MELVYN TAN
LONDON FESTIVAL
ORCHESTRA
fortepiano
klanken uit de 19de eeuw
feest met Europese meesters
Liefhebbers van klassieke muziek komen sinds enkele
jaren ook aan hun trekken tijdens het Straatfestival, al
wordt de ondergrond hierbij niet gevormd door de klin
kers van het wegdek, maar door de plavuizen van de St.
Jacobskerk. Voor de fijnproevers vermeldt het program
ma vier concerten met zwaargewichten die garant
staan voor een hoge kwaliteit. Zo zal Melvyn Tan de
luisteraar in vervoering brengen met zijn spel op de for
tepiano, waaruit hij werken van Beethoven,
Mendelssohn en Schubert op virtuoze wijze doet opklin
ken. Het London Festival Orchestra neemt alleen
genoegen met de meest getalenteerde musici, zodat
de uitvoering van composities van Handel, Mozart,
Marcello en Britten niet anders kunnen smaken dan het
neusje van de zalm. De Swingle Singers hebben al
bijna dertig jaar een hoge reputatie op te houden en die
zullen ze in Vlissingen niet willen vergooien met hun
interpretatie van werken van onder anderen Mozart,
Bach, Berlin, Lennon en McCartney, Mancini en
Debussy. Het Moscow Chamber Orchestra tenslotte
behoort tot de meest gevraagde kamerorkesten ter
wereld en de toehoorder zal na het beluisteren van
stukken van Rossini, Shostakovich enTchaikovsky
begrijpen waarom!
zaterdag 25 juli, 20.15 uur
Melvyn Tan staat bekend als groot specialist op de forte
piano. Hij maakt vooral furore met de muziek van
Beethoven en Schubert, waarvan de opnamen wereldbe
roemd zijn geworden. Zijn fabelachtige techniek en zeld
zame muzikaliteit maken zijn concerten tot een hele
bijzondere belevenis.
Melvyn Tan werd geboren in Singapore in 1956 en gaf
zijn eerste concert al op vijfjarige leeftijd. Toen hij twaalf
jaar oud was nodigde Yehudi Menuhin hem uit verder te
studeren aan zijn school in Engeland. Melvyn Tan rondde
zijn studie af aan het Royal College of Music in London,
waar hij zich met name toelegde op de uitvoeringspraktijk
van muziek uit de 17de, 18de en 19de eeuw.
Wij zijn soms nieuwsgierig naar wat Beethoven en
Schubert gevonden zouden hebben van onze weergaven
van hun composities. Wij zullen het nooit weten. Wel
weten wij vrij nauwkeurig hoe de muziek in hun tijd
geklonken heeft. Het verschil zit vooral in de instrumen
ten. De piano heeft de laatste twee eeuwen een sterke
ontwikkeling doorgemaakt. Enerzijds werden veel techni
sche verbeteringen aangebracht, anderzijds onderging de
klank een belangrijke verandering. Het is het streven van
Melvyn Tan ons juist weer terug te voeren naar de klan
ken uit het begin van de 19de eeuw toen de ontwikkeling
van de piano net op gang kwam. Daartoe zal hij in
Vlissingen spelen op een door Johan Fritz rond 1825 in
Wenen gebouwde fortepiano. Het instrument werd recen
telijk gerestaureerd door Edwin Beunk en Johan
Wennink. De nu nog bestaande instrumenten van Johann
Fritz kenmerken zich niet alleen door hun verfijnde klank
maar ook door hun elegante meubelstijl. Een lust voor het
oor en het oog.
Melvyn Tan koos voor dit concert vooral vrolijke en virtuo
ze stukken. Hij begint met 6 Bagatellen van Beethoven
(1770-1827). Bagatellen betekent kleinigheden, maar
gezegd mag worden dat het hier niet zomaar kleinighe
den betreft. De zes briljante stukje zijn met grote originali
teit geschreven en sluiten naadloos op elkaar aan.
Melvyn Tan vervolgt met sonate op. 27 nr 1, door
Beethoven opgedragen aan gravin Josphine Sophie van
Fürstenberg-Weitra. In dit werk geeft de componist uiting
aan zijn droombeeld van de ideale wereld.
Mendelssohn (1809-1847) is als klaviercomponist voor
alles de dichter van de "Lieder ohne Worte". Hij schreef
er in totaal 48, waarvan Melvyn Tan er vijf ten gehore zal
brengen. In de vrij korte stukken zijn met simpele techni
sche middelen eenvoudige stemmingen en gevoelens
vastgelegd, die vanwege hun oorspronkelijkheid en beko
ring een natuurlijke lieflijkheid uitstralen.
Melvyn Tan besluit de avond met de sonate in A gr. t. van
Schubert (1797-1828), waarvan de heerlijke melodie uit
het eerste deel nog lang zal naklinken.
Beethoven Bagatellen op. 126
Sonate in Es gr.t. op. 27 nr 1
Mendelssohn 5 Lieder ohne Worte
Schubert Sonate in A gr. t. op. 120
Het concert is mede mogelijk gemaakt door Maatschappij
voor Bedrijfsobjecten N.V. en Bouwbedrijf Kambier B.V.
THE LONDON
FESTIVAL ORCHESTRA
dinsdag 28 juli, 20.15 uur
Het London Festival Orchestra is een begrip in Engeland.
Het orkest werd in 1980 opgericht door de vermaarde cel
list Ross Pople. Alleen de meest talentvolle musici wer
den toegelaten, hetgeen een grote belofte inhield voor de
toekomst. Het London Festival Orchestra kan nu
beschouwd worden als één van de beste orkesten van
Engeland. Miljoenen zagen en hoorden de televisieopna
men van het orkest die de BBC in 1989 maakte. De kran
ten schreven lovende kritieken, waarin vooral de eenheid
van klank en de zuiverheid geroemd werden. In 1986 pre
senteerde het London Festival Orchestra voor de eerste
maal het Cathedral Classics Festival. Een festival dat nu
grote bekendheid geniet en waarin het orkest als gast
heer in samenwerking met grote solisten ieder jaar 25 tot
30 concerten geeft. Het London Festival Orchestra is
regelmatig op tournee om ook het publiek elders in de
wereld te laten genieten. Behalve in Vlissingen is het
London Festival Orchestra deze zomer ook te gast in het
Concertgebouw in Amsterdam, waar het optreedt in het
project Friends for Life en in de Robecp-zomerserie.
In het programma voor het Vlissingse Festival passeren
vier Europese meesters afkomstig uit verschillende lan
den en muziektradities de revue.
De avond wordt majestueus geopend met de "Arrival of
the Queen of Sheba" van Handel (1685-1759), afkomstig
uit zijn oratorium "Solomon".
In de tijd van Mozart (1756-1791) was de sinfonia concer
tante -een stuk voor meerdere solistische instrumenten
en orkest- een geliefde muziekvorm. De sinfonia concer
tante voor viool en altviool van Mozart is één van de
hoogtepunten in dit genre; een virtuoos samenspel tus
sen de viool en de altviool, onderstreept door de bezielde
melodische lijnen van het orkest.
Het hoboconcert van de Venetiaanse componist B.
Marcello (1686-1739) kreeg vooral algemene bekendheid
door de bewerking die Bach ervan maakte voor clavecim-
bel. In zijn originele bezetting voor hobo en strijkers kan
het beschouwd worden als één van de meest ontroeren
de werken uit die tijd.
Eén van de favoriete stukken van het London Festival
Orchestra is: Variations on a theme of Frank Bridge van
de Engelse componist B. Britten (1913-1976). Het stuk is
een ode aan Frank Bridge, bij wie Britten compositie stu
deerde. Brittens werken brachten aanvankelijk een hele
schok te weeg en het duurde even voordat zijn oncon
ventionele aanpak aansluiting vond bij het publiek.
Variations on a theme of Frank Bridge bestaat uit elf korté
stukken, waarbij men op het puntje van de stoel met
spanning uitkijkt naar iedere volgende verrassing.
dirigent Ross Pople
solisten Abigail Young, viool
Jane Atkins, altviool
Malcolm Messiter, hobo
Handel Arrival of the Queen of Sheba
Mozart Sinfonia Concertante voor viool en altviool
Marcello Hoboconcert in c kl. t.
Britten Variations on a theme of Frank Bridge
Het concert is mede mogelijk gemaakt door Ventevogel
en Zoon Assurantiën en Koninklijke Wegenbouw Stevin
B.V.