OPEL ASTRA SEDAN RENAULT 19 PHASE II Rij-impressie Eerst m'n fiets terug PZC WEEKBLADEN Deze Autokrant Extra is stevig gevuld met nieuws en achter gronden uit de autowereld. Samenstelling en redaktie: A. Hanneman T. Vos Redactiecommissie: A. de Buck, Auto Poppe Walcheren bv R Goedbloed, Autodemontage- bedrijf Goedbloed Th. Louisse, Autolease maatschappij Midlease bv J.A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen bv J. Richter, Autobedrijf Van Fraassen J. Cevaal, Toyota Cevaal en Autorama Walcheren K. Baas, Auto Janssens Vlissingen bv tel. redactie 01180-81000 tel. advertenties 01184-84000 Derde jaargang, nummer 12 Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen Het Astra-programma kan vanaf nu vrijwel compleet beschouwd worden. Naast de drie- en vïjf- deurs hatchback en stationwagon is de vierdeurs sedan aan de leve ringslijst toegevoegd. Eigenlijk is het alleen nog wachten op de ca briolet. De nieuwe sedan vult het kleine gat tussen de bestaande Astra-modellen en de zakelijk zeer populaire Vectra. Toch houdt de Astra van zijn grotere broer een nette afstand. Uitbouw Diesels Prijzen Prijzen Multipoint Kinderzitje Woensdag 10 juni 1992 DE FAAM - DE VLISSINGER 17 mÊÊÊÊÊmammÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊmÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊmÊÊÊÊÊmiam 'n Kontje gekregen Wie in de middenklasse goed wil scoren, moet een complete range aan carrosserie varianten kunnen bieden. Opel is daar vanuit de Kadett-historie al bekend mee. In de klasse van de Astra zijn echter de modellen met een achterklep het meest geliefd, zodat daar de voorkeur bij introductie aan wordt gegeven. De keuze is met de sedan toch aardig uit gebreid. De Astra sedan is met 4,24 meter negentien centimeter langer dan de overige versies. Het is begrijpelijk dat deze extra lengte vooral in de kofferruimte is verwerkt. Met een bagage- inhoud van 500 liter tegen 360 liter voor drie- en vijfdeurs scoort de sedan op dit vlak vorstelijk. Zoals iedere moderne vierdeurs, is de Astra voorzien van een in ongelijke delen neerklapbare achterbank, waardoor de laad ruimte tot 1200 liter kan worden uitgebreid. De duurdere types kennen zelfs een ski-luik, voor het eenvoudig vervoeren van lange voor werpen. De Astra heeft snel de leiderspositie van de Opel Kadett overgenomen, waardoor de auto in korte tijd een bekend gezicht is ge worden in het straatbeeld. De sedan heeft de neus en portieren met de bestaande vijfdeurs gemeen. De auto heeft een extra zijruitje en een relatief dunne C-stijl. De aparte uitbouw van de achterschermen loopt nu netjes in de Veiligheid speelt hoofdrol De Renault 19 is er in veel carrosserievormen en meerdere uitrustingsvarianten en daar komt met het vernieuwde model weinig ver andering in. De klant kan op dit moment kie zen uit een drie- en vijfdeurs hatchback, tweedeurs cabriolet en 4-deurs sedan. Deze laatste versie ging tot nu toe als 'Chamade' door het leven, maar is deze naam nu voor goed kwijt. De uitrustingsniveaus heten nu geheel parallel aan Clio, RL, RN en RT. Daar naast kent de 16-klepper zijn eigen specifieke uitvoering. Natuurlijk zijn er aan de nieuwe 19 een aantal uiterlijke wijzigingen te ontdekken. Het front is gewijzigd. We vinden hier naar het midden toe aflopende koplampen, een gewijzigde grille met het nieuwe Renault-logo, een andere mo torkap en een bij het geheel passende bum per. De koplampen zijn bij de duurdere modellen dubbel uitgevoerd. Aan het profiel kunnen we weinig nieuws ontdekken, maar ook aan de achterzijde bleef veel bij het oude. De lichtunits hebben een andere vormgeving gekregen, terwijl een reflectorbalk over de achterklep loopt. Hierdoor moest de nummer plaat naar de bumper verhuizen. De basis RL heeft heel aardige wieldoppen, terwijl de RN de covers van de Clio bezit. De lichtmetalen velgen op de 16-klepper zijn voortaan stan daard en zijn van een nieuw ontwerp. Belangrijker dan de wijzigingen aan de buiten kant is het volledig nieuwe dashboard dat op de 19 Phase II wordt geleverd. Renault heeft zich op dit vlak in het verleden zeer fantasie vol getoond, maar maakte zich er bij de eerste generatie 19 erg gemakkelijk vanaf. Het vier kante en een beetje smaakloze geheel heeft nu plaats gemaakt voor een vloeiend verlo pende overkapping met aan weerszijden de uitstroomopeningen, een compleet instru mentarium en een nieuwe twee-spakig stuur wiel. De middenconsole en portierplaten bleven ongewijzigd. Renault wil zich in het in terieur van de concurrentie onderscheiden door het gebruik van vrolijke kleuren. De mid- denbanen van de bekleding zijn dan ook met rood, geel, blauw, etc. opgefleurd, zelfs al bij de basisuitgave. baar, echter niet op de driedeursmodellen (vanwege de bediening) en de auto met lede ren bekleding. Veiligheid heeft overigens bo ven aan het prioriteitenlijstje gestaan van de ontwikkelingsafdeling. De nieuwe 19 heeft een extra versteviging in het dak gekregen en is voortaan standaard voorzien van verstevi- gingsbalken in de portieren. Overigens kwam de eerste generatie al goed uit de bus tijdens een botsproef door het Duitse blad 'Auto und Motor, Sport'. De 19 behoorde tot de beste drie samen met de Golf III en Astra. Vanaf de herfst kan de 19 nog van een extra veilig heidspakket worden voorzien, bestaande uit gordelspanners en een airbag. Deze airbag is volledig in het stuur geïntegreerd en zal ook op de andere modellen leverbaar worden. De vergrendeling van de veiligheidsgordels is aan de stoelen gemonteerd en de hoogte ervan is in zes standen verstelbaar. zien worden als de sportieve versie, die graag veel toeren draait. Hij komt echter wel tot een top van 193 km/u en trekt in 9,9 seconden van 0 tot 100. De auto komt echter wat ze nuwachtig en een tikkeltje rumoerig over. De 95 pk is veel gemoedelijker en komt absoluut niets tekort. Uiteraard zijn niet alle motoren met alle uitrustingsniveaus te combineren. De 1.4 liter en 1.7 zijn er als RL en RN, waarbij de 1.7 ook met een 3-traps automaat op de lijst staat. De monopoint 1.8 motor is er uitslui tend als RN, terwijl de snellere 113 pk versie weer alleen als complete RT te leveren is. De Cabrio krijgt vanaf september de 1.8 motor van 95 pk, wat ook geldt voor de RT met 4-traps automaat. Tot slot de diesels: de 1.9 li ter ongeblazen is er als RL en RN, terwijl de turbo-variant alleen als RN te koop is. achtersteven weg. De grote lichtunits gaan ver 'om het hoekje' en bieden zo een forse opening van de kofferklep. Het is jammer dat zelfs bij de duurdere modellen de bumpers niet gedeeltelijk in de carrosseriekleur worden gespoten en wellicht zouden witte clignoteurs de aanblik wat verfraaien. De door ons gere den CD-uitvoering staat aan de top van het programma met lichtmetalen velgen, be- schermstrips op de flanken (alle types), een elektrische antenne, getint glas, centrale ver grendeling en mistlampen in de voorbumper. Natuurlijk zijn alle veiligheids-items uit de overige modellen op de sedan overgenomen, zoals de speciale verstevigingsbalken in de portieren, die de gevolgen voor de inzittenden bij een zijdelingse aanrijding beperken. In het interieur zien we, uitgaande van de drie- en vijfdeurs, weinig nieuws. Het keurige dash board is overzichtelijk. Het stuurwiel heeft een fors stootkussen, wat ook de veiligheid bevor derd. Alle Astra's zijn uitgerust met een dis play boven in de middenconsole, waarop de tijd en datum kunnen worden weergegeven. Opel levert als accessoire echter een comple te range audio-installaties waarvan de uitle zing ook op dit display wordt geprojecteerd. De keuze bij deze apparaten is uitgebreid tot drie. De eenvoudige 4x7 Watt kost f 445,—. Daarnaast is er een 4x20 Watt uitvoering met meer mogelijkheden voor f 1.175,—. Binnen kort komt daar ook een variant met CD-speler bij. In de duurste uitgave van de Astra worden ook de mededelingen van de boordcomputer op de console weergegeven. Heel grappig is dat alle aanduidingen in het Nederlands af leesbaar zijn. De Opel Astra is vooral aantrekkelijk in de GL- uitgave, die wel aan de basis staat, maar ab soluut niet als een instapper is uitgerust. Zo vinden we standaard een vijfbak, opbergvak- ken aan de portieren, hoofdsteunen, interieur verlichting op alle portieren, middenconsole, 6 speakersysteem, interval op de ruitewisser, veiligheidsgordels voor- en achterin in hoogte verstelbaar, zuiveringsfilter in de ventilatie, gordelspanners en een beklede bagageruimte. Voor een meerprijs van f 2.500,— voegt de GLS daar zaken aan toe als velours-bekleding, elektrisch verstelbare en verwarmde bui tenspiegels, getint glas, hoofdsteunen achter in, centrale vergrendeling, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, 14 inch wielen, toerenteller en het genoemde ski-luik. Alle uit voeringen met 1.6 en 1.8 liter injectiemotor hebben stuurbekrachtiging standaard. ABS wordt af-fabriek op de CD gemonteerd, maar is op de andere types tegen meerprijs ver krijgbaar. Het motorenprogramma van de Astra sedan begint bij de 60 pk 1.4 liter injectie. In de spor tieve GT-uitgave kan ook de 82 pk variant van deze krachtbron worden besteld. Daarnaast is er de bekende 1.6 met naar keuze en afhanke lijk van de uitvoering 75 of 100 pk. Aan de top staat voorlopig de 1.8 liter, die goed is voor 90 pk. Deze laatste krachtbron kan worden ge koppeld aan een automatische versnellings bak bij de GLS en CD. Natuurlijk komt ook de veelrijder aan zijn of haar trekken met de die selmotoren. Zo is er de bekende 1.7 liter Opel- diesel, die vanaf september gezelschap gaat krijgen van de 1.7 liter turbodiesel van Isuzu- origine. De 1.7 diesel wordt helaas standaard niet van een katalysator voorzien, wat echter na bijbetaling van achthonderd gulden wel ge beurd. Het totale leveringsprogramma van de Astra sedan zal in de loop van het jaar bestaan uit 17 verschillende auto's. Daarnaast is er een ruime sortering opties mogelijk, die de auto nog verder compleet maken. De Astra sedan kost als 1.4 GL f 29.950,— en dat is zeshonderd gulden meer dan dezelf de auto als vijfdeurs. Deze meerprijs blijft in het hele programma gehandhaafd. De Astra 1.8 sedan start bij f 34.950,— als GT en de dieselrijder is minimaal f 33.335,— kwijt voor de 1.7 GL. De duurste auto in het rijtje is de 1.8 CD voor f 39.200,—. Aan de basis lijkt het prijsverschil met de Vectra niet zo groot, maar naar mate de motoren groter worden en de uitrustingen completer, wordt ook de afstand in geld uitgedrukt forser. De Astra sedan is een auto waar de trouwe ko- persgroep van de Kadett sedan op heeft zit ten wachten, zodat ook deze variant in een korte tijd veel gezien zal worden. De achterbank is enigszins gewijzigd, door de voorkant iets te verhogen. Dit voorkomt bij sterk afremmen het onderuit schuiven van de achterpassagiers. Heel aardig is het kinderzitje wat op de R19 kan worden besteld. Dit is in de zitting van de achterbank geïntegreerd en kan in een handomdraai omhoog worden ge klapt. Het kind kan zo gebruik maken van de standaard veiligheidsgordels. De meerprijs hiervoor is nog niet bekend, maar in Frankrijk moeten liefhebbers er 1300 Ff voor over heb ben, een bedrag waarvoor naast het zitje ook de hoofdsteunen achterin worden geboden. Het zitje is op alle uitrustingsniveaus lever- Het motoren programma omvat zeven moge lijkheden. De benzineversies zijn allemaal voorzien van branstofinjectie, drieweg kataly sator met lambdasonde en een opvang- en af zuigsysteem voor de benzinedampen. Aan de basis staat de vertrouwde 1397 cc van 60 pk, terwijl ook de 1.7 liter van 75 pk weer van de partij is. Daarnaast is de 1.8 liter 16-klepper van 137 pk een bekende evenals de 1.9 diesel en turbodiesel van respectievelijk 65 en 93 paardekrachten. Nieuw voor de Renault 19 zijn twee 1.8 liter motoren naar keuze met centrale inspuiting of multi-point injectie. De 1.8 levert een vermogen van 95 pk, gelijk aan de 1.7 in het bestaande model. Belangrijk is echter dat het hogere koppel bij een lager toe rental wordt bereikt. De 1.8 monopoint haalt een top van 181 km/u en trekt in 10,9 secon den vanuit stilstand naar de 100 km/u. De 1.8i heeft een maximaal koppel van 160 Nm bij 4250 tr/min. De multipoint moet dan ook ge- Prijstechnisch blijft de Renault 19 een scherpe aanbieding met een enorme afstand van enke le duizenden guldens van met name de Duitse concurrentie. De basis 1.4 RL kost als drie- deurs f 25.675,— wat slechts een verhoging betekent van driehonderd gulden ten opzichte van de tweede generatie. De meerprijs voor een vier- of vijfdeurs koets bedraagt f 1.100,—. Aantrekkelijk is de 1.7 RN voor f 29.995,— en dezelfde auto als 1.8 voor f 32.500,—. De snelle 1.8i RT staat voor f 35.995,— op de prijslijst, terwijl het diesel programma start bij de 1.9 D RL voor f 30.650,—. De 16-klepper kost nu inclusief lichtmetalen velgen f 44.200,—. De cabriolet-liefhebbers moeten f 54.190,— uit hun portemonnee trekken voor de onthoofde 19, terwijl dezelfde auto als 16V f 62.390,— moet opbrengen. Kortom, een fors program ma met een ruime keus voor velen. De nieuwe Renault 19 staat vanaf 15 mei bij de Neder landse dealers. Ook wel eens die overvolle (Duitse) auto's hier met vakantie opgemerkt? Vier fietsen plus koffers op het dak, op de trekhaak ook twee fietsen, de koffer, twee volwassenen en vier opgeschoten kinderen. Allemaal op, aan en in de auto. Nooit de nieuwste auto natuurlijk, het wagentje heeft al vele jaren kunnen oefenen op dit karwei. Maar is het wel veilig? Het kan bij iedereen bekend-zijn dat een auto voor uw eigen veiligheid een maximum totaalge wicht inclusief passagiers en bagage mag hebben. Een auto zoals boven omschreven heeft al gauw een overgewicht van pakweg 200 kg. Daardoor zullen de rijeigenschappen zodanig wijzi gen dat er geen reserves meer over zijn en van veilig rijgedrag geen sprake meer is. Het zou dan ook beter zijn geweest als deze mensen een aanhangwagentje mee hadden genomen. Voor een veilige vakantie is het noodzakelijk dat de conditie van de auto goed is. Let daarbij ook op de bandenspanning. Wie ongeremd het wagentje vult dient ook dan de spanning van de ban den aan te passen, die vangt dan de negatieve gevolgen van dat vele gewicht op. De juiste span ning staat in uw instructieboekje. Theo Louisse

Krantenbank Zeeland

de Vlissinger | 1992 | | pagina 17