OPEL ASTRA SEDAN
RENAULT
19 PHASE II
Rij-impressie
Eerst m'n fiets terug
PZC WEEKBLADEN
Deze Autokrant Extra is stevig
gevuld met nieuws en achter
gronden uit de autowereld.
Samenstelling en redaktie:
A. Hanneman
T. Vos
Redactiecommissie:
A. de Buck,
Auto Poppe Walcheren bv
R Goedbloed, Autodemontage-
bedrijf Goedbloed
Th. Louisse, Autolease
maatschappij Midlease bv
J.A. Dijkwel,
Dijkwel Vlissingen bv
J. Richter,
Autobedrijf Van Fraassen
J. Cevaal, Toyota Cevaal
en Autorama Walcheren
K. Baas,
Auto Janssens Vlissingen bv
tel. redactie 01180-81000
tel. advertenties 01184-84000
Derde jaargang, nummer 12
Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen
Het Astra-programma kan vanaf
nu vrijwel compleet beschouwd
worden. Naast de drie- en vïjf-
deurs hatchback en stationwagon
is de vierdeurs sedan aan de leve
ringslijst toegevoegd. Eigenlijk is
het alleen nog wachten op de ca
briolet. De nieuwe sedan vult het
kleine gat tussen de bestaande
Astra-modellen en de zakelijk zeer
populaire Vectra. Toch houdt de
Astra van zijn grotere broer een
nette afstand.
Uitbouw
Diesels
Prijzen
Prijzen
Multipoint
Kinderzitje
Woensdag 10 juni 1992
DE FAAM - DE VLISSINGER
17
mÊÊÊÊÊmammÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊmÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊmÊÊÊÊÊmiam
'n Kontje gekregen
Wie in de middenklasse goed wil scoren,
moet een complete range aan carrosserie
varianten kunnen bieden. Opel is daar vanuit
de Kadett-historie al bekend mee. In de klasse
van de Astra zijn echter de modellen met een
achterklep het meest geliefd, zodat daar de
voorkeur bij introductie aan wordt gegeven.
De keuze is met de sedan toch aardig uit
gebreid.
De Astra sedan is met 4,24 meter negentien
centimeter langer dan de overige versies. Het
is begrijpelijk dat deze extra lengte vooral in
de kofferruimte is verwerkt. Met een bagage-
inhoud van 500 liter tegen 360 liter voor drie-
en vijfdeurs scoort de sedan op dit vlak
vorstelijk. Zoals iedere moderne vierdeurs, is
de Astra voorzien van een in ongelijke delen
neerklapbare achterbank, waardoor de laad
ruimte tot 1200 liter kan worden uitgebreid.
De duurdere types kennen zelfs een ski-luik,
voor het eenvoudig vervoeren van lange voor
werpen. De Astra heeft snel de leiderspositie
van de Opel Kadett overgenomen, waardoor
de auto in korte tijd een bekend gezicht is ge
worden in het straatbeeld. De sedan heeft de
neus en portieren met de bestaande vijfdeurs
gemeen. De auto heeft een extra zijruitje en
een relatief dunne C-stijl. De aparte uitbouw
van de achterschermen loopt nu netjes in de
Veiligheid speelt hoofdrol
De Renault 19 is er in veel carrosserievormen
en meerdere uitrustingsvarianten en daar
komt met het vernieuwde model weinig ver
andering in. De klant kan op dit moment kie
zen uit een drie- en vijfdeurs hatchback,
tweedeurs cabriolet en 4-deurs sedan. Deze
laatste versie ging tot nu toe als 'Chamade'
door het leven, maar is deze naam nu voor
goed kwijt. De uitrustingsniveaus heten nu
geheel parallel aan Clio, RL, RN en RT. Daar
naast kent de 16-klepper zijn eigen specifieke
uitvoering.
Natuurlijk zijn er aan de nieuwe 19 een aantal
uiterlijke wijzigingen te ontdekken. Het front is
gewijzigd. We vinden hier naar het midden toe
aflopende koplampen, een gewijzigde grille
met het nieuwe Renault-logo, een andere mo
torkap en een bij het geheel passende bum
per. De koplampen zijn bij de duurdere
modellen dubbel uitgevoerd. Aan het profiel
kunnen we weinig nieuws ontdekken, maar
ook aan de achterzijde bleef veel bij het oude.
De lichtunits hebben een andere vormgeving
gekregen, terwijl een reflectorbalk over de
achterklep loopt. Hierdoor moest de nummer
plaat naar de bumper verhuizen. De basis RL
heeft heel aardige wieldoppen, terwijl de RN
de covers van de Clio bezit. De lichtmetalen
velgen op de 16-klepper zijn voortaan stan
daard en zijn van een nieuw ontwerp.
Belangrijker dan de wijzigingen aan de buiten
kant is het volledig nieuwe dashboard dat op
de 19 Phase II wordt geleverd. Renault heeft
zich op dit vlak in het verleden zeer fantasie
vol getoond, maar maakte zich er bij de eerste
generatie 19 erg gemakkelijk vanaf. Het vier
kante en een beetje smaakloze geheel heeft
nu plaats gemaakt voor een vloeiend verlo
pende overkapping met aan weerszijden de
uitstroomopeningen, een compleet instru
mentarium en een nieuwe twee-spakig stuur
wiel. De middenconsole en portierplaten
bleven ongewijzigd. Renault wil zich in het in
terieur van de concurrentie onderscheiden
door het gebruik van vrolijke kleuren. De mid-
denbanen van de bekleding zijn dan ook met
rood, geel, blauw, etc. opgefleurd, zelfs al bij
de basisuitgave.
baar, echter niet op de driedeursmodellen
(vanwege de bediening) en de auto met lede
ren bekleding. Veiligheid heeft overigens bo
ven aan het prioriteitenlijstje gestaan van de
ontwikkelingsafdeling. De nieuwe 19 heeft
een extra versteviging in het dak gekregen en
is voortaan standaard voorzien van verstevi-
gingsbalken in de portieren. Overigens kwam
de eerste generatie al goed uit de bus tijdens
een botsproef door het Duitse blad 'Auto und
Motor, Sport'. De 19 behoorde tot de beste
drie samen met de Golf III en Astra. Vanaf de
herfst kan de 19 nog van een extra veilig
heidspakket worden voorzien, bestaande uit
gordelspanners en een airbag. Deze airbag is
volledig in het stuur geïntegreerd en zal ook
op de andere modellen leverbaar worden. De
vergrendeling van de veiligheidsgordels is aan
de stoelen gemonteerd en de hoogte ervan is
in zes standen verstelbaar.
zien worden als de sportieve versie, die graag
veel toeren draait. Hij komt echter wel tot een
top van 193 km/u en trekt in 9,9 seconden
van 0 tot 100. De auto komt echter wat ze
nuwachtig en een tikkeltje rumoerig over. De
95 pk is veel gemoedelijker en komt absoluut
niets tekort. Uiteraard zijn niet alle motoren
met alle uitrustingsniveaus te combineren. De
1.4 liter en 1.7 zijn er als RL en RN, waarbij de
1.7 ook met een 3-traps automaat op de lijst
staat. De monopoint 1.8 motor is er uitslui
tend als RN, terwijl de snellere 113 pk versie
weer alleen als complete RT te leveren is. De
Cabrio krijgt vanaf september de 1.8 motor
van 95 pk, wat ook geldt voor de RT met
4-traps automaat. Tot slot de diesels: de 1.9 li
ter ongeblazen is er als RL en RN, terwijl de
turbo-variant alleen als RN te koop is.
achtersteven weg. De grote lichtunits gaan
ver 'om het hoekje' en bieden zo een forse
opening van de kofferklep. Het is jammer dat
zelfs bij de duurdere modellen de bumpers
niet gedeeltelijk in de carrosseriekleur worden
gespoten en wellicht zouden witte clignoteurs
de aanblik wat verfraaien. De door ons gere
den CD-uitvoering staat aan de top van het
programma met lichtmetalen velgen, be-
schermstrips op de flanken (alle types), een
elektrische antenne, getint glas, centrale ver
grendeling en mistlampen in de voorbumper.
Natuurlijk zijn alle veiligheids-items uit de
overige modellen op de sedan overgenomen,
zoals de speciale verstevigingsbalken in de
portieren, die de gevolgen voor de inzittenden
bij een zijdelingse aanrijding beperken. In het
interieur zien we, uitgaande van de drie- en
vijfdeurs, weinig nieuws. Het keurige dash
board is overzichtelijk. Het stuurwiel heeft een
fors stootkussen, wat ook de veiligheid bevor
derd. Alle Astra's zijn uitgerust met een dis
play boven in de middenconsole, waarop de
tijd en datum kunnen worden weergegeven.
Opel levert als accessoire echter een comple
te range audio-installaties waarvan de uitle
zing ook op dit display wordt geprojecteerd.
De keuze bij deze apparaten is uitgebreid tot
drie. De eenvoudige 4x7 Watt kost f 445,—.
Daarnaast is er een 4x20 Watt uitvoering met
meer mogelijkheden voor f 1.175,—. Binnen
kort komt daar ook een variant met CD-speler
bij. In de duurste uitgave van de Astra worden
ook de mededelingen van de boordcomputer
op de console weergegeven. Heel grappig is
dat alle aanduidingen in het Nederlands af
leesbaar zijn.
De Opel Astra is vooral aantrekkelijk in de GL-
uitgave, die wel aan de basis staat, maar ab
soluut niet als een instapper is uitgerust. Zo
vinden we standaard een vijfbak, opbergvak-
ken aan de portieren, hoofdsteunen, interieur
verlichting op alle portieren, middenconsole, 6
speakersysteem, interval op de ruitewisser,
veiligheidsgordels voor- en achterin in hoogte
verstelbaar, zuiveringsfilter in de ventilatie,
gordelspanners en een beklede bagageruimte.
Voor een meerprijs van f 2.500,— voegt de
GLS daar zaken aan toe als velours-bekleding,
elektrisch verstelbare en verwarmde bui
tenspiegels, getint glas, hoofdsteunen achter
in, centrale vergrendeling, in hoogte
verstelbare bestuurdersstoel, 14 inch wielen,
toerenteller en het genoemde ski-luik. Alle uit
voeringen met 1.6 en 1.8 liter injectiemotor
hebben stuurbekrachtiging standaard. ABS
wordt af-fabriek op de CD gemonteerd, maar
is op de andere types tegen meerprijs ver
krijgbaar.
Het motorenprogramma van de Astra sedan
begint bij de 60 pk 1.4 liter injectie. In de spor
tieve GT-uitgave kan ook de 82 pk variant van
deze krachtbron worden besteld. Daarnaast is
er de bekende 1.6 met naar keuze en afhanke
lijk van de uitvoering 75 of 100 pk. Aan de top
staat voorlopig de 1.8 liter, die goed is voor 90
pk. Deze laatste krachtbron kan worden ge
koppeld aan een automatische versnellings
bak bij de GLS en CD. Natuurlijk komt ook de
veelrijder aan zijn of haar trekken met de die
selmotoren. Zo is er de bekende 1.7 liter Opel-
diesel, die vanaf september gezelschap gaat
krijgen van de 1.7 liter turbodiesel van Isuzu-
origine. De 1.7 diesel wordt helaas standaard
niet van een katalysator voorzien, wat echter
na bijbetaling van achthonderd gulden wel ge
beurd. Het totale leveringsprogramma van de
Astra sedan zal in de loop van het jaar
bestaan uit 17 verschillende auto's. Daarnaast
is er een ruime sortering opties mogelijk, die
de auto nog verder compleet maken.
De Astra sedan kost als 1.4 GL f 29.950,—
en dat is zeshonderd gulden meer dan dezelf
de auto als vijfdeurs. Deze meerprijs blijft in
het hele programma gehandhaafd. De Astra
1.8 sedan start bij f 34.950,— als GT en de
dieselrijder is minimaal f 33.335,— kwijt
voor de 1.7 GL. De duurste auto in het rijtje
is de 1.8 CD voor f 39.200,—. Aan de basis
lijkt het prijsverschil met de Vectra niet zo
groot, maar naar mate de motoren groter
worden en de uitrustingen completer, wordt
ook de afstand in geld uitgedrukt forser. De
Astra sedan is een auto waar de trouwe ko-
persgroep van de Kadett sedan op heeft zit
ten wachten, zodat ook deze variant in een
korte tijd veel gezien zal worden.
De achterbank is enigszins gewijzigd, door de
voorkant iets te verhogen. Dit voorkomt bij
sterk afremmen het onderuit schuiven van de
achterpassagiers. Heel aardig is het kinderzitje
wat op de R19 kan worden besteld. Dit is in
de zitting van de achterbank geïntegreerd en
kan in een handomdraai omhoog worden ge
klapt. Het kind kan zo gebruik maken van de
standaard veiligheidsgordels. De meerprijs
hiervoor is nog niet bekend, maar in Frankrijk
moeten liefhebbers er 1300 Ff voor over heb
ben, een bedrag waarvoor naast het zitje ook
de hoofdsteunen achterin worden geboden.
Het zitje is op alle uitrustingsniveaus lever-
Het motoren programma omvat zeven moge
lijkheden. De benzineversies zijn allemaal
voorzien van branstofinjectie, drieweg kataly
sator met lambdasonde en een opvang- en af
zuigsysteem voor de benzinedampen. Aan de
basis staat de vertrouwde 1397 cc van 60 pk,
terwijl ook de 1.7 liter van 75 pk weer van de
partij is. Daarnaast is de 1.8 liter 16-klepper
van 137 pk een bekende evenals de 1.9 diesel
en turbodiesel van respectievelijk 65 en 93
paardekrachten. Nieuw voor de Renault 19
zijn twee 1.8 liter motoren naar keuze met
centrale inspuiting of multi-point injectie. De
1.8 levert een vermogen van 95 pk, gelijk aan
de 1.7 in het bestaande model. Belangrijk is
echter dat het hogere koppel bij een lager toe
rental wordt bereikt. De 1.8 monopoint haalt
een top van 181 km/u en trekt in 10,9 secon
den vanuit stilstand naar de 100 km/u. De 1.8i
heeft een maximaal koppel van 160 Nm bij
4250 tr/min. De multipoint moet dan ook ge-
Prijstechnisch blijft de Renault 19 een scherpe
aanbieding met een enorme afstand van enke
le duizenden guldens van met name de Duitse
concurrentie. De basis 1.4 RL kost als drie-
deurs f 25.675,— wat slechts een verhoging
betekent van driehonderd gulden ten opzichte
van de tweede generatie. De meerprijs voor
een vier- of vijfdeurs koets bedraagt
f 1.100,—. Aantrekkelijk is de 1.7 RN voor
f 29.995,— en dezelfde auto als 1.8 voor
f 32.500,—. De snelle 1.8i RT staat voor
f 35.995,— op de prijslijst, terwijl het diesel
programma start bij de 1.9 D RL voor
f 30.650,—. De 16-klepper kost nu inclusief
lichtmetalen velgen f 44.200,—. De
cabriolet-liefhebbers moeten f 54.190,— uit
hun portemonnee trekken voor de onthoofde
19, terwijl dezelfde auto als 16V f 62.390,—
moet opbrengen. Kortom, een fors program
ma met een ruime keus voor velen. De nieuwe
Renault 19 staat vanaf 15 mei bij de Neder
landse dealers.
Ook wel eens die overvolle (Duitse) auto's hier met vakantie opgemerkt? Vier fietsen plus koffers
op het dak, op de trekhaak ook twee fietsen, de koffer, twee volwassenen en vier opgeschoten
kinderen. Allemaal op, aan en in de auto.
Nooit de nieuwste auto natuurlijk, het wagentje heeft al vele jaren kunnen oefenen op dit karwei.
Maar is het wel veilig?
Het kan bij iedereen bekend-zijn dat een auto voor uw eigen veiligheid een maximum totaalge
wicht inclusief passagiers en bagage mag hebben. Een auto zoals boven omschreven heeft al
gauw een overgewicht van pakweg 200 kg. Daardoor zullen de rijeigenschappen zodanig wijzi
gen dat er geen reserves meer over zijn en van veilig rijgedrag geen sprake meer is. Het zou dan
ook beter zijn geweest als deze mensen een aanhangwagentje mee hadden genomen.
Voor een veilige vakantie is het noodzakelijk dat de conditie van de auto goed is. Let daarbij ook
op de bandenspanning. Wie ongeremd het wagentje vult dient ook dan de spanning van de ban
den aan te passen, die vangt dan de negatieve gevolgen van dat vele gewicht op. De juiste span
ning staat in uw instructieboekje.
Theo Louisse