuw toen de ontwikkeling van de piano net op gang kwam. Daartoe zal hij in Vlissingen spelen op een door Johan Fritz rond 1825 in Wenen gebouwde fortepiano. Het instrument werd recen telijk gerestaureerd door Edwin Beunk en Johan Wennink. De nu nog bestaande instrumenten van Johann Fritz kenmerken zich niet alleen door hun verfijnde klank maar ook door hun elegante meubelstijl. Een lust voor het oor en het oog. Melvyn Tan koos voor dit concert vooral vrolijke en virtuo ze stukken. Hij begint met 6 Bagatellen van Beethoven (1770-1827). Bagatellen betekent kleinigheden, maar gezegd mag worden dat het hier niet zomaar kleinighe den betreft. De zes briljante stukje zijn met grote originali teit geschreven en sluiten naadloos op elkaar aan. Melvyn Tan vervolgt met sonate op. 27 nr 1, door Beethoven opgedragen aan gravin Josphine Sophie van Fürstenberg-Weitra. In dit werk geeft de componist uiting aan zijn droombeeld van de ideale wereld. Mendelssohn (1809-1847) is als klaviercomponist voor alles de dichter van de "Lieder ohne Worte". Hij schreef er in totaal 48, waarvan Melvyn Tan er vijf ten gehore zal brengen. In de vrij korte stukken zijn met simpele techni sche middelen eenvoudige stemmingen en gevoelens vastgelegd, die vanwege hun oorspronkelijkheid en beko ring een natuurlijke lieflijkheid uitstralen. Melvyn Tan besluit de avond met de sonate in A gr. t. van Schubert (1797-1828), waarvan de heerlijke melodie uit het eerste deel nog lang zal naklinken. Beethoven Bagatellen op. 126 Sonate in Es gr.t. op. 27 nr 1 Mendelssohn 5 Lieder ohne Worte Schubert Sonate in A gr. t. op. 120 Het concert is mede mogelijk gemaakt door Maatschappij voor Bedrijfsobjecten N.V. en Bouwbedrijf Kambier B.V. THE LONDON FESTIVAL ORCHESTRA dinsdag 28 juli, 20.15 uur Het London Festival Orchestra is een begrip in Engeland. Het orkest werd in 1980 opgericht door de vermaarde cel list Ross Pople. Alleen de meest talentvolle musici wer den toegelaten, hetgeen een grote belofte inhield voor de toekomst. Het London Festival Orchestra kan nu beschouwd worden als één van de beste orkesten van Engeland. Miljoenen zagen en hoorden de televisieopna men van het orkest die de BBC in 1989 maakte. De kran ten schreven lovende kritieken, waarin vooral de eenheid van klank en de zuiverheid geroemd werden. In 1986 pre senteerde het London Festival Orchestra voor de eerste maal het Cathedral Classics Festival. Een festival dat nu grote bekendheid geniet en waarin het orkest als gast heer in samenwerking met grote solisten ieder jaar 25 tot 30 concerten geeft. Het London Festival Orchestra is regelmatig op tournee om ook het publiek elders in de wereld te laten genieten. Behalve in Vlissingen is het London Festival Orchestra deze zomer ook te gast in het Concertgebouw in Amsterdam, waar het optreedt in het project Friends for Life en in de Robecp-zomerserie. In het programma voor het Vlissingse Festival passeren vier Europese meesters afkomstig uit verschillende lan den en muziektradities de revue. De avond wordt majestueus geopend met de "Arrival of the Queen of Sheba" van Handel (1685-1759), afkomstig uit zijn oratorium "Solomon". In de tijd van Mozart (1756-1791) was de sinfonia concer tante -een stuk voor meerdere solistische instrumenten en orkest- een geliefde muziekvorm. De sinfonia concer tante voor viool en altviool van Mozart is één van de hoogtepunten in dit genre; een virtuoos samenspel tus sen de viool en de altviool, onderstreept door de bezielde melodische lijnen van het orkest. Het hoboconcert van de Venetiaanse componist B. Marcello (1686-1739) kreeg vooral algemene bekendheid door de bewerking die Bach ervan maakte voor clavecim- bel. In zijn originele bezetting voor hobo en strijkers kan het beschouwd worden als één van de meest ontroeren de werken uit die tijd. Eén van de favoriete stukken van het London Festival Orchestra is: Variations on a theme of Frank Bridge van de Engelse componist B. Britten (1913-1976). Het stuk is een ode aan Frank Bridge, bij wie Britten compositie stu deerde. Brittens werken brachten aanvankelijk een hele schok te weeg en het duurde even voordat zijn oncon ventionele aanpak aansluiting vond bij het publiek. Variations on a theme of Frank Bridge bestaat uit elf korté stukken, waarbij men op het puntje van de stoel met spanning uitkijkt naar iedere volgende verrassing. dirigent Ross Pople solisten Abigail Young, viool Jane Atkins, altviool Malcolm Messiter, hobo Handel Arrival of the Queen of Sheba Mozart Sinfonia Concertante voor viool en altviool Marcello Hoboconcert in c kl. t. Britten Variations on a theme of Frank Bridge Het concert is mede mogelijk gemaakt door Ventevogel en Zoon Assurantiën en Koninklijke Wegenbouw Stevin B.V.

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1992 | | pagina 23